Isnin, 13 Jun 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Undi Termizi, tolak Najib, Tun M rayu pengundi Kuala Kangsar

Posted: 13 Jun 2016 05:00 AM PDT



  Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad merayu pengundi di Kuala Kangsar agar tidak memberikan undi kepada Barisan Nasional (BN) sebaliknya memilih calon Parti Amanah Negara (Amanah) Dr Ahmad Termizi Ramli yang menyokong Deklarasi Rakyat.

 Beliau berkata, tindakan itu bagi membuktikan penolakan terhadap perdana menteri Datuk Seri Najib Razak atas segala salah laku dan penyalahgunaan wang negara yang dilakukannya.

 "Dalam pilihan raya ini saya minta jangan undi BN kerana BN telah diperkosa oleh Najib.

 "Undilah calon kita yang pada kali ini dari parti Amanah, yang penting adalah persoalan menolak Najib.

 "Jangan membazir undi. Beri undi kepada calon yang menandatangani Deklarasi Rakya dan jangan beri satu undi pun kepada BN," katanya ketika berucap dalam forum Selamatkan Malaysia Bersama Deklarasi Rakyat di Taman Chandan Putri, Kuala Kangsar hari ini.

 Beliau juga menyeru rakyat bukan sahaja memastikan BN kalah teruk tetapi hilang wang pertaruhan.

 "Kita perlu menentukan Najib (BN) kalah seburuk-buruknya kalau boleh biar hilang deposit.

 "Inilah yang saya pohon daripada pengundi Kuala Kangsar. Saya tak pernah buat sperti ini. Saya tak pernah rayu untuk mennetang BN tapi dalam pilihan raya kali ini kalau kit aberi undi kepada BN maknanya kita menyokong Najib," katanya yang hadir bersama isteri Tun Dr Siti Asmah Ali.

 Turut berucap di hadapan hampir seribu hadirin itu ialah calon Amanah Dr Ahmad Termizi Ramli, bekas Ketua Wanita Umno Bahagian Gopeng, Datuk Hamidah Osman dan Bekas Naib Ketua Umno Bahagian Batu Kawan, Datuk Khairuddin Abu Hassan.~ sumber

Kerjasama Umno-Pas adalah bagi menyelamatkan Kerajaan Persekutuan BN.

Posted: 13 Jun 2016 01:00 AM PDT

 Kalau kalian masih sayangkan Umno/BN, kalian undilah Pas.... sebab Pas bekerjasama dengan Umno untuk mengekalkan kerajaan Barisan Nasional.

Bukan orang jahil macam aku ni yang kata, tapi Yang Arif lagi bijaksana, bekas Ketua Hakim Negara yang kata ...

 Selepas Ketua Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz mengakui berazam untuk bersatu dengan Umno, bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad terang-terang menyatakan kerjasama Umno-Pas adalah bagi menyelamatkan Kerajaan Persekutuan BN.

 Dalam artikelnya di Berita Harian Ahad hari ini, Hamid berkata, bentuk kerjasama itu boleh dibincangkan dan cara lebih mudah ialah Umno dan Pas bertanding seperti biasa pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti.

 "Kemungkinan kerajaan Persekutuan BN akan kalah pada PRU14 adalah amat serius. Kerajaan Persekutuan diterajui Umno, tidak dapat tidak hendaklah dipertahankan. Kita sedang berusaha kuat untuk memastikan kerajaan itu tidak tumbang.

 "Jika nampak Kerajaan Persekutuan BN akan tumbang, Pas segera sertai kerajaan BN," jelasnya.

 Menurut Hamid, 74, langkah sama juga lagi baik dilaksanakan di peringkat negeri untuk menggagalkan DAP, PKR dan Amanah menubuhkan kerajaan.

 Ujarnya, harapan Pas untuk menguatkuasakan hukuman hudud akan berkubur kerana DAP menjadi parti yang dominan jika pembangkang berjaya menubuhkan Kerajaan Persekutuan selepas PRU14.

 Dalam artikel penuh di halaman 12 akhbar itu juga, Hamid berkata, hak dan kedudukan Islam dan orang Melayu serta anak negeri Sabah dan Sarawak akan terhakis jika pembangkang dapat menumbangkan BN pada PRU14.

 "Orang bukan Melayu terutama sekali orang Cina sokong pembangkang kerana mereka mahu lebih daripada apa yang diperoleh melalui MCA dan Gerakan.

 "Dari mana 'yang lebih' itu akan datang jika tidak daripada orang Melayu/Islam? Harapan Pas laksana hudud (jika itulah matlamat Pas) akan terkubur," jelasnya.

 Peluang terbaik Pas

 Menurut Hamid, Pas mempunyai peluang terbaik menyertai Kerajaan Persekutuan untuk mencapai lebih banyak cita-cita parti yang kini diterajui Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu.

 "Pas boleh kekal sebagai Pas dan terus memerintah Kelantan jika pengundi Kelantan menghendaki demikian," jelasnya.

 Selain kerjasama Umno dengan Pas, katanya, Perkasa juga harus bersama-sama dalam kesepakatan tersebut.

 "Perkasa tidak boleh harap mencapai hasrat (itu pun tidak jelas) secara bersendirian. Sebaliknya, ia mungkin menyebabkan perpecahan orang Melayu lebih serius," ujarnya.

 Artikel Hamid yang merupakan ulasan Resolusi Multaqa Perpaduan Ummah, 18 Mei lalu itu turut menyentuh kedudukan PKR dan Amanah.

 "Saya tidak kata kita patut pinggirkan PKR dan Parti Amanah Negara. Cuma usaha kita (penyatuan Melayu) akan jadi lebih sukar jika kita hendak bawa mereka bersama untuk bersatu atau bekerjasama," katanya.

 Tekanan untuk perpaduan Melayu, ujar bekas Ketua Hakim Negara ke-12 itu lagi, harus diberi kepada Umno dan Pas terlebih dahulu, diikuti Perkasa.

Kalah dipilih YDP Kapar ... Inikan pula nak jadi ahli parlimen?

Posted: 12 Jun 2016 06:00 PM PDT

 Pelik bagaimana Pas boleh memilih Dr Abd Rani menjadi calon mereka di Sungai Besar. Kepelikan ini telah dibangkitkan sendiri oleh pihak Dewan Ulama Pas Selangor yang mempersoalkan pemilihan Dr Abd Rani sebagai calon.

 Dr Abd Rani pernah menjadi Pesuruhjaya Pas Selangor tetapi telah disingkirkan oleh Hj Hadi dan digantikan oleh Iskandar Samad.

 Penyingkiran tersebut tentulah ada sebab tertentu yang Hj Hadi sahaja yang mengetahuinya. Pesuruhjaya negeri adalah bidang kuasa presiden untuk menentukannya. Ikut budibicara presiden.

 Dalam pemilihan jawatan parti sebelum menjelang muktamar 61 lalu, Dr Rani selaku YDP Pas Kapar dan orang-nya telah tersingkir.Bayangkanlah seorang yang berstatus YB boleh tersingkir dari jawatan YDP yang disandangnya!

 Dari seorang Pesuruhjaya negeri Selangor, YDP Kawasan Kapar, jawatan Dr Rani dalam parti Pas sekarang ini hanyalah sebagai Pemeriksa Kira-Kira sahaja!

 Tiba-tiba Dr Rani dilantik menjadi calon Sungai Besar! Patutlah Dewan Ulama Pas Selangor sendiri membantahnya!

 Macamana Ulama tak marah, mereka telah merancang dan berjaya menyingkirkan Dr Rani dari jawatannya sebagai Pesuruhjaya Pas. 

 Mereka telah berjaya menyingkirkan Dr Rani dari jawatannya sebagai YDP Kawasan Kapar. 

  Mereka juga telah berjaya menjadikannya sebagai Pemeriksa Kira-Kira yang hanya muncul setahun sekali…..tiba-tiba diangkat jadi calon! 

  Kemungkinan besar Dewan Ulama Selangor bimbang Dr Rani akan berpaling tadah bila dia menang nanti, lari bersama kerusi ….??

 Tidak mungkin perkara demikian akan berlaku. Pas sudah tentu telah mengikatnya dengan sumpah talak.

  Langkah yang paling baik ialah, jangan berikan undi kepada Dr Rani. Pas lantik Rani jadi calon semata-mata mahu memancing undi kaum China. Lagi pula mereka tidak yakin Rani akan beroleh kemenangan di PRK Sungai Besar nanti.

 Bayangkanlah, dalam partinya sendiri dia kalah untuk mempertahankan jawatan YDP Kapar ... inikan pula nak suruh rakyat pilih dia jadi ahli parlimen?

Tiada ulasan: