Sabtu, 22 Mac 2014

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Pakar Forensik Tidak Jumpa Bukti Mencurigakan dalam Simulator Kapten Zaharie - Lapor The Sydney Morning Herald

Posted: 22 Mar 2014 04:00 AM PDT


[TMI] Ketika pencarian pesawat MH370 memasuki minggu ketiga, para pakar forensik yang memeriksa simulator penerbangan yang diambil dari kediaman juruterbang Malaysia Airlines (MAS) Kapten Zaharie Ahmad Shah, tidak menjumpai sebarang bukti mencurigakan, The Sydney Morning Herald (SMH) melaporkan.

Simulator itu menjadi salah satu fokus utama para penyiasat bagi menyelesaikan misteri kehilangan pesawat berkenaan.

Penyiasat curiga apabila mendapati Zaharie, 53, memadam log pada komputer yang dihubungkan dengan simulator pada 3 Februari, hampir lima minggu sebelum Boeing 777 dengan 239 penumpang hilang daripada radar semasa penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Dilaporkan bahawa pemacu keras komputer itu dihantar kepada pakar FBI di Amerika Syarikat bagi kajian lanjut memandangkan penyiasat mengambil kemungkinan pesawat itu dirampas.

Zaharie dan pembantu juruterbang Fariq Abdul Hamid, 27, menjadi tumpuan utama siasatan selepas pihak berkuasa Malaysia berkata mereka percaya terdapat "tindakan yang disengajakan" oleh seseorang di atas pesawat yang menyebabkan ia kehilangan komunikasi dan kemudian beralih daripada laluan penerbangan yang dijadualkan. – 22 Mac, 2014.

Satelit China Kesan Objek Terapung di Koridor Selatan - Hishammuddin

Posted: 22 Mar 2014 03:12 AM PDT


[BH] SEPANG: Satelit China kesan objek terapung sebesar 22x30 meter di koridor selatan, demikian diumumkan Datuk Seri Hishammuddin Hussein. 

"Berita yang baru saya terima daripada Duta Besar China bahawa satelit negara itu kesan objek terapung di koridor selatan dan aset mereka sedang bergerak ke sana," kata Pemangku Menteri Penngangkutan itu pada sidang media, sebentar tadi. 

Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata, beliau tidak mempunyai maklumat lebih terpecinci namun kerajaan China akan mengumumkan perkara itu dalam masa terdekat. -22/3/14

Komunikasi 54 Minit Terakhir MH370 Didedahkan The Telegraph

Posted: 21 Mar 2014 09:04 PM PDT

[AA] KUALA LUMPUR: Komunikasi pada 54 minit terakhir antara pesawat MH370 yang hilang pada awal pagi 8 Mac dengan menara kawalan didedahkan The Telegraph.

Laporan itu juga mendedahkan transkrip komunikasi juruterbang bersama dan menara kawalan, dan lain-lain pengawal trafik udara , bermula dari masa Boeing 777-200ER itu berlepas dari landasan hingga ke kedudukannya di ketinggian yang mencecah puluhan ribu kaki di atas Laut China Selatan.

Transkrip bermula pada 00.25 dengan arahan am daripada menara kawalan kepada juruterbang pesawat Boeing 777-200ER milik Malaysia Airlines (MAS). Perbualan terperinci bermula pada 00.36. 

Ia termasuk pertukaran dari satu lokasi di mana penyiasat percaya pesawat itu telah disabotaj, dan juga perkataan terakhir pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid , 27: "All right, good night. "

Penganalisis berkata urutan mesej yang muncul sebagai "perfectly routine". Walau bagaimanapun, mereka berkata terdapat dua ciri yang menonjol sebagai berpotensi ganjil.



Yang pertama adalah mesej dari kokpit pada 01:07. yang memberitahu menara kawalan, pesawat itu terbang pada 35,000 kaki. Ini mengulangi mesej yang disampaikan enam minit lebih awal.

Tetapi, ia berlaku pada 1:07, ketika ACARS, peranti isyarat pesawat, menghantar mesej terakhir sebelum ia dipadamkan dalam masa 30 minit kemudian, seperti disengajakan. Satu transponder berasingan telah dipadamkan pada 01:21, namun penyiasat percaya ACARS telah ditutup sebelum 01:19 iaitu ketika komunikasi dari Fariq. 

Ciri lain yang pelik, yang boleh dijadikan sebab pesawat itu disyaki mengalami kemalangan adalah bila hilangnya komunkasi dan seterusnya penyerahan pengawal trafik udara di Kuala Lumpur kepada petugas di Bandaraya Ho Chi Minh.

"Jika saya mahu merampas pesawat tersebut, ia akan menjadipointdi mana saya akan melakukannya," kata Stephen Buzdygan, bekas juruterbang British Airways yang memandu 777s.

"Mungkin ada sedikit ruang kosong di antara pengawal trafik udara ... Ia adalah satu-satunya masa semasa penerbangan mereka akan mungkin tidak telah dapat dilihat dari bawah," katanya.

Maklumat yang didedah The Telegraph itu menambah spekulasi mengenai nasib MH370, sama ada ia adalah mangsa kemalangan tiba-tiba atau dirampas. Transkrip ini juga menunjukkan bahawa jika juruterbang yang terlibat, mereka sangat berhati-hati untuk menyembunyikan niat sebenar mereka.

Menurut transkrip kokpit, dari saat tanda masuk di 12.36 apabila pesawat itu masih di atas darat, Fariq, melakukan rutinnya memberitahu lokasi, kenaikan dan ketinggian.

Walaupun dia telah mengambil pendekatan yang sedikit kasual dan pada masa-masa berlepas dari kata-kata rasminya, tidak apa-apa tanda bahawa kapal terbang akan hilang.

Sesetengah pakar berkata mereka tidak melihat apa-apa yang boleh membuatkan mereka merasa ada perbuatan jahat munkin telah berlaku.

The Telegraph mendakwa mereka telah berulang kali meminta pihak MAS, Pihak Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) dan pejabat Perdana Menteri untuk mengesahkan rekod komunikasi ini namun hanya pejabat Perdana Menteri memberi jawapan bahawa data itu tidak akan didedahkan.

Pesawat MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) awal pagi 8 Mac dalam penerbangannya ke Beijing.

Namun pesawat itu dilaporkan hilang dari radar awal pagi 8 Mac dan masih hilang hingga ke hari ini. -22/3/14






Anwar Pertahan Kapten Zaharie, Pertikai Pihak Bagi Maklumat kepada Daily Mail

Posted: 21 Mar 2014 08:57 PM PDT


[TMI] Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan juruterbang MH370 yang hilang Kapten Zaharie Ahmad Shah dan mempersoalkan siapa yang memberikan maklumat kepada akhbar Daily Mail, London sehingga mereka boleh menuduh beliau mempunyai kaitan dengan juruterbang pesawat itu.

Dalam ucapannya di majlis pelancaran Reformasi 2.0 di Stadium Kajang malam tadi, Anwar berkata, ini semua adalah perbuatan pihak tertentu untuk memburukkan beliau.

"Siapa yang beri maklumat kepada Daily Mail mendakwa dia penyokong Anwar yang fanatik? Kemudian semua media Umno dan BN pertikai hubungan Anwar dengan Zaharie. Saya hendak beritahu jangan zalim kepada Zaharie dan keluarga. Dia hanya juruterbang professional.

"Kamu cuai, kamu tidak tahu menjaga radar. Kamu tidak tahu menjaga keselamatan negara. Kamu tidak boleh jawab hilang pesawat, kamu hendak salahkan juruterbang tanpa sedikit pun bukti. Saya katakan tanpa alasan dan bukti, kita pertahankan maruah dan profesionalisme juruterbang Zaharie," katanya.

Beliau dan rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat sebelum ini kesal kerana permohonan mereka agar kerajaan memberikan penjelasan di Parlimen mengenainya ditolak.

"Bagi penjelasan kat Parlimen tak nak. Kemudian heboh (Kapten) Zaharie (Ahmad Shah) kenal Anwar. Zaharie adik beradik dengan menantu Anwar. Siapa adik beradik saya salah. Siapa sokong saya berdosa. Ini apa punya politik?" katanya.

Anwar berkata, Kapten Zaharie, juruterbang MH370 itu tidak boleh dipersalahkan dalam misteri kehilangan peesawat itu selagi belum didapati bersalah.

Katanya, sokongan sepenuhnya perlu diberikan kepada keluarga juruterbang dan kerajaan perlu segera menghentikan spekulasi melibatkan juruterbang itu.

Anwar berkata demikian ketika mengulas mengenai misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang kini masuk minggu ketiga.

Beliau berkata, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein perlu meletakkan jawatannya sekiranya gagal memberi penjelasan bagaimana radar Malaysia gagal mengesan hala tuju pesawat itu.

Katanya, kegagalan Malaysia mengesan hala tuju pesawat berkenaan melambangkan krisis keselamatan yang serius dalam negara meskipun dibekalkan dengan radar tercanggih milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

"Kenapa radar tidak berfungsi dan perlu dijawab oleh menteri pertahanan. Jika beliau gagal memberikan jawapan maka perlu meletakkan jawatan. Isu ini membabitkan keselamatan negara. Pesawat melintasi empat negeri di Malaysia namun tidak dapat dikesan radar. Ini bahaya kerana kecuaian," katanya.

Sementara itu, Anwar juga menyelar kerajaan persekutuan Umno Barisan Nasional (BN) sengaja menggunakan badan kehakiman bagi menghalangnya bertanding sebagai calon Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang.

Ketua pembangkang itu berkata, segala aset dan kekuatan yang digunakan kerajaan bagi menghalang perjalanannya dalam kerjaya politik tidak akan dapat mengaburi mata kasar rakyat.

"Saya sebut Langkah Kajang, mahkamah awalkan (perbicaraan). Daripada nak jadi Adun Kajang, dia nak hantar pergi Penjara Kajang. Celaka. Dia ingat rakyat bodoh. Mahkamah adalah tunggak yang dijamin Perlembagaan. Namun tunggak itu satu demi satu kian rapuh.

"Saya tunjuk di muka menteri. Kamu ingat kamu zalim, kamu peralatkan hakim, kamu salah laku. Kami akan diam? Saya nak beritahu, rakyat akan bangkit lawan kamu habis-habisan. Rakyat boleh menolak jika diizinkan Allah," katanya ketika berucap di Himpunan Reformasi 2.0 di Stadium Kajang, malam tadi.

Awal bulan ini, Mahkamah Rayuan memutuskan Anwar didapati bersalah meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.

Mahkamah Rayuan menetapkan hukuman lima tahun penjara bagi Anwar namun membenarkan penangguhan hukuman dengan wang jaminan RM10,000 yang harus diserahkan pada minggu berikutnya.

Dengan hukuman ini, kerjaya politik Anwar hampir berakhir setelah beliau tidak boleh memegang sebarang jawatan politik dan menyertai sebarang pilihan raya termasuk menjadi calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang yang akan diadakan Ahad ini.

Anwar berkata, selepas ini akan lebih ramai pemimpin pembangkang dihadapkan ke mahkamah namun ia tidak akan mampu melunturkan semangat rakyat.

Katanya, perlakuan kerajaan Umno dan BN itu tidak diubah seperti samseng yang akan menambahkan lagi rasa tidak selesa yang seterusnya membakar keinginan rakyat untuk menggulingkan kerajaan.

"Jumaat saya dihukum. Isninnya pula Karpal Singh dan sekarang beratur yang lain seperti (Ahli Parlimen Seremban) Anthony Loke, (Ahli Parlimen Pandan) Rafizi Ramli dan (Ahli Parlimen Batu) Chua Tian Chang. Puluhan lagi. Negeri apa ini? Saudara hendak biar samseng itu terus berkuasa?

"Apakah undang-undang itu boleh dijadikan alat perkakas untuk dipermainkan? Kamu boleh fitnah sebanyak mungkin, kamu boleh guna jentera sebanyak mungkin. Guna wang dan beli orang sebanyak mungkin. Rakyat tetap bangkit dan gulingkan kamu daripada tampok pemerintahan," katanya.

Ketua umum PKR itu berkata, pengundurannya daripada bertanding dalam PRK Kajang menjadikan Pakatan Rakyat (PR) tampil dengan calon yang lebih berkredibiliti.

Katanya, segala yang ditakdirkan tidak sesekali mematahkan semangat perjuangan dalam arena politik meskipun tohmahan dan fitnah terus dilemparkan.

"Sekarang dia nak halang saya bertanding di Kajang. Dia dah lantik (Datuk Seri Dr Wan) Azizah seorang yang lebih layak untuk bertanding di Kajang. Saya pasrah kalau ditakdirkan saya derita lagi. Saya sedia tetapi saya tidak undur setapak pun daripada perjuangan ini.

"Jangan ugut saya. Saya tahu saya bukan muda tetapi saya tidak boleh menerima fitnah ini berterusan. Saya sedikit pun tidak menyesal dan salahkan Kajang. Baru hendak langkah Kajang sudah kena lima tahun penjara," katanya dalam himpunan yang turut dihadiri Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. – 22 Mac, 2014.


Selain Manggis, Litium, MH370 Bawa...

Posted: 21 Mar 2014 08:51 PM PDT



[TMI] Selain membawa manggis dan bateri litium yang dianggap sebagai bahan mudah terbakar, pesawat MH370 juga membawa sekumpulan 20 pekerja Freescale Semiconductor dengan empat daripada mereka adalah antara lima pemegang hak cipta yang baru didaftarkan.

Apa yang hendak dipatenkan oleh mereka ialah memaksimakan 'dies' dalam sekeping 'wafer' yang sedang dimajukan oleh Freescale.

Blog Anak Sungai Derhaka dari Malaysia berkata, kehilangan mereka sama dengan apa yang berlaku kepada tragedi penerbangan Jepun, JAL 123 yang membunuh 17 jurutera daripada firma yang membangunkan satu perisian hasil kajian seorang profesor Universiti Tokyo, Jepun.

Apa yang dibangunkan oleh mereka ialah perisian TRON dan pada ketika itu TRON didakwa jauh lebih maju daripada Google Chrome yang ada pada masa ini.

Ia adalah percuma dan akan digunakan oleh seluruh sektor awam di Jepun.

Pembangunan perisian tersebut terbantut apabila semua jurutera yang terlibat terbunuh dalam tragedi itu dan Microsoft kemudian menguasai pasaran.

Tiga hari lalu dalam satu sidang media, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya berkata pesawat Malaysia Airlines MH370 tidak membawa kargo berbahaya atau bernilai tinggi tetapi beberapa tan manggis.

Kenyataan itu dikeluarkan bagi menjawab beberapa spekulasi yang mengatakan pesawat itu mungkin dirampas kerana membawa kargo yang bernilai tinggi.

Ia juga bagi menjawab spekulasi yang mengatakan pesawat tersebut meletup di udara dan menjunam ke dalam laut selari dengan beberapa laporan polis yang dibuat di beberapa negeri di pantai timur semenanjung.

"Penilaiannya itu sebenarnya kurang tepat jika dikatakan manggis itu adalah kargo yang bernilai tinggi.

"Sebenarnya beliau sepatutnya mengambil kira siapakah penumpang yang di bawa pesawat tersebut kerana bagi kebanyakan industri, pekerja yang mahir dan professional adalah aset amat berharga. Dalam hal ini 20 pekerja Freescale itu adalah aset," kata penulis blog itu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Bernama, syarikat Freescale yang berpangkalan di Austin, Texas, Amerika Syarikat itu berkata, pekerjanya terdiri daripada 12 rakyat Malaysia dan lapan dari China.

Menurut syarikat itu, seluruh komuniti Freescale Semiconductor sedih dengan kejadian berkenaan dan akan terus memantau situasi serta memaklumkan sebarang perkembangan apabila memperolehnya.

"Pada masa ini, kami memberi tumpuan kepada pekerja kami dan anggota keluarga mereka," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Freescale, Gregg Lowe dalam kenyataan itu.

"Doa kami untuk semua yang terlibat dalam kejadian tragik ini," katanya.

Menurut kenyataan itu, syarikat meminta kaunselor dan profesional lain melalui Program Bantuan Pekerja Freescale, memberikan sokongan sepanjang masa kepada mereka yang terbabit dalam tragedi ini.

'Dies' adalah litar atau 'circuit' yang dibina di atas 'wafer', 'dies' adalah apa terkandung di dalam mikrocip.

Bergantung kepada tujuan ia dibina saiz 'dies' adalah berbeza antara satu sama lain dan dibina di atas wafer yang diperbuat daripada silikon dan seramik.

Oleh itu, jumlahnya juga adalah berbeza bergantung kepada saiz 'wafer' yang biasanya bergaris pusat 4", 6" atau 8.

Dalam setiap 'wafer' biasanya terkandung lebih atau kurang daripada 5,000 'dies'.

Menurut blog itu, kebanyakan peralatan elokronik kini dikuasai atau digerakkan oleh 'dies' yang terdapat dalam mikrocip.

Silikon adalah bahan yang sesuai digunakan untuk membangunkan cip yang maju dan bahan ini adalah mahal.

Memaksimakan 'dies' di dalam sekeping 'wafer' bermakna memaksimakan keuntungan.

Dalam hal pekerja Freescale Semiconductor of Austin ini pula hak paten yang baharu didaftarkan itu berada di bawah pegangan 5 individu dengan setiap individu menguasai 20% daripada royalti.

Sebanyak 20% dikuasai oleh Peidong Wang dari Freescale Semiconductor of Suzhou, China; 20% dikuasai oleh Zhijun Chen, juga dari Freescale Semiconductor of Suzhou, China.

Manakala 20% dikuasai oleh Zhihong Cheng dan 20% Li Ying, dari Freescale Semiconductor of Suzhou, China dan Freescale Semiconductor sendiri 20%.

"Jika salah seorang daripada di atas terbunuh atau hilang maka ia tetap akan dibahagikan sama rata dan jika empat daripada lima itu terbunuh atau hilang maka keseluruhan royalti akan dibayar kepada yang tinggal," kata blog itu.

Menurut blog itu, pemilik Freescale Semiconductor adalah seorang Yahudi yang terkenal iaitu Jacob Rothschild melalui Blackstone.

"Apa pun ini hanyalah salah satu kebarangkalian yang ada, betul atau tidak kita tunggulah apa hasil siasatan rasmi pihak berkuasa," kata blog itu. – 22 Mac, 2014.


Kandungan Tercampak Keluar dari Perut Ibu

Posted: 21 Mar 2014 06:06 PM PDT



[HM] Xiamen: Seorang saksi satu kemalangan ngeri membabitkan pasangan suami isteri melihat bayi yang berada dalam kandungan ibunya itu tercampak keluar selepas motosikal pasangan itu dilanggar lori. 

Wang Zhau, 40, yang sarat mengandung dalam perjalanan ke hospital bersama suaminya Mao, 42, apabila motosikal mereka dirempuh lori.

Saksi berkata lori itu kemudian menggilis wanita berkenaan menyebabkan bayi yang berada dalam kandungannya terkeluar dan tercampak sejauh tiga meter.

Pasangan berkenaan mati di tempat kejadian namun bayi mereka selamat dan dibawa ke hospital di wilayah Fujian China.

Bayi yang diberi nama Xiao Zhao oleh kakitangan hopital itu hanya calar-balar.

Jurucakap polis, Chan Chien berkata: "Ada saksi yang berkata wanita itu sempat melahirkan anaknya sebelum mati selepas dilanggar lori berkenaan manakala yang lain berkata, impak daripada perlanggaran itu menyebabkan bayi seberat 4.2 kilogram itu terkeluar dari rahim ibunya dan tercampak sejauh tiga meter.

Wanita itu sepatutnya dimasukkan ke bilik bersalin pada jam 8.30 pagi waktu tempatan dan suaminya membuat keputusan untuk tidak menunggu ambulans.

Dia menghantar isterinya ke hospital menaiki motosikal. 

Kemalangan berlaku ketika mereka tiba di simpang antara Maqing Lu dan Jiaosong Lu" kata Chan.

Polis mengesahkan mereka menahan pemandu lori berusia 45 tahun itu untuk membantu siasatan.

Kejadian yang menggemparkan yang menimpa bayi malang itu menjadi tajuk utama akhbar di China dan Badan Kebajikan Xiamen menyumbangkan 5,000 yuan (RM 2,658) untuk penjagaan bayi terbabit.

Orang ramai yang mengetahui berita itu turut melawatnya di hospital dengan membawa pelbagai hadiah untuk bayi berkenaan. - Agensi/22/3/14


Zirafah Ucap Selamat Tinggal

Posted: 21 Mar 2014 06:04 PM PDT



[HM] Rotterdam: Suasana mengharukan menyelubungi zoo di Belanda apabila seekor zirafah dilihat seolah-olah mengucapkan selamat tinggal kepada bekas pekerja zoo yang tenat kerana menghidap barah. 

Bekas pekerja berusia 54 tahun itu sebelum ini meminta supaya dia dibawa ke kandang zirafah di Zoo Rotterdam's Diergaarde Blijdorp.

Keadaan yang menyentuh hati itu menyaksikan seekor zirafah itu menghampiri lelaki berkenaan, Mario, dan dilihat seolah-olah memberi ciuman selamat tinggal.

"Haiwan itu mengenalinya dan dapat merasakan sesuatu yang buruk menimpanya. Ia suasana istimewa dan anda boleh melihat haiwan itu melemparkan senyuman kepada Mario yang sebelum sakit menghabiskan masa bekerja di kandang berkenaan," kata pengasas Ambulance Wish Foundation, Kees Veldboer. 

Mario kemudian meminta peluang mengucapkan selamat tinggal kepada semua rakan sekerjanya. "Kami gembira dapat menunaikan permintaan terakhir Mario," katanya. -22/3/14


Tiada ulasan: