Rabu, 26 Februari 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


MOU AIR SELANGOR : Anwar bersetuju prinsipnya (kerana) dapat selesaikan masalah air dengan segera

Posted: 26 Feb 2014 06:20 AM PST

Kah! Kah! Kah!Macai Umno dah tak boleh main isu air di Selangor lagi....

  Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak dimaklumkan berkenaan Perjanjian Persefahaman (MoU) yang ditandangani Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Kementerian Tenaga Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) berhubung isu air di Selangor.


Ketua Pembangkang itu berkata Khalid memaklumkan beliau daripada masa ke semasa berkenaan rundingan antara kerajaan Selangor dan kerajaan Pusat berhubung perkara itu, tetapi butir terperinci berkenaan perjanjian berkenaan tidak dimaklumkan kepadanya.

 "Saya mengetahui perjanjian yang dibuat sebelum ini, Khalid maklumkan kepada saya daripada masa ke semasa.

 "Tetapi tidak yang terakhir ini. Saya tidak tahu," katanya ketika ditemui pemberita dalam program "Sepetang Bersama Anwar Ibrahim" di Kajang, lewat petang tadi. Kerajaan negeri Selangor menandatangani perjanjian MoU dengan KeTTHA berhubung pemilikan konsesi air di Selangor awal hari ini.

 Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut menyaksikan upacara menandatangani MoU berkenaan antara Khalid dan Datuk Seri Maximus Ongkili di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya.(Gamabar atas dan klip video atas) Baca seterusnya di sini

Aku harap berita ini ori....jom beli Utusan!

Posted: 26 Feb 2014 12:08 AM PST

Betulkah berita ni? Macam betul ajer...Biolah betul...orang ramai pun tentu akan berebut-rebut beli Utusan.....
Tak payah susah-susah nak beli Utusan di kedai ... membazir sahaja.Klik sahaja di sini

Tuan Man Tuan Ibrahim - Sekadar luahan utk renungan bersama

Posted: 25 Feb 2014 06:00 PM PST

Sebagaimana hadis yang selalu kita dengar, kata Nabi:

  "Demi ALLAH, sekiranya anakku Fatimah binti Muhammad mencuri,nescaya aku potong tangannya. Jangankan kata Fatimah Bani Mahzum, kalau Fatimah binti Muhammad mencuri pun, aku tidak akan teragak-agak untuk memotong tangan anakku."?

 Ada yg membaca ayat ini hanya memokus pd perkataan 'memotong tangannya'.

 Ada pula yg menafsir, inilah hukum mencuri dalam Islam.

 Namun ramai yg terlupa isi tersiratnya yg terpenting - iaitu sesiapa yg melakukan kesilapan tak kira taraf tidak terlepas daripada hukuman yg dikenakan pd org biasa yg melakukan kesalahan perkara yg sama.

 Adakah situasi ini sedang berlaku di dalam negara kita? Utk kesalahan yg sama utk org-org besar negara, berpangkat, pada pengamatan kita sebagai rakyat, adakah hukuman adil diberikan?

 Quran 5:8
 Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

 Quran 4:58
 Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

 Dua ayat di atas menunjukkan betapa Allah pentingkan soal keadilan dan amanah pd pemimpin umat Islam terhadap semua yg bergelar manusia. Menjaga keadilan dalam masyarakat dianggap sebagai satu pahala yg besar, termasuklah membantu mereka yg ditindas.

 Mengapakah Allah mengarahkannya begitu? Kerana keadilan Islam adalah cara yg paling berkesan utk menjaga nama agama-Nya.

 Bagaimana umat Islam dan Islam sendiri boleh berkembang sekiranya perkara asas ialah keadilan dalam Islam tidak wujud dalam pentadbiran negara yg diterajui umat Islam sendiri?

 Sbg umat Islam, tidak timbulkah rasa tanggungjawab utk menuntut perubahan negara kita ke arah yg lebih mementingkan soal keadilan?

 Sekadar luahan utk renungan bersama. SENYUM. SUMBER

Tiada ulasan: