Isnin, 13 Jun 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Pelawak Accapan nafi peluk Islam

Posted: 13 Jun 2016 06:15 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
PETALING JAYA: Pelawak Acappan meminta orang ramai agar terus menghentikan penyebaran berita kononnya dia sudah memeluk Islam berikutan isu itu menjadi viral di laman sosial hari ini.
 
Acappan atau nama sebenarnya, Samynathan Rethinan, 58, berkata, foto-foto yang tersebar itu adalah ketika dia menghadiri jemputan berbuka puasa  di sebuah surau di Salak Tinggi semalam.
 
"Saya belum lagi bersedia untuk memeluk agama Islam, jika sudah bersedia saya akan beritahu kepada semua tentang itu.
 
"Saya akui sedang mendalami agama Islam sejak mula berlakon lagi saya suka belajar tentang agama dan berkawan rapat dengan kawan-kawan beragama Islam," katanya yang dipetik mStar Online.
 
Acappan berkata demikian ketika diminta mengulas tentang dakwaan dia sudah memeluk agama Islam selepas foto dia berbuka puasa dengan rakan-rakannya di sebuah surau tersebar.
 
Terdapat juga rakan artis dalam gambar-gambar yang disebarkan itu antaranya pelakon Isma Aliff, Ijam (Medicine) dan Iwan.
 
Malah, berita itu juga turut dikongsi oleh rakan-rakan arits di media sosial yang mengucapkan syukur atas penghijrahan berkenaan. 
 
Dalam pada itu, Acappan turut memohon agar orang ramai tidak mudah percaya berita yang tersebar tanpa pengesahan daripada mulut dia terlebih dahulu.
 
Katanya, sejak foto dan berita itu menjadi viral, dia menerima pelbagai reaksi daripada rakan-rakan terdekat dan keluarga yang meminta pengesahan mengenainya.
 
Saya suka agama Islam tapi saya mohon bagi saya masa untuk ke arah itu dan jangan sebarkan berita yang tidak betul.
 
"Hari ini semua jadi kecoh dan keluarga saya juga minta penjelasan berhubung berita ini," ujarnya.
 
 

Kerajaan tidak berhasrat hapuskan PRK - Azalina

Posted: 13 Jun 2016 06:11 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak berhasrat untuk menghapuskan Pilihan Raya Kecil (PRK) walaupun terdapat pihak yang berpendapat ia tidak relevan.
 
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata PRK amat penting kerana masyarakat memerlukan wakil rakyat untuk meneruskan kesinambungan khidmat seseorang wakil rakyat sama ada yang telah meninggal dunia atau letak jawatan.
 
"PRK ini diadakan berikutan sesuatu situasi yang tidak boleh dielak.
 
Perlembagaan juga mengatakan PRK harus diadakan bagi mencari pengganti seorang wakil rakyat. Jadi, saya rasa tidak wajar kalau PRK dihapuskan, " katanya ketika menjawab soalan tambahan Senator Datuk Mohd Suhaimi Abdullah yang berpendapat PRK disalahgunakan dan meminta penjelasan sama ada ia masih lagi relevan.
 
Dalam pada itu, Azalina juga berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) setakat ini berpuas hati dengan had perbelanjaan pilihan raya di negara ini kerana ia masih relevan dan tidak perlu sebarang kajian bagi mengubahnya.
 
Beliau menjelaskan had perbelanjaan yang ditetapkan adalah RM200,000 bagi PRK Parlimen dan RM100,000 bagi PRK Negeri.
 
Katanya, menurut Seksyen 19, Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, perbelanjaan yang dihadkan adalah merujuk kepada calon dan bukan kepada parti politik atau badan bukan kerajaan (NGO) dan ia tidak membebankan sesiapa yang bertanding.
 
 

SEKALI LAGI, SIMPATI DENGAN HISHAM...

Posted: 13 Jun 2016 06:08 AM PDT

shahbudindotcom


Saya terpaksa bersimpati dengan Hishammuddin Hussein sebagai menteri kanan yang sekali lagi nampaknya dangkal dan tersasar jauh di sebalik keghairahannya yang terlampau untuk dilihat mempertahankan Rosmah Mansor berkaitan penggunaan jet kerajaan.

"Kalau jet peribadi itu jadi isu, saya dengar Tun Mahathir datang ke Kuala Kangsar pun naik jet peribadi.

"Jadi kalau nak tuding dan tuduh orang lain, kena tengok-tengoklah diri sendiri dulu," kata Naib Presiden UMNO itu yang memang diketahui dan menjadi percakapan umum diberitakan bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri.

Tidakkah Hishammuddin sedar bahawa sebagai bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir memang layak diberikan kemudahan jet kerajaan?
 
 
 
 
Bukan Tun Mahathir saja ada kemudahan jet kerajaan, malah Tun Abdullah Badawi yang tidak berapa menyumbang kepada negara selama menjadi ketua kerajaan pun turut menikmati kemudahan jet juga.

Kemudahan jet kepada mana-mana bekas Perdana Menteri tidak seharusnya menjadi pertikaian kerana ia diberikan sesuai dengan kedudukan dan status mereka.

Jika selepas ini Najib bergelar sebagai bekas Perdana Menteri, beliau juga layak diberikan kemudahan itu.

Isu melibatkan jet ini bukan berkaitan bekas Perdana Menteri atau Perdana Menteri, tetapi berkaitan Rosmah sebagai isteri Perdana Menteri yang menggunakannya tanpa suami terbang bersama-sama dengannya.

Yang layak ialah Najib, bukan Rosmah. Yang ada jawatan dalam kerajaan ialah Najib, bukan Rosmah. Isteri hanyalah menumpang kemudahan yang dinikmati oleh suaminya sebagai Perdana Menteri.

Jika Rosmah menaiki jet bersama-sama dengan Najib, ia memang tidak menjadi pertikaian. Begitu juga jika Najib ke sana sini dengan jet. Itu memang kelayakannya sebagai Perdana Menteri dan ketua kerajaan.

Isunya ialah Rosmah. Jika beliau menggunakan jet kerajaan, bermakna sudah tentu ia memperolehi kebenaran itu daripada kabinet atau kerajaan.

Siapa ketua kabinet dan ketua kerajaan? Bukankah Najib?

Tidakkah ini menimbulkan konflik kepentingan berkaitan kebenaran kepada Rosmah menggunakan jet kerajaan itu.

Dalam hal ini tindakan Hishammuddin membandingkan penggunaan jet antara Tun Mahathir dengan Rosmah, bukan saja tidak tepat, tetapi juga tidak kena sama sekali.

Tun Mahathir ada kedudukannya yang tersendiri, manakala Rosmah berada di kedudukan yang lain.

Kalau penggunaan jet oleh Tun Mahathir mahu dipertikaikan, perbandingannya yang sesuai ialah bekas-bekas Perdana Menteri juga, bukannya Rosmah.

Jika ini pun sukar untuk memahaminya, saya terpaksa bersimpati sekali lagi setelah sebelum ini mengatakan beliau pelik dengan kesanggupan Tun Mahathir turun berkempen untuk calon Amanah di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Nampaknya Hishammuddin seperti ada gangguan untuk memahami sesuatu perkara atau isu dengan lebih jelas.

Malang bebenor jika orang seperti ini menjadi Perdana Menteri suatu hari nanti,
 
 
 

'Baling Najib bom atom' - penduduk buat laporan polis

Posted: 13 Jun 2016 06:03 AM PDT

MALAYSIAKINI


LIHAT VIDEO DI SINI

Beberapa laporan polis telah dibuat ke atas Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli berhubung kenyataannya semasa berkempen pada pilihan raya kecil Kuala Kangsar, beberapa hari yang lalu.

Penduduk tempatan itu memberitahu pemberita bahawa laporan berkenaan dibuat berhubung ucapan ahli parlimen Pandan bahawa beliau mahu calon AMANAH 'membaling bom atom' ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak jika beliau menang pada 18 Jun ini.

Mohamad Halim Mohamad Ali, 37, berkata, beliau bersama tiga penduduk lain membuat laporan di beberapa balai polis di kawasan tersebut semalam.

Sambil menegaskan bahawa Rafizi tidak sepatutnya membuat 'ancaman' sedemikian, katanya, lebih banyak laporan polis mengenai perkara itu akan dibuat tidak lama lagi.

"Kami mahu Rafizi menjelaskan apa yang beliau maksudkan sebenarnya apabila dia membuat kenyataan sebegitu, " katanya.

Dalam laporan polis yang dibuat di ibu pejabat polis daerah Kuala Kangsar, Halim menamakan pengguna Facebook, Norazniza Abdul Karim yang mendakwa Rafizi membuat kenyataan sedemikian semasa ceramah Pakatan Harapan pada malam Khamis lalu.

Turut dirujuk dalam laporan polis itu ialah sebuah blog pro-Umno.

Blog itu mendakwa Rafizi menggesa pengundi untuk memilih calon AMANAH, Dr Ahmad Termizi Ramli.

Sebagai pakar fizik nuklear, calon pembangkang itu akan menghantar 'bom' jika terpilih.

Dalam video klip selama 16 saat itu, Rafizi memperkenalkan Termizi kepada para hadirin sebagai "ahli fizik dan pakar nuklear."

Fokus Deklarasi Rakyat tersasar bila Tun M guna pentas PAN - Tuan Ibrahim

Posted: 13 Jun 2016 05:59 AM PDT

Oleh Shuhaniza Said
  Post Pic

SHAH ALAM: Objektif Deklarasi Rakyat yang digerakkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sudah 'tersasar' apabila  mantan Perdana Menteri itu berkempen untuk calon Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar. 
Menurut Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, deklarasi tersebut harus kekal sebagai milik rakyat sebagaimana yang diumumkan sebelum ini, tanpa melibatkan kecenderungan terhadap mana-mana parti politik. 
"Sebab Deklarasi Rakyat sebagaimana yang beliau kata, Deklarasi Rakyat ini ialah deklarasi bagi pihak rakyat, bukan bagi mana-mana parti politik.
"Jadi sekarang apabila Tun Mahathir naik di atas pentas Amanah (PAN), berkempen untuk Amanah (PAN), beliau telah lari daripada objektif penubuhan Deklarasi Rakyat.
"Ternyata bahawa Deklarasi Rakyat telah menjadi deklarasi parti politik," katanya kepada Antarapos ketika dihubungi.
Tun Dr Mahathir mula menyertai kempen Pakatan Harapan (PH) bagi pilihan raya kecil (PRK) di Sungai Besar dan Kuala Kangsar Sabtu lalu.
Tun M menggunakan pentas Parti Amanah Negara (PAN) yang mewakili gabungan pembangkang itu untuk menyeru rakyat menolak Barisan Nasional (BN) seterusnya memberi isyarat menolak kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak.  
Malah perdana menteri yang pernah memerintah negara selama 22 tahun itu, sebelum ini ada menyatakan kesediaannya untuk berkempen bagi calon-calon yang menyokong Deklarasi Rakyat.
Kata tokoh berkenaan juga, beliau akan turut menyokong PAS sekiranya ia menyokong Deklarasi Rakyat, namun parti Islam itu tidak menandatangani deklarasi yang dilancarkan Mac lalu itu.  
"Tapi asalnya ia deklarasi rakyat, jadi saya fikir apabila beliau naik atas pentas dan berkempen dan menyerang PAS, saya fikir ini langkah silap beliau," ujar Tuan Ibrahim lagi. 
Tegas Tuan Ibrahim, PAS mempunyai pendekatan berbeza dengan Deklarasi Rakyat yang bertujuan hanya mahu menurunkan Najib. 
Sebaliknya menurut beliau, PAS kekal dengan pendirian bahawa untuk melakukan perubahan bukan sekadar menurunkan Najib, tapi menukar keseluruhan sistem yang ditunjangi Umno-Barisan Nasional (BN). 
Ketika ditanya sama ada penyertaan Tun Mahathir di dalam kempen Pakatan Harapan memberikan kesan kepada PAS, ujarnya, perkara tersebut akan ditangani dengan gerak kerja jentera parti untuk mendekati pengundi. 
"Masih ada orang untuk mendengar kenyataan beliau, tetapi sejauh mana kesannya kita akan teliti. Bagi PAS, kita akan memberi fokus dalam mendekati pengundi," ujarnya lagi.   

PAS tak mungkin bersama Umno, kata tokoh wartawan

Posted: 13 Jun 2016 05:52 AM PDT

MALAYSIAKINI


Bagaimana mungkin PAS menerima Umno apabila ia menolak pemimpinnya yang kemudiannya membentuk Parti Amanah Negara (AMANAH)?

Tokoh Wartawan Negara, Datuk A Kadir Jasin berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai 'kemesraaan' yang terjalin di antara PAS dan Umno, terutamanya semasa berlangsungnya kempen pilihan raya kecil di Sungai Besar.

M "Ini PAS, ada pemikiran ulama dan pemikiran bukan ulama.

"Jika mereka tidak boleh menerima kehadiran bukan ulama (dalam PAS) bagaimana mereka boleh terima orang Umno?" kata Kadir ketika ditemui di pusat operasi AMANAH di Sungai Besar hari ini.

Kadir turut mempersoalkan kemungkinan kesudahan kerjasama antara kedua-dua parti.
"Jika mereka bersama, siapa yang mengubah siapa?

"PAS akan ubah Umno menjadi lebih baik atau akan Umno akan mengkorupkan PAS? Pilihan adalah milik mereka," kata Kadir yang berada di Sungai Besar untuk meneliti perkembangan politik di situ.

Kadir juga menolak tanggapan bahawa kerjasama PAS-Umno boleh menjadi platform untuk menyatupadukan umat Islam.

"Politik tidak akan menyatukan ummah. Jadi, jika kita mengharapkan politik untuk menyatukan ummah, politik akan lebih cenderung memecahkan mereka.

"Ummah hari ini berpecah tiga - PAS, Umno dan AMANAH. Saya tidak fikir perpaduan ini (PAS-Umno) akan berlaku," katanya.

Kadir, bagaimanapun, menegaskan bahawa kedua-dua presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, selepas terkuburnya Pakatan Rakyat, kini memerlukan sokongan satu sama lain.

"Ini mudah, individu yang benar-benar memerlukan rakan adalah Najib. Pihak yang benar-benar memerlukan sekutu pula adalah PAS.

"Mereka sedar betapa pentingnya mempunyai rakan kongsi. Itu sahaja, mereka tidak boleh maju ke hadapan.

"Jadi antara Najib memerlukan rakan dan PAS memerlukan rakan kongsi, terdapat hubungan semula jadi," katanya.

Bagaimanapun menurut wartawan veteran itu, akar umbi kedua-dua parti mungkin tidak menyambut baik idea berkenaan.

"Saya tidak fikir peringkat akar umbi anggota Umno teruja mengenai kerjasama dengan PAS.

"Begitu juga akar umbi PAS tidak teruja untuk bersama dengan Umno sekali lagi," kata Kadir.

UMNO-PAS bersatu: Jangan tunggu lama-lama

Posted: 13 Jun 2016 05:47 AM PDT

FREE MALAYSIA TODAY


Kata Ramli Sarip 'Papa Rock' bersama kumpulan Sweet Charity "Jangan tunggu lama-lama nanti lama-lama dia diambil orang"
 
 
 
mahfuz-pas-umno

Oleh Mahfuz Omar


1. Hasrat sebelum ini dalam kenyataan saya bertarikh 10 Mei 2016 menyarankan atas nama pembangkang supaya PAS dan AMANAH berunding untuk memastikan agenda satu lawan satu dalam PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang menjadi hasrat rakyat Malaysia untuk mengalahkan UMNO-BN. Namun hasrat saya itu ditolak oleh pimpinan PAS atas alasan tiada kerjasama dengan pengkhianat.

2. Kini dengan kenyataan Ketua Pemuda PAS, YB Ustaz Nik Mohamad Abdul Nik Abdul Aziz barulah saya faham kedudukan sebenar. YB Nik Abduh yang menekankan PAS bukan sahaja berniat tetapi berazam untuk bersatu dengan UMNO. Ini bermakna usaha telah, sedang dan terus dilakukan oleh PAS bagi merealisasikan niat dan azam untuk memastikan PAS dan UMNO bersatu menjadi kenyataan.

3. Saya percaya pertemuan, perbincangan dan perundingan dua belah pihak telah diadakan. Walaupun berkali-kali dinafikan oleh pimpinan PAS, tetapi dengan kenyataan YB Nik Abduh itu sudah cukup meyakinkan, cuma keberanian berterus terang sahaja yang masih diselubungi ketakutan. Saya mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang menunjukkan usaha ke arah itu digerakkan.

4. Saya percaya YB Nik Abduh mempunyai keberanian luar biasa berbanding dengan pimpinan PAS yang lain. Sikap suka berterus terang dan tidak suka berselindung dalam tindak tanduknya menjadikan kepimpinan Nik Abduh dipuji dan disenangi oleh ahli PAS dan pimpinan UMNO. Apa yang dinyatakan oleh Nik Abduh tidak boleh dianggap pendapat peribadi kerana Nik Abduh dipercayai terlibat dalam mewakili PAS dalam perbincangan penyatuan dengan UMNO sama ada secara langsung atau tidak langsung.

5. Persoalannya sampai bila PAS dan UMNO akan bermain dengan kenyataan penyatuan tanpa ketentuan. Tidak cukup sekadar berbalas kenyataan menyambut baik penyatuan sedangkan tiada keberanian yang nyata. Saya faham penyatuan yang dimaksudkan bukanlah menyertai atau bergabung dengan UMNO tetapi sudah pasti yang dimaksudkan ialah kerjasama politik dan dakwah yang memerlukan satu ikatan janji yang konkrit untuk kelangsungan kuasa politik Melayu Islam dipertahankan. Inilah yang ditegaskan oleh Presiden PAS bahawa 40% orang bukan Islam tidak boleh menguasai 60% orang Islam apabila memberikan amaran untuk DAP menghentikan usaha menguasai pemerintahan.

Saya pun tak tahu bila pula yang DAP hanya bertanding tak lebih 60 kerusi Parlimen mampu menjadikan Cina boleh menguasai Malaysia. Tak apa lah mungkin itu satu amaran dan peringatan. Tetapi selepas PAS mengambil jalan meninggalkan rakan pembangkang sewajarnya PAS dan UMNO tidak boleh lagi membiarkan kedua-dua parti ini berebut pengaruh undi dalam kalangan pengundi Melayu-Islam tetapi sebaliknya perlu berkongsi sokongan pengundi Melayu untuk survival parti dan kuasa politik Melayu-Islam. Soalnya bila mahu dimulakan.

6. Pada saya, sebaiknya dua PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar sebagai medan permulaan untuk penyatuan apa yang sering disebut demi kuasa politik Melayu-Islam. Oleh itu, bagi saya, masih belum terlambat sebelum hari mengundi awal pada Selasa 14 Jun atau hari mengundi pada 18 Jun untuk kedua-dua parti PAS dan UMNO-BN membuat kesepakatan yang terang dengan mengorbankan satu kerusi PRK yang ditandingi kali ini.

7. Contohnya, PAS membuat pengisytiharaan menarik diri dan melepaskan kerusi Sungai Besar untuk UMNO-BN terus berlawan dengan AMANAH dan menggerakkan pengundi PAS untuk mengundi dan menangkan calon UMNO-BN, dan UMNO-BN menarik diri serta melepaskan kerusi Kuala Kangsar kepada PAS untuk berlawan dengan AMANAH dan mengerakkan pengundi BN mengundi dan menangkan calon PAS. Ini akan lebih mudah difahami daripada isyarat-isyarat yang sukar kepada pengundi, dan ini akan lebih menguntungkan daripada kedua-dua parti terus berlawan yang berkemungkinan ada parti tak menang langsung pada PRK ini.

8. Kata Ramli Sarip 'Papa Rock' bersama kumpulan Sweet Charity "Jangan tunggu lama-lama nanti lama-lama dia diambil orang". Hanya ketakutan pimpinan PAS dan UMNO sahaja yang menghalang cadangan saya untuk PRK ini. Mungkin selepas PRK mereka kena berniat dan berazam buang ketakutan untuk bersatu.

Sedap pula senikata lagu Bersatu Bersetia Berkhidmat.Senyum!! PENYATUAN PAS UMNO SUATU PENANTIAN.

*  Datuk Mahfuz Omar adalah Ahli Parlimen Pokok Sena

Abby Abadi sertai kempen Amanah, 41 lagi serah borang jadi ahli

Posted: 13 Jun 2016 05:37 AM PDT

 HAZAYANI ZAKARIA
 
 
41 ahli baru Amanah menyerahkan borang permohonan menjadi ahli kepada Mohamad Sabu dalam majlis berbuka puasa semalam. Gambar Malaysia Dateline oleh Wan Zahari Salleh.41 ahli baru Amanah menyerahkan borang permohonan menjadi ahli kepada Mohamad Sabu dalam majlis berbuka puasa semalam. Gambar Malaysia Dateline oleh Wan Zahari Salleh.


Pelakon Abby Abadi yang baru saja menyertai Muktamar Pas di Kota Bharu awal Jun lalu menyertai majlis kempen untuk calon Amanah dalam pilihan raya kecil (PRK) Kuala Kangsar malam tadi.

Abby Abadi (kiri) di majlis berbuka puasa Amanah petang semalam. Gambar Malaysia Dateline oleh Wan Zahari Salleh.Abby Abadi (kiri) di majlis berbuka puasa Amanah petang semalam. Gambar Malaysia Dateline oleh Wan Zahari Salleh.Tidak diketahui apakah Abby menyertai Amanah tetapi kini dilihat mesra Amanah dan turun membantu kempen Amanah dan Pakatan Harapan di Kuala Kangsar ketika calon Pas juga bertanding dalam pilihan raya kecil kali ini.

Turut serta berkempen untuk Amanah dalam PRK kali ini adalah bekas naib presiden Pas yang dipecat keahliannya Datuk Husam Musa.

Dalam majlis malam tadi juga, 41 menyerahkan borang untuk menyertai Parti Amanah Negara (Amanah) di majlis berbuka puasa bersama rakyat di Kampung Jalan Baru Jeliang, Kuala Kangsar.

Borang-borang tersebut diserahkan oleh wakilnya, Md Bakar kepada Presiden Amanah Mohamad Sabu dengan disaksikan setiausaha agung Amanah Anuar Tahir.

Selain beberapa pemimpin Amanah, majlis tersebut juga dihadiri bekas menteri besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhammad Taib.

Calon Amanah Dr Ahmad Termizi Ramli turut bersama-sama dalam majlis tersebut.

Mohamad dalam ucapannya menyeru rakyat Kuala Kangsar memilih Ahmad Termizi pada 18 Jun ini bagi membolehkan suara mereka dibawa ke parlimen.

Beliau berkata pengundi khususnya yang beragama Islam seharusnya menolak calon yang menyokong pemimpin yang rasuah.

"Saya pelik kenapa orang Islam tak sensitif dengan rasuah.

"Orang bukan Islam pula bersungguh-sungguh menentang rasuah.

"Pilihan raya kali ini, pilih calon dari Amanah yang menolak amalan rasuah dan salah guna kuasa," katanya.

Mat Taib ajak pengundi sokong Amanah, selepas Pas seakan bersama BN

Posted: 13 Jun 2016 05:32 AM PDT

BORHAN AHMAD
 
 
 
Tan Sri Muhammad Muhd TaibTan Sri Muhammad Muhd Taib


Setelah cadangan beliau agar calon Pas dipilih dengan cara parti itu bersama-sama Pakatan Harapan melawan Umno ditolak, kini bekas menteri besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhammad Taib mengajak pengundi agar menyokong calon Amanah.

Dalam satu kenyataannya, Muhammad yang kini menyertai PKR berkata, beliau menyokong Amanah di dalam PRK Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

"Pada mulanya saya berharap Pas akan berada bersama-sama Pakatan Harapan. Pas bertanding melawan BN,"katanya dalam kenyataan itu.

Beliau yakin sekiranya Pas, Amanah, PKR dan DAP bersatu sudah pasti mereka akan bentuk kerajaan baru dalam PRU14 dan boleh mengambil alih Putrajaya.

Namun dalam keadaan sekarang, Pas seolah-olah sudah berada bersama BN.

"BN di satu pihak. Mungkin Pas bersama-sama di situ dan Pakatan Harapan (PH) di satu pihak yang lain," katanya.

Bagi beliau, rakyat Malaysia harus memilih antara satu.

"Sama ada kita pilih kerajaan BN atau kita pilih kerajaan PH. Ini adalah realiti politik negara kita pada ketika ini," katanya.

Katanya, siapa yang diharap boleh memimpin negara ini dengan lebih baik hendaklah dipilih dalam Pilihan Raya Umum ke-14.

"Kita boleh menunjukkan sikap ini bermula dengan Pilihan Raya Kecil di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

"Bagi saya pilihan terbaik ketika ini ialah dengan mengundi Pakatan Harapan melalui Amanah," katanya.

Beliau kesal kenapa Pas tidak bersama-sama dengan Pakatan Harapan melawan BN.

"Mengapa ini tidak menjadi keutamaan mereka? Kerajaan BN jelas banyak kelemahan hari ini. Terlalu banyak.

"Kalau begitu mengapa Pas tiba-tiba tukar pendirian? Oleh itu dalam keadaan begini pengundi-pengundi hendaklah keluar beramai-ramai menyokong Amanah," kata beliau dalam kenyataan itu.

Bagi beliau, dalam keadaan sekarang, Amanah bersama-sama Pakatan Harapan hendaklah diberi peluang untuk menjadi pilihan rakyat Malaysia kerana Pas seolah-olah sudah berada bersama BN.

Bagi beliau, semua pihak perlu ketepikan segala perbezaan di sebelah Pakatan. Bersatu untuk menuju ke Putrajaya dan lakukan pembaharuan besar-besaran.

Beliau mahu negara ini dipimpin dengan lebih baik.

"Lakukan penjimatan dari segi perbelanjaan. Lakukan pembaharuan di dalam bidang pendidikan. Keluarkan jaguh-jaguh dari sekolah, maktab dan Universiti," katanya.

Negara ini, katanya, lapar dengan pemimpin-pemimpin yang benar-benar amanah dan berwibawa.

Prof. Agus ramal BN menang, Amanah kedua, Pas tercorot

Posted: 13 Jun 2016 04:31 AM PDT

MALAYSIA DATELINE
 
 
 
Prof Dato Dr Mohammad Agus Yusof meramalkan BN akan menang dalam PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar 18 Jun iniProf Dato Dr Mohammad Agus Yusof meramalkan BN akan menang dalam PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar 18 Jun ini


Pensyarah Sains Politik, Prof Dato Dr Mohammad Agus Yusof meramalkan BN akan menang dalam PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar 18 Jun ini.

"Pandangan saya mudah sahaja.

"Dalam sebuah negara majmuk, kerjasama politik antara kaum itu penting.

"Sejak merdeka, parti yang dapat menonjolkan imej ini menang dalam pilihan raya.

"Dan dalam dua PRK ini, BN akan menang lagi dengan imej ini," kata beliau dalam satu kenyataan.

Beliau kecewa kerana kempen pilihan raya masih jauh dari kematangan bernegara,

"Saya melihat dua PRK ini menunjukkan kita masih jauh dari politik matang.

"Mengapa?

"Kempen masih bersifat perkauman, masih bersifat mencaci peribadi, masih bersifat menganggu ceramah parti lawan, dan masih tidak adil biarpun bebas," keluhnya,

Beliau seterusnya meramalkan Amanah di tempat kedua.

"Biarpun Amanah parti baru, tetapi kerjasamanya dalam Pakatan Harapan bersama PKR dan DAP memberinya kekuatan untuk menyaingi BN, biarpun masih tertinggal 8-10 mata peratus di belakang," katanya.

Pas pula diramalkan paling tercorot kerana gagal dilihat suka berkawan.

"Yang rugi besar ialah PAS.

"Biarpun PAS parti lama dan teruji dalam politik negara, tindakannya bertanding sendirian tidak membawa keuntungan politik kepadanya dalam dua PRK ini," jelas beliau.

Beliau berharap selepas dua PRK ini, setiap parti dapat muhasabah semula hala tuju parti masing-masing.

PAS memperingati 42 tahun ‘fatwa harus’ masuk BN

Posted: 13 Jun 2016 04:27 AM PDT

 
Catatan ringkas mengingat kembali keputusan sayap ulama PAS pada 13 Jun 1974 mengharuskan kerjasama dengan Umno.


pas-bn


PETALING JAYA: Suatu usul yang diluluskan Muktamar PAS pada 13 Jun 1974, mengharuskan parti itu menyertai Barisan Nasional (BN) "bagi menegakkan Islam", disingkap lidah rasmi parti itu Harakahdaily hari ni, ketika desas-desus kerjasama PAS dan Umno menjadi bahan kempen pilihan raya kecil di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Keputusan sayap ulama PAS itu susulan ucapan dasar Yang Dipertua PAS ketika itu, Datuk Mohd Asri Muda, yang menggariskan sebab PAS perlu menyertai BN, menurut catatan dalam ruangan "Hari Ini Dalam Sejarah" laman Harakahdaily hari ini.

Antara lain, beliau berpendapat dengan PAS bersama-sama BN, ia dapat menjamin "keutuhan kuasa dan pimpinan politik kita" dalam menghadapi masyarakat majmuk.

BN juga, menurutnya, mempunyai objektif "menegakkan Islam sebagai agama Persekutuan", di samping PAS diberikan kebebasan mengekalkan identitinya.

Beberapa bulan sebelum keputusan Dewan Ulama itu, PAS sudah pun bersetuju turut serta dalam penubuhan BN bagi menghadapi Pilihan Raya Umum 1974.

"PAS menyertai BN sebagai satu strategi politik antara tahun 1974 hingga akhir 1977 adalah berpandukan keharusan syarak, bukannya bertindak di atas keperluan politik semata-mata sesuai dengan kedudukan PAS sebagai sebuah parti Islam," menurut catatan ketua penyelidik Pusat Penyelidikan PAS, Mohd Fadli Ghani.

PAS sejak kebelakangan ini dilihat mengubah pendiriannya mengenai Umno apabila pucuk pimpinan tertinggi parti itu bersetuju menjalinkan kerjasama lebih erat dengan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

Disember lepas, Najib berkongsi pentas dengan Presiden PAS, Datuk Seri Najib Razak apabila kedua-dua mereka menghadiri multaqa Universiti Al-Azhar di Kuala Lumpur.

Ia susulan langkah Najib menawarkan kerjasama kepada parti Islam itu pada Perhimpunan Agung Umno tahun lepas.

Kerjasama kedua-dua parti itu sekali lagi terlihat apabila Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian Hadi bagi pelaksanaan hukum hudud berjaya dibentangkan di Parlimen bulan lalu, selepas mendapat sokongan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman.

UTM akui kesilapan slaid pembentangan agama Hindu dan Sikh

Posted: 13 Jun 2016 04:24 AM PDT

 
Antara perkara kontroversi dalam slaid adalah, Islam memperkenalkan erti kesopanan dan kebersihan diri kepada penganut Hindu di India.


P-Kamalanathan


PETALING JAYA: Naib Canselor (NC) Universiti Teknologi Malaysia (UTM) mengakui berlaku kesilapan fakta dalam slaid pembentangan yang menyentuh sensitiviti agama Hindu dan Sikh yang diviralkan di laman sosial hari ini.

Timbalan Menteri Pendidikan Datuk P.Kamalanathan dalam muatnaik terbaru di laman Facebook milik beliau berkata, rakam layar kedua-dua slaid pembentangan yang mengundang rasa tidak puas hati netizen itu disahkan sebagai satu kesilapan dan NC bersetuju untuk membetulkan segera kesilapan yang telah berlaku.

Antara kandungan kontroversi slaid tersebut adalah, Islam memperkenalkan erti kesopanan dan kebersihan diri kepada penganut Hindu di India serta dakwaan bahawa pengasas agama Sikh, Kabir tidak memahami Islam dan terpengaruh dengan masyarakat Hindu di sekitarnya.

"Saya juga meminta agar beliau memastikan supaya kesilapan itu tidak berulang kerana ia boleh menyebabkan kekeliruan dan ketidakpuasan dalam kalangan pelajar di samping menyebarkan fakta yang salah," kata ahli Jawatankuasa Kerja Pusat MIC itu.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda MIC, C.Sivarraajh juga menyelar tindakan UTM membenarkan slaid itu dibentangkan.

Katanya, UTM perlu mencari jalan untuk meningkatkan kualiti pendidikan dan meningkatkan pengetahuan serta keupayaan intelek pensyarah dan ahli akademiknya.

"Jangan menjadi bahan ketawa dalam kalangan ahli akademik dan universiti dunia," katanya dalam laman Facebook beliau.

Pulangkan duit kami – pelanggan Rayani Air

Posted: 13 Jun 2016 04:19 AM PDT

 
Ada pelanggan berpendapat, Rayani Air bukan saja mengecewakan pelanggan-pelanggan dengan perkhidmatannya, tetapi juga membawa nama tidak baik kepada Islam.


rayani-air


PETALING JAYA: Sejumlah netizen yang tidak berpuas hati dan marah bertindak menuntut Rayani Air memulangkan wang, susulan pembatalan lesen perkhidmatan udara (ASL) syarikat penerbangan itu.

Seorang pengguna Facebook, Hafiefz Izzuddin mengulas satu kenyataan media yang dimuat naik ke Facebook Rayani Air: "Tolonglah Rayani Air, kebanyakan kami telah cuba menghubungi (syarikat penerbangan itu) dan ramai daripada kami gagal. Setelus mana anda mahu bayar balik duit kami?"

Seorang lagi netizen, Radziah Taris bertanya: "Macam mana dengan duit saya? Sudah lebih 30 hari gagal dihubungi menerusi telefon."

"Tolong bayar balik (duit saya)," komen tiga individu berasingan, Mei Ying, Myra Mohd dan Wesley Kho.

"Lain kali tolong kembali dengan penambahbaikan daripada semua sudut! Anda bukan saja mengecewakan pelanggan-pelanggan dengan perkhidmatan anda, tetapi juga membawa nama tidak baik kepada Islam," tulis Khurshed Kayumov.

Nurul Hakeem pula berpendapat: "Anda bukan satu kegagalan sehingga anda mula menyalahkan pihak lain untuk kesilapan anda. Haha tak pernah gagal salahkan orang lain. Hebat. Tahniah kepada anda. Terima kasih kerana memusnahkan semua usaha gigih."

Demikian reaksi pelanggan dan netizen selepas Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) mengumumkan pembatalan ASL Rayani Air kerana melanggar syarat ditetapkan lesen tersebut di samping kedudukan kewangan dan komersial yang lemah untuk terus beroperasi.

MAVCOM berkata, jika Rayani Air gagal memulangkan wang kepada pengguna yang telah membeli tiket, mereka boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap syarikat penerbangan tersebut berdasarkan undang-undang sedia ada.

Pengasas yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Rayani Air, Ravi Alagendrran pula berkata, rayuan akan dikemukakan kepada MAVCOM dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) supaya ia diberikan peluang kedua untuk mencari pelabur baru bagi memulih dan menguruskan syarikat penerbangan patuh syariah pertama di negara ini.

"Pembatalan ini berlaku di puncak rundingan kami dengan pelabur untuk pengambilalihan ekuiti dalam Rayani Air di mana pemilik masa kini sedar bahawa pengurusan mereka tidak lagi layak untuk memulihkan syarikat penerbangan itu.

"Pasukan pengurusan yang berkelayakan dan kukuh daripada pelabur baru akan memulih dan menguruskan syarikat penerbangan itu lebih baik daripada kami.

"Kebangkitan semula Rayani Air penting dalam menyelesaikan kesan kewangan syarikat yang menjadi isu sosioekonomi negara seperti gaji pekerja, bayaran balik tiket dan liabiliti lain untuk manfaat pekerja,
perjalanan orang ramai, pemegang saham dan industri penerbangan awam Malaysia," katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

BERIKUTAN IMPAK POSITIF, TUN M WAJIB DIDATANGKAN SEKALI LAGI KE SUNGAI BESAR DAN KUALA KANGSAR

Posted: 12 Jun 2016 10:22 PM PDT

shahbudindotcom


Kehadiran bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad berkempen secara terbuka pada hari Sabtu di Sungai Besar dan Ahad di Kuala Kangsar ternyata memberi impak yang baik kepada harapan kemenangan calon Amanah pada pilihanraya kecil 18 Jun ini.

Berdasarkan pengamatan rakan-rakan yang berada di kedua-dua kawasan tersebut, mereka melihat kehadiran Tun Mahathir telah memberi kesan lebih baik kepada calon Amanah dan seterusnya menggugat harapan BN untuk mengekalkan kemenangannya.

Kata mereka, pengundi bukan Melayu yang majoritinya memang tidak bersama BN dan kerajaan selama ini akan lebih melimpah sokongan mereka kepada Amanah selepas kehadiran Tun Mahathir bersama kelompok kaum itu.

Ini kerana pengundi bukan Melayu sememangnya lebih mengkagumi dan cenderung mempercayai kata-kata bekas Perdana Menteri selama 22 itu berikutan dasar ekonomi yang pro kepada kaum tersebut sepanjang pemerintahannya.

Dengan kata yang mudah, bukan Melayu lebih percaya dan yakin serta terhutang budi kepada Tun Mahathir berbanding Najib.

Pengundi Melayu turut dikatakan mula berbelah bagi dengan kehadiran dan sokongan terbuka Tun Mahathir kepada calon Amanah berikutan logik yang diberikan olehnya amat mudah difahami iaitu kekalahan calon BN tidak sama sekali menyebabkan kerajaan bertukar, sebaliknya hanya bertujuan menghantar mesej penolakan rakyat terhadap Najib semata-mata.

Mereka juga percaya, pertambahan dua Ahli Parlimen kepada Pakatan Harapan melalui kemenangan dalam pilihanraya kecil ini tidak memberi banyak kelebihan kepada gabungan itu, tetapi ia mungkin mampu memberi sinar harapan yang lebih baik kepada masa depan rakyat dan negara.

Kata rakan yang dihubungi itu lagi, memang ramai pengundi yang ingin bersama-sama untuk menghantar mesej penolakan itu kerana kebanyakannya turut lemas dengan pelbagai isu berkaitan Najib yang terdedah satu demi satu sejak kebelakangan ini.

Secara umumnya, ramai pengundi bersungut bahawa sampai  bila rakyat harus dihidangkan dengan cerita-cerita buruk mengenai Najib yang dari segi jangka panjangnya memang menjejaskan nama baik negara dan tidak memberi tekanan kepada rakyat menikmati kehidupan yang lebih baik.

Oleh itu, kemungkinannya ialah lebih ramai rakyat yang akan mengundi Amanah apabila melihatkan kesungguhan dan sokongan terbuka yang telah ditunjukkan oleh Tun Mahathir sepanjang sehari suntuk berkempen di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Dalam keadaan ini, selain jentera Pakatan Harapan perlu meneruskan kempen seperti biasa sehingga hari pengundian pada 18 Jun, diyakini juga bahawa kelebihan akan terus memihak kepada calon Amanah sekiranya Tun Mahathir dapat didatangkan sekali lagi ke kedua-dua kawasan tersebut.

Tarikh yang paling baik untuk Tun Mahathir datang kembali ialah sehari sebelum pembuangan undi sama ada berucap dalam ceramah yang diadakan secara besar-besaran atau beramah mesra dengan pengundi di kawasan-kawasan yang dikenalpasti sebagai kubu kuat UMNO.

Kehadiran kali kedua beliau ke Sungai Besar dan Kuala Kangsar pasti menjadikan hasrat untuk menghantar mesej penolakan rakyat terhadap Najib lebih mudah lagi menjadi kenyataan. 

Pemimpin dan menteri-menteri UMNO juga jelas gusar dan panik dengan kehadiran kali pertama Tun Mahathir dengan pelbagai serangan cuba ditujukan kepadanya, tetapi dengan hadir sekali lagi barangkali juga akan membuatkan mereka terus "mengigau" dan "meracau-racau"  macam cacing kepanasan tetapi tidak satu pun menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan.
 
 
 

PKR mahu SPR tegur Zahid

Posted: 12 Jun 2016 10:19 PM PDT

PKR mahu SPR tegur Zahid
Izzah bersama Seketeriat Mahasiswa Pakatan Harapan ketika sidang media, hari ini. - Foto Sinar Online


SUNGAI BESAR - PKR menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberi teguran kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berikutan kenyataannya yang didakwa memberi bayangan akan memeriksa peti undi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata, SPR perlu memberikan teguran memandangkan badan tersebut sebelum ini menyatakan bahawa mereka tidak pernah menyebelahi mana-mana pihak untuk mengambil tindakan.

"Tidak pernah saya dengar kenyataan seperti ini sepanjang hidup saya.

"Beliau tidak boleh mengugut pengundi seolah-olah menteri-menteri BN mempunyai akses kepada pengundi dan siapa yang akan mereka undi, " katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Amanah, hari ini.

Izzah berkata demikian bagi merujuk  kenyataan Ahmad Zahid yang mengatakan pihaknya telah membuat perjanjian dengan kira-kira 300 nelayan untuk membantu mereka dalam PRK kali ini.

Selain itu, Izzah turut menyifatkan kenyataan Zahid tersebut sebagai satu ugutan kepada para nelayan.

Simbol ‘Adidas’ bagi sokong DAP, kata Guan Eng

Posted: 12 Jun 2016 10:12 PM PDT

MALAYSIAKINI


DAP mengakui berdepan cabaran untuk melobi undi bagi Parti Amanah Negara (Amanah) kerana masih terdapat pengundi Cina di Sekinchan yang keliru dengan parti itu yang bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar.

Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata segelintir masyarakat Tionghua di kawasan itu ketika ditemui memaklumkan mereka keliru dengan simbol Amanah kerana lazimnya melihat DAP dengan lambang 'roket'.

"Kita datang merayu undi dengan penduduk tempatan. Respons adalah sangat menggalakkan tapi ada sedikit kekeliruan tentang simbol. Ini kerana mereka (penyokong Cina) kenal 'roket' tapi roket tidak bertanding.

"Kita kena perkenalkan (simbol) Amanah di mana YB Ng Suee Lim telah samakan simbol 'adidas' ataupun 'tiga segi' (bagi menyokong DAP)," katanya kepada pemberita selepas tinjauan mesra di perkampungan nelayan Bagan Sekinchan, lewat petang semalam.

PRK kali ini merupakan penyertaan pertama kali Amanah yang meletakkan calonnya bertanding dalam pilihan raya di Semenanjung sejak ditubuhkan pada 16 September 2015.

Pengundian serentak bagi PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar ditetapkan pada 18 Jun ini, manakala pengundian awal pada 14 Jun.


Berdosa dan celaka jika pilih wakil rakyat salah, kata Hadi

Posted: 12 Jun 2016 10:00 PM PDT

 
 
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi amaran kepada pengundi di Sungai Besar bahawa mereka akan berdepan dengan kemurkaan Ilahi jika memilih ahli parlimen salah pada 18 Jun ini.
Katanya, memilih wakil rakyat adalah satu tanggungjawab.

"Kalau apa yang diucap (oleh ahli parlimen) adalah salah, (maka) berdosa dan celakalah kita," katanya pada satu ceramah di Sungai Besar malam semalam.

PAS sebelum ini mendakwa mereka yang mengundi calon parti itu akan mendapat ganjaran Allah pada akhirat termasuk memasuki syurga.

Ini kerana ahli parlimen yang dipilih mewakili kerusi Sungai Besar dan juga Kuala Kangsar berpeluang membahas dan mengundi berhubung usul rang undang-undang persendirian Hadi bagi memperkasakan kuasa mahkamah syariah pada sesi Parlimen akan datang.

Pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) akan membuka jalan bagi pelaksanaan hudud di Kelantan.

Pilihan raya kecil Sungai Besar menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon PAS Dr Rani Osman, calon BN Budiman Mohd Zohdi, dan calon AMANAH Azhar Shukur.

Hadi berkata calon-calon PAS, termasuk Dr Rani adalah jujur serta bertanggungjawab kerana telah melafazkan sumpah bai'ah bagi memastikan mereka tidak menyimpang dari prinsip-prinsip parti Islam itu.

"Kalau khianat akan dilaknat oleh Allah

"Sebab itu wakil PAS tak makan dedak walaupun orang tabur dedak," katanya, merujuk kepada kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas perdana menteri itu sebelum ini berkata bahawa beliau telah menemui Hadi bagi menerangkan dakwaan salah laku Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak tetapi "apa yang dia nampak ialah dedak."

Menurut Hadi, sumpah bai'ah itu adalah mengapa wakil PAS tidak pernah terbabit dalam mana-mana skandal rasuah, termasuk yang melibatkan banglo.

Walaupun beliau tidak menyebut sebarang nama, bidasan itu mungkin ditujukan kepada bekas sekutu PAS yang kini bertukar menjadi musuhnya, iaitu Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang kini disiasat atas tuduhan rasuah kerana membeli banglo di bawah harga pasaran.

Hadi juga mungkin merujuk kepada bekas Menteri Besar Selangor Dr Khir Toyo, yang baru-baru dibebaskan daripada tahanan rumah selepas menjalani hukuman penjara kerana skandal rasuah dalam pembelian banglonya.

'Shafee dilantik duta hak asasi, tapi Suhakam dibiar kosong'

Posted: 12 Jun 2016 09:57 PM PDT

MALAYSIAKINI


Suaram mengecam pelantikan peguam veteran Tan sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai Duta Besar Tugas-tugas Khas Mengenai Hak Asasi Manusia atas alasan beliau tidak mempunyai rekod kredibel dalam mempertahankan hak asasi.

Dalam satu kenyataan media, Pengarah Eksekutif Suaram Sevan Doraisamy berkata sekiranya kerajaan serius mengenai hak asasi manusia, ia tidak seharusnya membiarkan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) tanpa pesuruhjaya sejak beberapa bulan lalu dan mengurangkan belanjawannya.

"Pencabulan hak asasi manusia berterusan dan sekatan terhadap kebebasan bersuara serta hak asasi adalah bukti kerajaan Malaysia kurang berminat dalam memenuhi tanggungjawabnya mempertahankan hak asasi manusia.

"Jika kerajaan Malaysia ikhlas dalam komitmennya terhadap hak asasi manusia di Malaysia, ia akan dilantik pesuruhjaya-pesuruhjaya baru dan meningkatkan peruntukan kewangan untuk Suhakam bukannya memotong separuh belanjawan mereka," katanya.

Doraisamy seterusnya menggesa kerajaan berhenti memperdayakan masyarakat antarabangsa mengenai rekod hak asasi manusia di negara ini.

Tempoh penggal pesuruhjaya Suhakam bagi lantikan 2013-2016 berakhir pada 25 April lalu, dan jawatan berkenaan dibiarkan kosong kosong sejak tarikh berkenaan.

Sebelum itu, bajet 2016 menyaksikan peruntukan untuk suruhanjaya itu berkurangan daripada hampir RM11 juta kepada RM5.5 juta.

Keluarga remaja hina TMJ cuba kurangkan tempoh penjara

Posted: 12 Jun 2016 09:54 PM PDT

 
 
Peguam remaja Muhammad Amirul Azwan, yang dipenjara selepas mengaku bersalah menghina Tunku Mahkota Johor, memfailkan notis rayuan terhadap hukuman itu di Mahkamah Tinggi Johor Bahru hari ini.

Hassan Karim berkata beliau diarahkan oleh keluarga Amirul untuk memohon mengurangkan tempoh pemenjaraan Amirul.

Amirul sebelum ini mengaku bersalah terhadap 14 tuduhan menghina Tunku Ismail Sultan Ibrahim dengan sengaja dan dijatuhi hukuman penjara maksimum bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
"Kenapa penjarakan dia? Dia sepatutnya didenda saja.

"Dia pesalah yang masih muda, hanya berumur 19 tahun dan baru saja habis sekolah," katanya kepada Malaysiakini.

Hassan yang juga pengerusi PKR Johor berkata Amirul tidak diwakili peguam apabila didakwa di Mahkamah Sesyen Johor Bahru sebelum ini.

Seksyen 233 akta itu berkaitan penggunaan tidak wajar jaringan Internet untuk tujuan menggangu, mengugut atau menyakitkan hati pihak lain.

Undang-undang juga memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun, denda sehingga RM50,000 atau kedua-duanya jika disabitkan bersalah

Pas tidak terpengaruh 'dedak' Umno

Posted: 12 Jun 2016 09:52 PM PDT

Hadi Awang
Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.


SEKINCHAN - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan, parti Islam itu tidak pernah terpengaruh dengan pemberian 'dedak' yang ditawarkan pihak tertentu walaupun ia kini mula mendekati parti pemerintah.

Beliau menegaskan, Pas mampu meneruskan perjuangan dasar Islamnya tanpa mengamalkan politik wang dan ketirisan dana awam yang didakwa dirintis oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Pas tidak menentang individu. Pas menentang pendekatan, konsep dan dasar. Kalau orang diubah, dasar dan pendekatannya sama, tiada perubahan. Siapa yang ajar bagi dedak?

"Pas tidak terpengaruh dengan dedak. Pas boleh terus melangsungkan perjuangan, tiada politik wang, tiada politik BR1M, 1MDB, KWSP, Maica Holdings, Perwaja dan Tabung Haji. Itu adalah rantaian dari awal," katanya kepada pemberita semasa menyantuni rakyat di bazar Ramadan di sini, hari ini.

Beliau mengulas pendedahan Mahathir hari ini yang mendakwa telah menemui Abdul Hadi bagi menerangkan dakwaan salah laku Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

[ARTIKEL BERKAITAN: 'Saya temui Hadi terang kesalahan Najib tapi...']

Mengulas lanjut, Abdul Hadi mengakui beliau ada menemui Mahathir mengenai salah laku Perdana Menteri itu, baru-baru ini.

"Betul, dalam masa dua tiga bulan lepas," jelasnya.

Ditanya tentang tindakan Mahathir yang menyatakan sokongan secara terbuka terhadap calon Pakatan Harapan bagi menghadapi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar, beliau hanya menyifatkan itu perkara kecil.

"Dia pernah jadi Perdana Menteri, kita pernah lawan dia ketika dia tak jadi Perdana Menteri, perkara kecil, bukan besar," ujarnya.


'Aku bunuh polis malam ni'

Posted: 12 Jun 2016 09:38 PM PDT


'Aku bunuh polis malam ni'
Tertuduh (tengah) dikawal polis keluar dari mahkamah untuk dihantar ke Penjara Pengkalan Chepa.


KOTA BHARU – Padah melibas polis dengan pisau dan parang hingga menyebabkan cedera, seorang pembuat bata batu dihukum penjara sembilan bulan oleh Mahkamah Majistret Kota Bharu, hari ini.

Hukuman terhadap tertuduh, Mohamad Khairul Nizan Shamsuddin, 26, diputuskan Majistret, Mohd Firdaus Zainal Abidin selepas tertuduh mengaku salah.

Tertuduh didakwa dengan sengaja menyebabkan cedera bagi menakutkan seorang pegawai kanan polis, Khairul Azmi Juahari menggunakan pisau dan parang di sebuah rumah tanpa nombor di Kampung Paloh Rambai, Jalan Kota Bharu, di sini, pada jam 9.30 malam, 30 Mei lalu.

Dakwaan dijalankan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau dengan denda atau kedua-duanya sekali.

Dalam serbuan lalu, pengadu bersama pasukan dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu menyerbu rumah tertuduh. Pengadu mendapati pintu tidak berkunci dan memperkenalkan diri serta menyatakan tujuan kedatangan pengadu.

Tertuduh bagaimanapun bertindak mengambil pisau dan parang yang berada di lantai ruang tamu dan menyerang pengadu serta anggota lain dengan melibas parang dan pisau itu sambil menjerit, "aku bunuh polis malam ni".

Berlaku pergelutan antara pengadu dan suspek, bagaimanapun pisau dan parang berjaya dirampas. Pengadu cedera pada dua jari dan bengkak pada betis.

Hukuman diarah berkuat kuasa dari tarikh tertuduh ditahan. Pendakwaan kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Ainun Zafirah Abd Halim.


Hadir ceramah dapat sayur sawi

Posted: 12 Jun 2016 09:36 PM PDT

Hadir ceramah dapat sayur sawi
Antara penyokong Pakatan Harapan bersama sayur yang diterima ketika menghadiri ceramah. - Foto Sinar Harian


KUALA KANGSAR - Unik. Para penyokong yang menghadiri ceramah Umum PRK Kuala  Kangsar Pakatan Harapan Perak ‎malam ini  mendapat 'buah tangan' berupa sayur sawi.

Sayur sawi segar itu dibawa oleh penyokong pakatan itu dari Cameron Highlands.

Situasi itu menarik perhatian wartawan yang bertugas membuat liputan ceramah berkenaan.

Sayur berkenaan diedarkan kepada pengunjung ketika ceramah sedang berlangsung.

Menurut beberapa penyokong yang ditemui Sinar Harian  memberitahu mereka mendapat sawi itu kira-kira jam 9:30 malam tadi.

"Sawi ini diberi secara percuma dari penyokong Pakatan Harapan. Mereka bawa dua bakul besar ke sini.

"Tadi ada petugas yang beri kepada kami, waktu ketika ceramah berlangsung,"‎jelas beberapa penyokong yang menerima sawi berkenaan.

Dalam ceramah itu, antara yang hadir ialah Penasihat DAP, Lim Kit Siang, calon Parti Amanah Negara (Amanah), Profesor Dr Ahmad Termizi Ramli dan beberapa pimpinan pembangkang yang lain.

‎Ceramah di adakan di Jalan Dato Sagor, Kuala Kangsar.


Jangan beli mercun dalam talian

Posted: 12 Jun 2016 09:31 PM PDT

SINAR HARIAN

Khalid Abu Bakar
Khalid Abu Bakar


KUALA LUMPUR - Pihak polis menasihatkan orang ramai agar tidak membeli mercun yang dijual secara dalam talian kerana penjualannya tidak dibenarkan.

Individu yang menjualnya lebih-lebih sempena hari raya ini boleh dikenakan tindakan undang-undang tegas, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Beliau berkata, penjualannya adalah haram dan merupakan satu kesalahan.

"Namun setakat ini pihak polis masih belum menerima aduan mengenai penjualan mercun secara online, sekiranya ada kami akan mengambil tindakan undang-undang.

"Saya berharap pihak penghantaran seperti Pos Laju dan syarikat penghantar barangan memberi kerjasama dengan polis dalam membanteras perbuatan ini termasuk penyeludupan mercun secara haram," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata penyimpanan dan penghantaran mercun-mercun itu juga boleh mendatangkan bahaya kepada pejabat dan petugas yang berkhidmat di syarikat penghantaran.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) ketika dihubungi berkata pihaknya akan memberi bantuan teknikal kepada polis dalam kes penjualan mercun menerusi dalam talian sekiranya perlu.
Menurutnya antara bantuan yang boleh diberikan ialah mengenal pasti suspek, kepakaran forensik dan jika perlu menyekat laman sesawang berkenaan.

Tinjauan Bernama mendapati sekurang-kurangnya tujuh laman sesawang yang  beroperasi menerusi laman web serta laman sosial dan aplikasi telefon pintar WhatsApp dan Instagram.

Laman sesawang berkenaan memuat naik gambar pelbagai jenis mercun antaranya mercun mancis, bola, naga, padi, das, thunder clap dan roket yang dijual antara RM3 sehingga RM260 sekotak bergantung pada saiz.

Tujuh laman terbabit menggunakan nama seperti Mercun Raya 2016, Mercun RAYA 2016 Baru, Bungapi & Mercun@skyblast, Mercun Online Store (mercun_online), mercun_bunga_api_lcm, Kedai Bunga Api Raya dan Mercun Raya.    

Modus operandi mereka ialah dengan meminta orang ramai membuat pilihan jenis mercun yang dipaparkan dan kemudian menghubungi mereka untuk membuat tempahan.

Ketika wartawan Bernama menghubungi beberapa laman sesawang tersebut, beliau diminta untuk membuat pembayaran menerusi akaun bank dan diberi pilihan sama ada mahu menerima tempahan secara serahan tangan atau secara pos.

Antara mercun yang ditawarkan ialah mercun bola, mercun naga dan mercun roket yang mengeluarkan bunyi dentuman kuat dan boleh mencederakan orang. - Bernama

Tiada ulasan: