Selasa, 8 April 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Misteri kehilangan 6 pesawat dalam sejarah penerbangan …

Posted: 07 Apr 2014 11:43 PM PDT

Pesawat MH370 merupakan yang terbaru dalam satu barisan panjang kapal terbang yang terbang dari radar. Kehilangan mengejut pesawat MH370 telah menarik perhatian berjuta-juta di seluruh dunia sebagai pencarian untuk kapal terbang dan penumpang dan kru berterusan. 

Apa yang berlaku kepada 239 penumpang penerbangan dan anak-anak kapal selepas pesawat itu meninggalkan Kuala Lumpur pada hari 8 Mac Sabtu itu? Ia menjadi satu persoalan yang semakin mencengkam kerana hari-hari terus berlalu.

 Tetapi ia bukanlah misteri yang pertama seumpamanya. Walaupun ia amat jarang berlaku dimana penerbangan itu hilang anpa sebarang jejak, sejarah penerbangan telah melihat  kehilangan membingungkan dan penerbangan malang yang benar-benar terbang keluar dari radar.

 Berikut adalah enam misteri kehilangan pesawat  yang separuh diselesaikan dan tidak dapat diselesaikan; yang para penyiasat keliru untuk sekian tahun.

 Penerbangan 447 Air France: Satu penerbangan Airbus A330 dari Rio de Janeiro ke Paris menjunam ke dalam Lautan Atlantik pada tahun 2009, membunuh semua 228 penumpang dan anak kapal di atas kapal.

 Tetapi ia mengambil masa lima   hari penuh untuk pasukan mencari dan menyelamat menemui bangkai kapal itu dan tiga tahun lagi bagi penyiasat melaporkan bahawa kristal ais telah menyebabkan autopilot terputus. Mayat 74 penumpang masih belum ditemui. 

Airbus A330 dari Rio de Janeiro ke Paris menjunam ke dalam
 Lautan Atlantik pada tahun 2009
Amelia Earhart: Salah satu legenda yang paling bersejarah dan berkekalan dalam sejarah penerbangan, juruterbang ace Amelia Earhart hilang dalam  pesawat udaranya bersayap sepasang enjin berkembar Electra di Lautan Pasifik pada tahun 1937 dalam usaha untuk mengelilingi dunia.

 Tidak ada jejak pesawat beliau pernah dikesan walaupun selepas usaha carian berjuta-juta dolar, dan Earhart secara rasmi diisytiharkan mati pada tahun 1939.

Amelia Earhart hilang dalam pesawat udaranya bersayap 
sepasang enjin berkembar Electra di Lautan Pasifik
Flying Tiger Line Flight 739: Satu penerbangan tentera AS meninggalkan Guam pada tahun 1962 dengan lebih 90 kakitangan menuju Filipina, tetapi ia tidak pernah tiba. Para juruterbang tidak pernah mengeluarkan panggilan kecemasan, dan 1,300 orang yang terlibat dalam carian tentera AS tidak pernah menjumpai sebarang kesan bangkai.

 Kru kapal tangki kapal Liberia mendakwa telah melihat  " cahaya sangat benderang" di langit pada masa  penerbangan tersebut, tetapi lembaga  Aeronautik Awam AS memutuskan ia adalah "tidak dapat menentukan punca kemungkinan kejadian itu."

Flying Tiger Line Flight 739: Hilang sewaktu dalam penerbangan dari 
Guam menuju Filipina pada tahun 1962 dengan lebih 90 kakitangan
British Amerika Selatan Airways: Ia mengambil masa lebih 50 tahun untuk mencari apa-apa kesan daripada 11 orang di atas kapal penerbangan 1947 yang hilang di Pergunungan Andes. Sepasang pendaki gunung Argentina menemui bangkai enjin di Andes pada tahun 1998, dan satu ekspedisi tentera kemudiannya turut menemui rangka manusia .

 Ada yang mengatakan pesawat itu telah  menyebabkan runtuhan salji (avalanche) apabila ia terhempas ke Gunung Tupangato dan salji menyeliputinya di situ.

Satelah lebih 50 tahun, bangkai enjin British Amerika 
Selatan Airways di temui di Andes pada tahun 1998

Segitiga Bermuda: Satu siri kehilangan apa yang dikenali sebagai "Segitiga Iblis,"  lautan luas antara Florida, Puerto Rico, dan Bermuda telah memberikan rantau ini satu nama buruk yang tidak pernah terpisah. Dua jet penumpang British Airways Amerika Selatan hilang di rantau ini pada tahun 1948 dan 1949, dan lebih daripada 51 orang telah hilang pada kedua-dua penerbangan itu dan tidak pernah dijumpai. 

Pada tahun 1945, lima pesawat pengebom Amerika sewaktu misi latihan di kawasan itu telah tidak  ditemui semula; pesawat yang diarahkan untuk mencari kehilangan itu dengan krew 13-petugas juga turut hilang.


Pesawat lama American bomber
  Penerbangan 571 Tentera Udara Uruguay : Satu penerbangan menuju ke Santiago, Chile membawa 45 penumpang dan anak kapal, terhempas di pergunungan Andes semasa cuaca buruk pada tahun 1972, membunuh 12 orang.

Pihak berkuasa tidak menyedari adanya penumpang yang terselamat selama 72 hari. Sementara itu, lapan telah terbunuh dalam runtuhan salji yang melanda bangkai pesawat itu di mana mereka menjadikannya sebagai tempat tinggal, dan baki 16 terpaksa makan mangsa-mangsa yang telah mati untuk terus hidup,  sebelum mereka akhirnya ditemui setelah lebih daripada dua bulan hilang semasa penerbangan.


16 mangsa yang terselamat terpaksa makan mangsa yang telah 
mati untuk terus hidup sebelum ditemui dua bulan kemudiannya …SUMBER
Boleh lihat video di sini 

Tiada ulasan: