Rabu, 30 April 2014

Biaqpila

Biaqpila


CATUAN AIR DIHENTIKAN SERENTAK MULAI KHAMIS

Posted: 30 Apr 2014 12:57 AM PDT

Catuan air dihentikan serentak mulai Khamis - Khalid Ibrahim


KUALA LUMPUR: Pelan catuan air yang dilaksanakan secara berperingkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sejak Februari lalu akan dihentikan serentak di semua kawasan bermula 1 Mei ini.

Perkara itu disahkan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Katanya semua kawasan yang terlibat dengan catuan air akan memperoleh bekalan air seperti biasa bermula esok (Khamis) atau selewat-lewatnya Jumaat ini bagi kawasan bertekanan rendah.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat pelan catuan bekalan air negeri selangor pada isnin yang disertai suruhanjaya perkhidmatan air negara (SPAN), lembaga urus air selangor (LUAS), Jabatan perairan dan saliran (JPS) serta syarikat-syarikat konsesi.

"Kerajaan negeri berpendapat tidak perlu menunggu empangan mencapai takungan 50 peratus kerana yakin usaha keras yang telah dilaksanakan seperti mengepam air kolam serta hujan berterusan di kawasan tadahan air akan meningkatkan lagi paras empangan" kata Abdul Khalid dalam satu sidang media di pejabatnya di Shah Alam.

Menurutnya lagi, beliau telah menulis surat kepada Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein bagi mendapatkan sokongan dan kebenaran kerajaan Malaysia untuk kerajaan Negeri menggunakan kepakaran Thailand menjalankan pembenihan awan menggunakan kaedah 'Electable Flare Rack'.


awani

Tiada ulasan: