Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Skandal PKFZ : Lagi menteri akan didakwa ..

Posted: 27 Feb 2011 10:37 PM PST

KUALA LUMPUR: A former minister is expected to be charged over the Port Klang Free Zone (PKFZ) financial scandal at the Sessions Court in Putrajaya this afternoon.

This would be the second ex-minister after Dr Ling Liong Sik, to be charged with allegedly cheating the government over the PKFZ financial fiasco.

Ling, 67, was charged in July, last year and is currently out on a RM1 million bail.

The offence was allegedly committed at the Prime Minister's office here between Sept 25 and Nov 6, 2002.

Ling, the longest-serving MCA president, claimed trial to the first charge of cheating under Section 418 of the Penal Code and an alternative charge under Section 417 for an alleged offence committed at the same time and place.

He faces up to seven years in jail for the first charge and up to five years' imprisonment on the alternative charge. Both carry a fine.

The prosecution, which came as a shock to the nation then, was the result of a joint probe by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the police.

Ling was the fifth highest-ranking person to be charged over the scandal after former Port Klang Authority general manager OC Phang and three others were accused of criminal breach of trust (CBT) and cheating by making false claims late last year.

The PKFZ project was mooted during Ling's term as transport minister, and the cost of the project – initially estimated at less than RM2 billion – more than doubled to RM4.6 billion by 2007.

Meanwhile, sources claim that the former minister to be charged today could be Chan Kong Choy who would be slapped with similar charges as Ling.

Chan joined the Cabinet as culture, arts and tourism deputy minister in 1990. He took over the transport ministry portfolio after a promotion in 2003.

He was re-appointed to the post in 2004 and was retained in a minor Cabinet reshuffle in 2006. He opted for retirement prior to the 2008 general election. He has also served as MCA deputy president from 2004 to 2008 - TMI

Siapa yang jadikan Melayu merempat?

Posted: 27 Feb 2011 09:03 PM PST

Umno patut malu bercakap soal Melayu
Dari Harakah

Ahmad Danial

JASIN, 28 Feb: Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata sepatutnya pemimpin Umno kena merasa malu untuk bercakap soal Melayu yang tertinggal pada hari ini.

"Mereka kena ambil cermin menyuluh kembali muka mereka siapa yang menjadikan Melayu di negara ini merempat," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, Umno yang menjadi tulang belakang BN menjadikan isu Melayu untuk meraih sokongan orang Melayu di negara ini kerana mereka sedar bahawa Melayu adalah tonggak kekuatan politik di negara ini.

Katanya, Umno memainkan gendang yang sama untuk meletakkan bahawa Melayu dalam keadaan bahaya sejak pilihan raya umum 2008.

Seluruh dunia, katanya maklum bahawa sememangnya pemimpin Umno suka Melayu mengemis dan jahil, kerana akan menjadi ulam untuk Umno.

Tambahnya, pemimpin Umno sedar pada hari ini yang menyokong mereka ialah Melayu subsidi dan Melayu yang tinggal di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) sedangkan Melayu bandar dan mempunyai kedudukan ekonomi yang kuat sudah tidak menyokong Umno.

Menurutnya, satu lagi golongan orang Melayu yang menjadi 'simpanan tetap' Umno dan stok penimbal ialah peneroka Felda.

"Sebab itu apabila masalah Felda dibongkar dalam media mengenai susut aliran tunai dalam masa 5 tahun sejak Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengetuai Felda telah menimbulkan kemurkaan pemimpin Umno," katanya.

Katanya, mereka marah kerana bangkai gajah sudah tidak dapat lagi disembunyikan, dengan kewangan yang ada pada Felda pada tahun 2004, RM4.08 bilion telah susut kepada RM1.35 bilion iaitu merosot sebanyak RM2.73 bilion.

Bagaimanapun, ujarnya tidak dinafikan bahawa Melayu adalah kaum pribumi di negara ini dan semua pihak mengakui hal itu.

Tambahnya, atas kesedaran ini semasa kemerdekaan negara semua kaum telah menerima hakikat tersebut.

"Sebab itu Pakatan Rakyat (PR) menggariskan akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai," ujarnya.

Selain itu, ujarnya PR juga melindungi kedudukan Istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum lain sejajar dengan Perkara 153.

Menurutnya lagi, PR sebulat suara juga bersetuju untuk mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi Raja Berperlembagaan serta memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu sebagai lingua franca serantau, melindungi dan memperkukuhkan penggunaan bahasa ibunda semua kaum.

Beliau berkata, atas asas itulah Pakatan Rakyat menerima ketetapan bersama, kerana ia merupakan perkara asas dalam pembentukan sebuah negara yang akan diperjuangkan Pakatan Rakayat

Cerita keluar Pakatan dan "Superbikers" (mat motor besar) sertai PAS

Posted: 27 Feb 2011 02:25 AM PST

Samada betul atau saja diada-adakan aku tak pasti lah. Tapi yang pasti setiap kali ada saja piliharaya kecil maka berita-berita sebegini pun ada. Sejauh mana kebenaran tak pula dapat dipastikan.
Cerita yang aku maksudkan adalah berita ahli-ahli dari pakatan rakyat keluar parti. Dah macam sinonim dah dengan PRK. Apakah ini salah satu strategi umNO BN? Mungkin juga boleh diterima. Bukan lagi secara kebetulan. Bila hampir-hampir saja dengan PRK adalah berita ahli-ahli dari gabungan PKR keluar parti. Alasan yang diberikan cukup mudah - Sudah hilang kepercayaan pada parti atau pimpinan parti
Kalau tak percaya pun, kenapa masa ada PRK ni? Itu lah yang terjadi.

Baru-baru ini dikhabarkan 1800 ahli PAS Pasir Puteh Kelantan menyertai umNO [DISINI] dan baru sebentar tadi diberitakan seramai 300 ahli PKR dalam Bhg Lembah Pantai (parlimen YB Nurul) telah keluar dan menubuhkan NGO yang menyokong umNO [DISINI]. Harap YB Nurul dapat mengesahkan perkara ini samada betul 300 atau 30 atau 3 orang sahaja.

Kalau umNO boleh tersenyum dengan 2 laporan di atas, disini PAS juga boleh tersenyum. Kejadian berlaku semasa hari penamaan calon PRK Merlimau semalam. Aku tak pasti samada mereka ni dah menyertai PAS atau sekadar penyokong. Kalau mereka hanya sekadar penyokong sahaja, bagi aku PAS dah boleh dikira berjaya meresap masuk ke dalam kumpulan-kumpulan sebegini. Ini bermakna dasar perjuangan PAS sudah boleh diterima mereka.
Teringat aku bila sembang-sembang sementara menantikan pagi di Merlimau dua malam lepas, dengan 4 penyokong yang datang dari Ipoh, katanya "saya suka sangat dengan perkembangan PAS sekarang, yang mana suatu masa dulu PAS ni orang kata parti hanya untuk Pak-Pak Lebai sahaja" bila sekumpulan 5 orang remaja yang baru turun dari sebuah kereta melintasi tempat kami melepak.
Add Image

Kedatangan sekumpulan "superbikers" untuk sama-sama menyertai perarakan penamaan calon PAS di PRK Merlimau


Mat-mat motor besar (berkuasa tinggi) telah sama-sama menyertai perarakan mengiringi calon PAS ke pusat penamaan calon di Politeknik Merlimau semalam. Aku tak sempat pun nak bercerita panjang dengan diaorang untuk mengetahui keadaan sebenar.

Kumpulan "Superbikers" sedang menunggu perarakan bermula


Walaupun jumlahnya sekitar 12 buah motorsikal, tapi yang pasti PAS sudah mula diterima oleh "Superbiker" ini. Kalau baru-baru ini kita dikejutkan dengan kemasukan Bob Lokman seorang artis ke dalam PAS, tidak mustahil suatu hari nanti kita akan dikejutkan pula dengan kemasukan golongan-golongan "Superbikers" ini ke dalam Pakatan Rakyat ... Insyaallah


Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Kuasailah Agama Dan Politik ,Pesanan Tok Kenali

Posted: 27 Feb 2011 02:43 PM PST

Tag : Merenung Sejenak
Tok Kenali (Syaikh Muhammad Yusof Ahmad)
Simbol besi atau keris sekelian itu dibinasakan Allah(kata-kata Tok Kenali)

 Assalamualaikum dan salam blogger bagi yang belum memasuki keluarga besar Islam.

Bila sebut nama Tok Kenali,siapa yang tidak kenal dengan tokoh agama tersohor kelantan suatu ketika dahulu.Beliau dikatakan mempunyai banyak kelebihan dan karamah yang dikurniakan Allah kepadanya

Yang menariknya beliau bukan sahaja handal dibidang agama tapi juga mempunyai minat dalam bidang seni dan kesusasteraan melayu.

Dibawah ini saya cuba kongsikan beberapa bait sajak dan doa-doa yang sering terlontar dari mulut beliau..

ikut bapamu, tetapi takutkan Tuhan

kuasailah pengetahuan agama dan politik

ilmu itu apa yang terguris dalam hati

pengetahuan manusia terbatas.

Mengaku salah jika bersalah.

Sunnah Tuhan sudahlah wajar

biar mati adat, jangan mati syarak.

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.

Bertanya pada yang tahu.

Penjahat itu mencukupi dengan kejahatannya.

Doa adalah senjata orang mukmin.

Antara sajaknya yang lain menunjukkan betapa tidak selesanya beliau kepada budaya merokok

Perokok itu terhina,

Dungu, membazir dan keji,

kerendahan bagi penagihnya, pasti.

Darinya menguap kentut yang busuk dan diluati.

Kepulan asap dari bibirnya mengasapi muka dana peribadi.

Antara kata-kata hikmatnya:

"orang yang mulia itu ialah orang yang memuliakan ibu"

"mengkaji sendiri adalah punca kemajuan dalam pembelajaran",


Dibawah pula doa yang dikatakan sering menjadi amalan Tuk Kenali dan murid-murid beliau sehingga sesudah itu dikenal pula dengan "Doa Tuk Kenali" (Doa mengiringi sembahyang Lima Waktu) yang antara lain bererti: 

wahai tuhan, sesungguhnya saya pohon pada Engkau pemberiannya sempurna , kesihatan yang berkekalan, rahmat yang menyeluruh dan kesegaran yang berguna. Saya pohonkan daripada Engkau puncak kesenangan hidup, puncak kebahagiaan umur, kesempurnaan kebaikan, juga keluasan pemberian dan kesopanan yang lebih berfaedah."

Tuhanku, Tolonglah kami dan jangan pula kami ditindas. Tuhanku, Bahagiakanlah kesudahan hidup kami, buktikanlah hasrat kami dengan penambahan amalan. Susilah kesegaran dikala berpagi-pagi dan berpetang-petang.

Wahai Tuhanku, tumpahkanlah rahmat engkau di tempat kembali kami dan kesudahan kami dan tuangkanlah dulang kemaafan ke atas dosa-dosa kami dan kurniakanlah pembaikan kepada keaifan-keaifan kami dan berikanlah kegiatan kami pada agama engkau. Kepada Engkau kami berserah dan kepada engkau kami menggantung harapan".

Dibawah ini sajak yang paling saya suka sila baca bait terakhirnya
(Simbol besi serta keris semua itu dibinasakan Allah)

(sya'ir buat mereka yang mengerti dan memahami)
"Maharaja Daulat Tuanku, umat islam mereka memangku,
Adam dan Hawa nenek Tuanku, langit dan bumi ia memangku,
Merah Puteh Bendera Muhammad, Kuning Hijau Auliya' keramat,
Kelabu Hitam dicela ummat, jangan menerima umat Muhammad,
Simbol besi serta keris, sekeliannya itu dibinasakan Allah"

-ijoks2009-
Biodata tok kenali disini
Sumber rujukan Disini dan Disini
P/s: Soalan cepu emas ,
Macammana tok kenali dah boleh agak yang suatu hari nanti Islam akan dikianati oleh parti yang guna simbol keris ni ,hehehe

Cari N3 lama-lama disini

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


ADA MASALAH, JOM KITA MENGADU PADA BIK MAMA

Posted: 27 Feb 2011 11:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

LAKI bini bongkak dan sombong. Sebelum ini ramai yang mengatakan sememangnya Bik Mama Rosmah lebih berkuasa dari Najib.

Rosmah sewaktu melawat sekitar Felda di kawasan Dun Kerdau, beliau menyeru agar pengundi mengundi calon Bn. Untuk menunjukkan hebatnya dia seolah-olah dia Menteri atau lebih dari itu, beliau berkata, "Saya minta 30 minit saja (mengundi Syed Ibrahim). Esok kalau dia menang, ada masalah apa pergilah ketuk pintu rumah dia. "Kalau dia tidak buat apa beritahu saya," katanya. (Petikan dari Malaysiakini).

Mengapa mesti beritahu Rosmah? Pemimpin atau menteri lain tiada `power' kah? Atau, cakap Rosmah mesti ditaati oleh Najib? Mungkin kecut segalanya Wakil Rakyat dari Umno jika mendengar Rosmah berkata begitu. Tidak buat kerja, rakyat akan mengadu dengan Bik Mama.

Terpulanglah pada orang Kerdau. Ada otak, fikir lah baik-baik. Jangan kerana wang ringgit dan habuan keduniaan sampai sanggup gadai maruah diri dan agama. Jika Najib dan Bik Mama jahil tentang agama, takkan kita mahu ikut?/wfauzdin.blogspot.com

ALI RUSTAM MUKA YANG TIDAK TAHU MALU

Posted: 27 Feb 2011 08:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA membaca kenyataan KM Melaka Ali Rustam di sini, saya tidak dapat menggambarkan betapa ruginya rakyat Melaka mempunyai KM yang sesombong ini. Biar pun nanti KM ini terus diangkat oleh rakyat Melaka sebagai pemimpin mereka hingga kiamat, maka selama itulah rakyat Melaka berada di dalam kerugian yang teramat sangat.

Sikap ego, sombong dan bongkak KM ini adalah kerana rakyat Melaka sendiri memberi peluang kepada beliau berkuasa. Beliau akui, sekiranya ada rakyat yang memohon kerja atau memohon jalan, beliau akan mengutamakan penyokong Bn dahulu. Kununnya, keutamaan dan kebajikan harus bermula di dalam rumah. Ertinya, selain dari penyokong Bn di Melaka mereka bukan ahli keluarga Ali Rustam. Jika mereka bukan ahli keluarga Ali Rustam, tidakkah malu Ali Rustam meminta cukai dari mereka yang tidak menyokong Bn ini?

Wang cukai diminta, tetapi mengaku bukan ahli keluarga. Di mana maruah Ali Rustam? Di mana maruah mereka yang masih menyokong Ali Rustam dan partinya itu? Jika ini lah yang diamalkan oleh Tuan Guru Nik Aziz di Kelantan, juga di Selangor, alangkah malang nasib mereka yang menyokong Umno/Bn. Tetapi, ini bukan amalan kita di dalam PR. Jika begini lah pengakuan Ali Rustam, anda sendiri boleh jatuhkan hukum kepada sesiapa yang mengundi parti Ali Rustam ini.

Di dalam kenyataannya itu juga, beliau turut meminta rakyat berterima kasih kepadanya. Memang benar, kita wajar berterima kasih kepada sesiapa yang membantu kita. Tetapi jika kita yang membantu seseorang, agama melarang kita untuk menuntut agar orang yang kita bantu itu mengucapkan terima kasih. Sekiranya kita menuntut, ini menimbulkan sifat riak atau bermegah dan menunjukkan tiadanya keikhlasan kita. Di dalam aspek mendidik anak-anak atau murid di sekolah, memang wajar kita mengajar mereka untuk berterima kasih.

Pembangunan atau sebarang peruntukan yang disalurkan kepada rakyat di Melaka, adakah datang dari duit poket Ali rustam? Tidak, ia datangnya dari Kerajaan yang mendapat hasil dari cukai semua rakyat di Melaka. Sudahlah duit tidak datang dari poket beliau, tidak malu pula menuntut rakyat agar berterima kasih. Inikah pemimpin yang diharapkan mentadbir Melaka?

Nampaknya Ali Rustam semakin tertekan dengan pilihanraya di Merlimau. Justeru itu, beliau seperti orang hilang akal dan pertimbangan dengan mengeluarkan kenyataan seperti orang yang tidak berugama. Malang sungguh orang Melaka./wfauzdin.blogspot.com

SIMPATI TUAN GURU KEPADA NAJIB YANG BUTA HATI

Posted: 27 Feb 2011 06:00 PM PST

Islam sederhana, ajaran baru Umno ditemplak Nik Aziz

Feb 27, 11

Mursyidul am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dalam blognya, melahirkan rasa terkejutnya apabila membaca kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang membuat tuduhan liar ke atas gerakan Ikhwan Muslimin dan ulama terkenal dunia, Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi.

Sambil menyifatkan kenyataan perdana menteri itu sebagai "sangat tidak manis", beliau menasihatkan Najib supaya beristighfar banyak-banyak.

NONE"Saya kira Perdana Menteri Malaysia sudah lupa langit tinggi rendah sewaktu mengeluarkan kenyataan tersebut. Saya khuatir, pemergian ke Turki hanya untuk berguru dengan tokoh sekular Turki yang jasadnya berkubur di situ.

"Sudahlah beberapa minggu lepas, salah seorang bekas perdana menteri Malaysia menulis menyerang saya dengan melabelkan Kamal Attarturk sebagai tokoh yang banyak berjasa kepada Islam, hari ini perdana menteri pula menziarahi pusara Kamal Attarturk dan meletakkan kalungan bunga di situ, satu amalan yang telah difatwakan haram di Malaysia.

"Barangkali itulah Islam sederhana, ajaran baru Umno," tulis Nik Aziz.

NONEBeliau mengulas laporan berita dalam laman web National Review Online di mana Najib dilaporkan mengeluarkan kenyataan bernada kesal dengan keterlibatan Ikhwanul Muslimin dengan protes mendesak pengunduran Hosni Mubarak di Mesir yang berunsur keganasan dan melampau (violence and extremism).

Bukan Islam

Selain itu, pada ucapannya di Istanbul baru-baru, Najib juga dilaporkan menggambarkan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi selaku seorang yang menyokong keganasan.

Sehubungan itu,Nik Aziz yang juga menteri besar Kelantan mengingatkan bahawa "tiada Islam sederhana, Islam melampau atau Islam kedai kopi. Semuanya Islam yang datang dari Rasulullah SAW. Setiap yang berbeza, itu bukannya Islam."

Syeikh Dr Yusuf Al-QardhawiSecara panjang lebar, Nik Aziz kemudiannya menyoal neraca mana nama ganas itu mahu ditampal dan mempersoalkan sama ada setiap perbuatan menuntut hak setelah dinafikan itu didakwa sebagai ganas.

"Dalam Islam, neraca yang paling tepat ialah sunnah Rasulullah SAW dan bukan neraca Hillary Clinton. Baginda dan para sahabat telah berada di bumi tempat tumpah darah: Makkah al-Mukarramah selama 13 tahun, selama tempoh itulah umat Islam di Madinah dizalimi, dinafikan hak mereka bahkan pernah dipulau selama tiga tahun di Syi'ib Ali.
Bersedia jadi pengganas!

"Mereka tidak dibenarkan berjual beli dengan sesiapa, salam mereka tidak berjawab, sapa mereka tidak berbalas. Mereka ditekan dengan pelbagai tekanan namun tidak sekalipun mereka melawan kerana belum menadapat keizinan daripada Allah SWT.


NONE"Hanya di Madinah, barulah Allah SWT memerintahkan agar umat Islam berperang membela diri dan menjaga maruah.

Jelas Nik Aziz lagi, di Madinah, umat Islam akhirnya dibenarkan melawan dan mengangkat pedang memerangi kezaliman ke atas mereka.

"Tiga belas tahun mereka bersabar di Mekah, namun kesabaran manusia ada hadnya. Jika binatang sekecil kucing pun boleh melawan jika ditindas, apatah lagi makhluk yang berakal seperti manusia?

"Adakah Rasulullah SAW dan para sahabat itu ganas? Suka saya nyatakan, jika Rasulullah SAW itu disifatkan ganas, maka semua muslim seharusnya bersedia untuk menjadi pengganas!"

NONEMenurut Nik Aziz, Hosni Mubarak telah menzalimi rakyat Mesir selama 30 tahun dan bila pilihan raya diadakan pula, diktator itu akan mendapat kemenangan hampir 99.99 peratus.

"Adakah menjatuhkan pemimpin seperti ini dianggap sebagai ganas? Janganlah pula membuat tuduhan bahawa Ikhawanul Muslimin yang terlibat sedangkan apa yang jelas berlaku di Mesir ialah kebangkitan rakyat.

Palitkan getah kepada Ikhwan

"Tidakkah Perdana Menteri Malaysia mengetahui bahawa mereka yang terlibat dengan protes ini terdiri daripada segenap lapisan rakyat Mesir. Muslim, Kristian, kelas bawahan, menengah bahkan atasan sekalipun berdiri satu barisan menuntut pengunduran Mubarak. Isunya ialah penyelewengan, penindasan dan kezaliman rejim Hosni Mubarak, jangan pula getahnya dipalitkan kepada Ikhwan!"


NONEMenurut Nik Aziz, Islam tidak mengajar umatnya untuk melakukan keganasan, tetapi Islam tidak pula membenarkan umatnya menghina diri dan merelakan perlakuan zalim ke atas diri mereka.

"Peliknya, ketika Hosni Mubarak menzalimi rakyatnya sendiri, mulut-mulut ini diam seribu bahasa, apabila rakyat Mesir bertindak menuntut hak, mereka pula dilabelkan sebagai ganas.

"Demikianlah juga ketika Iraq dan Afghanistan dihancurkan oleh Amerika Syarikat, mana perginya perkataan ganas itu? Begitu juga dengan tindakan PBB membelah bahagikan bumi Palestin demi kepentingan Israel, PBB dan Israel tidak dilabelkan ganas.

Neraca senget

Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi"Apabila rakyat Palestin bertindak walaupun hanya dengan melontar batu, mereka sudah dianggap ganas! Alangkah sengetnya neraca yang mereka gunakan," kata Nik Aziz.

Menurut Nik Aziz, Al-Qaradawi adalah ulama berjasa yang pernah dipenjarakan ketika perdana menteri Malaysia hari ini belum lagi lahir ke dunia.

Katanya, beliau telah mengarang puluhan kitab dalam pelbagai disiplin ilmu dan pemikirannya dijadikan kajian oleh ratusan sarjana di seluruh dunia bahkan kerajaan Malaysia sendiri menganugerahkan Tokoh Maal Hijrah kepada beliau.


najib egypt democracy crisis"Istighfarlah banyak-banyak. Ingatlah kepada Allah SWT sebelum melabelkan ulama yang mulia dengan tuduhan seperti itu.

"Harapan saya Perdana Menteri sekarang tidak berguru dengan salah seorang bekas perdana menteri yang semakin mengarut kenyataannya. Saya simpati dengan bekas perdana menteri itu," akhiri tulisan Nik Aziz itu./Malaysiakini

BERAHIM ALI MUNGKIN BANGGA JIKA MAHATHIR AKAN SEMBAHYANGKAN JENAZAHNYA NANTI

Posted: 27 Feb 2011 08:35 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SEANDAINYA Islam membenarkan mendoakan agar seseorang itu mati cepat, saya akan memilih untuk mendoakan supaya raja katak Pasir Mas Berahim Ali masuk kubur dulu sebelum saya mendoakan Mahathir. Mereka berdua sejak kebelakangan ini terlampau di dalam membicarakan soal politik dan ugama, sehinggakan mereka lupa kepada diri mereka masing-masing.

Kita tidak hairan sekiranya Berahim Ali teramat kasih kepada Mahathir dan Utusan Meloya, kerana tanpa keduanya PERKOSA yang diterajui oleh Berahim raja katak ini tidak akan ke mana. Akhbar PERKOSA dikatakan tidak laku dan terpaksa dihentikan buat sementara waktu dan jika ada pun tiada siapa yang berselera mahu menatap akhbar tahap bangkai itu. Sama juga dengan Utusan Meloya yang diberi percuma kepada sebuah sekolah Cina, dipulangkan kembali kerana kaum Cina cerdik untuk menilai mana satu emas dan mana satu bangkai.

Semasa Perhimpunan Melayu Perkasa Perak bertempat di Pulau Datuk Sagor baru-baru ini, Berahim Ali menyebut Tuan Guru Nik Aziz tidak layak untuk dibandingkan dengan Mahathir Kutty yang kununnya terlalu banyak berjasa kepada negara. Beliau berkata, tiada apa perubahan yang dibuat oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz selama 20 tahun beliau menjadi MB Kelantan berbanding Mahathir Kutty memerintah negara. Betapa punya baghal otak raja katak ini saya pun tidak tahu.

Memerintah negara mana mungkin mahu disamakan dengan memerintah sebuah negeri apatah lagi negeri yang dianak tirikan. Mahathir boleh laksanakan apa jua yang beliau mahu lakukan kerana beliau seorang PM yang mengawal semua kewangan negara. Bahkan, beliau boleh agih-agihkan harta kekayaan negara kepada anak-anaknya, kaum kerabat dan kroninya seolah-olah harta negara ini harta bapak dia sendiri. Tentulah berbeza dengan Tuan Guru Nik Aziz yang mempunyai kewangan negeri yang amat terhad dan hak negeri yang sepatutnya diberi oleh Pusat tidak diperolehi.

Paling kurang ajar raja katak ini menghina Tuan Guru Nik Aziz semata-mata ingin mencium punggung Mahathir seperti katanya, "Nik Abdul Aziz jika hendak dibandingkan dengan Tun (Mahathir), sebesar tahi hidung saya pun tidak padan," katanya pada Perhimpunan Melayu Perkasa Perak di Pulau Datuk Sagor di sini hari ini . Mudah-mudahan Allah tunjukkan kepada kita semua `tahi hidung' Berahim Ali sebesar mana.

Berahim Ali diterajang oleh Umno, masuk bertanding pilihanraya atas nama calon Bebas tewas dua kali. Kesihan kepada sang katak yang dizalimi oleh keluaranya sendiri, Tuan Guru Nik Aziz telah memberikan peluang kepada katak ini untuk bertanding sekali lagi di Parlimen Pasir Mas atas tiket PAS. Ribuan rakyat Pasir Mas mengiringi sang katak sewaktu hari penamaan calon, dan kemenangan beliau dengan cemerlang diraikan penuh kesyukuran oleh rakyat Kelantan khususnya di Pasir Mas. Rakyat Kelantan bergembira tanda bersyukur kerana disangkakan sang katak kini telah berubah menjadi manusia biasa yang penuh keimanan dan keinsafan.

Namun, harus kita akui bahawa yang memberikan taufik dan hidayah bukan kerja kita. Itu kerja Allah, dan Allah lebih tahu siapakah yang boleh menerima anugerah paling berharga itu. Akhirnya, kita lihat sendiri gelagat sang katak ini umpama si Tanggang politik. Tuan Guru Nik Aziz dihina, sebaliknya musuh ketat Tuan Guru Nik Aziz iaitu si Mahathir Kutty pula dipuja. Baru sekarang beliau sedar Tuan Guru Nik Aziz tidak melakukan apa-apa di Kelantan. Mengapa sewaktu beliau diberi peluang untuk bertanding di atas tiket PAS, tidak pernah terkeluar kata-kata sedemikian? Saya dapat rasakan apa yang ada di dalam sanubari setiap pengundi yang mengundi beliau dahulu. Sebab itu saya katakan, andainya diharuskan berdoa agar dimatikan segera seseorang insan, insan inilah mungkin menjadi pilihan pengundi-pengundi di Pasir Mas.

Namun, kata-kata Berahim Al Kataki ini tidak sedikit pun menjadi kudis kepada Tuan Guru Nik Aziz. Biarkan mulut sang katak ini menghina Tuan Guru semahu-mahunya selagi ada udara keluar masuk lubang hidung beliau. Mudah-mudahan apabila tiba ajalnya nanti, kita akan saksikan yang mengimamkan jenazah beliau adalah Mahathir Kutty yang disanjunginya./wfauzdin.blogspot.com

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


PRO-M kembali berkuasa di kampus?

Posted: 27 Feb 2011 08:07 PM PST

Oleh: Suhaimi Al-Maniri

Telah lama saya tidak menulis berkaitan dengan mahasiswa dan politik kampus. Ketika saya kembali memasuki semula kampus sebagai mahasitua pada tahun 2006 untuk pengajian sarjana, saya mengasaskan dan menulis ruangan kampus di dalam akhbar Siasah. Malah, sesekali bila dipanggil menghadiri program-program siswa di kampus, saya tidak pasti apa yang hendak diperkatakan kerana zaman dah berubah. Setelah menghasilkan buku, Disebalik Tabir Politik Kampus pada tahun 1995, saya tidak  mengikuti secara dekat perkembangan mahasiswa dan politik kampus.

Sejak Aspirasi muncul sebagai satu pihak  yang ditaja oleh  establishment pada tahun 2002 untuk menguasai kepimpinan mahasiswa di kampus-kampus universiti, satu demi satu kepimpinan mahasiswa jatuh kebawah kekuasaan Aspirasi kecuali Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Setalah hampir satu dekad berkuasa di kampus-kampus, pada pilihanraya kampus minggu lalu (21hb. Febuari, 2011) beberapa kampus utama seperti Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berjaya ditawan semula oleh kumpulan Pro Mahasiswa (Pro-M). Di UM, kumpulan Pro-M mendapat 23 dari 41 kerusi dan di UKM pula Pro-M mendapat 22 dari 37 kerusi.

Dari maklumat yang saya perolehi, ProM menang dengan bergaya(sapu bersih) di USIM, menang di UPSI, UMS, UMK dan lain-lain tetapi kalah di beberapa kampus utama seperti UPM, UTM dan USM. Walaupun kalah di USM, tetapi ProM tetap menang di kampus USM Kubang Kerian, Kelantan.

Sejak beberapa tahun lepas, kebangkitan semula kumpulan mahasiswa yang bergabung membentuk ProM menggusarkan Menteri Pengajian Tinggi untuk membolehkan kumpulan Aspirasi "tajaan" mereka untuk terus berkuasa.

Percaturan yang dibuat oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar UPM, dengan membatalkan  semua calon Pro-M yang menang dalam pilihanraya kampus baru-baru ini cukup memalukan imej universiti dan Kementerian Pengajian Tinggi. Tetapi setelah dibantah dan didesak banyak pihak, mereka memperakukan semula kemenangan calon-calon Pro-M tersebut.

Piliharaya kampus

Pilihanraya kampus hendaklah dilakukan secara adil dan bebas. Tidak wajar bagi bahagaian Hal ehwal Pelajar (HEP) yang mengedalikan pilihanraya mengambil bahagian yang aktif dengan menaja calon-calon dan memihak serta menjadi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang berat sebelah.

Sekiranya pilihanraya kampus diadakan sebagai memenuhi syarat yang termaktub dalam akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) sahaja  adalah lebih baik kerajaan dan pihak berkuasa universiti tidak membazirkan duit, masa dan keringat bagi mengadakan piliharaya kampus.

Jika matlamat pilihanraya kampus gagal dihayati oleh pihak berkuasa universiti untuk mendedahkan dan mendidik mahasiswa erti demokrasi, tiada makna pilihanraya kampus diadakan dalam keadaan yang "tempang".

Malah sekarang ini, pemilihan jawatankuasa kolej-kolej kediaman tidak lagi dilakukan dalam pilihanraya seperti sebelum ini kerana tidak termaktub dalam AUKU. Sebaliknya mereka lebih senang menyerahkan kepada budibicara Pengetua-pengetua melantik "Pengawas-pengawas" Kolej kediaman yang mereka perlukan untuk membantu kerja-kerjanya.

Saya diberitahu oleh seorang bekas aktivis kampus, Abdullah Abdul Karim seorang peguam baru-baru ini, jika pilihanraya kampus diadakan secara saksama kumpulan Pro-M boleh memenangi kampus-kampus utama seperti UKM, UM dan lain-lain dalam pilihanraya kampus yang akan diadakan baru-baru ini.

Pada saya yang pernah menjadi aktivis mahasiswa dan terlibat dalam pilihanraya kampus pada zaman kami sebelum ini (1980an), sama ada Pro Apirasi atau Pro Mahasiswa menang, ianya tak akan kemana. Sebab itu pada saya, pihak berkuasa universiti tidak perlu menghiraukan sangat kepimpinan mahasiswa yang memenangi pilihanraya kampus cenderung ke arah establishment atau antiestablishment sebab  tidak banyak yang boleh mereka lakukan.

Pemimpin pelajar hanyalah setakat menyuarakan isu-isu kebajikan mereka, diberikan peluang  mengendalikan pesta konvokesyen, forum dan beberapa program lain yang bersifat akademik dan non akademik. Cuma sesekali anak-anak muda ini akan menyuarakan pandangan yang tidak selari dengan kehendak HEP atau universiti.

Sebab itu saya tidak nampak rasionalnya seorang Menteri atau Timbalan Menteri beria-ia mengadakan strategi yang bukan-bukan bagi menghadapi Pilihanraya Kampus dengan membazirkan wang kerajaan.

Lebih baik Menteri Pengajian Tinggi melakukan kerja-kerja yang berfaedah bagi mempertinggatkan status universiti ketahap yang lebih baik dari berebut kuasa yang tidak ada dengan mahasiswa. Sebaiknya serahkan sahaja kepada kebijaksanaan pihak bwerkuasa universiti mengendalikannya seperti sebelum Kementerian pengahjian Tinggi (KPT) diwujudkan. Menteri Pelajaran atau menteri Pendidikan ketika itu yang bertanggungjawab kepada universiti tidaklah terlalu ghairah untuk menguasai politik kampus.

Secara peribadi, saya puji dengan sikap yang diambil oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi sekarang, Saifuddin Abdullah yang pernah menjadi aktivis mahasiswa di zamannya. Dengan sikapnya yang mesra pemimpin mahasiswa, telah ada suara-suara mahasiswa meminta beliau dilantik menjadi  Menteri Pengajian Tinggi. Tetapi saya tidak pasti selama mana Saifuddin Abdullah boleh bertahan dengan sikap yang sekali pandang lebih banyak menyebelahi mahasiswa berbanding dengan bekas-bekas aktivis mahasiswa yang lain bila berkuasa.

Artikel ini diterbit untuk akhbar Siasah



bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Detik terakhir Ghadafi telah hampir

Posted: 27 Feb 2011 05:08 PM PST

27 Feb 2011 As more cities fall into the hands of the pro-democracy protesters, Muammar Gaddafi, the Libyan leader, is hanging on to the capital where security forces loyal to him seem to have a firm hold, even amid reports of sporadic gunfire. On Sunday, protesters had taken control of the city of Zawiyah, 50km from Tripoli, further shrinking the control of Gaddafi's government after the opposition took over most of the eastern part of the country. However, tanks were surrounding Zawiyahand locals feared an imminent raid by pro-Gaddafi  forces.

An AFP reporter arriving in Nalut,  24km west of Tripoli, found that Gaddafi's security forces had entirely disappeared from the streets. "The towns of Rhibat, Kabaw, Jado, Rogban, Zentan, Yefren, Kekla, Gherien and Hawamed have also been free for days. In all these towns, Gaddafi's forces have gone and a revolutionary committee put in place,"  Shaban Abu Sitta, a lawyer and member of a local committee, said.

"We have placed ourselves under the authority of the interim government in Benghazi," he explained, referring to the opposition council formed by former justice minister Mustafa Abdel Jalil in the east of the country.

Blaming al-Qaeda
In an interview with Serbian television, a defiant Gaddafi repeated his message that he will stay in Libya and blamed foreigners and al-Qaeda for the unrest that is threatening his 41-year rule. The interview with TV Pink in Belgrade was carried out over the phone while Gaddafi was in his office in Tripoli. The Libyan leader also condemned the United Nations Security Council for imposing sanctions on him and launching a war crimes inquiry. Gaddafi said the UN council could not see that the capital, Tripoli, was secure.

Residents said banks were open but bread and petrol remained tightly rationed as the opposition grip on large swathes of the nation disrupted the distribution of basic goods. People gathered at banks trying to register for a handout sum of approximately $400 per family unit, promised by the government on Friday.

Earlier, Gaddafi's son denied in a US television interview that turmoil was sweeping the country and said the military did not use force against the people, despite reports to the contrary There was a "big, big gap between reality and the media reports," Gaddafi's son, Saif al-Islam Gaddafi, told ABC News'. "This Week" television programme. "The whole south is calm. The west is calm. The middle is calm. Even part of the east."

His assessment came as much of the oil-producing regions, including the second city of Benghazi, was in protesters' hands. Saif Gaddafi also denied allegations that the military was targeting Libyan citizens.

"Show me a single attack, show me a single bomb," he said in the interview. "The Libyan air force destroyed just the ammunition sites. That's it." The death toll from the violent crackdown on protesters is estimated by some diplomats to be about 2,000.
Heavy artillery: A Libyan army tank manned by soldiers opposed to Muammar Gaddafi is surrounded by protesters in the city of Zawiya
Heavy artillery: A Libyan army tank manned by soldiers opposed to Muammar Gaddafi is surrounded by protesters in the city of Zawiya, 50km from Tripoli


Resistance: A Libyan anti-government fighter stands in the courtyard of a former prison burnt down during clashes with government forces in the eastern city of Benghazi
Resistance: A Libyan anti-government fighter stands in the courtyard of a former prison burnt down during clashes with government forces in the eastern city of Benghazi
Rebels: An army officer teaches other soldiers how to use an anti-aircraft gun in Benghazi
Rebels: An army officer teaches other soldiers how to use an anti-aircraft gun in Benghazi

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Pakwe Nak Berehat,Pakwe Penat!

Posted: 27 Feb 2011 07:45 PM PST

babai!!!!!!!

Assalamualaikum warahmatullah...

pakwe letih nk berehat..

pakwe tk larat..

tiz zaqyah aktif sngt...

haaaaaaaaaaaaaaaaa

bosan wei blog2..

tunggu jun 2011..

pru 13..aku kembali...

mcm sial dia buat jun 2011..tk dapat aku nk gi mengundi..

pundek punya najib...

takut ckp takut

tk pun aku akan kembali dalam versi facebook plaaaaaaaaaak!!!!

well..rasa tk kut...bosan la..

aku patut cari kehidupan baru..

yg lebih cool...

ada idea tk??

aku nk fokus stadi je la kot...

k la..baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai...

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Gelombang Pemuda PAS, BN Perlu Sedia Untuk DiJatuhkan!

Posted: 27 Feb 2011 05:31 AM PST




Berbanding Himpunan 15,000 (H15K) Pemuda PAS di Kota Bharu, Kelantan pada tahun 2006 dahulu, semboyan untuk mengadakan Himpunan 30,000 (H30K) Pemuda PAS di agak lewat ditiupkan. Malah, kurang sistematik berbanding H15K yang dipantau langsung penyertaannya secara harian dari penanda aras pendaftaran online.

Namun hakikatnya, semarak kebangkitan yang berlaku di Timur Tengah baru-baru ini nyata sedang menular hebat hinggakan sejarah baru tercipta pada tanggal 19 Februari lalu apabila jumlah Pemuda ke H30K di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut melebihi sasaran.

Semangat itu cepat merebak tatkala aturcara ceramah pada malam tersebut pula dibanjiri sekitar 50,000 hadirin yang rata-rata adalah masyarakat awam tempatan.

Lantaran itu, ketika pimpinan Umno-BN memberi reaksi bernada larangan berhubung kebangkitan di Timur Tengah, isyarat jelas rakyat telah pun dibuktikan di Kedah pada hari tersebut. Nescaya juga di dada majoriti rakyat Malaysia ketika ini dibungkam sembunyi dengan roh kebangkitan sedemikian.

Maka, sepertimana nasihat para pimpinan Pakatan Rakyat, Umno-BN perlu bertarung di padang sama rata mengikut lunas demokrasi sebenar agar diturunkan secara bermaruah atau bersedia menghadapi gugatan semangat dari rakyat yang semakin meluap-luap lalu dijatuhkan dalam keadaan memalukan.

Cetusan Anak Muda

Gema laungan takbir yang memenuhi ruang angkasa Kompleks PAS Kedah hari itu menunjukkan betapa bersemangatnya anak-anak muda. Disebalik motivasi disampaikan para pimpinan, suara-suara peserta himpunan menggesa agar segera turun ke jalan raya. Tentu sekali ia dari dorongan untuk mengekang kejahatan BN seterusnya mempertahankan kemenangan ketika ini lalu membuka laluan ke Putrajaya.

Menurut Ketua Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ahmad Yahya, kehadiran itu menunjukkan kesetiaan anak muda kepada perjuangan dan wala' mereka kepada parti. Ujarnya, goncangan anak muda ini mampu menjatuhkan BN seterusnya melorongkan jalan ke Putrajaya. Ujarnya juga, golongan pemuda hari ini telah menyaksikan bahawa titik peluh, pengorbanan, susah payah lalu adalah perjuangan hingga datangnya anugerah kemenangan dari Allah pada hari ini. Lantaran itu tegasnya, pemuda wajib terus memberikan sumbangan kepada perjuangan ini.

Manakala Setiausaha Pemuda PAS Pusat, Khairul Faizi Ahmad Kamil menegaskan bahawa himpunan itu sebagai ikrar pemuda untuk terus mempertahankan kemenangan rakyat. Beliau juga secara sinikal melontarkan ingatan kepada regim BN bahawa himpunan itu menjadi isyarat bahawa kebangkitan lebih besar boleh berlaku.

Dalam nada seumpama, Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man pula menyindir suara-suara kebimbangan pemimpin Umno terhadap kebangkitan rakyat. Sehubungan itu, beliau menyifatkan himpunan itu telah pun memberikan petanda tersebut.

Kekal Di Landasan

Disebalik gelombang kebangkitan dan jumlah yang memegahkan itu, pemuda turut diperingatkan agar memelihara perjuangan ini agar ianya selari dengan kehendak Allah SWT.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan at-Tantawi menegaskan bahawa jatuhnya musuh lantaran maksiat yang dibuat oleh mereka. Sehubungan itu, Pemuda PAS nasihatnya perlulah memelihara diri dari kemungkaran dan memiliki sahsiah yang berbeza dari pemuda Umno. Jelasnya, kemenangan adalah kerana takwa dan beliau menyeru pemuda memenuhi sifat ansarullah yakni penolong-penolong agama Allah hatta sekiranya perjuangan memerlukan nyawa dan darah mereka.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub pula berkata, ketika persediaan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Putrajaya, Pemuda PAS perlu terus meletakkan diri sebagai agen perubahan dan duta penyelamat.

Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak turut mengingatkan pemuda bahawa kemenangan datangnya dari Allah Taala. Oleh itu pemuda tegasnya, perlu mendokong perjuangan ini berteraskan prinsip akhlak dan keyakinan kepada Allah serta beristiqamah Islam. Katanya, pemuda tidak perlu mengikut cara pihak lain sebaliknya terus menjaga nilai dan dasar PAS.

Keterbukaan PAS

Himpunan itu tidak hanya membawa mesej mengenai kesediaan para pemuda dan kemampuan PAS mengembleng tenaga semata-mata. Tetapi citra siasah yang dibawa Pemuda PAS kepada masyarakat melalui kesenian dan sukan turut dipadatkan sempena himpunan itu.

Mengisi persembahan pentas menyaksikan penampilan artis, Pak Long dengan lagu popularnya 'Selagi Ada Rindu' disamping tazkirah oleh selebriti, Bob Lokman yang secara rasmi menyertai PAS pada hari tersebut. Manakala sesi petangnya berlangsung perlawanan muhibah antara pasukan Pilihan Pemuda dengan Veteran Bola Sepak Kebangsaan yang menyaksikan Pemuda 'dibelasah' 8-1.

Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa mengulas perkara itu sebagai keterbukaan PAS. Bahkan katanya, disebalik pelbagai fitnah dilontarkan kepada PAS, penerimaan terus meningkat hinggakan membuka sokongan bukan Melayu kepada PAS. Kesannya ujar beliau, PAS kini semakin disegani gerakan Islam diseluruh dunia.

Alangkah hebatnya...sekiranya gelombang ini menular dan terhimpun di Kuala Pilah khususnya Jemapoh....


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT