Nuffnang

Pengikut

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Rosmah di masukkan ke wad pagi tadi,didiagnos menghidap diabetis(sumber mutakhir berita hairan)

Posted: 16 Dec 2010 06:59 PM PST

yg tak baca surat khabar..

sila baca surat khabar..

rujuk berita harian..

ceritanya begini..

kementerian menyumbangkan bakul makanan berkhasiat

bernilai rm..jeng jeng jeng..rm 300

kepada 55 kanak2 kurang zat di penampang sabah...

ahahahahahahahahahahahhahahaahahahhahahahahahahahhahahahahahahahahhahahahaha

lawak2......

rm 300 je??

leh jadi gemuk sihat cam rosmah dan najib ke bebudak tu nnti???

u all fike la sndiri...

nasi ayam mmg lazat...

petang plak makan kebab..

rosmah dan najib mmg cukup zat..

kalau tk takkan masing2 gemuk gedebab...

huahuahua

Laporan polis dibuat terhadap Dr Mahathir mengenai sajaknya "Melayu Mudah Lupa"(blogger PERKASA anti-Mamak,sumber akhbar Tamil)

Posted: 16 Dec 2010 03:30 AM PST

yg tak baca surat khabar..

sila baca surat khabar..

sbenarnya tiada laporan polis yg dibuat..tajuk saja bikin panas..

ceritanya begini..

buku teks tingkatan 5

subjek sastera bahasa malaysia telah ditarik balik..

slepas pendedahan akhbar berbahasa tamil menyiarkan

aduan bahawa isi2 dalam buku tersebut

memaparkan penghinaan kepada orng melayu dan keleng..

dengan frasa2 yg sensiritf jika kaum ini dengar..

seperti melayu bodoh,malas,perkataan paria dan sewaktu dengannya..

padahal yg menulis isi2 tersebut orng melayu..

kontranya...

sajak mahathir kata melayu bangsa haprak,mudah lupa,amnesia dan sebagainya..

tk plak sapa2 nk kecoh...

malah dibangga2kan di television...

hmmm

yg penciom bontot mahathir tu terus la mncium..

dia dah kata ko haprak lagi ko nak cium..

cium jngn tk cium..

muah muah muah...

mahathir tu ramai yg kata dia mamak..

jadi kes kalau dia panggil melayu tulen ni haprak..

tukang gunting rambut aku yg berparti pas

panggil mahathir mamak puaka...

huahuahua..

pergi ke gombak rasanya berbatu-batu

pergi ke sana harap tidaklah jadi celaka..

siapa dia dr mahathir itu??

dialah yg dipanggil mamak puaka...

ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhaahahahahahahahahahahahhahahahaha

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


PAS tak tangguh muktamar biarpun pilihan raya hampir

Posted: 16 Dec 2010 10:31 PM PST

PAS tidak bercadang menangguhkan muktamar agung parti itu tahun hadapan walaupun pilihan raya umum ke-13 diadakan dalam tempoh terdekat, kata Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Tak ada sebab PAS hendak berbuat demikian,” katanya kepada pemberita ketika dtemui di rumahnya di Kampung Pulau Melaka dekat Kota Bharu hari ini.

Beliau ditanya kemungkinan PAS menangguhkan pemilihan pada muktamar agung parti itu tahun depan, jika pilihan raya umum ke-13 diadakan dalam tempoh terdekat ini.

Umno sebelum ini mengumumkan keputusan untuk menangguhkan pemilihan parti itu yang dijadual tahun depan.

Nik Aziz juga berkata beliau tidak bercadang untuk meletak jawatan walaupun dilihat sentiasa uzur kerana baginya memegang jawatan menteri besar bukan memerlukan tenaga fizikal tetapi akal fikiran.

Bagaimanapun, katanya, jika parti tidak lagi mahu beliau memegang jawatan itu beliau boleh berundur bila-bila masa.

“Kalau parti suruh saya behenti, hari ini juga saya boleh berhenti,” katanya.

Ditanya sama ada sudah ada pengganti yang bakal mengambil alih tempatnya jika beliau berundur nanti, Nik Aziz berkata calonnya sudah ada.

“Calonnya ada banyak, kalau dulu pemimpin PAS kita nampak terdiri daripada orang pondok, tetapi sekarang sudah banyak yang mempunyai kebolehan kerana mempunyai kepakaran dalam segenap bidang,” katanya.

Mengenai kesihatannya, Nik Aziz berkata, beliau dinasihatkan doktor supaya banyak berehat dan tidak melakukan gerakan melibatkan pergerakan tulang belakangnya dan beliau akan membuat rawatan susulan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di Kubang Kerian esok.

Nik Aziz dimasukkan ke hospital itu Ahad lalu selama tiga hari kerana masalah sakit belakang.


Takziah! PRK Lagi, ADUN Tenang, Sulaiman Taha meninggal dunia

Posted: 16 Dec 2010 08:03 PM PST

ADUN Tenang, Sulaiman Taha meninggal dunia

ADUN Tenang, Datuk Sulaiman Taha meninggal dunia di Hospital Pakar Ampang Puteri di Ampang pada jam 1.10 awal pagi ini. Allahyarham berusia 59 tahun.

Allahyarham meninggalkan isteri Seri Noraini Yaakop, 6 anak perempuan dan seorang lelaki.

Menurut Umno Online, Allahyarham diirawat di Hospital Ampang Puteri kerana penyakit kencing manis sejak 24 November lalu dan terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan bagi menjalani rawatan lanjut.

Sebelum ini, dilaporkan Allahhyarham yang juga ketua Umno Labis dimasukkan ke Hospital Segamat selepas mengadu tidak sihat dan terlantar hampir sebulan.

Pada 24 November lalu, Allayarham memohon dipindahkan ke hospital swasata di ibu negara itu.

Tenang dilihat sebagai kubu kuat Umno dan pada pilihan raya umum 2008, apabila Sulaiman mengalahkan lawannya, Mohd Saim Siran dari PAS dengan kelebihan 2,492 undi.

Menurut perangkaan Suruhanjaya Pilihan Raya 2008, Tenang mempunyai 49.66 peratus pengundi Melayu, manakala Cina 38.13 peratus, India 12.11 peratus dan bangsa-bangsa lain 0.10 peratus.

Awal petang semalam, Bernama memetik setiausaha Umno Labis, Abdul Razak Abdul Rashid, sebagai berkata Sulaiman dirawat di Hospital Ampang Puteri di Kuala Lumpur kerana menghidap penyakit kencing manis dan dalam keadaan stabil.

Katanya, Sulaiman, 59, menghidap demam biasa sekembalinya daripada menghadiri majlis sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor pada petang 23 November dan dimasukkan ke Hospital Daerah Segamat pada hari yang sama setelah doktor mendapati kadar kandungan gula dalam badannya tinggi.

Beliau kemudiannya dipindahkan ke Hospital Ampang Puteri pada hari berikutnya dan terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan untuk menjalani rawatan selanjutnya.

Abdul Razak berkata beliau difahamkan oleh pihak hospital keadaan Sulaiman adalah stabil namun perlu menjalani rawatan lanjut kerana disyaki terdapat kuman dalam darahnya.



WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


`TAHI BABI' DI KEPALA NAZRI

Posted: 16 Dec 2010 09:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

MEMETIK kenyataan Nazri di Malaysiakini berkaitan penggantungan beberapa MP dari PR, ""Ini adalah kedaulatan Parlimen dan supremasi Parlimen. Ada tahi lembu di kepala mereka. "Saya beri jaminan jika, ini dibawa ke mahkamah, ia akan ditolak. Undang-undang apa yang Karpal (Singh) belajar? Beliau adalah peguam kelas ketiga," kata Nazri sambil ketawa. Karpal sebelum ini berkata tindakan akan diambil ke atas Pandikar kerana menyalah-gunakan kuasa meluluskan usul menggantung Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tiga ahli parlimen yang lain, termasuk dirinya selama enam bulan." (Malaysiakini).

Memang sungguh betapa di atas kepala Nazri yang botak itu ada `tahi babi'. Beliau sanggup berbuat apa sahaja asalkan dilihat mengampu Najib habis-habisan. Lebih hebat lagi apabila dilihat tunduk kepada APCO yang mengakibatkan DS Anwar juga akan digantung 6 bulan.

Apabila beliau menyebut mahkamah tiada kuasa apa yang berlaku di dalam Dewan, kepala beliau yang di atas ada `tahi babi' terlupa apa yang terjadi di Perak. Peristiwa di Dun Perak sebelum ini berlanjutan begitu lama dibicarakan di Mahkamah. Apa beza Dun Perak dengan Parlimen? Sewaktu hal ehwal dalam Dun dibawa ke Mahkamah, di mana suara Nazri?

Betapa dungunya Menteri seekor ini di dalam membuat kenyataan. Patut pun beliau berada di tahap itu juga di dalam karier politiknya walaupun beliau orang lama di dalam Umno. Beliau tiada pemikiran yang matang jauh sekali bijak. Beliau cukup dikenali sebagai ahli politik yang akan makan apa sahaja yang disuapkan oleh tuannya hatta bangkai sekali pun. Jika beliau mendakwa Karpal Singh adalah Peguam Kelas 3, beliau sendiri patut sedar bahawa beliau juga adalah Menteri yang langsung tiada kelas./wfauzdin.blogspot.com

KEPALA OTAK MAHATHIR DAN LEE KUAN YEW SERUPA SAHAJA

Posted: 16 Dec 2010 06:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

LAJNAH Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat telah mengutuk tindakan bekas PM Singapura Lee Kuan Yew yang berinteraksi dengan Kerajaan Australia berkenaan dengan kes liwat DS Anwar Ibrahim, sepertimana yang didedahkan oleh Wikileaks. Bagi Pemuda PAS, selagi mereka tidak membawakan bukti kukuh maka apa yang diperkatakan oleh Lee Kuan Yew itu tidak ubah seperti mainan jahat Umno untuk menjatuhkan PR.

DS Anwar sebelum ini berkali-kali mencabar agar Lee Kuan Yew mahupun Wikileaks sendiri dedahkan bukti dan fakta kukuh sepertimana yang mereka dakwa itu. Peliknya, cerita semurah itu pun menjadi bahan rujukan kepada pemimpin Umno untuk menyerang DS Anwar. Lebih peik lagi, pendedahan Wikileaks tentang tragedi pembunuhan Altantuya yang melibatkan nama Najib tidak pula menarik minat mereka. Ini satu bukti menunjukkan betapa ada agenda lain untuk menyekat PR dari mengambil alih Putarajaya.

Bagi saya, kepala otak Lee Kuan Yew sama dengan kepala otak mantan PM Tun Mahathir. Mereka suka bercakap seolah-olah dilihat bijak, walaupun apa yang diperkatakannya tidak dibawa dengan fakta dan bukti kukuh. Saya tidak hairan dengan Mahathir kerana beliau seorang yang berani untuk menghina Islam dan juga Sunnah Nabi, apa tah lagi setakat untuk mengaibkan atau memburukkan DS Anwar. Bagi saya, Mahathir dilahirkan untuk perpecahan kaum Melayu di samping untuk menghancurkan kebangkitan Islam. Sesiapa saha yang bercita-cita untuk memartabatkan kaum Melayu atau Islam, samada DS Anwar mahu pun Tuan Guru Nik Aziz, pasti akan diserang oleh Mahathir Kutty ini.

Singapura memang wajar bimbang jika PR dapat memerintah negara ini. Ini adalah kerana Singapura mahukan Malaysia terus dipimpin oleh pemimpin yang boleh dijadikan `lembu dicucuk hidung' oleh mereka. Saya ucapkan syabas kepada DS Anwar kerana bertindak untuk menyaman Mahathir Kutty dan akhbar pencacai yang mengeluarkan kenyataan senada dengan Lee Kuan Yew.

Cuma, saya tidak percaya bahawa Lee Kuan Yew akan berani tampil ke mahkamah untuk menunjukkan bukti-bukti yang beliau ada. Mahathir juga begitu, kerana Mahathir walaupun mempunyai wajah yang cantik dengan hidung besarnya tetapi jiwanya terlalu kerdil. Bukankah otak Lee Kuan Yew dan Mahathir itu sama?/wfauzdin.blogspot.com

KETUA PUTERI UMNO - DIAM DISANGKAKAN BODOH, APABILA BERCAKAP MEMANG SAHIH BODOH

Posted: 16 Dec 2010 11:43 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SUDAH lama tidak mendengar suara Puteri Umno. Patut pun bekas Ketua Puteri Umno, Datuk Azalina pernah membebel kepada Puteri Umno yang semakin lesu itu, bahkan beliau pernah berkata lebih baik Puteri Umno tutup kedai saja. Beberapa pemimpin Umno pun senada dengan beliau, dan sememangnya Puteri Umno semakin tidak bermaya bagaikan `orang lepas pantang'.

Semalam saya terbaca satu kenyataan dari Ketua Puteri Umno yang `montel' itu. Apabila Ketua Puteri Umno yang selama ini banyak membisu, saya menyangkakan bahawa Ketua Puteri Umno ini tidak cerdik atau tidak tahu perkembangan politik negara, tetapi apabila beliau mula untuk bercakap memang sahih beliau tidak tahu apa-apa. Bak kata orang kampung saya, bodoh atau tolol.

Semalam Ketua Puteri Umno mengulas kenyataan dan janji Timbalan Presiden PKR, YB Azmin untuk memberi kuasa autonomi kepada Sarawak jika PR dapat memerintah Sarawak. Maka, Ketua Puteri Umno pun menyebut ianya mustahil dapat dilakukan. Apa yang mustahilnya? Bagi Umno memanglah mustahil kerana Umno hanya mahukan kuasa untuk kepentingan diri dan kroni masing-masing. Sebab itulah Sarawak walaupun kaya raya hasil mahsulnya, tetapi tersenarai sebagai negeri yang termiskin. Ini adalah kerana bagi Umno, mustahil rakyat Sarawak boleh hidup senang selagi Sarawak diperintah oleh Bn. Siapa yang mengumpul kekayaan di Sarawak kalau bukan Ketua Menteri dan anak beranaknya?

Ketua Puteri Umno memberikan contoh songsang apabila menyebut bagaimana Selangor sebuah negeri yang kaya raya semakin teruk apabila berada di bawah PR. Di mana sumber yang beliau perolehi apabila membuat kenyataan begitu? Sumber dari Utusan Malaysia atau TV 3 kah? Mengapa tidak melihat sumber rasmi dari Laporan Audit Negara dan bandingkan sewaktu Selangor di bawah MB sebelumnya termasuk MB anak Toyo itu?

Sebelum PR mengambil alih Selangor, siapa MB Selangor yang tidak kaya raya? Muhamad Taib kaya raya sehingga tertangkap membawa wang tunai jutaan ringgit di lapangan terbang. Beliau dilepaskan dari hukuman kerana `tidak tahu berbahasa Inggeris'. Anak Toyo pula tidak kurang kayanya sehinggakan banglonya menarik minat SPRM sehingga dibawa ke muka pengadilan. Begitulah juga Sarawak yang kaya dengan minyak dan balak itu. Cuba siasat berapa harta kekayaan yang dikumpulkan oleh KM Sarawak sekarang di dalam dan di luar negara. Rakyat Sarawak bagaimana?

Ketua Puteri Umno nampaknya main tembak sahaja untuk menunjukkan betapa Puteri Umno masih berbisa. Apabila beliau menyerang PR, beliau langsung tidak menunjukkan fakta yang boleh menunjukkan bahawa beliau bukan Ketua Puteri Umno yang lembab otaknya. Jadi, lebih baik beliau selesaikan dulu masalah dalaman di dalam Puteri Umno yang banyak diperkatakan oleh ahli-ahli Umno sendiri. Masalah moral ahli-ahli Puteri Umno sekarang menjadi perbualan ramai. Ada yang mendakwa betapa rasuah seks di kalangan ahli Puteri Umno semakin berleluasa.

Justeru itu, YB Azmin tidak harus menjawab kenyataan Ketua Puteri Umno yang sudah hilang taringnya itu. Beliau cuma bercakap sekadar untuk menunjukkan kepada pemimpin Umno bahawa Puteri Umno sebenarnya masih bernyawa dan belum `mampus' lagi. /wfauzdin.blogspot.com

IMBAU DEBAT ANWAR - SHABERY, TERBUKTI HUJAH SHABERY KOSONG

Posted: 16 Dec 2010 12:00 AM PST

Tukar kerajaan untuk sistem pengangkutan lebih baik?

Wong Chin Huat | Dec 15, 2010

Untuk berhemat dalam perbelanjaan, Barisan Nasional telah mengurangkan subsidi terhadap bahan api. Masalahnya, bagaimana kesannya terhadap rakyat jelata boleh dikurangkan?

Kenaikan harga minyak mendatangkan dua kesan. Pertama, secara langsung kos pengangkutan ditingkatkan, justeru itu pendapatan telah berkurang nilainya; keduanya, peniaga memindahkan beban kenaikan kos pengangkutan kepada pengguna, lantas mengakibatkan kenaikan harga barang. Kedua-dua kesan ini sebenarnya boleh diredakan dengan dasar pengangkutan, sungguhpun kesannya tidak semestinya dirasai serta-merta, malah efisensinya turut berbeza.

Seandainya kerajaan boleh memperbaiki kualiti sistem pengangkutan awam, malah menurunkan kosnya - sebelum pengumuman kenaikan harga minyak, maka orang awam akan tertarik untuk beralih kepada penggunaan pengangkutan awam, daripada penggunaan kenderaan peribadi. Penggunaan bahan api akan berkurang, meskipun sistem pengangkutan awam juga bergantung kepada minyak.

Pada masa yang sama, seandainya kerajaan boleh mengurangkan kos pengangkutan barangan yang lain, misalnya menurunkan harga tol lebuh raya, maka kesan kenaikan bahan api akan ditangkis sebahagiannya, lantas meredakan tekanan inflasi.

Maka kewajaran subsidi (subsidy rationalization) bukan masalah pengurangan perbelanjaan dan defisit semata-mata, tetapi pengagihan semula kekayaan (wealth redistribution). Masalahnya bukan soal cukup atau tidak, tetapi seimbang atau tidak.

Konflik kepentingan yang kompleks dalam BN

Kerajaan Barisan Nasional juga sedar tentang rungutan rakyat. Menteri Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap penyelarasan harga minyak, Idris Jala mendakwa, wang yang dijimatkan daripada pengurangan subsidi akan digunakan untuk memperbaiki jaringan pengangkutan bandar, infrastruktur asas dan jalan raya di kawasan desa, pendidikan dan memerangi jenayah.

Persoalannya, bukankah setiap kali kenaikan harga minyak disusuli dengan janji bahawa sistem pengangkutan akan diperbaiki? Sejak perdebatan antara Ahmad Shabery Cheek dengan Ketua Pembangkang Parlimen Anwar Ibrahim, sehinggalah hari ini, bilakah pula sistem pengangkutan diperbaiki? Hujah-hujah Idris Jala langsung tidak berkredibiliti, melainkan beliau menyatakan dengan jelas ke mana wang yang dijimatkan daripada pengurangan subsidi itu digunakan?

Pada hakikatnya, bukankah pengangkutan menjadi salah satu Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)? Mengapa kerajaan BN tidak menunjukkan prestasinya dalam bidang ini? Mengapa Najib berani untuk menongkah arus, menyelaras harga minyak tiga kali setahun tanpa apa-apa pakej? Apakah ini hanya disebabkan kezaliman dan kelemahan kerajaan?

Faktor yang sebenar mungkin disebabkan konflik kepentingan yang kompleks. Cuba fikirkanlah persoalan-persoalan yang berikut:

Pertama, siapa lagi yang mahu membeli kereta seandainya sistem pengangkutan awam di bandar kita mudah dan murah? Bagaimana pula dengan nasib kereta nasional kita?

Kedua, siapa sudi membayar tol yang semakin melambung, seandainya tiada kesesakan jalanraya di Kuala Lumpur? (Meskipun kita tetap terperangkap dalam kesesakan jalan raya setelah membayar tol)

Ketiga, apakah nasib PLUS dan MAS (penerbangan dalam negeri) seandainya landasan keretapi intercity cepat dan selesa, dan bas perjalanan jarak jauh dijamin keselamatannya?

Keempat, apakah pemandu teksi akan berkompromi dengan keadaan lesen dimonopoli beberapa orang dan syarikat untuk tujuan rent-seeking, seandainya bayaran teksi diturunkan sebagai galakan untuk menggunakan teksi?

Semuanya saling berpautan - kepentingan kroni dan mereka yang mempunyai hak istimewa. Bahkan walau minyak RON 95 dinaikkan sehingga RM2.50 perliter sekalipun, wang yang dijimatkan itu pun gagal menyelesaikan masalah pengangkutan. Ini kerana punca sebenarnya adalah kepentingan yang saling berpaut antara kuasa ekonomi-politik di bawah dasar penswastaan yang "diubah bentuknya" ketika zaman pemerintahan Mahathir Mohamad.

Dasar pengangkutan PR?

Namun, seandainya keadaann BN sudah terlalu kronik, apa pula dasar pengangkutan yang ditawarkan oleh Pakatan Rakyat? Anwar Ibrahim sekadar menjanjikan "hari ini jadi kerajaan, esok Pakatan Rakyat turunkan harga minyak". Tetapi, sampai bilakah negara boleh memberi subsidi untuk bahan api dalam jangka panjang? Kalaupun tidak menyentuh isu peningkatan suhu bumi, sampai bilakah lombong minyak Malaysia mampu menampung keperluan kita?

Ramai orang yang mengkritik bahawa PR hanya pandai untuk bertarung sesama sendiri. Dan ramai pemimpin politik PR hanya mengambil berat tarikh pilihan raya umum diadakan. Saya menganggap fikiran mereka tersongsang dalam isu ini. Ia mungkin agak zalim bunyinya - siapa yang peduli bagaimana ahli politik melayan musuhnya, seandainya dia hebat dalam urus tadbirnya? Untuk PR, tarikh pilihan raya sebenarnya tidak penting - apa yang lebih penting, mampukah mereka meyakinkan rakyatnya bahawa kehidupan mereka akan bertukar baik seandainya kerajaan ditukarkan?

Seandainya PR boleh mengemukakan satu dasar pengangkutan yang sempurna, lengkap dan bernas, untuk meredakan kesesakan jalan raya, mengurangkan kemalangan dan menurunkan kenaikan kos, siapakah mereka yang tersesak dalam Lebuhraya Persekutuan tidak inginkan pertukaran kerajaan? Persoalannya, mampukah anda, Pakatan Rakyat?

*Wong Chin Huat ialah pengkaji politik dan kolumnis MerdekaReview. Artikel ini diterjemah dan disunting dari teks asal, yang disiarkan pada 9 Disember 2010.

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


Dimana kita : Anwar..Fitnah dan WikiLeaks

Posted: 16 Dec 2010 12:57 AM PST


Anwar Ibrahim (DS) semasa mudanya adalah anak muda yang penuh karisma.Beliau adalah pemimpin pelajar yang lantang dan setiap ucapannya bernas dan bersemangat.Beliau seorang yang berani dan berfikiran jauh.Melalui pembacaan tentang sejarah politik negara,Srikandi masih ingat Anwar Ibrahim adalah pemuda yang berani mengkritik kerajaan dan juga seorang pemidato terbaik.Ketika dalam kerajaan,beliau telah menabur banyak jasa dalam membangunkan anak bangsa.Betapa manisnya Malaysia ketika diterajui oleh dua orang yang paling unggul ini;Dr. Mahathir (kini Tun) dan beliau,DS Anwar Ibrahim.Ketika itu Malaysia dijoloki sebagai Harimau Ekonomi Asia.

Saya berfikiran positif demi kelangsungan hidup orang Melayu khasnya di Malaysia.

Mengapa kita sebagai orang Melayu dan beragama Islam 'melacurkan' bakat dan kebijaksanaan beliau ini?Menaburkan pelbagai fitnah terhadap beliau semata-mata dihasuti dengan perasaan cemburu dan dengki yang tidak berkesudahan?Jika beliau benar-benar bersalah,mengapa undang-undang Malaysia membebaskan beliau ketika zaman pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi?Mengapa beliau menang kes saman terhadap penulis (kini Allahyarham) 50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM?Saya jamin,jika Tun Mahathir masih memerintah,Anwar Ibrahim pasti merengkok dalam penjara ataupun sekurang-kurangnya dikenakan tahanan rumah.

Jika anda melihat tabiat blog-blog politik,masya Allah...betapa hinanya mereka mengeji manusia bernama Anwar Ibrahim ini,tidak terfikirkah implikasinya terhadap anak-anak beliau apabila terbaca semua kebusukan politik ini?Jika di dalam internet sahaja tidak mengapa lagi,namun ada yang merentangkan kain berisi kata-kata menjijikkan terhadap bekas timbalan perdana menteri Malaysia ini.Luar dalam cerita.Betapa malunya saya melihat seorang Melayu beragama Islam 'ditelanjangkan' di hadapan masyarakat sedemikian rupa.Yang 'menelanjangkan' nya ialah orang yang sebangsa dan seagamanya juga.

Adakah kita benar-benar nampak beliau melakukan perbuatan hina sebegitu?Atau kita terikut-ikut rentak sebahagian orang yang hasad dengki tanpa tanya iman masing-masing?Percayalah,di akhirat nanti,jika tuduhan kepada beliau tidak benar...semua manusia yang menuduhnya akan tidak mampu cium bau syurga sebelum dapat kemaafan dari beliau.Tuduhan ke atas beliau amat berat.Na'udzubillah min zalik...amat berat saudara saudari.


Kenapa percaya kepada Wikileak?Dahulu orang Melayu hancur kerana dengar sangat fitnah orang luar.Di mana?Di Kesultanan Melaka.Siapa Raja Mendaliar?Kasihan Tun Mutahir...seluruh keluarganya dibunuh berserta dengan dirinya.Isterinya...anak-anaknya dibunuh kejam oleh Sultan tanpa usul periksa kerana hasutan orang luar.Anda pernah rasa disula?Bayangkan anak isteri anda disula...menangis merintih-rintih di hadapan anda...sambil orang yang dengki khianat kepada anda bergelak ketawa tersenyum-senyum melihat anda separuh gila menangisi peristiwa pahit itu.

Siapa yang 'sula' Anwar Ibrahim dan keluarganya sehingga begitu hina-dina?Orang Melayu yang kena hasutan.Orang Melayu yang ketagihkan duit orang luar.Siapa orang luar itu?Siapa lagi kalau tidak Ultrakiasu dan tuannya Christian Zionist.Saya terus terang saudara saudari,sebab saya pernah duduk dalam organisasi yang mengkaji politik tahap global.Macam-macam saya dengar masalah Anwar Ibrahim sejak dari MCKK lagi.Anda tahu tekanan perasaan yang ditempuh oleh Anwar Ibrahim?Masya Allah...amat berat.Amat berat.JIka kini Anwar Ibrahim jadi gila dan benar-benar meliwat di hadapan orang ramai...yang akan tanggung dosa sampai kiamat adalah....anda....anda dan anda yang berharap beliau benar-benar seorang peliwat.


Laporan Wikileak tentang Anwar Ibrahim itu berkaitan dengan Singapura dan Australia.Dua-dua negara ini bukanlah entiti yang boleh dipercayai.Siapa yang buat video tarian Pendet dahulu?Mengapa orang Melayu begitu bodoh dalam hal-hal sebegini?Ibarat dua ekor ayam bergaduh,kemudian ada musang datang dan menggalakkan mereka bergaduh dan bergaduh sampai letih...kemudian MUSANG TADI BERSEDIA UNTUK...NGAPPPPPPP!!Padan muka orang Melayu.

Apa yang boleh saya katakan lagi,why are you so stupid??

*artikel diatas adalah petikan dari tulisan Srikandi yg diambil daripada MistisFiles yg bertajuk Selingan... dari Srikandi..


http://mistisfiles.blogspot.com/2010/12/selingandari-srikandi.html


usinkata;..saya hanya mengambil petikan tentang Anwar dari kacamata Srikandi..

Politiksukusakat

0
sumber :-

Politiksukusakat


Sejarah hitam Parlimen Malaysia, Speaker jelas dikongkong Umno/BN!

Posted: 16 Dec 2010 01:26 AM PST

Gegak gempita laungan hancur APCO, Umno bohong, dan pelbagai lagi laungan disamping sepanduk dinaikkan oleh ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat ketika Speaker Dewan Rakyat mahu membacakan keputusan menggantung Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim selam enam bulan akibat mendedahkan perjanjian kerajaan dengan perunding berkepentingan Israel, APCO Worldwide.Mengulas insiden 'hitam' dalam sejarah Parlimen itu, Wartawan Kanan Harakah, WAN NORDIN WAN YAACOB menemui Timbalan Presiden PAS, Ustas Nasharudin Mat Isa sebaik beliau turut serta bersama seluruh ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar dewan pada 16 Disember lalu bagi membantah sikap Speaker.



Assalamualaikum YB Ustaz.Apa pandangan ustaz terhadap insiden yang berlaku di dalam Dewan Rakyat tadi apabil kita lihat Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menutup ruang kepada Pakatan Rakyat untuk mendapatkan penjelasan, keadilan dan 'ruling' dalam setiap peraturan mesyuarat yang mereka kemukakan?


Nasharudin : Saya telah sebutkan dalam sidang media tadi (sidang media bersama Anwar Ibrahim sebaik kelaur Dewan Rakyat, sebelum kita keluar beramai-ramai dengan jelas kelihatan Speaker (Pandikar Amin Mulia) berinteraksi dengan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohammed Nazri Aziz melalui Setiausaha Dewan (Dato' Roosmi), dan bagaimana Speaker menerima arahan dalam surat-surat yang diberikan Setiausaha Dewan dari i menteri.Kemudiannya Speaker datang dengan keputusan menggantung Anwar (tanpa perbahasan usul).Ini jelas menunjukkan bahawa kebebasan Speaker itu seperti yang kita pertikaian termasuk sebelum kita keluar iaitu diawal kita berbahas tadi (berlaku kekecohan akibat sikap spekaer) dalam Dewan Rakyat tadi terang-terang kita sebut minta dia (Pandikar) perlu berundur dari mempengerusikan mesyuarat kerana dia bias dalam mengurus mensyuarat dan buat keputusan.Apa yang kita lihat interpretasi yang beliau buat terhadap beberapa peraturan mesyuarat yang dikemukan semasa pertikaman lidah antara ahli-ahli Parlimen beliau mengikut sewenang-wenangnya dimana jika ia menguntungkan BN, beliau akan mengikut, sebaliknya peraturan yang sama jika menyebelahi pembangkang, beliau akan menafsir sebaliknya.Apa yang dapat saya katakan ialah hari ini tercemar dengan begitu dahsyatnya institusi Parlimen dengan sikap Speaker yang kita lihat ianya adalah hasil daripada kongkongan Umno/BN.



Soalan :Suasana dalam dewan tadi menunjukkan Speaker, ahli-ahli Parlimen BN seoalh-olah bersungguh-sungguh mempertahankan APCO?


Nasha : Itu yang kita mahu penjelasan, isu yang kita bangkitkan dalam perdebatan ini ialah kita hanya mahu Ketua Pembangkang (Anwar)diberikan hak untuk menampilkan bukti yang mana cukup terhadap apa yang dibangkitkan dalam ucapan beliau (mendedahkan isu APCO) sebelum ini.Bukti yang dimaksudkan dalam kes APCO itu sudah cukup lengkap, sudah cukup dokumennya bukan direka-reka untuk dibentang oleh Ketua Pembangkang, tetapi bukan sahaja beliau telah dinafikan hak untuk mendatangkan bukti tersebut kepada jawatankuasa, tetapi hak untuk membela diri juga dinafikan dengan begitu sekali oleh kerajaan melalui Speaker.

Akhirnya kita 'walk out. Inilah satu sikap yang kita lihat bercanggah dengan prinisp demokrasi, peraturan perjalanan parlimen, soal peraturan mesyuarat dan akta berkaitan, jelas menunjukkan apa yang diistilahkan sebagai 'hak kebebasan' ahli Parlimen untuk bercakap dan untuk mendedahkan soal maklumat-maklumat kepada pendedahan atau penyelewengan bagi mewakili rakyat seperti yang dijamin dalam peruntukan dewan dan mana-mana sistem parlimen dalam dunia ini tetapi telah dinafikan.Dalam konteks ini Malaysia tidak dipraktiskan.Speaker sendiri sebelum ini ada sebut kita mahu menjadikan Parlimen ini 'world class' tetapi dengan kejadian hari ini kita dapat lihat Parlimen ini tak sampai ke tahap itu.,

Kini sudah sampai kategori 'parlimen kangaroo' seperti yang kita sebut dalam sepanduk kita yang kita bawa hari ini.Apa yang berlaku hari ini sangat memalukan dan parah kepada sistem demokrasi di negara kita.Sudahlah institusi-institusi di luar seperti kehakiman, Suruhanjaya Pilihan Raya dan sebagainya tidak boleh diharapkan lagi, tetapi dalam masa yang samapun Parlimen ditambah dalam senarai itu.Amat malang bagi demokrasi di Malaysia dan rakyat memiliki sistem pentadbiran Parlimen begini.Sekali lagi saya ulangi, kita mengajak rakyat melakukan perubahan kepada menggantikan kerajaan hari ini kepada kerajaan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum ke-13 ini nanti.Salah satu janji kita ialah untuk mengadakan reform kepada intiusi sebegini termasuk Parlimen.


Adakah sekatan yang sangat dahsyat ini menandakan lagi cepat Parimen akan dibubarkan?

Berlakunya begini kita jangkakan pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan awal.Berbalik kepada isu reform ini, saya sendiri telah tiga kali berucap dalam belanjawan menyeru kepada adanya reform sistem pengurusna parlimen ini.Sebagai contoh saya cadangkan wujudkanlah 'comitee system', sebab jawatankuasa yang ada di Parlimen ini bukanlah jawatankuasa yang semacam jawatankuasa yang ada dalam sistem Parlimen Wesminster sebegai contoh.Saya cadangkan agar diadakan tetapi tidak ada respon dari pihak kerajaan.InsyaAllah jika kita berjaya membentuk kerajaan baru kita nanti, kita akan wujudkan sistem begini yang jauh lebih baik.



Apa yang berlaku dalam pertikaian kes APCO ini ialah kebimbangan terhadap maklumat keselamatan negara yang boleh terdedah.Baru-baru ini wikileaks mendedahkan pula pandangan pimpinan negara jiran terhadap pemimpin politik di Malaysia, hingga termasuk isu Sodomi Anwar yang akhirnya disensasikan oleh media arus perdana, walhal dalam masa yang sama wikileaks juga dedahkan isu antara PM-Altantuya, dan isu krisis Tun Abdullah dan Mahatir?

Nasharudin : Saya nak tegaskan dalam hal ini, apa yang penting dalam Islam ialah asanya dari mana berita itu datang, apakah dari seorang yang fasik.Persoalannya kita perlu menapis dan mengkaji maklumat ini akan kesahihannya.Keduanya kita mempersoalkan beberapa aspek daripada mana mereka (wikileaks) dapat maklumat yang berlaku dalam negara kita.Katanya dari channel tertentu.Adakah ini bermakna sesiapa sahaja boleh akses maklumat keselamatan, kedaulatan dan ruang keselamatan negara kita?. Walau apapun pendedahan ini, saya rasa harus dijawab dan diberi penjelasan oleh mereka yang disenarai namanya dan didedahkan,Tuduhan ke atas Anwar telah dijawab, sekarang ini ada beberapa tuduhan lain terhadap beberapa individu lain (PM, Tun Abdullah) yang harus dijawab segera.



Kita bimbang bocornya maklumat kerajaan dan maklumat keselamatan negara, apa pandangan tuan?

Nasharudin : Inilah bukti-bukti yang nak ditunjukkan Anwar kepada jawatankauas hak dan kebebasan Parlimen mengenai APCO ini, bukti bagaimana ada interaksi yang sangat inteam antara kerajaan Malaysia melalui PDRM dan agensinya, berhubung dengan APCO ini yang sudah tentu mendedahkan pelbagai maklumat untuk nantinya diambil oleh pihak luar yang mana kesnnya nanti memberi impak kepada soal keselamatan negara kita.Pendedahan begini meletakkan kita dalam keadaan yang sentiasa terdedah kepada pelbagai bentuk ancaman, serangan dan tindakan yang boleh diambil musuh kepada kita.yang jadi mangsanya adalah rakyat.

Maklumat ini merupakan 'kuasa' dalam kekuasaan termasuk dalam perang,Apatah lagi ada maklumat kerahsiaan yang boleh dijual beli dengan harga yang mahal dan nilai tinggi yang akan diambil manfaat oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk kepentiungan mereka.Yang jadi mangsa ialah rakyat, kita ini nak pertahan hak rakyat.,Saya bimbang kita tak dapat tangkis serangan musuh nanti.



PAS dah bawa isu ini kepada Majlis Raja-raja Melayu sebelum ini.Adakah kali ini berasaskan kepada situasi hari ini akan bawa semula kepada Majlis tersebut?

Nasharudin : Parlimen baru sahaja selesai bersidang, kita nampak apa tindakan Parlimen ke atas ahli Parlimen PR, ini isu nasional, yang harus diberi perhatian oleh semua pihak termasuk institusi beraja.Kita akan bincang samada akan panjangkan isu ini kepada Raja-raja Melayu.Yang penting ialah kita akan mobilisasi rakyat bagi menimbulkan kesedaran mereka akan negara terancam akibat kerakusan dan ketamakan kuasa Umno/BN.Kerana mempertahan kuasa Umno/BN membuka segala pintu keselamatan negara tanpa kita masa depan negara kita, Mobilsasi rakyat akan digerakan dan diusahakan agar rakyat sedar mengubah kerajaan yang akan menjadi tema utama dalam konvensyen Pakatan Rakyat pada ahad depan.

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Penggantungan kami tidak sah - Karpal Singh

Posted: 16 Dec 2010 09:55 PM PST

PETALING JAYA, 17 Dis — Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh berkata, penggantungan empat Ahli Parlimen Pakatan Rakyat termasuk beliau yang diputuskan semalam adalah tidak sah.

Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, usul yang diluluskan itu melarang beliau dan tiga Ahli Parlimen lain daripada menjalankan tugas sebagai wakil rakyat.

Beliau menegaskan, Parlimen hanya boleh menggantung daripada menghadiri sidang Parlimen, bukannya menggantung tugas sebagai Ahli Parlimen.

"Kami digantung daripada menjalankan tugas sebagai Ahli Parlimen. Tugas kami tidak terhad di Parlimen sahaja.

"Ini akan jadi poin utama. Ini adalah satu pencabulan hak kami sebagai Ahli Parlimen yang mana telah termaktub dalam Perlembagaan (Persekutuan)," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Semalam, Dewan Rakyat menggantung Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal, R. Sivarasa (Subang) dan Azmin Ali (Gombak) daripada tugas sebagai Ahli Parlimen selama enam bulan.

Dalam usul itu, jelas mengatakan Karpal (gambar), Sivarasa dan Azmin digantung daripada tugasnya sebagai Ahli Parlimen manakala Anwar digantung tugas dari jawatan Ahli Parlimen selama enam bulan.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh itu digantung ekoran dakwaan beliau mengenai isu berkaitan APCO Worldwide dan gagasan 1 Malaysia.

Sementara Karpal, Sivarasa dan Azmin digantung kerana melanggar peruntukan Peraturan Mesyuarat 85 iaitu keterangan yang diambil di hadapan sesebuah Jawatankuasa Hak dan Kebebasan dan apa-apa surat yang dikeluarkan kepadanya tidak boleh disiarkan oleh siapa jua sebelum panel itu membentangkan laporannya.

"Dalam negara kita Parlimen bukan yang paling tinggi, Perlembagaan yang paling tinggi. Keputusan yang dibuat Parlimen mesti berdasarkan Perlembagaan.

"Ketika saya digantung pada 1994 kerana menghina Yang di-Pertuan Agong, ayat yang digunakan sangat jelas, digantung daripada perkhidmatan di dalam Dewan," kata Karpal.

Karpal turut berkata, Pakatan Rakyat sudah membuat keputusan untuk menyaman Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

Beliau juga mengaitkan penggantungannya dengan Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zamry Abdul Kadir yang mencabar keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan membawa perkara itu ke mahkamah.

"Sebagai contoh, dalam kes Zamri keputusan boleh dicabar. Selagi kita yakin, kes ini akan dibawa ke mahkamah dan kita serius tentang perkara ini," katanya.

Karpal juga berkata, Pakatan Rakyat akan membawa kes itu ke mahkamah dalam masa terdekat.

"Hujung minggu ini saya akan sediakan dokumen-dokumen, kita akan bawa kes ini dalam masa terdekat," katanya.

Pada sidang media itu, Anwar yang juga Penasihat PKR menimbulkan persoalan kenapa APCO Worldwide yang mempunyai kaitan dengan Israel tidak boleh "disentuh."

"Siapa APCO ini? Dewa kayangankah sampai tidak boleh disentuh? Mengapa APCO ini dianggap begitu berkuasa?

"APCO kata mereka badan profesional bebas tapi kenapa terlibat dalam kempen politik Malaysia? Kita minta APCO hentikan kempen politik ini.

"Sebab APCO, Ahli Parlimen digantung tanpa ikut peraturan," katanya.

Kerana sebab Apcolah 4 Ahli Parlimen digantung -

Posted: 16 Dec 2010 08:43 PM PST

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat hari ini mengadakan sidang media bagi memberi penjelasan berkenaan kekecohan di Parlimen semalam apabila usul meminta Speaker menarik diri.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan pihaknya kecewa kerana Tan Sri Pandikar Amin Mulia menafikan pihak Pakatan Rakyat memberi penerangan terhadap isu yang dibangkitkan.

"Tapi operasi mereka sebelum itu adalah Myteam. Malaysian Insider beri keterangan jelas wakil Apco menasihat Najib tentang 1Malaysia. Tiada penafian dari Najib. Apco nafi terbabit dengan Israel. Saya buktikan dokumen kerajaan Israel dengan Apco. Apa isunya? Isunya Umno tuduh orang lain agen Yahudi, tapi mereka sendiri meterai perjanjian," kata Anwar.

Turut Hadir ialah Karpal Singh, Datuk Mahfuz Omar, Dr Syed Husin Ali, Dr Lo'Lo Ghazali, Tian Chua, R Sivarasa, Yusmadi Yusuf dan Datuk Johari Abdul.

"Saya ulangi 12 tahun lalu sampai sekarang saya dituduh agen Yahudi. Umno guna kempen ini di kampung-kampung. Tapi saya buktikan mereka guna bukan sahaja syarikat Yahudi, tapi juga syarikat yang berpengkalan di Israel.

"Saya buktikan dalam jawapan kepada mereka, Apco Worldwide ditubuh sebelum Najib jadi Perdana Menteri(PM), maka soal 1Malaysia One Israel tidak berbangkit.

Jelas Anwar, Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali dihukum kerana sentuh surat Apco. Dia tidak menyiarkannya pun. Apa apco ini? Dewata raya ka? Bahkan Apco tidak ditegur kerana tidak dapt sertai jawatankuasa. - TV Selangor

"Mengapa Apco terlibat dalam politik negara? Apco jangan bersekongkol dengan Umno. Mereka harus jawab, harus bertanggungjawab, kerana sebab merekalah empat ahli parlime digantung tanpa proses yang wajar," kata Anwar - anwaribrahimblog.com

Gantung sebab nak tutup salahlaku menteri Umno termasuk Najib - DSAI

Posted: 16 Dec 2010 06:37 PM PST

BUKIT KATIL, 17 Dis: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tindakan menggantung beliau dan beberapa orang lagi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) adalah untuk menyelamatkan pemimpin Umno yang terlibat dengan penyelewengan, salah laku dan rasuah.

"Pemimpin BN khasnya Umno takut kerana pendedahan demi pendedahan telah dibuat pada sidang parlimen menyebabkan mereka tidak senang duduk dan kepanasan.

"Sebagai contoh kita telah dedahkan terdapatkan seorang yang rapat dengan bekas Menteri Pertahanan yang mendapat kontrak dari kementerian tersebut berjumlah berbilion ringgit, kita ada nama orang itu, nama syarikat, berapa jumlah kontrak secara lengkap, perkara seperti inilah yang amat digeruni oleh pemimpin BN," katanya.

Tambahnya, bagi mengelakkan pendedahan itu, beliau dan tiga lagi Ahli Parlimen iaitu Azmin Ali, Karpal Singh dan R.Sivarasa digantung enam bulan.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ceramah di Pejabat PAS Paya Dalam, Kawasan Bukit Katil malam tadi.

Hampir 10,000 rakyat negeri Melaka hadir pada program tersebut yang turut menampilkan Pengarah Penerangan Negeri Selangor, Dr Badrul Amin Baharom, Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman dan Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Negeri Melaka, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Menyentuh isu WikiLeaks, Anwar berkata, isu itu sengaja dibesarkan bagi menutup isu-isu lain sedangkan laporan WikiLeaks tentang pembunuhan Altantuya tidak disiarkan.

"Mana dia laporan WikiLeaks tentang pembunuhan Altantuya, mengapa media menutup cerita ini?

"Mengapa mereka takut untuk mendedahkan isu pembunuhan Altantuya, ini semua tidak lain adalah untuk menyelamatkan Najib?" soalnya.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu menegaskan berani untuk berhadapan dengan semua isu berkenaan dan akan menyaman beberapa akhbar arus perdana serta Dr Mahathir kerana kenyataan mereka yang mengelirukan serta bersifat fitnah merujuk kepada pendedahan oleh WikiLeaks baru-baru ini. - Harakah Daily

22 gadis hamil luar nikah setiap bulan -

Posted: 16 Dec 2010 03:59 PM PST

Dasar salah laku zina masih kabur
KUALA LUMPUR, 16 Dis — Penguatkuasaan dasar yang jelas adalah perlu bagi membendung salah laku seksual dan penzinaan yang kian meruncing dalam kalangan remaja, kata Ketua Sub Unit Seksualiti Bahagian Reproduksi Manusia Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) Dr Hamizah Mohd Hassan.

Kita memang mempunyai beberapa polisi atau dasar tetapi ianya masih kabur dan samar-samar, malah tidak ada satupun yang menekankan tentang isu salah laku seksual atau penzinaan," katanya kepada Bernama pada Muzakarah Pakar Menangani Zina serta Pembuangan Bayi di Kalangan Remaja dan Pelajar Sekolah di sini hari ini.

Hamizah berkata dasar sedia ada lebih menjurus kepada pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial sahaja tetapi kurang memberikan perhatian kepada penzinaan dan salah laku seksual.

"Remaja hari ini menjadikan zina sebagai kerjaya umpamanya perniagaan seks...GRO, kerana ia mendatangkan pulangan lumayan dan menguntungkan, malah ada antara mereka berumur 16 hingga 18 tahun," katanya.

Hamizah juga berkata rumah-rumah perlindungan dapat memberikan ruang dan peluang kepada golongan remaja untuk tidak mengulangi kesilapan lalu.

"Sekarang ini terlalu ramai remaja yang hamil luar nikah atas dasar suka sama suka tetapi saya harap rumah-rumah perlindungan lebih kepada kes-kes sumbang mahram dan rogol," katanya.

Bekas pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Fatimah Abdullah berkata, pendekatan holistik melibatkan keluarga, remaja dan komuniti perlu dibentuk kerana dasar dan program bersepadu yang menjurus kepada remaja hamil tanpa nikah tidak ada pada masa ini.

"Tiada data lengkap mengenai mereka khususnya berkaitan dengan latar belakang sosioekonomi, pergaulan, hubungan hetroseksual dan pengalaman hubungan seks sebelum berkahwin," katanya dalam kertas kerja ''Analisis Sosial Kes-kes Zina Berdasarkan Data Daripada Kajian Mengenai Kehamilan Luar Nikah'' yang dibentangkan pada muzakarah itu.

Beliau berkata kaedah-kaedah yang dilakukan di Barat seperti penggunaan kaedah kontraseptif untuk pencegahan kehamilan tidak wajar diaplikasikan dalam konteks remaja Melayu yang beragama Islam.

"Peningkatan bilangan remaja hamil tanpa nikah dalam kajian sosial adalah manifestasi kepada isu yang lebih besar tentang kekalutan dalam struktur organisasi sosial dalam masyarakat," katanya.

Pengasas dan Pengarah Kem Modal Insan (KEWAJA) Yahya Mohamed Yusof berkata bahawa pada tahun ini pihaknya telah menerima 260 orang gadis yang hamil luar nikah berbanding 240 orang tahun lepas.

"Sejak KEWAJA ditubuhkan pada tahun 1988 dan sehingga kini terdapat lebih 2,500 gadis hamil luar nikah, ini antara kenapa kita memerlukan satu polisi dan dasar yang dapat membincangkan masalah ini secara lebih serius," katanya.

Yahya, yang mempunyai pengalaman 20 tahun mengendalikan rumah perlindungan, berkata rumah perlindungan diibaratkan seperti ''Persatuan Bulan Sabit Merah'' dalam membantu remaja yang bermasalah.

"Apabila mereka ada masalah, mereka takut, keliru dan tidak tahu ke mana nak tuju malah ada di kalangan mereka hilang keluarga, jadi sinilah tempat mereka mendapatkan perlindungan," katanya. — Bernama

ADUN Tenang meninggal dunia

Posted: 16 Dec 2010 07:32 AM PST

ADUN Tenang dari BN (UMNO) Datuk Sulaiman Taha telah kembali ke rahmatullah

Allahyarham adalah Ketua UMNO Bahagian Labis

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Takziah buat keluarga Datuk ... Alfatihah

Pakatan Rakyat heret Pandikar Amin ke mahkamah

Posted: 16 Dec 2010 12:40 AM PST

Pakatan Rakyat bercadang mengheret Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia ke mahkamah berhubung tindakannya menggantung Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tiga lagi ahli parlimen pembangkang selama enam bulan daripada menghadiri
persidangan Dewan Rakyat.

Ahli parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh yang antara digantung itu berkata keputusan berkenaan berikutan mereka tidak diberi peluang untuk memberi penjelasan ketika perbahasan usul penggantungan.

"Kita mungkin bawa ke mahkamah. Ada satu duluan dalam kes Gobind Singh di mana, sebenarnya, kita bawa Speaker, Pandikar Amin sendiri…? Mahkamah memutuskan bahawa dalam keadaan tertentu, terutama apabila peraturan keadilan asasi tidak dipatuhi, waktu itu mahkamah mempunyai bidang kuasa.

Terang-terangan

"Ia secara terang-terangan, dan tindakan Speaker, dalam apa jua cara ia tidak boleh dipertahankan. Kita mahu perintah kehakiman dan kami tidak akan biarkan dia terlepas. Kita tidak mahu ini menjadi satu duluan pada masa depan," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

Anwar pula berkata beliau akan menggunakan Konvensyen Pakatan Rakyat yang dijadualkan di Pulau Pinang, Ahad ini untuk menjelaskan kepada orang ramai mengenai penggantungannya dan tiga lagi ahli parlimen pembangkang.

"Kita saksikan tadi cara Speaker mengendalikan sidang. Usul Bukit Gelugor agar speaker berundur kerana percanggahan kedudukan beliau dalam beberapa contoh termasuk pencelaan kepada Bukit Gelugor kerana dibuat secara langsung pertelagahan dalam mesyuarat di antara Bukit Gelugor dan Speaker.

"Tidak wajar Speaker yang buat laporan, dia yang siasat dan dia yang hukum. Dia enggan ambil keputusan yang tegas dalam hal ini maka kita juga enggan teruskan. Bagaimanapun dalam sidang tadi saya bangun untuk meneruskan ucapan tapi dia kata tak ada orang nak berucap.

"Jadi sebenarnya saya nampak dia begitu 'bias'. Jadi kita ambil pendirian keluar membantah proses ini kerana tidak ada keadilan dan cara Umno BN yang begitu ganas dan rakus menjalankan kuasa, memperolokkan proses dan menghina Parlimen," kata Anwar.

Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok) pula berkata, Pandikar harus berundur dari mempengerusikan dewan kerana beliau sudah tidak mendapat kepercayaan daripada ahli parlimen lagi.

Terima arahan menteri

Ini tegasnya jelas terbukti apabila Pandikar menerima arahan daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz untuk membuat keputusan.

"Jelas sebelum kita keluar tadi kita melihat bagaimana speaker menerima arahan daripada menteri. Kita lihat pertukaran nota berlaku dari meja menteri kepada Speaker dan di sini jelas menunjukkan Speaker kita bukanlah seorang individu yang bebas membuat keputusan mengikut peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh mana-mana undang-undang ataupun peraturan mesyuarat.

"Di sini mengiyakan lagi bahawa apa yang berlaku hari ini ialah Speaker gagal untuk melaksanakan tugasnya daripada awal minggu hingga hujung minggu ini kerana arahan yang diterima daripada BN," katanya yang juga timbalan presiden PAS.

Sehubungan itu tegasnya, integriti Pandikar sebagai Speaker sudah hilang dan beliau harus berundur.

Dewan Rakyat hari ini meluluskan usul menggantung Anwar (PKR-Permatang Pauh)
daripada menghadiri persidangan selama enam bulan kerana membuat kenyataan mengaitkan konsep 1Malaysia dengan kempen One Israel.

Turut digantung Karpal Singh, R Sivarasa (PKR-Subang) dan Azmin Ali (PKR-Gombak) di atas beberapa kesalahan.

Karpal dan Sivarasa didakwa telah melanggar peruntukan Peraturan mesyuarat 85 iaitu keterangan yang diambil di hadapan sesebuah Jawatankuasa Pilihan dan apa-apa surat yang dikeluarkan kepadanya tidak boleh disiarkan oleh sesiapa jua, sebelum Jawatankuasa itu membawa penyata itu kepada Majlis (Dewan Rakyat).

Azmin, melalui pemberitahu bersurat bertarikh 6 Dis 2010 di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) didakwa telah menyentuh tentang keterangan dan surat yang dikemukakan semasa Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan pada 3 Dis 2010 - mkini

2 ditangkap di luar Parlimen - Video

Posted: 16 Dec 2010 12:22 AM PST


Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


Selamat Hari Jumaat

Posted: 16 Dec 2010 08:31 PM PST

Selamat hari jumaat ,kepada semua pembaca dan teman2 blogger.dah lama xdapat aktive blog.hari ni pun update tumpang tenet org je.Line dah ok ,modem pulak buat hal.sabar jelah


Cari N3 lama-lama disini
Disebabkan masaalah keewangan saya terpaksa jual blog ini bagi sesiapa yang berminat. saya bukannya nak jual beribu-ribu.Taraf gaji kuli pun ok lah.. Maklumat lanjut klik disini

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


3RD CLASS PUN TAK CARI MAKAN DENGAN MAKAN GAJI VS 3RD CLASS PUNYA BAPAK.....

Posted: 16 Dec 2010 03:43 PM PST

Nazri: Karpal is a 3rd class lawyer!

Posted by admin on December 17th, 2010



Datuk Seri Nazri Aziz (picture) called Karpal Singh "a
third-class lawyer" .

Malu la sikit nak kutuk orang 3rd calass lawyer....ingat karpal ni lebih kaya dari lu la Nazri..tanpa rasuah, kerja dia profesional,bukan macam lu.Lu kerja lu cuci mangkuk Umno saja.Karpal kerja dia untuk bela orang yang bersalah,untuk di bela.Memang sesuai lah kerja dia.Nama pun Lawyer. Lu lawyer buruk sebab lu bikin apa? Lu tarak bikin apa pun.Kaya raya , tapi lu punya gaji mana boleh jadi kaya raya.

Ha...ha...sebenarnya lu yang tak ada kelas punya lawyer..kalau lu ada kelas punya lawyer,lu mana boleh jadi sesenang macam ni, seba lu cuma makan gaji saja...ma....Anak lu pun lu tengok sendiri la...malas mau cakap...lu tengok anak-anak karpal, semua jadi lawyer..anak lu ..alahai...tgk sendiri la kat internet...gua ingat aaa. lu pegi balik tengok lu punya kawasan la..paling lekeh kat Perak.....lawyer..cakap tarak pakai akai punya ini olang......


Apa punya menteri....memalukan saja....

3RD CLASS PUNYA BAPAK

Ada seorang menteri Umno@Apco berkata ahli Pakatan Rakyat bodoh dan gila berikutan cadangan mengheret Speaker ke mahkamah. Kalau tak silap menteri tu jaga bab undang-undang. Gambar-gambar ni pernah disiarkan dulu. Cuma nak ajak semua berfikir kalau anak sendiri tak tahu nak didik dan jaga dengan baik, orang ni yang kita nak harapkan jaga undang-undang negara? Oppss.. selalu orang 'blur' bahagian mata, tapi kita buat pembaharuan sikit. Blur bahagian mulut... AngkasaNuri ada gambar-gambar anak bapa di dalam.










Agak-agak boleh kenal tak siapa bapaknya ?

- Angkasa Nuri

Patutlah Manjong Mari kata Buat Ahli Parlimen Pakatan Rakyat..Anda tidak bodoh dan gila..




LAGI PILIHANRAYA KECIL?

Posted: 16 Dec 2010 03:39 PM PST

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tenang Datuk Sulaiman Taha disahkan meninggal dunia pada jam 1.10 pagi tadi ketika berada di wad rawatan kecemasan atau ICU untuk merawat jangkitan kuman dalam darah di hospital Ampang Puteri setelah dirawat di ibu negara hampir sebulan.Kematian Sulaiman telah membawa negara bagi melihat satu lagi pilihanraya kecil (PRK) dalam masa 60 hari selepas notis yang bakal diberikan oleh Speaker DUN Johor kepada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR).

Wakil rakyat dari Umno itu dimasukkan ke hospital sehari selepas sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor. Sebelum ini Allahyarham dilaporkan dalam keadaan yang baik tetapi lemah dan terpaksa bergantung kepada alat bantuan kecemasan.

Sulaiman yang menjadi ahli DUN di kawasan tersebut selama dua penggal turut mengalami penyakit kencing manis dan darah tinggi. Allahyarham juga adalah Ketua Umno Labis telah berada di Hospital Segamat selama dua hari sebelum dipindahkan ke hospital Ampang Puteri di sini sejak 24 November lalu setelah mengalami jangkitan kuman paru-paru.

Di dalam pilihanraya umum 2008, Sulaiman mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang dengan menewaskan calon dari PAS Mohd Saim Siran dengan memperolehi majoriti sebanyak 2,492 undi.

DUN Tenang terletak di dalam Parlimen Labis selain dari DUN Bekok. Kerusi Parlimen Labis disandang oleh anak Presiden MCA, Datuk Dr. Chua Soi Lek iaitu Chua Tee Yong.

Sebelum ini Allahyarham dilaporkan tidak menghadiri sidang DUN bulan lalu semasa perbahasan bajet 2011. Allahyarham meninggalkan seorang isteri Datin Noraini Yaakop dan tujuh orang anak.

Sejak pilihan raya umum 2008, sebanyak 13 pilihan raya kecil telah diadakan dengan 10 daripadanya diadakan disebabkan oleh kematian wakil rakyat kawasan tersebut. Terdapat 56 kerusi DUN di dalam negeri Johor yang mana 50 darinya dimenangi oleh BN manakala empat oleh DAP dan dua oleh PAS.-KLToday.com

Kontraktor Melayu dapat 100% projek JPS dan 98% nilai projek JKR di Pulau Pinang

Posted: 16 Dec 2010 03:37 PM PST

Kontraktor Melayu dapat 100% projek JPS dan 98% nilai projek JKR di Pulau Pinang


Kontraktor Melayu dapat 100% daripada nilai projek JPS dan 98% daripada nilai projek JKR yang di bawah peruntukan kerajaan negeri. Projek JPS dan JKR di bawah dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan negeri.

TENDER YANG TELAH DILULUSKAN OLEH JAWATANKUASA TENDER JPS BAGI TAHUN 2008 HINGGA 2010


Kontraktor Bumiputera
Kontraktor Bukan Melayu
Jumlah
Jumlah (RM)
40,944,933.80
0
40,944,933.80
% Dari Segi Nilai
100%
0
100%
Jumlah Bilangan
18
0
18
Jumlah Bilangan (%)
100%
0%
100%

TENDER YANG TELAH DILULUSKAN OLEH JAWATANKUASA TENDER JKR DARI 1 JANUARI 2008 HINGGA 30 NOVEMBER 2010 (KERAJAAN NEGERI)


Kontraktor Melayu
Kontraktor Bukan Melayu
Jumlah
Jumlah (RM)
20,407,640.94
407,000.00
20,814,640.94
% Dari Segi Nilai
98%
2%
100%
Jumlah Bilangan
16
1
17
% Bilangan
94%
6%
100%


Ini dengan sekaligus mematahkan fitnah jahat pemimpin UMNO dan juga sekutu UMNO seperti Presiden Persatuan Kontraktor Melayu Pulau Pinang (PKMM), Mohamed Fadzill Hassan. Mohamad telah mendakwa kenyataan saya bahawa 70% bidaan kontrak kerajaan negeri dimenangi kontraktor bumiputera tidak benar dan tidak mencerminkan realiti sebenar pengagihan projek secara adil. Mohamad Fadzill telah mencabar saya mendedahkan secara nilai tender yang dianugerahkan kepada kontraktor bumiputera kerana nilainya mungkin jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan habuan kontrak yang diterima kontraktor bukan bumiputera.

Angka sedemikian dengan sendirinya membuktikan bahawa kontraktor UMNO seperti Mohamad Fadzil hasad dengki dan marah terhadap kerajaan negeri PR semata-mata kerana mereka tidak memenangi kontrak seperti yang dulu. Atas kepentingan politik sempit UMNO dan BN, mereka sedia menabur fitnah kerana tidak dapat kontrak dulu sebagai kroni UMNO. Kalau Mohamad seorang beriman, maka lebih baik beliau meminta maaf dan menarik balik fitnah kepada kerajaan negeri PR Pulau Pinang.

Urustadbir CAT yang cekap akauntable dan telus telah berjaya memartabatkan kontraktor Melayu dengan sistem tender terbuka. Urustadbir CAT dan sistem tender terbuka telah membuktikan bahawa kontraktor Melayu memang berdaya saing secara terbuka. Yang tak mampu saing hanya kontraktor UMNO yang lembik, dayus dan bodoh sehingga terpaksa bergantung kepada kabel politik UMNO dan hidup sebagai kontraktor kroni.

Ini telah menyebabkan banyak projek kerajaan bermasalah sebelum ini. Demi mengelakkan projek kerajaan negeri bermasalah kerana terbabit dengan kontraktor kroni UMNO, maka arahan telah dikeluarkan kepada semua jabatan kerajaan negeri Pulau Pinang untuk memantau dengan teliti dan rapi sekiranya kontraktor UMNO ini membida projek.

Saya (Lim Guan Eng, gambar kiri) ingin menasihatkan Mohamad Fadzil supaya janganlah berpura-pura sebagai kontraktor kalau lebih berminat jadi orang politik yang sentiasa serang kerajaan negeri Pulau Pinang. Adalah lebih baik beliau letak jawatan sebagai YDP Persatuan Kontraktor Melayu Pulau Pinang dan bertanding dalam pilihanraya besar kalau nak jadi orang politik.

Sekiranya Mohamad tidak mahu letak jawatan, beliau harus mengakui salah dan meminta maaf kepada kerajaan negeri PR Pulau Pinang kerana menabur fitnah yang tidak berasas. Macam mana kerajaan negeri boleh bekerjasama dengan persatuan sedemikian yang dipimpin oleh seorang kroni UMNO yang begitu tebal sekali yang menabur fitnah melulu?

Sebelum ini saya telah menyatakan prinsip Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) yang menjadi amalan kerajaan negeri terbukti apabila kira 70% bidaan kontrak di Pulau Pinang berjaya dimenangi oleh kontraktor Melayu. Utusan Malaysia dan pemimpin rasis BN sering menggambarkan beliau sebagai anti-Melayu sedangkan kerajaan negeri pimpinannya memartabatkan usahawan bumiputera yang berkebolehan dengan tawaran tender secara terbuka menerusi e-Perolehan.

Sudah sampai masanya kita jangan lihat daripada sudut perkauman tetapi professionalism dan kemampuan yang boleh martabatkan kita semua.

Baca laporan Utusan Malaysia: Guan Eng dicabar dedah nilai tender bumiputera

*Kenyataan media oleh Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang.

Tafsiran "Muktamad" Speaker Kangaroo Court

Posted: 16 Dec 2010 03:36 PM PST

Tafsiran "Muktamad" Speaker Kangaroo Court

Ooi Heng | Dec 16, 2010 07:44:57 pm

Parlimen Malaysia membuka lembaran sejarah kegelapan baru hari ini setelah bersidang dalam kekecohan "ala-Kangaroo court". Umum sedia maklum bahawa Kangaroo sejenis binatang yang menjadi lambang khusus Australia. Tetapi hari ini dengan Speaker yang acap kali menitikberatkan bahawa segala keputusan Speaker adalah "muktamad" meskipun "modus operandi" keputusan muktamad Speaker Parlimen Australia jauh berbeza dengan "modus operandi" "keputusan muktamad" Speaker Parlimen Malaysia. Rakyat dunia 1Malaysia cukup bernasib baik kerana berkesempatan melihat dari dekat kejadian-kejadian yang mencorakkan Kangaroo court meskipun apa yang berlaku adalah sesuatu yang memalukan Malaysia apabila dilihat dari jauh oleh masyarakat antarabangsa termasuk negara yang dilambangkan oleh Kangaroo.

Dalam kekecohan yang telah dilaporkan segera oleh laman web berita, aku yang berperut buncit memerhatikan sesuatu yang wajar dibangkitkan dalam ulasanku mengenai peranan Speaker dalam Kangaroo court yang juga berperut buncit yang kononnya "above politics" semasa kekecohan berlaku.

Nota dari Nazri Aziz

Semasa telefon bimbitku mencatatkan jam 10.38 pagi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Aziz menghulurkan sekeping nota kepada Bentara lantas diserahkan kepada Setiausaha Dewan Rakyat Roosme Hamzah. Roosme memegang dan membaca nota tersebut selama lebih kurang 60 saat hingga 90 saat, kemudian diserahkan nota itu kembali kepada Bentara yang sama. Bentara kemudian menyerahkan nota tersebut kepada Speaker Pandikar Amin. Speaker merenung nota tersebut selama lebih kurang 60 saat sementara hujah bantahan satu per satu dibangkitkan oleh Ahli Parlimen tanpa dihiraukan.

Tidak lama selepas itu, Pandikar (gambar kiri) mencadangkan mereka membuat usul jika tidak berpuas hati dengan keputusan dan interprestasinya berhubung Peraturan Dewan. Sejurus selepas itu, Ketua Whip Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat Azmin Ali terus bangkit lagi dan berkata, "Tetapi awak tidak mahu terima usul kami!"

Jam 11.24 pagi, nota kedua dihulurkan kepada Speaker. Kemudian, Speaker mengugut untuk mengadakan undian tanpa perbahasan. Ahli Parlimen Gombak Azmin Ali segera menuntut untuk mengetahui peraturan mana yang akan digunakan oleh Speaker untuk mengadakan undian tanpa perbahasan. Speaker kemudian memutuskan undian dijalankan tanpa perbahasan. Usul menggantung Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim diluluskan dengan suara majoriti.

Ketika saudara-saudari wartawan sekalian memberi tumpuan kepada apa yang berlaku di Lobi Parlimen setelah Ahli Parlimen Pakatan Rakyat meninggalkan Dewan Rakyat, aku pula memerhatikan penjalanan Dewan Rakyat yang seterusnya.

Setelah usul menggantung Ketua Pembangkang diluluskan tanpa perbahasan dan dibaca usul seterusnya untuk menggantung Ahli Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh, Ahli Parlimen Subang Sivarasa Rasiah dan Azmin (gambar kanan), Speaker menanyakan ahli dewan sekalian: Perlukah usul dibahaskan?

Kedengaran suara ahli dewan yang rata-ratanya tinggal Ahli Parlimen Kerajaan 1Malaysia mengatakan "tak perlu" diikuti dengan balasan "perlu". Perlu kerana tanpa perbahasan, Parlimen dan Speaker akan kelihatan tidak "above kerajaan".

Implikasi dan detik-detik kejadian yang mencorakkan lembaran kegelapan Parlimen "ala-Kangaroo court" kali ini cukup signifikan. Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang tinggal 76 orang setelah wujudnya Konsensus Bebas yang tak bebas kini berdepan dengan risiko cabang Eksekutif yang selama ini "above perundangan" menggunakan peluang ini untuk melakukan pindaan akta yang memerlukan 2/3 majoriti.

Jika ditolak empat setelah mengambil kira Ketua Pembangkang dan tiga lagi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang digantung selama enam bulan - dalam tempoh enam bulan akan datang, adakah Speaker yang tegas dengan "keputusan muktamad" Kangaroo Court akan menggunakan kuasa dan budi bicara beliau dan menafsirkan 2/3 majoriti sebagai 2/3 daripada jumlah ahli parlimen yang hadir dalam dewan?

Meskipun sesungguhnya 2/3 majoriti merujuk kepada 2/3 daripada jumlah ahli parlimen sedia ada, kita hanya yakin dengan Speaker yang benar-benar "above eksekutif", bukan Speaker Kangaroo Court yang cenderung untuk membuat penafsiran "luar biasa" secara muktamad!

Speaker dipertikai

Telitilah Laporan Minoriti Jawatankuasa Hak dan Kebebasan yang dibentangkan oleh Ahli Parlimen Bukit Gelugor dan Subang. Ikutilah hujah-hujah mereka dalam Dewan Rakyat pagi tadi sebelum ditendang keluar oleh Kangaroo Court. Yang dipertikaikan dalam usul menggantung Ketua Pembangkang bukan keputusan apa yang diambil tetapi proses keputusan tersebut dibuat dan diubah setelah Speaker yang berperanan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan sendiri menafsirkan Peraturan Mesyuarat 82(11) bahawa Jawatankuasa mempunyai budi bicara untuk menolak mendengar sebarang keterangan yang tidak relevan. Bagaimana Dewan Rakyat (baca: Majlis) mengetahui bahawa keterangan Ketua Pembangkang "tidak relevan' apabila Pengerusi Jawatankuasa telah menafikan hak Ketua Pembangkang untuk memanggil saksi-saksi beliau sendiri dalam perkara ini dan hak beliau sendiri untuk didengar?

Sedangkan Ketua Pembangkang telah menerima jaminan daripada Speaker semasa prosiding dalam Majlis pada 22 April 2010 dan pada Mesyuarat Jawatankuasa Kedua dan Ketiga pada 8 Jun 2010 dan 9 Jun 2010 bahawa beliau akan dibenarkan untuk mendengar semua keterangan saksi yang diberikan di hadapan Jawatankuasa dan peluang untuk bertanyakan soalan kepada saksi-saksi. Apakah penjelasan Speaker terhadap conflict of interest yang berlaku semasa beliau berperanan sebagai Pengerusi Jawatankuasa? Apakah penjelasan Speaker terhadap tafsiran luar biasa yang diputuskan secara muktamad?

Majoriti 2/3

Balik semula kepada persoalan 2/3 majoriti. Menurut Pegawai Penyelidik Parlimen Malaysia, "keperluan majoriti 2/3 ahli Dewan bagi meluluskan sesuatu undang-undang hanya membabitkan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan sahaja. Dari tahun 1958 sehingga tahun 2007, sebanyak 55 pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan sokongan 2/3 majoriti daripada Ahli-ahli Parlimen. Pindaan-pindaan ini adalah membabitkan pindaan Akta Perlembagaan, Ordinan Perlembagaan, Akta Malaysia, Akta Darurat, Ordinan Darurat, Akta Matawang Malaysia, Akta Pemberian Ikut Kepala, Perintah Keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, Perintah Keanggotaan Suruhanjaya Pendidikan dan Perintah Keanggotaan Mahkamah".

Setelah menyaksikan babak-babak Kangaroo Court pagi ini, aku yang tidak mengharapkan Perdana Menteri 1Malaysia mencabar dan membantah sekuat-kuatnya kepada Kerajaan Singapura apabila beliau dikaitkan dengan kes pembunuhan Altantuya menurut Wikileaks, kini juga tidak mengharapkan Speaker Kangaroo Court membuat keputusan muktamad yang benar-benar muktamad dan "above" keputusan Kerajaan 1Malaysia.

Oleh sebab itu, meskipun aku tahu tafsiran 2/3 majoriti seharusnya merujuk kepada 2/3 daripada jumlah ahli dewan sedia ada, aku masih merasakan sesuatu yang lebih gelap akan berlaku dalam dunia 1Malaysia. Melainkan sekiranya Speaker sedia ada meletak jawatan dan digantikan dengan calon yang tidak memihak kepada Kerajaan dan tidak membuat tafsiran luar biasa secara muktamad!

Bak kata Charles Dickens dalam karya beliau A Tale of Two Cities:

"Ini adalah saat yang terbaik, ini adalah saat yang terburuk; ini adalah zaman kearifan, ini adalah zaman kebodohan; ini adalah era mempercayai, ini adalah era syak wasangka; ini adalah musim Kecerahan, ini adalah musim Kegelapan…"

Tambahan juga, jumlah ahli parlimen Pakatan Rakyat kini tinggal 76 orang, Kerajaan yang above Kangaroo Court hanya memerlukan dua lagi ahli parlimen bagi mengemukakan pindaan akta yang memerlukan 2/3 majoriti.

Justeru, babak-babak kegelapan pagi ini wajar dilihat sebagai satu peringatan kepada Pakatan Rakyat supaya jangan dilupakan betapa signifikannya apabila 76 menjadi 74. Menjelang pilihanraya umum, dalam detik-detik kecerahan kelihatan babak-babak kegelapan, dalam babak-babak kegelapan haruslah dicungkil keluar detik-detik kecerahan.

*Ooi Heng ialah Pengarah Eksekutif Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU).

ADA APA DENGAN PERGANTUNGAN INI?

Posted: 16 Dec 2010 02:13 AM PST

1.Karpal Singh berkata bahawa mereka akan membawa speker ke mahkamah kerana bias.Kita tidak akan biarkannnya kata karpal.

2. Dengan pergantungan ini, Bn di lihat mudah untuk meluluskan beberapa perkara termasuklah juga perubahan dalam sistem persempadanan semula kawasan pilihanraya.

3. Mudah untuk memunggah dan membatalkan beberapa perkara yang boleh menguntungkan bn..

4. Tindakan speker berat sebelah









BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT