Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


PIPIT SUDAH TERBANG

Posted: 28 Sep 2014 06:39 PM PDT





Alvin Tan
JOHOR BAHRU - Pemuda Umno Bahagian Pulai bersama beberapa badan bukan kerajaan (NGO) membuat laporan polis terhadap Alvin Tan yang secara terang-terangan mengutuk dan mengaibkan Mohd Najib Tun Abdul Razak, Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar di akaun Facebook miliknya.

Exco Pemuda Umno, Sheikh Nafiq Alfirdaous Sheikh Abd Rahman berkata, tindakan blogger yang pernah mencetuskan beberapa isu sensitif dilihat semakin melampau dan biadab.


KAH KAH KAH

woit
ini kenyataan sexist
ini kenyataan macho
kenyataan macam ini
sudah expired
lagi pun tak perlu 
malaon ini tunjuk jantan
tengok klip video
dah nampak kulup yang kenit

burung pipit
sudah terbang

KAH KAH KAH




----------

CARI KALAU TAK TAHU

Posted: 28 Sep 2014 06:08 PM PDT







Polis akan cari Alvin Tan hingga ke 'lubang cacing', kata Khalid

29 Sep — Polis akan terus mencari penulis blog seks Alvin Tan sehingga ke lubang cacing, kata Ketua Polis Negara Khalid Abu Bakar. 
Khalid berkata, tindakan Tan yang semakin biadab memuat naik status dan gambar di laman sosial Facebook miliknya yang dilihat cuba memalukan beberapa pemimpin negara tidak boleh dimaafkan.

 - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/polis-akan-cari-alvin-tan-hingga-ke-lubang-cacing-kata-khalid#sthash.PGMrwxZt.dpuf

KAH KAH KAH

woit
ini contoh ayat semantik
ketua polis kata
akan cari ke lubang cacing
ertinya cari sampai dapat

cari maknanya tak tahu dimana berada
mencari kerana kerana tak tahu
dimana malaon ini berada
tapi satu dunia tahu
malaoan ini berada di amerika
nak cari buat apa

kenyataan cari ini hanya sandiwara
kenyataan cari ini hanya teater
nak jaga imej polis
yang ditibai oleh malaoan ini

yang wajib dilakukan bukan cari
tapi bawa pulang malaon ini
kah kah kah







--------

ANAK MUDA BANGUN MELAWAN

Posted: 28 Sep 2014 05:00 PM PDT






SALUT ANAK MUDA 
HONG KONG 
AKHIRNYA DUNIA INI
MILIK KAMU











------------

PROGRAM MELAWAN DAN MENGHASUT

Posted: 28 Sep 2014 07:14 AM PDT

 
 
 

 
 
PROGRAM MELAWAN
 DAN
MENGHASUT
JOHOR BAHRU

Diskusi Ujong Tanah dengan kerjasama PKR Cabang Johor Bahru membawakan "Forum Ulang Tahun Ke-40 Tragedi Tasek Utara"
Panelis :

Hishamuddin Rais
Hassan Karim
Syed Hamid Ali

Tarikh : Jumaat, 3 Oktober 2014
Masa : 8.00 malam
Tempat : Pejabat KEADILAN Johor Bahru, Jalan Padi 1, Bandar Baru Uda, Johor Bahru
 
 

---------

BERITA SEDIH LAGI PILU

Posted: 28 Sep 2014 07:07 AM PDT





Dulu dibuli Umno, kini dibuli PKR dan DAP, kata anak Nik Aziz

Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz mengakui PAS mangsa buli rakan sendiri DAP dan PKR rentetan krisis di Selangor dan pemecatan ahli majlis di Pulau Pinang baru-baru ini.

Anak Mursyidul Am PAS itu berkata jika dahulu PAS mangsa buli Umno, sekarang mereka dibuli rakan sendiri dalam Pakatan Rakyat (PR).

 "Hari ini, selain umno, PKR dan DAP mula hendak buli PAS.


KAH KAH KAH

woit
ini berita sedih
ini berita sayu
ini berita mengusik jiwa
ini berita amat pilu
ini berita mengoyak hati

kesian meleleh air mata
bergantang gantang air mata meleleh
tak sanggup baca berita ini
kah kah kah



-----------

HOTT TERNOWW TERKINI

Posted: 28 Sep 2014 06:35 AM PDT





PasMa dilancarkan di Terengganu esok ketika PAS melarang penyertaan

Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) akan tetap dilancarkan di Terengganu walaupun mendapat tentangan sengit dari PAS negeri itu yang memberikan amaran agar ahlinya jangan menyertai NGO pelobi Pakatan Rakyat itu. "Rasanya sebagai NGO berdaftar kami tidak salah. Yang salahnya pemimpin PAS di Terengganu yang menyerang rakan dalam Pakatan sehingga melemahkannya.

 "Padahal PAS membuat keputusan memperkukuhkan kerjasama dalam Pakatan," kata Setiausaha PasMa Mohd Taib Ahmad.

 Mulai hari ini PasMa memulakan programnya di negeri pantai timur bermula di Pahang petang ini (Ahad) di Raub. Taib mendakwa 300,000 pendengar radio Internet mendengar sesi forum itu melalui DPedas.fm.


 - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pasma-dilancarkan-di-terengganu-esok-ketika-pas-melarang-penyertaan#sthash.pR4sY8Uj.dpuf

KAH KAH KAH




gwa tak ada apa nak cakap
gwa tak ada apa nak tambah
kah kah kah

SARAWAK SUDAH MERDEKA

Posted: 28 Sep 2014 01:30 AM PDT









KENAPA DULU PAKAI PASPOT
saja nak tanya... kalau sabah sarawak ni malaysia.kenapa zaman mak pak kita kena pakai pasport pi sana? la ni memang dah mansuh. dah tu duduk sabah serawak tak leh lebih masa. kata kita ni malaysia...kenapa ada had masa pulak. kena buat pas kerja kalau nak duduk lebih masa. dan bila dah lebih masa nak keluar dicadangkan keluar ikut labuan. apa semua ini??? apa... tolong la... on TAHNIAH SARAWAK!
Publish | Delete | Spam
underBear
on 9/28/14
ZAMAN SEKARANG
Salam...knp manusia zaman skrg lebih suka berpecah belah dan memporakperandakan negara sendiri..apa motif sebenar yang ingin di capai agknya. jangan kerana segelintir individu ini negara akan dipandang serong dan akhirnya musnah.itu ke yang saudara inginkan..apa kemahuan saudara isham sebenarnya??

cuba tunjukkan teladan yang elok sikit pada lapis2 yang baru.kalaulah dari muda dah disemai sifat begini memang malaysia ni tak jadi apa rakyatnya.takkan disbbkan politik kita berpecah??demokrasi sbnrnya mmg alat utk memecahkan ummah. on TAHNIAH SARAWAK!
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/28/14
BANGANG
Negara paling bangang dalam dunia, sarawak! Dah lama merdeka tapi sanggup jadi hamba pada malaya. Apa punya turrr daaaa on TAHNIAH SARAWAK!
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/27/14





-----------

JANGAN HINA BEROK

Posted: 28 Sep 2014 12:50 AM PDT




INI BUKAN ROAD BLOK
INI MONYET DI JALAN RAYA

INI MATA MATA 
BUKAN MONYET
BUAT ROAD BLOK

Perkara yang tidak boleh dilakukan 

di Malaysia

Kini apabila kita tahu menjadi satu kesalahan kerana mengeji polis sebagai monyet dalam tulisan komen Facebook dan Twitter, di bawah adalah beberapa senarai garis panduan kepada rakyat Malaysia dan pelawat ke Malaysia, Yang Benar-benar Menghasut.

*Jangan lepaskan kemarahan anda dalam laman sosial terhadap anggota polis yang menahan kamu kerana memandu laju dan meminta wang untuk lepaskan kamu.

Mengapa? Kerana ia menjadi kesalahan untuk memanggil pegawai beruniform dengan gelaran tidak senonoh daripada bercakap mengenai rasuah.


-
SATU 

INGATAN
tolong jangan hina berok
tolong jangan hina monyet
tolong jangan samakan
polis dengan monyet
tolong jangan hina binatang 

KAH KAH KAH

----------

NAIK KERETA MINI COOPER

Posted: 28 Sep 2014 12:33 AM PDT








Jangan cakap soal gabung PAS - Umno 

selagi Nik Aziz ada, kata penganalisis

Ketika isu penggabungan Umno dan PAS hangat dibincangkan semula ekoran krisis di Selangor, seorang penganalisis politik mencadangkan lebih baik ia tidak dibincangkan kerana ia termasuk dalam perkara mustahil terutama selagi Mursyidul Am PAS  Nik Aziz Nik Mat masih ada.

Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Profesor Dr Ahmad Sunawari Long (gambar bawah) berkata, lebih baik isu penggabungan ini tidak dibincangkan kerana ia perkara mustahil terutama kepada Nik Aziz.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/jangan-cakap-soal-gabung-pas-umno-selagi-nik-aziz-hidup-kata-penganalisis#sthash.DXhfyqEp.dpuf

KAH KAH KAH


woit
ini cakap bahaya
apa jadi
kalau nik aziz
meninggalkan dunia?

KAH KAH KAH
woit
apakah maknanya
akan u-turn 
dengan naik kereta
mini cooper



KAH KAH KAH





-----------

SALUT ANAK MUDA

Posted: 27 Sep 2014 07:30 PM PDT






KOMENTAR
salut anak muda
salut anak muda yang berani
akhirnya dunia ini
adalah milik kamu


Sahabat Adam Adli ambil alih tugas, ikrar bermatian demi hak asasi manusia

Tidak terjejas dengan sabitan bersalah dan hukuman penjara yang dikenakan terhadap aktivis pelajar Adam Adli Abd Halim dalam dakwaan hasutan besar-besaran Putrajaya, rakan seperjuangannya berjanji untuk meneruskan pertempuran menegakkan hak asasi manusia walaupun diancam pendakwaan mengikut undang-undang zaman penjajah itu.

Ashraf Zulkifli dan Seth, kedua-duanya pelajar di universiti awam tidak akan berganjak daripada perjuangan mendapatkan hak asasi manusia lebih baik di Malaysia walaupun Adam dipenjarakan.

"Kami tidak akan berhenti. Kami tidak akan mudah berputus asa dan tunduk kerana takut kepada pihak berkuasa," kata Ashraf kepada The Malaysian Insider.

Kedua-duanya menyertai dengan kumpulan aktivis yang menggunakan nama "Budak-Budak Bangsar", yang menjalankan kelas falsafah dan politik, serta menganjurkan dapur jalanan dan tuisyen untuk kanak-kanak di kawasan kejiranan itu sebagai sebahagian aktiviti mereka.
"Apa yang kami lakukan sekarang ialah menyedarkan masyarakat. Kita mahu masyarakat di mana mereka tahu hak masing-masing dan ia memerlukan pendidikan," kata Ashraf, 22.

- BACA DI SINI: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/sahabat-adam-adli-ambil-alih-tugas-ikrar-bermatian-demi-hak-asasi-manusia#sthash.c70uI87m.dpuf

-----------

ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


Pejuang Islam ini macamkah?

Posted: 28 Sep 2014 02:00 AM PDT

Aku suka dengan status sahabat saya ini, Hj Anuar Hashim :


Fakta: Pas kalah di PENGKALAN KUBUR kerana dikatakan tanpa 
sokongn Dap dan PKR. Ok je.. Jangan lak buat lupa di Telok Intan... 


 Pengkalan kubor Pas tewas tapi bukan sbg penyandang. Tempat tersebut memang kubu kuat Umno. Bermula PRU 2004 sehingga sekarang kerusi itu kekal di tangan BN.

Walaupun Pengkalan Kubor sebelum ini ditandingi oleh calon PKR, tetapi kerana PAS berhajat sangat tempat itu, maka PKR dengan rasa berat menyerahkannya kepada PAS.

Kalau PKR bertanding pun, sudah pasti kalah juga sebab PAS akan memboikot calon PKR sebagaimana PAS pernah lakukan kepada calon DAP , Dyana yang tidak bertudung dan cakap tidak sokong Hudud....

Ketika kempen PRK Pengkalan Kubur berlangsung, PAS mengecam segelintir pemimpin PAS yang dituduh terlalu mengikut telunjuk PKR dan DAP. Dah macam Perhimpunan Agong Umno bunyinya siap memaki hamun pimpinan sendiri yang tidak sehaluan dan menempelak PKR dan DAP.

Hj Hadi dalam ucapan penggulungan di muktamar berkata: 
"Ahli-ahli PAS dan pemimpin-pemimpin PAS mesti tahu kita ada perbezaan ideologi dan matlamat perjuangan. Ini mesti faham. PAS berdasarkan kepada Islam, PKR berdasarkan kepada sekular pragmatik, DAP berdasarkan kepada sekular sosialis. Kita bukan satu parti. Ini arah kita tahaluf macam satu parti, nak tidur sama, nak makan sama. Ini silap."
Siapa yang nak tidur sama, nak makan sama? DAP dan PKR ajak sama-sama bermesyuarat. Putuskan perbezaan melalui mesyuarat. Tapi Hj Hadi selalu ponteng.Tau-tau, dia buat keputusan sendiri! Alahai.



Jangan lupa, depa ada duk mai sama-sama sewaktu penamaan calon untuk memberi semangat kepada calon PAS. Tapi hang dah kalut duk gasak rakan tahaluf sendiri, kau nak harapkan depa mai tolong? Silap hang sendiri tidak tahu menghargai rakan tahaluf. Kalut betuilah hang! Depa pun dah hilang semangat, macam mana nak mai tolong bantu bagi semangat kat hang?

Walau bagaimana pun, komposisi pengundi Cina di Pengkalan Kubur hanyalah 0.96 %, 231 orang sahaja.Tidak memberi kesan jika Cina situ memboikot PAS. Paparan berikut menunjukan perlunya PAS muhasabah diri. Jangan hanya pandai mendabik dada bangga diri: 


PAS merosot banyak berbanding BN

Undi DAP jauh merosot.Mana pergi undi DAP? 
BN tak bertambah pun...

Betui lah apa yang sahabat saya kata : Janganlah buat lupa kat Teluk Intan....Cer bandingkan betapa jauhnya merosot undi DAP sebagai penyandang yg penah memenanginya dgn majoriti besar di situ, tetapi gara-gara kawan tahaluf siasi main tikam belakang....DAP kecundang. Undi BN tidak bertambah banyak mana pun. Lihat rajah atas.Kemana pergi undi DAP sebelum ini?

Rupa-rupanya depa memerap undi kat rumah....korang bacalah sendiri analisa keputusan PRK Teluk Intan oleh Mazlan Aliman berikut:



(Penjelasan : Saya telah cuba susuli status asal di Fbook Mazlan Aliman, tapi nampaknya dia dah delete ... Saya semak  statusnya selepas May 30 dan hanya menulis pada 10 Jun 2014. Hanya Mazlan Aliman sahaja tahu kenapa. Mujurlah aku masih ada menyimpan status bekas Ketua Pemuda Tambun nih!)

Ada tak dengor DAP melenting kata PAS Barua atau pengkhianat bagai? Depa pun manusia juga, bukan plastik, itu pinjam kata-kata Mat Sabu...

Walaupun depa tu kapiak, sosialis sekular bagai... mereka tak seperti sesetengah orang kita yang pakai lebai dan berjanggut berjurai, maki seranah ikut nafsu serakah....pejuang Islam ini macamkah?

Biaqpila

0
sumber :-

Biaqpila


TINDAKAN KEJAM DBKL UNDANG RESPON NEGATIF PENGGUNA MEDIA SOSIAL

Posted: 28 Sep 2014 06:33 AM PDT








Kenyataan Media


Tindakan Kejam DBKL Undang Respon Negetif Pengguna Media Sosial

Telah tersebar secara meluas di laman sosial, sebuah klip footage berdurasi hampir 3 minit yang menunjukkan bagaimana kejamnya pendekatan penguasa DBKL ketika menjalankan tugas. Klip tersebut memperlihatkan penguasa DBKL merampas barang peniaga untuk tujuan disita hingga menimbulkan pergelutan antara penguasa dan orang awam.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memandang serius cara yang sangat tidak beretika pihak DBKL menangani peniaga kecilan yang juga merupakan rakyat tempatan. Apakah DBKL tidak mempunyai perasaan dan hati perut?

Harus diingat, rakyat Malaysia ketika ini menghadapi kemelut kewangan yang parah. Fakta menunjukkan nisbah hutang isi rumah telah mencecah 854 bilion bersamaan 86.8% Keluaran dalam Negara Kasar (KDNK). Hampir 80% rakyat Malaysia tidak mampu menyimpan (saving) di atas kesempitan hidup dengan kenaikan harga barang/perkhidmatan yang tidak terkawal.

Justeru, berniaga secara kecil-kecilan menjadi trend rakyat Malaysia untuk menampung keperluan bulanan selain kerja tetap. Dalam masa sama, peluang untuk mendapat ruang perniagaan telah dimonopoli oleh golongan tertentu termasuklah warga asing. Ini yang berlaku dalam negara dan ia tidak dapat dikawal.

Sebagai contoh, wujud pasar kemboja, pasar vietnam di merata ceruk. Pusat perniagaan Chow Kit pula telah dikuasai warga asing manakala pusat perniagaan barang tiruan terbesar negara iaitu Petaling Street telah diiktiraf sejak sekian lama. Malah, Petaling Street dibangunkan dengan bumbung dan pintu gerbang yang menelan perbelanjaan besar serta mendapat layanan istimewa dari penguasa.

Mengapa wujud perbezaan layanan seperti ini? Apakah kerana rakyat tempatan yang baru hendak mulakan perniagaan tidak mampu membayar 'wang perlindungan' maka perniagaan halal mereka diberkas?

Persoalan ini turut diluahkan oleh ramai pengguna laman sosial yang telah menonton klip tersebut. Orang ramai berpendapat DBKL tidak berani mengambil tindakan terhadap warga asing yang berniaga di merata tempat tetapi bertindak kasar dengan warga tempatan. Ini bukan kes pertama DBKL bertindak buas dan tidak berperi kemanusiaan, banyak lagi gerai rakyat tempatan diroboh penguasa DBKL telah dilaporkan.

SAMM memberi amaran kepada DBKL supaya tidak menguji kesabaran rakyat. Janganlah bertindak seperti zionis terhadap rakyat sendiri, malah zionis Israel tidak pernah menindas rakyatnya sendiri.

SAMM juga mencadangkan supaya diwujudkan mekanisma pengeluaran permit 'on the spot' kepada peniaga tempatan, dengan syarat-syarat tertentu seperti tahap kebersihan jualan (jika berbentuk hidangan) dan persekitaran.

Pokoknya, soal peniaga kecilan ini wajar diselesaikan cara yang berhemah dan tiada keperluan untuk bertindak kasar khususnya terhadap warga tempatan.

"Rakyat bersatu tidak dapat dikalahkan"

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)


LAWAK AHAD: TUHAN

Posted: 27 Sep 2014 06:55 PM PDT


Ada seorang cikgu tadika yang tak percaya wujudnya Tuhan. Dia pun berfikir bagaimana hendak mempengaruhi kanak-kanak di tadika tersebut supaya tak percaya wujudnya Tuhan. Tiba-tiba, dia mendapat satu akal...

Guru tadika: "Anak-anak, nampak tak pen ini?"
Murid-murid: "Nampak cikgu."
Guru tadika: "Pen ada kan?"
Murid-murid: "Ada cikgu."

Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen itu ke dalam poket dia dan kemudian bertanya lagi..

Guru tadika: "Anak-anak, nampak tak pen?"
Murid-murid: "Tak nampak cikgu."
Guru tadika: "Pen ada tak?"
Murid-murid: "Tak ada cikgu."
Guru tadika: "Anak-anak nampak Tuhan tak?"
Murid-murid: "Tak nampak cikgu."
Guru tadika: "Tuhan ada tak?"
Murid-murid: "Tak ada cikgu."

Guru tadika itu sangat gembira kerana tujuannya untuk mempengaruhi kanak-kanak itu berjaya. Tetapi.. dalam kumpulan kanak-kanak itu ada seorang budak yang pintar yang bernama Burhan lalu dia pun mengangkat tangan...

Burhan: "Cikgu, boleh saya cakap sesuatu?"
Guru tadika: "Boleh, mari ke depan."
Burhan: "Kawan-kawan nampak cikgu tak?"
Murid-murid: "Nampak."
Burhan: "Cikgu ada kan?"
Murid-murid: "Ada."
Burhan: "Kawan-kawan nampak otak cikgu tak?"
Murid-murid: "Tak nampak."
Burhan: "Cikgu ada otak tak?"
Murid-murid: "Tak ada."




DUNIACACAMARBA

0
sumber :-

DUNIACACAMARBA


PAS pada Pandangan Bukan Islam

Posted: 27 Sep 2014 04:46 PM PDT



PAS yang Saya Kenali 

[Harakah] Gelombang "Reformasi" meledak sebelum saya memasuki dewan peperiksaan SPM. Saya tidak mengenali PAS ketika itu. Imej PAS dibentuk melalui bacaan komentar dalam media bahasa Cina. Negara Islam, hukum hudud, konservatif, ektremis dan sebagainya, antara inilah yang paling memahat dalam minda.

Pengalaman bersemuka dengan orang PAS hanya bermula selepas memasuki universiti. Kami dibawa senior untuk menghadiri ceramah politik. Ketika itu saya amat teruja dengan ucapan Mahfuz Omar yang berapi-api. Kemudian kami diatur untuk berdialog dengan Hu Pang Chaw (bekas Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS), melawat ke Kelantan untuk melihat dengan mata sendiri keadaan sebenarnya.

Pemikiran kami dipengaruhi senior pada ketika itu, yang aktif dalam DEMA – satu pertubuhan mahasiswa. Kami lebih cenderung untuk mempertahankan Barisan Alternatif, maka DAP dianggap sebagai "penghalang", yang menggagalkan pertukaran kerajaan. Kami berkempen untuk calon Parti KeADILan ketika PRU11 pada tahun 2004. Seringkali kami ditanya oleh pengundi Cina yang tebal prejudisnya terhadap agama, bagaimana ulamak boleh mentadbir negeri, sedangkan mereka tidak tahu apa-apa tentang ekonomi?

Terpegun juga kami di situ, kerana gagal memberi jawapan. Akhirnya kami dicelikkan seorang senior, "Padahal pemimpin tertinggi hanya memainkan peranan untuk memastikan agar halatuju pentadbiran tidak terpesong dari landasan demokrasi. Soal teknikal dalam pentadbiran boleh diuruskan oleh teknokrat dan birokrat." Kami menganggap jawapan itu memuaskan, lalu kita menggunakan jawapan skema ini berkali-kali untuk meyakinkan mereka yang masih keraguan.

Ini kisah lama. Generasi kami melalui proses kematangan secara berperingkat-peringkat. Pada satu peringkat saya mulai bersikap kritis terhadap PAS. Saya masih ingat pengalaman saya sebagai wartawan, hadir di sidang media Mujahid Yusof Rawa, yang pada ketika itu bersungguh-sungguh untuk berdialog dengan masyarakat Cina selepas PRU11.

Beberapa soalan dilontarkan oleh wartawan Cina lain, berdasarkan prejudisnya terhadap PAS. Mujahid ketika itu berjaya menyanggah tuduhan-tuduhan dalam soalan itu dengan fakta, kerana sememangnya PAS tidak seburuk sebagaimana yang digambarkan. Akhirnya saya mengajukan soalan, bagaimana PAS mendakwa dirinya mendukung kebebasan bersuara, sedangkan dirinya mengharamkan tulisan Farish Noor dan Khalid Jaafar di Harakah, ketika itu.

Giliran Mujahid terpegun seketika dengan soalan itu. Bagaimanapun soalan-soalan sedemikian kerap ditimbulkan pada zaman pasca PRU11 dan sebelum PRU12. Saya masih ingat pengalaman Dr.Dzulkefly Ahmad diasak oleh NGO dalam satu forum, bagaimana PAS mendakwa dirinya memperjuangkan kebebasan berpersatuan, sedangkan PAS mengambil sikap yang agak keras terhadap Sister-In-Islam, sehingga mencadangkan agar ianya diharamkan?

Namun saya sedar keperluan politik ketika itu. Saya nampak bagaimana sekumpulan pemimpin PAS, seperti Mohamad Sabu, Hatta Ramli, Dzulkefly Ahmad, Syed Azman dan lain-lain lagi, turun untuk memprotes kenaikan harga minyak. Maka semakin yakinlah saya bahawa adanya sekumpulan pemimpin dalam PAS yang memperjuangkan nasib rakyat. Lebih penting, susuk tubuh pemimpin inilah yang dijadikan contoh untuk meyakinkan masyarakat Cina bahawa PAS juga komited dalam perjuangan pendemokrasian politik dan ekonomi. Ikon-ikon ini digunakan untuk memecah imej stereotaip masyarakat Cina, bahawa pemimpin PAS hanya memperjuangkan isu agama semata-mata.

Ia memakan tempoh bertahun-tahun untuk membina semula keyakinan khalayak umum terhadap PAS. Ramai Cina yang masih ragu-ragu, takut bahawa PAS akan bersikap angkuh seperti UMNO setelah berkuasa. Mungkin PAS tidak mengambil pendekatan perkauman, tetapi diganti dengan agama. Maka kami cuba menonjolkan betapa indahnya Islam yang ditampilkan PAS. Tokoh-tokoh seperti Mat Sabu dijadikan jambatan, untuk membawa masyarakat Cina mengenali semula Islam yang ditampilkan PAS. Barulah masyarakat Cina mula menghayati nilai Islam, dan menyanjung Tok Guru Nik Aziz melalui kesederhanaan cara hidup beliau.

Kesemua ini dilonggok sedikit demi sedikit, dari hari ke hari, dari minggu ke minggu, dari bulan ke bulan, dari tahun ke tahun – sehinggalah kita mengecapi hasilnya dalam PRU13. Hasil perjuangan ini bukan datang dengan tohmahan atau tuduhan tanpa bukti ke atas benda yang belum kita tahu. Ia datang dengan curahan titisan peluh mereka yang memperjuangkan perubahan dan pendemokrasian di Malaysia.

Secara terus-terang saya terkilan dengan apa yang berlaku dalam tempoh beberapa bulan ini, khususnya muktamar kali ini. Belum berkuasa sudah ada orang PAS yang menggunakan istilah "jentik" terhadap "non-muslim". Malah label-label dihamburkan begitu sahaja secara terbuka tanpa bukti. Ada pula yang secara angkuh mempertikaikan kelayakan Wan Azizah untuk mentadbir. Pemimpin yang selama ini menyumbang untuk menggilap imej PAS seperti Mat Sabu, cuba dihina. Malah muktamar PAS membenarkan perwakilan untuk membaca doa bagi mengutuk rakan seperjuangannya!

Saya tidak terdaya untuk mempertahankan gelagat sebegini. Molek bunyinya untuk mendakwa "kita meraih perbezaan pandangan", "mendengar luahan dari hati pemimpin" dan sebagainya. Namun orang umum tidak mempertikaikan perbezaan pandangan dalam PAS, yang dipertikaikan adalah cara untuk menangani perbezaan pandangan. Hatta Mahathir Mohamad, musuh politik kita sekalipun kita doakan agar beliau dipanjangkan umur, mengapa dibacakan doa untuk mengutuk pemimpin dalam parti?

Orang yang kuat agama sentiasa menyeru agar kita bersyukur. Bersyukur kepada Tuhan mempunyai maksud tersurat, bahawa apapun kejayaan kita padahalnya disempurnakan Tuhan, dengan mempertemukan kita dengan orang-orang yang sudi membantu kita. Maksud tersiratnya saya tafsirkan sebagai "padahal kehebatan kita tidak ke mana tanpa faktor-faktor lain yang turut sama menyumbang".

Hari ini kita menyaksikan bagaimana sekumpulan perwakilan cuba menyerang tokoh-tokoh yang membina semula keyakinan orang ramai terhadap PAS seketika dahulu. Mereka menyerang kedua-dua orang ADUN yang menyokong Wan Azizah sebagai calon Menteri Besar Selangor, seolah-olah tidak sedar bahawa dua orang inilah yang menjadi "penyelamat Pakatan Rakyat di Selangor" di mata kebanyakan penyokong.

Saya tidak pasti apakah ini PAS yang saya kenali. Hu Pang Chaw yang seketika dahulu cuba membuktikan bahawa masyarakat Cina boleh menyokong PAS – kini sudah tiada tempat di dalam parti. Tokoh yang seketika dahulu turun untuk bertembung dengan FRU, kini dijadikan sebagai musuh dan parasit dalam parti.

Loceng amaran membingitkan telinga, apabila saya membaca komen-komen dalam laman sosial. Ada yang kata lebih baik PKR dan DAP meninggalkan PAS sebelum diheret untuk tenggelam bersama PAS. Saya tidak terkata apa-apa, melainkan menterjemahkan semula apa yang saya nampak kepada kalian. – Lim Hong Siang/Harakah versi cetak, 26-28 September 2014, edisi Jumaat





18 Coli Didakwa Milik PUNTIANAK

Posted: 27 Sep 2014 04:36 PM PDT


Sekadar hiasan.

[Harian Metro] Klaten: Penduduk sebuah kampung di daerah Jawa Tengah ini gempar apabila 18 coli ditemui tersidai di jemuran belakang rumah seorang penduduk, kelmarin.

Sehubungan itu, ketua polis daerah berkenaan, Suginoto berkata, pihaknya akan menyiasat dan menjejaki pemilik pakaian dalam itu. 

"Kami sudah menerima laporan dan sudah mengambil coli itu untuk menjalankan siasatan. 

"Kami juga ingin tahu motif orang yang meletakkan coli itu di rumah berkenaan," katanya.. seperti yang dipetik akhbar tempatan, Jateng Pos.

Polis mengambil coli berkenaan untuk memastikan tidak ada perkara buruk berlaku. Selain itu, beberapa kenyataan daripada penduduk juga diambil.


Penemuan coli itu menggemparkan penduduk kampung berkenaan kerana khabar angin mendakwa ia milik puntianak. 

Seorang penduduk, Eko, 22, yang mendiami sebelah rumah tempat coli itu ditemui berkata, sebelum ini, 17 coli bersaiz besar ditemui di tempat sama. 

"Ini kejadian kedua. Sebelum ini pernah berlaku. Dulu jumlahnya 17 dan saiznya juga besar. Penduduk membakar semuanya," kata Eko. 

Menurutnya, coli itu berada di ampaian jirannya secara tiba-tiba. 

"Ada penduduk mendakwa melihat wanita tua, berkuku dan berambut panjang di kawasan itu," katanya. 

Cerita penemuan coli itu tersebar begitu pantas, termasuk ke kampung berhampiran menyebabkan ramai yang datang ke rumah terbabit untuk melihat sendiri coli yang tergantung itu. 

Mulanya jumlah coli yang ditemui 18. Tetapi, ketika polis tiba, jumlah berkurangan kepada 17. 

"Mungkin ada yang datang untuk melihat mengambil satu coli itu," kata Eko. - 28/9/14/JPNN


[Gambar] Tubuh Wanita Hamil Berkecai Digilis Kereta Api

Posted: 27 Sep 2014 04:16 PM PDT


[TerengganuTimes] Alor Setar – Seorang wanita bersama janinnya maut dipercayai digilis kereta api barang yang dalam perjalanan dari Bukit Kayu Hitam ke Pulau Pinang, berhampiran Kampung Kuala Alor, Alor Merah, dekat sini, pagi ini.

Mayat Ku Nurul Shuhada Ku Rosli, 28, yang juga ibu kepada kanak-kanak lelaki berusia 18 bulan ditemui penduduk kampung yang kemudiannya memaklumkan kejadian kepada polis.

Difahamkan, mangsa difahamkan ke kedai berhampiran rumahnya kira-kira 8 pagi, namun gagal pulang selepas 30 minit menyebabkan ahli keluarga termasuk suaminya keluar mencarinya.

Bagaimanapun, mereka kemudian dimaklumkan penemuan mayat dan janin cukup sifat dalam keadaan menyayatkan hati di landasan kereta api terbabit.

Ketua Polis Daerah Kota Setar Asisten Komisioner Adzaman Md Jan mengesahkan kejadian berkata, pihaknya menerima laporan kejadian 10 pagi.

"Kes berkenaan diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah," katanya. -28/9/14



Berkaitan:

Ibu, Janin Berkecai

[Harian Metro] Alor Setar: Seorang wanita yang sarat mengandung ditemui meninggal dunia dalam keadaan mengerikan dengan anggota badannya terpisah, begitu juga janinnya, akibat dilanggar kereta api dalam kejadian berhampiran Kampung Kuala Alor, Alor Merah di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi, mangsa, Ku Nurul Shuhada Ku Rosli, 28, yang sarat mengandung tujuh bulan ditemui dalam keadaan anggota badan terpisah pada jarak kira-kira 50 meter manakala janinnya, daripada bahagian pinggang ke bawah, dijumpai di tepi landasan kereta api oleh penduduk kampung.

Penduduk kemudiannya memaklumkan kejadian kepada polis.

Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa yang mempunyai seorang anak lelaki berusia 18 bulan dilihat berjalan di sekitar kampung berkenaan sambil menegur beberapa penduduk.

Tanpa disedari, Ku Nurul Shuhada masuk ke kawasan landasan kereta api yang berpagar itu.

Suami mangsa yang mahu dikenali sebagai Saiful, 43, berkata, Ku Nurul Shuhada memaklumkan mahu ke kedai yang terletak berhampiran kediaman mereka.

"Bagaimanapun, saya tidak sedap hati apabila isteri masih tidak pulang selepas 30 minit sedangkan kebiasaannya, ia hanya mengambil masa kira-kira 10 minit.

"Saya bersama bapa mentua, Ku Rosli Ku Hassan yang berusia 50-an, dengan bantuan penduduk kemudian keluar mencari Ku Nurul Shuhada di sekitar kawasan kampung tetapi gagal sebelum pulang ke rumah jam 10 pagi," katanya ketika ditemui di Balai Polis Alor Setar.

Menurut Saiful, tidak lama kemudian, penduduk kampung memaklumkan ada kejadian membabitkan orang dilanggar kereta api di belakang kampung, lalu dia pergi ke sana untuk mengetahui siapa mangsanya.

"Apabila melihat baju serta serangkai kunci kereta, saya terus sebak kerana tahu ia adalah mayat isteri kerana saya memang mencari kunci kereta dan arwah pula membawanya bersama.

"Isteri saya mengalami kemurungan sejak beberapa bulan lalu. Kami sudah melakukan pelbagai ikhtiar termasuk mengubatinya secara tradisional. Keadaannya berubah agak baik tetapi kembali teruk seperti sejak seminggu kebelakangan ini," katanya.

Ku Rosli pula berkata, dia puas mencari anak sulung daripada lima beradik berkenaan selepas Ku Nurul Shuhada keluar dari rumah.

"Dia (Ku Nurul Shuhada) keluar rumah (ke kedai) dan lambat balik lalu saya keluar cari melilau (merata-rata) sampai ke hospital tapi dia tiada. Apabila balik rumah, orang beritahu ada kemalangan di landasan kereta api, saya tak sangka dia boleh ditimpa kejadian itu.

"Arwah salam saya dan salam serta cium ibunya juga sambil minta maaf kelmarin. Saya kata, dari dia beranak (lahir) sehingga la ni (sekarang), sudah maafkan dia (Ku Nurul Shuhada), selepas itu dia hanya gelak," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Md Jan ketika mengesahkan perkara terbabit berkata, kejadian berlaku apabila mangsa dipercayai digilis kereta api barang yang dalam perjalanan dari arah Bukit Kayu Hitam menuju ke Pulau Pinang.

"Kami menerima laporan berkaitan kejadian jam 10 pagi sebelum sepasukan anggota dihantar untuk melakukan siasatan di tempat kejadian.

"Kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah untuk bedah siasat," katanya. - Ahmad Saufi Mansor/28/9/14



PKR Kecewa Kenaikan Tarif Air di Johor

Posted: 27 Sep 2014 04:10 PM PDT



[Malaysia Kini] PKR Johor kecewa dengan kenaikan tarif air di negeri Johor bermula pada tahun depan yang turut menyaksikan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bermula April 2015.

ADUN Bukit Batu, Jimmy Puah dan Ketua Cabang PKR Johor Bahru Akmal Nasir menggesa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Hasni Mohammad menjelaskan kenaikan itu atas alasan menjaga kepentingan Syarikat Air Johor (SAJ).

Dalam kenyataan bersama, mereka mendakwa Hasni mengumumkan kenaikan itu ekoran kenaikan kos merawat air akibat kenaikan elektrik dan meningkatnya pencemaran air.

"Adakah benar kerajaan Johor meletakkan kepentingan SAJ yang majoriti sahamnya dipegang oleh syarikat swasta sebagai perkara utama tanpa mengambil kira nasib rakyat Johor juga berdepan dengan peningkatan kos sara hidup?

"Adakah kerajaan negeri tidak peka bahawa rakyat Johor akan turut berdepan kenaikan harga barang akibat pelaksanaan GST yang akan bermula pada April 2015?" kenyataan bersama mereka dipetik.

Dalam kenyataan sama mereka turut mempersoalkan alasan tarif air Johor yang merupakan yang tertinggi dalam negara terus dinaikkan ketika ia baru sahaja dinaikkan pada 2011.

Mereka juga mempertikaikan dasar air percuma di Johor yang didakwa hanya dinikmati sebahagian kecil pengguna sahaja.

"Mengikut jawapan di sidang DUN tahun 2013, hanya 791 keluarga menerima manfaat skim ini sedangkan terdapat lebih kurang 1.5 juta akaun pengguna yang berdaftar dengan SAJ," kata mereka lagi. -27/9/14


P/s: Masa PRU13, bukan main hebat promosi air percuma di Johor, rupa2nya hanya 791 keluarga yang terima manfaat walaupun ada lebih 1.5 akaun pengguna yang berdaftar dengan SAJ.

Nasiblah orang Johor yang masih memilih Amno.

Sebelum ii juga Kerajaan P. Pinang bercadang untuk menaikan tarif air. Tindakan ini dijaja satu Malaysia dan laporan dibuat seolah-olah kerajaan negeri bertindak zalim dan membebankan rakyat.

Mari kita lihat carta tarif air mengikut negeri pada tahun 2012:


Berdasarkan carta di atas, walaupun kerajaan P. Pinang menaikkan tarif harga 100%, harga air di sana masih lagi antara yang terendah di Malaysia. Bayangkan jika Johor menaikkan tarif air? Hidup Melayu!



Kalau Bukan Kerana Mereka, Khalid Mungkin Masih MB

Posted: 27 Sep 2014 03:58 PM PDT


Penasihat DAP, Lim Kit Siang (tengah) bersama Adun Morib, Hasnul Baharudin dan Adun Hulu Kelang, Shaari Sungib. - Foto Sinar Harian Online

[Sinar Harian] PETALING JAYA - Kalau bukan kerana tindakan dua Adun Pas yang menyokong Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu, mungkin Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim masih kekal sebagai menteri besar.

Adun Bukit Gasing, Rajiv Rashyakaran berkata, tindakan Adun Morib, Hasnul Baharuddin dan Adun Hulu Klang, Shaari Sungib inilah yang mengubah haluan krisis politik Selangor dan akhirnya membawa kepada penyelesaian konflik.

"Walaupun pada asalnya sokongan itu dibuat untuk Wan Azizah, tetapi akhirnya Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali yang dipilih.
"Mereka ini bukan pengkhianat, mereka ini perwira rakyat. Disebabkan mereka, cubaan Umno untuk bergabung dengan Pas dan membentuk kerajaan di Selangor tidak berjaya," katanya ketika berucap pada Majlis Makan Malam DAP di sini, malam ini.

Katanya lagi, tindakan dua Adun tersebut dianggap wira kerana menyelamatkan Pakatan Rakyat (PR).

Hasnul dan Shaari adalah dua ahli Pas masing-masing Adun mewakili kawasan Morib dan Hulu Kelang yang menyokong pencalonan Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor baharu menggantikan Abdul Khalid.

Tindakan dua Adun tersebut jelas tidak diketahui pimpinan Pas dan mereka kini berhadapan dengan tindakan tatatertib yang bakal diputuskan oleh Pas Pusat.

Turut hadir dalan majlis tersebut ialah Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Adun Morib, Hasnul Baharuddin dan Adun Hulu Klang, Shaari Sungib. - 27/9/14/FATHIN ATHIRAH HASLI


P/s: Fakta ini cuba dibelitkan oleh macai UG.  Mereka masih mempertahankan tindakan Presideng dan 4 Exco menyokong Tan Sri Khalid yang sudah dipecat oleh PKR. Bagi mereka 4 Excotersebut merupakan wira sebenar yang mengelakkan "Kerajaan PR" daripada tumbang. Walhal yang dipertahankan oleh mereka ialah Kerajaan PUKI (PAS + UMNO + Khalid Ibrahim). Sedangkan pada masa itu, TSKI telah memecat hampir kesemua ADUN DAP dan PKR. YB Roziah kemudian mengambil tindakan meletakkan jawatan untuk menyatakan solidariti dan sokongan kepada PR.

Malah, PR sendiri melalui calon pilihan mereka sudah memperoleh sokongan 30 ADUN dan jika mengikut kes Perak, peralihan kuasa sepatutnya berjalan dengan lancar. Namun, penolakan geng pak lebai terhadap calon PR menyebabkan krisis ini berlanjutan.  

Kenyataan "Kalau Bukan Kerana Mereka, Khalid Mungkin Masih MB" menunjukkan sikap kumpulan Presideng dalam isu MB ini.



BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT