Selasa, 12 November 2013

Tukar Tiub

Tukar Tiub


PROGRAM MELAWAN DI SANA SINI

Posted: 12 Nov 2013 06:00 PM PST


PELANCARAN 
BUKU TERBARU ZUNAR
petang sabtu ini
jam 2:00
di padang amcorp
dijemput datang but ramai

BILIK SULIT KE PANTAI TIMUR
malam jumaat 29  november di kota bahru
malam sabtu 30 nivember  di kuata terangganu
malam ahad 1 disember di kuantan
SEMUA DI JEMPUT
buat ramai
masuk dengan sumbangan


----------

SATU LAGI PROJEK UNTUK KAYAKAN KRONI

Posted: 12 Nov 2013 05:30 PM PST




  • Anwar: BERNAS dinyahsenarai untuk kroni
  • NONEvideo icon smallCadangan menyahsenaraikan BERNAS adalah 'pengkhianatan' kepada janji kerajaan yang berikrar memastikan kepentingan petani, pengedar beras dan pekerja padi bumiputera dipelihara, kata ketua pembangkang. 



BERNAS Di Swastakan: Ketamakan Bermaharajalela

Pengenalan
1. Akhir-akhir ini, syarikat yang dahulunya menjadi tarikan pelabur tapi kemudian dibuang-senarai (de-listed) dari pasaran saham lalu diswastakan bagai satu trend. Satu contoh: Blackberry, di mana ia dibuang-senaraikan lalu diswastakan selepas kerugian hampir USD 70 bilion dari nilai asal USD 80 bilion lima tahun lalu. Senario perniagaan yang semakin mencabar menyukarkan syarikat-syarikat yang tersenarai untuk memberi pulangan yang besar kepada para pelabur; penswastaan memberi peluang kepada pihak pengurusan sesebuah syarikat untuk fokus mengembangkan perniagaan jangka masa panjang.

2. Di Malaysia, penswastaan sesebuah syarikat sebegini seringkali mempunyai niat yang berbeza: tamak haloba.

3. BERNAS tidak menghadapi masalah serupa Blackberry. Harga saham BERNAS sedang meningkat malah nilainya kini hampir tiga kali ganda nilai lima tahun dahulu. Ia satu contoh syarikat yang stabil dengan keuntungan bersih tahunan konsisten sekitar RM 135 juta setiap tahun sejak 2006, dengan hasil yang meningkat tahun demi tahun dari RM 2.1 bilion (2006) ke RM 3.6 bilion (2012).

4. BERNAS memang sasaran pengambilalihan mana-mana individu yang sangat kaya. Apabila diambil kira keuntungan yang sihat, monopoli BERNAS ke atas lesen AP import beras dan realiti bahawa beras adalah makanan ruji rakyat Malaysia, individu-individu yang sangat kaya pastinya mengidamkan syarikat sebegini.

Niat asal

5. Kita patut ingat niat asal penswastaan BERNAS bukan sahaja untuk memastikan keperluan beras negara dipenuhi (melalui pengurusan Simpanan Stok Negara dan Skim Harga Subsidi Padi) tapi juga untuk memastikan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja BERNAS mendapat manfaat dari milikan ekuiti daripada penswastaan tersebut.

6. Hal ini dibangkitkan Menteri Kewangan pada bulan Disember 1995 dalam jawapan kepada YB Tn Lim Guan Eng di Parlimen, diikuti pembentukan konsortium Budaya Generasi Sdn Bhd pada Januari 1996. Konsortium tersebut membolehkan lebih dari separuh ekuiti BERNAS dimiliki persatuan-persatuan petani (KADA, MADA, NAFAS), nelayan (NEKMAT) dan pekerja BERNAS.

Pusingan 1

7. Hingga hujung 2009, milikan-milikan ini mulai dibeli seorang individu bernama Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary melalui syarikat-syarikat milik beliau (Gandingan Bersepadu Sdn Bhd dan Tradewinds) mengakibatkan beliau memiliki 53.7% BERNAS melalui pengambilalihan oleh Maybank Investment Bank Berhad bernilai RM 526 juta. Purata keuntungan bersih BERNAS dianggarkan pada RM 164 juta setahun dan hasil meningkat dari RM 3.3 bilion (2009) ke RM 3.6 bilion (2012).

Pusingan 2

8. Apabila kerajaan memanjangkan mandat BERNAS untuk merangkumi pengurusan bekalan beras negara dan monopoli pengimportan beras dari 11 Jan 2011 ke 10 Jan 2021, Tan Sri Syed Mokhtar bertambah tamak.

9. Tawaran pembelian BERNAS pada RM 3.70/saham dibuat pada penghujung Feb 2013 melalui syarikat-syarikat lain milik beliau, iaitu other companies namely, Perspective Lane (M) Sdn Bhd, Kelana Ventures Sdn Bhd, Seaport Terminal (Johore) Sdn Bhd dan Acara Kreatif Sdn Bhd. Pengambilalihan ini, yang juga dinasihatkan Maybank Investment Bank Berhad dikatakan bernilai RM 477 juta.

10. Pada 6 Nov 2013, lembaga pengarah BERNAS dinasihat menyahsenaraikan BERNAS dari Bursa Malaysia kerana jumlah saham yang dimiliki awam telah jatuh ke 16.31% (iaitu dibawah nilai yang diperlukan untuk penyenaraian iaitu 25%) akibat pengambilalihan sistematik Tan Sri Syed Mokhtar.

11. Pada Feb 2013, Maybank Research membuat ramalan hasil dan keuntungan BERNAS bagi 2013 hingga 2015:

(Table 1.png)

Ini bermakna hasil dianggarkan meningkat hingga RM 3.9 bilion pada 2015 dari RM 3.6 bilion pada 2012. Keuntungan meningkat 40% ke RM 165 juta pada jangkamasa pendek untuk mengurangkan harga beras antarabangsa akibat pengeluaran berlebihan di Thailand, Vietnam, India dan Pakistan. Hal ini akan menguntungkan sesiapa yang memiliki BERNAS di masa hadapan.

Soalan yang Diutarakan

12. Bagaimana seorang individu dibenarkan memiliki monopoli ke atas beras sebegini, yang mungkin mendatangkan kemudaratan terhadap kestabilan harga di masa hadapan, yang merupakan niat asal penswastaan BERNAS?

13. Kenapa kerajaan telah tersasar dari niat asal penubuhan BERNAS, iaitu untuk melindungi kepentingan petani dan pengedar bumiputera serta pekerja BERNAS? Adakah milikan ekuiti mereka ini tidak penting di mata kerajaan, berbanding kepentingan individu-individu maha kaya dan mempunyai "kabel" politik sebegini?

14. Bagaimanakah pengambilalihan saham BERNAS bernilai RM 477 juta, dan jumlan pengambilalihan melalui Tradewinds Plantation dan BERNAS bernilai RM 1.173 bilion oleh syarikat milik Tan Sri Syed Mokhtar (Perspective lane, Kelana Ventures, Seaport Terminal dan Acara Kreatif) dipermudah Maybank IB? Bagaimana seseorang individu boleh berterusan berjaya mendapatkan pinjaman dari bank yang sama?

15. Kami kecam pengambilalihan baru-baru ini yang bersifat oportunis oleh Tan Sri Syed Mokhtar sebagai satu langkah mengambilalih sepenuhnya BERNAS pada ketika monopoli BERNAS ke atas pengimportan beras dilanjutkan hingga 2021, disebabkan tindakan ini akan menguntungkan satu individu tertentu, iaitu Tan Sri Syed Mokhtar sendiri.

Anwar Ibrahim
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia
Ketua Umum KEADILAN
--------

AKHBAR STAR BUAT FITNAH

Posted: 12 Nov 2013 05:00 PM PST




Pemuda PAS Perak serah memo kepada The Star


IPOH: Pemuda PAS Perak hari ini menyerahkan memorandum kepada The Star bagi membantah penyiaran satu artikel yang mendakwa Almarhum Ustaz Ibrahim Libya pengamal ajaran sesat dan pengganas.


Ibrahim Libya: Pemuda PAS desak The Star mohon maaf


KUALA LUMPUR:The Star perlu bertindak segera dalam tempoh yang diberikan itu sebelum tindakan undang-undang diambil kerana telah memfitnah seorang ulama yang dihormati seluruh masyarakat.

 The Star Biadap, Desak Tarik Semula Laporan dan Mohon Maaf Terbuka

Hari ini, kita dikejutkan dengan berita yang dikeluarkan oleh akhbar The Star dihalaman 4, dibawah tajuk 'Major Cases Involving Violant Deviant Groups in Malaysia'. Berita tersebut telah memetik nama Almarhum Ibrahim Libya yg didakwa sebagai salah seorang pengganas yang berjaya ditumpaskan oleh pihak berkuasa pada 19 November 1985.

Saya menyifatkan bahawa tuduhan tersebut tidak tepat dan BIADAP kerana peristiwa Memali yang dimaksudkan oleh The Star adalah peristiwa yang masih gagal disabitkan sebagai aktiviti pengganas melibatkan Almarhum Ust Ibrahim Libya sebagai pemimpin masyarakat disitu.

Bahkan sejarahwan dan pengamat politik di Malaysia sendiri sebahagiannya menyatakan tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa melalui arahan kerajaan pimpinan  Mahathir ketika itu sebagai perdana menteri sebagai memiliki agenda tersembunyi.

Bahkan fakta sejarah sendiri telah menyaksikan bahawa status Almarhum Ibrahim Libya dan beberapa rakannya yang ditembak sebagai syahid dan turut disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak ketika itu.

Justeru, untuk meletakkan kedudukan Almarhum Ibrahim Libya sebagai pengganas di Malaysia sepertimana dilaporkan The Star adalah AMAT TIDAK BERTANGGUNGJAWAB dan BIADAP sama sekali khusunya kepada ahli keluarga dan kebanyakan rakyat yang mengenali Almarhum.

Bahkan, kes Memali yang telah beberapa kali dibawa ke mahkamah ini masih gagal diputuskan kedudukannya sehingga ke hari ini.

Justeru, saya mendesak The Star MENARIK BALIK berita yang disiarkan hari ini dan MEMOHON MAAF SECARA terbuka kepada seluruh ahli keluarga dan kenalan Almarhum khususnya atas laporan yang amat melesat ini.

Saya tidak teragak2 untuk memobilisasi rakyat seramai mungkin untuk menyatakan bantahan ini sekiranya tiada sebarang tindakan tarik balik dan permohonan maaf dibuat oleh The Star.

SUHAIZAN KAIAT -
Merupakan mantan Ketua Pemuda PAS Johor
 dan juga AJK Dewan Pemuda PAS Malaysia


------------

MARI TEKA SIAPA KONTREKTOR

Posted: 12 Nov 2013 06:30 AM PST





Lantai merekah: 1,000 diarah kosongkan Kompleks KDN Air Keroh

AIR KEROH: Kira-kira 1,000 kakitangan termasuk orang awam di Kompleks Kementerian Dalam Negeri (KDN) di sini diarahkan mengosongkan bangunan itu, petang tadi sebahagian lantai di sebuah bilik di tingkat empat bangunan berkenaan didapati merekah.

Semua kakitangan dan orang awam diarahkan mengosongkan bangunan terbabit kira-kira jam 3.15 petang tadi. 
Setakat ini anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh sedang menjalankan siasatan lanjut. 
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
woit..  KENAPA RETAK?.... kah kah kah..

woit.. RETAK KERANA  SEMUA PISTOL YG HILANG TERSOROK DISANA?.. kah

kah kah kah... RETAK KERANA ROSMAH DATANG MELAWAT?... kah kah kah..


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
kah kah kah... SILA TEKA  SIAPA KONTREKTOR BANGUNAN INI.... kah kah kah..

kah kah kah... SYARIKAT JEPUN YANG MINUM ARAK?... kah kah kah...

kah kah kah... SYARIKAT INDIA YANG MINUM TODI?.... kah kah kah..

kah kah kah..SYARIKAT CHINA YANG MAKAN BABI?.... kah kah kah...

woit... ATAU SYARIKAT MELAYU ISLAM BUMUPUTERA ... kah kah kah


------

BERITA BAIK UNTUK SEMUA

Posted: 12 Nov 2013 05:00 AM PST



KAH KAH KAH
sepak terajang tibai
sampai lumat
kah kah kah
  • Hindraf: Kuil bukan urusan kamu, Ku Nan
  • NONEPengerusinya P Waythamoorthy berkata, beliau tidak mempunyai urusan untuk mentafsirkan sama ada tempat itu sebuah kuil atau hanya tempat pemujaan.


  • Ku Nan: Saya hanya mahu cantikkan kuil
  • NONEvideo icon small"Saya mahu mencantikkan dan menjadikannya sebagai tarikan pelancong, saya ingin menjadikannya seperti Buddha Empat Muka di Thailand," kata Menteri Wilayah Persekutuan. 

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit...INI LAH YANG DI NANTI NANTI... kah kah kah..

kah kah kah..KETUANAN MELAYU LAWAN KETUANAN INDIA... kah kah kah..

kah kah kah... SYABAS MOORTY....kah kah kah..

kah kah kah...JANGAN RISAU... TIBAI LAGI.... kah kah kah..

kah kah kah...INI RAJA FRAUD... kah kah kah
NOTA
bila musuh sedang bergaduh
sokong yang kurang kuat
supaya mereka akan gaduh lebih lama
kah kah kah


---------

ANAK SEMUA BANGSA BERSEDIA!

Posted: 12 Nov 2013 12:00 AM PST







ANAK MUDA
 SEMUA BANGSA BERSDEDIA!

KOMENTAR TUKAR TIUB
ini adalah saranan yang bersadur racun
ini adalah niat jahat dari mahathir anak lelaki iskandar kutty
ada racun berbungkus madu dalam kenyatan ini

anak lelaki iskandar kutty
berniat agar setiakawan antara pas dap pkr
akan retak dalam isu bahasa ini

pada satu masa dahulu 
wujud perserikatan parti rakyat dengan parti buruh
gabungan terkuat melawan gerombolan ketuanan melayu
barisan sosialis ini retak kerana isu bahasa

sekali lagi anak lelaki iskandar kutty
sedang menjalankan jarum 
dengan niat jahat
untuk menghuru harakan negara bangsa

kenyataan ini juga bertujuan 
untuk menaikan kemarahan
para nasionalis bahasa
dengan kenyataan ini di harapkan
nasionalis bahasa akan turun ke jalan raya sekali lagi
dan ini akan memberi tekanan kepada najib

kenapa serlama 22 tahun berkuasa
tidak lakukan dasar ini?
kenapa sekarang?

jelas 
inilah contoh keling kitul
yang telah ditulis dalam sejarah melayu 600 tahun dahulu
inilah buktinya bagaimana dkk - darah keturunan keling
memporak perandakan kerajaan melayu melaka

ANAK MUDA BERSEDIA

Mahathir ulangi gesaan 

Sains, Matematik diajar dalam BI

KUALA LUMPUR 12 Nov. -  Mahathir Mohamad mengulangi gesaan supaya subjek Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Inggeris kerana ia bahasa ilmu dan bahasa industri hari ini. - TIEWNAMA



Dr Mahathir rayu PPSMI dikembalikan dalam sistem pendidikan


Dr Mahathir rayu PPSMI dikembalikan dalam sistem pendidikan Mahathir Mohamad hari ini merayu supaya mata pelajaran Matematik dan Sains kembali diajar menggunakan Bahasa Inggeris...SELANJUTNYA

ANAK SEMUA BANGSA


---------

HOT HOT INDIAN SHIT

Posted: 11 Nov 2013 10:30 PM PST


HOT HOT
INDIAN SHIT
MIC warns of "big protest" in Putrajaya if KL temple not restored
The MIC has threatened to hold a big protest in Putrajaya if the Kuala Lumpur City Hall does not restore and beautify the Sri Muneswarar Kaliyaman temple, while stressing it will never compromise on matters relating to the Hindu religion.


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.... HOT HOT CHICKEN SHIT.... kah kah kah..

kah kah kah... DEEEEY... TANI ELEK.... kah kah kah

kah kah kah.... WAIT AND SEE... kah kah kah..

kah kah kah...  HANGAT HANGAT TAHIK INDIA... kah kah kah


-------

MAT MONGOL LAWAN TOWKAY

Posted: 11 Nov 2013 08:30 PM PST





INI KEMPEN INTERNET

Tiba Masa Kerajaan Kawal Dan Tapis Kandungan Internet –  Mahathir

KUALA LUMPUR – Sudah tiba masanya kerajaan menggubal undang-undang baharu bagi mengawal serta menapis isi kandungan dalam Internet dan menghentikan akses kepada laman web yang tidak bermanfaat.
Mahathir Mohamad berkata, meskipun beliau sebelum ini tidak bersetuju kandungan Internet ditapis, namun peningkatan jumlah kes jenayah ketika ini memerlukan kerajaan mengambil langkah tersebut dengan segera.
Menurutnya, lambakan kandungan Internet yang menjurus kepada pornografi, penyebaran fitnah dan berita palsu telah memusnahkan nilai-nilai moral baik dalam kalangan generasi muda.

PM: Pemimpin bertanggungjawab tak boleh kawal Internet

Najib Razak berkata sistem politik dan ekonomi perlu diwujudkan untuk membolehkan generasi muda mencapai aspirasi mereka dan mempunyai peranan dalam masyarakat.

Dia berkata dalam era globalisasi, isu memperkasa golongan muda dan kepentingan melibatkan penyertaan mereka menjadi cabaran penting bagi kebanyakan negara-negara Islam hari ini.

"Sebagai pemimpin bertanggungjawab, respons kita tidak boleh untuk mencuba dan mengawal Internet atau mengharamkan alat komunikasi baharu yang sememangnya berharga kepada ekonomi moden. 

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... MAT MONGOL SUDAH BERANI LAWAN TOWKAY... kah kah ..

kah kah kah...KITA TUNGGU DAN LIHAT... kah kah kah..

kah kah kah.. SAPA KENA TERAJANG DULU... kah kah kah..

kah kah kah... MAT MONGOL MASUK GOL DULU... kah kah kah..

kah kah... ATAU ANAK LELAKI ISKANDAR KUTTY MASUK GOL DULU... kah kah
VIRAL DALAM INTERNET
NOTA
jangan lupa
madey baru tuduh
ada ajen cia dalam pejabart ghani patail

ghani patail ini barua najib

kita tunggu - next change
kah kah kah

--------

Tiada ulasan: