Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

sumber :-

Tukar Tiub


KACIP FATIMAH

Posted: 12 Oct 2016 07:00 PM PDT




KACIP FATIMAH
bagi la chance ust nak niaga gel..kat arab takda gel2..yg ada adalah biawak pasir..tak caya korang tanya student2 middle east, pernah makan dhab tak?pernah buat minyak dhab tak?tak tak pernah, baik belajar ilmu wahabi kat sabak bernam..dah ada minyak dhab, dah makan daging dhab, apalagi lagi nak, jawabnya mengembara naik unta la..

kalo org tanya jawab je ikut sunnah dan nak rasai perit getir nabi berdakwah naik unta..tanpa unta, auta pun susah..unta auta fakwa...kahkahkah...oh yea..kat arab takda kacip fatimah dan tongkat ali..siapa yg makan minum kacip fatimah dan tongkat ali maka ia adalah ahlu bait dgn nabi serta hasan husin.

tapi bukan husin lempoyang sb pokok lempoyang tu lain rasanya..ahli pas dilarang guna tongkat ali dan kacip fatimah, yg ada utk pas hanya la gel balak dan mengkacip batang balak.balak khurat, wajib ditebang..kahkahkah on JADI GABAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/12/16



------------

RASUAH TERKEJUT

Posted: 12 Oct 2016 06:30 PM PDT






INI TERKEJUT

BETUL BETUL

ATAU 

BETUL BETUL

TERKEJUT

SAJE TANYA

JANGAN PULAK

TERKEJUT


Bekas KPN terkejut skandal rasuah RM3.3 bilion
KUALA LUMPUR - Skandal rasuah dan penyalahgunaan kuasa melibatkan projek infrastruktur di Sabah yang bernilai RM3.3 bilion mengejutkan banyak pihak.

Bekas Ketua Polis Negara, Musa Hasan tidak menyangka ia membabitkan dana kerajaan yang sangat besar.

"Saya sendiri terperanjat melihat jumlah itu. Tidak pernah berlaku sebelum ini," katanya kepada media selepas Seminar Integriti dalam Perkhidmatan Awam dan Majlis Penutup Pegawai Integriti Bertauliah (CeIO) Siri 16 dan 17, di sini, hari ini.

Menurutnya, semua pihak perlu mengambil iktibar agar tidak melakukan perkara sama.

"Jangan jadikan budaya. Jika tidak, negara akan rosak dan imej akan terjejas," katanya.

Beliau berkata, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah melakukan tanggungjawab mereka dengan baik sehingga skandal rasuah terbesar tersebut berjaya ditumpaskan.

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH LAH KAH KAH KAH KAH KAH BIAR BETUL


-----------------

BUKAN TOK JANGGUT

Posted: 12 Oct 2016 06:00 PM PDT



BUKAN TOK JANGGUT
yg berjanggut tu bukan tok janggut padang terap..tok janggut padang terap adalah seorg tua yg mempunyai beribu keris samada berisi atau pun tidak.berisi maksudnya keris itu ada berjin..penubuhan ngo secara rahsia ni ialah cara lama umno terutama daerah sekincan, tanjung karang atau sabak..rahsia bermaksud ahlinya tak ramai.

maknanya wang agihan nanti tak la byk diagih2kan..namun jumlah kos keseluruhan mkn juta rm juga..selain membayar kos2 anak2 muda yg melepak kat cc, melepak kedai kopi, duit2 dedak juga bole digunakan utk bayar ansuran kedai, ansuran renovate rumah dan lain2..pergerakkan akan dimulakan dgn mencari persatuan2 silat.

tak pandai silat tak pe..nanti tok bomoh akan pakaikan ilmu semangat..kalo ada duit bole guna dadah atau sintetik agar tak takut..persatuan2 silat akan dibayar mgikut tindakan ahli.makin keras makin tinggi namun yg dpt cuma tok2 guru atau jurulatih2 terpilih shj..cara yg sama digunakan oleh tun razak ketika 13 mei.tengku dilihat pro cina, dan razak dilihat on BERITA LAWAK TENGAH MALAM
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/11/16

-------------

PINOCHET DI CHILE - SHAH DI IRAN

Posted: 12 Oct 2016 06:00 AM PDT




PINOCHET
Sejauh mana pun kita kebelakang melihat sejarah tamadun bangsa-bangsa, kita akan melihat bahawa politik jalan raya memainkan peranan induk. Politik jalan raya telah berjaya menjatuhkan rejim-rejim feudal yang zalim. Telah berjaya menjatuhkan kerajaan yang anti kebebasan. 

Menjatuhkan rejim ditaktor tentera. Menjatuhkan pemimpin korup - sama ada Presiden atau Perdana Menteri. Baru menonton cerita colonia, walaupun bukan berkisar langsung tentang diktator zalim pinochet, tapi ia tetap menyentuh suasana penentangan jalanan rakyat terutama mudamudi terhadap kezaliman yang berleluasa ketika pinochet berkuasa. on SEJARAH POLITIK JALAN RAYA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 4:29 PM

MENGANUT SHIAH
Sebab tengah2 story TT ada story shah iran Dan ayatulla.... maka saya mewakiLi umnQ Dan pas dengan rada dan rasa rendah diri serta sopan santun menuduh TT mengganut Siaran syiaH....aminnnnn kah kah kah on SEJARAH POLITIK JALAN RAYA
Nazrio Dond DoLLa
on 10/12/16



---------------

RASUAH BESAR DISABAH

Posted: 12 Oct 2016 05:27 AM PDT




SPRM LEBIH TERUK
Dollah El-Tiduri satu-satu jasanya yang tampak jelas ialah nukarkan nama BPR pada SPRM. Apa pun tahap bangang SPRM tetap sama atau lebih teruk lagi .. cuba lihat berapa ramai Pegawai Kerajaan yg punya berbijik kereta mewah, berbijik rumah, coti diobersi, main golf di Medan, Bandung, Australia. 

Misalnya 3 tahun dulu ada berita koran ngabarkan, seekor penyanyi 80an yg tagih harta sepencarian drp X-suaminya yg kerja Penolong Jurutera je. Hartanya mashaallah .. ada 8 bidang tanah di PJ, resort di PD dan Perak. Bayangkan tanah di PJ, bukan dipinggir tanah Felda ye. Gwa cakap Orang Tiga Suku pun tahu bahawa dgn senarai harta dimiliki, rasuah sedang on. on BANGSA SABAH DITIPU LAGI
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
at 5:03 PM

SABAH TERMISKIN
Haritu keluar statement, sabah antara negeri miskin. Sapa cakap Sabah negeri miskin!? Mmg tak sayang mulut betul!! Itu harta terkumpul dari pengarah jabatan air tapi dah ratus2 juta. Belum lagi harta dari balak! 

Harta jual sempadan pun mesti ratus2 juta jugak. Sprm taknak check gobok ketua menteri sabah ke?? Kabarnya orang sabah mmg tak suka simpan duit dlm bank sebab takut disonglap PM, syabas org sabah. on BANGSA SABAH DITIPU LAGI
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/12/16


------------

TANDA TANDA SEMAKIN JELAS

Posted: 12 Oct 2016 05:00 AM PDT




AMAT JELAS

INI TANDA

KERAJAAN

SUDAH ABIS

DUIT 








Elaun digantung dua bulan, Matrik Labuan beri pelajar makan


LABUAN, 9 Okt — Pengurusan Kolej Matrikulasi Labuan (KML) menafikan bahawa kira-kira 150 pelajarnya menghadapi masalah untuk makan setiap hari akibat penggantungan elaun pelajar sejak Ogos tahun ini.
Pengetuanya Sawang@Rizal Amit berkata para pelajar itu, dari keluarga berpendapatan rendah dan sederhana menerima bantuan makanan setiap hari daripada pengurusan untuk sarapan pagi hingga makan malam.
"Penggantungan elaun oleh Kementerian Pendidikan hanya sementara dan kami telah membuat rayuan kepada kementerian untuk mempercepatkan pembayaran elaun," kata beliau kepada media semalam.
KML kini mempunyai kira-kira 2,500 pelajar dari pelbagai negeri di negara ini dan setiap seorang daripada mereka menerima RM250 setiap bulan sepanjang tempoh pengajian selama 10 bulan atau dua semester.
"Bagaimanapun, pelajar bagi sesi pengambilan 2016/17 hanya menerima elaun bagi bulan Jun dan Julai, dan mereka tidak menerima elaun tersebut sejak itu," katanya.

ROSMAH BELI

BEG HERMES

PELAJAR MAKAN

JADI PENGEMIS





-------------

PELIK TETAPI BENAR

Posted: 12 Oct 2016 01:30 AM PDT








PELIK TETAPI 

AMAT BENAR

GENG SUNNI 

WAL RASUAH

TAK TANGKAP

ORANG JAHAT

TAPI TANGKAP

ORANG BAIK

OH! MELAYU


Cucu nabi tokoh semua, kata pemimpin Syiah selepas tangkapan Muharram

 | October 12, 2016
Pemimpin Syiah tempatan mempersoalkan tindakan penguatkuasa agama Melaka menahan 2 pengikut mazhab Syiah kerana mengibarkan bendera dengan nama Sayyidina Hussain sempena sambutan 10 Muharram.







KUALA LUMPUR: Seorang pemimpin Syiah tempatan mempersoalkan penangkapan ke atas 2 pengikut aliran kedua terbesar Islam itu di Melaka baru-baru ini kerana terlibat dalam majlis sambutan 10 Muharram, iaitu tarikh memperingati pembunuhan cucu Nabi Muhammad, Hussain bin Ali, pada tahun 680.

 | October 12, 2016
Pemimpin Syiah Malaysia, Mohd Kamilzuhairi Abd Aziz berkata, 35 daripada mereka dihadapkan ke Mahkamah Syariah Kuang pagi ini, baki... More ››



-----------

REMBAT BALAK DI KELANTAN

Posted: 12 Oct 2016 12:45 AM PDT







 f.b





Jawapan sebegini timbul ekoran tidak ada kreativiti dalam pentadbiran.
Sesebuah pemerintah yang baik, bukan sekadar mampu mengurus rakyat dengan baik, malahan perlu bijak mendatangkan hasil dan mendatangkan pendapatan negara.
Kalau tidak mampu, sewajarnya diserahkan kepada yang mampu.


Zakwan Zainal Abidin 
Jelas ini menunjukkan sebanyak mana kamu hafal kitab agama sana sini,tak semestinya pandai urus tadbir negara

Tapi sbb dia tu kononnya "pewaris" nabi dgn jubah serban sini sana.wajib wala walaupun ini bermakna menindas org Asli


----------------

POSTER MENAKUTAN ISTERI ROSMAH

Posted: 12 Oct 2016 12:00 AM PDT




POSTER YANG

MENAKUTKAN

ROSMAH DAN

ISTERINYA











----------------

SEJARAH POLITIK JALAN RAYA

Posted: 11 Oct 2016 10:18 PM PDT





SEJARAH 

POLITIK

JALAN RAYA

Saya percaya kepada politik jalan raya. Saya  adalah sosok penganjur dan pengamal politik jalan raya. Saya juga adalah penghasut politik jalan raya. Sebenarnya saya bukan hanya menghasut semata-mata - saya juga  kerap  memberi kuliah, menulis untuk memberi pencerahan  kepada umum tentang apa itu politik jalan raya.

Politik jalan raya ini memiliki konsep, teori dan pratiknya. Tanpa memahami konsep dan teori  maka segala pratik politik jalan raya akan gagal atau menemui jalan buntu.

Untuk memahami konsep dan teori politik jalan raya kita wajib melihat kembali sejarah berpolitik. Sejauh mana pun kita kebelakang melihat sejarah  tamadun bangsa-bangsa, kita akan melihat bahawa politik jalan raya memainkan peranan induk. 

Politik jalan raya telah berjaya  menjatuhkan rejim-rejim  feudal yang zalim.  Telah berjaya menjatuhkan kerajaan yang anti kebebasan. Menjatuhkan rejim ditaktor tentera. Menjatuhkan pemimpin korup - sama ada Presiden atau Perdana Menteri.

Kalau kita membaca sejarah Revolusi Peranchis (1789-1799)  kita akan dapat melihat bagaimana warga kota Paris - kaum tani miskin - telah turun ke jalan raya untuk menjatuhkan kerajaan Raja Louis ke 14. Raja Louis dipenggal kepalanya pada  21 Januari 1792. Pada bulan September tahun itu Negara Peranchis menjadi Republik dengan asas kebebasan, kesaksamaan dan persaudaraan untuk anak semua bangsa.

Revolusi Peranchis adalah permulaan garis politik jalan raya dalam era moden.

Pengalaman dan garis politik Revolusi Peranchis ini membawa pengaruh ke seluruh umat manusia. Kebebasan, kesaksaman dan persaudaran yang menjadi nadi jatung Revolusi Peranchis hingga ke hari ini masih hidup dan diperjuangkan.

Seratus tahun kemudian pada bulan Oktober 1917  sejarah menyaksikan bagaimana Lenin dan Trotsky telah mengatur dan menyusun kaum tani, kaum buruh dan soldadu yang dibuang kerja bergerak berdemo dijalan raya dikota Moscow. Akhirnya para penunjuk perasaan merempoh ke Istana  Czar Nicholas.

Sejarah telah  merakamkan Republik Sosialis Rusia lahir hasil dari politik jalan raya. Pengaruh , taktik dan strateji   politik jalan raya Revolusi Bolshevik dibawah pimpinan Lenin dan Trotsky hingga ke hari ini masih relevan. Taktik dan strateji Revolusi Bolshevik tanpa  berhenti-henti masih  bertempur melawan  kuasa imperialis Amerika.

Kita kehadapan  60 tahun - melihat kembali bagaimana Shah Muhammad  Reza   Pahlevi Raja Segala Raja-Raja telah dijatuhkan melalui politik jalan raya.

Pada ketika Shah dijatuhkan- 1979 - Iran sedang melimpah ruah dengan kekayaan minyak petrol.  Kroni dan kaum kapitalis antarabangsa  sedang berkenduri kendara merembat kekayan minyak Iran.  Dalam masa yang sama warga  Iran papa kedana.

Maka pada tahun 1977 - warga Iran mula resah  gelisah. Mereka mula  turun ke jalan raya kerana tekanan hidup. Mereka mula berani membantah politik Shah yang zalim. Warga Iran menuntut keadilan. Warga Iran mula melawan politik rasuah dan politik kroni yang dijalankan oleh Shah.

Savak - SB Shah - berada dimana-mana. Dicermah politik, di kuliah agama, dalam masjid, dalam kampus,  di jamuan hi tea, dalam dewan kuliah, dalam dewan forum  - ajen-ajen Savak tanpa uniform akan hadir. Savak merakam. Savak mengambil gambar. Savak menjadi mata-mata Shah. Tugas Savak ialah mengertak  dan  menakut-nakutkan rakyat.

Savak juga menyamar  sebagai diplomat atau pegawai hal ehwal pelajar di luar negara. Di London, di Amerika, di German, di Pakistan - ajen-ajen Savak amat aktif. Dimana sahaja ada pelajar Iran Savak ada mengintip.

Didalam negara Shah terus menangkap musuh politik.  Ketua Polis Negara Iran sering  mengumumkan tangkapan  demi tangkapan. Ada atas  kesalahan samseng. Ada tangkapan atas nama militan Islam.  Ada tangkapan kerana ajaran sesat. Ada tangkapan kerana menganut fahaman Marxist. Ada tangkapan atas nama menghina Raja. 

Untuk menghalalkan kezaliman ini - Shah menggunakan akta, hukum hakam  yang diluluskan oleh ahli Majlis di Parlimen.

Setiap penindasan pasti ada perlawanan. Ini hukum politik yang tidak akan beralih-alih. Saperti air-  -h20 - 2 hydrogen dan 1 oxygen- hukum penindasan pun sama. Jika ditindas maka akan ada perlawanan.

Akhirnya rakyat Iran bangun melawan. Mula-mula hanya berpuluh-puluh anak muda yang berani turun disekitar jalan raya dikampus. Mereka digasak. Ini diikuti oleh ratusan anak muda. Mereka juga diganasi. Ini menjemput  ke ribuan turun ke jalan raya. Para penunjuk perasaan anti-Shan terus diganasi. Keganasan Shah menjemput ratusan ribu turun ke jalan raya. Kali ini bukan hanya di Tehran malah disetiap bandar dan pekan di Iran.

Rakyat Iran bersatu dengan hanya satu tuntutan :  Shah  berhenti jadi Raja. Dengan satu slogan : Marga Shah! Marga Amerika! Mati Shah! Mati Amerika!

Politik jalan raya di Iran ini diperkuatkan pula dengan mogok kaum buruh. Dalam bandar-bandar besar  peniaga mengadakan hartal. Kedai dan bazar ditutup. 

Akhirnya pada 6 Januri 1979 - Shah dan Isterinya lari meninggalkan Iran. Ayatollah Khomenei pulang dari Paris. Berjuta-juta warga Iran menyambut kepulangan Ayatollah Khomeinii dari Paris satelah 16 tahun dihalau oleh Shah. Revolusi jalan raya Iran berjaya menumbangkan kaum feudal.

Kemudian - mari kita lihat pengalaman jiran tetangga kita Filipina. Lebih dari 20 tahun Ferdinand Marcos dan suaminya.. opps .. isterinya  Imelda Marcos telah membajak politik Filipina. Pada tahun 1982 Marcos dan Imelda menang  lagi dipilihan raya. Marcos menang kerana SPR Filipina tidak bersih. SPR Filipina digaji oleh Marcos. Tugas SPR Filipina hanya untuk memastikan Marcos terus menjadi Presiden.


Justeru warga  Filipina tidak puas hati dengan keputusan pilihan raya. Mereka  turun ke jalan raya.  Pada awalnya membantah SPR dan keputusan pilihan raya. Pada tahun 1983 berlaku pembunuhan Banigno Aquino - musuh politik Marcos. Ini mejadikan kemarahan warga Filipina berganda-ganda. Berjuta warga Filipina turun ke jalan raya. Marcos dan Imelda dihalau keluar.  Dua penyamun ini melarikan diri pada 25 Febuarari 1986.

Tidak jauh dari Dataran Merdeka Kuala Lumpur  ialah kota Jakarta. Di Jakarta, Presiden Muhamad Haji Suharto telah dinaikkan tahta melalui rampasan kuasa yang didalangi oleh CIA pada tahun 1965. Selama lebih dari 30 tahun General Suharto telah menjarah Indonesia. Suharto bersama suaminya.. opps… maaf isterinya Ibu Tien telah merompak dan menyamun segala harta kekayan Indonesia.

Awalnya hanya anak muda mahasiswa sahaja yang berani turun ke jalan ke jalan raya. Mereka diganasi. Anak muda  mahasiswa ini keluar lagi. Mereka terus diganasi. Setiap kali diganasi jumlah anak muda yang keluar semakin  ramai. 

Bila krisis ekonomi Asia meledak pada tahun  1998 anak anak muda mahasiswa telah bersedia untuk melanggar Suharto. Benterokan berlaku. Keganasan soldadu upahan Suharto terus menerus berlaku. Ada yang diculik hilang. Ada yang masuk penjara. Ada yang ditemui mati. Ini tidak meredakan gerakan anak muda mahasiwa dari  turun ke jalan raya. Malah segala tindakan ini menjadikan suasana politik Indonesia hangat. 

Politik jalan raya semakin mengampoh Indonesia. Kali ini tunjuk perasaan bukan hanya di Jakarta malah dari Acheh hingga ke Bali warga Indonesia telah turun ke jalan raya menuntut Suharto letak jawatan. Elit politik dan elit ekonomi Indonesia retak. Mereka bergaduh sesama sendiri.

Akhirnya Presiden Suharto meletak jawatan pada 21 Mei dan Habibi mengambil alih.

Di Indonesia selama ini pilihan raya jalankan oleh SPR Indonesia dengan satu tujuan - memastikan Suharto terus berkuasa. Apabila Suharto  berjaya ditendang keluar maka slogan anak muda Indonesia  beralih dari - Jatuhkan Suharto - ke Pilihan raya JURDIL - jujur dan adil. SPR Indonesia diubah. Hasilnya hingga ke hari ini demokrasi sedang mengampoh di Indonesia.

Pada Januari 2011 kita melihat politik jalan raya berlaku di Tunisia. Presiden Zainal Abidin Ben Ali dan suaminya.. opps maaf.. isterinya Leila Ben Ali telah menjarah dan merompak harta kekayan negara Tunis selama 23 tahun - semenjak  tahun 1987. Dua ekor penyamun ini terutama Leila Ben Ali yang memaksa rakyat memanggil dirinya First Lady of Tunisia telah menjadi objek kebencian  warga Tunisia.

Pada bulan 17 Disember 2010 kereta sorong   anak muda penjual sayur  Muhamad Bouazizi dirampas polis. Anak muda ini membantah dengan membakar dirinya. Tindakan Bouazizi ini menjadi pencetus  politik jalan raya di Tunisia.  

Selama satu bulan rakyat Tunisia berpolitik dijalan raya. Akhirnya pada 14 Januairi 2011 - Zainal Abidin lari ke Saudi Arabia. Suaminya.. opps… isterinya Leila Ben Ali telah  merompak  satu tan satengah jongkong emas  dari Bank Negara Tunisia dan membawa lari ke Saudi Arabia.

Apa yang saya tulis diatas adalah babak babak sejarah politik jalan raya. Kita wajib memahami apa itu politik jalan raya. Wajib saya utarakan disini bahawa politik jalan raya ini memiliki hukum dan syarat sosial sebelum ianya  berjaya.

Hukum dan syarat sosial ini terikat kuat dengan hukum-hukum dan syarat politik satempat. Apa yang belaku di Paris 200 tahun dahulu tidak mungkin berlaku hari ini. Memenggal kepala Raja yang zalim bukan lagi amalan moden. 

Dalam masa yang sama ada hukum dan syarat yang tidak berubah-ubah dari zaman Revolusi Peranchis, ke Revolusi Bolshevik ke Revolusi Iran. Hukum dan syarat sosial dan politik ini wajib kita semua fahami sebelum ke BERSIH5.

Ketika saya menulis ini aktivis demokrasi  dan aktivis Bersih sedang menggelodak ke seluruh negara untuk menghasut dan menjemput warga di Semenanjung, Sabah dan Sarawak untuk turun ke Dataran Merderka pada 19 November.

Menggelodak dan menghasut rakyat turun ke Bersih5 bukan satu kerja yang senang. Ianya satu  kerja yang amat susah. Kerana ianya bukan kerja senang - kerana ianya kerja susah maka ianya kita dilakukan. 

Berjaya atau tidak satu juta ke Dataran Merdeka bergantung pada hukum dan syarat politik dan sosial hari ini. Apakah  hukum dan syarat  itu? Tunggu minggu depan. (TT)

NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanmggan akhbar minngun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45
------------------

SEJARAH POLITIK JALAN RAYA

Posted: 11 Oct 2016 10:18 PM PDT





SEJARAH 

POLITIK

JALAN RAYA

Saya percaya kepada politik jalan raya. Saya  adalah sosok penganjur dan pengamal politik jalan raya. Saya juga adalah penghasut politik jalan raya. Sebenarnya saya bukan hanya menghasut semata-mata - saya juga  kerap  memberi kuliah, menulis untuk memberi pencerahan  kepada umum tentang apa itu politik jalan raya.

Politik jalan raya ini memiliki konsep, teori dan pratiknya. Tanpa memahami konsep dan teori  maka segala pratik politik jalan raya akan gagal atau menemui jalan buntu.

Untuk memahami konsep dan teori politik jalan raya kita wajib melihat kembali sejarah berpolitik. Sejauh mana pun kita kebelakang melihat sejarah  tamadun bangsa-bangsa, kita akan melihat bahawa politik jalan raya memainkan peranan induk. 

Politik jalan raya telah berjaya  menjatuhkan rejim-rejim  feudal yang zalim.  Telah berjaya menjatuhkan kerajaan yang anti kebebasan. Menjatuhkan rejim ditaktor tentera. Menjatuhkan pemimpin korup - sama ada Presiden atau Perdana Menteri.

Kalau kita membaca sejarah Revolusi Peranchis (1789-1799)  kita akan dapat melihat bagaimana warga kota Paris - kaum tani miskin - telah turun ke jalan raya untuk menjatuhkan kerajaan Raja Louis ke 14. Raja Louis dipenggal kepalanya pada  21 Januari 1792. Pada bulan September tahun itu Negara Peranchis menjadi Republik dengan asas kebebasan, kesaksamaan dan persaudaraan untuk anak semua bangsa.

Revolusi Peranchis adalah permulaan garis politik jalan raya dalam era moden.

Pengalaman dan garis politik Revolusi Peranchis ini membawa pengaruh ke seluruh umat manusia. Kebebasan, kesaksaman dan persaudaran yang menjadi nadi jatung Revolusi Peranchis hingga ke hari ini masih hidup dan diperjuangkan.

Seratus tahun kemudian pada bulan Oktober 1917  sejarah menyaksikan bagaimana Lenin dan Trotsky telah mengatur dan menyusun kaum tani, kaum buruh dan soldadu yang dibuang kerja bergerak berdemo dijalan raya dikota Moscow. Akhirnya para penunjuk perasaan merempoh ke Istana  Czar Nicholas.

Sejarah telah  merakamkan Republik Sosialis Rusia lahir hasil dari politik jalan raya. Pengaruh , taktik dan strateji   politik jalan raya Revolusi Bolshevik dibawah pimpinan Lenin dan Trotsky hingga ke hari ini masih relevan. Taktik dan strateji Revolusi Bolshevik tanpa  berhenti-henti masih  bertempur melawan  kuasa imperialis Amerika.

Kita kehadapan  60 tahun - melihat kembali bagaimana Shah Muhammad  Reza   Pahlevi Raja Segala Raja-Raja telah dijatuhkan melalui politik jalan raya.

Pada ketika Shah dijatuhkan- 1979 - Iran sedang melimpah ruah dengan kekayaan minyak petrol.  Kroni dan kaum kapitalis antarabangsa  sedang berkenduri kendara merembat kekayan minyak Iran.  Dalam masa yang sama warga  Iran papa kedana.

Maka pada tahun 1977 - warga Iran mula resah  gelisah. Mereka mula  turun ke jalan raya kerana tekanan hidup. Mereka mula berani membantah politik Shah yang zalim. Warga Iran menuntut keadilan. Warga Iran mula melawan politik rasuah dan politik kroni yang dijalankan oleh Shah.

Savak - SB Shah - berada dimana-mana. Dicermah politik, di kuliah agama, dalam masjid, dalam kampus,  di jamuan hi tea, dalam dewan kuliah, dalam dewan forum  - ajen-ajen Savak tanpa uniform akan hadir. Savak merakam. Savak mengambil gambar. Savak menjadi mata-mata Shah. Tugas Savak ialah mengertak  dan  menakut-nakutkan rakyat.

Savak juga menyamar  sebagai diplomat atau pegawai hal ehwal pelajar di luar negara. Di London, di Amerika, di German, di Pakistan - ajen-ajen Savak amat aktif. Dimana sahaja ada pelajar Iran Savak ada mengintip.

Didalam negara Shah terus menangkap musuh politik.  Ketua Polis Negara Iran sering  mengumumkan tangkapan  demi tangkapan. Ada atas  kesalahan samseng. Ada tangkapan atas nama militan Islam.  Ada tangkapan kerana ajaran sesat. Ada tangkapan kerana menganut fahaman Marxist. Ada tangkapan atas nama menghina Raja. 

Untuk menghalalkan kezaliman ini - Shah menggunakan akta, hukum hakam  yang diluluskan oleh ahli Majlis di Parlimen.

Setiap penindasan pasti ada perlawanan. Ini hukum politik yang tidak akan beralih-alih. Saperti air-  -h20 - 2 hydrogen dan 1 oxygen- hukum penindasan pun sama. Jika ditindas maka akan ada perlawanan.

Akhirnya rakyat Iran bangun melawan. Mula-mula hanya berpuluh-puluh anak muda yang berani turun disekitar jalan raya dikampus. Mereka digasak. Ini diikuti oleh ratusan anak muda. Mereka juga diganasi. Ini menjemput  ke ribuan turun ke jalan raya. Para penunjuk perasaan anti-Shan terus diganasi. Keganasan Shah menjemput ratusan ribu turun ke jalan raya. Kali ini bukan hanya di Tehran malah disetiap bandar dan pekan di Iran.

Rakyat Iran bersatu dengan hanya satu tuntutan :  Shah  berhenti jadi Raja. Dengan satu slogan : Marga Shah! Marga Amerika! Mati Shah! Mati Amerika!

Politik jalan raya di Iran ini diperkuatkan pula dengan mogok kaum buruh. Dalam bandar-bandar besar  peniaga mengadakan hartal. Kedai dan bazar ditutup. 

Akhirnya pada 6 Januri 1979 - Shah dan Isterinya lari meninggalkan Iran. Ayatollah Khomenei pulang dari Paris. Berjuta-juta warga Iran menyambut kepulangan Ayatollah Khomeinii dari Paris satelah 16 tahun dihalau oleh Shah. Revolusi jalan raya Iran berjaya menumbangkan kaum feudal.

Kemudian - mari kita lihat pengalaman jiran tetangga kita Filipina. Lebih dari 20 tahun Ferdinand Marcos dan suaminya.. opps .. isterinya  Imelda Marcos telah membajak politik Filipina. Pada tahun 1982 Marcos dan Imelda menang  lagi dipilihan raya. Marcos menang kerana SPR Filipina tidak bersih. SPR Filipina digaji oleh Marcos. Tugas SPR Filipina hanya untuk memastikan Marcos terus menjadi Presiden.


Justeru warga  Filipina tidak puas hati dengan keputusan pilihan raya. Mereka  turun ke jalan raya.  Pada awalnya membantah SPR dan keputusan pilihan raya. Pada tahun 1983 berlaku pembunuhan Banigno Aquino - musuh politik Marcos. Ini mejadikan kemarahan warga Filipina berganda-ganda. Berjuta warga Filipina turun ke jalan raya. Marcos dan Imelda dihalau keluar.  Dua penyamun ini melarikan diri pada 25 Febuarari 1986.

Tidak jauh dari Dataran Merdeka Kuala Lumpur  ialah kota Jakarta. Di Jakarta, Presiden Muhamad Haji Suharto telah dinaikkan tahta melalui rampasan kuasa yang didalangi oleh CIA pada tahun 1965. Selama lebih dari 30 tahun General Suharto telah menjarah Indonesia. Suharto bersama suaminya.. opps… maaf isterinya Ibu Tien telah merompak dan menyamun segala harta kekayan Indonesia.

Awalnya hanya anak muda mahasiswa sahaja yang berani turun ke jalan ke jalan raya. Mereka diganasi. Anak muda  mahasiswa ini keluar lagi. Mereka terus diganasi. Setiap kali diganasi jumlah anak muda yang keluar semakin  ramai. 

Bila krisis ekonomi Asia meledak pada tahun  1998 anak anak muda mahasiswa telah bersedia untuk melanggar Suharto. Benterokan berlaku. Keganasan soldadu upahan Suharto terus menerus berlaku. Ada yang diculik hilang. Ada yang masuk penjara. Ada yang ditemui mati. Ini tidak meredakan gerakan anak muda mahasiwa dari  turun ke jalan raya. Malah segala tindakan ini menjadikan suasana politik Indonesia hangat. 

Politik jalan raya semakin mengampoh Indonesia. Kali ini tunjuk perasaan bukan hanya di Jakarta malah dari Acheh hingga ke Bali warga Indonesia telah turun ke jalan raya menuntut Suharto letak jawatan. Elit politik dan elit ekonomi Indonesia retak. Mereka bergaduh sesama sendiri.

Akhirnya Presiden Suharto meletak jawatan pada 21 Mei dan Habibi mengambil alih.

Di Indonesia selama ini pilihan raya jalankan oleh SPR Indonesia dengan satu tujuan - memastikan Suharto terus berkuasa. Apabila Suharto  berjaya ditendang keluar maka slogan anak muda Indonesia  beralih dari - Jatuhkan Suharto - ke Pilihan raya JURDIL - jujur dan adil. SPR Indonesia diubah. Hasilnya hingga ke hari ini demokrasi sedang mengampoh di Indonesia.

Pada Januari 2011 kita melihat politik jalan raya berlaku di Tunisia. Presiden Zainal Abidin Ben Ali dan suaminya.. opps maaf.. isterinya Leila Ben Ali telah menjarah dan merompak harta kekayan negara Tunis selama 23 tahun - semenjak  tahun 1987. Dua ekor penyamun ini terutama Leila Ben Ali yang memaksa rakyat memanggil dirinya First Lady of Tunisia telah menjadi objek kebencian  warga Tunisia.

Pada bulan 17 Disember 2010 kereta sorong   anak muda penjual sayur  Muhamad Bouazizi dirampas polis. Anak muda ini membantah dengan membakar dirinya. Tindakan Bouazizi ini menjadi pencetus  politik jalan raya di Tunisia.  

Selama satu bulan rakyat Tunisia berpolitik dijalan raya. Akhirnya pada 14 Januairi 2011 - Zainal Abidin lari ke Saudi Arabia. Suaminya.. opps… isterinya Leila Ben Ali telah  merompak  satu tan satengah jongkong emas  dari Bank Negara Tunisia dan membawa lari ke Saudi Arabia.

Apa yang saya tulis diatas adalah babak babak sejarah politik jalan raya. Kita wajib memahami apa itu politik jalan raya. Wajib saya utarakan disini bahawa politik jalan raya ini memiliki hukum dan syarat sosial sebelum ianya  berjaya.

Hukum dan syarat sosial ini terikat kuat dengan hukum-hukum dan syarat politik satempat. Apa yang belaku di Paris 200 tahun dahulu tidak mungkin berlaku hari ini. Memenggal kepala Raja yang zalim bukan lagi amalan moden. 

Dalam masa yang sama ada hukum dan syarat yang tidak berubah-ubah dari zaman Revolusi Peranchis, ke Revolusi Bolshevik ke Revolusi Iran. Hukum dan syarat sosial dan politik ini wajib kita semua fahami sebelum ke BERSIH5.

Ketika saya menulis ini aktivis demokrasi  dan aktivis Bersih sedang menggelodak ke seluruh negara untuk menghasut dan menjemput warga di Semenanjung, Sabah dan Sarawak untuk turun ke Dataran Merderka pada 19 November.

Menggelodak dan menghasut rakyat turun ke Bersih5 bukan satu kerja yang senang. Ianya satu  kerja yang amat susah. Kerana ianya bukan kerja senang - kerana ianya kerja susah maka ianya kita dilakukan. 

Berjaya atau tidak satu juta ke Dataran Merdeka bergantung pada hukum dan syarat politik dan sosial hari ini. Apakah  hukum dan syarat  itu? Tunggu minggu depan. (TT)

NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanmggan akhbar minngun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45
------------------

TIPU UNDI - TIPU PILIHAN RAYA

Posted: 11 Oct 2016 09:53 PM PDT



AMERIKA JUGA TIPU 

PILIHAN RAYA

teknik tipu pilihan raya
hampir sama di malaysia 
dan di amerika

pendatang haram digunakan
pengundi hantu digunakan

di amerika mengundi guna komputer
ini lagi senang untyuk menipu

di malaysia - siapa mengira undi
akan menenttukan siapa menang

di amerika - siapa pemilik server
akan menentukan siapa menang



Major Election Fraud Alert – Is This How They Are Going To Steal The Election From Donald Trump?
Every ounce of effort that ordinary Americans have put into getting Donald Trump elected could be completely wasted if we allow them to steal the election.  

If you have confidence in the integrity of our elections, that confidence will be shaken by the time you are done reading this article, because I am about to share some information with you that is absolutely astounding.  Yesterday, I showed you that dead people are being registered to vote right now and that they have been voting in elections across the country for years.  

I also showed you that illegal immigrants have been voting in important swing states such as Virginia and Pennsylvania.  But all of that pales in comparison to the evidence of systematic election fraud that we witnessed on election day in 2012

DI MALAYSIA PETI UNDI BERTAMBAH

DI AMERIKA UNDI KOMPUTER TAMBAH

It was in Upper Macungie Township, near Allentown, Pa., where an auditor, Robert Ashcroft, was dispatched by Republicans to monitor the vote on Election Day. He said the software he observed would "change the selection back to default – to Obama."
He said that happened in about 5 percent to 10 percent of the votes.
He said the changes appeared to have been made by a software program.
Ashcroft said the format for computer programming has a default status, and in this case it appeared to be designating a vote for Obama each time it went to default.

DI MALAYSIA ADA MAT BANGLA

DI AMERIKA ADA MAT MEXICO

-That it appeared that voters for Obama were being bussed in.
-That many of them could not speak English at all.
-That many of them could not even tell poll workers the correct address on their identification cards.
-That many people were voting more than once at that same polling stationthroughout the day.

---------------

LIMA JARI PELEMPANG

Posted: 11 Oct 2016 09:18 PM PDT







LIMA JARI PELEMPANG
padan muka semua pemegang biasiswa balik malaysia..korang belajar pandai2 buat pe?lepas phd nanti korang masuk dap..kalo masuk keadilan ke pas ke takpe tapi jgn masuk dap..hanya yg kental je wajib masuk dap.berani dan tak takut kalah..korang tgk ahli2 umno, bukan belajar pandai mana pun..

jd pegawai jd ahli umno je dah cukup utk simpan duit berjuta dlm rumah..tu yg bank marah tu..tgk azizan phd tipu..ok je hidupnya..terus menipu dan menipu..kpd siswazah2 yg balik tu, amik la tau kisah negara gagal..taktau bole dgr radio bangsar, dah tau bole turun bersih 5..

5 jari itu adalah semiotik..lima jari, buku lima, pelempang dan dan dan..jgn asyik minum starbuck je.

kalo buat bodoh gak, g tempah homestay sabak bernam dan berguru dgn dato jamal cara2 nak terbangkan parang..andaikata parang terbang itu benar,maka tni(tentera negara indonesia) dah lama gunakannya keatas rakyat2 di west papua.cer google, apa yg tni buat kat west papua.siapa dibunuh, nape dibunuh, syarikat malaysia mana dibelakang on BETUL KE BERITA INI?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 10/11/16



------------

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT