Selasa, 17 Jun 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Pemimpin Umno-PAS Hasilkan Buku Bersama

Posted: 17 Jun 2014 09:00 AM PDT

Mujahid, Saifuddin bakal kongsi ideologi 
menerusi 'New Politic' Sila klik di sini
KUALA LUMPUR, 17 Jun (Bernama) -- Seorang pemimpin Umno dan seorang pemimpin PAS akan sama-sama menghasilkan sebuah buku politik bertajuk "New Politics" (Politik Baharu).


 Anggota Majlis Tertinggi Umno yang juga Ketua Eksekutif Yayasan Pergerakan Kesederhanaan Global (GMMF) Datuk Saifuddin Abdullah  dan Anggota Parlimen Parit Buntar merangkap Pengerusi Lajnah Perpaduan Kebangsaan PAS Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa akan menghasilkan buku dalam bahasa Inggeris itu akhir tahun ini.

 Melalui buku ini, kedua-duanya berhasrat untuk mematangkan politik di samping memberi galakan jalan tengah sebagai amalan standard anggota politik dan masyarakat.

 Menurut Saifuddin, asas politik baharu bukan menitikberatkan perbezaan ideologi politik tetapi antara kelampauan dan kesederhanaan.

 "Ini bukanlah sesuatu yang baharu. Nilai dan prinsip kesederhanaan wujud dalam pelbagai budaya dan ketamadunan, jadi saya harap kita mampu kembalikan ini dalam politik tanahair dan masyarakat," katanya.

 Mujahid pula berpendapat politik baharu bukan pilihan tetapi kemestian dalam menghadapi realiti dan suasana baharu yang mendesak.

 "Realiti masyarakat yang plural juga harus digarap secara terbuka melalui dialog berterusan dan menghormati pelbagai pandangan dan pendapat," katanya pada sidang akhbar di sini pada Selasa. -- BERNAMA

Akibat enggan memulangkan alkitab ...

Posted: 17 Jun 2014 05:54 AM PDT


Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad menyarankan kerajaan negeri meminda enakmen untuk menarik kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

Langkah itu akan memastikan bahawa Mais mengikut dasar-dasar kerajaan negeri Pakatan Rakyat dan menghalang Majlis itu daripada bertindak secara bebas, berikutan keengganan untuk memulangkan kembali beratus-ratus Alkitab disita daripada Persatuan Alkitab Malaysia (BSM) itu.

 "Kami mahu kerajaan negeri mengkaji enakmen yang memberikan kuasa eksekutif kepada Mais di mana ia boleh memerintahkan Jais (Jabatan Agama Islam Selangor) dan apa-apa dan jika perlu, meminda enakmen itu.

 Beliau menambah bahawa PR mempunyai majoriti dua pertiga dalam badan perundangan negeri perlu membuat pindaan tersebut. Langkah itu perlu untuk menjaga keharmonian antara agama di negeri ini.

 "Kerajaan perlu mengkaji bagaimana untuk membetulkan masalah ini dan exco hal ehwal Islam (Exco) perlu melihat ke dalam masalah ini untuk mengekalkan hubungan antara orang Islam dan bukan Islam di negeri ini dan untuk menjaga imej Sultan," katanya.

 Beliau menambah bahawa PAS negeri perlu menerajui inisiatif ini.

 Bekas Presiden BSM yang semalam menggesa kerajaan Selangor melucutkan kuasa pihak berkuasa Islam negeri dengan alasan bahawa MAIWP dan pegawai-pegawainya telah melepasi skop kuasa mereka sebagai polis terhadap agama lain.

 Lee Min Choo mendakwa terdapat "krisis keyakinan" di Selangor selepas Mais dan Jais enggan memulangkan kembali beratus-ratus Alkitab yang dirampas dari pejabat BSM di Petaling Jaya awal tahun ini walaupun perintah daripada kerajaan negeri dan nasihat daripada pihak berkuasa persekutuan. 

 Khalid berkata alasan Mais dan Jais itu telah mencemarkan imej Islam sebagai agama yang menekankan menghormati agama lain.

 "Mereka telah merosakkan imej Islam kerana Islam menuntut umatnya menghormati agama orang lain dan buku-buku suci mereka," katanya.

 Pihak berkuasa Islam kini mencari keputusan mahkamah, yang akan membolehkan mereka untuk melupuskan Alkitab.

 Mais secara konsisten berkata mereka tidak akan mengembalikan Alkitab, mendakwa AG terkhilaf dengan memutuskan untuk tidak meneruskan dakwaan dalam kes itu.

 Mais mengulangi bahawa Jais, yang terletak di bawah bidang kuasa majlis itu, tidak akan mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan Selangor kerana negeri itu telah "tiada kuasa" dalam perkara itu.

 Mais menegaskan bahawa ada alasan untuk "mendakwa" BSM di bawah Selangor Bukan Islam Agama-agama (Kawalan Penyebaran Di kalangan umat Islam) Enakmen 1988. SUMBER

Dewan Ulama PAS : Adakah 4 Ahli Parlimen ini sudah murtad?

Posted: 16 Jun 2014 10:59 PM PDT

Peguam Negara berkata ia tidak mempunyai kes terhadap 
Persatuan Alkitab Malaysia , gambar sumber di sini

 17 Jun 2014 Majlis Agama Islam Selangor (Mais) telah dikecam oleh empat Ahli Parlimen PAS hari ini, yang berkata keengganan untuk memulangkan Alkitab yang disita daripada Persatuan Alkitab Malaysia (BSM) pada awal tahun ini telah memburukan nama Islam dan merupakan satu cubaan untuk memalukan kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang dipimpin.

 Khalid Samad (Shah Alam), Hanipa Maidin (Sepang), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja) dan Dr Che Rosli Che Mat (Kuala Langat) menyelar Mais kerana masih lagi 'menahan' Al-Kitab walaupun Peguam Negara telah melepaskan BSM dari tuduhan menggunakan buku-buku untuk memurtadkan orang Islam.

 "Tindakan Mais dan Jais telah memberikan Islam nama yang buruk. Adakah seolah-olah Islam tidak menghormati kitab suci agama lain," kata Khalid dalam sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

 "The Bible tidak dirampas dari bilik belakang atau bilik stor, jadi persoalan ia digunakan untuk menyebarkan agama Kristian kepada umat Islam tidak timbul sama sekali," katanya.

 Khalid berkata keengganan Jais dan Mais mengembalikan Al-Kitab memberi gambaran bahawa Islam tidak menghormati agama-agama lain, terutamanya apabila BSM telah dibersihkan daripada sebarang salah laku oleh AG. - 17 Jun 2014.9  Berita Asal di sini

Tiada ulasan: