Ahad, 28 Februari 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


DULU DI KEDAH, KINI SUDAH MEREBAK KE JOHOR

Posted: 28 Feb 2016 06:26 AM PST

shahbudindotcom

Satu-satunya pemimpin UMNO yang ternampak masih rasional dan berani mengakui wujudnya cabaran besar berikutan penggantungan jawatan Timbalan Presiden UMNO, Muhyiddin Yassin ialah Menteri Besar Johor, Khaled Nordin.
 
 
 
 
 
Saya akui keputusan itu menjadi cabaran besar bagi kami di Johor dan saya percaya UMNO perlu bekerja lebih keras, katanya lagi.

Sementara yang lain masih khayal dengan kenyataan-kenyataan  ampu, bodek dan puji yang menggambarkan sudah "kenyang termakan dedak"  atau dengan harapan diberikan lebih banyak lagi "tambahan dedak" berbanding mahu melihat realiti yang sebenar di depan mata.
 
 



 
 
 
Hanya beberapa hari setelah penggantungan Muhyiddin, tanda-tanda cabaran besar yang dibimbangi Khaled itu sudah muncul di Johor dan dipercayai akan terus membesar dari semasa ke semasa.

Jika sebelum ini pengguguran Mukhriz Mahathir menyebabkan banyak lambang BN diterbalikkan di Kedah sebagai tanda protes, sekarang ini perkara yang sama sudah berlaku juga di Johor.
 
 
 
 
 
Sama seperti Kedah, perubahan mungkin semakin sukar dielakkan di Johor. Dengan pembangkang sudah mempunyai 18 daripada 56 kerusi DUN, segala-galanya tidak mustahil berubah dalam pilihanraya akan datang ekoran ketidakadilan yang dimangsakan terhadap Muhyiddin.
 
 
 

Yayasan 1MDB taja 150 imam, pengerusi JKKK naik haji

Posted: 28 Feb 2016 06:20 AM PST

BERNAMA




Sebanyak 150 imam dan pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dari Sarawak akan dipilih bagi menyertai Program Khas Haji Yayasan 1Malaysia Berhad (1MDB) tahun ini, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mengumumkan perkara itu semasa melawat Masjid Jamek Saratok hari ini, Perdana Menteri berkata mereka yang dipilih itu nanti terdiri daripada 75 imam dan 75 pengerusi JKKK.

"Kami serahkan kepada kerajaan negeri untuk menentukan siapa yang akan terpilih untuk menunaikan fardu haji di bawah program ini nanti," katanya.

Beliau berkata ini adalah sebagai menghargai jasa kepimpinan imam dan pengerusi JKKK di peringkat akar umbi.

Program khas untuk menunaikan rukum Islam kelima itu dimulakan Yayasan 1MDB pada 2011 dengan sebanyak 111 jemaah dari seluruh negara. Jumlah itu ditingkatkan kepada 400 orang pada tahun berikutnya, 2013 (800), 2014 (1,000) dan 2015 (1,200).

Najib berkata jumlah yang dipilih bagi negeri Sarawak adalah besar dan beliau berharap mereka akan mendapat haji yang mabrur nanti.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Perumahan dan Pelancongan Sarawak Datuk Amar Abang Johari Tun Openg.

Terdahulu Perdana Menteri merasmikan Program Sejiwa Senada 2016 Saratok yang turut dihadiri oleh Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem.-Bernama


Khairuddin bukan boleh pakai, kata Tengku Adnan

Posted: 28 Feb 2016 06:17 AM PST

Zulaikha Zulkifli

 


Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata tindakan bekas pemimpin parti itu Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan yang ingin membuat laporan terhadap parti itu kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) sebagai "tidak boleh pakai".

"Itu dia cakap (tak patuh peraturan parti). Dia ahli Umno pun entah betul ke tak. Khairuddin tu bukan boleh pakai," katanya sinis.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas melancarkan Kenduri 1Wilayah Persekutuan di kawasan Parlimen Segambut hari ini.

Terdahulu Khairuddin mendakwa Majlis Tertinggi (MT) Umno tidak mematuhi peraturan parti termasuk apabila menggantung Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan presiden.

Tambahnya, dengan menggantung Muhyiddin sebagai pemimpin nombor dua parti, majlis itu juga tidak menghormati keputusan pemilihan parti yang lalu.

Sehubungan itu, Khairuddin bercadang untuk membuat laporan terhadap ROS pada 1 Mac depan.
Kenapa nak ambil tindakan pada Nazri?

Ketika ditanya mengenai desakan Umno Pagoh yang meminta agar tindakan diambil terhadap anggota MT, Datuk Seri Nazri Aziz yang mengibaratkan Muhyiddin seperti 'anjing', Tengku Adnan meminta perkara itu disemak terlebih dahulu.

Beliau meminta agar wartawan memeriksa fakta sekiranya Nazri yang juga menteri pelancongan pernah mengeluarkan kenyataan sedemikian.

"Kita dah gantung Muhyiddin kenapa nak ambil tindakan pada Nazri? Betul ke (Nazri cakap seperti itu), lebih baik awak periksa fakta awak," katanya.

Nazri baru-baru ini mengumpamakan tindakan Muhyiddin sejak kebelakangan ini ibarat 'anjing yang sibuk menggigit kaki' sehingga menyukarkan parti itu melaksanakan tanggungjawabnya.

Ekoran itu, Umno Pagoh mendakwa hati mereka serta bangsa Johor 'terguris' dengan kenyataan Nazri itu.

Terdahulu ketika berucap merasmikan majlis berkenaan, Tengku Adnan yang juga menteri Wilayah Persekutuan meminta rakyat di kawasan itu mengembalikan semula kerusi parlimen tersebut kepada BN.

Katanya, BN perlu menguasai kembali kerusi di Segambut serta di Wilayah Persekutuan bagi memastikan kerajaan dapat membantu rakyat dengan lebih mudah.

"Saya rayu yang tak undi BN, undi BN dan beritahu pada orang di bawah untuk pulang balik kerusi ini (Segambut) pada BN kerana sejak kerusi ini wujud sehingga sebelum pilihan raya umum ke-13, kawasan ini merupakan kawasan BN.

"Jadi pada pilihan raya umum ke-14 kita akan ambil semula Segambut. Boleh ke tak boleh?" kata Tengku Adnan yang kemudian mendapat sorakan "Boleh" dari hadirin.


'Muhyiddin kena terima kalau masih sayangkan Umno'

Posted: 28 Feb 2016 06:04 AM PST

BERNAMA




Keputusan Majlis Tertinggi (MT) UMNO menggantung Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden UMNO adalah tindakan yang wajar, kata anggota MT UMNO Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.

Beliau berkata tindakan Muhyiddin yang terus mengkritik kepimpinan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak hanya akan melemahkan parti.

"Kalau beliau masih sayangkan parti jangan buat tindakan yang memecah-belahkan walaupun telah digantung, kena terima keputusan dengan hati terbuka dan terus menyokong parti.

"Saya juga pernah dipecat (daripada UMNO) pada 1995, namun saya terima keputusan Majlis Tertinggi dengan hati terbuka. Saya tidak sabotaj atau menentang parti sebab saya sayangkan UMNO," katanya kepada Bernama selepas merasmikan Dataran Nelayan Kota Setia di Pasir Salak, hari ini.

Jumaat lepas, MT UMNO sebulat suara membuat keputusan menggantung jawatan Muhyiddin sebagai timbalan presiden berkuat kuasa serta merta, dan memutuskan Timbalan Perdana Menteri yang juga Naib Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menjalankan tugas sebagai timbalan presiden parti.

Terdahulu, Tajuddin yang juga Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani melepaskan kira-kira 100,000 benih anak udang galah di perairan Sungai Perak serta menyampaikan elaun sara hidup sebanyak RM200 kepada setiap 85 nelayan.

Di ALOR SETAR, UMNO Bahagian Pendang yakin Ahmad Zahid mampu menjalankan tugas sebagai timbalan presiden UMNO dengan baik demi memastikan kelangsungan parti.

Ketua UMNO Bahagian Pendang Datuk Paduka Md Rozai Safian berkata, keyakinan itu dibuktikan dengan kebolehan dan prestasi cemerlang ditunjukkan Ahmad Zahid walaupun baru beberapa bulan menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri.

"UMNO Pendang sangat menyokong dan akan memberi kerjasama penuh dalam hal-hal yang berkaitan dengan tugasan beliau," katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Rozai turut berkata, gandingan Menteri Besar Kedah yang baharu Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah sebagai pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah dan Datuk Seri Mahdzir Khalid sebagai timbalan pengerusi mampu menghasilkan impak baik.

"Kami juga ucapkan terima kasih kepada Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir atas perkhidmatan, budi dan jasa beliau terhadap UMNO Pendang sepanjang beliau menjadi Menteri Besar dan pengerusi badan perhubungan UMNO Kedah," katanya.-Bernama

TH lapor polis, Rafizi didesak tunjuk bukti

Posted: 28 Feb 2016 05:50 AM PST

Lembaga Tabung Haji
.


SHAH ALAM - Lembaga Tabung Haji (TH) membuat laporan polis hari ini selepas Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli mendakwa agensi tersebut memberi jaminan korporat kepada sebuah syarikat bersekutunya, TH Heavy Engineering Berhad (THHE).

Menafikan dakwaan tersebut, Bahagian Hal Ehwal Awam dan Komunikasi Korporat TH menerusi kenyataan hari ini meminta Rafizi menamakan bank yang memberi pinjaman kepada THHE sebagai bukti dakwaan terbabit.

‎TH juga turut menuntut Rafizi mengemukakan bukti surat jaminan korporat seperti yang didakwa oleh Rafizi.

"Kami amat kesal dengan penyebaran dokumen-dokumen menerusi laman sosial secara rambang dan tuduhan tidak berasas serta berunsur fitnah.

"Dakwaan tersebut jelas memberi impak negatif kepada TH dan akan menjejaskan kepentingan para pendepositnya," katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Menurut pihak TH lagi, laporan tersebut dibuat bagi menjaga kepentingan reputasi TH sebagai sebuah institusi Islam di negara ini.

Sebelum ini, Rafizi menegaskan terdapat jaminan korporat diberikan TH kepada THHE.

Beliau dalam pada itu turut melampirkan surat didakwa daripada kerajaan kepada pegawai kanan TH pada Disember lalu berkaitan dakwaannya itu.

Muhyiddin kini ada lebih banyak ruang bersuara

Posted: 28 Feb 2016 05:47 AM PST

Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Sinar Harian
 
SHAH ALAM - Penganalisis politik berpandangan penggantungan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden Umno akan memberi lebih ruang kepadanya untuk bersuara.

Pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata,‎ ini boleh dilihat berdasarkan kenyataan yang Muhyiddin keluarkan selepas beliau digantung.

"Melihat kepada kenyataan selepas beliau digantung, saya rasa beliau akan lagi bebas mengkritik kepimpinan parti," katanya kepada Sinar Online hari ini.

Namun, ujarnya, karier politik Muhyiddin diramalkan tidak akan kekal lama.

"Terpulang pada Muhyiddin. Berdasarkan umur dia, saya rasa dia masih ada sepenggal atau paling lama pun dua penggal untuk aktif berpolitik," katanya.

[ ARTIKEL BERKAITAN: Muhyiddin: Hanya kerana menegur presiden ku 'ditendang'‎ ]

Majlis Tertinggi (MT) Umno kelmarin sebulat suara membuat keputusan menggantung jawatan  Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden parti berkuat kuasa serta merta.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, Naib Presiden Unmo Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akan menjalankan tugas-tugas timbalan presiden itu.

Muhyiddin melalui satu kenyataan hari ini dilihat benar-benar 'meluahkan isi hatinya' selepas beliau digugurkan daripada jawatan Timbalan Presiden Umno.


Rafizi: Abdul Hadi sepatutnya sedar...

Posted: 28 Feb 2016 05:42 AM PST

Rafizi Ramli
Rafizi Ramli - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDDIN ABDUL RAHIM


SHAH ALAM - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sepatutnya sedar bahawa pemimpin Umno sendirilah yang mencorak laluan dan pentadbiran parti itu.

Menurut Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, pentadbiran parti hanya boleh dibentuk pemimpin parti dan pentadbiran itu tidak mempunyai apa-apa perbezaan selagi ia di bawah kepimpinan seseorang individu.

Sebaliknya, katanya lagi, corak atau pentadbiran parti hanya akan berubah sekiranya parti itu bertukar presiden atau pemimpin.

"Sepanjang sejarah Umno terutamanya selepas merdeka, sebenarnya pimpinan Umno itulah yang mencorakkan hala tuju dan pendekatan Umno. Sebab itulah Umno akan bertukar wajah setiap kali parti itu bertukar presiden.

"Bagi saya, kemudaratan yang dibawa oleh parti kepada rakyat sebenarnya berbalik kepada jenis individu yang menjadi pemimpin parti itu sendiri. Jika pemimpin parti itu kasar, tidak mementingkan rakyat, maka parti pun akan menjadi kasar dan tidak mementingkan rakyat," katanya menerusi posting terbaharu di akaun Facebooknya, hari ini.

Semalam, Abdul Hadi menegaskan beliau tidak akan menyertai himpunan Anti-Najib yang diadakan pada 27 Mac akan datang.

Menurut pemimpin Pas itu, beliau tidak pernah bermusuhan dengan pemimpin Umno, sebaliknya bermusuhan dengan parti Umno itu sendiri.


Tiada ulasan: