Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Jangan Angkuh Sebagai Menteri – Siti Nurhaliza kepada KJ

Posted: 12 Nov 2013 04:37 AM PST

November 12, 2013   ·  
ctliza2
Penyanyi terkenal tanah air, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin, hari ini menasihat Menteri Belia dan Sukan, Encik Khairy Jamaluddin Abu Bakar agar menggunakan pendekatan berhemah dan menghormati orang yang lebih tua daripadanya.

Kenyataan melalui Twitter beliau itu merujuk kepada isu teguran Menteri Belia Dan Sukan tersebut kepada FAM yang dianggap oleh banyak pihak sebagai keterlaluan dan biadap kepada Presiden FAM, Tuanku Sultan Ahmad Shah.
ctliza
Selain Siti Nurhaliza beberapa pihak lain termasuk bekas pemain negara Datuk Jamal Nasir Presiden Persatuan Bolasepak Melayu Malaysia, Datuk Takiyuddin Hassan turut memberi nasihat yang hampir serupa beberapa hari lalu.

Sejak mengambil alih jawatan Menteri Belia dan Sukan, Encik Khairy beberapa kali memberi kritikan yang keras kepada FAM termasuk isu penjualan tiket perlawanan akhir, keselamatan stadium dan beberapa isu pentadbiran FAM sehingga dilihat ada agenda tertentu bekas Timbalan Presiden FAM tersebut.

Seorang bekas ahli majlis FAM yang enggan dipetik menyatakan adalah wajar Khairy bertenang dan memahami selok belok kementerian beliau dan semua persatuan sukan terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa teguran.
"Sebagai orang yang pernah diberi laluan menjadi Timbalan Presiden FAM oleh Tuanku Sultan Ahmad Shah, Khairy sepatutnya menunjukkan sedikit rasa hormat kepada Baginda. Jika tidak sebagai seorang sultan pun, sebagai seorang yang lebih tua. Tuankulah yang memberi laluan kepada KJ menjadi Timbalan Presiden FAM."
"Kita masih ingat bagaimana seluruh negara terkejut dengan tindakan FAM membenarkan pasukan kebangsaan mengadakan perlawanan persahabatan dengan Myteam milik Khairy. Inikah pembalasan yang FAM dan tuanku dapat?
Sumber 

Rahmat (Mega) Lesap RM6,000 Ditipu 'Tuhan Harun'

Posted: 12 Nov 2013 02:44 AM PST


Rahmat (Mega)
PETALING JAYA: Vokalis kumpulan Mega iaitu Rahmat Tohak merupakan antara artis yang pernah diperdaya oleh individu yang dikenali sebagai 'Tuhan Harun' melalui satu skim pelaburan beberapa tahun lalu.
Rahmat, 44, yang popular dengan lagu Bayangan Gurauan berkata, individu berkenan iaitu Harun Mat Saad, 47, memintanya melabur sebanyak RM6,000 sebagai modal permulaan untuk satu skim pelaburan selain menjanjikan akan mendapat keuntungan sebanyak RM30,000 dalam masa yang singkat.
"Selepas menunggu sehingga waktu yang dijanjikan, wang RM30,000 itu tidak saya terima manakala individu berkenaan pula melarikan diri. Akhirnya saya tahu yang saya sudah diperdaya," katanya kepada mStar Online.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar pada Isnin menggesa pengikut Tuhan Harun agar menyerah diri kerana disyaki terlibat dalam kes pembunuhan Ketua Penolong Pengarah Penguat Kuasa, Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Ahmad Rafli Abd Malek, Ahad lalu.
Harun, yang menggelar dirinya sebagai Tuhan Harun ketika ini berada dalam tahanan polis selepas gagal dalam ikat jamin melibatkan pelbagai kes penipuan selain menubuhkan kumpulan ajaran sesat.
Dia dipercayai berjaya mengumpul aset melalui urus niaga palsu yang dianggarkan bernilai RM200 juta pada tahun 2008.
Dalam pada itu Rahmat berkata, selain penipuan dalam bentuk pelaburan, individu berkenan juga berjaya memperdayakan beberapa artis ternama apabila tidak membayar upah mereka selepas mengadakan persembahan dalam Konsert Malam Seribu Karya Rock Rohani di Stadium Malawati, Shah Alam pada April 2009.
Antara artis yang diperdayanya dalam konsert itu ialah Amy (Search), Mawi, Yantzen, Datuk Jamal Abdillah dan juga Datuk Ramli Sarip.
"Saya percaya ramai lagi artis yang pernah ditipu oleh Tuhan Harun ini tetapi mereka tidak mahu bersuara. Saya harap tindakan tegas dapat dilakukan kepada dia dan pengikut-pengikutnya," kata Rahmat.- mStar

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Perhimpunan politik: Hari tu PAU,kini muktamar PAS

Posted: 12 Nov 2013 04:00 PM PST

Ini lah dia calon Naib presiden PAS dalam muktamar yang bakal berlangsung,Hussam Musa. Gurkah-gurkah politik di'port' kata sesekali bila kita 'ushar' misai dia, lebih kurang macam misai Hitler ... Kah..Kah..Kah..

Penyokong-penyokong dan orang-orang kuat dia dalam PAS mula-mula hari tu dah pukul canang kata Hussam nak lawan Mat Sabu untuk jawatan Timbalan Presiden. Mungkin ramai yang perasan bahawa Hussam bukan lah ahli politik yang gelojoh untuk jawatan. Biar pun satu ketika dulu bintang dia di lihat bersinar dengan hebat sekali dan dia juga dilihat adalah orang yang paling sesuai untuk ganti TG Nik Aziz sebagai MB, tapi mungkin masih belum ada rezeki agaknya.

Mutakhir ini Hussam dilihat seperti semakin diketepikan. Namun itu tak bermakna yang karier politik dia akan berakhir sebab gurkah-gurkah disini percaya yang Hussam jenis manusia yang percaya kepada kesabaran sebab 'at last' dia sendiri umum yang dia tak akan lawan dengan Mat Sabu, dia hanya mahu mempertahankan jawatan Naib Presiden.

Kalau ditanya kepada gurkah-gurkah ini tentang politik Hussam, mereka akan berkata dia ada lah antara ahli politik yang bijak. Biarpun pada hari ini Hussam ... kalau dia diibaratkan seperti seorang bintang bola sepak, dia macam Ronaldhino dari Brazil. Seorang bintang besar tapi semakin malap.

Kalau dilihat kepada calon-calon Naib Presiden pada muktamar itu nanti seperti Mahfoz Omar, Salahudin Ayob, Tuan Ibrahim Tuan Man, kedudukan Hussam memang goyah. Tapi macam yang dikata Hussam bukan lah ahli politik yang gelojoh, dia percaya esok sentiasa ada. Sebab itu lah dia kata dia biarkan Allah SWT yang tentukan. Ada rezeki ada lah ... kalau tak ada rezeki pun tak apa, yang penting perjuangan untuk rakyat tetap akan di teruskan.

dollah yankee -
Gurkah-gurkah disini tetap pilih abang Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden. 




Kah..Kah..Kah..

Posted: 12 Nov 2013 05:32 AM PST

dollah yankee -
Iklan di badan bas itu berbunyi "kalau kita naik bas, 38 kali lebih selamat dari naik motorsikal"... Kah..Kah..Kah.. selamat ka? Kalau dalam masa seminggu dua,tiga biji bas masuk parit? 
Yang ni.. 'guard' yang dalam pos kawalan pun kena langgar..Kah..Kah..Kah..

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Anwar dakwa BERNAS hanya untungkan taikun Melayu

Posted: 12 Nov 2013 08:51 PM PST


GURU KEMPEN HAPUSKAN PBS DAN SPPBS YANG MENEKAN

Posted: 12 Nov 2013 08:43 PM PST

 

 Gendang perang.

30 ribu guru berkempen bantah PBS dan SPPBS

Ekoran kegagalan kerajaan meringankan beban kerja perkeranian guru sekolah rendah, ada kalangan warga pendidik mewujudkan laman Facebook menuntut supaya Kementerian Pendidikan untuk membuat penambahbaikan atau menghapuskan bebanan mereka.

Aduan mereka berhubung Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) yang dilaksanakan pada 2011 supaya guru berkenaan memasukkan data lengkap dan keputusan peperiksaan pelajar mereka.


Bagaimanapun, masalah yang dihadapi para guru di sekolah terbabit adalah mutu perkhidmatan pelayan komunikasi yang memaksa mereka menghabiskan masa berjam-jam untuk memasukkan data tersebut.

Lebih memburukkan lagi, mereka terpaksa bersengkang mata sehingga jam 3 pagi atau 4 pagi, apabila pelayan komunikasi berfungsi lebih baik bagi melaksanakan tanggungjawab tersebut.


Mereka juga mengadu, hal demikian menjadi lebih teruk dengan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) di mana penekanan kurang diberikan dalam peperiksaan dan kemajuan akademik pelajar berdasarkan kepada kerja yang ditugaskan kepada mereka.
- berita oleh mk / gambar oleh admin sendiri

BERITA PALSU TIDAK MELEGAKAN KAKITANGAN AWAM MENGENAI KENAIKAN GAJI

Posted: 12 Nov 2013 08:34 PM PST

Senarai Kenaikan 3 Elaun Naik 2014 1.1 Juta Penjawat Awam : Elaun Perumahan, Sara Hidup (COLA) & Elaun Baru SBM?

elaun 2014 naik
Berita Semasa paling awal bersama pembaca berkongsi maklumat dan intipati Bajet 2014 sebelum pembentangan Bajet 2014 berdasarkan sumber yang Berita Semasa perolehi termasuk butiran pemberian bonus setengah bulan gaji (KLIK DI SINI) & nilai agihan BR1M RM650 (SEPERTI DI SINI). Tetapi….
Tetapi…..sekarang ini dilihat ada beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab telah menyebarkan informasi terbaru dan memberikan harapan tinggi yang mana Berita Semasa baca seimbas sangat tidak munasaba.
Berita Semasa turut menerima mesej pada aplikasi Whatapps yang mengandungi khabar angin seperti di bawah ini yang mana kami pasti ramai lagi turut menerima mesej seperti di bawah ini. Ramai rakan pembaca Berita Semasa menghantar email kepada kami untuk mendapatkan kesahihan maklumat yang tersebar luas dan menjadi viral ketika ini :
Butiran mesej adalah seperti di bawah ini :

Mesej Whatapp Berita Kenaikan 3 Elaun Naik 2014 1.1 Juta Penjawat Awam?

Senarai kenaikan elaun naik 2014 seperti Elaun Perumahan, elaun Sara Hidup (COLA) & Elaun Baru SBM (Subsidi Bahan Mentah), elaun kritikal Khas bagi PDRM & ATM?
Pelarasan 3 elaun bagi 1.1 juta pejawat awam bagi tahun 2014 – Selaras dengan pengumuman MAPPA Bil.1/2012
Lebih 1.1juta penjawat awam yang berada di skim perkhidmatan awam akan menerima pelarasan kenaikan 3 elaun yang ditambah baik di bawah rancangan transformasi Perkhidmatan Awam 2014 akan diumumkan pada 15 November 2013 ini.
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, sudah sampai masanya 3 elaun utama diberikan kadar semasa sesuai dengan peningkatan kos sara hidup di malaysia.Walaubagaimanapun, elaun kritikal Khas bagi PDRM & ATM akan diperkenalkan dengan kadar RM1200 bagi semua Gred, dan itu tidak termasuk dalam 3 pelarasan elaun utama.
Menurutnya perjumpaan bersama Cuepacs dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci pelarasan kenaikan elaun penjawat awam itu akan diadakan bermula Januari 2014.
Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Cuepacs mengenai pelarasan elaun itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang berada di bandar dengan kadar elaun cola RM300 tidak terlibat dengan elaun perumahan yang akan diberikan kenaikan samarata iaitu RM600 dan bagi mereka yang berada di bandar akan menerima elaun kos tempat tinggal iaitu RM800, dan untuk kadar elaun Cola diselaraskan RM 500 samarata.Selain itu, kerajaan msih mengekalkan elaun Itka, dan 1 elaun baru diperkenalkan iaitu elaun SBM (Subsidi Bahan Mentah) iaitu untuk Gred 11-16 RM250 , 17-41 RM 150.
Kenaikan elaun ini tidak terlibat bagi anggota keselamatan PDRM,ATM dengan mengambil kira kenaikan elaun khas.
Sumber Penyebaran Mesej Whatapp Rakyat Malaysia
Jikalau dikira balik nilai kenaikan elaun naik 2014 penjawat awam yang dihebahkan ini, umpama bonus setiap bulan. Sangat tidak munasabah melihatkan kepada penarikan demi penarikan nikmat subsidi yang dinikmati rakyat sebelum ini.

Respon Ketua Pengarah JPA Berita Kenaikan 3 Elaun Naik 2014 1.1 Juta Penjawat Awam?

Ketua Pengarah JPA pun telah tampil menjawab persoalan ini di Facebook
kenaikan elaun 2014
Semoga berita ini sedikit sebanyak meredakan persoalan kalangan penjawat awam mengenai penyebaran berita palsu kononnya berlakunya kenaikan elaun naik 2014 kakitangan awam. Apa kata anda?

RM7.2 bilion bayar perunding: PKR desak penjelasan kerajaan

Posted: 12 Nov 2013 08:28 PM PST

RM7.2 bilion bayar perunding: PKR desak penjelasan kerajaan

OLEH MD IZWAN

November 13, 2013
Ahli Parlimen PKR hari ini mendesak Putrajaya memberi penjelasan berhubung jumlah bayaran sebanyak RM7.2 bilion kepada perunding swasta sejak 2009 lalu.
Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen (gambar), berkata jawapan bertulis oleh Putrajaya semalam adalah mengejutkan dan mendesak segala butiran mengenai pembayaran tersebut didedahkan kepada umum.
"Jumlah RM7.2 bilion ini sangat mengejutkan, ini adalah suatu yang serius," katanya pada sidang media di lobi Parlimen pagi ini.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Kalau Tak Tipu Bukan UMNO: Bekas Ketua Cabang Pandan Antara 70 Ahli PKR Sertai UMNO ...ha..ha...Aziz ni bekas ketua cabang..!!!

Posted: 12 Nov 2013 07:50 PM PST

PANDAN 13 Nov - Ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudah hilang kepercayaan terhadap pemimpin parti itu kerana terlalu memandang rendah terhadap ahli parti dari akar umbi.

Bekas Ketua Cabang PKR Cabang Pandan Abdul Aziz Jusoh berkata, beliau kecewa dengan Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rafizi Ramli kerana telah mengaibkan beliau.

"Saya kecewa sebab dia (Rafizi) mengaibkan saya.

"Saya keluar parti, saya tidak puas hati dengan PKR dan saya hilang kepercayaan dengan pemimpin parti yang terlalu pandang rendah dengan orang bawahan," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan borang keahlian UMNO kepada Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Selangor Datuk Seri Noh Omar.
Read More / Baca Lagi >>

Bebaskan orang Melayu daripada racun Umno, kata penyokong bukan Islam PAS

Posted: 12 Nov 2013 07:27 PM PST


Umno meracun fikiran orang Melayu, kata Pengerusi DHPP, Hu Pang Chaw. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 13 November, 2013.Umno meracun fikiran orang Melayu, kata Pengerusi DHPP, Hu Pang Chaw. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 13 November, 2013.Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yakin parti Islam itu dan Pakatan Rakyat (PR) akan lebih berjaya dalam pilihan raya umum akan datang jika mampu memecahkan tembok dan membuang racun yang ditanam Umno ke dalam pemikiran orang Melayu.
Pengerusi DHPP, Hu Pang Chaw, berkata "racun" itu yang menyebabkan majoriti orang Melayu masih menyokong Umno dan Barisan Nasional (BN).
"Pertamanya, Umno menanamkan racum kepada orang Melayu bahawa hanya Umno penyelamat mereka.
"Keduanya, orang Melayu diracuni Umno bahawa jika Pakatan menang, DAP akan memastikan Cina jadi perdana menteri.  Agama rasmi negara akan ditukar kepada Kristian dan Melayu akan dihalau daripada bumi sendiri seperti berlaku kepada Melayu Pulau Pinang sekarang," katanya dalam satu temuramah bersama The Malaysian Insider, baru-baru ini.
Read More / Baca Lagi >>

DBP: Keputusan Sains dan Matematik merudum ketika PPSMI dilaksanakan

Posted: 12 Nov 2013 07:25 PM PST


Datuk Dr Awang Sariyan ketika menjawab soalan wartawan pada sidang media di Menara DBP hari ini. Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 13 November, 2013.Datuk Dr Awang Sariyan ketika menjawab soalan wartawan pada sidang media di Menara DBP hari ini. Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 13 November, 2013.Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) hari ini berpegang teguh kepada pendirian kerajaan untuk menarik balik pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) kerana statistik Kementerian Pendidikan membuktikan terdapat kemerosotan keputusan akademik pelajar melalui pelaksanaan dasar itu.
Ketua Pengarah DBP, Datuk Dr Awang Sariyan (gambar), berkata PPSMI tidak mempunyai hala tuju selain Kementerian Pendidikan membuktikan keputusan pelajar merudum dalam mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris.
"Kami patuh kepada keputusan kerajaan kerana pelbagai institusi pendidikan menjalankan kajian mendalam terhadap kegagalan PPSMI.
Read More / Baca Lagi >>

Bahasa Melayu hanya mitos dalam PPPM

Posted: 12 Nov 2013 06:01 PM PST

Oleh DR KAMARUDIN MUSA
PELAN Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM), dikatakan membawa dimensi baru dalam memperkukuh kedudukan bahasa Melayu dalam sektor pendidikan, khususnya di sekolah-sekolah vernakular SJK Cina dan SJK Tamil.
Tambahan masa pembelajaran bahasa Melayu daripada 270 minit kepada 300 minit bagi tahap satu SJKC, manakala pada tahap dua, tambahan masa daripada 180 minit kepada 270 minit, dianggap sebagai pelengkap kepada usaha untuk memperkasa bahasa Melayu di sekolah-sekolah.
Tindakan ini secara umumnya dapat dianggap sebagai usaha yang positif, bagi memastikan bahasa Melayu yang telah dipersetujui sebagai bahasa Kebangsaan, sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan negara.
Bagaimanapun, soal atau agenda pengukuhan serta pemertabatan bahasa Melayu ini hanya terpakai dalam konteks SJKC dan SJKT semata-mata, sewajarnya tambahan masa pengajaran bahasa Melayu juga seharusnya terpakai di sekolah-sekolah antarabangsa, memandangkan dalam kandungan PPPM, tidak menyentuh langsung soal kedudukan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Malaysia yang berada/belajar di sekolah-sekolah antarabangsa.
Hakikatnya, ramai kalangan anak-anak golongan elit Melayu yang berada di sekolah-sekolah antarabangsa ini. Berdasarkan perangkaan 2012 terdapat seramai 11,278 orang pelajar Malaysia yang belajar di sekolah-sekolah antarabangsa.
Read More / Baca Lagi >>

Kempen Jahat: Saya tiada jawapan - Zulhazmi

Posted: 12 Nov 2013 05:49 PM PST

Zulhazmi: Saya tiada jawapan 
SHAH ALAM - Calon Ketua Pemuda Pas, Zulhazmi Shariff tidak tahu apakah jawapan yang perlu diberikan kepada anak-anaknya ketika diajukan soalan berkaitan mukanya ditukar kepada anjing.

Katanya, anak-anaknya terkejut apabila terlihatkan gambar itu dan hanya mampu tersenyum.

"Anak-anak saya dah sekolah. Seorang berusia sembilan tahun dan seorang lagi enam tahun. Anak-anak zaman sekarang sudah moden. Jadi, mereka boleh melihatnya.

"Mereka bertanya, kenapa muka ayah jadi anjing? Nama betul, tapi gambar lain?" Terkejut dengan soalan itu, Zulhazmi hanya mampu tersenyum dan tidak pasti jawapan apa yang perlu diberikan kepada anak-anaknya.

"Saya kelu. Tidak ada jawapan pasti, tetapi anak-anak seakan menunggu mengapa terjadinya perkara itu," katanya.

"Mujur mereka tidak bertanya beberapa kali. Saya anggap mereka faham apa yang berlaku walaupun sebenarnya tidak," katanya.

Menurutnya,  tidak hanya anak-anaknya, perkara sama turut diajukan oleh isterinya yang sedih dengan kejadian menimpanya.
Read More / Baca Lagi >>

Digantung kerana simbol Rabaa

Posted: 12 Nov 2013 05:46 PM PST

Abdel-Zaher 
MESIR - Penyerang kelab bola sepak Al-Ahly, Ahmed Abdel-Zaher digantung tanpa gaji kerana menunjukkan simbol empat jari (Rabaa) selepas menjaringkan gol kemenangan 2-0 ketika menentang kelab Afrika Selatan, Orlando Pirates, Ahad lalu.

Kelmarin, jurucakap kelab bola sepak Mesir itu memaklumkan tindakan tersebut dibuat kerana kononnya Abdel-Zaher, 28,  mencampuradukkan politik dengan sukan.

Sementara itu, Menteri Sukan Taher Abu Zeid turut menggesa Persekutuan Bola Sepak Mesir supaya menggantung dan mendenda pemain tersebut sama seperti yang dikenakan ke atas juara Kung Fu dunia, Mohamed Youssef.

Difahamkan, laporan dipetik dari Al- Arabiya, Youssef dilarang menyertai mana-mana kejohanan antarabangsa selama dua tahun kerana beliau memakai baju T tertera lambang Rabaa dan menunjukkan simbol empat jari tersebut selepas memenangi pingat emas di Rusia pada bulan lalu.

Masjid Taman Perling: Selepas Imam, 3 bilal pula diberi notis berhenti 24 jam..!!

Posted: 12 Nov 2013 05:40 PM PST

Bilal diberi notis berhenti 24 jam 
JOHOR BAHRU - Selepas pemecatan seorang imam di Masjid Taman Perling, tiga bilal masjid itu pula ditamatkan perkhidmatan.

Notis penamatan jawatan bilal menerusi notis 24 jam diserahkan kakitangan jawatankuasa pentadbir masjid itu kira-kira jam 1 tengah hari, kelmarin.

Tiga bilal itu mendakwa tindakan itu tidak mengikut prosedur, malah menafikan hak bersuara.

Antara isi notis berkenaan mengatakan, pegawai tidak mempunyai surat tauliah sah daripada jabatan agama, melanggar peraturan, etika dan melanggar panduan dan peraturan Jabatan Agama Johor 1999 akan dihentikan.

Menurut Bilal I, Mohamad Kasim Shariff, 54, beliau tidak mendapat penjelasan kenapa ditamatkan perkhidmatan, sebaliknya notis diterimanya menyatakan dirinya tidak mempunyai surat tauliah.

Read More / Baca Lagi >>

UMNO@BN melindungi kroni Maha kaya!

Posted: 12 Nov 2013 05:32 PM PST

Bernas tidak menghadapi masalah serupa Blackberry. Harga saham Bernas sedang meningkat malah nilainya kini hampir tiga kali ganda nilai lima tahun dahulu. Ia satu contoh syarikat yang stabil dengan keuntungan bersih tahunan konsisten sekitar RM135 juta setiap tahun sejak 2006, dengan hasil yang meningkat tahun demi tahun dari RM2.1 bilion (2006) ke RM3.6 bilion (2012).

Bernas memang sasaran pengambilalihan mana-mana individu yang sangat kaya. Apabila diambil kira keuntungan yang sihat, monopoli Bernas ke atas lesen AP import beras dan realiti bahawa beras adalah makanan ruji rakyat Malaysia, individu-individu yang sangat kaya pastinya mengidamkan syarikat sebegini.

Niat asal

Kita patut ingat niat asal penswastaan Bernas bukan sahaja untuk memastikan keperluan beras negara dipenuhi (melalui pengurusan Simpanan Stok Negara dan Skim Harga Subsidi Padi) tapi juga untuk memastikan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja Bernas mendapat manfaat dari milikan ekuiti daripada penswastaan tersebut.

Hal ini dibangkitkan Menteri Kewangan pada bulan Disember 1995 dalam jawapan kepada Lim Guan Eng di Parlimen, diikuti pembentukan konsortium Budaya Generasi Sdn Bhd pada Januari 1996. Konsortium tersebut membolehkan lebih dari separuh ekuiti Bernas dimiliki persatuan-persatuan petani (Kada, Mada, Nafas), nelayan (Nekmat) dan pekerja Bernas.

Pusingan 1

Hingga hujung 2009, milikan-milikan ini mulai dibeli seorang individu bernama Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary melalui syarikat-syarikat milik beliau (Gandingan Bersepadu Sdn Bhd dan Tradewinds) mengakibatkan beliau memiliki 53.7% Bernas melalui pengambilalihan oleh Maybank Investment Bank Berhad bernilai RM526 juta.
Read More / Baca Lagi >>

Bernas: Jangan perjudi sekuriti makanan negara

Posted: 12 Nov 2013 05:26 PM PST


KUALA LUMPUR: Teras Pengupayaan Melayu (Teras) mengingatkan kerajaan agar jangan membenarkan pihak berkepentingan keuntungan semata-mata untuk memperjudikan sekuriti makanan utama negara.

Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, penswastaan LPN kepada Bernas sejak 1994 telah meletakkan bekalan, import dan pengedaran beras kepada monopoli sebuah syarikat konglomerat yang meletakkan beras sebagai komoditi perniagaan dalam pasaran saham.

"Kini Bernas dicadangkan dinyahsenarai dan kami melihat ini bakal menjejaskan bukan sahaja kebajikan seluruh industri pengeluaran padi  negara iaitu petani, pengilang dan pengedar bumiputera, malah sekuriti makanan utama negara itu turut diperjudikan di tangan syarikat yang hanya mengutamakan keuntungan," katanya.

Beliau berkata, Bernas sebagai sebuah syarikat tidak harus dibiarkan bertindak di luar kawalan kerajaan untuk memastikan sektor bekalan makanan utama sentiasa memenuhi keperluan negara dan bukan menjadi industri yang ditentukan oleh kehendak syarikat semata-mata.

Menurutnya, dengan menyahsenaraikan Bernas, ekuiti syarikat tersebut hanya berada dalam milik syarikat secara mutlak dan menyisihkan golongan terpenting dalam sektor tersebut iaitu petani.

Tambahnya, membiarkan makananan utama negara di tangan syarikat yang memonopoli semua rantai pengeluaran dan pembekalan beras bakal mendedahkan sektor tersebut kepada manipulasi pasaran yang merbahaya kepada sekuriti makanan negara.

Pada tahun 2009, ujarnya rakyat pernah dikejutkan apabila saham Bernas dibeli oleh syarikat asing berpusat di Hong Kong apabila ia menguasai 31% dari saham syarikat tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Lompat Parti: Keputusan mahkamah sekat parti paksa wakil rakyat kosongkan kerusi

Posted: 12 Nov 2013 05:20 PM PST

Keputusan Mahkamah Agung lebih 20 tahun lalu menyebabkan parti politik sukar memaksa wakil rakyat mereka mengosongkan kerusi jika memilih untuk meninggalkan parti.
Peguam berkata, pada ketika ini, sebarang langkah untuk parti politik memaksa wakil rakyat mereka mengosongkan kerusi adalah tindakan tidak mengikut Perlembagaan walaupun terdapat perjanjian antara parti politik dan wakil rakyat itu sebelum ini.
Cara untuk keluar daripada masalah itu adalah menyemak semula keputusan Mahkamah Agung pada ketika itu dan meyakinkan Mahkamah Persekutuan pada ketika ini bahawa keputusan tersebut tidak baik untuk kepentingan orang awam.
Peguam Edmund Bon, berkata beliau percaya saman PKR akan gagal kerana parti itu meminta wakil rakyatnya meletak jawatan, satu tindakan yang bertentangan dengan kebebasan berpersatuan.
"Amat menyedihkan, parti itu dan pengundi terpaksa menerima realiti ini kerana kesalahan membuat pilihan," katanya.
Katanya, salah satu cara lagi adalah dengan meminda Perlembagaan Persekutuan untuk menghukum seseorang yang melompat parti dengan mengosongkan kerusi itu secara automatik dan mengadakan pilihan raya kecil.
Peguam dan Ahli Parlimen DAP, Karpal Singh, berkata dalam isu ini, Parlimen perlu meminda Perlembagaan terlebih dahulu sebelum Dewan Undangan Negeri boleh mengadakan undang-undang anti lompat parti.
"Mahkamah mesti diyakinkan keputusan sebelum ini tidak baik dan bercanggah dengan prinsip demokrasi," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

PAS: Ibrahim Libya mati syahid

Posted: 12 Nov 2013 05:13 PM PST


PAS membela Ibrahim Libya yang terbunuh bersama 13 pengikutnya semasa tragedi Memali 1985 sebagai seorang pejuang anti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah pernah mengunjungi pusara guru agama itu.
Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar), berkata parti Islam itu tetap menganggap Ibrahim sebagai seorang yang mati syahid dan pejuang rakyat.
"Itu tafsiran mereka. Kami menganggap Ibrahim sebagai seorang yang syahid malah Sultan Kedah sendiri pernah hadir ke kuburnya untuk merenjiskan air mawar.
"Jika pengganas, sultan tidak pergi. Kami tetap menganggapnya seorang pejuang rakyat dan agama Islam yang menentang kezaliman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)," katanya ketika dihubungi oleh The Malaysian Insider.
Read More / Baca Lagi >>

Siapakah Dalang Sebenar: 22 pengawal milik MyKad palsu ditahan

Posted: 12 Nov 2013 05:08 PM PST

Kuala Lumpur: Seramai 22 pengawal keselamatan warga Filipina ditahan kerana memiliki MyKad palsu dalam serbuan di sebuah pangsapuri di SS8, Kelana Jaya, di sini, awal pagi tadi.
Serbuan dilakukan Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Putrajaya dengan kerjasama Jabatan Imigresen Putrajaya hasil maklumat awam dan risikan.

Pengarahnya, Wan Zakaria Wan Awang berkata, serbuan jam 1 pagi itu mensasarkan lapan rumah di dua blok pangsapuri berkenaan yang dipercayai dijadikan asrama pengawal keselamatan terbabit oleh majikan mereka.

"Bagaimanapun, hasil maklumat awam dan risikan mendapati kebanyakan pengawal keselamatan yang tinggal di sini menggunakan MyKad palsu. Kita percaya, mereka mendapatkan MyKad itu dari sindiket tertentu.

"Hasilnya, 22 pengawal keselamatan termasuk lima wanita ditahan kerana memiliki MyKad dan kononnya berasal dari Sabah. Namun, semakan JPN membongkarkan MyKad dimiliki mereka adalah tidak wujud dan ada juga yang ditukar gambar," katanya kepada pemberita sebaik tamat serbuan.

Menurutnya, semua yang ditahan akhirnya mengaku warga Filipina dan membeli MyKad itu dengan bayaran RM300 hingga RM500.

‘Wanita Kelantan menutup aurat, tergerak hati saya’

Posted: 12 Nov 2013 07:22 AM PST


KOTA BHARU: "Saya menghantar anak saya ke Pasti kerana saya merasakan bahawa pendidikan agama yang menjamin masa depan anak saya," kata Maria Solastri, seorang warga negara Indonesia beragama Kristian yang menghantar anak lelakinya di sebuah Pasti dalam kawasan Kota Bharu.

Beliau dijemput berucap berkongsi pengalaman dalam Majlis Ihtifal Pasti Al-Bhaidha' Kampung Puteh, dekat sini yang dirasmikan oleh Adun Bunut Payong, Dr Ramli Mamat.

Suami Maria berbangsa Tionghua berasal dari Johor dan sekarang menetap di Kelantan.

Menurut beliau lagi, kehidupannya sebelum ini seperti penganut Kristian lain yang hidup dalam keadaan sosial dan berpakaian tidak menutup aurat.
Read More / Baca Lagi >>

Langat Dua: Kerajaan BN guna Akta Bekalan Air Negara jika gagal capai persetujuan dengan Selangor

Posted: 12 Nov 2013 07:19 AM PST


Kerajaan pusat boleh mengambil tindakan mengikut Akta Bekalan Air Negara jika gagal mendapat persetujuan kerajaan negeri Selangor untuk meneruskan projek Loji Rawatan Air Langat Dua.
Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili (gambar) berkata langkah itu dibuat atas kepentingan negara dan memastikan kesejahteraan rakyat terpelihara.
"Projek ini sepatutnya siap pada Mac 2014 iaitu tahun depan. Ia telah tertangguh kerana kerajaan negeri telah mengarahkan pihak berkuasa tempatan untuk membekukan kebenaran merancang iaitu 'Development Order'.
"Sehubungan itu, pihak kementerian menggesa kerajaan negeri selangor untuk bekerjasama mencari jalan penyelesaian muktamad mengenai bekalan air di negeri itu, sekali gus mengeluarkan 'Development Order' iaitu kebenaran merancang kepada projek-projek rawatan air Langat Dua ini," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjawab Charles Santiago (DAP-Klang) yang mencelah pada sesi penggulungan Rang Undang-undang Perbekalan 2014 bagi kementerian itu di Dewan Rakyat di sini, malam ini.
"Projek Langat Dua ini hendaklah dibenarkan beroperasi dan seharusnya siap pada tahun 2014. Sekiranya persetujuan (membenarkan) tidak dapat dicapai, keadaan air di Selangor akan teruk," katanya. - Bernama

Aerial video shows devastation in Tacloban after Typhoon Haiyan in Philippines

Posted: 12 Nov 2013 07:15 AM PST

Tim.Menteri Pengangkutan - (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 12 Nov 2013 07:07 AM PST

Menteri Pertanian & Industri Asas Tani - (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 12 Nov 2013 07:06 AM PST

Warga pendidik protes sistem SPPBS di Facebook

Posted: 12 Nov 2013 05:10 AM PST



 
Ekoran kegagalan kerajaan meringankan beban kerja perkeranian guru sekolah rendah, ada kalangan warga pendidik mewujudkan laman Facebook menuntut supaya Kementerian Pendidikan untuk membuat penambahbaikan atau menghapuskan bebanan mereka.

Aduan mereka berhubung Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) yang dilaksanakan pada 2011 supaya guru berkenaan memasukkan data lengkap dan keputusan peperiksaan pelajar mereka.

azlanBagaimanapun, masalah yang dihadapi para guru di sekolah terbabit adalah mutu perkhidmatan pelayan komunikasi yang memaksa mereka menghabiskan masa berjam-jam untuk memasukkan data tersebut.

Lebih memburukkan lagi, mereka terpaksa bersengkang mata sehingga jam 3 pagi atau 4 pagi, apabila pelayan komunikasi berfungsi lebih baik bagi melaksanakan tanggungjawab tersebut.

Mereka juga mengadu, hal demikian menjadi lebih teruk dengan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) di mana penekanan kurang diberikan dalam peperiksaan dan kemajuan akademik pelajar berdasarkan kepada kerja yang ditugaskan kepada mereka.

Abdul Gani Patail: Kemelut Penjawat "Personal-to-Holder"

Posted: 12 Nov 2013 05:06 AM PST

A Kadir Jasin

NAMPAKNYA satu demi satu masalah, kontroversi dan tanda tanya timbul mengenai pentadbiran negara kita.
Saya teringat kepada kata dua saya kepada seorang bekas pemimpin Pemuda Umno Perak. Ketika itu negara mula kacau-bilau di bawah pentadbiran (Tun) Abdullah Ahmad Badawi.
Saya katakan kepada beliau, kalau atau apabila Allah Taala turunkan bala ke atas seseorang pemimpin, semua rakyat jelata akan menerima akibatnya.
Nampaknya bala itu berterusan. Bunuh, rompak, ragut, rogol, rasuah dan salah guna kuasa, masalah ekonomi, pengangguran dan bencana alam terus berlaku atau mungkin lebih buruk daripada zaman Abdullah.
Terbaru, pegawai undang-undang nombor satu negara iaitu Peguam Negara (AG), Abdul Gani Patail, kembali menjadi bahan kontroversi apabila beliau didakwa melakukan "misconduct" (salah laku) yang merugikan negara, termasuk kehilangan Pulau Batu Putih kepada Singapura pada tahun 2008. Abdul Gani menjadi AG sejak 2002.
Pada 6 November, sekonyong-konyong, portal berita Malaysiakini menyiarkan berita sensasi berdasarkan satu pertemuan yang dikatakan mengambil tempat di kediaman bekas Perdana Menteri, (Tun) Dr Mahathir Mohamad, kira-kira tiga bulan lalu. Kalauberminat, boleh baca lanjut di sini.
Pertemuan itu dikatakan membabitkan Dr Mahathir, peguam kanan Mohd Shafee Abdullah, bekas Pengarah Siasatan Jenayah (CID) Kuala Lumpur, Mat Zain Ibrahim, bekas setiausaha politik Dr Mahathir, Matthias Chang, dan bekas Pengarah Siasatan Jenayah Perdagangan, Ramli Yusuff.
Dalam laporannya, Malaysiakini mendakwa selain kekalahan Malaysia dalam timbang cara Mahkamah Pengadilan Antarabangsa di Hague, Belanda mengenai Pulau Batu Putih, "misconduct" beliau yang lain termasuklah kes mata lebam Anwar Ibrahim pada tahun 1999. Abdul Gani adalah ketua pendakwa kes liwat pertama Anwar tahun 1998.
Dalam kes mata lebam Anwar itu, pegawai penyiasatnya adalah Mat Zain. Akibatnya, bekas Ketua Polis Negara, Abdul Rahim Noor, didakwa mencederakan Anwar, sabit kesalahan dan dipenjarakan.
Walaupun media arus perdana pro-kerajaan mungkin tidak menyiarkan kontroversi terbaru mengenai Abdul Gani itu, tetapi ia sudah tersebar luas dan dibahaskan dengan hangat dalam media baru. Hari ini lebih banyak orang membaca dan percaya media baru.
AG Kalah Banyak Kes

Abdul Gani Menjadi AG sejak tahun 2002

Setelah gagal dalam beberapa kes besar seperti liwat kedua Anwar, kes rasuah Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) membabitkan bekas Menteri Pengangkutan (Tun) Ling Liong Sik, dan kes rasuah bekas Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Kasitah Gaddam, dakwaan terbaru terhadap Abdul Gani mempunyai implikasi yang menarik.
Read More / Baca Lagi >>

PBS Online 2013 Sekolah Menengah & Rendah (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) Teruk, Lembap, Kerap Hanged!

Posted: 12 Nov 2013 05:03 AM PST

PBS Sekolah Online
(Klik SINI : Guru Tertekan)
PBS Online Sesekolah Menengah & Rendah : Ya…Berita Semasa tidak nafikan sama sekali lagi kejayaan sistem seperti ini di negara-negara maju yang lain. Apa salahnya bukan meniru kejayaan di negara lain, jikalau kita berkemampuan untuk mengendalikannya. Mengapa tidak bukan? Persoalannya….
Persoalannya sekarang ini adakah Malaysia melalui Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) berjaya merencana dan menyediakan sistem seumpama itu di Malaysia dengan jayanya :
Hakikatnya….
"Anggur yang sesuai ditanam di Perancis belum tentu sesuai ditanam di Cameron Highlands"
Cuti sekolah akhir tahun bakal bermula minggu hadapan. Biasanya kalangan guru-guru di Malaysia akan turut bergembira merancang percutian bersama anak-anak dan keluarga. Tetapi….
Tetapi cuti sekolah kali agak menekan. Semuanya…..dek kerana sistem baru Kementerian Pendidikan Malaysia Sistem PBS online Sekolah Menengah (Pentaksiran Berasaskan Sekolah)

Sistem PBS Online 2013 Bebankan Guru? Benarkah?

PBS Sekolah Menengah
Jikalau diikutkan pelan perancangannya & tujuan PBS Online Sekolah Menengah semuanya baik-baik sahaja :
  • Sistem PBS Online Sekolah Menengah diperkenalkan setelah bermesyuarat beberapa kali dengan mengambil aspek kepentingan guru, murid dan kepentingan pendidikan Malaysia
  • Sistem PBS Online Sekolah Menengah 2013 bertujuan membuat penilaian potensi pelajar daripada sudut yang berbeza tetapi pratikal
Hasilnya?
Pelbagai rungutan dan aduan demi aduan yang diterima sejak :
Read More / Baca Lagi >>

Menteri Kesihatan - (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 12 Nov 2013 04:53 AM PST

Menteri Komunikasi - (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 12 Nov 2013 04:52 AM PST

Menteri Kerja Raya - (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 12 Nov 2013 04:51 AM PST

Menteri Perusahaan Perladangan & Komoditi - (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 12 Nov 2013 04:50 AM PST

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau & Air - (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 12 Nov 2013 04:50 AM PST


Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


PROGRAM MELAWAN DI SANA SINI

Posted: 12 Nov 2013 06:00 PM PST


PELANCARAN 
BUKU TERBARU ZUNAR
petang sabtu ini
jam 2:00
di padang amcorp
dijemput datang but ramai

BILIK SULIT KE PANTAI TIMUR
malam jumaat 29  november di kota bahru
malam sabtu 30 nivember  di kuata terangganu
malam ahad 1 disember di kuantan
SEMUA DI JEMPUT
buat ramai
masuk dengan sumbangan


----------

SATU LAGI PROJEK UNTUK KAYAKAN KRONI

Posted: 12 Nov 2013 05:30 PM PST




  • Anwar: BERNAS dinyahsenarai untuk kroni
  • NONEvideo icon smallCadangan menyahsenaraikan BERNAS adalah 'pengkhianatan' kepada janji kerajaan yang berikrar memastikan kepentingan petani, pengedar beras dan pekerja padi bumiputera dipelihara, kata ketua pembangkang. 



BERNAS Di Swastakan: Ketamakan Bermaharajalela

Pengenalan
1. Akhir-akhir ini, syarikat yang dahulunya menjadi tarikan pelabur tapi kemudian dibuang-senarai (de-listed) dari pasaran saham lalu diswastakan bagai satu trend. Satu contoh: Blackberry, di mana ia dibuang-senaraikan lalu diswastakan selepas kerugian hampir USD 70 bilion dari nilai asal USD 80 bilion lima tahun lalu. Senario perniagaan yang semakin mencabar menyukarkan syarikat-syarikat yang tersenarai untuk memberi pulangan yang besar kepada para pelabur; penswastaan memberi peluang kepada pihak pengurusan sesebuah syarikat untuk fokus mengembangkan perniagaan jangka masa panjang.

2. Di Malaysia, penswastaan sesebuah syarikat sebegini seringkali mempunyai niat yang berbeza: tamak haloba.

3. BERNAS tidak menghadapi masalah serupa Blackberry. Harga saham BERNAS sedang meningkat malah nilainya kini hampir tiga kali ganda nilai lima tahun dahulu. Ia satu contoh syarikat yang stabil dengan keuntungan bersih tahunan konsisten sekitar RM 135 juta setiap tahun sejak 2006, dengan hasil yang meningkat tahun demi tahun dari RM 2.1 bilion (2006) ke RM 3.6 bilion (2012).

4. BERNAS memang sasaran pengambilalihan mana-mana individu yang sangat kaya. Apabila diambil kira keuntungan yang sihat, monopoli BERNAS ke atas lesen AP import beras dan realiti bahawa beras adalah makanan ruji rakyat Malaysia, individu-individu yang sangat kaya pastinya mengidamkan syarikat sebegini.

Niat asal

5. Kita patut ingat niat asal penswastaan BERNAS bukan sahaja untuk memastikan keperluan beras negara dipenuhi (melalui pengurusan Simpanan Stok Negara dan Skim Harga Subsidi Padi) tapi juga untuk memastikan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja BERNAS mendapat manfaat dari milikan ekuiti daripada penswastaan tersebut.

6. Hal ini dibangkitkan Menteri Kewangan pada bulan Disember 1995 dalam jawapan kepada YB Tn Lim Guan Eng di Parlimen, diikuti pembentukan konsortium Budaya Generasi Sdn Bhd pada Januari 1996. Konsortium tersebut membolehkan lebih dari separuh ekuiti BERNAS dimiliki persatuan-persatuan petani (KADA, MADA, NAFAS), nelayan (NEKMAT) dan pekerja BERNAS.

Pusingan 1

7. Hingga hujung 2009, milikan-milikan ini mulai dibeli seorang individu bernama Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary melalui syarikat-syarikat milik beliau (Gandingan Bersepadu Sdn Bhd dan Tradewinds) mengakibatkan beliau memiliki 53.7% BERNAS melalui pengambilalihan oleh Maybank Investment Bank Berhad bernilai RM 526 juta. Purata keuntungan bersih BERNAS dianggarkan pada RM 164 juta setahun dan hasil meningkat dari RM 3.3 bilion (2009) ke RM 3.6 bilion (2012).

Pusingan 2

8. Apabila kerajaan memanjangkan mandat BERNAS untuk merangkumi pengurusan bekalan beras negara dan monopoli pengimportan beras dari 11 Jan 2011 ke 10 Jan 2021, Tan Sri Syed Mokhtar bertambah tamak.

9. Tawaran pembelian BERNAS pada RM 3.70/saham dibuat pada penghujung Feb 2013 melalui syarikat-syarikat lain milik beliau, iaitu other companies namely, Perspective Lane (M) Sdn Bhd, Kelana Ventures Sdn Bhd, Seaport Terminal (Johore) Sdn Bhd dan Acara Kreatif Sdn Bhd. Pengambilalihan ini, yang juga dinasihatkan Maybank Investment Bank Berhad dikatakan bernilai RM 477 juta.

10. Pada 6 Nov 2013, lembaga pengarah BERNAS dinasihat menyahsenaraikan BERNAS dari Bursa Malaysia kerana jumlah saham yang dimiliki awam telah jatuh ke 16.31% (iaitu dibawah nilai yang diperlukan untuk penyenaraian iaitu 25%) akibat pengambilalihan sistematik Tan Sri Syed Mokhtar.

11. Pada Feb 2013, Maybank Research membuat ramalan hasil dan keuntungan BERNAS bagi 2013 hingga 2015:

(Table 1.png)

Ini bermakna hasil dianggarkan meningkat hingga RM 3.9 bilion pada 2015 dari RM 3.6 bilion pada 2012. Keuntungan meningkat 40% ke RM 165 juta pada jangkamasa pendek untuk mengurangkan harga beras antarabangsa akibat pengeluaran berlebihan di Thailand, Vietnam, India dan Pakistan. Hal ini akan menguntungkan sesiapa yang memiliki BERNAS di masa hadapan.

Soalan yang Diutarakan

12. Bagaimana seorang individu dibenarkan memiliki monopoli ke atas beras sebegini, yang mungkin mendatangkan kemudaratan terhadap kestabilan harga di masa hadapan, yang merupakan niat asal penswastaan BERNAS?

13. Kenapa kerajaan telah tersasar dari niat asal penubuhan BERNAS, iaitu untuk melindungi kepentingan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja BERNAS? Adakah milikan ekuiti mereka ini tidak penting di mata kerajaan, berbanding kepentingan individu-individu maha kaya dan mempunyai "kabel" politik sebegini?

14. Bagaimanakah pengambilalihan saham BERNAS bernilai RM 477 juta, dan jumlan pengambilalihan melalui Tradewinds Plantation dan BERNAS bernilai RM 1.173 bilion oleh syarikat milik Tan Sri Syed Mokhtar (Perspective lane, Kelana Ventures, Seaport Terminal dan Acara Kreatif) dipermudah Maybank IB? Bagaimana seseorang individu boleh berterusan berjaya mendapatkan pinjaman dari bank yang sama?

15. Kami kecam pengambilalihan baru-baru ini yang bersifat oportunis oleh Tan Sri Syed Mokhtar sebagai satu langkah mengambilalih sepenuhnya BERNAS pada ketika monopoli BERNAS ke atas pengimportan beras dilanjutkan hingga 2021, disebabkan tindakan ini akan menguntungkan satu individu tertentu, iaitu Tan Sri Syed Mokhtar sendiri.

Anwar Ibrahim
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia
Ketua Umum KEADILAN
--------

AKHBAR STAR BUAT FITNAH

Posted: 12 Nov 2013 05:00 PM PST




Pemuda PAS Perak serah memo kepada The Star


IPOH: Pemuda PAS Perak hari ini menyerahkan memorandum kepada The Star bagi membantah penyiaran satu artikel yang mendakwa Almarhum Ustaz Ibrahim Libya pengamal ajaran sesat dan pengganas.


Ibrahim Libya: Pemuda PAS desak The Star mohon maaf


KUALA LUMPUR:The Star perlu bertindak segera dalam tempoh yang diberikan itu sebelum tindakan undang-undang diambil kerana telah memfitnah seorang ulama yang dihormati seluruh masyarakat.

 The Star Biadap, Desak Tarik Semula Laporan dan Mohon Maaf Terbuka

Hari ini, kita dikejutkan dengan berita yang dikeluarkan oleh akhbar The Star dihalaman 4, dibawah tajuk 'Major Cases Involving Violant Deviant Groups in Malaysia'. Berita tersebut telah memetik nama Almarhum Ibrahim Libya yg didakwa sebagai salah seorang pengganas yang berjaya ditumpaskan oleh pihak berkuasa pada 19 November 1985.

Saya menyifatkan bahawa tuduhan tersebut tidak tepat dan BIADAP kerana peristiwa Memali yang dimaksudkan oleh The Star adalah peristiwa yang masih gagal disabitkan sebagai aktiviti pengganas melibatkan Almarhum Ust Ibrahim Libya sebagai pemimpin masyarakat disitu.

Bahkan sejarahwan dan pengamat politik di Malaysia sendiri sebahagiannya menyatakan tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa melalui arahan kerajaan pimpinan  Mahathir ketika itu sebagai perdana menteri sebagai memiliki agenda tersembunyi.

Bahkan fakta sejarah sendiri telah menyaksikan bahawa status Almarhum Ibrahim Libya dan beberapa rakannya yang ditembak sebagai syahid dan turut disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak ketika itu.

Justeru, untuk meletakkan kedudukan Almarhum Ibrahim Libya sebagai pengganas di Malaysia sepertimana dilaporkan The Star adalah AMAT TIDAK BERTANGGUNGJAWAB dan BIADAP sama sekali khusunya kepada ahli keluarga dan kebanyakan rakyat yang mengenali Almarhum.

Bahkan, kes Memali yang telah beberapa kali dibawa ke mahkamah ini masih gagal diputuskan kedudukannya sehingga ke hari ini.

Justeru, saya mendesak The Star MENARIK BALIK berita yang disiarkan hari ini dan MEMOHON MAAF SECARA terbuka kepada seluruh ahli keluarga dan kenalan Almarhum khususnya atas laporan yang amat melesat ini.

Saya tidak teragak2 untuk memobilisasi rakyat seramai mungkin untuk menyatakan bantahan ini sekiranya tiada sebarang tindakan tarik balik dan permohonan maaf dibuat oleh The Star.

SUHAIZAN KAIAT -
Merupakan mantan Ketua Pemuda PAS Johor
 dan juga AJK Dewan Pemuda PAS Malaysia


------------

MARI TEKA SIAPA KONTREKTOR

Posted: 12 Nov 2013 06:30 AM PST





Lantai merekah: 1,000 diarah kosongkan Kompleks KDN Air Keroh

AIR KEROH: Kira-kira 1,000 kakitangan termasuk orang awam di Kompleks Kementerian Dalam Negeri (KDN) di sini diarahkan mengosongkan bangunan itu, petang tadi sebahagian lantai di sebuah bilik di tingkat empat bangunan berkenaan didapati merekah.

Semua kakitangan dan orang awam diarahkan mengosongkan bangunan terbabit kira-kira jam 3.15 petang tadi. 
Setakat ini anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh sedang menjalankan siasatan lanjut. 
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
woit..  KENAPA RETAK?.... kah kah kah..

woit.. RETAK KERANA  SEMUA PISTOL YG HILANG TERSOROK DISANA?.. kah

kah kah kah... RETAK KERANA ROSMAH DATANG MELAWAT?... kah kah kah..


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
kah kah kah... SILA TEKA  SIAPA KONTREKTOR BANGUNAN INI.... kah kah kah..

kah kah kah... SYARIKAT JEPUN YANG MINUM ARAK?... kah kah kah...

kah kah kah... SYARIKAT INDIA YANG MINUM TODI?.... kah kah kah..

kah kah kah..SYARIKAT CHINA YANG MAKAN BABI?.... kah kah kah...

woit... ATAU SYARIKAT MELAYU ISLAM BUMUPUTERA ... kah kah kah


------

BERITA BAIK UNTUK SEMUA

Posted: 12 Nov 2013 05:00 AM PST



KAH KAH KAH
sepak terajang tibai
sampai lumat
kah kah kah
  • Hindraf: Kuil bukan urusan kamu, Ku Nan
  • NONEPengerusinya P Waythamoorthy berkata, beliau tidak mempunyai urusan untuk mentafsirkan sama ada tempat itu sebuah kuil atau hanya tempat pemujaan.


  • Ku Nan: Saya hanya mahu cantikkan kuil
  • NONEvideo icon small"Saya mahu mencantikkan dan menjadikannya sebagai tarikan pelancong, saya ingin menjadikannya seperti Buddha Empat Muka di Thailand," kata Menteri Wilayah Persekutuan. 

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit...INI LAH YANG DI NANTI NANTI... kah kah kah..

kah kah kah..KETUANAN MELAYU LAWAN KETUANAN INDIA... kah kah kah..

kah kah kah... SYABAS MOORTY....kah kah kah..

kah kah kah...JANGAN RISAU... TIBAI LAGI.... kah kah kah..

kah kah kah...INI RAJA FRAUD... kah kah kah
NOTA
bila musuh sedang bergaduh
sokong yang kurang kuat
supaya mereka akan gaduh lebih lama
kah kah kah


---------

ANAK SEMUA BANGSA BERSEDIA!

Posted: 12 Nov 2013 12:00 AM PST







ANAK MUDA
 SEMUA BANGSA BERSDEDIA!

KOMENTAR TUKAR TIUB
ini adalah saranan yang bersadur racun
ini adalah niat jahat dari mahathir anak lelaki iskandar kutty
ada racun berbungkus madu dalam kenyatan ini

anak lelaki iskandar kutty
berniat agar setiakawan antara pas dap pkr
akan retak dalam isu bahasa ini

pada satu masa dahulu 
wujud perserikatan parti rakyat dengan parti buruh
gabungan terkuat melawan gerombolan ketuanan melayu
barisan sosialis ini retak kerana isu bahasa

sekali lagi anak lelaki iskandar kutty
sedang menjalankan jarum 
dengan niat jahat
untuk menghuru harakan negara bangsa

kenyataan ini juga bertujuan 
untuk menaikan kemarahan
para nasionalis bahasa
dengan kenyataan ini di harapkan
nasionalis bahasa akan turun ke jalan raya sekali lagi
dan ini akan memberi tekanan kepada najib

kenapa serlama 22 tahun berkuasa
tidak lakukan dasar ini?
kenapa sekarang?

jelas 
inilah contoh keling kitul
yang telah ditulis dalam sejarah melayu 600 tahun dahulu
inilah buktinya bagaimana dkk - darah keturunan keling
memporak perandakan kerajaan melayu melaka

ANAK MUDA BERSEDIA

Mahathir ulangi gesaan 

Sains, Matematik diajar dalam BI

KUALA LUMPUR 12 Nov. -  Mahathir Mohamad mengulangi gesaan supaya subjek Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Inggeris kerana ia bahasa ilmu dan bahasa industri hari ini. - TIEWNAMA



Dr Mahathir rayu PPSMI dikembalikan dalam sistem pendidikan


Dr Mahathir rayu PPSMI dikembalikan dalam sistem pendidikan Mahathir Mohamad hari ini merayu supaya mata pelajaran Matematik dan Sains kembali diajar menggunakan Bahasa Inggeris...SELANJUTNYA

ANAK SEMUA BANGSA


---------

HOT HOT INDIAN SHIT

Posted: 11 Nov 2013 10:30 PM PST


HOT HOT
INDIAN SHIT
MIC warns of "big protest" in Putrajaya if KL temple not restored
The MIC has threatened to hold a big protest in Putrajaya if the Kuala Lumpur City Hall does not restore and beautify the Sri Muneswarar Kaliyaman temple, while stressing it will never compromise on matters relating to the Hindu religion.


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.... HOT HOT CHICKEN SHIT.... kah kah kah..

kah kah kah... DEEEEY... TANI ELEK.... kah kah kah

kah kah kah.... WAIT AND SEE... kah kah kah..

kah kah kah...  HANGAT HANGAT TAHIK INDIA... kah kah kah


-------

MAT MONGOL LAWAN TOWKAY

Posted: 11 Nov 2013 08:30 PM PST





INI KEMPEN INTERNET

Tiba Masa Kerajaan Kawal Dan Tapis Kandungan Internet –  Mahathir

KUALA LUMPUR – Sudah tiba masanya kerajaan menggubal undang-undang baharu bagi mengawal serta menapis isi kandungan dalam Internet dan menghentikan akses kepada laman web yang tidak bermanfaat.
Mahathir Mohamad berkata, meskipun beliau sebelum ini tidak bersetuju kandungan Internet ditapis, namun peningkatan jumlah kes jenayah ketika ini memerlukan kerajaan mengambil langkah tersebut dengan segera.
Menurutnya, lambakan kandungan Internet yang menjurus kepada pornografi, penyebaran fitnah dan berita palsu telah memusnahkan nilai-nilai moral baik dalam kalangan generasi muda.

PM: Pemimpin bertanggungjawab tak boleh kawal Internet

Najib Razak berkata sistem politik dan ekonomi perlu diwujudkan untuk membolehkan generasi muda mencapai aspirasi mereka dan mempunyai peranan dalam masyarakat.

Dia berkata dalam era globalisasi, isu memperkasa golongan muda dan kepentingan melibatkan penyertaan mereka menjadi cabaran penting bagi kebanyakan negara-negara Islam hari ini.

"Sebagai pemimpin bertanggungjawab, respons kita tidak boleh untuk mencuba dan mengawal Internet atau mengharamkan alat komunikasi baharu yang sememangnya berharga kepada ekonomi moden. 

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... MAT MONGOL SUDAH BERANI LAWAN TOWKAY... kah kah ..

kah kah kah...KITA TUNGGU DAN LIHAT... kah kah kah..

kah kah kah.. SAPA KENA TERAJANG DULU... kah kah kah..

kah kah kah... MAT MONGOL MASUK GOL DULU... kah kah kah..

kah kah... ATAU ANAK LELAKI ISKANDAR KUTTY MASUK GOL DULU... kah kah
VIRAL DALAM INTERNET
NOTA
jangan lupa
madey baru tuduh
ada ajen cia dalam pejabart ghani patail

ghani patail ini barua najib

kita tunggu - next change
kah kah kah

--------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT