Rabu, 25 November 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Pembunuhan Kevin melibatkan pembesar negara ?

Posted: 25 Nov 2015 07:14 AM PST

Pembunuhan bekas timbalan pendakwaraya Kevin Morais didakwa ada kaitan dengan kertas pertuduhan yang sedang beliau sediakan terhadap seorang "pegawai kanan kerajaan", kata abangnya Charles hari ini.

 Ketika bercakap pada sidang media yang penuh dengan wartawan dan jurugambar di pejabat peguamnya Americk Sidhu, Charles berkata, Kevin sedang dalam proses menyiapkan kertas pertuduhan itu, ketika bertugas di Jabatan Peguam Negara.

 Beliau juga mendakwa adiknya, Datuk Richard Morais, bersekongkol dengan "seseorang" yang mengawal "permainan" melibatkan pembunuhan Kevin.

 Charles mendakwa, inilah puncanya kenapa Richard mengambil mayat Kevin Richard mengambil mayat Kevin dari rumah mayat pada hari sama dia (Charles) memfailkan permohonan kepada mahkamah untuk membuat bedah siasat kedua.

 Charles yang kelihatan marah melontarkan kritikan kepada Jabatan Peguam Negara kerana didakwa mempermainkannya.

 "Mereka (Jabatan Peguam Negara) pada awalnya bersetuju dengan bedah siasat kedua tetapi membuat pusingan U, dan meminta saya mendapatkan perintah mahkamah," katanya.

 Charles juga membuat 18 muka surat akuan bersumpah tentang hubungan adik beradik Morais dan beberapa perbincangan yang dia lakukan dengan adiknya, Kevin, menjelang pembunuhannya.

 Dalam SD itu Charles berkata, 2 atau 3 bulan sebelum Kevin meninggal dunia, dia ada memberitahunya sedang bekerja untuk kes yang melibatkan pembesar negara.

 "Dia sebenarnya menggunakan perkataan 'kolata ala'. Ia merupakan perkataan Malayalam yang bermaksud 'orang yang tidak baik'," kata Charles merujuk kepada pembesar negara berkenaan. Kevin adalah Malayalee. Charles yang tinggal di Atlanta, Amerika Syarikat (AS) berkata, adiknya memberitahu melalui telefon menggunakan bahasa Malayalam, kerana bimbang telefonnya mungkin diintip.

 Charles berkata, dia memiliki pen drive (pemacu pena) yang dikirim Kevin melalui syarikat penghantaran sebelum beliau meninggal dunia.

 "Ia selamat dalam simpanan seseorang di AS dengan arahan ia disebarkan kepada umum jika kejadian tidak diingini berlaku terhadapnya kerana membuat SD ini.

 "Kandungan pen drive ini sangat jelas dan tidak kurang pentingnya mendedahkan tentang penyiasatan yang diamanahkan kepada Kevin sebelum dia mati, mengaitkan beberapa personaliti yang sedang berada di pusat kuasa di Malaysia sekarang," kata Charles.

 Katanya, dia tidak percaya Kevin dibunuh akibat mendakwa seorang ahli patologi kerana rasuah.

 Ahli patologi kerajaan yang disebut itu merujuk kepada seorang doktor di makmal patologi di Hospital Tentera Tuanku Mizan yang didakwa pada Disember 2013.

 Kevin adalah timbalan pendakwa raya untuk kes itu.

 "Kevin dibunuh kerana sebab lain dan saya yakin motif lain ini ada kaitan dengan dia tahu terlalu banyak tentang fakta kes jenayah pihak di pusat kuasa Malaysia dan dia perlu didiamkan kerana itu," katanya. – 25 November, 2015. ~ themalaysianinsider 

Dalam laporan terbaru, Charles hari ini memberitahu media bahawa Richard adalah "penjahat" dan akan melakukan apa sahaja untuk wang. 

Dalam pengisytiharan 18 halaman berkanun (SD) pada sidang akhbar hari ini, Charles juga mendakwa bahawa Richard ada hubungan dengan kumpulan penjenayah di Kuala Lumpur. 

 SD Charles juga menyatakan bahawa Richard telah dilihat meninggalkan tempat kejadian pembunuhan Najadi di Bukit Ceylon pada bulan Julai 2013 dan Ketua Polis Negara mahu tahu apa yang Kevin tahu tentang perkara ini. 

"Kevin memaklumkan kepada Ketua Polis Negara bahawa dia telah tidak berhubung dengan Richard sejak 2004 dandia tidak tahu apa-apa," kata beliau. 

Pembunuhan Najadi adalah pembunuhan pengasas AmBank Hussain Ahmad Najadi pada Julai 2013. Polis berkata kes itu ditutup selepas sabitan penarik kereta Koong Swee Kwan, yang kini menunggu hukuman mati. - November 25, 2015. Baca lagi di sini

Komen al-Husseyn :

Berikut merupakan berita yang pernah menyiarkan mengenai Datuk Richard Morais, bersekongkol dengan "seseorang" yang mengawal "permainan" melibatkan pembunuhan Kevin. 

Apabila kehilangan Timbalan Pendakwaraya (DPP) Kevin Anthony Morais menjadi tajuk utama akhbar pada hujung minggu dengan penemuan sebuah kereta dibakar, khabar angin mula menghubungkait dengan siasatan kewangan berprofil tinggi dengan Morais tiba-tiba hilang. Walau bagaimanapun, satu lagi perkembangan untuk kehilangan misteri beliau telah timbul.

 Pascal Najadi, anak Hussain Ahmad Najadi, pengasas Arab-Malaysian Development Bank (AmBank) yang dibunuh  telah secara terbuka mengisytiharkan bahawa kehilangan Morais yang dikaitkan dengan pembunuhan bapanya dalam satu kenyataan yang disiarkan dalam laman Facebook beliau, Justice-For-Najadi-AmBank.

 "Dato Richard Morais orang terakhir menemui Hussain Najadi dibunuh di Kuil 29 Julai 2013."

Menurut satu sumber yang disahkan, seorang Peguam Malaysia, yang identitinya kita perlu dilindungi kerana masalah keselamatan, mangsa Banker Hussain Najadi dipanggil oleh seorang tertentu Dato Richard Morais  di Kuil pada waktu pagi dalam masa yang singkat pada 29 Julai 2013 .

 "Encik Hussain Najadi, bergegas ke kuil itu dan semasa dalam perjalanan telah menalipon peguam tersebut, sumber, untuk memberitahunya bahawa orang tertentu Dato Richard Morais meminta untuk menemuinya di kuil pada 29 Isnin Julai 2013. Dato Richard Morais dilaporkan bertemu mesra dengan Encik Najadi di kuil itu dan dilihat mengucapkan selamat tinggal dan meninggalkan kawasan kuil.

 "Semalam kita dikejutkan bahawa saudara rapat Dato Richard Morais, DPP Kevin Morais yang pernah berkhidmat di Jabatan Peguam Negara, telah hilang dan masih dilaporkan hilang," kata kenyataan yang dikeluarkan oleh firma guaman Najadi & Partners, Moscow, Rusia diisytiharkan. ~ malaysiandigest

Kelulusan diberikan selepas urusniaga berlaku : NFCorp dicabar dedah minit mesyuarat

Posted: 24 Nov 2015 11:35 PM PST

OLEH RAM ANAND
Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli mencabar National Feedlot Corporation (NFCorp) mendedahkan minit mesyurat ahli lembaga pengarah dan mesyuarat agung tahunan (AGM) yang memberi kelulusan kepada urusniaga RM49.75 juta.

 Beliau semalam mendakwa Putrajaya memberikan kelulusan retrospektif (tarikh dikemudiankan) ke atas pembelian 2 unit kondominium di Bangsar dan pemindahan RM40 juta kepada National Meat and Livestock Corporation (NMLC), yang dakwanya membolehkan pengerusi NFCorp Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail bebas daripada tuduhan pecah amanah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, semalam.

 Rafizi juga berkata beliau meneka yang kelulusan retrospektif itu diberikan wakil kerajaan dalam NFCorp selepas urusniaga berlaku.

 "Orang ramai perlu diberikan hak untuk melihat sendiri bagaimana proses membuat keputusan NMLC menjadi anak syarikat selepas dana itu dipindahkan tanpa kebenaran," katanya.

 Skandal NFCorp bermula 2011 selepas pendedahan dibuat bahawa projek itu tidak mempunyai kemajuan sedangkan menerima pinjaman mudah RM250 juta daripada kerajaan.

 Salleh didakwa pecah amanah pada 2012 selepas pendedahan dibuat yang dana NFCorp digunakan untuk membeli 2 kondominium di One Menerung, Bangsar.

 Kerajaan sebelum ini bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap NFCorp kerana kegagalannya membayar bunga dan asas pinjaman mudah itu. – 25 November, 2015. ~ themalaysianinsider

Pembunuhan Di Malaysia muncul semula

Posted: 24 Nov 2015 08:00 PM PST

Misteri pembunuhannya menghantui orang tertentu
Wartawan bebas Mary-Ann Jolly yang pernah dihalau keluar dari negara ini apabila dia tiba di lapangan terbang Kuala Lumpur untuk cuba untuk mewawancara Perdana Menteri mengenai pembunuhan wanita Monggolia, Al-Tantuya kini akan berdepan pula dengan tuntutan saman.

Ahli perniagaan tempatan Abdul Salam Ahmad, yang telah dinamakan dalam dokumentari Al-Jazeera yang membongkar misteri pembunuhan Altantuya Shaariibuu pada 2006, melalui satu dokumentari 101 East - Murder in Malaysia akan menyaman penyiar antarabangsa itu bagi fitnah dalam minggu ini, peguamnya mengesahkan.


Satu mesej teks yang diambil oleh Al Jazeera dari telefon mudah alih Sirul Azhar Umar, seorang pengawal peribadi Najib Tun Razak yang disabitkan atas pembunuhan Altantuya menunjukkan pengawal peribadi itu telah memeras ugut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk berjuta-juta dolar untuk tinggal di Australia dan "tidak berkata apa-apa" mengenai kes tersebut sebelum beliau ditangkap semula. 

Dalam dokumentari itu, yang dihoskan oleh wartawan bebas Mary Ann Jolley dan disiarkan pada bulan September, Abdul Salam telah dinamakan sebagai orang tengah dalam rundingan dengan Sirul Azhar Umar, bekas komando polis yang dijatuhi hukuman mati kerana membunuh Altantuya dan yang sedang mencari perlindungan di Australia untuk melarikan diri hukuman mati di sini.

 Dalam temu bual dengan Malaysian Insider selepas dokumentari itu disiarkan, Jolley, yang menyiasat pembunuhan itu, berkata Sirul telah menghantar beberapa mesej teks kepada Abdul Salam pada bulan Januari tahun ini meminta untuk berjuta-juta dolar untuk "kekal di Australia dan tidak menjatuhkan PM ".

 Walau bagaimanapun, dalam laporan polis hari ini, Abdul Salam mendakwa SMS itu memetik namanya adalah fitnah, dan bahawa dia tidak pernah memain sebarang peranan untuk mana-mana pihak untuk Sirul Azhar. Baca lagi di sini . 

Mampukah Umno keluarkan najis kotorannya?

Posted: 24 Nov 2015 04:30 PM PST

Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno dibuat di Parlimen petang kelmarin menunjukan sesuatu yang amat luar biasa. 

Ini merupakan pertanda bahawa Umno kini sedang ligat bergolak hinggakan beberapa usaha yang luar biasa terpaksa dilakukan semata-mata untuk menyelamatkan kedudukan beberapa pemimpin Umno yang semakin membusuk.

Luar biasa kerana Umno mempunyai ibu pejabat sendiri. Kenapa diadakan di bangunan parlimen pula?

Maka berlakulah beberapa keajaiban ..... 

Mesyuarat berlangsung tanpa kehadiran Timbalan Presiden, (Tan Sri) Muhyiddin Mohd Yassin, dan Naib Presiden, (Datuk Seri) Shafie Apdal.

Menurut A.Kadir Jasin, mesyuarat itu dipercepatkan daripada 27 November kepada 24 November kerana hendak ambil kesempatan daripada ketidakberadaan mereka di dalam negara. 

Ketua Wanita Umno Gopeng Datuk Hamidah Osman dipecat atas alasan berkaitan disiplin parti. 

Kenapa tindakan yang sama keatas Muhyiddin dan  Shafie Apdal tidak berlaku? Waima mereka berdua ini lebih vokal dari Hamidah mendesak Najib berundur.

Ini mungkin kerana pengaruh Hamidah di Perak tidak begitu kuat berbanding dengan Muhyiddin di Johor dan Shafie Apdal di Sabah. Malang bagi Hamidah kerana tidak ada mana-mana bahagian Umno di Perak yang berani bersama dan menyokongnya dalam isu ini.

Hamidah tentu sekali tidak mampu menyaingi pengaruh Zahid Hamidi di Perak yang merupakan orang kanan Najib.

Tidak sebagaimana Muhyiddin di Johor. Syed Akbar Ali dalam blognya menulis : Dilaporkan 108 Cawangan dari 6 Bahagian Umno Johor desak Najib letak jawatan. 

Mungkin berita 108 Cawangan di Johor itu menakutkan Najib untuk bertindak lebih drastik terhadap Muhyiddin.

Namun komplot untuk menghalang Muhyiddin dan Shafie Apdal daripada merasmikan Perhimpunan Agung Wanita, Pemuda dan Puteri serta berucap di majlis penggulungan di hari terakhir berjaya dilakukan.

Sahabudin melalui blognya bertanya, apakah keputusan tidak membenarkan seorang Timbalan Presiden merasmikan mesyuarat sayap-sayap ini hanya untuk tahun ini saja, suatu keputusan yang kekal selama-lamanya atau selagi Muhyiddin memegang jawatan nombor dua itu sahaja? 

 Terlihat bahawa keputusan ini dibuat dalam ketakutan dan tidak yakin dengan kekuatan dirinya sendiri, walaupun tidak dinafikan beliau terlalu ingin memecat timbalannya itu. 

Menurut Sahabudin, pada 27 November ini pula kira-kira 200 Ketua Cawangan dijangka akan mengadakan perhimpunan khas di tempat yang belum ditentukan di Selangor.

Umno buat julung kalinya membenarkan ketua Wanita, Pemuda dan Puteri merasmikan perhimpunan agung mereka sendiri.

  "Ini adalah cadangan daripada ketiga-tiga sayap parti. Inilah apa yang mereka mahu dan kami menghormati hasrat mereka," kata PM Najib.

Mampukah Najib terus menekan suara akar umbi Umno di Perhimpunan Agung Umno yang akan berlangsung bermula 8 hingga 12 Disember tahun ini? 


Umno yang sedang berdepan dengang krisis dalaman adalah umpama seorang yang sedang menahan perutnya yang sedang sakit memulas. Tidak ada jalan lain melainkan dia kena ke tandas untuk melegakan perutnya. 

Hanya berkentut sahaja tidak akan melegakan sakit yang dialami.Umno kena keluarkan segala najis kekotorannya itu!

Tiada ulasan: