Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

sumber :-

Tukar Tiub


KESAH BUDAK ITAM

Posted: 07 Jan 2017 08:00 PM PST



KESAH BUDAK ITAM
Aku simpati ngan Ziana tu. Ziana cam kita semua, berkasta rendah .. bila masa boleh dikorbankan. Ziana mungkin telah menjadi korban rakus nafsu binatang yang mementing pancutan kontol sendiri 

.. dah pancut baru rasa tenang .. baru boleh dapat idea, atur strategi lahap duit rakyat. Aku harap Ziana bersabar .. aku pon minta tulong TT untuk lebih adil .. anak2 sedang memerhatikan gambar ibunye .. dan semakin faham apa yg diceritakan? on CADANGAN UNTUK FELDA
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 1/7/17






------------------

MELAYAU KAH KELING INI?

Posted: 07 Jan 2017 07:00 PM PST





SOALAN



'Boleh guna BR1M beli Proton Iriz jadi pemandu Uber'


SOALAN YANG

SATU DUNIA 

NAK TAHU

BUKAN CUKUP

ATAU TIDAK

DUIT BRIM

DUNIA NAK

TAHU KELING

INI MELAYU KE?

MUKA MACAM

KELING - MACAM

MANA JADI

MELAYU

INI PERSOALAN

AKIDAH

BANI MELAYU

YANG WAJIB

DIJAWAB




----------------

BANTU BANJIR BUKAN SUNNAH NABI

Posted: 07 Jan 2017 06:00 PM PST








BUKAN SUNNAH NABI
Tulong mangsa banjir bukan kerja sunnah sebab Tanah Arab jarang banjir koreng kontang jo .. tu sobab Lobai Sotong buek dek je .. kok tolong pon takdo pahalo. on MANA NAJIB KETIKA BANJIR
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 1/7/17





---------------

PENGERUSI BARU FELDA

Posted: 07 Jan 2017 05:00 PM PST







PENGERUSI FELDA BARU
Kalau George Soros jd pengerusi Felda, aku comfirm, sure naik punya saham tu. Tapi kalau penyamun tarbus juga yg dilantik jadi pengerusi, saham akan terus merudum. on SENIN INI - NAIK ATAU TURUN SAHAM FELDA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/7/17





---------------

CADANGAN UNTUK FELDA

Posted: 07 Jan 2017 05:00 AM PST










TIGA CADANGAN TUMPUAN PERHATIAN PENGERUSI BAHARU FELDA
Pertama sekali saya ucapkan tahniah kepada YB Tuan Haji Shahrir Abdul Samad yang telah dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) ke-8, menggantikan YB Tuan Haji Isa Samad yang akan kekal sebagai Pengerusi Felda Global Ventures Holding Bhd (FGV).

FELDA yang telah wujud sejak sebelum kemerdekaan Tanah Melayu lagi merupakan salah satu institusi utama pembangunan negara, terutama dalam aspek pembangunan orang Melayu di kawasan luar bandar. Hari ini, FELDA menjaga kepentingan dan kebajikan lebih 112,000 peneroka di lebih 300 rancangan.

Namun sejak kebelakangan ini, halatuju institusi ini kelihatan tidak memuaskan dan langkah-langkah perniagaan yang diambil pimpinan FELDA sering dipersoal umum. Ini termasuklah:

1) penubuhan FGV serta penerbitan saham-saham FGV yang bernilai RM4.55 sesaham pada 28 Jun 2012 (hari ia disenaraikan di Bursa Malaysia) yang pada hari ini hanya berada pada paras RM1.70 sesaham - penurunan nilai lebih 60%;

2) pinjaman RM3.5 bilion dari KWSP pada 2011, di mana RM1.5 bilion digunakan untuk membeli saham dalam syarikat gula MSM Holdings Sdn Bhd. Pinjaman ini perlu dibayar balik sepenuhnya sebelum 2021; 

3) pembelian 37% saham PT Eagle High oleh anak syarikat FELDA, FIC Properties Sdn Bhd, pada harga RM2.26 bilion (173% lebih tinggi daripada nilai saham di pasaran) melalui pinjaman kerajaan.

Ini bermakna FELDA secara langsung dan tidak langsung telah menyaksikan peningkatan bebanan hutang sekurang-kurangnya RM5.8 bilion dalam masa 6 tahun kebelakangan ini. 

Ini bukanlah satu pencapaian yang membanggakan, lebih-lebih lagi kerana FELDA pada tahun 2000 sewaktu diterajui YM Raja  Muhamad Alias (Pengerusi FELDA ke-5) telah melangsaikan keseluruhan hutang FELDA kepada kerajaan 13 tahun lebih awal. Bukan sahaja itu, tetapi sewaktu Raja Alias meninggalkan FELDA pada 2001, rizab tunai FELDA mencecah RM4 bilion.

Maka saya berharap YB Tuan Haji Shahrir akan dapat mengembalikan FELDA ke zaman kegemilangannya, dan untuk itu saya mencadangkan agar beliau menumpukan perhatian kepada tiga perkara berikut:

1) adakan satu siri jelajah bertemu peneroka di rancangan-rancangan FELDA untuk mendengar sendiri keluh resah mereka terhadap halatuju FELDA, serta memperbaiki hubungan di antara peneroka dan pengurusan FELDA;

2) kembali kepada "perniagaan teras" (core business) rancangan-rancangan FELDA, iaitu pengeluaran minyak sawit dengan memberi tumpuan kepada usaha peningkatan produktiviti ladang sawit serta usaha meningkatkan kadar pengeluaran minyak (Oil Extraction Rate, OER) dari kadar purata 17-18% ke 20%;

3) henti dan kaji semula program pelaburan FELDA di pasaran saham, termasuk menghentikan pembelian PT Eagle High oleh FIC Properties Sdn Bhd, dan sebaliknya menyalurkan dana ke arah penanaman semula pokok-pokok kelapa sawit yang kini berusia lebih 15 tahun.

Saya percaya dengan usaha gigih semua pihak, YB Tuan Haji Shahrir akan dapat mengembalikan maruah, martabat, dan tumpuan FELDA seperti dahulu kala.

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi KEADILAN

7 Januari 2017





-------------------

APA AKAN JADI PADA BABI GULING?

Posted: 07 Jan 2017 04:00 AM PST






KHINZIR PANGGANG
isa samad akan jadi khinzir pangang yg dihidangkan ketika kematian..sharir juga adalah org2 yg mendapat habuan kewangan dari pengagihan duit 1mdb.tukar la kpd sapa saja menteri atau bekas menteri, felda tetap diurusniagakan oleh company china doll..menguasai saham bererti menguasai tanahnya..ini la saka tinggal tun razak kpd najib bersuami rosmah..razak menyediakan felda utk diwariskan demi kelansungan najib isteri rosmah... on APA AKAN JADI PADA ISA SAMAD
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/7/17




---------------

SENIN INI - NAIK ATAU TURUN SAHAM FELDA

Posted: 07 Jan 2017 03:30 AM PST







ANALISA

BERITA INI

Shahrir Samad dilantik pengerusi Felda baharu

 | January 6, 2017
Beliau menggantikan Isa Samad yang tamat tempoh perkhidmatannya tetapi akan terus memegang jawatan sebagai pengerusi FGV.






MUNGKIN ADA

TIDAK SEDAR

PENGUMUMAN

GANTI ISA 

DILAKUKAN 

SALEPAS 

BURSA SAHAM

DITUTUP 

TUNGGU SENIN

LIHAT SAHAM

FGV JATUH

ATAU NAIK

INI KUNCI

KEYAKINAN

PD PENGERUSI

FELDA YG BARU


-------------------------

MANA NAJIB KETIKA BANJIR

Posted: 07 Jan 2017 01:00 AM PST



NAJIB HILANG KETIKA BANJIR
Knp najib dan hj hadi tak turun BERSAMA utk tlg mangsa banjir dan memberi semangat dan tinggal dua malam bersama mrk tanpa sebarang layanan vvip. 

Ikut contoh Rasullullah saw secara praktikal, bukan berpidato berapi2 tp habok apa pun tak terhasil kecuali dpt political mileage sj on NAJIB BERPOYA POYA - RAKYAT MATI DALAM PAYA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/6/17



-----------------

PROGRAM USTAZ COOL

Posted: 07 Jan 2017 12:30 AM PST







JEMPUTAN









-------------------

TAHNIAH SANG TIKUS BIJAK

Posted: 07 Jan 2017 12:00 AM PST






TAHNIAH

SANG TIKUS

ANDA BIJAK
BOLEH PERGI

OXFORD UNI

AMBIL DEGREE

MEKANIK

BUKAN PPE









----------------------

KERJA MEMANTAT ADALAH SUCI

Posted: 06 Jan 2017 11:00 PM PST






KERJA MEMANTAT
ini bukan blog dewan budaya dan petaka.utk membaca blog bro isham ini, harus faham ilmu semiotik.gagal semiotik, maka gagal la segala..ibarat kepingin memancut di pantat altantuya, rupanya terpancut di pantat mak badak..silap memancut itu tidak cool..

teruskan tulisan ini bro tt..dlm teater bilik sulit ada watak2 SB yg bodoh dan suka memantat bini org, ada watak bengali kafir harbi, ada watak polis serba tau tapi serba taktahu..dan watak okt yg dituduh suka pantat china doll..kini yg dtg bukan saja pantat2 dari china doll, bahkan china doll utk memantatkan tanah melayu...

kerja memantat ini suci sesuci kerja agama islam alsunnah wal rasuah...memancutkan 90juta sperma2 terbang riang besar didalam air banjir...mumtaz ya shabab.... on TULISAN YANG GAGAL
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/6/17




-----------------

APA MAKNA KENYATAAN BANK NEGARA ?

Posted: 06 Jan 2017 10:00 PM PST






APA MAKNA

KENYATAAN

BANK NEGARA?

Rizab BNM turun kepada AS$94.6 bilion pada 30 Dis

 | January 6, 2017
Bank pusat itu berkata paras rizab mengambil kira pelarasan bagi perubahan penilaian semula pertukaran asing

KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini mengumumkan rizab antarabangsa setakat 30 Disember pada paras AS$94.6 bilion (RM423.10 bilion), lebih rendah berbanding AS$96.4 bilion (RM431.15 bilion) pada 15 Disember.

MAKNANYA...

BANK NEGARA

NAK BERI TAHU

PADA RAKYAT

DUIT SUSUT

DANA NEGARA

MAKIN KURANG

DALAM MASA

DUA MINGGU

DUIT SUSUT

8 BILION $RM

KALAU NAJIB

TAK DITERAJANG

MAMPOS SEMUA

INI YG TERSIRAT

DRI KENYATAAN

BANK NEGARA




---------------

CERITA PELIK IKAN TONGKOL

Posted: 06 Jan 2017 09:00 PM PST





INILAH CONTOH

MANUSIA

PALING 

JUJUR TAPI...


Jamal dakwa dicampak beg ada duit RM1 juta

SHAH ALAM - Pengerusi Gerakan NGO Malaysia,  Jamal Yunos hari ini mendakwa beliau dicampak sebuah beg berisi wang tunai berjumlah RM1 juta.

Terperanjat dengan kejadian itu, Jamal berkata, beliau mencampakkan kembali beg tersebut kerana percaya bahawa tindakan menyerahkan wang tunai sebanyak itu kepadanya kerana ada agenda tertentu

TAPI....

MANA TAHU

1 JUTA?

MESTI DUIT 

TELAH DIKIRA

PASAL APA 

PERLU KIRA

NAPA TAK 

CAMPAK TERUS

PADA  TUKANG

BALING

KAH KAH KAH

SAJE TANYA

KERANA CERITA

INI DAH PELIK

KAH KAH KAH





--------------------

KESAH ANAK DARA BENGGALI

Posted: 06 Jan 2017 08:00 PM PST





F.B


Zana Tingtong
12 hrs

Rasisme bermula dari rumah, menolak rasisme juga bermula dari rumah.

Sebagai anak campuran seorang Melayu dan Punjabi, aku tidak pernah mengenal erti rasisme. Ibu ayah mengajar kami empat beradik untuk menghormati setiap manusia tanpa sebarang syarat. Pada masa itu, aku tidak pernah peduli pun tentang keturunan kerana aku sendiri tidak pasti tentang susur galurku yang bercampur-campur itu.

Yang pasti, ibu ayahku tidak rasis. Kerana jika mereka rasis, tentu mereka tidak berkahwin. Dan aku dilayan baik oleh keluarga belah ibuku yang masih menganut Sikh - tidak pernah mereka merendah-rendahkan kami empat beradik kerana bangsa dan agama.

Perkara sama juga semasa aku ke tadika dan sekolah rendah Convent di Taiping, Perak; rasisme seolah-olah tidak wujud dengan kawan-kawan baik terdiri dari pelbagai kaum dan agama. Baik di sini memang bererti baik. Kami makan, main, belajar, bertukar hadiah, semuanya dilakukan tanpa wujud sebarang kejanggalan.

Pada zaman itu, kami boleh berbual tentang apa saja - daripada jenis makanan yang dimakan di rumah, cara sembahyang, bahasa, budaya, agama dan tradisi kaum masing-masing. Tetapi kami seperti tiada perbezaan, tidak pernah sekali pun di antara kami, dari pertuturan atau tindakannya, yang merasa kaumnya lebih hebat atau mulia daripada yang lain.

Aku mula mengenal rasisme semasa keluargaku berpindah ke Tg Malim. Aku tidak maksudkan orang-orang di kawasan ini rasis, tetapi aku sempat bersekolah rendah untuk sementara waktu di Tg Malim, dan buat pertama kalinya aku dapat melihat bagaimana ada sesetengah pelajar dijauhi dan diejek kerana keturunannya.

Di situlah buat pertama kalinya juga aku diejek kerana keturunanku. Kata-kata seperti 'Syazana Singh', 'tak pakai serban ke?', benda-benda ini mula muncul.

Malah, adik aku bercerita tentang perkara yang sama. Katanya, ada di kalangan kawan yang tidak mahu memegang tangan rakan sekelas dari kaum lain kerana 'hitam', 'kotor' dan sebagainya.

Ini semua perkataan yang keluar daripada mulut kanak-kanak berumur kurang 12 tahun. Dari mana lagi mereka belajar untuk berkata sedemikian jika bukan dari rumah?

Jadi apa yang benar-benar aku harapkan, adalah untuk generasi aku yang kini kebanyakannya mula menjadi ibu dan ayah, untuk tidak mengajar erti perbezaan kepada anak-anak.

Tetapi ajarlah mereka yang bakal menjadi peneraju bumi Malaysia ini tentang kasih sayang, perpaduan dan persamaan antara kita tanpa sebarang syarat, tanpa mengenal warna kulit, bangsa dan agama.

Ajarlah mereka bahawa setiap idola agama, tidak kira Nabi Muhammad, Jesus, Buddha atau Krishna, tidak pernah sekali-kali mahukan manusia menjadi rasis.

Dan ajarlah mereka untuk menolak rasisme, dengan menjadikan kita contoh penolak rasisme yang paling baik.

Dengan cara itu, perkataan-perkataan seperti 'Cina babi', 'Melayu malas' atau 'India samseng' akan terus hilang dari bumi Malaysia dan tidak muncul-muncul lagi.




----------------

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT