Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Mengapa Mat Sabu perlu kekal Timbalan Presiden??

Posted: 31 Oct 2013 10:21 PM PDT

  • Mohamad SabuMohamad Sabu
 1 / 1 
Lawan Pas ialah Umno. Pas perlu menumbangkan Umno untuk kemajuan politiknya.

Perlu diakui melawan Umno ini bukan satu tugas yang mudah. Ia juga bukan satu tugas yang singkat

Ini memerlukan kekentalan jiwa, ketaatan pada perjuangan dan kekuatan semangat untuk mengharungi segala serangan yang bakal dilemparkan oleh Umno.

Ini termasuk ditahan tanpa bicara, dihina sehingga telanjang, diremeh setiap hari dan difitnah sepanjang masa.

Seseorang ini juga harus kental meneruskan istiqamah dalam perjuangan walaupun terpaksa mengharungi kekecewaan berkali-kali.

Seseorang yang tidak pernah diuji dengan ujian berat sedemikian susah untuk memikul perjuangan onak duri ini.

Antara lima calon Timbalan Presiden Pas yang bakal bertanding kali ini, hanya Abang Mat kita pernah diuji dengan segala macam ujian.

Menjadi orang kedua Pas, yang paling dipentingkan ialah kepimpinan politik dan aura untuk menarik orang bukan Pas untuk bersama dengan Pas melawan batil dan kejahilan yang dibawa Umno.

Perlukah orang kedua Pas mahir dalam selok-belok agama sebagaimana seorang ulama? Bagi saya, tidak perlu kerana Presiden Pas sendiri adalah satu ensiklopedia agama yang boleh dirujuk oleh sesiapa sekiranya ada masalah yang berbangkit mengenai agama.

Selain itu, Abang Mat juga rapat dengan NGO-NGO yang menjadi pemangkin kepada kebangkitan rakyat yang disaksikan di himpunan-himpunan Bersih.

Sebagai seorang aktivis, kegigihan Abang Mat sememangnya disanjung tinggi oleh pelbagai pihak.

Dan aspek yang dibawa Abang Mat ini adalah apa yang diperlukan Pas sehinggalah ia menumbangkan Umno.

Saban hari, semakin ramai menyuruh calon-calon yang kononnya mendapat pencalonan terbanyak untuk masuk pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden Pas.

Jawatan Timbalan Presiden Pas bukanlah satu jawatan main-main berdasarkan populariti seseorang sahaja. Jawatan ini adalah jawatan untuk berkhidmat untuk parti, berkorban untuk parti dan mengembangkan parti ke saluran-saluran pengundi yang tidak berjaya ditembusi parti sebelum ini.

Yang penting dalam pemilihan Timbalan Presiden Pas ialah memilih berdasarkan kebolehan, kemampuan, kebijaksanaan dan juga mereka yang dibenci musuh.

Mereka yang dipopularkan musuh, terutamanya Umno mesti ditolak. Mereka yang hanya popular tanpa pernah diuji juga tidak harus menjadi pilihan.

Fitnah-fitnah khalwat dan isu Syiah yang dilemparkan pada Abang Mat semuanya hanya fitnah kerana tiada bukti yang sahih untuk menyokong dakwaan tersebut.

Ada yang bertanya jika Abang Mat layak, apakah Husam tidak layak diberikan peluang. Manusia berpegang pada janji, Husam pernah berkata tiada sebab untuk melawan Abang Mat. Kalau Husam mungkir janji, beliau pun tidak layak diberi undi.

Bagi Tuan Ibrahim, ramai yang kata beliau mendapat pencalonan tertinggi. Siapa yang boleh sahkan? Ini cumalah psywar media. Tuan Ibrahim seorang yang baik, masih muda dan juga dihormati, tapi masa untuk beliau menjawat jawatan Timbalan Presiden masih awal kerana beliau belum pernah diuji. Lebih-lebih lagi, ada dakwaan mengatakan bahawa beliau terlalu rapat dengan orang bukan Islam dan bukan ahli parti yang menasihatinya tidak seperti  perangai seorang ulama yang biasa.

Walaupun ramai yang mendesaknya bertanding, namun Tuan Ibrahim nampaknya tidak berminat bertanding mungkin kerana beliau sedar kemampuan dan kebijaksanaan politiknya tidak setanding Abang Mat jika beliau bergerak bersendirian. Diharap beliau tidak membuat U-turn walaupun beliau belum membuat keputusan secara rasminya.

Bagi Nik Amar, yang dikatakan ingin bertanding berlawan Abang Mat – dinasihatkan beliau harus faham risiko pada Kelantan dan kedudukan dan imejnya jika beliau ditakdirkan tewas.

Abang Mat pernah tewas dan tidak meninggalkan perjuangan. Bukan semua dapat bertindak sedemikian.

Yang layak bertanding, nak tanding, tandinglah. Artikel ini ditujukan pada perwakilan PAS yang bakal mengundi bukan untuk mereka yang nak bertanding mahupun menarik diri.

Saya menulis kerana saya menyokong Abang Mat dan percaya parti memerlukan Abang Mat daripada 4 calon yang lain buat masa ini. Itu sahaja yang saya boleh buat untuk Abang Mat, walaupun banyak SMS saya padanya tidak berbalas kerana beliau tidak sudi mengenali saya.

PRK N20 Sg Limau : BN tolak Islam - Aishah

Posted: 31 Oct 2013 08:20 PM PDT

Penyanyi Aishah Dakwa BN Tolak Islam
Aishah turut berkempen bagi membantu calon PAS di PRK Sungai Limau.
YAN: Penyanyi Aishah mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) menolak Islam apabila pemimpin parti berkenaan tidak menjadikan ajaran Islam sebagai panduan dalam urusan pentadbiran negara.
Dakwa bekas calon PAS bagi kerusi Parlimen Jempol, Negeri Sembilan itu lagi, penyelewengan yang berlaku dalam pentadbiran sedia ada membuktikan kepimpinan parti pemerintah mengabaikan tanggungjawab sebagai umat Islam.
"Atas dasar-dasar kemanusiaan pun kau sudah buat salah. Bila kau (kerajaan) menyeleweng duit rakyat, tidak menjalankan amanah, apa-apa agama pun tidak boleh terima.
"Apa sudah jadi kepada Malaysia? Kata (mengaku) orang Islam tapi perlakuan mereka (pemimpin kerajaan) tidak membayangkan keislaman itu," katanya pada forum di Markas Pemuda PAS di Dulang Kecil di sini pada Khamis malam.
Forum penerangan politik sempena kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau itu turut membariskan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Khairuddin Aman Razali sebagai ahli panel.
Aishah hadir di DUN Sungai Limau buat kali kedua sepanjang tempoh berkempen bagi membantu calon PAS, Mohd Azam Abdul Samat yang berhadapan saingan satu lawan satu menentang wakil BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazim pada PRK DUN Sungai Limau yang akan diadakan pada 4 November depan.
Aishah ketika berucap pada forum di Markas Pemuda PAS di Dulang Kecil, Khamis malam.
Pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin yang popular dengan lagu Janji Manis Mu dan Melukut Di Tepi Gantang dinamakan sebagai calon PAS bagi kerusi Parlimen Jempol.
Selain itu menerusi forum itu lagi Aishah sempat menyindir penyokong BN berhubung kenyataannya mengenai Islam.
"Nanti kalau saya cerita (lebih) orang kata saya dah jadi ustazah mee segera. (dalam masa) Dua minit sudah boleh cerita pasal agama," katanya sambil disambut gelak tawa penyokong pembangkang.
Sementara itu mengulas mengenai slogan 'jom kalih' yang digunakan penceramah BN agar masyarakat DUN Sungai Limau berubah daripada kempimpinan PAS, Aishah bagaimanapun menyeru supaya pengundi kekal memilih PAS berdasarkan rekod parti itu yang menegakkan Islam.
Katanya pengundi diingatkan supaya tidak termakan dengan janji kosong kerajaan BN yang menurutnya dibuat semata-mata mahu meraih undi.
"Kita nak kalih (tukar) buat apa? Kita mesti merapatkan saf dan berikan majoriti yang lebih tinggi kepada PAS kerana parti ini sudah tunjukkan teladan.
"Sebaliknya kerajaan hanya tunjukkan 'janji manismu'...saya nyanyi lagu ni sudah lebih 20 tahun, inilah sikap mereka," katanya.

PRK Sg Limau : BN punya 2 calon?

Posted: 31 Oct 2013 05:50 AM PDT



PAS dakwa BN langgar peraturan pilihan raya, guna poster Mukhriz untuk berkempen
 

PAS hari ini mendakwa Barisan Nasional (BN) melanggar peraturan pilihan raya dalam kempen mereka di Sungai Limau apabila menggunakan bahan poster selain calon yang bertanding. 
Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Mahfuz Omar (gambar) membidas jentera BN yang terdesak sehingga terpaksa memasang poster Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Mahathir sebagai gambaran seorang calon pada pilihan raya kecil kali ini.

"Adakah BN menghantar dua orang calon sebab saya tengok ada dua poster calon N20, Dr Sohaimi dan Datuk Mukhriz.

"Kain rentang dan poster yang diletak menunjukkan bahawa seolah-olah adalah Mukhriz," kata Naib Presiden PAS itu yang mempersoalkan corak berkempen sedemikian oleh pemimpin BN.

Ahli Parlimen Pokok Sena tersebut menuduh BN cuba mengelirukan pengundi Sungai Limau apabila meletakkan poster sedemikian.

"Saya tak tahu jika ia bertujuan untuk mengelirukan pengundi.

"Jadi, mereka gunakan populariti Mukhriz," katanya.

Mahfuz kemudiaan mendesak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya memberikan penjelasan mengenai perkara tersebut, sama ada ia melanggar Akta Peraturan Pilihan Raya ataupun tidak.

"Saya minta SPR berikan penjelasan.

"SPR harus tampil beri kenyataan, salah ataupun tidak," tegas beliau lagi.

PRK Dun Sungai Limau diadakan berikutan kematian penyandangnya, Tan Sri Azizan Razak pada Khamis lepas setelah lebih empat bulan mengalami masalah kesihatan serius.

Azizan menyandang kerusi DUN itu selama lima penggal dan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu, beliau mengalahkan sepupunya, Fazillah Mohd Ali daripada Barisan Nasional (BN) dengan majoriti sebanyak 2,774 undi. -TMI

Tembak Pegawai AmBank: Operasi Syarikat Keselamatan Kawalan Prima Sdn Bhd Diharamkan

Posted: 31 Oct 2013 01:38 AM PDT

Oleh LOSHANA K.SHAGAR
KUALA LUMPUR: Semua operasi syarikat penyedia pengawal keselamatan yang menembak mati seorang pegawai bank dalam satu rompakan minggu lalu, diharamkan.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata syarikat kawalan keselamatan iaitu Kawalan Prima Sdn Bhd, boleh didakwa di mahkamah sekiranya mereka masih menjalankan perkhidmatan kawalan keselamatan berkenaan.
"Pagi tadi (Khamis), setiausaha jabatan keselamatan dan ketenteraman awam telah pergi ke ibu pejabat firma berkenaan dan cawangannya bagi memastikan tiada lagi operasi dijalankan oleh pihak mereka.
"Pihak kementerian mengklasifikasikan sebarang operasi yang dijalankan syarikat itu sebagai haram dan akan mendakwa mereka di mahkamah sekiranya mereka tidak mengendahkan arahan berkenaan," katanya kepada pemberita di Lobi Parlimen pada Khamis.
Ahnad Zahid turut mengesahkan senjata yang digunakan oleh pengawal keselamatan tersebut telah dirampas oleh pihak kementerian dan kenyataan bertulis serta pemberitahuan rasmi akan dimaklumkan kepada pelanggan firma berkenaan.
"Mereka akan dimaklumkan mengenai perkara ini, dan tindakan undang-undang akan diambil sekiranya mereka meneruskan perkhidmatan syarikat kawalan keselamatan tersebut," katanya.
Beliau menambah, syarikat kawalan keselamatan berkenaan telah tiga kali melanggar undang-undang kerana mengambil pekerja warga asing sebagai pengawal keselamatan dengan beberapa orang daripadanya memiliki rekod jenayah.
Dalam kejadian 22 Oktober lalu, seorang pengawal keselamatan menembak mati pegawai Ambank iaitu Norazita Abu Talib, 37, ketika merompak cawangan bank berkenaan dalam kejadian di Jalan USJ 2, Subang Jaya, Selangor.
Pengawal keselamatan itu yang sebenarnya bertugas di bank lain, hadir bertugas di Ambank cawangan tersebut bagi menggantikan orang lain yang tidak datang bekerja.

Zain Saidin & Che Ta bernikah 11/12/13?

Posted: 30 Oct 2013 11:38 PM PDT

Zain dan Rozita akan mengadakan sidang media khas bagi mengumumkan tarikh pernikahan mereka pada bulan hadapan.
PETALING JAYA: Pelakon Zain Saidin menolak desas-desus kononnya dia dan aktres Rozita Che Wan bakal bernikah pada 11 Disember depan mengambil angka 11.12.13.
Zain, 29, berkata, dia dan Rozita akan mengadakan sebuah sidang media khas bagi mengumumkan tarikh pernikahan mereka pada pertengahan bulan hadapan selepas dia kembali dari Amerika Syarikat kerana menjalani penggambaran.
"Saya tidak pernah memberitahu kepada sesiapa untuk bernikah pada tarikh tersebut dan itu hanyalah andaian daripada pihak lain dan bukannya datang dari mulut saya atau pun Rozita.
"Bagaimanapun persoalan itu akan terjawab pada satu sidang media khas untuk mengumumkan perkara itu sekembalinya saya daripada Amerika Syarikat pada pertengahan bulan hadapan," katanya ketika dihubungi mStar Online di sini pada Khamis.
Akhbar melaporkan pasangan itu dipercayai memilih tarikh tersebut kerana ia mempunyai turutan angka yang menarik dan sumber turut mengesahkan mengenai perkara berkenaan.
Dalam pada itu, Zain tidak menafikan tarikh berkenaan istimewa dan menjadi pilihan banyak pasangan pengantin untuk melangsungkan perkahwinan.
Gambar majlis merisik Zain dan Rozita yang diadakan di Carcosa Seri Negara pada 29 September lalu. Foto Ihsan AnnasEaskey Photography.
"Ia adalah tarikh popular dan saya agak bimbang sekiranya kami memilih tarikh itu ia akan bertembung dengan banyak majlis lain yang mungkin akan menimbulkan masalah.
"Apa-apa pun masih belum ada keputusan muktamad mengenai tarikh kahwin kami dan ia akan dijelaskan pada sidang media itu nanti," ujarnya.
Pada 29 September lalu, keluarga Zain merisik Rozita dalam satu majlis tertutup di Carcosa Seri Negara di Kuala Lumpur.
Sementara itu, mengulas mengenai kekasihnya mengadakan sesi bergambar pra-perkahwinan di London baru-baru ini, Zain berkata, dia tidak dapat menyertai Rozita kerana sedang menjalani penggambaran Fear Factor di Cape Town, Afrika Selatan.
"Rozita ke sana bersama ahli keluarga yang lain dan dia ke sana bukan semata-mata untuk mengambil gambar pra-perkahwinan tetapi menguruskan beberapa perkara lain," katanya.
Dalam perkembangan lain, Zain berkata, dia bakal berangkat ke Amerika pada Jumaat (esok) untuk menjalani penggambaran telefilem Oh! My English.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Senarai penuh 81 Skim Perkhidmatan Awam yang dinaiktaraf

Posted: 31 Oct 2013 04:59 PM PDT

Senarai penuh 81 Skim Perkhidmatan Awam yang dinaiktaraf

Salah satu intipati Bajet 2014 sebelum ini yang dibentang oleh PM, Najib Razak;
Lantaran pada petang ini, sukacita saya mengumumkan pula, bahawa Kerajaan juga bersetuju menambahbaik sebanyak 81 skim perkhidmatan dari pelbagai peringkat mulai bulan November ini. – Bajet 2014
Pada 28 Oktober 2013, Berita Bernama. Satu pekeliling mengenai 81 skim perkhidmatan awam yang ditambah baik melalui Bajet 2014 akan dikeluarkan bulan Noverber 2013. Penjawat awam diberikan peluang dari segi peningkatan gred jawatan, kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa.
Beliau turut berterima kasih kepada kerajaan yang bersetuju mengadakan kajian semula skim perkhidmatan awam. Ia ia telah sampai ke peringkat akhir setelah melalui satu proses ketat untuk mendapatkan persetujuan.

"Semua skim ini kita buat kajian semula dengan melibatkan semua. Kita bermesyuarat dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), persatuan yang terlibat, semua ketua jabatan dan ketua-ketua setiausaha," katanya selepas perasmian persidangan Capam 2013.
Berikut adalah senarai penuh 81 skim penjawat awam yang tersebar. Sumber tak dapat dipastikan tetapi bolehlah sebagai maklumat sementara mereka yang terlibat.

Pembantu Kawalan Trafik Udara
Pemandu Lokomotif Sabah
Pereka
Pegawai Kebudayaan
Ahli Fotografi
Jurusolek
Pegawai Galian
Pegawai Kimia Bumi
Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)
Penolong Pegawai Galian
Penolong Pegawai Kimia Bumi
Pembantu Galian
Pembantu Kaji Bumi
Pegawai Makmal Filem
Penolong Pegawai Makmal Filem
Pembantu Makmal Filem
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma
Pensyarah Perubatan
Pensyarah Pergigian
Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/
Penolong Pegawai Latihan Vokasional/
Pegawai Latihan Vokasional
Pengajar Kraf
Pembantu Pertanian
Pembantu Veterinar
Renjer Hutan
Pengajar Membalak
Pengawas Hutan
Pembantu Hidupan Liar
Pembantu Hidupan Liar Rendah
Tukang K1
Tukang K2
Tukang K3
Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah
Operator Loji
Pekerja Awam Khas
Pekerja Awam
Penyelamat
Pelukis Pelan
Juruteknik Landskap
Juruteknik
Juruteknik Ukur
Juruteknik Perancang Bandar dan Desa
Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera
Penguasa Bekalan Air
MerinyuTali Air
Pegawai Perhubungan Preman
Penyelia Jeti
Penghantar Notis
Pembantu Kamera/Pemandu
Pemandu Kenderaan
Pembantu Am Pejabat
Pengurus Stesen
Penyelia Jurupakaian
Peniup Kaca
Pegawai Khidmat Pelanggan
Pengawas Pemulihan
Pegawai Penerbitan
Penolong Pegawai Penerbitan
Pembantu Penerbitan
Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat
Penolong Operator Kamera
Penolong Pegawai Penyelidik Sosial
Pembantu Penyelidik Sosial
Pengurus Asrama
Penolong Pengurus Asrama
Penyelia Asrama
Penolong Pegawai Tadbir Tanah
Pembantu Tadbir Tanah
Pegawai Pemeriksa Paten
Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)
Pembantu Pemuliharaan
Jurulatih Kawad
Pembantu Wartawan/Wartawan
Atendan Kesihatan
Penolong Pegawai Penaksir
Pegawai Aktuari
Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
Harapnya penambahbaikan tersebut boleh melepasi atau menampung kenaikan harga barang yang begitu hangat sekarang. Takkan ciput sangat kan!!

KOMRAD S ARULCELVAM BERSAMA RAKYAT

Posted: 31 Oct 2013 05:12 AM PDT

 Di kutip dari FB Nik Mohd Haqim
 
 Info daripada teman2 aktivis, hanya pemimpin DAP dan PSM sahaja turun mempertahankan tempat tinggal penduduk kg hakka yang mahu diroboh oleh berkuasa. 19 orang ditahan , Arul daripada PSM dibelasah oleh polis kerana mempertahankan hak rakyat. Mana pemimpin PAS? Nik Abduh ? mana Nik Abduh? Pemuda PAS loser nak mampus ! Mana pemimpin PKR ? Sibuk nak cari tempat anwar nak ceramah agaknya.kah..kah
 
 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=680837788606765&set=a.167449363278946.37322.121965797827303&type=1&ref=nf
Kelas reaksioner menggunakan jentera negara (tentera, polis, mahkamah, alat sebaran am) untuk menjaga kepentingan mereka. Dalam era penjajahan, alat negara menjaga kepentingan penjajah.
Pihak polis siap sedia utk bantu pemaju dlm robohkan rumah pddk Kg Hakka! Minta kawan2 turun ke kg hakka utk mempertahankan rumah penduduk yg tinggal di sini lebih 100 tahun!
Pihak polis siap sedia utk bantu pemaju dlm robohkan rumah pddk Kg Hakka! Minta kawan2 turun ke kg hakka utk mempertahankan rumah penduduk yg tinggal di sini lebih 100 tahun!
 
Sesiapa saja yang mengaku pemimpin rakyat, pembela rakyat sepatutnya berada bersama rakyat semasa rakyat memerlukan bantuan. Jangan hanya bertemu rakyat ketika mandat sudah tamat
Saudara Arul Psm di Kg Hakka sekarang!

[Kenyataan Media] Lee Chean Chung: Kerajaan Pahang Wajib Memulihkan Pilihan Raya Tempatan

Posted: 31 Oct 2013 04:58 AM PDT

Lee Chean Chung: Kerajaan Pahang Wajib Memulihkan Pilihan Raya Tempatan

Kuantan: ADUN kawasan Semambu YB Lee Chean Chung hari ini membidas Kerajaan Barisan Nasional Pahang kerana Kerajaan Negeri enggan memulihkan pilihan raya tempatan yang telah dimansuhkan semenjak tahun 1965.

"Dalam sidang Dewan Undangan Negeri yang lepas, salah satu soalan yang ditanya oleh saya adalah berkenaan sama ada Kerajaan Negeri merancang untuk memulihkan pilihan raya tempatan bagi memilih Ahli Majlis secara demokrasi."

"Namun, dalam jawapan bertulis yang diterima pada bulan ini, pihak kerajaan telah memberi jawapan bahawa mereka tidak akan melaksanakan pilihan raya kecil di Negeri Pahang."

Chean Chung berkata, jawapan yang diberi menunjukkan ego Kerajaan Negeri yang tidak menghormati suara rakyat.  Kerajaan Pahang seharusnya meneladani Kerajaan Pakatan Negeri Selangor yang sedang membuat persiapan bagi memulihkan pilihan raya tempatan.

 "Tanpa pilihanraya tempatan, semua Ahli Majlis akan dilantik secara terus oleh pihak kerajaan dan saya pasti bahawa kebanyakan Ahli Majlis akan terdiri daripada warga Umno dan Barisan Nasional. Persoalannya, Ahli Majlis berkenaan akan berkhidmat demi kepentingan parti atau berkhidmat demi rakyat?"

"Itulah punca utama projek pertukaran lalu lintas di bandar Kuantan telah diluluskan oleh Ahli Majlis tempatan tetapi mendapat bantahan daripada penduduk Kuantan. Rakyat sebagai pembayar cukai (tax payer) seharusnya diberi kuasa  untuk memilih Ahli Majlis yang akan memperjuangkan kepentingan rakyat."

"Dalam pelaksanaan GST yang akan membebankan rakyat, Perdana Menteri Dato Seri Najib menegaskan bahawa GST telah dilaksanakan di 160 negara yang lain. Namun, kenapa kerajaan tidak memulihkan pilihan raya tempatan seperti kebanyakan negara demokrasi yang lain?"

Akhir sekali, Chean Chung menegaskan bahawa Kerajaan Negeri harus memulihkan pilihan raya tempatan dengan segera dan beliau akan terus memperjuangkan isu ini di dalam Dewan Undangan Negeri yang akan datang.


--
Lee Chean Chung 李健聪
ADUN Semambu 士满慕州议员
Pemangku Ketua Cabang Indera Mahkota 人民公正党英迪拉马哥打区部代主席

B-9766, First Floor,
Jalan Haji Ahmad,
25300 Kuantan,
Website: www.cheanchung.com
Twitter: @cheanchung
 
 

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Shamsul Iskandar: Selepas PRU13, What's Next?

Posted: 31 Oct 2013 08:14 PM PDT

Deepavali 'kurang manis' tahun ini?

Posted: 31 Oct 2013 08:11 PM PDT

PAS pandang serius kedutaan Australia jadi sumber risikan Amerika

Posted: 31 Oct 2013 06:55 PM PDT


PAS memandang serius laporan yang menyatakan bahawa Pejabat Kedutaan Tinggi Australia di Malaysia dijadikan sumber risikan Amerika Syarikat (AS), kata Naib Ketua Pemuda PAS, Raja Ahmad Iskandar dalam satu kenyataannya hari ini.
Pendedahan bekas pegawai perisikan Australia, Edward Snowden bahawa pejabat Pesuruhjaya Tinggi Australia di Malaysia dijadikan sebahagian saluran risikan Amerika Syarikat (AS) sememangnya mengejutkan semua pihak.
Beberapa akhbar Australia pula mendedahkan laporan risikan tersebut diperolehi daripada pejabat Kedutaan di Bangkok, Jakarta, Beijing, Hanoi dan Diri serta Pejabat Pesuruhjaya Tinggi di Kuala Lumpur dan Port Moresby.
Laporan tersebut hadir susulan pendedahan AS didapati mengintip pemimpin luar negara termasuk Canselor Jerman, Angela Markel yang disifatkan sangat memalukan bagi pentadbiran Presiden AS, Barrack Obama.
Operasi risikan yang dijalankan oleh pihak kedutaan AS dan konsulat mereka menggunakan pelbagai mekanisme termasuk pintasan radio, telekomunikasi, dan jaringan internet.
"Pemuda PAS menyifatkan pendedahan tersebut amat merbahaya terutama melibatkan aspek keselamatan negara.
"Soalnya, mengapa Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Australia di Malaysia dijadikan sumber risikan untuk AS dan mengapa negara ini dijadikan sasarannya," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Tidak kenal yang mana hujung dan pangkalnya, masih nak pegang kuasa

Posted: 31 Oct 2013 06:53 PM PDT

UMNO adalah parti tua. Penyakitnya pun penyakit tua. Ramai ahli-ahli UMNO cuba mencari pemimpin-pemimpin muda untuk meremajakan parti itu tetapi penyakit yang sering menghinggapi orang tua juga di hinggapi pemimpin muda dalam parti itu. UMNO adalah parti yang tidak mengikut arus perubahan zaman dan parti itu adalah sebuah parti kekampungan yang tidak mampu berubah dalam semua hal walaupun niatnya hendak berubah itu nyata dan jelas.
UMNO tidak tahu apa yang hendak di ubahnya. UMNO tidak tahu lagi apa yang baik yang perlu di lakukannya dan lebih sedih lagi mereka tidak tahu pun mana yang baik dan yang buruk. Mereka menyangka yang apa yang Najib lakukan hari ini adalah pembaharuan tetapi sebenarnya tindakan Najib itu sebenarnya tidak menunjukkan yang UMNO sudah mula untuk berubah.
UMNO mentadbir kerajaan seperti mentadbir persatuan bola takraw dan mengambil keputusan tanpa bersandar kepada dasar-dasar tetap yang telah di gubal. Apabila di rasakan ada satu pihak atau kumpulan marah dan tidak berpuas hati semasa itu kumpulan itu akan di berikan hadiah dalam berbagai-bagai bentuk dan cara. Selalunya akan di berikannya wang sogokan di atas berbagai-bagai nama.
Najib mentadbir negara seperti mentadbir khairat kematian. Apabila mendengar seseorang meninggal dunia Najib akan memberikan bantuan khairat kematian dengan jumlah yang kecil. Bantuan akan hanya tiba jika ada kematian. Bantuan itu tidak akan mendatangkan kemajuan kepada keluarga si mati selain dari menggunakan wang itu untuk membeli kain kapan mayat dan biskut semasa kenduri tahlil sahaja.
Maksud saya banyak perbelanjaan itu di buat dengan keputusan ad hoc tanpa pelan yang konkrit yang akhirnya membawa negara ke kancah pembaziran yang tidak terkira jumlahnya. Sebelum pilihanraya dahulu, tiba-tiba jururawat mendapat bayaran 'one off' sebanyak RM100. Lepas itu kita melihat Najib memberikan bantuan kilat kepada sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil yang memakan belanja berpuluh juta ringgitnya.
Kita bukan mempersoalkan jumlah wang yang di berikan kepada sekolah Cina tetapi biarlah ia terancang dalam pelan yang konkrit dan di rancang perbelanjaan itu dengan teratur dan tersusun. Najib dan UMNO perlu ingat wang itu semuanya adalah wang rakyat bukannya wang peribadi mereka. Pemberian bantuan itu mesti di rancang terlebih dahulu dan jangan membantu secara adhoc kerana ia akan memudharatkan kewangan negara.
Read More / Baca Lagi >>

Putrajaya ubah pendirian, tidak saran iklan di Utusan Malaysia

Posted: 31 Oct 2013 06:50 PM PDT


Lebih sebulan lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyarankan agensi dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC)  mengiklan dalam akhbar milik Umno, Utusan Malaysia namun kini Putrajaya  mengubah pendirian itu.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim, berkata kerajaan persekutuan tidak pernah mencadangkan Utusan Malaysia diberi keutamaan bagi tujuan pengiklanan.
"Kerajaan hanya menekankan iklan patut diletakkan di akhbar utama di Malaysia supaya mesej dapat mencapai golongan sasarnya," katanya dalam jawapan bertulis parlimen kepada Ahli Parlimen Bayan Baru dari PKR, Sim Tze Tzin.
Katanya, RM1.55 juta hasil iklan berjaya diperoleh Utusan Malaysia oleh agensi dan kerajaan di bawah Jabatan Perdana Menteri bagi 2011 dan 2012.
Pada 2011, RM732,972 berjaya dikutip dan RM822,638 pada 2012.
Najib semasa merasmikan bangunan baru Utusan pada September lalu berkata, syarikat akhbar tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada pengedaran untuk terus hidup maka pengiklanan diperlukan bagi memastikan syarikat berusia 75 tahun itu tidak ditutup.
Read More / Baca Lagi >>

Tanda Putera ditayang percuma di Sungai Limau

Posted: 31 Oct 2013 05:56 PM PDT


Filem kontroversi yang gagal mencapai status pecah panggung, Tanda Putera (gambar) akan ditayangkan secara percuma kepada penduduk Sungai Limau esok dalam usaha Barisan Nasional (BN) merampas kubu kuat PAS itu.
Filem tersebut dijangka ditayang pada jam 8.45 malam di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Daun Tengah, yang jaraknya kira-kira 4.7km dari Sungai Limau.
Program tersebut adalah sebahagian daripada jadual yang dimasukkan sempena lawatan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dalam lawatan tiga harinya ke Sungai Limau.
Selain program tayangan filem tersebut, aktiviti lain yang berjalan sepanjang lawatannya adalah melawat penduduk setempat dan menghadiri majlis kenduri bersama penduduk kampung.
Malah, terdapat juga sessi bersama artis veteran seperti Hattan dan Datuk M Daud Kilau.
Jelajah kempen Ahmad Shabery bersama jentera BN dalam pilihan raya kecil tersebut akan bermula esok dan berakhir pada Ahad.
Read More / Baca Lagi >>

Sg Limau : Lensa Kempen Ustaz Azam - 31-10-2013

Posted: 31 Oct 2013 07:02 AM PDT













Bermewah: Idris Jala perlu dedah struktur bayaran Pengarah PEMANDU

Posted: 31 Oct 2013 06:49 AM PDT

ong-jala
KUALA LUMPUR 31 OKT – Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Pemandu (PEMANDU), Datuk Seri Idris Jala diminta mendedahkan struktur bayaran pengarah agensi berkenaan atas faktor ketelusan.
Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming, menegaskan pendedahan itu perlu dibuat memandangkan perbelanjaan besar yang berlaku di Jabatan Perdana Menteri berjumlah RM16.45 bilion.
"Saya turut menuntut Idris mendedahkan sama ada terdapat pengarah di PEMANDU menjadi pengarah di syarikat berkenaan kerajaan, syarikat tersenarai awam atau agensi kerajaan.
"Rakyat mahu tahu sama ada akan timbulnya konflik kepentingan berpunca daripada memegang jawatan yang banyak dalam sektor awam juga swasta," katanya di Lobi Parlimen.
Kian Ming turut memetik kenyataan seorang daripada pengarah di PEMANDU, Goh Wei Liang, dalam portal Malaysiakini yang menyatakan pendapatan di agensi berkenaan adalah kecil.
Laporan terbabit turut menyatakan pendapatan pengarah di PEMANDU di bawah kadar semasa, berbanding penjawat awam lain dengan gaji bulanan RM40,000 dan pendapatan bersih sebanyak RM30,572.92 selepas ditolak cukai berbanding pegawai Jusa A yang menerima gaji bersih RM29,631.53.
Read More / Baca Lagi >>

KEADILAN desak kedutaan AS, Australia jelaskan isu risikan terhadap Malaysia...Kerajaan UMNO@BN tutup mulut..!!!

Posted: 31 Oct 2013 06:48 AM PDT

snowdenKUALA LUMPUR 31 OKT: Kedutaan Amerika Syarikat (AS) dan Suruhanjaya Tinggi Australia perlu memberi penjelasan mengenai risikan terhadap Malaysia menggunakan kedutaan dan suruhanjaya tingginya.
Akhbar Der Spiegel dan Sydney Morning Herald melaporkan pendedahan 'whistleblower' Edward Snowden bahawa risikan dibuat bagi memintas maklumat radio, telekomunikasi dan internet.
"Operasi risikan ini didakwa dijalankan di bawah operasi 'STATEROOM' turut melibatkan Britain dan Kanada," kata Pengarah Komunikasi KEADILAN, Fahmi Fadzil.
Tambahnya, tindakan itu turut mendapat kecaman Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
"Rata-rata aktiviti pintasan dilakukan tanpa pengetahuan duta-duta di kedutaan dan suruhanjaya tinggi tersebut.
ABN_News"Kedutaan Amerika Syarikat dan Suruhanjaya Tinggi Australia perlu memberi penjelasan tentang dakwaan ini kepada kerajaan dan rakyat Malaysia," kata Fahmi.
Beliau turut mendesak Putrajaya bertindak tegas dan menghantar nota bantahan kepada kedutaan dan suruhanjaya tinggi tersebut.
'Ada kemungkinan risikan ini diguna untuk kelebihan strategik negara-negara tersebut. Lebih-lebih lagi tatkala Malaysia terlibat di dalam perbincangan berkaitan Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA)," katanya.
Katanya risikan seperti ini pernah berlaku, seperti dibangkitkan kerajaan Timor Timur yang menyatakan risikan pihak Australia diguna untuk memintas komunikasi pejabat kerajaan sewaktu perundingan rizab minyak dan gas di Timor Gap.
"Sebarang risikan yang dilakukan negara luar di dalam Malaysia wajib dikecam dan tidak dibenarkan terus berlaku, demi keselamatan ekonomi dan kedaulatan negara," tegasnya.

Sg Limau: Pemuda PAS serah memo kepada Agong

Posted: 31 Oct 2013 06:47 AM PDT



JERAI: Dewan Pemuda PAS Kedah hari ini menyerahkan satu memorandum kepada Yang DiPertuan Agong berhubung dakwaan penyalahgunaan premis awam dan eksploitasi kakitangan kerajaan untuk kempen BN pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Limau.

Penyerahan memorandum itu dibuat ketuanya Mohd Nasir Zakaria di Wisma Darul Aman petang ini.

Kandungan memorandum itu antara lain mahu baginda selaku penaung kepada kakitangan awam, agar campur tangan dengan menasihatkan perdana menteri agar tidak menyalahgunakan premis awam dan tidak mengeksploitasi kakitangan kerajaan untuk kempen BN.

Dalam memorandum itu juga turut dilampirkan bebarapa bukti sokongan termasuk program Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama calon BN yang menggunakan pejabat Mada, Bukit Besar pada 26 Oktober lalu.

Selain itu mereka juga mempersoal program Muhyiddin bersama calon BN di SMK Sungai Limau pada tarikh sama yang turut mengerah guru-guru menghadirinya.

Satu lagi program berlangsung pada 31 Oktober iaitu pertemuan Datuk Shafie Afdal dengan seluruh PIBG sekolah bertempat di Sekolah Kebangsaan Sedaka.
Read More / Baca Lagi >>

Antara 'Berani Hijrah' dan 'Kekal' di Sungai Limau

Posted: 31 Oct 2013 06:46 AM PDT


SUNGAI Limau menjadi medan Datuk Mukhriz Mahathir "menebus" kekecewaan.

Selepas gagal meraih kedudukan dalam hirerki utama Umno, beliau perlu bangkit di Sungai Limau.

Menteri Besar Kedah itu tidak mungkin membiarkan nasib malangnya berulang lagi.

"Mukhriz dianggap wira setelah berjaya menyingkirkan PAS dan Pakatan Rakyat di Wisma Darul Aman. Mukhriz mahu mara dan melonjat ke atas.

"Sebab itulah beliau mengharap nasibnya lebih baik di Sungai Limau. Beliau sedang all out sekarang. Kegagalan 4 November ini bermakna laluan politiknya semakin berliku," kata seorang pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi di Terengganu.

Mukhriz muncul selepas Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah menebas segala semak dan halangan yang ditinggalkan Datuk Mahathir Khalid.

Akhirnya usaha Bashah disepah madunya oleh Mukhriz. Bekas pengerusi Umno Kedah itu dipindah ke Kuala Lumpur bagi mengelakkan Mukriz diganggu dengan kisah lama.

Di saat-saat akhir menjelang hari mengundi pada pilihan raya umum lalu, Mukhriz diumumkan sebagai calon Menteri Besar Kedah.

Laluan anak Dr Mahathir itu kurang berliku kerana ada kemuncup pula melekat pada stokin pemimpin PAS Kedah. Akibat alpa membuang kemuncup tanpa sedar Wisma Darul Aman sudah dikepung Umno.

Jasa Bashah dilupakan
Read More / Baca Lagi >>

Pertubuhan Switzerland dedah kontrak tenaga RM600 juta, manfaat keluarga Taib Mahmud

Posted: 31 Oct 2013 06:44 AM PDT


Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud (gambar) sekali lagi mencuri perhatian apabila satu lagi tuduhan yang dibawakan oleh Bruno Manser Fund (BMF) mendedahkan keluarganya mendapat faedah daripada projek kerajaan.
Syarikat yang mempunyai hubung kait dengan keluarga Abdul Taib telah dianugerahkan sebuah kontrak bernilai RM618.6 juta bagi membangunkan saluran empangan Sarawak Energy dimiliki kerajaan negeri mendapat kritikan kumpulan alam sekitar yang berpengkalan di Switzerland.
BMF sebelum ini lantang dalam kritikan terhadap polisi etnik di Sarawak berkata anak sulung Abdul Taib, Mahmud Abu Bekir adalah pengerusi Sarawak Cable Berhad (SCB) yang merupakan anak syarikat memperoleh kontrak tersebut.
"Menurut dokumen milik syarikat, Mahmud merupakan pengerusi SCB dan pemegang saham kedua terbesar dengan 33% (21% secara langsung dan 12% tidak langsung)," kata BMF.
Read More / Baca Lagi >>

Negara Maju: Setiap hari 60 orang muflis di negara ini, kata Nancy

Posted: 31 Oct 2013 06:43 AM PDT

Golongan berumur 35 hingga 44 tahun mencatatkan angka tertinggi iaitu 34.31 peratus, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri.

PUTRAJAYA: Sebanyak 60 orang diisytiharkan bankrap setiap hari di negara ini dengan golongan berumur 35 hingga 44 tahun mencatatkan angka tertinggi iaitu 34.31 peratus, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri.
Katanya kumpulan kedua tertinggi ialah berumur 45 hingga 54 tahun sebanyak 26.49 peratus, 25 hingga 34 tahun 20.09 peratus serta 55 tahun dan ke atas 11.77 peratus.
"Sehingga September (tahun ini sahaja) sebanyak 16,306 orang diisytiharkan bankrap dan jumlah kes tersebut terus meningkat setiap tahun. Dari 2007 hingga September tahun ini pula, seramai 116,488 orang diisytiharkan bankrap," katanya.
Nancy berkata demikian dalam sidang media selepas menyampaikan sijil pelepasan kebankrapan kepada 30 orang, di sini hari ini yang turut dihadiri Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI) Rohana Abd Malek.
Katanya sejak MdI ditubuhkan pada 1924 hingga September tahun ini, sebanyak 251,209 orang disahkan bankrap, dan daripada jumlah tersebut hanya 28 peratus sahaja telah mendapatkan khidmat nasihat MdI bagi meneruskan pentadbiran kes, manakala selebihnya tidak dapat dikesan.
Mengikut statistik MdI, seramai 13,238 orang dikategorikan bankrap pada 2007, diikuti 13,855 orang pada 2008; 16,228 orang 2009; 18,119 orang 2010; 19,167 orang 2011; dan 19,575 orang pada 2012, dengan mereka yang menceburi sektor swasta dan berniaga menunjukkan peratusan tertinggi.
Dalam tempoh masa tersebut (2007-2013), kaum Melayu dan Cina merupakan  kumpulan terbesar menjadi bankrap iaitu masing-masing mencatatkan 45.10 peratus (52,535 orang) dan 32.97 peratus(38,407 orang), berbanding India 12.63 peratus (14,710 orang) dan lain-lain sebanyak 9.30 peratus (10,836 orang).
Read More / Baca Lagi >>

Pemimpin Bermewah: Mansuh subsidi hukum berat kepada rakyat

Posted: 31 Oct 2013 04:32 AM PDT

GST : Pendapatan rakyat perlu dipertingkat

Posted: 31 Oct 2013 04:31 AM PDT

Enam unit rumah Flat PKNS Jalan Kerinchi musnah dalam kebakaran

Posted: 31 Oct 2013 04:30 AM PDT

Sg Limau: BN slammed for giving RM1mil to Chinese school with only 15 students

Posted: 31 Oct 2013 04:27 AM PDT

Sg Limau: Pemuda PAS bantah BN guna jentera k'jaan

Posted: 31 Oct 2013 04:27 AM PDT

Sg Limau: PAS tak gentar kubu dibolosi jentera BN

Posted: 31 Oct 2013 04:26 AM PDT

MP PKR Kuala Kedah Bahas (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 31 Oct 2013 04:24 AM PDT

MP PAS Pengkalan Chepa Bahas (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014 (2)

Posted: 31 Oct 2013 04:23 AM PDT

MP PAS Pengkalan Chepa Bahas (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014 (1)

Posted: 31 Oct 2013 04:23 AM PDT

MP DAP Lanang Bahas (D.R. 21/2013) RUU Perbekalan 2014

Posted: 31 Oct 2013 04:22 AM PDT

PAS persoal adakah BN mempunyai dua calon di Sg Limau

Posted: 31 Oct 2013 01:34 AM PDT

Visual Ops Roboh di Kg Hakka, Negeri Sembilan

Posted: 31 Oct 2013 01:13 AM PDT


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Sebelum dan selepas PRU-13

Posted: 31 Oct 2013 05:39 PM PDT

Ini cerita sebelum PRU-13,cerita sebelum dapat undi...


Lima bulan pula selepas PRU-13 ... selepas dapat undi ... "Kita cekik mereka!!!" Kah..Kah..Kah..



BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT