Nuffnang

Pengikut

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


KYDS olih SPRM

Posted: 20 Sep 2014 06:33 AM PDT




KYDS olih SPRM ... kes yang disimpan olih Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia...
gurkah-gurkah politik di'port' kata.., kalau betul Azmin yang akan angkat sumpah jadi MB Selangor yang baru...
'teloq' Azmin pun akan kena picit macamana 'teloq' Khalid Ibrahim yang telah di picit...

"One interesting document in that file is regarding the RM15,000 a month that Vincent Tan was paying Azmin Ali. Other than shares, houses and cars totalling about RM1.5 million, almost RM10 million in cash and cheques flowed through Azmin's and Shamsidar Taharin's (Azmin's wife's) bank accounts. All these transactions were confirmed and certified by the banks concerned. The gist of this whole story is about how the ACA had gathered enough evidence to arrest and prosecute Azmin Ali for corruption involving millions of Ringgit but the then Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim, told them to NFA (no further action) the case and bury the file".

dollah yankee -
umno/BN sedang senyum dan akan gelak besar nanti ...

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


AJK PAS BERPURA PURA UNTUK CARI MAKAN

Posted: 20 Sep 2014 09:07 PM PDT

 Tiada lagi maklumat tentang mamat ini kecuali sebagai wakil WP dalam Muktamar PAS 60 dan doa laknatnya. Cari atas nama Azahar Yaakub, jumpa ini:

ORANG YANG SAMA?

Syarikat konsultansi ini menjalankan beberapa program dengan agensi yang dikawal oleh Kerajaan @ BN, termasuk IPT (Detail di sini).

Oleh kerana itu Yong faham kenapa dia tak guna nama sebenarnya dalam PAS. Jika tersebar, kemungkinan besar sumber rezeki syarikat konsultansi ini terjejas. 

Sudah tentu dia amat memahami karektor UMNO dalam memilih syarikat konsultansi untuk membuat program motivasi, etc. Kalau syarikat itu menjurus pada pembangkang, siaplah kau!

Dia tahu UMNO itu jenis apa kalau dapat kuasa. Boleh dikatakan hampir semua ahli PAS faham apa makna kezaliman. Tetapi mamat ini cakapnya menentang dasar BN, tetapi memilih untuk tidak memahami mengapa dua orang ADUN PAS memihak kepada PR (DAP dan PKR). Kenapa masih mahu menyokong:

PAS 15 + UMNO 12 + BEBAS 1 = 28?

Kecuali dia ada agenda sendiri...

Kedua ADUN PAS itu cuba menyelamatkan situasi Kerajaan Selangor jatuh kepada BN melalui kerjasama seperti di atas! 

Seorang pakar motivasi (dia mengaku master trainer), sudah tentu tahu perbezaan antara dogmatism, dan motivation. 


DARI YONG SUKA KUNING

SEBUT BARUA CAM BAGUS

Posted: 20 Sep 2014 03:42 PM PDT




Bagaimana pulak dengan berusaha nak ber UG ? Tak suka boleh bawa keluar ahli atau keluar dari Pakatan.Tidak ada sesiapa pun nak menghalang kalau hanya untuk mendapat sokongan india dancina di bandar.

Kenapa nak campur tangan jika hanya ada menantu dan menjadi barua di GLC.

"HARAMJADAH" KALAU BER "UG"

Posted: 20 Sep 2014 05:00 AM PDT

'Broker', 'barua' curi 2 Adun PAS tandatangan SD sokong Wan Azizah, kata HadiPresiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan PAS tidak memandang ringan tindakan dua Adun PAS yang menandatangani akuan bersumpah menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan mendakwa ia taktik kotor pihak tertentu. Beliau berkata demikian semasa ucapan penggulungan Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 20 September, 2014. I


Sebenarnya malas aku nak layan dah sikap Presideng PAS ni. Sebab dah banyak orang ramai cakap soal Kerajaang Perpaduang atau UG. Tetapi oleh kerana Hadi memberikan fakta dan memanggil "Barua" dan "Broker" maka terpanggil pula untuk memberikan sedikit sebanyak ulasan ini kerana team blogWRLR ini mengulas isu penyingkiran Khalid sejak awal bermulanya langkah Kajang sehinggalah ke hari ini.





Hadi menipu menyatakan beliau telah memberitahu PKR dan DAP, Malah menyatakan kedua parti tersebut bersetuju


Jika Khalid sejak awal lagi mengundurkan diri secara terhormat , perkara ini tidak akan berpanjangan.Malahan menjadi mudah.Tetapi oleh kerana Khalid ni keras kepala dan Haji Hadi cuba campurtangan, maka ianya menjadi bertambah panjang. 

Sehinggalah terjadinya peristiwa peristiwa lompat.Sebenarnya bukan Saari Sungip sebagaimana umum mengetahui bahawa beliau adalah pengerusi JIM yang mula mula mengambil bahagian didalam gerakan reformasi 1998.Beliau tidak mudah dibeli dan percaya apa yang dijelaskan oleh Hasnul boleh dibaca oleh Haji Hadi.Tapi malangnya "Hadi bukan membaca pun berita dalam negara.Kalau orang bagi, kalau orang tak bagi pada Hadi , dia tak akan membaca." demikian jelas salah seorang yang pernah berkhidmat dipejabat MB Terengganu diketika Hadi menjadi MB.



Ini bukan apa, Takut takut nanti kena saman lagi berjuta juta pulak,Ini antara contoh bagaimana penasihat beliau memberikan maklumat dan akhirnya disaman.Siapa yang menjadi broker dan barua?

Adakah dengan berhasrat untuk ber UG dan gagal, maka menyalahkan orang lain?

Banyak maklumat yang boleh dibaca di bawah ini: Selamat membaca dan menilai.



http://wrlr.blogspot.com/2014/09/calon-mb-satu-nama-ikut-perlembagaan.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/majlis-syura-langgar-ketetapan-muktamar.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/tiga-kali-tukar-nama-mb-buang-tabiat.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/dengar-gang-50-kencing-bercabang-kena.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/ucaptama-hadi-tiada-yang-baru-untuk.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/puak-presiden-huru-harakan-pas.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/subky-latif-pula-terkena-sindrom-kurang.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/kekalkan-hadi-rakyat-akan-singkir-pas.html

http://wrlr.blogspot.com/2014/09/buat-anak-tok-guru-pkr-khianat-hukum.html

SULTAN SELANGOR BELUM PERKENAN JUMPA WAKIL PKR?

Posted: 19 Sep 2014 11:55 PM PDT

Oleh: Amirulmukminin



Walau pun heboh bahawa  perlantikan Azmin sebagai bakal MBSelangor yang baru, namun pihak PKR masih lagi berusaha untuk menemui Sultan Selangor bagi menyelesaikan krisis MB yang berlaku di negeri tersebut.

Walau dilihat adanya jalan penyelesaian, namun kemelut ini dilihat sebagai akan berpanjangan kerana ianya melibatkan beberapa perkara dimana Azmin sendiri dilihat menyokong Presiden parti bagi dilantik sebagai MB Selangor yang baru.

Dari kiri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bersama Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid serta Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohamed Azwan Ali. Azmin dipercayai akan dilantik sebagai menteri besar Selangor pada 23 September kelak. – Gambar fail The Malaysian Insider, 20 September, 2014.


Ada beberapa perkara yang akan merumitkan keadaan ini kerana dengan sokongan DAP, mana-mana pihak tidak akan mendapat majoriti sebagaimana yang telah di perolehi oleh Presiden PKR. Namun ada pandangan juga menyatakan bahawa SD yang ditandatangani oleh 30 wakil rakyat yang menyokong Presiden PKR itu , bukanlah muktamat , kerana wakil yang lain juga akan menandatangi ikrar dan SD kepada wakil yang lain pula kecuali sokongan tanda tidak bersetuju atau undi tidak percaya terhadap perlantikan MB yang baru.

Baru baru ini Mat Sabu mencadangkan agar PAS tidak menerima tawaran sebagai MB kerana akan menyebabkan krisis ini berpanjangan. Saranan Mat Sabu ini mudah dibaca sebagai amaran kepada janji yang telah di nyatakan dalam mesyuarat parti berkenaan dan diketika muktamar baru baru ini.Pandangan Mat Sabu yang lama berada dalam politik ini harus diambil kira oleh PAS.

Pertamanya PAS akan dianggap sebagai parti yang menikam kawan dan mengambil kesempatan diketika krisis berlaku. Ini tidak baik bagi penyokong bangsa asing yang akan melebel PAS parti yang tidak menepati janji.Sebagai parti yang berlandaskan agama, ini tidak sihat bagi PAS meletakkan calonnya di kawasan bandar kerana pengundi berbilang kaum  melihat PAS tidak setia berkawan.

PAS juga akan menghadapi masaalah jika timbulnya undi tidak percaya dari PKR dan DAP menjelang sidang dewan sebulan lagi. Sudah tentu untuk meluluskan rang undang undang kewangan negeri akan terbantut dan krisis ini akan berpanjangan dan boleh menyebabkan berlakunya pilihanraya negeri. Sebagaimana pemerhati melihat ini amat merugikan PAS kerana beberapa kawasan termasuk kawasan Iskandar Samad juga akan tumpas.

Hanya satu jalan penyelesaian yang dapat dibuat Istana dimana  wajib mengukuhkan perlembagaan dengan menghormati perlembagaan negeri dimana calon yang mendapat sokongan majoriti. Jika Istana menafikan perlembagaan ini, ianya dilihat akan meneruskan masaalah sebagaimana yang telah dibincangkan tadi.Masing masing pihak akan menyalahkan yang lain dan ini tidak baik untuk Selangor.

Cuma adakah jika Azmin dilantik , beliau akan dipecat sebagaimana yang terjadi ke atas Khalid Ibrahim kerana melanggar arahan parti? Adakah diketika ini Umno sedang mempersiapkan jentera pilihanrayanya???






PAS PERLU TUNAI JANJI

Posted: 19 Sep 2014 09:22 PM PDT


Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


ADA LAGI ULAT INI?

Posted: 19 Sep 2014 10:00 PM PDT








PUTRAJAYA 18 Sept. - Biro Tata Negara (BTN) dijangka melengkapkan Indeks Patriotisme Negara dengan respondennya terdiri daripada pelbagai lapisan bangsa, agama dan latar belakang sebelum hujung tahun ini.


KAH KAH KAH
woit benda ni ada lagi
ingat dah pupus
ingat dah inna
kah kah kah
 
i rest my case
my lord 
 
 






---------------

KOPI OH KOPI

Posted: 19 Sep 2014 08:37 PM PDT





LAPORAN DARI KLUANG
 
FESTIVAL DAERAH TANPA TIE


 
festival daerah tanpa tie berjaya
hebat anak muda kluang
hampir 300++ yang dating
macam macam punya rupa
macam macam punya stail

semua cool




band DEGIL
band PIRATE
solo NIK JIDAN
nasehat USTAZ WAN JI
kah kah kah TUKAR TIUB

pelik tetapi benar
punya banyak mat skuter muncul
tak dipastikan dari lubang mana

RADIO BANGSAR dan DAPUR JALANAN
beri taklimat untuk anak muda
berkongsi pengalaman
buku fanzine baju t
ada yang menjual ada yang membeli

dtt - daerah tanpa tie
akan menyusun lagi
mungkin di muar
mungkin di batu pahat
mungkin di kota tingga
semua dalam perancagan

GAGALIS GAGAL LAGI
pagi ini nak minum pagi
di kedai kopi klasik
dalam stesen kluang
datang awal
memang awal
gagal gagal gagal
gagalis gagal dapatkan kerusi
ramai sedang berates salepas subuh

maka kami mencari minum pagi
di kedai kopi dalam Bandar
juga terbaik
yang paling baik
kopi pahit dengan lontong jawa

NOTA
tukar tiub malam ini
di jay bee buat
kah kah kah



-------------

TUKAR TIUB DI DANGA CITY MALL

Posted: 19 Sep 2014 08:30 PM PDT



MALAM

INI


 


JAY BEE

tukar tiub buat 

kah kah kah




-----------

PANDANGAN PEMBACA

Posted: 19 Sep 2014 08:00 PM PDT






PAS BUKAN MACAM DULU
Muktamar PAS Semakin hari kita nampak PAS sekarang bukan macam.dulu PAS mahu jadi macam.UMNO Beza pakaian saja UMNO merah PAS hijau Itu saja beza Wang sudah main peranan PAS keluar TV saban hari Ini satu perkembangan menarik PAS yang dihina dulu mendapat tempat Mendapat perhatian UmNO Kah kah kah Madey cakap betul Melayu memang mudah lupa Lupa jasa orang Lupa orang belanja Lupa budi orang Lupa niat baik orang PAS for all ?????

 Cakap tak serupa bikin Madey lagi bagus... Kurang kurangnya berani hentam depan Kah kah kah Apa pun rakyat semakin melihat Rupa pas yang sebenarnya Gambaran agamawan.semua main wayang Jual ubat kote keras lagi baguih Cari lah pasar malam mana mana Lemah.lemah lemah Akhirnya umno berjaya Mencaturkan perpecahan pakatan Mudah sekali pas Pas mudah lupa Bila umno kuat balik Pas akan duduk tepi longkang Kah kah kah Musibah.oh musibah Melayu kalah politik Berkopi setiap hari Berpolitik kedai kopi Saban hari tinggal.kerja Tinggal.keluarga Kah kah kaj on HAPUSKAN AKTA HASUTAN

Anonymous
on 9/17/14
MB LEMAH

Kalo dulu TGNA ada.. boleh jadi tokpekkong utk contoh. Skrg dah tua, MB dkrg lemah lembut dan lmao.. ada sapa berani tukar? PKR pun x berani kacau daun mcm PAS buat kat Selangor. PAS disokong bukan kerana Islam. Bukan disokong kerana hudud. Bukan disokong disebabkan setiap rakyat yg mengundi untuk menjadikan diri mereka ALIM ULAMAK. Tidak dan bukan. PAS disokong sbb ABU dan bukan bangsawan.

Rakyat Paria dah benci UMNO dan muak dgn golongan bangsawan. Kalo PAS masih nak bersekongkol dgn golongan bangsawan, lu boleh pergi mamposlah lps ni. Islam adalah perkakas utk dapatkan kuasa di kawasan majoriti rakyat paria melayu. Bukan nak meng-alim-ulamakkan rakyat paria pun.. Rakyat paria melayu cukup senang dibomohkan dgn agama. Cukup mujarab. Baca mantra agama, terus jadi kecut telur dan tak berani melawan dgn ustat2 yg bertindak sbg wakil tuhan. on SAH MULA MUAK
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 9/16/14

----------

DIALOG RAKYAT

0
sumber :-

DIALOG RAKYAT


Hanipa Maidin pula diejek pemerhati PAS

Posted: 20 Sep 2014 05:36 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Seorang lagi pemimpin utama PAS diejek dalam persidangan Muktamar PAS ke-60, kali ini kerana mempersoalkan kewajaran mengemukakan nama calon dari parti berkenaan untuk jawatan menteri besar Selangor.

Pengerusi lajnah undang-undang PAS, Mohamed Hanipa Maidin diberi layanan seperti itu oleh sekumpulan pemerhati ketika beliau menyampaikan ucapan penggulungan di Muktamar PAS ke-60 di Batu Pahat, pagi ini.

Dalam ucapannya, Mohamed Hanipa berkata parti itu perlu membuat pertimbangan "rasional dan munasabah" sekiranya ADUN parti tersebut ditawar menjadi menteri besar Selangor.

Katanya, PAS perlu mempertimbangkan sejauh mana kerajaan negeri itu dapat menjamin kestabilan jika jawatan tersebut diisi oleh wakil parti berkenaan.

"Adakah kita terfikir bahawa jika kita terima jawatan MB, kita tidak akan boleh lari daripada tohmahan bahawa PAS telah memungkiri janji. Sebab kita kata sudah berjanji. Kalau boleh jamin (tak ditohmah), tiada masalah, silakan ambil,

"Kedua, sekiranya kita ambil, adakah kita terfikir kerajaan itu kuat atau lemah. Kalau kita terima, rakan-rakan Pakatan tidak akan menyokong kita.

Teriaklah sekuat-kuatnya

"Kerusi ini untuk PKR, kita tidak akan disokong oleh PR dan DAP. Bagaimana kita nak jadi MB yang kuat," katanya.

Kumpulan pemerhati parti Islam itu yang tidak bersetuju dengan ucapan berkenaan seterusnya mengebu Mohamed Hanipa, namun ia tidak menjejaskan pendirian peguam tersebut.

"Kamu boleh 'boo' dan teriak sekuat-kuatnya," kata Hanipa kepada sebahagian pemerhati yang memaksa timbalan pengerusi tetap Hussein Ismail menenangkan keadaan.

"Ketiga, kerajaan ini (bawah PAS) akan tercabar apabila nkepimpinan PAS akan menghadapi masalah dan memecah belahkan Pakatan Rakyat. Ini pandangan saya.

"Sekarang kamu jerit sekuat-kuatnya," katanya yang mengakhiri ucapannya.

Tindakan pemerhati dalam persidangan tersebut menunjukkan penentangan yang jelas dari kumpulan dalam PAS ke atas kelompok pro-Pakatan Rakyat yang tidak bersetuju dengan usaha melantik ADUN dari parti tersebut ke jawatan MB Selangor.

Majlis angkat sumpah MB Selangor bakal diadakan Selasa ini.

PAS sebelum ini mengemukakan tiga nama calon kepada sultan Selangor untuk pertimbangan baginda – dua calon PKR dan seorang dari PAS.

Ibu kecewa Mat Razi difitnah kes hubungan sulit

Posted: 20 Sep 2014 05:35 AM PDT

MALAYSIAKINI



 


Ibu kepada calon BN bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Pengkalan Kubor, Mat Razi Mat Ail kecewa dengan serangan peribadi oleh pihak tertentu terhadap anaknya.

Habsah Ismail, 65, melahirkan kekecewaannya apabila ada pihak yang memfitnah Mat Razi yang baginya merupakan seorang anak yang baik.

"Tak patut timbul isu ini dan serangan peribadi macam itu, dia baik dan tiap kali ada kematian atau tahlil memang orang akan panggil dia untuk membacakan doa," katanya kepada pemberita di rumahnya di Kampung Simpangan di Tumpat, hari ini.

Habsah berkata anaknya adalah tulang belakang bagi mereka sekeluarga dan Mat Razi memang seorang yang patuh kepada agama dan meminati pengajian Islam.

Sebelum ini, calon PAS Wan Rosdi Wan Ibrahim, 56, mempertikaikan gelaran "ustaz" kepada Mat Razi dan menyifatkan bekas penolong pegawai pendidikan daerah Tumpat itu tidak layak dipanggil ustaz kerana pernah bekerja sebagai penjawat awam dan berpakaian formal ketika bertugas.

Sebuah akhbar tempatan hari ini melaporkan kelmarin sebuah blog menyebarkan dakwaan Mat Razi mempunyai hubungan sulit dengan bekas pelajarnya.

Habsah berkata dia berharap orang ramai dapat memberi peluang kepada anaknya menabur bakti di kawasan itu.

"Saya telah berpesan kepada Mat Razi, jika sudah terpilih menjadi wakil rakyat, tanggungjawab dan amanah orang jangan diabaikan serta perjuangan agamanya perlu diperkukuhkan lagi," katanya.

Katanya, anak sulungnya daripada 10 adik beradik itu meminta pendapatnya terlebih dahulu apabila mengetahui terpilih sebagai calon BN.

Habsah berkata Mat Razi mungkin mengikut jejak ayahnya yang telah meninggal dunia empat tahun lepas, Mat Ail Awang Besar dalam perjuangan politik.
  
"Arwah ayahnya dulu pun sentiasa bergerak dalam parti tetapi dia hanya di peringkat  kampung, kiranya dia ikut jejak ayah dia la. Kami sokong apa yang dia (Mat Razi) lakukan kerana kami sekeluarga sokong BN sejak dahulu lagi... BN sokmo-sokmo (selalu)," katanya.

PRK itu membabitkan pertandingan tiga penjuru antara Mat Razi, calon PAS Wan Rosdi dan calon Bebas Izat Bukhary Ismail Bukhary.

PRK itu diadakan berikutan kematian Anggota Dewan Undangan Negeri Pengkalan Kubor Datuk Noor Zahidi Omar pada 20 Ogos lepas dan Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 25 Sept ini sebagai hari mengundi.

Pada pilihan raya umum ke-13, Noor Zahidi mengalahkan calon PKR Saharun Ibrahim dan Izat Bukhary (Bebas) dengan majoriti 1,736 undi.- Bernama

Mahfuz: Isu MB Selangor calar imej PAS

Posted: 20 Sep 2014 05:30 AM PDT

MALAYSIAKINI



 
 
 
Ketua Penerangan PAS Datuk Datuk Mahfuz Omar mengakui beliau berdepan dengan tugas berat untuk memulihkan imej PAS yang tercalar sejak sejak sambutan Aidilfitri sehingga kini.

Dalam ucapan di Muktamar PAS Ke-60 hari ini, Mahfuz berkata beliau akan memperbanyakkan program penerangan bagi menggilap semula imej parti Islam itu.

Ketika dihubungi Malaysiakini selepas itu, beliau yang juga MP Pokok Sena menyatakan isunya ialah berkaitan "pengurusan isu MB Selangor".

"Kita mesti mengakui imej PAS tercalar sejak sebelum hari raya sehingga sekarang. Siapa yang kata imej kita tidak tercalar, kalau kita menafikan ia satu pembohongan.

"Saya mengakui kerja lajnah penerangan berat, untuk memulihkan imej yang tercalar (ekoran) daripada perjalanan pengurusan parti yang tak terurus," katanya.

Mengulas lanjut, Mahfuz berkata perbezaan pendapat dalam PAS tidak bermakna mereka tidak menghormati atau bergaduh dengan pemimpin.

Beliau membandingkan sikap tersebut dengan tindakan kisah seorang pemimpin yang menurutnya merenyuk sehelai kertas dan mencampakkannya ke muka seorang presiden.

"Masih ada adab dan akhlak yang baik, bukan sahaja dengan presiden walaupun masing-masing ada pendirian. Apa sahaja keputusan kita patuh dan laksanakan," katanya.

Sementara itu, Naib Presiden PAS Saladuddin Ayub pula dalam ucapannya mempertahankan rakan jawatankuasa PAS pusat yang dilabel sebagai pemimpin liberal.

Beliau mencabar pihak yang memberi gelaran tersebut mendedahkan individu yang dimaksudkan sebagai "liberal".

"Label-melabel tak baik... Pastikan siapa mereka. Adakah Khalid Samad, Dr Dzulkifli, Dr Mujahid, Hanipa Maidin. Siakan pentas (untuk berdebat). Tak perlu media, adakan secara tertetutup.

"(Kalau betul) tak payah hadap jawatankuasa displin, kami boleh pecat," katanya.
 

Khalid umum rancangan seterusnya selepas Selasa

Posted: 20 Sep 2014 05:28 AM PDT

MALAYSIAKINI


Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini enggan mengulas mengenai bakal pengganti beliau yang dijadualkan mengangkat sumpah di Istana Alam Shah, Klang, Selasa ini.

Malah, Abdul Khalid juga enggan memberi sebarang komen berhubung proses penyerahan tugas jawatan tertinggi pentadbiran negeri Selangor itu.

"Tiada...kita sudah setuju tidak boleh buat komen sehingga Selasa (majlis angkat sumpah)," katanya kepada pemberita selepas merasmikan 'Shah Alam City Ride' anjuran Tourism Selangor di Dataran Kemerdekaan di Shah Alam, hari ini.

Menteri Besar itu juga enggan mengulas lanjut ketika ditanya perancangan beliau seterusnya apabila mengakhiri tugas secara rasmi kelak.

"(Perkara itu) akan diumumkan selepas Selasa," jawabnya ringkas.

Persoalan mengenai siapa pengganti Abdul Khalid masih belum terjawab sehingga kini walaupun pihak Istana Selangor pada Khamis lepas, telah mengesahkan bahawa Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar Selangor yang baharu akan diadakan pada Selasa ini di Istana Alam Shah.

Setiausaha Sulit Sultan Selangor Datuk Mohamad Munir Bani semalam dilaporkan berkata nama menteri besar yang baharu akan diumumkan selewat-lewatnya Isnin ini bergantung kepada perkenan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Nama Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa Mohamad Azmin Ali dan ADUN Cempaka Iskandar Abdul Samad disebut-sebut sebagai calon yang dikatakan bakal mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar Selangor yang ke-15 itu.

Bagaimanapun, akhbar The Star hari ini melaporkan Sultan Sharafuddin telah berkenan menerima menghadap Mohamed Azmin yang juga Timbalan Presiden PKR, Iskandar yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor dan seorang lagi Exco Selangor daripada PAS yang juga Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi secara berasingan pada awal minggu ini.

Akhbar itu melaporkan pertemuan itu adalah bagi membolehkan baginda menilai kesesuaian mereka untuk memegang jawatan tertinggi dalam pentadbiran Selangor itu dan merupakan sebahagian daripada langkah-langkah akhir untuk memutuskan siapakah calon terbaik yang mampu menggantikan Abdul Khalid.
  
Sementara itu, Abdul Khalid yang juga ADUN Pelabuhan Klang turut enggan memberi sebarang komen ketika diminta mengulas cubaan terakhir PKR untuk memohon menghadap Sultan Selangor.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail pula dalam satu kenyataan semalam memberitahu parti itu mengambil pendirian bahawa kedudukan sokongan majoriti Adun Pakatan Rakyat di Selangor terhadap Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak berubah.

"Oleh demikian, PKR merafak sembah memohon limpah perkenaan Duli Yang Maha Mulia Tuanku untuk menghadap bagi mendapatkan nasihat dan ehsan Duli Yang Maha Mulia Tuanku dalam keadaan sokongan majoriti adalah jelas dan tidak berubah.

PKR akan terus menjunjung kedaulatan Duli Yang Maha Mulia Tuanku dan Undang-undang Tubuh Negeri Selangor yang dinaungi Duli Yang Maha Mulia Tuanku," kata Saifuddin. -- Bernama

'PKR hanya bincang senario sultan pilih Azmin'

Posted: 20 Sep 2014 05:21 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


dikemaskini Sumber PKR menafikan desas-desus bahawa parti itu bersetuju dengan pelantikan timbalan presidennya, Azmin Ali sebagai menteri besar baru Selangor.

Menurut sumber, pemimpin tertinggi PKR dalam mesyuarat pada malam tadi hanya membincangkan mengenai senario yang mungkin berlaku sekiranya sultan Selangor benar-benar berhasrat agar Azmin dipilih menjadi MB.

"Keputusan semalam hanya untuk mempertegas pilihan yang dibuat sebelum ini iaitu (Datuk Seri Dr) Wan Azizah (Wan Ismail) sebagai menteri besar," kata anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR itu lagi.

Cakap-cakap yang mendakwa PKR bersetuju dengan pelantikan Azmin itu timbul susulan kenyataan beberapa pengikut Azmin di Twitter selepas mesyuarat parti pada malam tadi.

Mesyuarat di ibu pejabat PKR, Petaling Jaya itu dihadiri beberapa orang anggota Majlis Pimpinan Pusat dan dipengerusikan oleh Wan Azizah.

Senario lain yang dibincangkan dalam mesyuarat biro politik itu adalah kemungkinan ADUN PAS dipilih oleh Istana menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Sumber itu turut menyatakan bahawa isu ini akan diadukan kepada sultan apabila wakil PKR dibenarkan menghadap kelak.

'MB perlu sokongan majoriti'

Beliau menyatakan bahawa PKR mempunyai hak untuk menjelaskan pendirian mereka kerana Wan Azizah telahpun disokong oleh majoriti ADUN Selangor.

"Kerana itulah kita buat keputusan seperti yang dinyatakan dalam kenyataan kita semalam. Kita hormat keputusan sultan tetapi kita masih mendukung perlembagaan dan undang-undang tubuh negeri Selangor.

"Dalam itu sebut menteri besar perlu dapat sokongan majoriti dewan," kata beliau.

Sementara itu Malaysiakini difahamkan bahawa Azmin telahpun bertemu ketua umum Datuk Seri Anwar Ibrahim secara peribadi untuk membincangkan hal itu dan mengelak salah faham antara mereka.

Sumber dari kem Azmin turut memberitahu Malaysiakini bahawa "perbincangan" tersebut masih lagi berterusan.

Bagaimanapun butir perbincangan peribadi masih lagi tidak dapat didedahkan lagi buat masa ini.

Azmin sebelum ini secara terbuka menyokong pencalonan Wan Azizah sebagai menteri besar walaupun dicalonkan oleh PAS dalam mesyuarat mereka bulan lalu.

Hadi: Kami tak pelahap jawatan MB

Posted: 20 Sep 2014 05:16 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata PAS tidak ingin merebut jawatan menteri besar Selangor tetapi tidak senang dengan layanan PKR kepada parti tersebut.

Katanya, PKR tidak patut "mencuri" dua wakil rakyatnya untuk menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar.

Usaha PKR untuk menukar Tan Sri Khalid Ibrahim melalui operasi 'Langkah Kajang' itu juga tidak disenangi PAS, katanya.

"Takut majoriti tak dapat, curi wakil rakyat kita, beli wakil rakyat. Adakah ini etika bertahaluf? Kita tidak memandang ringan, dua wakil rakyat yang sanggup menyeberang, yang jadi broker, yang jadi barua, semua ada.

"Tidakkah setiap wakil rakyat kita berbaiah, macam jadi calon (sebut) wallahi, wabillahi, watallahi, berbai'ah, mana besar dengan baiah dengan aku janji?," katanya Abdul Hadi katanya ketika menyampaikan ucapan pengulungan.

"Langkah Kajang yang tidak menyenang kita. Saya menegaskan PAS tidak berebut jawatan menteri besar. PAS tidak pelahap jawatan menteri besar.

"Walaupun tidak ada persefahaman untuk menentukan menteri besar, tak ada perjanjian bertulis," katanya.

Dua ADUN PAS Selangor yang menandatangani pengakuan berkanun bagi menyokong Wan Azizah itu ialah Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib).

Hormati sultan

Hadi turut mengemukakan hujah bahawa PAS perlu "campur tangan" berhubung pelantikan calon menteri besar demi menghormati peranan raja yang menjaga Islam dan umat Melayu di negeri itu.

Beliau melandaskan hujah tersebut dengan sepotong hadis Nabi Muhammad yang menganjurkan agar seseorang pemimpin dilantik berdasarkan amanah dan kelayakan dan bukannya kecenderungan tertentu.

Katanya, para pemimpinnya bakal berdepan dengan kemurkaan Allah iaitu diseret ke neraka jahanam.

"Tetapi ingat ada hukum hakam sahaja, ada ikut hukum akal sahaja. Kita tidak boleh biarkan, raja yang menjaga agama Islam dan Melayu yang ada peranan di negeri itu.

"Oleh itu ita kena campur tangan dalam hal ini. Jangan pandang mudah dan remeh nak beri begitu sahaja. Ada amanahnya.

"Strategi politik mesti ada amanah dan reda-Nya. Saya tak pasti mahu bawa ahli PAS ke neraka?" kata Abdul Hadi.

Boleh dimaafkan

Dalam ucapannya itu, Abdul Hadi turut menegur anggota parti yang tidak menunjukkan ketaatan kepada pemimpin dan menghilangkan jati diri sebagai ahli PAS.

Beliau turut mensasarkan teguran pada pemimpin parti yang membocorkan rahsia parti dan juga golongan yang membawa agenda pihak laiin ke dalam PAS.

Bagaimanapun, beliau berkata perkara itu dapat dimaafkan.

Katanya, beliau mengambil teladan dari kisah Hatim bin Balta'ah, seorang sahabat Nabi yang membocor rahsia perang.

Katanya, Balta'ah dimaafkan kerana kedudukan sebagai panglima dalam perang Badar.

"Itu tidak boleh... Tetapi sikap memaafkan lebih baik," katanya sambil meminta anggota parti bersatu dalam semua perkara dan tidak berpecah walaupun berbeza pendapat

ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


‘Broker’, ‘barua’ curi 2 Adun PAS tandatangan SD sokong Wan Azizah, kata Hadi

Posted: 20 Sep 2014 04:07 AM PDT

Gambar The Malaysian Insider oleh 
Nazir Sufari, 20 September, 2014

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan PAS tidak memandang ringan tindakan dua Adun PAS yang menandatangani akuan bersumpah menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan mendakwa ia taktik kotor pihak tertentu. Beliau berkata demikian semasa ucapan penggulungan Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu  Pahat, Johor, hari ini.
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa terdapat "broker" dan "barua" yang mencuri dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS di Selangor yang menyaksikan mereka menandatangani Akuan Bersumpah (SD) menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor.

 Hadi ketika sesi penggulungan Muktamar Tahunan PAS ke-60 di Batu Pahat, Johor berkata, 2 Adun itu – Saari Sungip dan Hasnul Baharudin – juga dicuri dan dibeli.

 Beliau bagaimanapun tidak menyatakan pihak yang melakukan tindakan tersebut.

 "Mereka curi wakil rakyat kita. Inikah etika kita bertahaluf?

 "Kita tidak pandang ringan 2 wakil rakyat kita (tandatangan SD), ada jadi broker, yang jadi barua semua ada," katanya.

 Hadi menegaskan, 2 Adun itu seharusnya berfikir panjang sebelum melakukan tindakan sedemikian kerana mereka berikrar ketika sebelum pilihan raya umum lalu untuk taat setia kepada parti.

 "Tidakkah wakil rakyat kita berbaiah semasa nak pilihan raya?

 "Mana lebih besar baiah atau SD?" soal Hadi dalam ucapannya sempena penutupan muktamar yang berlangsung selama tiga hari itu. – 20 September, 2014. SUMBER


Kenyataan Hj Hadi mengundang kemarahan rakan-rakan sendiri. Siapakah yang Hadi maksudkan "broker" dan "barua" yang mencuri dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS di Selangor itu?

Kenyataan yang tidak sepatutnya terpancul dari mulut seorang ulamak yang baru sahaja menyatakan:

 PAS akan terus istiqamah mengadakan tahaaluf siyasi bersama Pakatan Rakyat selama mana tidak berlaku pelanggaran syarat yang telah digariskan.

Tiba-tiba dalam penggulungan Muktamar, Hadi menghamburkan kata-kata kononnya ada "broker" dan "barua" yang mencuri dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS di Selangor.

Kenapa perkara tersebut tidak diusulkan  untuk dibincangkan bersama semasa Muktamar? Kenapa perkara khianat itu tak dibentangkan?

Saya dah cakap hari tu - Hj Hadi Cakap Tak Seropa Bikin! Perwakilan  dan pemerhati penyokong Vest Kami sokong Ulama dan MSU marahkan Anwar, marahkan PKR, marahkan tahaaluf siyasi, tapi pelik kerana tidak ada usul untuk membincangkannya dalam muktamar.

Mentaliti Hadi sama sahaja dengan mental malaon ini :



Nampaknya, muktamar dah selesai tanpa pencapaian apa-apa yang dapat memajukan gerakerja jemaah. Menghabiskan masa tenaga dan wang ringgit dan sia-sia sahaja mengadakan muktamar kali ini - masing-masing terus dengan hala sendiri-sendiri.

"Kita telah bermuktamar sebanyak 60 kali tetapi usul yang dibentangkan seperti kita tidak mengetahui apa-apa.

 "Saya melihat muktamar kali ini telah gagal dalam membentang usul yang baik," kata Ketua penerangan pas, tuan Hj Mahfuz Omar dalam ucapannya di Muktamar Tahunan PAS.

Pertunjukan sarkis masih berlangsung.Di tengah khemah badut-badut masih dengan kelucuan tapi tak ada siapa pun yg terhibur...

Mat Sabu: Saya bukan manusia plastik

Posted: 20 Sep 2014 02:20 AM PDT

Muktamar ke-60 ini beliau menjadi sasaran daripada perwakilan PAS untuk mengkritik tindakannya yang dirasakan bercanggah dengan Hadi.

BATU PAHAT: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mengatkan yang beliau juga ada terasa hati apabila menerima tomahan daripada rakyat umum dan dalam kalangan PAS yang tidak menyukai tindakannya.

"Saya juga manusia biasa, bukannya plastik. Kadang-kadang terasa hati dengan tomahan," katanya.

Menurut Mohamad Sabu atau Mat Sabu, muktamar kali ini beliau menjadi sasaran daripada perwakilan lain untuk mengkritik tindakannya.

"Entah macam mana saya menjadi sasaran.

"Tetapi saya berasa seronok bila mereka bercakap dan berterus terang dalam mengkritik dan memberi cadangan di Muktamar kali ke-60 ini.

Katanya lagi, apa yang tidak seronok gambar beliau ada pihak yang tidak menyukai tindakannya telah membubuh cat.

"Tak seronoklah, jangan buat macam itu, muslimat marah.

"Bagi yang mengkritik itu perkara biasa. Namun perjuangan kita tetap berlandaskan Islam dan tidak akn berubah," jelasnya.

Ujarnya, apa yang beliau cakap di depan wartawan itu semuanya berdasarkan mesyuarat yang telah diputuskan oleh semua di dalam PAS.


Pada 17 Ogos lalu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak dapat hadir dan ada masalah kesihatan.

"Tapi saya baca semua keputusan dan surat yang ditandatangani oleh Presiden. Tidak tinggal sepatah ayat pon.


"7 September juga PAS sudah buat keputusan untuk menolak jawatan menteri besar. Kami sentiasa berhubung dan mengadakan mesyuarat dalam membuat keputusan yang penting.

"Jadi tidak timbul saya mengkhianati Presiden atau membelakanginya," katanya di sini

Anwar restui dia jadi MB Selangor

Posted: 20 Sep 2014 12:30 AM PDT


Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali dipercayai akan dilantik sebagai menteri besar Selangor yang baru selepas kata sepakat dicapai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa itu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 Sumber memberitahu, Anwar menelefon Setiausaha Agung PKR Datuk Saifudin Nasution Ismail agar memasukkan nama Azmin dalam calon menteri besar Selangor yang dikemukakan PKR.

 "Anwar menelefon setiausaha agung dari Turki bagi memaklumkan keputusan itu," kata sumber PKR kepada The Malaysian Insider.

 Difahamkan, antara syarat yang dipersetujui antara Anwar dan Azmin adalah berhubung pelantikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (exco) dan juga pegawai di pejabat menteri besar Selangor perlulah mendapat persetujuan bersama.

 Sumber PAS pula berkata, besar kemungkinan Azmin juga terpilih sebagai menteri besar Selangor kerana sukar bagi calon parti Islam itu mendapat sokongan majoriti Adun Selangor.

 "Azmin akan mendapat sokongan PKR dan DAP. Adun PAS juga saya percaya akan menyokong beliau dalam keadaan sekarang. Lagipun mesyuarat PAS Pusat sudah memutuskan dua calon iaitu Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin," kata seorang pemimpin kanan PAS.

 Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata, sekiranya calon partinya yang terpilih, kerajaan yang dibentuk tidak akan kekal lama.

 Mohamad berkata pelantikan itu tentu tidak akan dipersetujui DAP dan PKR. Mohamad yang dikenali sebagai Mat Sabu berkata, PAS juga akan komited mempertahankan kerusi menteri besar itu sebagai milik PKR.

 "Jika DAP dan PKR tidak setuju PAS (sebagai menteri besar), Selangor akan jadi kerajaan sementara," kata Mohamad yang ditemui pemberita di Batu Pahat, Johor selepas Muktamar Tahunan PAS ke-60 semalam.

 Kenyataan beliau turut disokong Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.

 "Keputusan dibuat, kerusi itu milik PKR," katanya ketika ditemui wartawan dalam muktamar itu.

 Istana Selangor mula menghantar surat jemputan bagi menghadiri majlis angkat sumpah menteri besar baru Selangor mulai Khamis.

 Majlis itu akan diadakan Selasa, 23 September ini di Istana Alam Shah, Klang.

 Dewan Diraja Selangor pula dikatakan akan bermesyuarat esok bagi mempersiapkan majlis pelantikan menteri besar yang baru di samping mengesahkan calonnya. – 20 September, 2014. SUMBER

KEADILAN mohon mengadap Sultan Selangor

Posted: 20 Sep 2014 12:08 AM PDT

KUALA LUMPUR 20 SEPT: KEADILAN akan memohon untuk mengadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung pelantikan Menteri Besar Selangor, kata Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Dalam kenyataan media, Saifuddin berkata Biro Politik KEADILAN yang dihadiri pimpinan kanan bermesyuarat semalam lanjutan perkembangan terbaru mengenai isu itu.

 "KEADILAN mengambil pendirian bahawa kedudukan sokongan Ahli-Ahli Dewan Negeri Selangor seperti yang ternyata sebelumnya menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak berubah.

 "Oleh yang demikian, KEADILAN merafa' sembah memohon limpah perkenan Duli Yang Maha Mulia Tuanku untuk mengadap bagi mendapatkan nasihat dan ehsan Duli Yang Maha Mulia Tuanku dalam keadaan sokongan majoriti adalah jelas dan tidak berubah," ujarnya.

 Bernama kelmarin melaporkan, istana Selangor akan mengumumkan nama menteri besar Selangor yang baharu selewat-lewatnya Isnin, sebelum istiadat mengangkat sumpah.

 Perkara itu dinyatakan Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani.SUMBER

Apakah di sini lahirnya sebuah cinta seorang Majnun?

Posted: 19 Sep 2014 06:59 PM PDT

Dr Azhar Yaakub menggunakan nama DR Azhari Yaakub ketika 
mewakili PAS Wilayah, Why Doctor? Something fishy somewhere 
Perwakilan Wilayah Persekutuan, Dr Azhar Yaakob berkata, Pas sering melabel Umno tidak berlandaskan syariat Islam namun, ahli-ahli parti itu begitu menghormati presiden mereka.

 "...Kami melihat bagaimana ketika ALLAH menguji musuh politik kami, Umno Terengganu dengan krisis Menteri Besar selepas PRU yang lalu. Kami melihat ia berakhir dengan bertukarnya menteri besar mereka yang lalu.

 "Kami melihat Ya ALLAH bagaimana hanya Presiden mereka yang bercakap, mengarah, dan membuat keputusan. Timbalan Presidennya tidak membantah. Apatah lagi tergamak mengeluarkan kenyataan, konon-kononya itu hanya kenyataan peribadinya (Presiden) saja," katanya ketika membahaskan Ucapan Dasar Presiden dalam bentuk doa, hari ini.

 Beliau turut menyentuh soal sikap pimpinan tertinggi Umno yang tidak kemaruk mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan Presiden parti.Baca lagi di sini

 Apahal memuji Umno? Tak mahulah nak tuduh UG ke apa benda. tapi nak tanya Dr Azhar Yaakob :  Apakah di sini lahirnya sebuah cinta seorang Majnun seperti enta?

Adakah ini Perhimpunan Agong Umno (PAU) atau Muktamar PAS? Belum pernah lagi Umno memuji PAS dalam PAU mereka. Tetapi menghina mengkeji PAS adalah perkara yg biasa bagi mereka.

  Adalah sangat pelik, apabila dalam Muktamar kali ini, PAS menghina pemimpin sendiri dan pemimpin rakan parti gabungan tahalluf siyasi.

 Krisis MB Terengganu ada tidak ada kena mengena  langsung dengan situasi krisis MB di Selangor yang melibatkan 3 komponen rakan parti Pakatan Rakyat. Di Terengganu hanyalah krisis dalaman sesama Umno.

 Dalam krisis MB Terengganu, Timbalan Presiden Umno tidak membantah kerana tindakan menukar Ahmad Said itu adalah keputusan Majlis Tertinggi Umno. Presiden mereka akur dengan keputusan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno.Jadi apa yang perlu dibantah oleh Timbalannya? 

 Dr Azhar Yaakob menyebut : 

 "….. Apatah lagi tergamak mengeluarkan kenyataan, konon-kononya itu hanya kenyataan peribadinya (Presiden) saja."

 Beliau menyindir Hj Mohd Sabu dan Mahfuz Omar kerana memberikan penjelasan keadaan sebenar kepada publik yang terpinga-pinga dengan kenyataan Hj Hadi tersebut (menyokong Khalid).

 Selaku Timbalan Presiden dan Ketua Penerangan Pusat mereka perlu menjelaskan bahawa kenyataan Hj Hadi menyokong Khalid dikekalkan sebagai MB Selangor itu bukan keputusan PAS kerana PAS belum lagi bermesyuarat. Salahkah kenyataan mereka ini? Kalau dah bukan keputusan PAS, salahkah kalau mereka kata bahawaa kenyataan Hj Hadi itu adalah kenyataan peribadi?

 Hj Hadi dalam mesyuarat bersama AJK PAS Pusat pada 17 Ogos telah menamakan Dr Wan Azizah sebagai calon pertama dan Azmin sebagai calon kedua. Ini adalah diluar dugaan sama sekali oleh kesemua AJK kerana sebelum ini Hj Hadi begitu mempertahankan Khalid. Maka mereka semua menyatakan bersetuju. Tiada yg membantah. Semua rakan gabungan Pakatan Rakyat turut gembira mengenainya.

 Tetapi, pada 22 Ogos, PAS telah enggan menandatangani surat akuan menyokong nama calon yg telah dipersetujui untuk dipersembahkan kpd Sultan bagi melantik Dr Wan Azizah. 

  Maka terpaksalah AJK PAS bermesyuarat lagi pada 25 Ogos kerana mahu mengatasi masalah ini. Namun kali ini berlaku sedikit pertelingkahan. Sidang akhbar yang diadakan selepas mesyuarat tidak dihadiri bersama oleh Presiden dan Timbalannya.Mesyuarat gagal untuk memansuhkan keputusan meyuarat 17 Ogos lalu.Tiada apa-apa perubahan.

 Tetapi Hj Hadi telah hijacked dan membuat keputusan sendiri. Beliau hantar sendiri nama-nama selain itu ke Istana tanpa melalui Pejabat PAS hinggakan SUA, Mustafa Ali, Timbalan Presiden, Hj Mohd Sabu dan lain-lain AJK tidak tahu menahu tentangnya. 

 Mudah kata beginilah sahaja, jika Hj Hadi tidak mengubah keputusan yg dia sendiri cadangkan pada 17 Ogos itu, PR sudah berjaya mengatasi krisis tersebut.

Mengimbas kembali krisis MB Terengganu

 Oleh kerana Dr Azhar Yaakob begitu memuji-muja Umno berhubung krisis MB Terengganu, maka elok kalau kita mengimbas kembali krisis perlantikan MB Terengganu sebagaimana gambaran berikut:

  Akhbar perdana adalah dalam kawalan Umno. Maka itu berita penentangan dikawal rapi. Namun ada beberapa bukti mengenai adanya bantahan dari kumpulan yang membantah perlantikan Ahmad Said sebagai MB Terengganu sejak mula pertama beliau dilantik. Antaranya:



 1) Selepas pilihanraya umum 2008 istana enggan menerima Datuk Seri Idris Jusoh yang dihantar oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah). Maka tiba-tiba nama ADUN Kijal, Datuk Seri Ahmad Said dipilih oleh istana. Ingat lagi tak : ' Kami nak Deris, Natang' ?

 2) Pak Lah terpaksa tunduk kepada kehendak istana dan menerima Ahmad Said sebagai MB Terengganu dan beliau angkat sumpah pada 23 Mac 2008.

 3) Pada PRU tahun 2013. Maka hasilnya BN menang 17 kerusi mengatasi PAS 15 kerusi.

 Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dikatakan kecewa dengan prestasi BN Terengganu pada PRU tersebut. Maka Najib suruh Ahmad Said balik dahulu dan datang kemudian ambil watikah untuk dilantik sebagai MB bagi penggal kedua.

 Najib buat syarat boleh lantik semula Ahmad Said tetapi untuk setahun sahaja. Beliau angkat sumpah sebagai MB buat penggal kedua pada 9 Mei 2013.

 4) Apabila Tempoh setahun itu berakhir pada Mac 2014, dia cuba menangguhkannya. Pagi 12 Mei 2014, Ahmad Said mengadap Najib dan minta tangguh seminggu letak jawatan sehingga selesai majlis perkahwinan anaknya di Kemaman pada 17 Mei. Najib enggan tunduk dan Ahmad letak jawatan sebagai MB.

 Ahmad Said telah meletakan jawatannya dari parti sebagai Ketua Umno Bahagian Kemaman dan ahli Umno hanya dengan melalui email sahaja. Ahmad Said keluar Umno kerana keciwa lantaran dipecat dari jawatan MB.

Akhir sekali di sini saya nak bertanya Dr Azhar Yaakob satu soalan jahat: Kenapa agaknya PAS tidak setuju Dr Syed Azman jadi MB Terengganu?

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT