Nuffnang

Pengikut

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Renungilah dgn Mata hati-Memoir Syed Husin Ali

Posted: 26 Nov 2011 01:20 AM PST

Buku Panduan & Pendoman prinsip perjuangan politik masa depan negara.

Ayuhh...!!!! Pastikan buku ini terdapat di semua pejabat Pakatan Rakyat untuk rujukan.











WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PERMIT CERAMAH - KETUA POLIS JOHOR TIDAK PERLU TUNJUK MUKA GARANG

Posted: 26 Nov 2011 06:00 PM PST


 Oleh: WFAUZDIN NS 

TIDAK tahu mengapa, kenapa susah sangat pihak Polis Johor untuk meluluskan permit ceramah PKR di negeri yang dikatakan gagah sangat Umno itu.  Pada waktu TPM, Muhyiddin Yasin tidak cukup kaki menjelajah ke setiap pelusuk negeri dan berkempen untuk menjatuhkan Pembangkang dengan dibantu oleh media mereka, hak Pembangkang terus dinafikan dengan berbagai alasan.

 

Ketua-Polis-Johor,-Datuk-Mohd-Mokhtar-Mohd-Shariff
Seperti di Johor, sempena dengan Kongres Nasional PKR di Pulai Spring Beach Resort, beberapa program telah diatur di beberapa daerah di Johor.  Undang-undang telah dipatuhi di mana pihak Penganjur telah memajukan permohonan permit lebih awal.
Namun, dimaklumkan berbagai alasan telah diberikan oleh pihak Polis.  Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff menyebut Polis tidak membatalkan permit ceramah yang dimohon PKR namun menegaskan ia belum diputuskan.  Tetapi menyebut pula, polis menolak permohonan PKR untuk mengadakan ceramah di beberapa daerah di negeri ini selepas mengambil kira keselamatan rakyat dan untuk mengekalkan ketenteraman awam (Sinar).

Hanya dua alasan diberikan iaitu keselamatan rakyat dan untuk mengekalkan ketenteraman awam.  Alasan Ketua Polis Johor itu tidak dapat dibuktikan dengan fakta bahawa program ceramah Pembangkang khususnya dari PKR sebelum ini telah menggugat keselamatan awam.  Apa yang boleh kita buktikan melalui fakta iaitu yang tergugat dengan program ceramah Pembangkang ini adalah Umno.  Adakah tergugatnya Umno bererti tergugatnya orang awam?

Sebelum ini di war-warkan Johor bumi yang selamat.  Sewajarnya pihak Polis tidak membuat provokasi dengan mendakwa kehadiran Pembangkang boleh mengubah situasi negeri tersebut.  Minda Ketua Polis Johor mesti dicuci dengan melihat bahawa Pembangkang di negara ini telah pun menjadi Kerajaan di beberapa buah negeri.  Lihat sahaja negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat, pernahkah berlaku huru-hara?  Bahkan, program anjuran Umno/Bn dibenarkan bebas di negeri-negeri berkenaan sehingga mereka boleh berdemontrasi di hadapan pintu pejabat Kerajaan Negeri.

Justeru itu, mengapa di Johor mereka melihat Pembangkang seperti puak pengganas?  Tidak perlulah Ketua Polis Johor menunjukkan muka garang di hadapan TV dengan memberikan amaran kepada Pakatan Rakyat.  Jika amaran dari Ketua Polis Negara sewaktu perhimpunan BERSIH 2.0 pun rakyat tidak endahkan kerana rakyat tahu amaran itu berlawanan dengan hak yang termaktub di dalam Perlembagaan, apa sangatlah amaran dari seorang Ketua Polis Negeri. 

Kita bukan mahu mencabar pihak Polis, kita cuma mahu Ketua Polis ini bijak sedikit.  Jika pemimpin Umno, kita sudah maklum sememangnya tidak pernah bijak, kita tidak mahu Pegawai-Pegawai Polis juga mendapat penyakit yang sama.  Amat memalukan jika Ketua Polis Negeri tidak berkembang minda mereka./wfauzdin.blogspot.com

ADUKA TARUNA - TAK PAYAH COVER LA BEB, NGAKU SALAH JE !!

Posted: 26 Nov 2011 09:20 AM PST

Apa masalah ko Aduka Taruna?  Aku baca tulisan ko di SINI.  Bila ko buat tuduhan kat Ketua AMK yang kononnya mahu gunakan perhimpunan BERSIH 3.0 untuk bela nasib Anwar berpandukan laporan Malaysiakini, bukan main lagi ko hentam Shamsul.  Tapi bila Malaysiakini betulkan laporan dia, ko pulak kata berapa Anwar bayar kat wartawan Malaysiakini...

Aduka Taruna

Ko tak biasa ke dengar Malaysiakini selalu betulkan laporan yang mereka siarkan?  Habis tu, semua pembetulan oleh Malaysiakini tu kena bayar ke?  Ko jangan jadi bodoh sangat Aduka.  Kalau Malaysiakini dah buat silap, dia betulkan balik laporan dia, ko pun patut la betulkan laporan ko yang silap tu.  Mengapa ko pusing pulak kata Anwar yang bayar?  Pasal tu la asyik suka `langgar' orang....lama-lama kepala otak ko pun jadi bengap....semua orang salah, ko je la yang betul...Memang patut pun ko kena `sebijik' kat Rusila dulu...

Aku pun mulanya mahu tulis gak nak kutuk Ketua AMK kalau benar dia nak gunakan BERSIH 3.0 itu untuk Anwar.  Tapi, aku tak lah sebodoh ko Aduka....nak langgar semua orang.  Aku siasat dulu betul ke tak.  Sebelum Malaysiakini betulkan laporan tu, aku dah tahu awal dari kengkawan aku yang dok dengar apa yang Sam cakapkan....memang lari dari apa yang Malaysiakini laporkan awalnya.  Jadi, memang patut pun Malaysiakini betulkan yang salah tu.....

Ko punya nak cover malu...ko tuduh pulak Anwar yang bayar kat Malaysiakini supaya betulkan laporan tersebut.  Ko pun tulis, ada kawan ko wartawan Malaysiakini yang bagitahu Anwar call supaya laporan tersebut dibetulkan.  Ko jangan nak bodohkan orang la Aduka.....Apa standard Anwar nak bayar wartawan Malaysiakini?  Selama ini pun banyak gak laporan Malaysiakini yang hentam Anwar disiarkan, mengapa Anwar tak nak bayar supaya ditarik balik? 

Aku rasa elok ko tarik balik la tuduhan ko tu....takde malunya nak mohon maaf kalau ko dah buat salah....kecuali ko memang bodoh sombong !!/budakmental

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Wanita paling seksi di Asia

Posted: 26 Nov 2011 07:00 PM PST

SETELAH bersaing sengit dengan Katrina Kaif dan beberapa artis Bollywood lain, akhirnya Kareena Kapoor (gambar) dinobatkan Wanita Asia Paling Seksi oleh majalah Eastern Eye!

Dari sepuluh wanita yang dinobatkan, Kareena berjaya meraih kedudukan teratas.

Eastern Eye adalah majalah mingguan Britain yang mengambil data dari berbagai laman sesawang di Internet.

Berdasarkan kajian tersebut, nama Kareena diletakkan sebagai artis wanita teratas yang paling diminati oleh pengguna laman sesawang-laman sesawang tersebut.

Dalam pada itu, menurut apunkachoice, saingan rapat Kareena, iaitu Katrina Kaif mendapat tempat kedua manakala Priyanka Chopra, Bipasha Basu dan Freida Pinto masing-masing mendapat tempat ketiga, keempat dan kelima.

Sementara tangga keenam dan ketujuh menjadi milik Aishwarya Rai dan Deepika Padukone manakala tangga kelapan diberikan kepada artis berasal dari pakistan bernama Humaima Malik.

Tangga kesembilan dan ke-10 kembali menjadi milik artis dari India iaitu Sonam Kapoor dan Noureen DeWulf. - mStar

Yang tak sedap dibaca dan didengar ...

Posted: 26 Nov 2011 06:38 PM PST

Azmin Akui Pembangkang Hadapi Krisis Berebut Kerusi Di Johor
Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

JOHOR BAHRU: Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali mengakui bahawa parti itu masih berhadapan dengan kemelut perebutan kerusi antara PAS dan DAP di Johor dalam meletakkan calonbertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

Menurut beliau hingga kini ketiga-tiga parti itu masih belum mencapai kata putus berhubung 'hak' bertanding di beberapa kerusi yang menjadi tumpuan pakatan pembangkang itu.

Jelas Mohamed Azmin, pertikaian berhubung parti mana yang lebih layak bertanding itu berlaku sama ada di peringkat Parlimen mahupun Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Mungkin dalam satu dua minggu ini saya sendiri akan turun ke Johor untuk bersama-sama dengan pemimpin DAP dan PAS bagi melihat kaedah untuk menyelesaikan kerusi-kerusi yang bertindih.

"Jumlahnya kecil sahaja...kurang daripada sepuluh peratus," katanya kepada mStar Online ketika ditemui selepas majlis perasmian Kongres Nasional PKR ke-8 di sini, Sabtu.

Bagaimanapun Mohamed Azmin yakin bahawa kemelut berkenaan boleh diatasi selewat-lewatnya hujung tahun ini.

"Kita perlu memuktamadkan secepat mungkin kerana kita menjangkakan pilihan raya sudah semakin hampir.

"Ianya penting untuk jentera kita tumpu di kawasan-kawasan yang akan diwakili parti masing-masing," katanya.

Dalam pada itu, Mohamed Azmin berkata, pembangkang meletakkan harapan yang tinggi untuk merampas Johor pada PRU-13 bagi mengulangi kejayaan mentadbir Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kelantan pada pilihan raya lalu.

"InsyaAllah berkat kerja kuat dan sokongan rakyat saya tak nampak sebarang masalah walaupun Johor pernah dilihat sebagai deposit tetap Umno, tapi ini bukan alasan untuk tidak berlaku perubahan," katanya.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


SALAM MAAL HIJRAH:KITA PERCAYA RAKYAT TIDAK AKAN SELAMANYA BOLEH DIPERBODOHKAN..

Posted: 26 Nov 2011 08:46 PM PST

Maal Hijrah: Nik Aziz yakin kebangkitan rakyat tetap berlaku di Malaysia

November 27

KUALA LUMPUR, 27 Nov — Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yakin kebangkitan rakyat yang disaksikan di beberapa negara khususnya rantau Arab akan tetap berlaku di Malaysia.

Justeru, kata Menteri Besar Kelantan ini, beliau berharap kebangkitan itu akan membolehkan keamanan terus dikekalkan manakala Islam dapat didaulatkan.

"Insya-Allah, fajar semakin menyinsing. Malam pasti berakhir. Kebangkitan yang berlaku di seluruh dunia lambat laun akan tiba juga di negara kita yang tercinta.

"Semoga keamanan terus dikekalkan dan semoga Islam dapat didaulatkan. Selamat berhijrah dan selamat berubah," kata beliau dalam perutusan sempena sambutan Maal Hijrah 1433 hari ini.

Umat Islam negara ini menyambut Maal Hijrah ketika spekulasi menyebut pilihan raya umum ke-13 akan diadakan dalam waktu terdekat, kemungkinan suku pertama tahun depan.

Dengan menekankan keperluan amanah dan menghindari skandal rasuah, Nik Aziz (gambar) yang mengetuai kerajaan negeri sejak 1990 berkata, sejak kebelakangan ini setiap hari rakyat negara ini didedahkan dengan pelbagai skandal dalam pengurusan wang sama ada di peringkat pemimpin maupun di peringkat pegawai.

Katanya, laporan demi laporan audit yang dibentangkan menyaksikan pelbagai ketirisan yang berlaku sehingga mengakibatkan kerugian puluhan juta ringgit wang rakyat.

Laporan Ketua Audit Negara 2010 dikeluarkan 24 Oktober lalu, antara lain memfokus kepada isu salah guna dana projek ternakan lembu membabitkan RM250 juta.

"Ketirisan ini jika diselamatkan nyata sekali dapat memberikan manfaat yang lebih besar kepada rakyat jelata.

"Kenapakah perkara ini boleh berlaku sedangkan kita mempunyai pelbagai undang-undang pencegahan rasuah dan penyelewengan?" katanya.

Jelas beliau, manusia tidak mampu dikawal oleh undang-undang manusia, sebaliknya yang mampu memagari manusia daripada melakukan perbuatan khianat hanyalah taqwanya kepada Allah.

"Inilah misi PAS di dalam gerak kerja politik. Kita berjuang melalui pilihan raya untuk mendapatkan kuasa dan untuk membangunkan roh dan jiwa rakyat agar sentiasa bertaqwa kepada Allah SWT," kata beliau.

Di Kelantan, kata Nik Aziz, pihaknya menguatkuasakan larangan pembukaan premis judi, penjualan arak secara terbuka, memindahkan wang kerajaan ke perbankan Islam serta memperbanyakkan skim-skim kebajikan seperti takaful kifalah, skim armalah, skim al-it'am dan sebagainya, semuanya bertujuan untuk memberikan kebaikan kepada rakyat dari sudut duniawi dan ukhrawi.

"Hijrah juga mengajar kita menjadi optimis dalam perjuangan," katanya lagi.

Mesej Pakatan ke Rakyat Johor : Pentadbiran Kita Lebih Baik

Posted: 26 Nov 2011 08:40 PM PST

PASIR GUDANG 27 NOV: Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa rakyat Johor untuk membawa perubahan pentadbiran dan memberi peluang kepada Pakatan Rakyat.

Katanya, rakyat Johor boleh menilai sendiri prestasi pentadbiran Pakatan yang jelas lebih baik sehinggakan banyak program untuk manfaat rakyat telah pun diberikan secara terus. Antaranya program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) yang dilakukan di Selangor meskipun berdepan kekangan media dari segi penyampaian maklumat.

"Beri peluang kepada kita. Dahulu mereka katakan kita tidak boleh memerintah. Kita dah perintah Selangor dan Pulau Pinang.

"Kita berikan air percuma, anak baru lahir kita berikan RM100 kepada mereka sehingga umur 18 tahun. Kita juga berikan RM2,500 kepada warga emas yang meninggal dunia. Bila anak masuk universiti, kita berikan RM1,000 tanpa mengira siapa mereka asalkan layak," katanya di dalam satu ceramah di Ulu Tiram semalam.

Dalam pembentangan Bajet Selangor 2012, Kerajaan Selangor mengumumkan Geran Selangorku sebanyak RM300 juta hasil dari penstrukturan semula hutang gergasi yang tertunggak dan penyusunan pengurusan anak syarikat kerajaan negeri.

Jelasnya, kehadiran beliau ke Ulu Tiram bukannya untuk menetang individu tertentu, sebaliknya menyanggah dasar dan sikap pimpinan atasan yang mengabaikan rakyat dan mengutamakan kroni.

Anwar ketika berucap dihadapan hampir 1,500 orang penduduk Ulu Tiram mengulangi pendirian beliau untuk membantu golongan marhaen dengan menurunkan harga minyak sejurus Pakatan mengambilalih Putrajaya.

Selain itu, beliau turut akan membantu pemandu teksi yang selama ini tertindas selain berunding menurunkan tarif elektrik untuk kemudahan rakyat.

"Saya jamin, bagi saya sebulan untuk berunding dan Insyaallah kita akan turunkan tarif elektrik," katanya.

Wan Azizah - PKR Perketat Pemilihan Calon Elak lompat parti

Posted: 26 Nov 2011 08:36 PM PST




JOHOR BHARU, 26 NOV: Presiden Parti Keadilan Rakyat, (PKR) mengambil sikap berhat-hati dalam membuat penilaian untuk memilih calon untuk diletakkan bertanding dalam pilihanraya akan datang bagi mengelakkan gejala 'lompat parti' berulang semula.

Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail mengakui pada pilihanraya lalu, PKR kekurangan calon untuk bertanding namun kini terdapat banyak calon yang boleh diletakkan untuk PKR memenangi banyak kerusi pilihanraya akan datang.

"Sepertimana yang saya ucapkan bahawa dulu masing-masing mempunyai kekurangan calon dan mereka yang datang untuk menjadi calon sekarang ini, kita mesti berhati-hati dan memilih mereka yang benar-benar komited sahaja.

"Kita dah ada contoh pada 2008 kita kekurangan calon dan calon yang kita harap-harapkan tidak datang. Tapi kali ini kita ada banyak calon," katanya.

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution berkata perkara yang perlu ditekankan adalah apakah kesan mereka meninggalkan parti.

Katanya, sebagai contoh walaupun Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Zulkifli Nordin sering menyerang parti, mendapat liputan meluas daripada media pro-Umno seperti Utusan dan TV3, namun parlimen tersebut mencatatkan pertambahan anggota kedua terbanyak sejak setahun lalu.

"Jawapannya, dalil pertambahan kedua terbanyak berlaku di Kulum Bandar Bharu. Ini hikmah disebaliknya," katanya.

Beliau turut memaklumkan setakat ini semua program penerangan isu semasa yang dianjurkan oleh PKR berjalan lancar dan mendapat kerjasama baik daripada semua pihak.

Beliau berkata demikian ketika sidang media sejurus selepas menyampaikan Ucapan Dasar Presiden yang bertajuk 'Demi Rakyat, Melakar Masa Depan Malaysia'.

Langkah Kecil Dekati Anak Muda Adalah Langkah Besar ke Putrajaya

Posted: 26 Nov 2011 08:32 PM PST

JOHOR BAHRU, 27 NOV: Pergerakan Angkatan Muda, Wanita dan Srikandi serta seluruh ahli parti perlu memberi perhatian untuk menguasai golongan muda kerana kuasa kemenangan dalam PRU-13 akan datang terletak ditangan golongan ini.

Wakil Srikandi, Farah Afzan berkata berdasarkan rekod, pertambahan pengundi baru semenjak PRU-10 sehingga PRU-12 peningkatan di antara 6 hingga 7.5 peratus. Walau bagaimanapun, semenjak PRU12 jumlah pengundi baru menunjukkan peningkatan sebanyak 12.3 peratus.

Katanya pertambahan tersebut datangnya dari pengundi baru atau golongan muda yang berjumlah hampir dua juta pengundi muda.

"Walaupun kita tidak menafikan pertambahan pengundi tersebut juga datang dari pengundi Bangla (Bangladesh) dan rakyat Indonesia yang diberi kad pengenalan tapi golongan muda paling besar," jelas beliau.

Terdahulu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz memaklumkan bilangan pengundi baru yang mendaftar meningkat tiga kali ganda berbanding 2009 selepas spekulasi bahawa pilihan raya umum ke-13 akan diadakan dalam masa terdekat.

Seramai 820,156 mendaftar dalam tempoh setahun berbanding tahun sebelumnya yang hanya berjumlah 276,621.

Menurut Farah,setiap cabang perlu mengenal pasti setiap pengundi baru dan membuat susulan segera.

"Cabang boleh hantar penghargaan dengan mengucapkan tahniah dan menjemput pengundi muda tersebut bersama parti kita. Penghargaan ini amat penting bagi menandakan sokongan dan keperihatinan kita kepada pengundi baru" katanya.

Melihat kepada senario ini, Farah mengesa sayap muda agar lebih berkerja keras mendekati golongan pengundi muda sebagai langkah memperkasa pegundi muda.

"Ingatlah bahawa langkah kecil mendekati anak muda ini adalah langkah besar menuju ke-Putrajaya," kata beliau yang mendapat tepukan gemuruh dari perwakilan.

Langkah Kecil Dekati Anak Muda Adalah Langkah Besar ke Putrajaya

Posted: 26 Nov 2011 08:32 PM PST

JOHOR BAHRU, 27 NOV: Pergerakan Angkatan Muda, Wanita dan Srikandi serta seluruh ahli parti perlu memberi perhatian untuk menguasai golongan muda kerana kuasa kemenangan dalam PRU-13 akan datang terletak ditangan golongan ini.

Wakil Srikandi, Farah Afzan berkata berdasarkan rekod, pertambahan pengundi baru semenjak PRU-10 sehingga PRU-12 peningkatan di antara 6 hingga 7.5 peratus. Walau bagaimanapun, semenjak PRU12 jumlah pengundi baru menunjukkan peningkatan sebanyak 12.3 peratus.

Katanya pertambahan tersebut datangnya dari pengundi baru atau golongan muda yang berjumlah hampir dua juta pengundi muda.

"Walaupun kita tidak menafikan pertambahan pengundi tersebut juga datang dari pengundi Bangla (Bangladesh) dan rakyat Indonesia yang diberi kad pengenalan tapi golongan muda paling besar," jelas beliau.

Terdahulu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz memaklumkan bilangan pengundi baru yang mendaftar meningkat tiga kali ganda berbanding 2009 selepas spekulasi bahawa pilihan raya umum ke-13 akan diadakan dalam masa terdekat.

Seramai 820,156 mendaftar dalam tempoh setahun berbanding tahun sebelumnya yang hanya berjumlah 276,621.

Menurut Farah,setiap cabang perlu mengenal pasti setiap pengundi baru dan membuat susulan segera.

"Cabang boleh hantar penghargaan dengan mengucapkan tahniah dan menjemput pengundi muda tersebut bersama parti kita. Penghargaan ini amat penting bagi menandakan sokongan dan keperihatinan kita kepada pengundi baru" katanya.

Melihat kepada senario ini, Farah mengesa sayap muda agar lebih berkerja keras mendekati golongan pengundi muda sebagai langkah memperkasa pegundi muda.

"Ingatlah bahawa langkah kecil mendekati anak muda ini adalah langkah besar menuju ke-Putrajaya," kata beliau yang mendapat tepukan gemuruh dari perwakilan.

PM Melayu: Percaturan Shamsul yang akhirnya memerangkap diri

Posted: 26 Nov 2011 03:39 PM PST

Ada yang ke kongress bermain golf dari memberi fokus kepada apa yang perlu dibuat.

Lim Hong Siang

Mungkin ia sesuatu yang sukar untuk dibayangkan, apabila Timbalan Presiden partinya datang dengan membawa "semangat zaman (zeitgeist)" dalam ucapan perasmiannya; malah dalam ucapan dasar dirinya memetik bekas Timbalan Presiden yang menekankan "keadilan untuk semua" sebagai prinsip perjuangan parti - namun akhirnya "Perdana Menteri untuk Melayu" pula yang menjadi tumpuan - dalam kongres sayap pemuda sesebuah parti yang mendakwa membawa politik baru dengan melaungkan "Keadilan Untuk Semua".

Untuk berlaku adil kepada Shamsul Iskandar Mohd Akin, cabaran "pindaan perlembagaan untuk menjamin agar jawatan Perdana Menteri hanya disandang orang Melayu" - sememangnya dilontarkan dalam konteks di mana siri pengkhianatan UMNO terhadap Melayu disenaraikan. Seperti biasa, kenyataan sedemikian akan cuba dipertahankan sebagai "langkah percaturan politik", dan ia telah diakui secara tidak langsung oleh Shamsul sendiri dalam sidang media selepas itu, apabila mendakwa ianya sekadar "cabaran untuk UMNO". Bagi mereka yang masih mahu membela ketua AMK ini, mungkin hanya boleh memberikan alasan "barangkali pengolahannya kurang baik".

Sebelum kita pergi jauh kepada soal idealisme, biar kita kupas beberapa persoalan di sebalik kenyataan ini. Andaikan ini sebagai langkah percaturan politik untuk memerangkap UMNO, apakah ia strategi yang bijak?

Mati dua kali

Pertama, "cabaran sedemikian" semestinya menembak diri di depan komuniti bukan Melayu. Apa tidaknya, AMK mencabar UMNO untuk melakukan sesuatu yang lebih bersifat "perkauman", dari kaca mata bukan Melayu. Padahal kebanyakan bukan Melayu akur dengan realiti politik bahawa PM disandang Melayu, cuma, apa perlunya "jaminan perlembagaan"? Pendirian Ketua Pemuda DAPSY Anthony Loke jelas, bahawa ini mungkin bukan masanya PM disandang bukan Melayu, tetapi cadangan untuk menyekat bukan Melayu melalui pindaan perlembagaan semestinya dilihat sebagai langkah undur ke belakang.

Mungkin dari perhitungan Shamsul (gambar kiri), seandainya UMNO tidak berbuat demikian, maka ia mampu membongkarkan kemunafikan UMNO di depan masyarakat Melayu, lantas Melayu sedar dan mengalihkan sokongannya dari UMNO. Jikalau inilah perkiraanya, maka ia jelas naif - kerana UMNO terkenal sebagai parti politik perkauman. Strateginya senang, seandainya UMNO membalas cabarannya dengan menawarkan agar ahli parlimen PKR atau PAS menyokong bersama agar pindaan ini dibuat, apa pula pendirian PKR, malah Pakatan Rakyat?

Di sini langkah percaturan politik Shamsul ini mematikan PKR untuk kali kedua, di depan Melayu - sungguhpun dua kali Shamsul terselamat dalam pemilihan sebagai Ketua AMK.

Masalah kepimpinan Shamsul


Ia mungkin boleh disifatkan sebagai "bodoh", dari segi strateginya. Padahalnya ia bukan kali pertama Shamsul Iskandar melakukan kesilapan sedemikian. AMK di bawah pimpinan Shamsul pernah mencadangkan "Kongres Anak Melayu" untuk membincangkan masalah Melayu, dalam kongres AMK pada Mei 2010. Tiada masalah untuk PKR membincangkan masalah Melayu, padahal ia lebih dilihat sebagai masalah "pengolahan" pada ketika itu, jikalau dibandingkan dengan kes hari ini.

Apa yang menjadi persoalannya - adakah kongres itu telah diadakan untuk meredakan kerisauan Melayu? Jika jawapannya ya, apakah pula hasilnya?

Di sini masalah pimpinan Shamsul Iskandar - prestasi, atau hasil kerja. Pernah beliau mendakwa mahu mengumpul 100 ribu tandatangan dari seluruh pelusuk Malaysia untuk membantah pembinaan Menara Warisan Merdeka, tatkala kehangatan suara bantahan dalam laman internet. Tepuk dada tanya selera, di manakah petisyen tersebut, yang dijanjikan untuk diserahkan kepada Perdana Menteri?

Budaya bercakap besar (atau kosong) dan "hangat-hangat tahi ayam" ini yang menjurus kepada kelemahan AMK pada hari ini. Tiada prestasi yang terserlah untuk diserahkan. Ketika menggulung perbahasan pada hari ini, sekali lagi Shamsul mendesak, mengugut untuk turun ke jalan raya bagi menggulingkan kerajaan Barisan Nasional, seandainya pilihan raya terus sarat dengan penipuan. Anak muda yang progresif tidak ada masalah dengan "jalan raya". Masalahnya cuma, sejauh manakah kemampuan AMK untuk mobilisasi demonstrasi jalanan, sedangkan lebih setengah kerusi dewan dikosongkan sebelum kongres melabuh tirai?

Hilang arah


Mungkin kegagalan untuk menunjukkan prestasi yang unggul menjejaskan keyakinannya, yang menjurus kepada situasi "serba tak kena". Ucapan meskipun bersemangat, tetapi berkerut-kerut dahi audiensnya. Apabila Shamsul melontar cabaran ini kepada UMNO, beliau seolah-olah lupa bahawa AMK adalah sayap pemuda untuk sebuah parti politik yang mahu mendepani zaman. Beliau bukan mencabar UMNO untuk mengambil selangkah ke depan - agar persaingan politik membawa kemajuan dalam pendemokrasian, sebaliknya cuba "memerangkap" musuh politiknya untuk berundur ke belakang. Sebagai kesudahannya, dirinya yang terperangkap.

Parti politik yang disuntik semangat zaman menggagaskan sesuatu yang progresif. Selama ini parti pembangkang meraih simpati, tidak dipersalahkan kerana golongan progresif memahami situasinya yang tercengkam dalam ruang bersuara yang sempit. Ideal yang progresif tidak diketengahkan, dikhuatiri bakal mengundang serangan UMNO, dan pembangkang tidak mempunyai saluran untuk menjelaskan pendirian atau pandangan mereka.

Namun simpati ini seolah-olah diambil kesempatan, sehingga mengeluarkan sesuatu yang konservatif, bercanggah dengan politik reformasi, malah semangat zaman! Seandainya situasi ini berlarutan, ia bakal membawa krisis identiti kepada AMK. Shamsul tidak perlu berteori atau memetik konsep canggih dalam ucapannya. Beliau hanya perlu menjawab, "Apakah yang membezakan antara AMK, dengan Dewan Pemuda PAS, DAPSY, dan Pemuda UMNO?"

Baca: PM hanya untuk Melayu: Hanya cabaran untuk UMNO?

Baca: Anwar: PKR-PR tidak sokong pindaan perlembagaan untuk PM hanya Melayu

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi Bahasa Malaysia.

PR Akan Mengambil Alih Peranan Bela Orang Melayu Secara Mutlak

Posted: 26 Nov 2011 01:42 AM PST

JOHOR BAHRU, 26 NOV : Tekanan keterlaluan pemerintahan Umno terhadap kaum melayu selama ini, mendesak gagasan Pakatan Rakyat mengembeleng kekuatan mengambil alih peranan membela nasib dan kebajikan kaum itu.

Ketua Umum PKR, Dato Seri Anwar Ibrahim berkata cabaran yang dilontar oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) mencabar kepimpinan Umno meminda undang-undang memastikan jawatan Perdana Menteri hanya boleh dipegang oleh seorang Melayu hanya cabaran menguji sejauh mana keikhlasan janji parti itu membela dan memartabatkan kaum melayu.

"cabaran itu bukan pendirian AMK mahupun parti, oleh kerana Umno lunak membicarakan soal melayu, kita mencabar Umno untuk meminda, itupun kalau mereka sanggup.

"Kita masih berpegang pada perlembagaan Malaysia selain prinsip adil dan saksama, apa yang dilontarkan itu hanyalah cabaran,"katanya.

Anwar berkata demikian dalam satu sidang media di Pulai Spring Resort, di sini hari ini.

Semalam, pada Kongres Nasional Wanita dan Angkatan Pemuda Keadilan kali ke-8 di sini, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin melontarkan mencabarnya kepada kepimpinan Najib Razak untuk meminda undang-undang bagi memastikan jawatan Perdana Menteri hanya dari kalangan melayu

Cabaran itu menurut Shamsul antara lainnya adalah untuk membuktikan bahawa Umno bukan lagi juara orang Melayu seperti apa yang didakwa parti itu selama ini.

Dalam perkembangan sama, Shamsul menerusi program bual bicara 'Fokus Berita' bersama TVSelangor berkata walaupun polimik berhubung isu melayu akan dimainkan oleh media arus perdana dan pemimpin Umno namun isu tersebut harus di lihat secara positif.

Selama ini ternyata Umno telah gagal memertabatkan orang melayu dalam semua bidang termasuk hak istimewa orang melayu, tanah rizab orang melayu dan ekonomi orang melayu yang jauh tersisih.

Pemerintahan Umno lebih 54 tahun yang kononnya membela nasib melayu bagaimana pun telah membuka mata rakyat mengenali wajah sebenar kepimpinan Umno.

Mengulas lanjut, Anwar berkata PKR teguh mendaulatkan perlembagaan tanpa berbelah bagi dan mengingatkan media agar tidak mengambil kesempatan untuk mengelirukan rakyat dengan cubaan ini.

"Pendirian kita ialah kekalkan peruntukan pelembagaan yang ada, kita cabar Umno kerana Umno bicara soal melayu, itupun kita pertikai kerana bukan melayu rakyat (golongan melayu bawahan),"jelas Anwar.

PR Akan Mengambil Alih Peranan Bela Orang Melayu Secara Mutlak

Posted: 26 Nov 2011 12:02 AM PST

JOHOR BAHRU, 26 NOV : Tekanan keterlaluan pemerintahan Umno terhadap kaum melayu selama ini, mendesak gagasan Pakatan Rakyat mengembeleng kekuatan mengambil alih peranan membela nasib dan kebajikan kaum itu.

Ketua Umum PKR, Dato Seri Anwar Ibrahim berkata cabaran yang dilontar oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) mencabar kepimpinan Umno meminda undang-undang memastikan jawatan Perdana Menteri hanya boleh dipegang oleh seorang Melayu hanya cabaran menguji sejauh mana keikhlasan janji parti itu membela dan memartabatkan kaum melayu.

"cabaran itu bukan pendirian AMK mahupun parti, oleh kerana Umno lunak membicarakan soal melayu, kita mencabar Umno untuk meminda, itupun kalau mereka sanggup.

"Kita masih berpegang pada perlembagaan Malaysia selain prinsip adil dan saksama, apa yang dilontarkan itu hanyalah cabaran,"katanya.

Anwar berkata demikian dalam satu sidang media di Pulai Spring Resort, di sini hari ini.

Semalam, pada Kongres Nasional Wanita dan Angkatan Pemuda Keadilan kali ke-8 di sini, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin melontarkan mencabarnya kepada kepimpinan Najib Razak untuk meminda undang-undang bagi memastikan jawatan Perdana Menteri hanya dari kalangan melayu

Cabaran itu menurut Shamsul antara lainnya adalah untuk membuktikan bahawa Umno bukan lagi juara orang Melayu seperti apa yang didakwa parti itu selama ini.

Dalam perkembangan sama, Shamsul menerusi program bual bicara 'Fokus Berita' bersama TVSelangor berkata walaupun polimik berhubung isu melayu akan dimainkan oleh media arus perdana dan pemimpin Umno namun isu tersebut harus di lihat secara positif.

Selama ini ternyata Umno telah gagal memertabatkan orang melayu dalam semua bidang termasuk hak istimewa orang melayu, tanah rizab orang melayu dan ekonomi orang melayu yang jauh tersisih.

Pemerintahan Umno lebih 54 tahun yang kononnya membela nasib melayu bagaimana pun telah membuka mata rakyat mengenali wajah sebenar kepimpinan Umno.

Mengulas lanjut, Anwar berkata PKR teguh mendaulatkan perlembagaan tanpa berbelah bagi dan mengingatkan media agar tidak mengambil kesempatan untuk mengelirukan rakyat dengan cubaan ini.

"Pendirian kita ialah kekalkan peruntukan pelembagaan yang ada, kita cabar Umno kerana Umno bicara soal melayu, itupun kita pertikai kerana bukan melayu rakyat (golongan melayu bawahan),"jelas Anwar.


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Lawak hari ahad: Ini baru lah Bar-B-Que

Posted: 26 Nov 2011 03:56 PM PST

dollah yankee -
Ini cuma sekadar suka-suka.
Tiada niat langsung mahu menghina atau menyakiti hati sesiapa dan mana-mana pihak pun.
Ada gurkah kata daging ini tiada ber'urat ...

Mana semua orang sudah lari hah..??!!

Posted: 26 Nov 2011 03:47 AM PST

Tiba-tiba sahaja dia sudah jadi bisu, diam, senyap, sunyi dan sepi. Tiada gambar, tiada cerita, tiada berita. Kerusi yang dia selalu duduk dalam parlimen juga kosong. Ke-mana dia sudah pergi?? Mana dia sudah lari?? Migrate?? Buat umrah?? Atau ber'jihad?? Kah..Kah..Kah..

Pada ketika rakyat mahu tahu, mahu dengar sendiri dari mulut dia tentang keluarga dia dan lembu-lembu di NFC, dia menghilangkan dirinya. Begitu juga dengan Mohd Salleh, Eksekutif Chairman di NFC. Sekarang semakin menjadi lelaki yang penuh misteri. Semua rakyat yang ada mulut, yang tidak bisu, dari kedai kopi tepi jalan sampai lah ke kedai-kedai kopi diloby-loby hotel, media, internet juga sedang dan masih lagi bercakap tentang mereka, tentang lembu mereka dan juga tentang kandang super kondo mereka di-One Menerung.

Mahyudin cuba bercakap bagi pihak Sharizat dan keluarga dia, KJ cuba bercakap bagi pihak NFC, Noh Omar pula bercakap bagi pihak kerajaan. Semua mereka bercakap dalam satu nada dan satu bahasa iaitu "bahasa kerajaan", apa yang mereka cakap tu banyak yang kelentong dari yang betul, tapi it's ok sebab rakyat dah tak ambil pot, rakyat sudah 'fedup' mahu dengar apa pun alasan dan penjelasan.

Rakyat tak mahu dengar 'explaination', rakyat mahu tahu kenapa hanya bela 3,000 lebih sikit dengan modal (ikut suka mak bapa mereka,nak bayar boleh tak mau bayar pun ok) yang di beri beratus juta ringgit??

Mahyudin,KJ,Noh Omar... anda semua tak perlu lah bersusah payah dan berbuih mulut untuk mempertahankan NFC atau Sharizat atau Mohd Salleh. Yang ini semua bukan nya kerja kau orang. Ini masalah korporat.

Kepada Pakatan Rakyat, ini lah harinya dimana 'ada lori ada bas, ada hari boleh dibalas'. Ini masa yang tepat untuk kita menghentam, kita perlu jatuhkan Sahrizat. Jika kita berjaya jatuhkan dia, percayalah yang undi-undi dari wanita dan pengundi-pengundi di kota raya akan beralih kepada PR.

Kepada Sharizat dan Mohd Salleh, anda perlu terus menyembunyikan diri anda kerana jika anda muncul pada saat ini keadaan akan terus jadi dalca, jadi caca-marba.

dollah yankee -
Itu laaa...lain kali jangan pijak kepala lembu

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Anwar: RUU Perhimpunan Aman sangat lemah, Najib patut batal saja

Posted: 26 Nov 2011 09:31 PM PST

JOHOR BARU, 27 Nov — Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Barisan Nasional (BN)  tidak meneruskan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang digubal dengan begitu lemah sehingga memburukkan lagi kebebasan rakyat negara ini.
Ketua Pembangkang itu mendakwa pentadbiran Najib kini mahu rang undang-undang itu dibahaskan dengan hanya melakukan pindaan ke atas tujuh peruntukan, dalam beberapa hari selepas dibentangkan di Parlimen.
Ketika ditemui The Malaysian Insider di sini, Anwar (gambar) berkata, rang undang-undang itu sewajarnya ditarik balik manakala Seksyen 27 Akta Polis, yang memerlukan permit polis untuk mengadakan perhimpunan awam, dimansuh tanpa membawa sebarang akta baru.
Read More / Baca Lagi >>

Lensa 6 : Kongres KeADILan Ke 8

Posted: 26 Nov 2011 09:19 PM PST

Lensa 5 : Kongres KeADILan Ke 8

Posted: 26 Nov 2011 07:55 PM PST

Lensa 4 : Kongres KeADILan Ke 8

Posted: 26 Nov 2011 07:25 PM PST

Pakatan won't back 'Malay PM only' amendment

Posted: 26 Nov 2011 06:42 PM PST

PR Akan Mengambil Alih Peranan Bela Orang Melayu Secara Mutlak

Posted: 26 Nov 2011 06:41 PM PST

Wan Azizah - PKR Perketat Pemilihan Calon Elak lompat parti

Posted: 26 Nov 2011 06:40 PM PST


Peminggiran Dalam Politik Punca Wanita Sukar Komited Pada Pakatan

Posted: 26 Nov 2011 06:39 PM PST

YB Ng Suee Lim - Membongkar Fitnah UMNO/BN di Selangor

Posted: 26 Nov 2011 06:35 PM PST

20111125 Kongres PKR - Wakil AMK Sg Petani

Posted: 26 Nov 2011 06:34 PM PST

20111126 Kongres PKR - Joe Baharom basking

Posted: 26 Nov 2011 06:34 PM PST

20111125 Kongres PKR Ucapan Dasar Ketua Wanita

Posted: 26 Nov 2011 06:33 PM PST

20111125 Kongres PKR Ucapan Dasar Ketua AMK

Posted: 26 Nov 2011 06:31 PM PST

Suara Rakyat - Fadiah Nadwa Fikri

Posted: 26 Nov 2011 06:29 PM PST

Hijratur Rasul bukan perayaan suka-suka

Posted: 26 Nov 2011 05:56 PM PST

KUALA LUMPUR, 27 Nov: "Sesungguhnya menyambut ulang tahun Hijratur Rasul ini bukanlah satu perayaan suka-suka. Ia bukanlah satu sambutan tahunan semata-mata tanpa sebarang sebab dan juga akan berlalu begitu sahaja untuk menunggu sambutan pada tahun hadapan," kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Katanya, sambutan Hijratur Rasul sebagai menghayati makna dan pengertian peristiwa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w. dan para muhajirin dari Kota Makkah ke Kota Madinah yang kemudiannya dikira sebagai tahun pertama Hijrah.
Menurutnya, sekalipun hijrah tidak berlaku di bulan Muharram, namun detik peristiwa tersebut ia dipilih sebagai tahun yang pertama dalam kalendar Islam sewaktu proses penetapan kalendar Islam pada zaman Saidina Umar bin al-Khattab RA.
"Kenapakah Saidina Umar bin Al-Khattab dan para sahabat pada masa itu tidak memilih peristiwa lain seperti peristiwa kelahiran Rasulullah SAW, peristiwa pembukaan Kota Makkah atau Haji Wada'?" soalnya yang juga Menteri Besar Kelantan.
Read More / Baca Lagi >>

Hijrah: Anak muda berperanan untuk agama, negara

Posted: 26 Nov 2011 05:55 PM PST

Kedatangan tahun Hijrah 1433 pastinya disambut meriah di Malaysia. Pelbagai program telah diatur oleh pihak masjid, badan-badan kerajaan, swasta dan juga pihak kerajaan bagi meraikan hari kebesaran Islam ini. Hakikatnya, di dalam Islam, Tahun Baru Hijrah bukan sekadar perayaan atau simbolik semata-mata bahkan mempunyai signifikan yang besar kepada ummatnya khususnya belia (anak muda).  Unjuran Jabatan Perangkaan Malaysia pada tahun 2010 mendapati jumlah belia  berumur 15 hingga 39 tahun ialah seramai 11,614,735 orang. Ia mewakili  43 peratus daripada jumlah penduduk di Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13: Berubah sempena 1433 Hijrah

Posted: 26 Nov 2011 05:51 PM PST

BANDAR JENGKA, 27 Nov: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, mengajak semua rakyat melakukan perubahan dalam pilihan raya akan datang sempena kedatangan tahun baru Hijrah 1433.
Tuan Ibrahim menjelaskan, ini sesuai dengan semangat hijrah itu sendiri iaitu keluar daripada kegelapan yang penuh mungkar menuju sebuah negara berkebajikan dan adil sebagaimana diidam-idamkan oleh seluruh rakyat.
"Marilah kita sama-sama berusaha ke arah melakukan perubahan sehingga terbentuk negara yang di berkati oleh Allah SWT. Gagasan kita negara berkebajikan iaitu kerajaan beramanah, jujur dengan rakyat  dan negara serta bertanggungjawab dengan Allah.
Read More / Baca Lagi >>

Undi Melayu: PKR tumpu sokongan peneroka Felda

Posted: 26 Nov 2011 05:51 PM PST

Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, parti itu kini memfokuskan usaha untuk memecahkan kubu kuat Umno di Johor dengan menumpukan isu orang Melayu di kawasan Felda.

Katanya, PKR akan memfokuskan kepada isu orang Melayu yang dianiaya Umno dalam mendapatkan sokongan golongan masyarakat berkenaan.

"Selama 40 tahun warga Felda telah menyumbang kepada ekonomi tetapi diketepikan. Inilah fokus PKR untuk dua tiga bulan akan datang," katanya dalam satu sidang media bersama kira-kira 50 orang golongan peneroka berkenaan hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Hijrah membentuk negara Islam

Posted: 26 Nov 2011 05:10 PM PST

Perutusan Hijratur-Rasul Al-Mursyidul Am PAS Sempena Tahun 1433 Hijrah

بسم الله الرحمن الرحيم
وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
"Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
– Surah al-Nisa' ayat 100
Alhamdulillah, setinggi-tinggi pujian dan kesykuran kita panjatkan ke hadrat Allah SWT kerana taufik dan inayahNya, kita masih diberikan peluang untuk terus hidup melangkah ke tahun baru 1433 Hijrah pada saat ini. Semoga dengan pertambahan umur yang dikurniakan oleh Allah SWT ini memberikan kita ruang untuk terus menambahkan ibadat dan memperkasakan perjuangan untuk menegakkan kalimah Allah SWT.
Read More / Baca Lagi >>

Aziz Bari: Saya tiada hasrat tanding PRU, Umno pun boleh jemput jika sudi

Posted: 26 Nov 2011 05:08 PM PST

KUALA LUMPUR, 27 Nov — Prof Dr Abdul Aziz Bari yang diselubungi siri kritikan termasuk teguran Sultan Selangor baru-baru ini menegaskan, beliau tiada langsung cita-cita mahu menyertai politik ataupun bertanding pilihan raya meskipun kalangan pemimpin Umno mencabarnya berbuat demikian.
Pakar perlembagaan itu menjelaskan, memberi pandangan di pentas ceramah pembangkang termasuk PKR baru-baru ini bukan bermakna beliau berhasrat mahu terjun ke dalam arena politik.
Sebaliknya, menurut Aziz (gambar), beliau terpaksa menggunakan peluang-peluang diberikan apabila ruang-ruang lain ditutup dan disekat, antara lain ditarik balik jemputan menyampaikan kertas kerja di Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) minggu lalu pada saat-saat akhir.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan dicadang patenkan Buku Jingga

Posted: 26 Nov 2011 08:00 AM PST

JOHOR BAHRU 26 Nov: Buku Jingga dicadang dipatenkan sebagai harta intelek milik Pakatan Rakyat, kata perwakilan dari Kelantan, Muhamad Hisomuddin pada Kongres Nasional KEADILAN ke lapan.
Ini kerana beberapa dasar dalam Buku itu sedikit demi sedikit mula ditiru pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, walaupun Presiden Umno itu enggan mengakuinya.
"Paten ini penting kerana jika idea dan dasar dalam Buku Jingga dicuri lagi oleh pentadbiran Datuk Najib, kita boleh saman mereka di mahkamah," katanya pada perbahasan menyokong dasar ucapan Presiden dalam kongres hari ini.
Beliau yang merupakan pembahas terakhir turut menyelar tindakan Umno mempolitikan isu penjawat awam.
"Umno mempolitikan kononnya penjawat awam akan dikurang jika kita perintah.
"Suka saya ingatkan bahawa sejak Pakatan Rakyat perintah di empat negeri tiada seorang pun penjawat awam dikurangkan," katanya yang disambut tepukan gemuruh perwakilan.
Read More / Baca Lagi >>

KEADILAN ibarat ‘kepala seorang peninju’ dalam Pakatan

Posted: 26 Nov 2011 07:57 AM PST

JOHOR BAHRU 26 Nov: Wakil dari Perak, Tan Kar Hing berkata, KEADILAN merupakan sebuah parti yang kuat dalam gabungan Pakatan Rakyat.
Disebabkan itu katanya, parti itu sering menjadi sasaran Umno BN kerana ia ibarat 'kepala seorang peninju' yang akan diserang terlebih dahulu.
"Kalau nak serang musuh dalam tinju orang serang kepala dahulu," kata Tan Kar Hing sewaktu perbahasan menyokong ucapan dasar Presiden KEADILAN di Kongres KEADILAN Nasional di Pulai Resort petang tadi.
Menurutnya lagi, parti itu digeruni kerana berjaya menyatukan Pas dan Dap, sekaligus menafikan dakwaan bahawa KEADILAN adalah sebuah parti yang lemah.
Read More / Baca Lagi >>

Wakil Srikandi: Wanita wajar diberi peranan lebih besar

Posted: 26 Nov 2011 07:54 AM PST

JOHOR BAHRU 26 Nov: Wakil Srikandi KEADILAN, Murni Hidayah Anuar menggesa wanita diberikan peranan yang lebih besar jika parti itu serius mahu berubah dan maju ke depan.
"Saya percaya perubahan KEADILAN perlu bermula dengan perubahan minda ahli parti, terutamanya berkaitan isu wanita,"
"Kita perlu mereformasi pemikiran dan hapus stigma wakil rakyat lelaki bawa isu lelaki, wakil rakyat wanita bawa isu wanita," kata Murni Hidayah.
Beliau yang merupakan seorang pengamal undang-undang sepenuh masa berucap buat pertama kali dalam Kongres Nasional Tahunan KEADILAN..
Read More / Baca Lagi >>

Wakil OKU gesa tambang Percuma

Posted: 26 Nov 2011 07:52 AM PST

JOHOR BAHRU 26 Nov:   Wakil Orang kelainan Upaya (OKU), Isaiah Jacob mencadangkan agar golongan itu memperoleh faedah tambang percuma jika Pakatan Rakyat berjaya membentuk  kerajaan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.
Beliau yang juga seorang OKU berkata, pertimbangan itu penting kerana ia membantu OKU yang sebahagian besarnya tiada pendapatan tetap di negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Perwakilan: Renung kembali Deklarasi Permatang Pauh

Posted: 26 Nov 2011 07:51 AM PST

JOHOR BAHRU 26 Nov: Perwakilan Melaka, Abdul Wahab Ibrahim meminta ahli dan pimpinan KEADILAN supaya merenung kembali Deklarasi Permatang Pauh yang dibacakan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail.
Katanya, semangat terkandung dalam deklarasi  berkenaan perlu dilaksana dalam gerak kerja parti itu.
"Sebab itu keseluruhan pimpinan di atas perlu luangkan masa untuk buat jadual ke negeri yang belum menang. Di Johor, Umno dah kalah di dua kerusi.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT