Nuffnang

Pengikut

ZAKRI ALI

0
sumber :-

ZAKRI ALI


UMNO, Pas telah bekerjasama selama dua tahun FMT Reporters

Posted: 13 Dec 2015 08:45 PM PST


Datuk-Ahmad-Yakob

Mustapa, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, berkata, kerajaan campuran mungkin tidak dapat diwujudkan dalam masa terdekat, namun beliau yakin 'salam' yang dihulur oleh Najib akan disambut baik Pas selepas ini.

JELI: Kerjasama antara UMNO dan Pas telah berlangsung selama dua tahun, melibatkan kerjasama di peringkat 'G-to-G' antara kerajaan Persekutuan yang ditunjangi UMNO dan kerajaan Kelantan pimpinan Pas di bawah Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob.

Demikian kata Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed mengenai isu kerjasama yang diuar-uarkan oleh media antara Pas dan UMNO.

"Kerjasama telah berlaku, (ia) bukan mimpi… tak tepat (kenyataan Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man), itu tak betul. Kerjasama telah berlaku dua tahun dah.

"Tapi itu bukan bermakna kerajaan campuran. Itu (kerajaan campuran) konsep yang lebih luas dan kita kena dapatkan persetujuan daripada anggota Pas dan UMNO dahulu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Industri Kenaf Rakan Rakyat (IKRaR) di Bukit Bunga, lapor Bernamai.

Mustapa mengulas kenyataan Tuan Ibrahim yang sebelum ini dilaporkan berkata UMNO hanya 'bermimpi' jika ingin menjalinkan hubungan dengan Pas selepas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak pada Khamis menghulurkan 'tali silaturahim' kepada Pas untuk sama-sama membina dan membangunkan negara ini mengikut syariat Islam.

Mustapa, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, berkata, kerajaan campuran mungkin tidak dapat diwujudkan dalam masa terdekat, namun beliau yakin 'salam' yang dihulur oleh Najib akan disambut baik Pas selepas ini.

"Saya rasa sehari dua ini saya tak nampak ada kerajaan campuran ini, tapi kita dah mula kerjasama, saya sendiri dengan Menteri Besar Kelantan dalam setahun ini banyak pertemuan telah diadakan.

"Saya banyak kali ke Kota Darul Naim (pusat pentadbiran kerajaan Kelantan) yang tak pernah berlaku sebelum ini. Ini tanda-tanda yang baik. Menteri besar Kelantan pun banyak kali berjumpa perdana menteri untuk urusan kerajaan," katanya.


FMT

TMJ doa menteri utamakan rakyat bukan akaun bank peribadi FMT Reporters

Posted: 13 Dec 2015 08:00 PM PST


JDT

Baginda juga menegur ahli politik yang tidak turun padang dan meluahkan kebimbangan ketidakstabilan politik negara.

PETALING JAYA: Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail ibni Sultan Ibrahim berdoa supaya wakil rakyat dan menteri di negara ini ikhlas dalam mengutamakan kepentingan rakyat, bukannya mengutamakan akaun bank peribadi dan projek yang dilobi.

Baginda turut menegur ahli politik yang umpama lalang ditiup angin, tanpa pendirian dan rasa tanggungjawab, serta mengutamakan populariti seperti selebriti.

"Sebagai ahli politik, anda perlu turun padang dan mendengar suara dan keluhan rakyat; rakyat yang meletakkan anda di kedudukan selesa anda sekarang.

"Saya juga berdoa supaya suatu hari nanti, tiadalah mereka yang korup dan bersifat perkauman di kalangan kita. Ingatlah bahawa Johor berkembang maju seperti yang kita lihat pada hari ini adalah hasil kerja keras dan keharmonian semua kaum, seluruh Bangsa Johor," tulis baginda menerusi posting di Facebook rasmi Johor Southern Tigers.

TMJ juga melahirkan kebimbangan dengan ketidakstabilan politik yang melanda negara ketika ini.
Baginda berkata, kepincangan politik yang berlarutan tidak boleh mengubah nasib rakyat menerusi pemberontakan atau demonstrasi.

Nasib rakyat hanya boleh berubah menerusi bidang pendidikan, kata baginda.

"Apabila diri dilengkapi ilmu dan pendidikan yang baik, kita akan lebih bersedia dan mempunyai pengetahuan untuk menentukan hala tuju negara kita," katanya.

TMJ berkata, baginda amat risau dengan tahap pendidikan yang semakin membimbangkan di negara ini dan mentaliti yang dibentuk daripadanya.

"Pendidikan tidak boleh dikompromi demi tujuan dan kepentingan politik," kata baginda.

TMJ menasihatkan rakyat supaya rebut apa jua peluang untuk mencapai kecemerlangan dalam bidang pendidikan, kerana ilmu adalah kuasa, dan merupakan senjata paling ampuh untuk menjadikan Johor negeri yang lebih maju.

"Saya berjanji akan berusaha bersama kerajaan negeri supaya pendidikan diberikan perhatian penting yang selayaknya, demi masa depan Johor; kerana akan tiba masanya anda semua perlu menentukan masa depan dan apa yang terbaik untuk diri anda dan negeri Johor," kata baginda.

TMJ berkata, baginda tahu terdapat pihak yang tidak mahu istana Johor bersuara.

"Apa yang mereka tidak faham adalah teguran kami bukanlah hendak menyerang peribadi. Kita hanyalah bersuara demi kepentingan rakyat, kita tidak meraih sebarang keuntungan daripadanya," kata TMJ.


FMT

Punca ‘pergaduhan’ Ismail Sabri dan Syed Hamid didedah FMT Reporters

Posted: 13 Dec 2015 07:30 PM PST


ismail-sabri-syed-hamid

Ismail Sabri bertanyakan Syed Hamid isu kenaikan tambang pengangkutan awam dan meminta SPAD mengkaji semula kenaikan itu.

PETALING JAYA: Exco Pemuda UMNO mendedahkan punca perselisihan faham antara Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar.

Menerusi satu rakaman video yang dimuatnaik di Facebooknya, Nazir Hussin Akhtar Hussin menjelaskan, Ismail Sabri bertanyakan isu kenaikan tambang pengangkutan awam kepada Syed Hamid.

Katanya, Ismail Sabri juga bertanyakan kepada Syed Hamid jika SPAD boleh mengkaji semula kenaikan tambang itu.

"Tan Sri perlu bersifat terbuka. Tidaklah hanya bertanya soalan itu menjadi menteri bongkak, kurang ajar. Tan Sri wajar jawab (soalan Ismail Sabri).

"Tidak wajar hanya bertanya isu rakyat beliau (Ismail Sabri) dikecam begitu rupa. Jadi Tan Sri, betulkan keadaan ini," katanya.

Kontroversi antara Syed Hamid dan Ismail Sabri tercetus ketika kedua-duanya bertemu di Perhimpunan Agung UMNO di PWTC.

Syed Hamid telah memuatnaik status di Facebook mendakwa seorang menteri sombong dan angkuh.
Tanpa menyebut nama, Syed Hamid berkata sikap menteri berkenaan memalukan kerajaan.

Nazir Hussin sebelum ini menerusi status di Facebook mempertahankan Ismail Sabri dan mendakwa Syed Hamid yang sebenarnya sombong dan bongkak.


https://www.facebook.com/video.php?v=1100336596651932

SISTEM DIDIK JADI HIPOKRIT...?

Posted: 13 Dec 2015 07:00 PM PST

Ismaily Bungsu C's photo.

SEJAK dahulu kala lagi orang kita mahunya sesuatu itu jatuh dari langit dan jelas kurang berusaha atau berkerja keras untuk mendapatkan sesuatu, manakala orang barat dulu2nya pernah mengatakan akan menghantar kekasihnya ke bulan dan ini antara sikap positif mereka banding orang kita yang menunggu rezeki dari langit semata.

Orang kita takut sangat akan bahaya, lalu mereka berdoa dijauhi segala bala, sedang orang cina pula bahaya atau bala itu bermakna peluang. Biasanya sesuatu yang bahaya itu ditakuti oleh orang kita sedang bangsa lain di situlah mereka nampak ada peluang yang harus direbut segala. 

Kala kita takut itulah makanya pemikiran kita jadi kelam dan kita tidak berani melakukan percubaan2 untuk mencapai kejayaan dan yang berani akan terus berusaha menggapai peluang yang ada itu sehingga berjaya.

Ketika Andalusia hebat yang melahirkan ilmuan yang terkenal seperti ibnu sina, Kindi, Kaldum dan pelbagai barat ketika itu dalam keadaan yang gelap dan ketika itulah raja Peranchis ke-2 belajar di Andalusia lalu segala ilmu2 dari tokoh2 terkenal islam diterjemah ke bahasa asing dan diangkut ke barat hingga barat jadi hebat. 

Barat yang mulanya gelap menjadi terang benderang dan segala ilmu itu berkembang dan terus berkembang dan ini dikembangkan sama oleh bangsa Yahudi dan bangsa Yahudi mengkaji segalanya ini dan akhirnya bangsa yahudi yang kuasai ekonomi di Amerika dan semua bidang. Makanya sesiapa saja yang duduki kerusi presiden Amerika kena pro Israel dan utamakan kepentingan israel.

Lalu sedikit masa dulu kita enggan menghantar pelajar kita ke barat kesan dikatakan kembali dari barat pelajar2 kita bakal terpengaruh cara didikan barat dan jauh untuk mempelajari ilmu yang Yahudi dapatkan.

Meski kekadang kita selalu berfikiran salah tafsir terhadap Yahudi dan secara langsung ada yang menolak ilmu yahudi dan dikatakan seolah memerangkap dunia islam dan akhirnya apa saja yang datang dari Yahudi kita anggap tidak sesuai dengan cara budaya bangsa kita meski ilmu itu sebenarnya anugerah Allah.

Ketika kita menentang sistem pendidikan barat itu, lalu kita uar2kan sistem pendidikan islam dan yang jelas pendidikan Islam itu rupanya sekadar retorika dan tidak dalam bentuk amali dan terbukti dalam negara "Islam hadhari" dan "negara Islam contoh" di sana sini ada saja korupsi, rasuah, bohong, tipu muslihat, malah hukum Islam itu sendiri dikatakan sebagai hukum yang menghuruharakan Malaysia dan kesannya orang kita hanya tahu bercakap, hakikat sebenar hipokrit yang akhirnya rata2 pemimpin kalangan melayu seolah menjahanamkan negara bangsa Malaysia.



ISMAILY BUNGSU
Sabah

Nordiana Juara GEGAR. Apa Feadah Untuk Pmbangunan? Ke Mana Arah?

Posted: 13 Dec 2015 06:30 PM PST

HALAMAN HIBURAN
 
SHAH ALAM - Penyanyi Siti Nordiana mengakhiri teka-teki program Gegar Vaganza musim kedua apabila menepati ramalan menjuarai program berkenaan sebentar tadi.
Nana, 31, yang membawa lagu berjudul Putus Terpaksa dan Awak Kat Mana membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM100,000, pakej percutian ke Madrid, Sepanyol berjumlah RM30,000, sebuah trofi dan rakaman sebuah single baharu.
Nana yang berasal dari Seremban, Negeri Sembilan turut memenangi kategori Persembahan Pilihan Penonton dengan membawa pulang hadiah wang tunai sejumlah RM5,000.
Tempat kedua disandang oleh Farahdhiya yang membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM50,000 berserta sebuah trofi dan pakej percutian.
Ezad Lazim pula yang membawa lagu Nur Nilam Sari dan Apa Khabar memenangi tempat ketiga dengan membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM30,000, sebuah trofi dan pakej percutian.
Nassier Wahab pula memenangi tempat keempat dengan hadiah wang tunai berjumlah RM15,000, sebuah trofi dan pakej percutian.
Manakala Acong dan Haiza hanya mampu berpuas hati di tempat kelima dan keenam dengan masing-masing membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM10,000 dan RM5,000 berserta trofi.
Sistem permarkahan diadili seratus peratus oleh empat juri iaitu Datuk Ramli MS, Datuk Khatijah Ibrahim dan dua juri jemputan iaitu Datuk Jamal Abdillah dan Datuk Rosyam Nor.

SITI NORDIANA BERSAMA ANAKNYA

Kesimpulan: 
Cuba fikir-fikir balik, apa faedahnya program hiburan ini untuk pembangunan negara dan ke mana arahnya, dari  segi..
  • fizikal dan spiritual, 
  • dunia wal akhirat,
  • faedah untuk kehidupan beragama bagi semua agama-agama di Malaysia,
  • pembinaan generasi muda berakhlak mulia dan berperadaban,
  • sesuikah dengan perlembagan Malaysia, Islam agama bagi Persekutuan.
  • dan lain-lain.

Beginilah bentuk kerajaan UMNO/BN membawa rakyatnya, ke mana arah masa depan negara? Apa jawapannya?  
Tak tentu arah!!


Ibnu Hasyim

Siti Nurdiana Juara Gegar Vaganza Di Lamar Sultan..

Posted: 13 Dec 2015 06:00 PM PST



Tahniah Siti Nurdiana artis pilihan beta kerana menjuarai pentas gegar vaganza 2015. Rezeki nana. Sifat lemah-lembut. 


Merendah diri yg ada pd nana membuat beta tertawan. Kalau beta jadikan Nana calon permaisuri beta, mesti ramai yg setuju kan.? 

Yerla si manis dgn si kacak bagai pinang dibelah dua. Dgn ini beta berbesar hari mengistiharkan esok sebagai cuti umum bagi seluruh Negeri Sembilan Darul Khusus di atas kemenangan Nana ini. 

Selamat bercuti beta ucapkan buat seluruh rakyat Negeri Sembilan. Tahniah sekali lg beta ucapkan buat Siti Nurdiana.







Najib boleh pilih, nak jatuh terletak atau jatuh terhempas

Posted: 13 Dec 2015 05:30 PM PST

Apa yang dikatakan oleh Dr Mahathir yang UMNO itu sudah terbalik semakin nampak kebenarannya. Kita lihat sahaja telatah Presidennya dalam Perhimpunan Agung yang baru selesai petang semalam. Beliau menuduh Dr Mahathir telah memecah-belahkan UMNO sedangkan isu yang berbangkit adalah isu yang beliau lakukan sendiri. Persoalan tidak satu pun dijawab tetapi beliau mengakui dirinya di pihak yang benar.

Beliau tidak berani menyaman WSJ kerana berita tentang skandal 1MDB dan yang berkaitan. Tidak terasa malu pula apabila tidak berani untuk menyaman New York Times atau Sarawak Report yang melaporkan semua tindakan Najib yang tidak betul pada pandangan akhbar tersebut. Tuduhan tidak berjawab tetapi yang bersalah Dr Mahathir pula. Kenapa tidak berani menyaman akhbar-akhbar tersebut jika beliau berada di pihak yang benar dan kenapa menyalahkan Dr Mahathir pula. Dr Mahathir bukan keseorangan, malahan jutaan rakyat Malaysia menunggu-nunggu bila Najib akan bersara.

Hishammudin berkata Muhyiddin sepatutnya meminta maaf kerana menyentuh isu 1MDB. Yang belum menunjukkan dan membuktikan ia tidak bersalah ialah Najib sendiri. Selagi tiada jawapan dari Najib tentang isu 1MDB dan derma politik sebanyak RM2.6 billion itu, Najib tetap tidak dapat lari dari persepsi buruk yang beliau menerima wang sebanyak itu secara haram dan sekali gus tidak melayakkan beliau secara etikanya menjadi pemimpin negara.

Sebuah negara berdaulat tidak boleh dipimpin oleh pemimpin yang telah terjejas imejnya di mata masyarakat dunia. Pendeknya, yang melakukan kesalahan meminta yang menegur untuk memohon maaf pula. UMNO sudah terbalik. Yang salah dikatakan benar, dan yang menegur dan tidak terlibat dengan isu kesalahan itu diminta memohon maaf pula atas sebab memecah-belahkan parti. Yang menyebabkan isu ini menjadi besar ialah kerana Najib mahu beliau terlepas tanpa diambil tindakan di atas segala kesalahan beliau. Maka diterbalikkan isu dengan meminta Muhyiddin memohon maaf pula.

Sesungguhnya ketakutan Najib kepada rakyat sudah jelas dengan cara beliau mengupas isu yang besar terhadap beliau. Beliau seorang yang besar dan beliau takut kepada orang ramai kerana beliau tahu apa kesalahan beliau. Najib ibarat Gajah. Gajah adalah haiwan yang sangat besar, belalainya pun besar dan panjang tetapi ia takut dengan semut.

Najib bertindak menggertak mereka yang tidak bersalah. Najib mahu bertindak terhadap mereka yang sayangkan parti dan negaranya dan mereka yang tidak dituduh seperti tuduhan yang beliau hadapi. Najib jelas sudah tertutup hijabnya untuk melihat kebenaran dan beliau sedang bergelumang dengan elemen racun hidup yang berbisa ia itu 'Greed. Anger. And Foolishness'. Najib sudah hanyut dalam ketidak-jujurannya dan juak-juaknya sedang melakukan apa sahaja untuk menegakkan benang basah Najib.

Apa pun selagi beliau tidak menjawab dengan jelas tentang isu 1MDB, lebih-lebih lagi tenat isu RM2.6 biilion itu, Najib tidak terlepas dari menghadapi hukuman rakyat kali ini. Najib boleh pilih untuk terjun seorang diri atau membawa UMNO itu terjun bersamanya ke lembah yang sangat dalam itu.

Najib boleh pilih samada untuk jatuh terhempas atau jatuh terletak. Sekarang pilihan itu ada pada dirinya sendiri.


JANGAN HINA RAKYAT MACAM BANGSAT SANGAT ZAHID.

Posted: 13 Dec 2015 05:00 PM PST

Abu As Siddiq's photo.

Stetment dalam MyPPP general assembly at the Putra World Trade Center (PWTC) 13 Dec 2015.

Zahid Hamidi berkata "rakyat telah di balingkan segala macam kemudahan tetapi tetap tak bersyukur kerana mendakwa apa yang kerajaan beri adalah hak hakiki rakyat"

Aku nak komen kenyataan Zahid Hamidi ini ketika hadir AGM MyPPP. 

Sedekah dalam Islam wajib dari hak peribadi, Bersyukur tanda terimakasih kepada Allah, hak exclusif Allah S.A.W.Amanah jika benar jalannya rakyat serlah terimaksih itu pada PRU tak perlu kut nak menjungjung kamu tanda terimakasih.

ok itu komen aku tentang rungutan kamu rakyat tak bersyukur.


Zahid Hamidi aku nak tegur kamu, bangsa kaum jawa ni penuh adap sopan aku tahu sbb aku pon jawa, yang kamu anggap pembahagian kerajaan kepada rakyat tu sebagai "taburkan" atau balingkan" itu kurang ajar dari mana kmu belajar?? 
Apakah kamu ingat hina betul rakyat ni hingga umpamakan "membaling" rezeki seperti beri binatang ternakan makan.

JANGAN HINA RAKYAT MACAM BANGSAT SANGAT ZAHID.

Dunia Akhir Zaman.....

Posted: 13 Dec 2015 04:30 PM PST

Chuleed Yusri Yk's photo.

Juara piala sumbangsih - JDT

Juara liga super - JDT


Juara liga perdana - Kedah


Juara liga fam - melaka


Juara piala malaysia - selangor


Juara piala Qu puteh - N. Sembilan


JUARA KENCING RAKYAT- Najib anak Razak


Maka berakhirlah sudah liga kita pada tahun ini.

Sultan Selangor akui ‘tak suka’ Mat Taib..

Posted: 13 Dec 2015 03:56 PM PST



Sultan Selangor membidas beberapa perkara yang dilakukan Tan Sri Muhammad Muhd Taib semasa zaman pentadbirannya sebagai menteri besar Selangor dari 1986 hingga 1997, lapor Mingguan Malaysia.

Menurut edisi Ahad Utusan Malaysia itu, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkata, bekas menteri besar itu banyak menukar adat negeri, misalnya memberi darjah kebesaran dengan hanya kelulusan ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri (exco), tanpa melalui Dewan Diraja.

Menurut Sultan Selangor, penganugerahan darjah kebesaran semasa zaman pentadbiran Muhammad juga terlalu mudah dan dilakukan dengan sesuka hati.

.

"Sebab itu kadang-kadang istana kata darjah kebesaran semasa zaman Muhammad seperti buffet sahaja, letak atas meja terus ambil," katanya dalam wawancara bersama akhbar milik Umno itu.

Menurut Sultan Selangor, faktor kurangnya pingat darjah kebesaran membawa gelaran "Datuk" kini disebabkan prestasi pegawai kerajaan sekarang yang tidak memuaskan.

"Saya pun tengok pegawai-pegawai kerajaan tidak menunjukkan prestasi bagus, jadi saya tidak bagi banyak. Kita beri 17 gelaran Dato', satu Dato' Seri dan tiga Dato' Setia," katanya apabila ditanya sebab kurangnya jumlah darjah kebesaran tahun ini, sempena keputeraan baginda ke-70.

Baginda turut mengakui tidak menghormati Muhammad kerana didakwa mengaut kekayaan ketika aktif berpolitik dan sikapnya yang sering melompat parti.

"Terus terang, saya tidak hormat pada Muhammad Taib. Dia buat kekayaan ketika berada dalam Umno, kemudian masuk PAS.

"Kemudian apabila PAS kelam-kabut, dia keluar dan masuk PKR. Kalau dia masuk mana sekalipun, macam mana hendak hormat sebab dia banyak melompat," kata baginda dalam satu wawancara bersama akhbar Mingguan Malaysia.

Baginda mendedahkan ayahnya, Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pernah berselisih dengan Muhammad kerana bekas menteri besar Selangor itu berbohong.

Menurut baginda, kewujudan jawatan timbalan menteri besar semasa itu sebagai kesilapan terbesar Selangor dan selepas mengambil alih takhta, baginda memansuhkan jawatan itu.

"Saya tidak pernah argue (berbalah) dengan menteri besar. Hanya sekali sahaja ayahanda saya berbalah dengan Tan Sri Muhammad Muhd Taib, itu pun kerana beliau berbohong.

"Sebab beliaulah, kita wujudkan jawatan timbalan menteri besar dan itu adalah kesilapan terbesar negeri Selangor," kata Sultan Sharafuddin.

"Semasa ambil alih (takhta) ayahanda, saya cakap dengan Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) saya tidak mahu timbalan menteri besar. Beliau tanya kenapa?

"Timbalan menteri besar ini tidak lain kerjanya hendak menjatuhkan menteri besar. Jadi menteri besar takut apa akan datang dari belakang. Dia bukan menolong tapi menjatuhkan.

"Bukan bermakna timbalan menteri besar secara automatik akan jadi menteri besar. Jadi, ada cita-cita lain. Jadi, lebih baik tidak ada. Pak Lah setuju dan sejak itu tidak ada lagi timbalan menteri besar," kata Sultan Selangor seperti dilaporkan Mingguan Malaysia.

- tmi


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Minda melayu yang tak bangkit ..

Posted: 13 Dec 2015 06:30 PM PST


PAU ditutup dengan ucapan dan pesanan "Rakyat perlu pilih antara UMNO atau DAP yang anti islam". Sangat jelas bahawa sentimen perkauman dan agama akan menjadi agenda utama permainan pada PRU-14 nanti.

Gurkah-gurkah politik di'port' secara ikhlasnya sangat-sangat kecewa dan sedih bila mengenangkan yang ramai orang-orang melayu yang percaya dengan dongengan yang saban tahun didendangkan pada PAU ini iaitu hanya umno yang mampu bela orang melayu. 

Untuk membebaskan orang-orang melayu terutama yang dari kampung-kampung dan yang diluar bandar daripada pegangan ini sangat-sangat lah sukar dan terlalu sukar. Orang-orang melayu dari kampung-kampung dan luar bandar yang sudah berhijrah ke bandar-bandar besar dan kota-kota yang tidak bermaklumat atau hanya mendapat maklumat daripada akhbar utusan,RTM dan tv milik umno juga tidak terkecuali untuk percaya yang hanya umno yang mampu membela orang melayu.

Gurkah-gurkah politik ini sangat sedih dan kesihan dengan orang-orang melayu jenis ini yang sangat-sangat takut dan begitu mudah ditakutkan dan diugut. Ini kerana orang-orang melayu ini sejak kecil lagi telah di didik yang umno ini bagaikan ibu bapa tok nenek moyang mereka.Mereka akan tetap memaapkan umno seperti memaapkan ibu bapa tok nenek moyang mereka. Percaya lah kalau ada lagi 10 kali skandal seperti 2.6 billiun ini pun orang-orang melayu jenis ini tak akan peduli pun.  

Kalau nak di'list'kan, tak tersenarai kerana begitu banyak skandal-skandal dari dana-dana awam yang telah dirembat olih mereka (pemimpin-pemimpin umno). Jadi dalam kes ini siapa yang telah tipu orang-orang melayu dan siapa yang telah kencing'kan orang-orang melayu itu sendiri?

dollah yankee -
orang-orang melayu perlu tolak Najib (dan juga siapa saja yang akan dia sedikit hari lagi) dan umno pada PRU akan datang. Orang-orang melayu dijamin selamat dan sejahtera jika umno sudah tiada. Pemimpin melayu lain masih ada. Orang melayu boleh berharap kepada Khalid Samad, pada Mat Sabu, pada Mahfuz Omar, pada Salahuddin Ayub, pada Rafizi Ramli, pada Zairil Khir Johari dan banyak lagi daa ... apa yang nak ditakutkan?

Asyik ulang benda sama,macam Astro daa ..

Posted: 13 Dec 2015 01:00 AM PST

ini lah wajah-wajah yang tak boleh berfikir bila presiden mereka sudah songlap 2.6 billiun harta negara pun, mereka masih boleh bergembira ...

Gurkah-gurkah politik di'port' berani bertaruh yang golongan macam ini mereka langsung tidak tahu apa-apa pasal politik. Mereka cuma datang ke perhimpunan ibarat macam rombongan makan makan angin. Tambang, makan, tidur semua percuma.

Pasti ada saudara mara, ipar-duai, cucu, kawan-kawan dan jiran-jiran  mereka yang kecewa dengan mereka ini kerana mereka bersorak riang gumbira diketika marhain lain sedang kecewa dihimpit tekanan hidup.  

Gurkah-gurkah politik di'port' sampai tidak boleh berfikir nak labelkan mereka ini sebagai apa ..
Pembodek? Pengampu? Tak berperasaan? Tak peka? Tak reti nak menilai? Tak berjiwa rakyat? atau mereka ini golongan yang jenis burung belatuk?

Setiap tahun mereka dibawa untuk mendengar dan didendangkan lagu-lagu yang sama ...
Melayu kena tindas, hak melayu dirampas, menang sorak kampong tergadai, melayu bergaduh bangsa lain tepuk tangan, DAP akan perintah kalau umno tewas, umno mati melayu pun mati ... dan last sekali lagu dari kumpulan koir 'anak kecil bermain api' ...

dollah yankee -
makcik-makcik ini semua ditaja olih bahagian masing-masing untuk datang meramaikan majlis secara percuma ... nampak tak maruah yang boleh dibeli?


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


‘Koalisi’ kepartian dan keutuhan dasar bersama, mana lebih utama?

Posted: 13 Dec 2015 08:01 PM PST



parti pembangkang
BERDEPAN dengan politik kuasa di peringkat nasional, nyata sekali banyak kelemahan dalam gabungan politik pembangkang dan ia menimbulkan kemusykilan rakyat.
Maka penganalisis dan penggemar politik merasakan wujudnya ketidaksediaan pembangkang mengambil alih kuasa kerajaan BN.
Sehingga hari ini, kerajaan UMNO BN pada setiap sesi perbahasan di Parlimen mahupun Dewan Undangan Negeri (DUN) terus menerus menerima tekanan kuat dari pembangkang, baik dalam perbahasan bajet mahupun perbahasan Rang Undang-Undang (RUU).
Sungguhpun hubungan politik antara parti pembangkang ketika ini haru-biru (termasuk baru-baru ini sebahagian wakil rakyat PAS tidak bersama dengan wakil DAP dan PKR menolak bajet BN di Parlimen).
Namun momentum penentangan yakni perbahasan dasar di Dewan Rakyat oleh wakil rakyat pembangkang tetap ampuh ketika berdepan kerajaan BN di setiap negeri dan Parlimen. Di Dewan Negeri Johor sahaja, wakil rakyat BN berasa lelah dengan perdebatan dewan.
Suhu berkenaan tidak akan surut sehinggalah penggal kerajaan BN tamat, malah keadaan itu lebih hangat dan kritikal lagi menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.
parlimenIni penting kerana kekuatan pembangkang hari ini bukan lagi bergantung pada hubungan 'koalisi' atau gabungan antara parti tetapi lebih nyata dalam aspek hubungan tugas sebagai wakil rakyat baik di DUN mahupun Parlimen.
Ekosistem ini berubah kerana momentum keresahan rakyat terhadap isu-isu utama dalam aspek ekonomi dan sosial. Hal kepartian sudah tidak begitu menjadi agenda.
Jika diukur hebat atau utuh sekalipun hubungan gabungan antara parti pembangkang, ia belum tentu dapat menggugah hegemoni kuasa politik BN di Dewan Rakyat, malah ia belum tentu mampu mengolah gelombang penentangan rakyat terhadap dasar pemerintahan BN.
Perkara kedua, sekalipun gabungan politik pembangkang retak seribu, kerajaan negeri seperti Selangor dan Pulau Pinang kekal stabil pada dasarnya, baik dalam urus tadbir dan aspek pertumbuhan ekonomi dan urusan kebajikan sosialnya.
Tidakkah kita berasa satu perkara yang unik apabila keadaan politik kepartian meliar dan meribut tetapi tugas hakiki sebagai wakil rakyat dan kerajaan, terus berjalan teratur, malah cekap?
Indikasi itu sangat signifikan apabila kita rujuk kembali visi pakatan pembangkang yang berhasrat membawa satu budaya politik baru dan menolak kuasa politik UMNO BN.
Kita sering menggambarkan bahawa menerusi kekuatan gabungan antara parti, barulah ia membawa kejayaan politik untuk menukar kerajaan BN. Gambaran itu, hari ini, boleh menipu kita kembali.
Dalam politik baru sepertimana hasrat gabungan pembangkang, kekuatan sebenar yang boleh menumbangkan BN bukan semestinya terletak pada kepartian.
Bukan bermakna parti tidak penting tetapi dalam senario kebencian rakyat terhadap UMNO BN pada masa ini, kekuatan sebenarnya banyak bergantung pada peringkat pembuat atau merangka dasar ekonomi, sosial, pendidikan, kebudayaan dan sebagainya.
Gabungan kepentingan rakyat itu mungkin bentuknya belum dapat dizahir sebagai entiti yang mudah difahami oleh rakyat biasa, macam alien. Kerana kita semua berazam untuk membentuk sistem dua parti iaitu BN dan Pakatan.
Maka, bentuk selain BN atau Pakatan, sukar muncul atau tidak dapat difahami. Imaginasi itu terhenti setakat di situ sahaja, ini kelemahannya.
Dalam merangka dasar, baik pada peringkat DUN atau Parlimen, kefahaman dan kerjasama antara wakil rakyat pelbagai parti enting untuk mengundi sesuatu dasar atau undang-undang, berbeza dengan identiti parti yang sering memisah dan menjarakkan kerjasama.
Janganlah sampai perjuangan dan impian Rakyat musnah disebabkan tindakan mementingkan diri.
Janganlah sampai perjuangan dan impian Rakyat musnah disebabkan tindakan mementingkan diri.
Sebagai contoh, BERSIH. Kempen itu menjadi massa dan berpengaruh bukan kerana kekuatan politik kepartian, sebaliknya kerana semua pihak bersetuju dengan perjuangan BERSIH baik pada peringkat awam dan wakil rakyat di Parlimen termasuk sebahagian dari BN.
Maka kerana itu, BERSIH berjaya membawa mesejnya walaupun ada parti politik yang tidak menyokong atau menyertainya.
Contoh kedua, kempen PAS untuk Hudud. Ia gagal pada peringkat pembuat dasar (Parlimen). Ini kerana dasar itu tidak mendapat sokongan majoriti wakil rakyat pelbagai parti politik, hatta UMNO yang kononnya sanggup menerima pembentangan RUU itu.
Jadi nyata sekali, gabungan parti politik bukan lagi menjadi kekuatan utama untuk menjana kemenangan sebaliknya kekuatan itu terletak pada pembuat dasar termasuk dalam kalangan badan bukan kerajaan (NGO) politik dan sosial.
Cumanya, bagaimana hal ini dapat dipermudah untuk kefahaman dan penerimaan rakyat.
Kepercayaan tak boleh dipaksa tetapi boleh dibina. Jadi, adakah kita boleh percaya pada pembangkang?

* Mahdzir Ibrahim ialah Pengarah Pendidikan Politik DAP Johor

Tanpa setitis logik Najib fitnah DAP

Posted: 13 Dec 2015 05:10 PM PST





Najib gagal
"Realiti politik di Malaysia hari ini, rakyat mempunyai cuma dua pilihan sahaja, sama ada gabungan yang dipimpin oleh Umno ataupun yang dipimpin atau didominasi oleh DAP….Maksud saya, seandai dan sekiranya Umno ditolak, negara ini akan diperintah oleh mereka yang anti perjuangan Islam serta menolak perjuangan Melayu serta Bumiputera."
NAJIB juga menambah bahawa masa depan anak-anak bangsa bakal diperjudi apabila DAP memerintah negara.
Nampaknya, dalam Perhimpunan Agung yang paling kucar-kacir dan cacamerba, Najib gagal menguruskan persepsi dan keyakinan rakyat Malaysia serta ahli partinya sendiri.
Sehinggakan beliau terpaksa mengalih perhatian yang kini tertumpu ke atas dirinya dengan mengulangi fitnah dan tohmahan yang langsung tidak berasas.
melayu_berpecah_dap_berkuasaPertamanya, kenyataan Najib tidak mengandungi setitis logik.
Mustahil untuk orang Melayu hilang kuasa di negara ini. Bukankah sahaja hampir semua institusi awam seperti perkhidmatan awam, polis, tentera dan badan kehakiman dikuasai oleh orang Melayu.
Dari segi ekonomi pun, kebanyakan sektor juga dikawal jika tidak dimonopoli oleh ahli peniaga Melayu dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang diterajui orang Melayu.
Dari segi politik dan perundangan pula, kedudukan orang Melayu tidak mungkin dicabar, kerana apa-apa pindaan yang berdampak ke atas hak Melayu, memerlukan bukan sahaja majoriti dua pertiga di Parlimen tetapi juga persetujuan Majlis Raja-raja Melayu.
Kedua, DAP bukan parti perkauman seperti UMNO. DAP adalah parti berbilang kaum dan mempunyai perwakilan Melayu di setiap peringkat perundangan di negara ini – Dewan Rakyat, Dewan Negara, Dewan Undangan Negeri dan peringkat kerajaan tempatan.
DAP juga tidak pernah anti-Islam sepertimana yang dibuktikan oleh keputusan Mahkamah Tinggi yang mendapati tuduhan anti-Melayu dan anti-Islam oleh Utusan Malaysia hanya fitnah semata-mata.
Pun begitu, fitnah Najib mudah disangkal berdasarkan rekod prestasi Kerajaan Pakatan Harapan di Pulau Pinang.
25bcd-zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzhdhBukan sahaja peruntukan agama Islam dilipat ganda berbanding zaman Kerajaan Barisan Nasional (BN), malah peruntukan tahunan Sekolah Agama Rakyat (SAR) dimulakan buat kali pertama.
Di samping itu, bayaran tahunan juga diberi kepada para huffaz serta guru KAFA dan SAR.
Kerajaan Negeri juga membelanjakan RM20 juta untuk mengambil alih tanah milik bukan Muslim untuk dijadikan tanah perkuburan Islam. Jelas, Islam bukan sahaja dihormati tetapi juga diperkasa melalui pentadbiran Pakatan Harapan.
Lebih penting lagi, Kerajaan Pulau Pinang yang dipimpin DAP juga memperkenal sistem tadbir urus yang cekap, amanah dan telus untuk membasmi rasuah dan mengelak penyelewengan.
Hasilnya, rizab negeri meningkat dan penjimatan dapat dikongsi semua melalui program kebajikan rakyat yang rata-rata memanfaatkan orang Melayu.
Hakikatnya, Umno yang selama ini mengkhianati orang Melayu dan Islam di negara ini.
NOW-YaPEIM-JamilKhir_00Siapakah yang bertanggungjawab bagi skandal Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) apabila dana hasil sumbangan orang ramai didakwa digunakan bagi membiayai seorang pemimpin Wanita UMNO dan keluarganya?
Bagaimana pula dengan dakwaan penggunaan duit Yayasan Tabung Haji untuk menyelamatkan 1MDB? Tidak lupa juga skandal MARA yang membabitkan pembelian hartanah bernilai ratusan juta ringgit di negara asing pada harga yang dikatakan terlalu tinggi.
Najib sepatutnya tidak berdalih lagi.
Jangan terus menerus cuba mengalihkan perhatian rakyat daripada kegagalan pentadbiran beliau dengan menggunakan fitnah lapuk yang tidak berasas. Jika beliau begitu berani, sila jawab dengan lurus dan jelas:
Mana RM2.6 bilion?

* Zairil Khir Johari ialah Ahli Parlimen Bukit Bendera merangkap Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP

MKN ‘raksasa’ kuasai negara tanpa proses Perlembagaan

Posted: 13 Dec 2015 05:07 PM PST





Aziz Bari
KUALA LUMPUR 14 DIS: Pakar Undang-Undang, Aziz Bari menyifatkan usaha meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Majlis Keselamatan Negara (MKN) sebagai terdesak kerana ingin menguasai negara tanpa melalui proses Perlembagaan.
"'Raksasa' yang dicipta kerajaan itu semata-mata untuk mengambil kuasa penuh terhadap kabinet," katanya sambil menambah, amalan kesetiaan kepada parti, bukannya rakyat antara sebab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menyokong RUU itu diluluskan.
Beliau juga mempersoal RUU itu yang tidak jelas dalam menerangkan secara terperinci mengenai kawasan keselamatan yang menjadi salah satu intipati.
"Siapa berhak untuk menentukan di mana kawasan keselamatan itu? Ia boleh jadi di Parlimen, Dataran Merdeka, ia boleh berlaku di mana-mana," katanya dalam forum anjuran DAP bertajuk National Security Council Act: To Protes or To Opress di Petaling Jaya, pada 9 dia baru baru ini.
Antara ahli panel lain ialah Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang; bekas Pengerusi Bersih 2.0, S Ambiga; peguam, Hanipa Maidin dan pensyarah, Azmi Shahrom.
SUFI4153Berdasarkan RUU, MKN terdiri daripada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri, Menteri Pertahanan, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Ketua Angkatan Tentera, Setiausaha Kerajaan dan Ketua Polis Negara.
RUU dikritik kerana memberi kuasa besar kepada Perdana Menteri dan memberi hak mutlak untuk menangkap sesiapa sahaja tanpa waran jika sesebuah lokasi itu diisytiharkan kawasan keselamatan.
Secara berseloroh, Aziz menyifatkan RUU itu sebagai 'kreatif' dan 'magis' di tengah-tengah kemelut skandal yang dihadapi kerajaan UMNO BN tetapi sangat berbahaya kepada segenap lapisan rakyat.
"Saya tidak pernah terfikir kita semua akan melalui keadaan seumpama ini. RUU itu sangat berbahaya, ahli parlimen yang mengundi meluluskannya tidak sedar bahayanya terhadap diri mereka sendiri," katanya.
Menyatakan Dewan Negara dan Yang Di-Pertuan Agong boleh menolak RUU itu tetapi mengakui keberangkaliannya amat tipis, beliau merayu Dewan Negara menangguh pelaksanaan RUU itu bagi membenarkan perbincangan awam.

‘EKONOMI AKAN JATUH JIKA UMNO TERUS MAIN SENTIMEN PERKAUMAN’

Posted: 13 Dec 2015 05:04 PM PST

KERJASAMA UMNO – PAS: PKR AKAN PANTAU – RAFIZI

Posted: 13 Dec 2015 02:33 AM PST

Kerajaan Pulau Pinang beri bonus setengah bulan gaji,termasuk guru tahfiz,KAFA dan berkaitan..

Posted: 13 Dec 2015 02:28 AM PST


Lim Guan Eng Pulau Pinang
PULAU PINANG 10 DIS: Kerajaan Negeri akan memberi bonus setengah bulan gaji lagi dengan minimum RM700 yang akan dibayar pada 18 Disember 2015, kata Ketua Menterinya, Lim Guan Eng.
Menyatakan bayaran bonus pertengahan tahun dibuat Jun lalu melibatkan perbelanjaan RM5.22 juta, beliau berkata, pemberian bonus akhir tahun menelan belanja RM5.22 juta, bermakna RM10.44 juta dibelanja bagi pemberian bonus 2015.
Katanya, pemberian bonus itu turut dipanjangkan kepada penyelia dan guru Kelas Al-Quran Dan Fardu Ain (KAFA), guru Sekolah Rendah Agama Rakyat (SRA), guru Sekolah Menengah Agama Rakyat serta guru dan staf Sekolah Persendirian Cina sebanyak RM300 seorang.
Selain itu,  Setiausaha Agung DAP itu berkata, sejumlah RM200 turut diberi kepada guru tahfiz, guru pondok dan Guru Tadika Islam (TADIS) Negeri Pulau Pinang.
"Kerajaan Negeri berharap pemberian bonus itu sedikit sebanyak meringankan bebanan anggota Perkhidmatan Awam Negeri yang bertambah akibat pelaksanaan cukai GST.
"Ia juga sebagai penghargaan ke atas kegigihan dan kesungguhan menjalankan amanah. Tanpa melaksanakan GST, Kerajaan Negeri mampu memberi bonus dan tidak jadi bankrap.
"Bayaran bonus pertengahan tahun sudahpun dibuat pada Jun lalu melibatkan perbelanjaan Kerajaan Negeri sebanyak RM5.22 juta," katanya pada kenyataan media, hari ini.
Sejak 2008 hingga 2014, Guan Eng berkata, Kerajaan Negeri memberi bonus sebulan gaji dengan minimum RM1,300 yang biasanya dibayar dua kali iaitu pada pertengahan dan akhir tahun semasa, melibatkan perbelanjaan RM47.42 juta.
"Jelas sekali, sepanjang tujuh tahun Kerajaan Negeri Pakatan Harapan memerintah Pulau Pinang, jauh lebih berkesan daripada 50 tahun sebelum ini," katanya.

Isu perkauman helah Najib tutup skandal politik

Posted: 13 Dec 2015 02:26 AM PST


KUALA LUMPUR 13 DIS: Pakatan Harapan mengutuk sekeras-kerasnya ucapan Datuk Seri Najib Razak di Perhimpunan Agung Umno semalam kerana cuba memainkan api perkauman untuk mengalihkan perhatian dari skandal politik yang beliau hadapi.
Antara lain, Presiden Umno itu dilapor menggambarkan sekiranya Umno kalah dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU 14), negara ini akan ditadbir Pakatan Harapan yang menentang perjuangan Islam, Melayu dan Bumiputra.
IMG_9046Presiden KEADILAN, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail berkata, kenyataan Najib itu tidaklah mengejutkan kerana setiap kali Umno berhadapan krisis, parti itu akan menggunakan helah menakut-nakutkan rakyat dengan isu perkauman dan penjajahan asing.
"Skandal politik yang sedang menekan Datuk Seri Najib tidak ada kena mengena dengan perjuangan Islam, Melayu dan Bumiputra. Krisis yang melanda Umno sekarang sehingga lunturnya sokongan rakyat kepada parti itu berpunca dari skandal kewangan 1MDB dan dana RM2.6 bilion di dalam akaun peribadi beliau yang masih belum dijawab sehingga hari ini.
"Helah beliau yang cuba memainkan api perkauman bagi menutup skandal peribadi adalah terkutuk dan merendahkan lagi kedudukan beliau di mata rakyat. Malah, pentadbiran beliau jugalah yang merangka undang-undang Majlis Keselamatan Negara 2015 yang diluluskan baru-baru ini yang dilihat mencabar kuasa Yang Dipertuan Agong bila mana pengumuman yang membolehkan kuasa darurat dilaksanakan kini boleh dibuat oleh Perdana Menteri; bukan lagi terhad kepada pengisytiharan Agong," kata Wan Azizah dalam kenyataan bersama Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu.
Majlis Presiden Pakatan Harapan menegaskan, ketiga-tiga parti – KEADILAN, DAP dan Amanah menjunjung sepenuhnya peruntukan-peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan termasuklah berkaitan perkara-perkara penting berhubung kedudukan Bumiputra, agama Islam, institusi Raja-raja Melayu dan bahasa Melayu.
Menurut mereka, muafakat ini telah pun ditandatangani bersama di dalam Buku Jingga dan dipiagamkan antaranya mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain serta mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi Raja berperlembagaan;
"Selain itu, memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu selari dengan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan memperkukuhkan penggunaan bahasa ibunda semua kaum, serta meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris demi memperbaiki daya saing Malaysia di peringkat global," jelas Wan Azizah lagi.
Justeru, Pakatan Harapan menyeru rakyat terutama kaum Melayu tidak terperangkap dengan permainan perkauman.
"Kami akan terus menumpukan kepada isu-isu penting rakyat seperti kos sara hidup yang meruncing, sistem percukaian yang tidak adil, peluang pekerjaan untuk golongan muda dan menekankan tata kelola bagi membanteras rasuah yang berleluasa," kata mereka.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=68499

REBAT ELEKTRIK DIPOTONG, RAKYAT MARAH TERUS JADI MANGSA BN

Posted: 13 Dec 2015 02:24 AM PST

LEBIH SETAHUN, MANGSA BANJIR KELANTAN DAKWA DIPERLAKUKAN MACAM BOLA

Posted: 13 Dec 2015 02:22 AM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT