Isnin, 7 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bila Putrajaya nak hantar Rizalman ke New Zealand?

Posted: 07 Jul 2014 07:56 AM PDT


Ujian psikiatri melewatkan diplomat 

  Pegawai Malaysia lebih mendiamkan diri apabila ditanya bila diplomat Pegawai Waran 2 Muhammad Rizalman Ismail akan dikembalikan ke New Zealand untuk menghadapi dakwaan pecah rumah dan serangan seksual.

 Bekas Pesuruhjaya Tinggi pembantu kakitangan pertahanan  Malaysia kekal di Malaysia malam tadi, walaupun jaminan minggu lalu dia akan dikembalikan ke New Zealand untuk membantu polis dengan siasatan yang sedang berjalan ke atas satu kejadian pada 9 Mei di mana seorang wanita Wellington berusia 21 tahun didakwa diikuti kerumahnya dan diserang.

 Bapa berusia 38 tahun dengan tiga anak itu telah dijangka terbang kembali hari ini, tetapi kini masih tidak jelas selepas doktor mengatakan dia mungkin memerlukan ujian perubatan lagi.

Beliau telah tempatkan di Hospital Tentera Tuanku Mizan sejak Selasa untuk penilaian psikiatri.

 Doktor yang ditugaskan kepada Rizalman tidak menjawab kembali panggilan The New Zealand Herald semalam.

 Seorang jurucakap Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri dan Perdagangan  berkata jangkaan kedatangannya masih belum dapat ditentukan.

 "Bagaimanapun kita tidak menjangka apa-apa isu-isu yang berkaitan dengan kekebalan diplomatik beliau pulang ke New Zealand."

 Sementara itu Menteri Pertahanan Malaysia Hishammudin Hussein berkata Rizalman tidak harus dibicarakan di media dan orang ramai.

 Terdapat juga kini merupakan perintah menghalang rakan-rakan tentera dari bercakap kepada pemberita.

 "Apabila bercakap mengenai keadilan, keadilan bukan sahaja perlu dilakukan tetapi juga perlu dilihat sebagai telah dilakukan," kata Encik  Hishammudin.SUMBER

Menteri yang terkantoi-kantoi ...

Posted: 07 Jul 2014 12:00 AM PDT

Menteri Pendidikan Malaysia, Muhyuddin Yassin patut berasa malu dan bersaralah dari jadi menteri!

Selain isu 13 Mei yang dijajanya mendapat kecaman orang ramai, isu pemecatan Profesor Dr Ridzuan juga masih menjadi topik hangat perbualan dimedia rakyat.

Apa yang jelas, bahawa Menteri ini sudah dikantoikan apabila pihak kementeriannya mendakwa bahawa persaraan Profesor Dr Redzuan Othman itu hanyalah prosedur biasa sebagai tamat tempoh kontrak. Baca laporan di sini

Tetapi Dr Redzuan menyangkal dakwaan tersebut dengan menyatakan  bahawa pada 28 Disember tahun lepas, dia menerima surat yang menyatakan bahawa beliau akan terus sebagai pengarah UMcedel dari 2 Jan, 2014 hingga 31 Disember, 2014. 

"Kontrak saya sebagai pengarah UMcedel berakhir pada akhir tahun ini. Saya tidak akan bersara lagi," Katanya di sini  


Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah meletakkan jawatan sebagai Felo Penyelidik Kanan Universiti Malaya (UM) sebagai tanda solidariti dan simpati diatas penyingkiran Dr Redzuan itu.




Terbaru adalah pendedahan oleh bekas Naib Canselor Universiti Malaya (UM) bahawa beliau sering diganggu Putrajaya kerana penemuan pusat kajian universiti tersebut, menguatkan dakwaan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak puas hati dengan hasil kerja mereka.

 Profesor Tan Sri Dr Ghauth Jasmon yang sebelum ini memegang jawatan naib canselor universiti awam tersebut dari 2008 hingga 2013 berkata, ahli politik kanan pernah memarahinya kerana tidak mengawal Profesor Datuk Dr Redzuan Othman, bekas pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMcedel).

 "Sebenarnya, political masters sangat marah dengan saya kerana Profesor Redzuan," kata Ghauth kepada The Malaysian Insider melalui khidmat mesej WhatsApp. - Baca lagi : di sini

Muhyiddin Yassin bungkam ditempelak

Posted: 06 Jul 2014 09:43 PM PDT


KUALA LUMPUR, 7 Julai - Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Dr P. Ramasamy telah mencabar Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk "membawa 13 Mei" selepas Timbalan Perdana Menteri itu dilaporkan memberi amaran bahawa berulangnya rusuhan kaum tahun 1969 tidak boleh diketepikan .

 Berkata bahawa rakyat Malaysia secara umumnya tidak ingin melihat berulangnya  pertempuran maut antara etnik, ahli parlimen Pulau Pinang itu mengkritik pemimpin "tidak bertanggungjawab" kerana menyemai ketegangan agama dan kaum yang kini menghangatkan negara ini.

 "MIC mungkin takut, Gerakan mungkin takut, MCA mungkin takut, tetapi saya memberitahu anda, jika anda ingin membawa 13 Mei, anda bawalah ia," 

Ramasamy memberitahu sidang akhbar di sini semalam.

 "Jangan cakap. Sepanjang masa bercakap 13 Mei, 13 Mei. Bawa-lah 13 Mei. Anda mulakan 13 Mei. Ini akan menjadi kali pertama kerajaan memulakan 13 Mei. Anda fikir apa? Anda fikir kita takut ah? "Katanya.

 Muhyiddin, yang juga Timbalan Presiden Umno, dilaporkan berkata pada Jumaat bahawa berulangnya rusuhan kaum 13 Mei boleh berlaku jika masyarakat etnik di negara ini terus mengkritik satu sama lain.Baca sepenuhnya di sini

Tiada ulasan: