Rabu, 5 Oktober 2016

Biaqpila

Biaqpila


KES SAMAN FITNAH: UTUSAN NYATAKAN KESAL KEPADA ANWAR

Posted: 05 Oct 2016 07:23 AM PDT



Saman fitnah RM100 juta Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ke atas Utusan Melayu hari ini diselesaikan secara baik selepas syarikat akhbar milik Umno itu membaca kenyataan kesalnya.

Ia berhubung laporan yang mengaitkan bekas ketua pembangkang itu dengan isu pencerobohan oleh sekumpulan lelaki asing bersenjata di Lahad Datu, Sabah pada Mac, 2013.

Sehubungan itu, kenyataan kesal itu perlu diterbitkan di muka surat dua atau tiga akhbar Utusan Malaysia dalam masa dua minggu dari tarikh hari ini.

Penyelesaian itu direkodkan oleh Hakim Datuk Noraini Abdul Rahman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Anwar diwakili oleh peguam Datuk S Ambiga manakala Utusan oleh Wan Aziz Wan Majid.

Pada 8 Mac 2013, selain menamakan Utusan dan Abdul Aziz sebagai defendan pertama dan kedua, Anwar selaku plaintif turut menamakan TV3; Pengarang Urusan Kumpulan, Berita dan Ehwal Semasa, Rangkaian Televisyen dan Radio Media Prima Bhd, Datuk Shaharudin Abd Latif dan Pengarang Berita Buletin Utama, Ing Boon Seng sebagai defendan ketiga hingga kelima.

Dalam kenyataan tuntutannya, Anwar menyatakan Utusan Malaysia bertarikh 2 Mac 2013 di muka hadapannya menyiarkan artikel bertajuk 'Ketua Pembangkang dikaitkan dengan pencerobohan?' dan di muka surat sembilan pula bertajuk 'Tiga kumpulan jadi dalang'.

Menurut tuntutan itu, defendan ketiga hingga kelima antara jam 8 dan 9 malam hari yang sama menerusi Buletin Utama, TV3 menyiarkan berita mengenai pencerobohan di Lahad Datu.

Beliau mendakwa berita di rangkaian televisyen swasta itu adalah berdasarkan laporan berita yang dikeluarkan oleh defendan pertama dan kedua.
Sehubungan itu, Utusan dan Abdul Aziz akan membayar RM50,000 kepada Anwar bagi menyelesaikan saman fitnah berkenaan.

Bagaimanapun bagi TV3 pula, Ambiga memberitahu saluran televisyen swasta itu akan melalui perbicaraan lain bagi menyelesaikan kes saman berkenaan.

"TV3 akan ada trial lain. Mereka tidak keluar kenyataan kesal," katanya.


MK



Tiada ulasan: