Ahad, 27 Februari 2011

kalam Perantau

kalam Perantau


PRO-M kembali berkuasa di kampus?

Posted: 27 Feb 2011 08:07 PM PST

Oleh: Suhaimi Al-Maniri

Telah lama saya tidak menulis berkaitan dengan mahasiswa dan politik kampus. Ketika saya kembali memasuki semula kampus sebagai mahasitua pada tahun 2006 untuk pengajian sarjana, saya mengasaskan dan menulis ruangan kampus di dalam akhbar Siasah. Malah, sesekali bila dipanggil menghadiri program-program siswa di kampus, saya tidak pasti apa yang hendak diperkatakan kerana zaman dah berubah. Setelah menghasilkan buku, Disebalik Tabir Politik Kampus pada tahun 1995, saya tidak  mengikuti secara dekat perkembangan mahasiswa dan politik kampus.

Sejak Aspirasi muncul sebagai satu pihak  yang ditaja oleh  establishment pada tahun 2002 untuk menguasai kepimpinan mahasiswa di kampus-kampus universiti, satu demi satu kepimpinan mahasiswa jatuh kebawah kekuasaan Aspirasi kecuali Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Setalah hampir satu dekad berkuasa di kampus-kampus, pada pilihanraya kampus minggu lalu (21hb. Febuari, 2011) beberapa kampus utama seperti Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berjaya ditawan semula oleh kumpulan Pro Mahasiswa (Pro-M). Di UM, kumpulan Pro-M mendapat 23 dari 41 kerusi dan di UKM pula Pro-M mendapat 22 dari 37 kerusi.

Dari maklumat yang saya perolehi, ProM menang dengan bergaya(sapu bersih) di USIM, menang di UPSI, UMS, UMK dan lain-lain tetapi kalah di beberapa kampus utama seperti UPM, UTM dan USM. Walaupun kalah di USM, tetapi ProM tetap menang di kampus USM Kubang Kerian, Kelantan.

Sejak beberapa tahun lepas, kebangkitan semula kumpulan mahasiswa yang bergabung membentuk ProM menggusarkan Menteri Pengajian Tinggi untuk membolehkan kumpulan Aspirasi "tajaan" mereka untuk terus berkuasa.

Percaturan yang dibuat oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar UPM, dengan membatalkan  semua calon Pro-M yang menang dalam pilihanraya kampus baru-baru ini cukup memalukan imej universiti dan Kementerian Pengajian Tinggi. Tetapi setelah dibantah dan didesak banyak pihak, mereka memperakukan semula kemenangan calon-calon Pro-M tersebut.

Piliharaya kampus

Pilihanraya kampus hendaklah dilakukan secara adil dan bebas. Tidak wajar bagi bahagaian Hal ehwal Pelajar (HEP) yang mengedalikan pilihanraya mengambil bahagian yang aktif dengan menaja calon-calon dan memihak serta menjadi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang berat sebelah.

Sekiranya pilihanraya kampus diadakan sebagai memenuhi syarat yang termaktub dalam akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) sahaja  adalah lebih baik kerajaan dan pihak berkuasa universiti tidak membazirkan duit, masa dan keringat bagi mengadakan piliharaya kampus.

Jika matlamat pilihanraya kampus gagal dihayati oleh pihak berkuasa universiti untuk mendedahkan dan mendidik mahasiswa erti demokrasi, tiada makna pilihanraya kampus diadakan dalam keadaan yang "tempang".

Malah sekarang ini, pemilihan jawatankuasa kolej-kolej kediaman tidak lagi dilakukan dalam pilihanraya seperti sebelum ini kerana tidak termaktub dalam AUKU. Sebaliknya mereka lebih senang menyerahkan kepada budibicara Pengetua-pengetua melantik "Pengawas-pengawas" Kolej kediaman yang mereka perlukan untuk membantu kerja-kerjanya.

Saya diberitahu oleh seorang bekas aktivis kampus, Abdullah Abdul Karim seorang peguam baru-baru ini, jika pilihanraya kampus diadakan secara saksama kumpulan Pro-M boleh memenangi kampus-kampus utama seperti UKM, UM dan lain-lain dalam pilihanraya kampus yang akan diadakan baru-baru ini.

Pada saya yang pernah menjadi aktivis mahasiswa dan terlibat dalam pilihanraya kampus pada zaman kami sebelum ini (1980an), sama ada Pro Apirasi atau Pro Mahasiswa menang, ianya tak akan kemana. Sebab itu pada saya, pihak berkuasa universiti tidak perlu menghiraukan sangat kepimpinan mahasiswa yang memenangi pilihanraya kampus cenderung ke arah establishment atau antiestablishment sebab  tidak banyak yang boleh mereka lakukan.

Pemimpin pelajar hanyalah setakat menyuarakan isu-isu kebajikan mereka, diberikan peluang  mengendalikan pesta konvokesyen, forum dan beberapa program lain yang bersifat akademik dan non akademik. Cuma sesekali anak-anak muda ini akan menyuarakan pandangan yang tidak selari dengan kehendak HEP atau universiti.

Sebab itu saya tidak nampak rasionalnya seorang Menteri atau Timbalan Menteri beria-ia mengadakan strategi yang bukan-bukan bagi menghadapi Pilihanraya Kampus dengan membazirkan wang kerajaan.

Lebih baik Menteri Pengajian Tinggi melakukan kerja-kerja yang berfaedah bagi mempertinggatkan status universiti ketahap yang lebih baik dari berebut kuasa yang tidak ada dengan mahasiswa. Sebaiknya serahkan sahaja kepada kebijaksanaan pihak bwerkuasa universiti mengendalikannya seperti sebelum Kementerian pengahjian Tinggi (KPT) diwujudkan. Menteri Pelajaran atau menteri Pendidikan ketika itu yang bertanggungjawab kepada universiti tidaklah terlalu ghairah untuk menguasai politik kampus.

Secara peribadi, saya puji dengan sikap yang diambil oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi sekarang, Saifuddin Abdullah yang pernah menjadi aktivis mahasiswa di zamannya. Dengan sikapnya yang mesra pemimpin mahasiswa, telah ada suara-suara mahasiswa meminta beliau dilantik menjadi  Menteri Pengajian Tinggi. Tetapi saya tidak pasti selama mana Saifuddin Abdullah boleh bertahan dengan sikap yang sekali pandang lebih banyak menyebelahi mahasiswa berbanding dengan bekas-bekas aktivis mahasiswa yang lain bila berkuasa.

Artikel ini diterbit untuk akhbar Siasah


Tiada ulasan: