Sabtu, 7 Januari 2017

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Pas dulu kafirkan Umno, kini Amanah pula ...

Posted: 07 Jan 2017 04:13 PM PST

 Haji Hadi akui ada perbezaan pandangan dengan al-Qaradhawi.

 Pada mulanya dulu mereka ini sama pandangan dalam isu taqrib sunni-syiah. Hanyasanya al-Qaradhawi telah mengubah pandangannya dan menegaskan bahwa tidak ada gunanya melakukan taqrib Sunni-Syiah kecuali kembali kepada sunnah.

 Menurut al-Qaradhawi, tidak ada gunanya mendekatkan antara mazhab-mazhab Islam dan Syiah. Perbezaan keduanya bukan terjadi di cabang namun di usul agama.

 Lebih jauh al-Qardhawi dalam fatwanya itu, mengungkapkan perbedaan mendasar dalam hal pokok antara Sunni dan Syiah yang tak bisa disatukan.

 "Contoh perbedaan di dalam masalah akidah, yaitu khususnya di dalam masalah imamah. Karena mereka (orang-orang Syi'ah) berkeyakinan bahwa imamah adalah pokok akidah mereka dan termasuk ke dalam rukun akidah mereka. Sedangkan kita (Ahlu Sunnah) menganggapnya hanya sebagai furu' (cabang) saja dan bukan ushul; atau termasuk amaliyah dan bukan sebagai akidah.

 Akan tetapi imamah di dalam ajaran Syi'ah merupakan pokok ajaran mereka. Karena pokok ajaran mereka bersandar kepada: Al-Washiyah (wasiat politik kepada Ali), Al-Imamah (kepemimpinan Ali dan keturunannya), Al-Ghaibah (masa menghilangnya imam ke-12) dan Ar-Roj'ah (kembalinya Al-Mahdi ke dunia sebelum kiamat untuk menumpas musuh-musuh imam Ahlul Bait).

  Ajaran Syi'ah menyebutkan masalah imamah dengan sangat tegas. Mereka mengatakan barangsiapa yang tidak beriman kepada imamah ini, maka tidak dianggap sebagai orang yang beriman. Mereka juga mengatakan bahwa imamah ini berasal dari Rasulullah SAW, yang dimulai dari Ali RA kemudian dikuti oleh sebelas imam setelah Ali RA.

  Di dalam kitab Ushul Al-Kafi dari Abi Ja'far (Al-Baqir) bahwasanya dia telah berkata, "Islam itu dibangun di atas 5 dasar: Shalat, zakat, puasa, haji dan wilayah (kekuasaan).

 Tidak ada rukun yang lebih ditekankan kecuali rukun al-wilayah ini. Akan tetapi manusia hanya mengambil empat perkara dan mereka meninggalkan rukun ini, yaitu al-wilayah." (Ushul Al-Kafi, jilid 2 hal. 18).

  Berikut saya sertakan komentar menarik dari dua orang sahabat di fesbuk :
 Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi : Al-Qaradhawi ada berbeza pandangan dgn Ibnu Taimiyyah, antaranya dalam isu muzik. Abdul Hadi ada berbeza pandangan dengan al-Qaradhawi dlm isu taqrib sunni - syiah. 
 Kalau begitu, apa salahnya kalau aku dan kami berbeza pandangan dgn Abdul Hadi dalam pendekatan politik di Malaysia. Bukankah aku dan kami berbuat perkara yg sama iaitu berbeza pandangan?

 Oooo... kamu mana setanding dgn Abdul Hadi utk berbeza pandangan dengannya. Kalau begitu, adakah Abdul Hadi juga setanding dgn al-Qaradhawi?
  Begitulah juga dengan PAS dan Umno, mereka ada berbeza pandangan atau pendapat. Perbezaan PENDAPAT sahaja. Bukan masalah asas aqidah dan agama hingga kafir mengkafir ....
Dr. A. Zachary S : Dalam perkara politik dan pemerintahan, ia tergolong dalam kemaslahatan umat Islam. Justeru ia perlu diselesaikan berdasarkan pendapat dan tentunya ia tergolong dalam perkara khilafiah.

 Buktinya tahun 80-an dulu, PAS mengkafirkan Umno, menganggap Umno perjuangkan sistem taghut dan hanya PAS sahaja yg perjuang Islam.

Hingga satu ketika,
PAS = ISLAM,  ISLAM= PAS
UMNO = TAGHUT,  TAGHUT= UMNO

 Tetapi hari ini, PAS boleh menerima Umno, bermakna PAS akur bahawa perbezaan mereka dengan Umno adalah di atas PERBEZAAN PENDAPAT sahaja. Bukan masalah asas aqidah dan agama.

 Jika perbezaan antara PAS dengan Umno di atas dasar aqidah, tentu pemimpin PAS terus konsisten mengkafirkan Umno.

 Namun takfiri kini beralih dari mensasarkan Umno, kepada Amanah pula.

 Jadi ini jelas bahawa PAS adalah sebuah parti yg dipimpin oleh pemimpin. 

Umno akan terus memerintah dengan restu Hj Hadi

Posted: 07 Jan 2017 05:16 AM PST


 Rancangan Presiden Pas, Hj Hadi untuk mengadakan Himpunan 355 secara besar-besaran yang pernah dinyatakannya pada 24 November lalu, telah di sahkan oleh Timbalannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, akan diadakan pada 18 Februari 2017 di Dataran Merdeka.

 Wow! Himpunan raksasa Hj Hadi ini mendapat layanan istimewa dari kerajaan! Inilah untungnya bila dah berbaik-baik dengan Umno. Senang-senang sahaja boleh dapat gunakan Dataran Merdeka...

  Muktamar Pas yang akan datang mungkin akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putera pula... Ini bukan angan-angan kosong... Pas dan Umno sekarang ini adalah abang-adik, tidak seperti dulu - Anjing dan Kucing...(siapa anjing? siapa kucing? Ha! Ha! Ha!)

 Sama-samalah kita lihat keperkasaan Pas, yang menjangka dapat menghimpunkan 300,000 peserta....

 "Tujuan perhimpunan ini diadakan adalah untuk meningkatkan kesedaran ke arah mendapatkan sokongan bagi membentangkan RUU ini," kata Tuan Ibrahim dalam satu sidang akhbar di Menara MBSA Shah Alam, Sabtu.

 "Objektif kami adalah untuk memberi penjelasan mengenai keperluan pindaan akta dan mengapa ia mesti disokong, terutamanya oleh ahli-ahli Parlimen," katanya.

  Inilah pelawaknya Tuan Ibrahim! Kalau benar Pas jujur dan ikhlas mahu memberi penjelasan mengenai pindaan akta tersebut, kenapa tidak dibuat melalui forum atau wacana melalui slot 'talk show' melalui rangkaian radio atau TV yang sedia ada? Jemput sekali ahli-ahli parlimen terutamanya dari Amanah dan DAP sekali sebagai panel.

  Sudah dua kali Hj Hadi tangguh membentangkannya apabila diberi peluang. Hj Hadi masih mahu berdolak dalih untuk mengelak supaya RUU persendirian itu dibahas dan diundi ahli Parlimen semata-mata kerana begitulah kehendak tuan dedaknya, Umno.

 Hj Hadi walaupun baru sahaja lepas melakukan skan otak, dia masih umpama manusia robot, yang dikawal segala pergerakannya melalui remote control...

  Apabila Tan Sri Speaker menjemput Hj Hadi membaca pindaan kepada usul, Hj Hadi sekadar membaca usul tanpa menghuraikannya untuk dibahas ....

 Hj Hadi hanya mampu berjanji pada petang Nov 24, 2016, akan membentangkan pindaan terhadap RUU 355 yang akan diterangkan secara terperinci pada sidang Dewan Rakyat akan datang, yang dijadualkan berlangsung pada Mac 2017.

 Tetapi nampaknya hanya setakad itulah sahaja peranan Hj Hadi sebagai alat kepada Umno. Remote kontrol ada pada Umno...

 Jamil Khir Baharom buat kenyataan di sini bahawa kerajaan akan membawa sendiri Rang Undang-Undang Persendirian Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) pindaan 2016 (RUU355) - Langkah yang sama yang pernah diputuskan sebulat suara oleh Jawatankuasa bersama antara kerajaan negeri dan Pusat bahawa usul berkenaan hendaklah dibawa oleh menteri.

 Oleh itu, Hj Hadi bolehlah berehat....tak payahlah nak buat himpunan raksasa...Tak payahlah nak jemput DAP dan Parti Amanah Negara ke perhimpunan raksasa untuk mendengar taklimat Hj Hadi mengenai RUU 355 pindaan itu... sebab Umno dah ambil alih tanggungjawab untuk membawa RUU ini.Kah! Kah! Kah!

 Nyata sekali bahawa perhimpunan raksasa Pas yang akan diadakan ini nanti hanya untuk mengaut political mileage semata-mata sebagai modal advantage untuk dikongsi bersama antara Umno dan Pas! Maka Umno akan terus memerintah dengan restu Hj Hadi 

Tiada ulasan: