Selasa, 2 Februari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bekas menteri undang-undang fail semakan semula keputusan Peguam Negara membersihkan Najib

Posted: 02 Feb 2016 08:00 AM PST

KUALA LUMPUR, 2 Feb - Datuk Zaid Ibrahim hari ini memfailkan permohonan mahkamah untuk menyemak semula keputusan Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali tidak mendakwa terhadap Datuk Seri Najib Razak dan juga perintah yang kedua di graftbusters Malaysia untuk menutup dua kes terhadap Perdana Menteri.

 Dalam satu kenyataan akhbar, bekas menteri undang-undang de facto itu berkata beliau memohon kebenaran semakan kehakiman daripada mahkamah atas alasan keputusan Peguam Negara pada RM2.6 bilion dan kes-kes SRC International adalah tidak munasabah dan merupakan "senaman tidak wajar mengikut budi bicara".

 Zaid mendakwa Peguam Negara tidak menikmati "budi bicara mutlak" kerana budi bicara yang diberikan kepadanya dalam Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan menunjukkan tugasnya perlu dijalankan dengan mengambil kira kepentingan awam dan juga dengan rasa keadilan.

 "Setakat yang saya telah dinasihatkan, tiada apa yang dikenali dalam undang-undang sebagai konsep 'budi bicara mutlak.

 "Tanggapan budi bicara tidak terbatas itu sebenarnya bertentangan dengan kedaulatan undang-undang, dan ia adalah untuk sebab ini saya terpaksa bertindak," kata bekas ahli Umno itu dalam satu kenyataan yang disiarkan dalam blognya.

 Zaid berkata beliau memohon semakan kehakiman terhadap dua perkara - keputusan Apandi untuk membersihkan Najib daripada kejahatan dalam derma RM2.6 bilion dan kes-kes SRC Antarabangsa; dan perintahnya memberitahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menutup dua kes tersebut.

 Bekas Menteri itu berkata laporan dan kenyataan daripada SPRM dan agensi-agensi penyiasatan lain telah menunjukkan bahawa terdapat "bukti kukuh" yang menunjukkan salah laku dalam kes-kes, ada yang boleh melibatkan undang-undang seperti Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Akta Aktiviti Haram 2001, Akta Perkhidmatan Kewangan 2013, dan juga kemungkinan pecah amanah dan kesalahan lain di bawah Kanun Keseksaan.

 Dalam keadaan ini, Zaid berkata beliau memohon kebenaran mahkamah untuk mendengar permohonannya untuk semakan, dan tiga relif lain - satu perintah certiorari mengetepikan keputusan Peguam Negara; perintah mandamus menarik AG untuk menggunakan kuasa budi bicara untuk mempertimbangkan membuat dakwaan terhadap Najib; dan pengisytiharan dari mahkamah bahawa keputusan Peguam Negara menarik SPRM untuk menutup kedua-dua kes adalah tidak berperlembagaan.

 "Saya terpaksa mengambil tindakan ini kerana saya berhak mengambil berat tentang akibat buruk kepada kedaulatan undang-undang di negara ini jika keputusan seorang lelaki tidak boleh ditanya tanpa mengambil kira fakta-fakta dan hal keadaan kes itu," kata Zaid. 

 Selasa lepas, Apandi mengumumkan bahawa beliau telah mendapati tiada bukti salah laku dalam probe kerosakan di SRC International, sebuah unit yang sebelum ini dimiliki oleh 1Malaysia Development Berhad, dan pemindahan sumbangan RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Najib. 

 Tambahnya, dia akan kembalikan kertas siasatan itu kepada SPRM dan mengarahkan mereka untuk menutup kes.

 Sebagai tindak balas kepada kritikan terhadap keputusannya, Apandi dilaporkan berkata mempersoalkan keputusan Peguam Negara bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

 Beliau berkata Perkara 145 (3) Undang-undang tertinggi di negara ini memberi kuasa kepada beliau untuk menjalankan atau menghentikan apa-apa prosiding bagi suatu pertuduhan / kesalahan, dengan pengecualian prosiding yang melibatkan Syariah dan Mahkamah Tentera.

 "Ini adalah pendirian saya. Sesiapa sahaja yang tidak bersetuju, mereka bebas untuk mendapatkan penjelasan mengenai keputusan saya di mahkamah persekutuan," Apandi dipetik sebagai berkata dalam akhbar Berita Harian pada Khamis lepas. ~ sumber

Banker 1MBD akan didakwa Jumaat ini di Singapura

Posted: 02 Feb 2016 05:11 AM PST

SINGAPURA - Nama pertama telah muncul dalam siasatan yang sedang dijalankan oleh pihak berkuasa Singapura ke dalam akaun bank yang berkaitan dengan salah urus kewangan yang didakwa di pelabur negeri Malaysia 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

 Sumber berkata dia Yak Yew Chee, seorang pegawai bank kanan peribadi dengan BSI Singapura, sebuah bank Switzerland. Semakan di Mahkamah Tinggi menunjukkan bahawa pendakwaan jenayah akan didengar Jumaat ini (5 Feb) pada jam 10 pagi.

 Dia adalah pengurus hubungan untuk 1MDB Global Investments Ltd, Aabar Investment PJS Limited dan SRC International Sdn Bhd dan Low Taek Jho.

Beliau memohon untuk melepaskan sebahagian daripada akaun banknya bagi pembayaran cukai, yuran guaman dan perbelanjaan asas, menurut sumber.

 Pada bulan September tahun lepas, beberapa akaun bank yang berjumlah kira-kira $ 10 juta, dibekukan sebagai sebahagian daripada siasatan 1MDB Global.

 Pada hari Isnin (Feb 1), pihak berkuasa di sini berkata mereka telah merampas "sejumlah besar" akaun bank mengenai kemungkinan pengubahan wang haram dan kesalahan lain yang berkaitan dengan salah urus kewangan yang didakwa di 1MDB.

 Jabatan Hal Ehwal Komersial dan Pihak Berkuasa Kewangan Singapura berkata mereka telah menyiasat kemungkinan kesalahan sejak pertengahan tahun lepas. ~ sumber

Putrajaya gagal tuntut ganti rugi daripada perhimpunan Bersih 2012

Posted: 02 Feb 2016 01:00 AM PST

KUALA LUMPUR, 30 Jan - Kerajaan Malaysia hari ini kecewa kerana gagal dalam saman sivil terhadap kumpulan reformasi pilihan raya Bersih 2.0.  

Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa kumpulan itu tidak bertanggungjawab ke atas kerosakan harta benda ketika kumpulan itu duduk bantah pada 28 April 2012.

  Hakim O'Hara turut menolak dakwaan kerajaan untuk ganti rugi harta RM110,543.27 sebagai "tindakan dan peninggalan polis sentiasa menyumbang dan menyebabkan kerosakan."

"Saya dapati dakwaan plaintif (kerajaan) tidak dibuktikan dan saya menolak tuntutan plaintif bagi suatu perisytiharan, ganti rugi khas dan faedah.

 "Ia jelas kepada mahkamah ini bahawa kerosakan yang berlaku hanya selepas defendan pertama telah membatalkan perhimpunan tersebut," kata O'Hara, merujuk kepada bekas pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan.

 Bekas ahli jawatankuasa pemandu kumpulan itu, Dr Wong Chin Huat, telah dianugerahkan RM21,000 sebagai ganti rugi - sebahagiannya bagi penangkapan menyalahi undang-undang, penahanan dan serangan semasa perhimpunan April 2012. 

 Hakim juga menganugerahkan Wong RM30,000 sebagai kos.

 Pada 23 Mei 2012, kerajaan menyaman Bersih 2.0 di bawah Seksyen 6 (2) (g) Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012, menuntut pampasan bagi kerosakan yang dikatakan harta - termasuk 15 kenderaan polis - semasa perhimpunan tersebut.

 Kerajaan menuntut ganti rugi khas sebanyak RM110,543.27 daripada pengerusi bersama Ambiga dan A. Samad Said dan 13 ahli jawatankuasa Bersih 2.0 yang lain.

 Seramai 52 saksi dipanggil untuk kes ini, dengan 33 memberi keterangan bagi kerajaan dan 19 memberi keterangan untuk Bersih 2.0.~ sumber

Bahri Nafi 'Perang' Dengan Ketua Pesuruhjaya SPRM

Posted: 01 Feb 2016 11:30 PM PST

PETALING JAYA: Pengarah Bahagian Operasi khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Bahri Mohd Zin menafikan bahawa beliau dan Ketua Pesuruhjaya Tan Sri Abu Kassim Mohamed telah 'berperang besar'.

 Dalam satu kenyataan pada Isnin, Bahri menafikan dakwaan yang dibuat oleh Raja Petra Kamarudin di portalnya bahawa beliau hampir bergaduh dengan Abu Kassim berhubung kes SRC International dan dana RM2.6 bilion.

 Bahri menafikan semua tuduhan lain yang dibuat dalam artikel itu dan berkata beliau telah membuat laporan polis mengenainya di Putrajaya, pada Ahad.

 "Ya, saya telah membuat laporan polis. Saya berharap siasatan akan membersihkan nama saya dan SPRM," katanya.

 Dalam laporan polis, Bahri berkata dakwaan dalam artikel itu adalah tuduhan berniat jahat dan merupakan fitnah.

 "Dakwaan bahawa saya juga adalah seorang ejen DAP dan mahu menjatuhkan Umno juga adalah fitnah yang bertujuan untuk mencemarkan nama dan reputasi saya sebagai pegawai SPRM.

 "Sebarang tindakan saya semasa saya bersama dengan SPRM telah dijalankan secara profesional mengikut undang-undang dan peraturan dan untuk mempertahankan kebebasannya," kata beliau.

 Bahri berkata, beliau yakin Ketua Pesuruhjaya SPRM dan ketua-ketua SPRM yang lain sentiasa mempertahankan pegawai-pegawainya yang mengekalkan ketelusan dan kebebasan Suruhanjaya dan mereka yang telah bertindak dengan adil dan profesional.

 Raja Petra mendakwa telah berlaku satu 'pergaduhan kuasa dalaman' dalam SPRM antara Bahri dan Abu Kassim berhubung siasatan dua kes itu. ~ sumber

Apa akan berlaku kepada saya jika saya mempunyai RM2.6 bilion dalam akaun bank saya .....

Posted: 01 Feb 2016 10:02 PM PST

Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali telah menolak siasatan dan syor-syor Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan melepaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak daripada sebarang salah laku atau jenayah derma RM2.6 bilion dan skandal antarabangsa RM42 juta, memutuskan bahawa tiada caj akan dibawa terhadap Najib dan juga mengarahkan SPRM untuk menutup semua siasatan ke atas perkara-perkara yang berkaitan dengan Najib.

Reaksi mendadak dan kemarahan oleh pengarah operasi khas SPRM& Bahri Mohd Zin terhadap keputusan Peguam Negara dan komen beliau bahawa SPRM akan "kemungkinan besar" akan merayu terhadap keputusan Peguam Negara kerana kes-kes yang begitu "mudah" adalah semata-mata kurang benar memandangkan keputusan Peguam Negara mencetuskan kecelaruan baik di dalam negara dan di seluruh dunia
.
 Sejak enam hari lalu, Malaysia adalah "budak nakal" di media antarabangsa, dibidas sebagai sebuah negara di mana Kedaulatan Undang-undang dianggap sebagai satu jenaka kerana keputusan Peguam Negara - peringatan supaya sedar diri untuk kerajaan Najib bahawa Malaysia beroperasi dalam masyarakat antarabangsa terbuka  dan dunia tanpa sempadan di mana semua keputusan dan tindakan mesti mampu berdiri untuk penelitian antarabangsa.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi cuba untuk menghentikan api kemarahan daripada kecelaruan di atas keputusan Peguam Negara apabila beliau berkata beberapa jam selepas pengumuman Peguam Negara bahawa "tidak ada sesiapa pun perlu mempersoalkan kecekapan atau kebebasan institusi Malaysia atau proses undang-undang kita" - bagi Zahid langkah cuba untuk menghentikan arus.

 Apa yang akan berlaku kepada saya jika saya mempunyai RM2.6 bilion dalam akaun bank saya yg diletakkan daripada sumber asing?

 Adakah Peguam Negara melepaskan saya dan mengaku bahawa saya tidak melakukan apa-apa kesalahan dan tiada caj akan dikenakan terhadap saya jika saya katakan bahawa saya tidak tahu siapa yang telah mendepositkan wang yg sangat besar itu ke dalam akaun saya, yang dua bulan kemudian saya telah kembalikan 78% jika deposit itu, katakanlah, RM2.03 bilion daripada RM2.6 bilion, tanpa menyatakan apa yang telah saya lakukan kepada kira-kira RM570 juta - atau saya akan dikecam dalam media cetak, elektronik dan sosial milik atau dikawal UMNO / BN , sebagai pengkhianat dan menghadapi pertuduhan di mahkamah sebagai orang yang menerima rasuah dana daripada sumber asing untuk campur tangan dalam urusan dalaman negara ini? ~ Lim Kit Siang

Khairuddin buat laporan SPRM ke atas AG

Posted: 01 Feb 2016 06:25 PM PST

 Bekas Naib Ketua Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata beliau akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali esok (hari ini).

 Katanya, laporan itu bagi membolehkan SPRM membuat siasatan rapi ke atas Apandi sama ada terdapat unsur salahgunakuasa atau manipulasi fakta dalam mengendalikan kes sumbangan RM2.6 bilion serta RM42 juta wang SRC International Sdn Bhd yang masuk ke akaun peribadi Perdana Menteri.

 Laporan itu akan dibuat di Ibu Pejabat SPRM kira-kira jam 11 pagi esok, kata Khairuddin.

 "Saya amat berharap SPRM akan menjalankan siasatan secara telus dan rapi ke atas peguam negara tanpa sebarang unsur berat sebelah,"

 "30 juta rakyat Malaysia amat mengharapkan keadilan serta meletakkan harapan yang amat tinggi kepada SPRM untuk melaksanakan tugas mereka secara jujur mahupun amanah," katanya dalam mesej melalui Whatsapp kepada Malaysiakini.

 Minggu lalu, Apandi membersihkan nama Datuk Seri Najib Razak berhubung derma RM2.6 bilion yang diterimanya dan kes berkaitan bekas anak syarikat 1MDB, SRC International serta mengarahkan SPRM menutup kedua-dua kes itu.

 Peguam negara itu juga mengumumkan Najib telah mengembalikan semula sebahagian wang RM2.6 bilion yang diterimanya kepada keluarga diraja Arab Saudi.

 Khairuddin dan peguamnya, Matthias Chang kini berdepan tuduhan cuba melakukan khianat terhadap ekonomi negara selepas membuat aduan kepada beberapa pihak berkuasa asing mengenai 1MDB.

 Beliau juga membuat aduan mengenai 1MDB di Zurich yang dipercayai mendorong pihak berkuasa Switzerland memulakan siasatan. ~ sumber

Peguam Negara diingatkan jangan gunakan kuasa bagi melindungi jenayah

Posted: 01 Feb 2016 04:30 PM PST

Datuk Hamid Bador, bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas Polis Di-Raja Malaysia yg 'ditamatkan perkhidmatan' dan ditukar ke Jabatan Perdana Menteri secara tergesa-gesa ketika skandal 1MDB meletus, merasa kesal kerana tiada keinsafan langsung di dalam hati Perdana Menteri dalam kemelut jijik yang tercetus akibat kelemahan diri beliau sendiri. 

 Saban hari rakyat Malaysia dihidangkan dengan episod demi episod pembohongan oleh agen-agen serta para penasihat beliau bagi menutup jenayah jijik yang menjerumuskan negara ini ke dalam kancah penuh keserabutan. Bukan itu sahaja. Imej negara di arena antarabangsa turut terjejas dengan buruk sekali, tambahnya.

 Beliau mengulas kenyataan Peguam Negara yang mengumumkan keputusan beliau terhadap hasil siasatan SPRM. Kononnya Perdana Menteri tidak melakukan apa-apa kesalahan bersabit "wang derma RM2.6 billion" dan penyelewengan wang negara dalam SRC. 

 "Saya tidak tahu di mana beliau belajar undang-undang tetapi bagi orang seperti saya hasil siasatan SPRM itu amat jelas menunjukkan wujud salahlaku jenayah." katanya. 

 Menurut Hamid, dokumen carta aliran keluar masuk wang dalam SRC dan akaun bank peribadi Perdana Menteri yang dipamirkan oleh Peguam Negara itu pernah beliau perolehi dan berbincang dengan pihak SPRM sewaktu beliau masih memegang jawatan Timbalan Pengarah Cawangan Khas 1 dulu. 

Ketika itu beliau aktif membantu Taskforce 1MDB yang ditubuhkan khas untuk menyiasat penyelewengan dalam entiti tersebut.

 Beliau hairan kenapa dengan mudah Peguam Negara mengenepikan bukti yang sudah terang lagi bersuluh. 

 Menurut Hamid, bukan sekadar RM42 juta malahan berpuluh juta ringgit lagi digubah di dalam akaun tertsebut dan dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri.

 Beliau menyatakan jika PM Najib tidak tahu wang tersebut adalah 'Public Fund' atau wang kerajaan mengapa sehingga saat ini pun beliau tidak MENGEMBALIKAN SEMULA wang tersebut kepada kerajaan ??? 


  Beliau mengingatkat bukan RM42 juta sahaja tetapi ada berpuluh juta lagi yang masih belum diisytiharkan.

 Beliau turut bertanya samada wang berbillion billion yang "didermakan" itu sudah dibayar cukai ataupun belum??? 


  Beliau mohon LHDN menagih cukai derma wang tersebut jika belum lagi dibuat sambil mengingatkan bahawa Malaysia ada undang-undang berkaitan dengan "derma" semacam ini.

  Beliau juga mengingatkan Peguam Negara supaya menggunakan kuasa mutlak yang diberikan oleh Perlembagaan Negara itu wajib digunakan untuk melindungi kepentingan negara dan bukannya untuk digunakan sesuka hati bagi MELINDUNGI JENAYAH. 

 Menurutnya, jika Peguam Negara kurang yakin dengan segala bukti yang telah dikemukakan oleh SPRM maka aktifkan semula Special Taskforce 1MDB yang sekarang ini hanya tinggal nama sahaja.

 Beliau turut menawarkan diri untuk sama-sama membantu taskforce tersebut menyiasat salahlaku pengurusan 1MDB.  Beliau menyatakan kesanggupan untuk berjumpa Tan Sri Khalid, KPN, untuk mendedahkan banyak bukti lain. 

  Beliau berasa sungguh janggal apabila Peguam Negara mengarah siasatan kes ini dihentikan oleh semua pihak dan failnya ditutup. 

 " Mengapa rendah sangat martabat diri??? Siapa kah yang ditakuti........hantu, toyol, iblis, syaitan, puaka ???" Beliau kehairanan.

  Beliau mencabar Peguam Negara agar bertindak dengan penuh amanah dan jujur supaya memberikan alasan-alasan untuk membuktikan PM tidak melakukan sebarang kesalahan dalam kes ini.

 Menyentuh tentang wang derma RM2.6 billion, beliau berkata cukuplah dengan segala pembohongan ini. Mengapa berdolak dalik dalam memberi jawapan sehinggakan Timbalan Perdana Menteri pun terpaksa 'masuk daun' untuk 'akun' (slang orang Sabah bagi perkataan 'mengaku') bahawa kononnya beliau telah bertemu dengan wakil penderma tersebut???

Penderma RM2.6 billion itu sebahagian besarnya adalah MITOS yang SENGAJA direka untuk menutup bangkai gajah.

  Mengenai pemulangan sebahagian besar wang derma tersebut, beliau meminta  Peguam Negara tunjukkan bukti bagaimana, caramana serta institusi bank mana atau syarikat mana proses pemulangan wang ini dilakukan ??? ~ sumber

Tiada ulasan: