Nuffnang

Pengikut

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Kini Bawa Revolusi Pulak ...Cuma Kerana BERSIH 2.0

Posted: 14 Jul 2011 08:40 AM PDT

Dalam dunia politik biasalah perkara label melabel. Justeru jika tidak tahan dilanda lambung ombak dan badai jangan berumah ditepi laut. Inilah antara asam garam dalam dunia politik. Sebagai kata Mc Chalveli dalam dunia politik tiada kawan yang kekal tiada musuh yang kekal. Maka kawan boleh menjadi musuh dalam sekelip mata begitulah sebaliknya.

Hari ini orang yang paling dibenci dan digeruni Umno Bn adalah anwar Ibrahim Ketua Pembangkang yang juga merupakan penasihat parti PKR di Malaysia.

Kemarahan musuh utama Umno Bn kepada Anwar adalah rentetan stamina beliau dalam 'memerangi' mendedah, membongkar kemunafikan Umno Bn dalam sepanjangn era memerintah negara ini.

Pelbagai usaha langkah strategi taktik dipergunakan bagi melemahkan Anwar dan perjuangan Anwar.

Bagi kita adalah lebih baik kita menyokong dan mengangkat pengkhianat daripada pengampu, penyangak, dan pelampau. Memamang wajarlah beliau khianat kepada golongan ini. Golongan yang menkhianati amanah yang rakyat berikan.

Sejarah Melaka juga pernah melabelkan Hang Jebat sebagai penderhaka, pengkhianat, dan sebagainya. Daripada menjadi Hang Tuah yang mengampu dan mengiakan semua perlakuan dan tindakan penguasa.

Benarlah kata Pak Samad (Sasterawan Negara) golongan pemerintah negara dikuasai oleh golongan niagawan datang daripada kalangan bangsawan. Justeru mana ada bahasa rakyat yang mereka fahami.

Apa itu kemiskinan, apa itu kelaparan, apa itu kesesakan hidup, jauh lagi erti keperitan hidup, Bangsawan pemimpin ini gagal untuk memahaminya.
-PErantauanKITE

Anak Bapa

0
sumber :-

Anak Bapa


Berjayakah Himpunan 907 BERSIH?

Posted: 14 Jul 2011 05:17 PM PDT


Walaupun Himpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai telah berlalu hampir 1 minggu tetapi cerita-cerita mengenainya masih panas dan berterusan hingga ke hari ini. Malah polemik berhubung keberkesanannya semakin rancak diperkatakan terutama di alam siber.


Pemimpin BERSIH tentu telah mula membuat penilaian sendiri samada himpunan tempohari telah berjaya atau tidak. Di samping itu pihak-pihak lain pun turut membuat analisa yang serupa.


Anak Bapa turut terpanggil untuk membuat ulasan berhubung keberkesanan BERSIH. Dalam politik jika tindakan kita membuatkan "musuh" jadi kelam-kabut, secara kasarnya, adalah satu kejayaan.


UMNO dan BN bukan saja kelam-kabut tetapi telah jelas kelihatan macam dirasuki jin dan syaitan atau dihinggapi sawan khinzir berminggu sebelum himpunan 907. Malah sampai hari ini kesan sampingannya (side effect) masih menghantui mereka.


Jika sebelum himpunan 907, BERSIH dituduh komunis, pertubuhan haram, agen asing, golongan subversif, pengacau, pemecah belah, dan segala macam tuduhan tak masuk akal lagi melalui seluruh rangkaian media nasional termasuk khutbah Jumaat secara berterusan, selepas himpunan berkenaan pula mereka memperlekehkan pula penglibatan rakyat dalam jumlah yang amat mengagumkan.


Dari segi politiknya kira dah berjaya tu. Walaupun BERSIH menganggap mereka bukan badan politik tetapi gerakan mereka adalah gerakan politik dalam konteks yang lebih luas.


Kejayaan mereka di dalam menghimpunkan pelbagai lapisan masyarakat dari pelbagai keturunan dan peringkat umur dalam keadaan tertekan oleh tindakan polis yang lebih daripada kurang ajar penuh dengan segala intimidasi, adalah satu kejayaan yang amat luarbiasa.


Malah untuk julung kalinya intervensi oleh Yang Di Pertuan Agong dalam menyelesaikan pertelingkahan tanpa "mengharamkan" BERSIH juga merupakan saja merupakan satu kejayaan besar dan satu pengiktirafan kepada kerelevanannya.


UMNO dan BN boleh menjerit kata BERSIH gagal, polis juga boleh melolong kata BERSIH gagal, dan SPR boleh meracau bahawa himpunan ini tidak membawa apa-apa makna. Hakikat di atas sudah cukup untuk membuktikan bahawa BERSIH sudah berjaya.


Tuntutan BERSIH, yang merupakan tuntutan yang adil dan rasional dalam sebuah negara yang demokratik, walaupun belum tertunai akan ditunaikan dalam masa terdekat. Jika tidak, UMNO akan saksikan nanti satu peristiwa yang mereka tak akan lupa sampai bila-bila. Apa peristiwanya, kita sama-sama tunggu ……..


Anak Bapa: Rakyat tidak wajar takut pada kerajaan, kerajaan yang patut takut pada rakyat!


WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


REJIM KINI BERDEPAN DENGAN PARA DOKTOR YANG BUKAN DIUPAH

Posted: 14 Jul 2011 07:34 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

MALAYSIAKINI melaporkan, para doktor yang menyaksikan tindakan pihak polis di Hospital Tung Shin, bersedia untuk memberi bukti lanjut jika kenyataan yang dikeluarkan semalam disangkal oleh kerajaan. Bagaimanapun, mereka tidak akan mendedahkan maklumat lanjut mengenai kejadian tersebut sehinggalah kenyataan mereka dicabar oleh pihak berkuasa, kata jurucakap mereka, Dr Sheikh Johari Bux hari ini.

Nampaknya rejim semakin hilang arah setelah mereka melakukan dosa besar terhadap rakyat yang mahu menuntut keadilan. Bagaimana rejim yang berperangai Yahudi ini mahu menjawab kepada waris dan keturunan Almarhum Baharudin yang terkorban semasa berjuang menuntut keadilan di negara ini?

Bagi menutup dosa-dosa mereka, rejim ini mengunakan media haprak yang menjadi tali barut mereka untuk menipu rakyat dengan berita seolah-olah rejim ini teramatlah baik kepada rakyat jelata. Maka timbullah cerita makanan sedap, lazat sehingga mencapai RM 25 seorang untuk tahanan di lokap setelah mereka disembur, dan ada yang dipijak, disepak dan dimaki hamun. Kita tidak pertikaikan duit makan itu datang dari poket mereka atau duit rakyat walaupun mereka mengungkitnya saban hari. Apa yang kita tahu rakyat datang puluhan ribu ke Ibu Kota bukan untuk menyembah dan melutut di tangan rejim meminta makanan yang lazat itu.

Hari ini, para doktor pula mula merasa bosan dan meluat dengan perangai rejim yang tidak berubah. Kenyataan di atas sudah cukup membayangkan bahawa tidak semua doktor boleh dibeli hati dan perasaan mereka. Seramai 11 orang doktor tersebut hanyalah sebahagian yang mewakili ribuan doktor yang tidak bodoh untuk menyokong kezaliman rejim. Kerjaya doktor adalah untuk menyelamatkan nyawa manusia bahkan binatang juga. Apakah mungkin ada doktor yang sanggup melihat manusia dizalimi? Mungkin ada, tetapi terlalu sedikit bilangan doktor yang boleh melanggar etika dan menjual prinsip kemanusiaan mereka.

Saya tetap yakin, sebagai bekas tentera saya mempunyai ramai teman yang masih berkhidmat di dalam tentera. Mereka kesemuanya melihat perkembangan yang berlaku sekarang serta memerhatikan sejauh mana rejim mahu mempamirkan kekuatan dan kekuasaannya. Benar, tentera tidak boleh berpolitik dan berpihak, tetapi mereka juga manusia yang mempunyai akal dan fikiran serta peri kemanusiaan bukan seperti `anjing upahan'./wfauzdin.blogspot.com


MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


BERSIH 2.0 : Amerika pandang berat, HRW gesa siasat keganasan polis

Posted: 14 Jul 2011 04:40 AM PDT

Julai 14, 2011

Amerika Syarikat memandang berat pendekatan ganas yang dilakukan pihak berkuasa ketika perhimpunan aman anjuran Bersih Sabtu lalu dan berkata, ia akan memantau perkembangannya.

Jurucakap Jabatan Negara Amerika, Mark Toner berkata, rakyat Malaysia sepatutnya dibenarkan berhimpun dan menyatakan pendapat dalam negara yang mengamalkan demokrasi.

"Kami berpendirian adalah hak rakyat untuk secara bebas menyatakan aspirasi demokratik mereka dan menyatakan pendapat mereka secara bebas,"

"Saya menegaskan bahawa ia adalah perhimpunan aman. Jadi kami prihatin; kami akan terus meninjau keadaan secara dekat," katanya seperti dilapor BBC.

Sementara itu, badan Pemantau Antarabangsa Human Rights Watch (HRW) pula menggesa siasatan terbuka dengan segera diambil, berhubung pendekatan keras pihak berkuasa.

Ia termasuk siasatan terhadap kematian seorang peserta akibat serangan gas pemedih mata dan kelewatan bantuan oleh pasukan perubatan.

Timbalan pengarah rantau Asia Human Rights Watch, Phil Robertson, berkata, pentadbiran Najib juga perlu menghentikan segala bentuk ugutan dan tindakan
menakutkan penganjur, dan pada masa yang sama membebaskan kesemua mereka yang ditahan.

Sebelum ini, Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu (PBB) menyelar Malaysia kerana menggunakan pendekatan keras dalam himpunan Bersih, termasuk menangkap lebih 1,600 rakyat yang berhimpun.

Pelapor khas PBB mengenai hak kebebasan bersuara berkata, tindakan pihak berkuasa Malaysia mengisytihar perhimpunan itu sebagai haram, menutup bandaraya dan bertindak ganas, menunjukkan Malaysia memperlekehkan demokrasi.

Sementara itu, terdapat desas desus mengatakan Perdana Menteri Britain, David Cameron membatalkan pelawaan makan tengah hari bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini- berikutan tekanan antarabangsa.

Laman-laman blog turut mendakwa tidak ada hamparan karpet merah ketika Najib tiba ke negara itu, malah kedatangannya juga tidak disambut Cameron di lapangan terbang Farnborough, London.

Sebaliknya Najib disambut Wakil Khas Setiausaha Negara bagi Hal Ehwal Luar dan Komanwel John Mcdonald, Pesuruhjaya Tinggi Britain ke Malaysia Simon Featherstone, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Duta Besar Malaysia ke UK Datuk Zakaria Sulong.

Najib dijadual melakukan lawatan rasmi ke United Kingdom, atas jemputan Cameron, bermula 12 hingga 15 Julai - Keadilam Daily

Lapor keganasan polis 9/7 pada Juham

Posted: 14 Jul 2011 03:22 AM PDT

Juham lancar kempen "Aduan Keganasan Polis 9/7″
Posted on Julai 14, 2011 by KeadilanDaily

KUALA LUMPUR: Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) yang diwujudkan Dewan Pemuda Pas melancarkan kempen besar-besaran "Aduan Keganasan Polis 9/7"

Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi berkata, kempen itu dilancar bagi mendapat maklumat keganasan dan salahlaku polis semasa perhimpunan aman
Bersih, 9 Julai lalu.

"Kempen secara besar-besaran ini adalah susulan daripada aduan rasmi yang telah pihak Juham serahkan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) pada 12 Julai lalu," kata Ahmad Zamri dalam kenyataannya hari ini.

Katanya, kempen tersebut turut menyenaraikan beberapa tindakan ganas polis termasuk menumbuk, menendang, memijak dan menembak gas pemedih mata kepada orang ramai dari jarak dekat.

"Pihak Juham telah menerima banyak laporan daripada peserta-peserta himpunan yang telah dilayan dengan ganas termasuklah yang mendapat kecederaan yang serius dan dimasukkan ke hospital," kata beliau.

Tegasnya lagi, rakyat perlu disedarkan akan hak-hak mereka supaya pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenangnya memukul orang ramai yang ingin melaksanakan
hak mereka yang dijamin Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

"Tuntutan Bersih 2.0 adalah tuntutan yang suci murni untuk kepentingan rakyat terbanyak dan pihak kerajaan tidak patut melayan mereka sebegitu rupa.

"Peristiwa ini adalah satu tragedi hitam dalam sejarah hak asasi manusia di negara ini," ujarnya.

Ahmad Zamri berkata, sebarang aduan berupa maklumat, bukti bergambar, foto, rakaman video, laporan perubatan dan sebagainya boleh disalurkan melalui talian Hotline Juham
atau melalui email rasminya, juhampusat@gmail.com.

Mereka juga boleh menyalurkan aduan itu menerusi laman sosial Facebook 'Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia' yang diwujudkan Juham.

Rakam aksi wanita dalam tandas

Posted: 14 Jul 2011 01:45 AM PDT

Lelaki mengaku salah rakam aksi wanita dalam tandas

2011/07/14 KUALA LUMPUR: Seorang pekerja am hari ini mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas kesalahan merakam aksi seorang wanita di dalam tandas.

Khairulsfairuse Ahmad Madli, 30, melakukan kesalahan itu menggunakan telefon bimbitnya di tandas wanita, Unit Forensik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia ketika wanita berusia 31 tahun itu sedang membuang air pada 10.45 pagi, 7 Julai lalu. Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. Majistret Abdullah Siddiq Mohd Nasir memerintahkan tertuduh dijamin sebanyak RM5,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 16 Ogos untuk menjatuhkan hukuman.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Rozana Husin manakala tertuduh tidak diwakili peguam. - BERNAMA

dollah yankee

1
sumber :-

dollah yankee


Menunggu Najib depan NO:10 Downing Street

Posted: 14 Jul 2011 05:28 PM PDT

dollah yankee -
Selamat Datang ke UK, tak pernah dalam sejarah jadi macam nie...memalukan legasi arwah Tun Razak

'Silent majority' sudah mula bersuara!

Posted: 14 Jul 2011 02:26 AM PDT

Bila rakyat dah meluat dah sudah hilang keyakinan , sudah hilang sokongan 'you should just go', jangan main tuduh-tuduh, jangan komplen kata Anwar Ibrahim adalah 'mastermind' pada perhimpunan 'democracy walk' 9 Julai dan memanipulasi penganjur BERSIH 2.0


Dalam pada itu dia masih lagi 'talk-cock', dan yakin yang kononya rakyat masih lagi mahu bersama BN dan umno, dan kalau nak dia bubar parlimen, esok pun dia boleh bubar. Nak bubar parlimen konon..podahhh..

Sehingga sekarang dah dekat 200,000 dalam FB account suara-suara yang suruh dia belah.. ini adalah suara rakyat. Kalau rakyat dah buat keputusan mahukan Anwar Ibrahim, dia dan kuncu-kuncu kena lah terima kenyataan ini.

Dekat 200,000 orang dah 'fed-up' dengan dia, boleh bayangkan berapa banyak orang akan turun ke jalan raya kalau polis bagi permit pada 9 haribulan hari tu?? Tepuk dada tanya selera lahh bro... gurkah-gurkah kata Kuala Lumpur akan tengelam dengan warna kuning.

Gurkah-gurkah politik di'port' beranggapan yang dekat 200,000 orang-orang ini adalah kumpulan golongan senyap atau 'silent majority' yang telah mula bersuara. Di Australia bila Julian Gillard ambil alih jawatan itu dari Kevin Rudd, dalam masa dua bulan dia buat pilihanraya untuk mendapatkan mandat dari rakyat, itu lah ada telor namanya. Itu baru boleh dikatakan yang RAKYAT DI-DAHULUKAN.

Nasib baik lah makcik-makcik, pakcik-pakcik dalam kampong-kampong di luar bandar sana dan dalam penempatan-penempatan felda-felda tak ada facebook tak ada internet, kalau tidak mungkin dah 500,000 orang akan tolong tunjukan dimana pintu keluar dekat dia.

dollah yankee-
Untuk orang-orang muda yang layak mengundi tetapi masih lagi belum berdaftar, daftar lah segera sebab PRU-13 dah dekat sangat dah, kalau tidak tak guna dan orang putih 'make no different'. Kalau lambat daftar SPR bila time nak mengundi SPR akan kata nama anda tiada dalam sistem.

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


YELLOW DIPLOMACY....

Posted: 14 Jul 2011 07:02 PM PDT

Queen E II menerima mengadap Najib di Buckingham Palace



Najib diiringai Phllip Hammond, State Secretary of Transport semalam

Pisang tidak dibenarkan kuning kulitnya di Malaysia untuk diperniagakan

Dalam bahasa yang mudah....Dr. Asri kata, "Umno dah tak relevan!!"

Posted: 14 Jul 2011 06:58 PM PDT

BN perlu buang pemikiran feudal jika nak kekal kuasa, kata Dr Asri

KUALA LUMPUR, 15 Julai — Susulan perhimpunan 9 Julai, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata Barisan Nasional (BN) perlu membuang pemikiran feudal jika mahu terus mendapat sokongan rakyat terutamanya dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Jelas bekas mufti Perlis, dalam kepimpinan BN terlaku ramai "golongan pengampu" berbanding golongan yang boleh membantu parti perikatan untuk terus dilihat relevan dalam arena politik sekarang.

"Dalam pemerintah sekarang semua orang nak tunjuk kononnya dia setia (kepada pemerintah) walaupun kenyataan yang dikeluarkan adalah bodoh, tapi dia rasa tidak mengapa yang penting perdana menteri tahu.

"Dalam Umno bila ada pemimpin bagi kritikan, dia ini dianggap musuh walaupun idea yang diberikan adalah baik, namun ia dianggap bahaya kerana unsur feudal tidak ditinggalkan," katanya dalam satu program anjuran Kementerian Pengajian Tinggi di ibu negara malam tadi.

Program dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah dan dihadiri intelektual, lebih banyak menyentuh perhimpunan 9 Julai lalu anjuran Bersih 2.0 dan diprotes Pemuda Umno.

Turut hadir dalam program ini ialah Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, yang mengetuai perhimpinan Patriot membantah Bersih 2.0 Sabtu lalu.

Tegas Asri (gambar), BN yang diketuai Datuk Seri Najib Razak harus memilih pemimpin yang boleh membantu pentadbiran kerajaan seterusnya boleh menarik sokongan rakyat.

"Kalau kerajaan pandai tangani ini, ia akan beri kelebihan tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya... pemikiran feudal ini perlu dibuang.

"Kalau perlu cari pemimpin yang boleh bantu kerajaan bukan kaki pengampu, ramai rakyat sekarang tidak tahu mahu mengundi siapa sebab mereka masih melihat keadaan dan kumpulan 'third force' ini jumlahnya lebih besar.

"Ramai yang nak masuk politik supaya dapat bodek pemimpin dan dapat hasil, namun kesannya nanti ia akan meroboh institusi yang ada, sebagai contoh khutbah Jumaat... institusi agama digunakan apa dalil agama yang mengharamkan perhimpunan, dalil agama digunakan untuk memburukkan orang lain.," katanya.

Sabtu lalu, ribuan rakyat Malaysia telah menyertai Himpunan Bersih 2.0 anjuran Bersih 2.0 untuk menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

Dalam pandangan yang dikemukakan di hadapan kira-kira 30 orang, Asri juga menyamakan BN seperti "seorang bapa yang menakutkan anak agar tidak ke tempat gelap kerana ada hantu."

Kata beliau, strategi sedemikian sudah tidak berguna kerana rakyat sudah matang dan informasi boleh diperoleh melalui pelbagai cara.

"Saya menggambarkan kerajaan sebagai seorang bapa kepada seorang anak yang menakutkan anaknya agar jangan pergi ke tempat gelap kerana ada hantu, pada waktu kecil anak akan terima tapi bila anak sudah besar dan belajar di universiti ia sudah tidak berguna.

"Kerajaan dan pemimpin sudah terlupa bahawa sekarang bukan lagi zaman 70-an kerana kerajaan sudah tidak lagi boleh menghalang maklumat... dulu memang orang baca Utusan Malaysia tapi sekarang orang sudah tidak baca dan tidak percaya," katanya.

Asri juga secara peribadi mengatakan beliau berasa dukacita dengan langkah Putrajaya menangani perhimpunan itu yang menyaksikan seorang lelaki terbunuh didakwa terkena gas pemedih mata yang dilepaskan pihak keselamatan.

"Itu hak mereka untuk tidak berkumpul, saya bukan menyokong mana-mana pihak tapi ia menyebabkan kita tidak boleh untuk melangkah ke hadapan.

"Saya percaya kalau perdana menteri benarkan, polis benarkan, malah turut membantu melancarkannya saya rasa kerajaan akan dapat kredit... dan saya sangat dukacita cara kerajaan menangani perkara ini," katanya.

Sementara itu penganalisis politik Anis Yusal Yusoff dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata, lapan tuntutan yang dikemukakan Bersih 2.0 boleh dibincangkan dengan SPR.

Lapan tuntutan yang perlu dilaksanakan itu adalah membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

"Saya tidak nampak tuntutan ini terlampau, ia boleh dibincangkan dan SPR perlu memberikan sebab-sebab yang munasabah mengapa ia tidak boleh dilakukan.

"Saya tidak faham mengapa perkara yang jelas sebegini boleh dianggap tidak munasabah, kalau benda asas seperti ini tidak boleh dibincangkan, bagaimana?" katanya.

Bekas pesuruhjaya Suhakam Datuk Dr Denison Jayasooria pula berkata Putrajaya perlu lebih matang dalam menangasi isu-isu yang sensitif.

"Selepas ini, banyak perkara yang perlu dilakukan (kerajaan), segala masalah yang berlaku perlu diselesaikan. Kerajaan juga perlu menggunakan pendekatan komunikasi yang lebih bagus dan lebih terbuka," katanya.

Najib Razak looks fat when he is lying...hehe!!

Posted: 14 Jul 2011 08:43 AM PDT

Khalid Samad: BERSIH 2.0: Pengalaman Saya

Posted: 14 Jul 2011 04:40 AM PDT

Khalid Samad: BERSIH 2.0: Pengalaman Saya: "Pengalaman saya bersama Perhimpunan BERSIH 2.0 bermula pada jam 11 pagi apabila saya dengan seorang teman dari PAS Shah Alam menuju ke Kuala..."

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Pasca Bersih : PAS fail kes saman polis, Hishammuddin petang ini

Posted: 14 Jul 2011 09:33 PM PDT


Aksi penyokong Himpunan Bersih 2.0 ketika majlis pelancarannya di Kuala Lumpur 9 Julai 2011.
KUALA LUMPUR, 15 Julai — Mendakwa penahanan tanpa sah, PAS akan memfailkan kes saman sivil — yang pertama berkisar perhimpunan Bersih 2.0 ke atas polis dan Menteri Dalam Negeri di Mahkamah Tinggi Shah Alam petang ini. Read More / Baca Lagi >>

Mengapa kejam pada rakyat sendiri

Posted: 14 Jul 2011 09:31 PM PDT

Kami rakyat Malaysia yang berada di New Zealand pada masa ini berasa amat terkejut dengan cara Kerajaan Malaysia di bawah pimpinan YAB Perdana Menteri Malaysia serta  barisan Kabinetnya menangani isu BERSIH pada 9 Julai yang lalu. Sebagai rakyat Malaysia yang cintakan negara dan seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan ugama kami dengan ini membantah sekeras-kerasnya cara Kerajaan Malaysia berhadapan dengan isu BERSIH. Kami sedih mendengar Kerajaan Malaysia yang sanggup membunuh dan mencederakan rakyatnya sendiri. Kami membantah perbuatan kejam ini kerana kami sayang negara dan seluruh rakyat Malaysia.
Ramai rakyat New Zealand yang menumpang marah kepada YAB Perdana Menteri serta barisan Menteri Kabinet kerana memberi arahan kepada Polis untuk melakukan perbuatan kejam terhadap rakyat sendiri. Imej baik Malaysia di luar negara kini merosot teruk akibat tindakan kejam YAB Perdana Menteri, Kabinet dan Polis Malaysia. Betapa ruginya rakyat Malaysia kerana mempunyai Perdana Menteri dan barisan Kabinet yang tidak sayangkan rakyat sendiri. Mereka hanya sayang rakyat pada waktu pilihanraya sahaja. Jelas sekali sayang palsu yang dibuat-buat hanya untuk memenangi pilihanraya. Selepas mendapat kuasa mereka membunuh dan mencederakan rakyat yang telah memberi mereka kuasa.
Read More / Baca Lagi >>

BN gagal tangani masalah tenaga, hanya kejar keuntungan bagi kroni

Posted: 14 Jul 2011 09:07 PM PDT

KUALA LUMPUR, 15 JULAI – Kerajaan Barisan Nasional gagal mengatasi masalah bekalan tenaga, terutamanya elektrik, kerana mahu mengaut keuntungan cepat bagi kroni-kroni mereka tanpa mempedulikan kepentingan dan keperluan rakyat.
Timbalan Ketua Pemuda DAP Jenice Lee berkata bahawa walau pun negara mempunyai banyak sumber alam, kerajaan BN memilih jalan pintas untuk bersekongkol dengan pelobi-pelobi nuklear antarabangsa.
Menurutnya, pihak kerajaan sering memberi alasan penghasilan tenaga nuklear lebih mudah berbanding tenaga alam yang kononnya sukar dilaksanakan kerana memakan belanja besar.
"Mereka hanya memikirkan kerja senang sahaja. Mereka hanya tumpu kepada keuntungan. Senang kerja mereka dan mungkin juga senang kita rakyat Malaysia mati kerana radioaktif," katanya kepada Roketkini.
Beliau menjelaskan tidak ada salahnya membuat keuntungan jika ia dapat disalurkan kepada rakyat tetapi projek seperti loji nadir bumi Lynas milik Australia di Pahang, jika dilaksanakan juga walau pun dibantah majoriti rakyat Malaysia kerana berbahaya, akan lebih menguntungkan pelabur asing.
Read More / Baca Lagi >>

Demo dan Poster BERSIH Menyambut Najib di London

Posted: 14 Jul 2011 09:05 PM PDT




Gambaran dan situasi ini tidak akan sesekali keluar di UtuSex, RTM, TV3. Jadi, sesiapa yang enggan membaca atau membuka kiriman ini memanglah rugi.
Menurut maklumat yang tersiar di blog Jalan Pulang, Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di London dikatakan terpaksa meminta bantuan polis London untuk membawa masuk delegasi Malaysia ke Mansion House di Garlick Hill, berhampiran dengan tebing Sungai Thames.
 
Najib dan delegasinya dikhabarkan mengadakan sesi pertemuan dengan komuniti perniagaan United Kingdom serta pertemuan delegasi perniagaan Malaysia dan negara itu.
Walau bagaimanapun, menurut seorang rakyat Malaysia di sana, rombongan Najib terpaksa meminta bantuan polis kerana berpuluh-puluh rakyat Malaysia menunggu sambil membawa kad berwarna kuning dengan tulisan PSM 6, BERSIH, dan Mansuhkan ISA.


P/s: Haram tidak disiarkan di UtuSex, RTM, dan TV3! Tolong uar-uarkan kepada orang kampung dan puak penjilat UMCO!

PSM, sosialisme dan gerakan kiri di Malaysia

Posted: 14 Jul 2011 09:04 PM PDT

Oleh Haris Zuan

15 JULAI – Wacana politik di Malaysia sering melelahkan – tohor, emotif, sapele –   dan berlegar pada titik yang sama.  Hampir semua ruang wacana di Malaysia ini dikelambu dengan sentimen dan prejudis perkauman yang sempit. Hanya sibuk siapa kuda siapa, soal seks, ejen Yahudi/Amerika, ketuanan Melayu dan Rosmah!
Jarang sekali wacana berkenaan politik Malaysia ini menjurus kepada persoalan dasar ekonomi, hubungan antarabangsa, dan kebajikan sosial. Maka keadaan ini memberi kesempatan untuk UMNO-BN memanipulasi sentimen masyarakat.
Sebagai contoh, dengan mudah mudah, enam orang ditahan tanpa hak mendapat perbicaraan terbuka hanya kerana memiliki t-shirt dengan cetakan wajah tokoh Parti Komunis Malaya, Rashid Maidin. Tuduhannya sangat melampau, "memerangi Yang di-Pertuan Agong".
Read More / Baca Lagi >>

Under fire, Putrajaya protests thrashing over Bersih

Posted: 14 Jul 2011 08:59 PM PDT


KUALA LUMPUR, July 15 — The Najib administration has finally responded to days of heavy criticism in the foreign media over its handling of Saturday's Bersih rally, insisting in a letter to the Wall Street Journal that Malaysia is a "true democracy".
The international business newspaper has been one of the fiercest critics of Putrajaya following clashes between police and tens of thousands of demonstrators who demanded electoral reforms last weekend, accusing the government of creating an atmosphere of "fear and repression".
Bersih protestors running away from the police at Saturday's rally. — File pic
But a senior Wisma Putra official has denied the claim by the WSJ that "protesters in Kuala Lumpur have suffered "intimidation" and "repression" at the hands of the government in recent weeks," referring to the editorial titled "Crackdown 2.0 in Malaysia" that was published on July 12. "To claim that Saturday's events mean Malaysia is not a 'true democracy' is simply wrong.
"As the strong performance of opposition parties in the last general election demonstrates, the ballot box remains the most powerful force in Malaysian politics," said Ahmad Rozian, the Foreign Ministry's undersecretary of information said, repeating the ruling Barisan Nasional's (BN) coalition's line on the credibility of elections in Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Something unspeakably holy about Bersih 2.0

Posted: 14 Jul 2011 08:58 PM PDT

Steven Foong

JULY 15 — 1000hr — David arrives at my house. We buy toothpaste, salt and drinking water before going for breakfast. He is wearing a "Racism is so Yesterday" T-shirt by Saya Anak Bangsa Malaysia. I laugh and joke: "You most likely won't make it past the LRT station.
1050hr — At the Asia Jaya LRT station. A couple of cops are leaning against a yellow DiGi booth chatting up the pretty girl manning the booth. Life is good, eh? David proposes KL Sentral while I am in favour of Masjid Jamek. The heavy police presence at KL Sentral is intimidating enough that we give it a miss. Masjid Jamek then.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 3.0: Dewan Ulamak PAS sokong Nik Aziz

Posted: 14 Jul 2011 08:54 PM PDT

KUALA LUMPUR, 15 Julai: Dewan Ulamak PAS Pusat menyokong penuh kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyatakan sokongan sekiranya Himpunan Bersih 3.0 diadakan pada masa akan datang demi untuk keadilan dalam pilihan raya.
"Kita mahukan supaya SPR bertindak segera untuk memenuhi tuntutan Bersih agar pilihancraya pada masa yang akan datang bersih dari sebarang bentuk penipuan," kata Ketua penerangannya, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh.
Beliau juga turut menegaskan kekesalan Dewan Ulamak PAS terhadap pemimpin Umno yang menggunakan jawatan mereka dalam kerajaan untuk mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mengelirukan tentang Bersih yang memalukan rakyat Malaysia.
Sedangkan, katanya media antarabangsa merakamkan sendiri bagaimana keganasan berlaku di dalam demonstrasi aman di Kuala Lumpur baru-baru ini dan disaksikan oleh seluruh penduduk dunia.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih casualty: Baharuddin's family to protest on Saturday

Posted: 14 Jul 2011 08:51 PM PDT

PKR leaders have called on Malaysians to gather at the police headquarters in Bukit on Saturday, where they plan to deliver a memorandum of protest to the Inspector General of Police over the death of Baharuddin Ahmad, a casualty of "excessive" police action against the July 9 Bersih rally.
"Baharuddin marched with us on 907, let us now march for him," PKR legal affairs director Latheefa Koya told Malaysia Chronicle.
The 59-year old Baharuddin, a taxi-driver, had taken part in the rally for free and fair elections. Police say collapsed from a hear attack but his relatives say died from tear gas suffocation.
Read More / Baca Lagi >>

Queen 'Bersih' meets Najib

Posted: 14 Jul 2011 08:47 PM PDT


Britain's Queen Elizabeth greeted Prime Minister Najib Razak during an audience at Buckingham Palace in central London on Thurdsay. What could not be missed was the bright yellow dress worn by the British monarch, known for her subtlety and wit. But amused or not, Najib and wife Rosmah Mansor bowed low before Her Majesty despite the unmistakable the shade of yellow she sported and which had been adopted by Bersih, a Malaysian movement for free and fair elections that was recently outlawed by Najib.
In the scandal sheets again over a gargantuan diamond ring said to be worth RM24.4mil (or about US$8mil), Rosmah made sure to keep her hands tightly clasped during the photo-shoot. But even so, she could not resist wearing a string of pearls the size of marbles.
Read More / Baca Lagi >>

Orang Umno yang lebih tahu jahat dan bongoknya parti depa

Posted: 14 Jul 2011 08:46 PM PDT

Sebelum saya cerita bab bongok Umno, saya nak sentuh sikit tulisan Raja Petra Kamarudin bertajuk "Now do you understand the meaning of The Third Force?" Antara lain, dia tulis:
We hope, now, the meaning of The Third Force becomes clearer. And the newly crowned leader of this Third Force is Ambiga Sreenevasan. She may be a reluctant leader. Maybe she did not plan to emerge as its leader. However, like it or not, she is now the leader of Malaysia's Third Force.
Terkejut saya membaca dakwaan itu. Terasa poyo sangat. Poyo sangat-sangat.

Saya pun tak ada parti. Memang saya berkawan dengan ramai pemimpin parti politik, tetapi saya bukan penyokong mana-mana parti politik. Dah berkawan, natural la kalau kita ada rasa kasih kepada kawan-kawan kita. Bongok dan bongkak sangat la kalau dakwa tak rasa apa-apa.
Read More / Baca Lagi >>

Pentadbiran Najib Dipenuhi "Golongan Pengampu"-Dr Asri

Posted: 14 Jul 2011 08:43 PM PDT


KUALA LUMPUR 15 JULAI : Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan terlalu ramai "golongan pengampu" dalam pentadbiran Umno-Barisan Nasional sehingga menyebabkan parti itu mungkin kehilangan sokongan rakyat pada pilihan raya umum ke-13.

"Dalam pemerintah sekarang semua orang nak tunjuk kononnya dia setia (kepada pemerintah) walaupun kenyataan yang dikeluarkan adalah bodoh, tapi dia rasa tidak mengapa yang penting perdana menteri tahu.

"Dalam Umno bila ada pemimpin bagi kritikan, dia ini dianggap musuh walaupun idea yang diberikan adalah baik, namun ia dianggap bahaya kerana unsur feudal tidak ditinggalkan," katanya dalam satu program anjuran Kementerian Pengajian Tinggi di ibu negara malam tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Usno mohon campur tangan Agong

Posted: 14 Jul 2011 08:42 PM PDT

Pertubuhan Baru Usno Sabah (Usno) memberi tempoh 14 hari kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menjawap surat rasmi yang dihantarnya, baru-baru ini.

Kandungan utama surat rasmi itu meminta agar, pendaftaran Usno sebagai sebuah parti politik diberi kelulusan segera atau setidak-tidaknya diberikan jawapan sama ada permohonan berkenaan diluluskan atau ditolak.

Jika tiada jawapan, presiden Usno Datu Badaruddin Datu Mustapha berkata, mereka tidak akan teragak-agak untuk meminta Yang di-Pertuan Agong untuk campur tangan. Ini kerana dakwanya, layanan tidak adil telah diberikan kepada rakyat Sabah sejak awal lagi.Read More / Baca Lagi >>

PKR: Ada 1,607 pengundi lebih 100 tahun di Perak

Posted: 14 Jul 2011 08:39 PM PDT

NONEJika dahulu, Perak terkenal dengan bijih timah, kali ini ia dikatakan sebagai negeri yang mempunyai warga emas yang terbanyak di Malaysia. Ini berikutan deakwaan PKR yang mendapati 1,607 pengundi berusia lebih 100 tahun yang berdaftar di negeri itu.

Isu itu ditimbulkan oleh ahli majlis tertinggi PKR yang juga ahli parlimen Gopeng Lee Boon Chye pada sidang akhbarnya di Ipoh semalam.

Bersama naib ketua pemuda PKR yang juga ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai, Lee membekalkan dokumen bagi menyokong hujahnya itu.

Katanya dengan penemuan itu, Perak mungkin menjadi negeri yang mempunyai warga emas paling ramai.
Read More / Baca Lagi >>

MTUC, MEF bantah akta gaji minimum baru dilulus Parlimen

Posted: 14 Jul 2011 08:38 PM PDT


KUALA LUMPUR, 15 Julai — Meskipun sudah terlewat, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) bersatu suara menggesa Putrajaya mengkaji semula rang undang-undang berkaitan gaji minimum yang baru diluluskan oleh Parlimen.
Rang Undang-Undang Majlis Perundingan Gaji Negara 2011 — yang akan membuka laluan kepada pelaksanaan gaji minimum dan Putrajaya memberi jaminan akan dilaksanakan akhir tahun ini, telah diluluskan oleh kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara pada sesi Parlimen yang baru shaja berakhir.
Perkembangan ini dilihat kemungkinan akan melewatkan pelaksanaan gaji minimum, malah ada suara ia kemungkinan tidak akan menjadi kenyataan.
MTUC melahirkan rasa tidak puas hati ekoran tiga perkara manakala MEF pula menggariskan dua aspek penting.
Read More / Baca Lagi >>

Umno semput terus peralat polis, SPR

Posted: 14 Jul 2011 08:38 PM PDT

KUALA LUMPUR, 15 Julai: Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Mohd Zawawi Salleh kesal dengan sikap Perdana Menteri yang terus menerus memburukkan usaha murni Gabungan Pilihan raya Bersih dan Adil (Bersih) untuk membawa perubahan kepada sistem pilihanraya yang lebih telus dan bersih.
Menurut beliau, Perdana Menteri bukan sahaja menggunakan media milik kerajaan yang mana rakyat adalah pembayar cukainya bahkan sanggup menggunakan pihak polis dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk meneruskan survival talian hayat Umno BN yang semakin semput.
Katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, pihak polis secara berterusan memberikan gambaran yang buruk terhadap Bersih manakala SPR pula terus bersahaja seolah-olah tiada apa yang berlaku.
"SPR bukan sahaja bersahaja bahkan langsung tidak melakukan sebarang bentuk perubahan yang diidamkan oleh seluruh rakyat Malaysia," kata beliau ketika mengulas sikap SPR yang seolah-olah menjadi lidah Umno BN.
Read More / Baca Lagi >>

Baju BERSIH: MP Bakri ditahan lagi

Posted: 14 Jul 2011 08:36 PM PDT

Gara-gara terus mahu memakai baju T BERSIH 2.0, ahli parlimen Bakri, Er Teck Hwa sekali lagi ditahan polis kira-kira jam 8.30 malam semalam.

NONEPemimpin DAP itu ditahan ketika dalam perjalanan menuju ke program memperingati mendiang Teoh Beng Hock di Muar, Johor dan dibawa ke ibu pejabat polis daerah Muar sambil membawa kekwa putih dan bunga raya.

Ketika dihubungi, Er berkata beliau dan kumpulanya yang kira-kira 20 orang baru sahaja keluar dari pusat khidmat DAP Muar dan dalam perjalanan tiga buah trak FRU sedia menunggu di kawasan itu.

"Polis tidak benarkan saya terus kerana saya pakai baju BERSIH. Tetapi apabila rakan saya beri baju lain, dan saya sarungkan baju itu, tapi polis tangkap saya juga," katanya kepada Malaysiakini.

Menurut Er beliau kemudiannya dibawa ke balai polis Muar dan hanya dibebaskan pada kira-kira jam 1 pagi tadi. Beliau dikehendaki melapor dirinya sekali lagi pada 15 Ogos nanti.

Baju BERSIH miliknya itu juga dirampas.
Read More / Baca Lagi >>

The Spendthrift Couple – The PM and The ‘First Lady’?

Posted: 14 Jul 2011 07:13 PM PDT

by Dr. Dzul
I don't wish to start the day this way. But I'm extremely bemused when I stumbled on this comment by Jeswan Kaur that I thought must be shared with the entire rakyat-citizenry. When one asssumes Public Office and especially taking the office of the PM and now dubbed the office of the "First Lady", rest assured that nothing would be hidden from the watchful eyes of the rakyat. And of course especially so, when the PM and his First Lady are exhorting rakyat to exercise austerity in spending and all the more so, in times when government is withdrawing subsidies once given to the rakyat.
 
I for one, have an issue to take on the PM and his domineering wife, to borrow Jeswan's description of the PM's wife, on accountability and transparency of spending. I'm waiting for the now pursuing my 'inquiry' of the pre-engagement arrangement of the PM's daughter in Kazakhstan, that coincided with the 7th World Islamic Economic Forum (7th WIEF) from June 7 to 9 June in that country's capital of Astana, which also coincided with the  long-standing invitation by Kazakhstan President Nursultan Nazarbayev to his country.
Read More / Baca Lagi >>

Untameable Bersih Part 2, understanding it

Posted: 14 Jul 2011 07:12 PM PDT

Sakmongkol AK47

Some spell it as "tamable". Others as "tameable". The fact remains, the marchers cannot be tamed and though battered and aspersed, remained unbowed and honourable.
How do we make sense and explain the actions that took place after Bersih?
Let's have our own debriefing session lest we agonise over how the media characterised our fellow citizens who marched on July 9. On the whole, I think, those people who marched towards Stadium Merdeka on July 9 before being horribly set upon by the police with tear gas and chemically-laced water are good, honourable and public-spirited people.
Read More / Baca Lagi >>

Pasca Kuning : Ha..ha..ha..kat UK pun kena demam kuning.....

Posted: 14 Jul 2011 07:04 PM PDT

Oooucchhh!!! Kuning??

Baju kuning!! Tali leher kuning!!





Ha ha ha ha...

Penin... Penin...!!
Kuning yang memeningkan.
Kuning ada makna tuuu....

Padan muka hang!! Kena kenen.

Satira Rakyat : Utusan Keluarga Berita Kontroversi Cincin Rosmah?

Posted: 14 Jul 2011 07:02 PM PDT

http://1.bp.blogspot.com/-cVyOxPOkMYY/Th-KygY2RtI/AAAAAAAAAJU/NC0vToTDx_4/s1600/utusan+malaysia+hairan.jpg

ada tak kat kedai hari ni? hahahaha

BN perlu buang pemikiran feudal jika nak kekal kuasa, kata Dr Asri

Posted: 14 Jul 2011 06:59 PM PDT


KUALA LUMPUR, 15 Julai — Susulan perhimpunan 9 Julai, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata Barisan Nasional (BN) perlu membuang pemikiran feudal jika mahu terus mendapat sokongan rakyat terutamanya dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.
Jelas bekas mufti Perlis, dalam kepimpinan BN terlaku ramai "golongan pengampu" berbanding golongan yang boleh membantu parti perikatan untuk terus dilihat relevan dalam arena politik sekarang.
"Dalam pemerintah sekarang semua orang nak tunjuk kononnya dia setia (kepada pemerintah) walaupun kenyataan yang dikeluarkan adalah bodoh, tapi dia rasa tidak mengapa yang penting perdana menteri tahu.
Read More / Baca Lagi >>

Video : 15 questions asked to PSM6

Posted: 14 Jul 2011 06:58 PM PDT

Bersih 2.0 : Lensa Kuala Lumpur 41

Posted: 14 Jul 2011 10:33 AM PDT























Foto Oleh Johnny Ong

UMNO.PMO,Media Dan Bersih 2.0

Posted: 14 Jul 2011 09:58 AM PDT


Oleh Syed Imran
Seorang pemimpin UMNO kurang  senang kerana saya menyiarkan foto pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam blog ini yang berkaitan bantahan jalanan oleh Bersih 2.0 pada 9 Julai. Saya tidak hairan dan terperanjat dengan sikapnya itu kerana itulah pemikiran mereka yang selalunya berada dalam kotak.
Adalah menjadi hak mutlak saya sebagai seorang pengamat bebas yang menulis secara bebas tanpa menerima petunjuk ataupun arahan daripada mana-mana pihak jauh sekali menerima upah atau bayaran.

 Kepada saya, foto itu cukup berharga, tidak kiralah sama ada ia satu lakonan Anwar, seperti yang dikata oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin, atau ia benar-benar berlaku.
Saya sedar bahawa foto itu tidak akan mendapat tempat dalam mana-mana akhbar arus perdana ataupun stesen-stesen tv yang sama ada dikuasai, dikawal atupun dimiliki oleh parti-parti politik pendokong pemerintah atau syarikat-syarikat yang dimiliki mereka.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT