Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Disebalik skandal Adi Putra

Posted: 06 Sep 2013 08:46 PM PDT


SIAPA pun tidak menyangka kisah seorang pelakon lelaki kacak didakwa mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang. Menerusi laporan media, pelakon berusia 32 tahun itu dikhabarkan sedang
dalam siasatan polis apabila seorang ahli perniagaan dari Johor mendakwa pelakon itu mempunyai skandal dengan isterinya.

Adi Putra turut didakwa saling berbalas mesej dan bertukar gambar lucah dengan isteri ahli perniagaan terbabit. Skandal ini dipercayai dikesan oleh suami wanita terbabit di Johor sekitar awal Ogos lalu.

Adi Putra juga membuat laporan polis kerana menerima ugutan dari ahli perniagaan tersebut. Melalui salinan laporan polis itu, Adi Putra mengadu bahawa lelaki tersebut telah menghina dan menjatuhkan
maruahnya serta menyuruh dia menceraikan isterinya.

Lelaki berkenaan turut mengatakan bahawa dia akan memastikan kerjaya Adi Putra hancur. Pelakon KL Gangster ini dalam kenyataannya mengaku ketika dihubungi lelaki tersebut pada 7 Ogos lalu, dia telah memasang loudspeaker sambil perbualan mereka didengari isterinya, Aida.

Sinar Harian cuba mendapatkan pelakon kelahiran Singapura itu namun beliau mengelak untuk ditemui media. Bagaimanapun Sinar Harian berjaya mendapatkan penjelasan daripada ahli perniagaan tersebut yang dikenali sebagai Amiruddin Osman.

Kami juga berjaya mendapatkan isteri Adi Putra, Aida Yusof. Ikuti temubual eksklusif ini.

'Saya mahu dia keluar Malaysia!'

Boleh anda jelaskan situasi yang berlaku?
AMIRUDDIN: Sebenarnya, isteri saya merupakan peminat fanatik pelakon itu. Malah, isteri saya turut memaklumkan kepada saya bahawa mereka turut berhubung melalui aplikasi sosial, WhatsApp dan Instagram.

Pada 1 Ramadan ketika sedang bersahur ketika pelakon itu berada di Kota Suci, saya terbaca kandungan perbualan di WhatsApp yang berbaur lucah yang disertakan gambar. Saya sangat terkejut melihat tindakan keterlaluan mereka dan terus bertanya kepada isteri mengenai perkara itu. Isteri saya memberitahu bahawa pelakon itu yang memulakan terlebih dahulu dan mereka saling berkongsi gambar.


Adakah anda pasti, gambar itu dihantar pelakon terbabit?
AMIRUDDIN: Sudah pasti, kerana perkara ini turut diakui oleh isteri saya. Malah, gambar yang dihantar pelakon itu kepada isteri saya adalah di lokasi penginapannya di Kota Suci ketika mengerjakan umrah.

Lokasi gambar itu turut disahkan rakannya yang turut berada di sana. Walaupun mereka tidak pernah berjumpa, namun selepas kes itu, hubungan saya dan isteri mula renggang dan sering bergaduh.

Kenapa baru sekarang anda mahu ambil tindakan?
AMIRUDDIN: Saya cuba mendapatkan kerjasama daripada pelakon itu untuk berbincang mengenai perkara ini, namun dia tidak mahu. Saya tidak pasti, adakah dia ego ataupun malu untuk berjumpa. Apabila niat saya untuk berbincang secara baik tidak dihiraukan, saya tampil membuat laporan polis kerana tertekan dengan perkara ini.

Anda seperti menyalahkan pelakon itu sahaja....
AMIRUDDIN: Tidak, dua-dua salah. Saya tak kata dia saja yang salah, orang rumah saya pun salah juga. Namun, dalam hal ini, dia perlu bertanggungjawab dan sebagai selebriti, dia tidak sepatutnya berbuat demikian apatah lagi kepada isteri orang.

Tetapi, melihat kepada kandungan perbualan mereka, pelakon itu yang memulakannya dahulu. Sebagai peminat fanatik, isteri saya terus termakan pujukan dan kata-katanya sehingga bertindak 'melayan' permintaan pelakon itu.

Saya sendiri tidak sangka dia sanggup berkelakuan seperti itu apatah lagi ketika itu dia sedang mengerjakan umrah. Sebelum perkara ini diketahui umum, saya sudah memberi peringatan kepadanya menerusi gambar yang dimuat naik isterinya di Instagram ketika dia dimasukkan ke wad. Namun, ketika itu saya dihambur kata-kata kesat oleh peminat fanatiknya di laman sosial.

Menerusi laporan polis yang dibuat, pelakon itu mendakwa anda mengugut untuk menghancurkan karier dan memastikannya keluar dari Malaysia. Benarkah?
AMIRUDDIN:  Memang saya mahu dia keluar dari Malaysia kerana dia tidak menghormati undang-undang negara kita.

Sebagai rakyat Singapura, dia perlu peka mengenai perkara ini dan tidak membuat masalah yang boleh mencabar undang-undang. Saya minta agar masyarakat dan peminat yang terlalu obses dengannya 'celik mata'.

Setelah dua bulan perkara ini berlaku, bagaimana pula hubungan anda dengan isteri?
AMIRUDDIN: Kami masih tidak seperti dulu. Namun, hubungan ini diharapkan dapat dipulihkan walaupun mengambil sedikit masa. Saya tahu, setiap orang pasti melakukan kesilapan. Lagipun, dia sudah menginsafi kesalahan itu dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi.


Saya ada semua bukti: Aida

Isteri mana yang tidak melatah sekiranya suami dikaitkan mempunyai skandal dengan wanita lain, apatah lagi wanita yang dimaksudkan adalah isteri orang. Namun, sikap profesional yang ada pada isteri Adi Putra, Aida Yusof, wajar diberi pujian.

Bukan sahaja menasihati suaminya untuk tidak membuat sebarang kenyataan, malah Aida juga tenang menghadapi dugaan yang mampu menduga kesabarannya itu.

"Tak apa, biar dia (pengadu) tampil memberikan segala bukti yang ada. Memang media ada menghubungi saya dan Adi, namun saya nasihatkan Adi untuk tidak memberikan sebarang penjelasan yang boleh mengganggu siasatan polis.

"Beri kami sedikit masa dan kami juga akan tampil dengan bukti yang kami ada. Saya tidak berniat untuk menyebelahi Adi kerana yang salah tetap salah. Namun, sebagai suami dia tidak sepatutnya mendedahkan aib isteri," katanya.

Menurut Aida, dia tetap berpegang kepada pendiriannya untuk berfikir secara rasional tanpa terburu-buru.

"Kenapa saya tidak melenting? Kerana saya tahu perkara sebenar yang berlaku. Saya ada kesemua bukti. Jadi, kenapa pula dia terlalu menyalahkan Adi dalam hal ini sedangkan isterinya sendiri tidak tahu menjaga adab seorang isteri.

"Sebenarnya, ini bukanlah isu besar pun sehingga membabitkan media. Dia tak ubah seperti menegakkan benang yang basah. Saya takut, selepas saya kemukakan semua bukti, dia yang akan malu kerana dia fikir saya tak tahu apa yang terjadi," kata Aida yang mengakui akan mengadakan sidang media secepat mungkin untuk membersihkan nama suaminya.

Tambah Aida lagi, walaupun isu ini lebih kepada serangan peribadi, namun dia berharap agar peminat dan masyarakat tidak terus menghukum sebelum menilai.

"Saya tak rasa, perkara ini boleh menjejaskan karier Adi kerana peminat lebih mengenalinya. Peminat dan masyarakat tidak perlu membuat sebarang spekulasi kerana kami belum mengeluarkan kenyataan lagi.

"Kalau Adi salah, sebagai isteri, saya yang sepatutnya melenting. Namun, saya tidak nampak kesalahan itu pada Adi kerana sebagai lelaki, dia ada tiga kuota untuk diisi sekiranya saya izinkan.

"Saya percaya, usaha lelaki itu untuk 'menghalau' Adi dari Malaysia tidak akan berhasil malah pendedahan kami akan membuktikan siapa isterinya dan apa yang pasti, ini bukanlah kali pertama isterinya bertindak seberani itu," katanya.

Artis : Adi Putra didakwa menghantar gambar alat sulitnya kepada seorang wanita berstatus isteri orang.

Posted: 06 Sep 2013 04:09 AM PDT

LAPORAN Harian Metro hari ini menyebut, pelakon popular tanah air bakal berdepan hukuman penjara lima tahun atau denda atau kedua-duanya jika siasatan mendapati dia bersalah terhadap dakwaan menghantar gambar alat sulitnya melalui aplikasi Whats App Mesengger (WhatsApp) kepada seorang wanita berstatus isteri orang.
Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara (JBU) Asissten Komisioner Ruslan Hassan berkata siasatan kes itu mengikut seksyen 509. Kanun Keseksaan. Bagaimanapun semua hanya boleh ditentukan mahkamah.
"Setakat ini siasatan masih dijalankan dan kertas siasatan juga masih belum dihantar kepada Pejabat Timbalan Pendakwa Raya", katanya.
Pada masa sama Ruslan berkata pihaknya masih menunggu laporan analisis yang dibuat terhadap telefon bimbit milik wanita lingkungan 30-an terbabit.
"Telefon bimbit itu disita sebelum dihantar ke makmal forensik untuk dianalisis bagi membantu siasatan kes ini. Kami masih menunggu hasil analisis berkenaan bagi proses selanjutnya.
Berdasarkan satu laporan polis seorang lelaki dipercayai suami kepada wanita terbabit, pelakon itu kononnya di dakwa menghanar gambar berkenaan melalu WhatsApp kepada isteri pengadu.
Pengadu yang juga ahli perniagaan berusia 56 tahun mendakwa pelakon ini berkomunikasi dengan isterinya sejak penghujung Julai lalu dan berlarutan sehingga Ogos lalu.
Suami wanita itu dikatak menemui perbualan pelakon berkenaan dengan isterinya selalin gambar terbabit sebelum melaporkannya di balai Polis Skudai. Manakala si pelakon pula turut membuat laporan di Balai Polis Wangsa Maju mendakwa dia diugut seseorang..
Adi Putra disamping isterinya, Aida

Ku Li: Tangani rasuah untuk pulih defisit fiskal, bukan hanya naik harga minyak

Posted: 06 Sep 2013 12:12 AM PDT


OLEH MD IZWAN
SEPTEMBER 06, 2013
LATEST UPDATE: SEPTEMBER 06, 2013 10:20 PM
Kerajaan perlu tangani rasuah. - Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 September, 2013.Kerajaan perlu tangani rasuah. - Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 6 September, 2013.Tengku Razaleigh Hamzah membidas langkah Putrajaya menaikkan harga minyak, sebaliknya menggesa Datuk Seri Najib Razak menangani isu rasuah yang disifatkan lebih utama untuk mengatasi defisit fiskal negara.
Pemimpin veteran Umno tersebut berkata kesan rasuah adalah lebih buruk kerana ia juga melibatkan pengguna yang lebih terkena tempias.
"Kesan rasuah akan terkena kepada pengguna, wang akan mengalami kesan buruk.
"Sepatutnya mereka yang rasuah perlu ditangani dahulu," katanya dalam sidang media di kediamannya di Langgak Golf hari ini.
"Rasuah adalah perkara utama kita hadapi," tambahnya.
Beliau juga mencabar semua menteri dan timbalan menteri, termasuk dirinya untuk mengisytiharkan aset supaya orang ramai boleh membuat penilaian.
"Menteri, bekas menteri termasuk saya, ayuh isytiharkan harta masing-masing," cabar beliau. -TMI

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Kalau lah Anwar & PR berjaya hari itu ...

Posted: 06 Sep 2013 05:30 PM PDT


Apabila saya membawa keluarga saya balik kampung keKangar, Perlis dari Seremban melalui Lebuhraya PLUS terdetik dihati saya bila sampai masuk sahaja dikiosk tol Seremban 'kalaulah parti Pakatan Rakyat dapat menawan Putrajaya alangkah baiknya', pertamanya kerana janji Pakatan Rakyat akan menghapuskan bayaran tol dan keduanya akan pula mengurangkan harga minyak ke tahap yang sudah tentu rakyat akan sambutnya dengan kesyukuran.
Tetapi kini semuanya menjadi kenangan dan susah untuk dilupakan kerana impian sedemikian masih jauh lagi serta bersedialah wang lebih daripada seratus ringgit untuk bayaran tol sahaja dan bersedialah ongkos untuk harga minyak yang tidak turun-turun itu setiap kali untuk berjalan atau balik kampung.

Apa boleh buat, ia adalah pilihan rakyat itu sendiri yang masih tidak mahu berubah seolah-olah tidak yakin pada perubahan yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat dan masih mahu peneraju yang lama menjaga kebajikan mereka sedangkan dalam satuasi semua barang naik ini sepatutnyalah kita mencuba dahulu kemampuan Kerajaan yang baru yang bermati-matian berjanji untuk menghapuskan tol diseluruh negara saperti petikan ucapan Dato' Seri Anwar Ibrahim sebelum PRU-13 dahulu 'hari ini kita menang esok tiada lagi tol'.

Begitu juga tentang pinjaman PTPTN yang anak saya masih berhutang itu terpaksalah tanggung membayarnya setiap bulan hingga selesai dan tiadalah anak saya mampu untuk menghulurkan bantuan yang sepatutnya kepada ibu bapa mereka disebabkan terpaksa berhadapan dengan hutang tersebut sehingga langsai.

Nampaknya kenalah tunggu lima tahun lagi apabila diadakan PRU-14 dan itu pun belum tentu nasib Pakatan Rakyat dalam jangka masa yang agak panjang itu apa-apa pun boleh berubah dalam sekelip mata. Yang dikhuatiri adalah harga barang terutama sekali bahan makanan dan barang keperluan dapur sudah tentu tidak akan diturunkan malahan dijangka akan naik dari tahun ketahun. Bayangkanlah harga sekilo udang dan sotong ketika ini berharga RM25 sekilogram dan harga ikan kembong dan ikan selar yang dahulunya dianggap ikan murahan kini berharga hampitr RM20 sekilogram. Bagaimanakah untuk menyara keluarga jika gaji hanya naik 5 peratus sedangkan harga barang naik 50 peratus? Ini semuanya berpunca kos pengangkutan menjadi salah satu sebab harga barang keperluan harian naik adalah kerana tol yang dikenakan itu.

Kesempitan hidup dibandar semakin terasa dan kadang-kadang terfikir juga untuk balik dan tinggal dikampung sahaja lebih menjamin dimana walaupun tiada berbagai-bagai kemudahan tetapi kemudahan asas untuk hidup pun memadai daripada bertungkus lumus mengabadikan diri kepada kebendaan yang tidak kekal kehidupan dibandar besar itu.
Diharap Kerajaan dapat mengawal harga barang sebaik mungkin dan jangan sampai harga ikan kembong atau udang naik hingga RM50 sekiogram dalam jangkamasa 5 tahun lagi sudahlah. Hal ini kerana kami yang berkeluarga besar ini yang berpendapatan rendah terpaksa makan nasi goreng dengan gulai singgang setiap hari kerana itu sahaja yang kami mampukan. Disarankan gaji pekerja tidak kira pekerja swasta ataupun kakitangan Kerajaan hendaklah dinaikkan sekali ganda lagi agar dapat mengimbangi dengan kos sara hidup sekarang ini.

dollah yankee -
Artikel olih: Syed Abdullah JamalulailKalaulah Pakatan Rakyat dapat menawan Putrajaya

Salleh Yaakob maut,isteri cedera

Posted: 06 Sep 2013 07:59 AM PDT

Innalillahi wainnailaihi rojiun. Daripada allah kita datang, dan kepada allah kita akan kembali... untuk di hisab dan menerima pembalasan.(Inn na illa rabbikar ruj'a. Surah Al'Alaq, ayat 8) Semoga menjadi pengajaran kepada kita semua yang maut tak diduga sama ada kita seorang pelawak terkenal ataupun seorang penoreh getah, dan semoga roh jenazah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman serta semoga isterinya sembuh.

Salleh Yaakob Maut, Isteri Cedera Disambar Petir

on Friday, September 6, 2013 at 3:21 AM

TEMERLOH – Seorang penoreh getah maut manakala isterinya cedera disambar petir di sebuah kawasan paya di Kampung Gunung Senyum, Kuala Krau semalam.

Mangsa Salleh Yaakob, 51, mati di tempat kejadian manakala isterinya Norehan Hassan, 49, kini dirawat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah di sini.

Menurut Timbalan Ketua Polis Daerah Temerloh Supt Zundin Mahmood, mereka dikatakan baharu selesai memancing dan mahu pulang dengan motosikal apabila kejadian itu berlaku kira-kira 7.15 malam.

Jenazah Salleh dikebumikan di perkuburan kampung tersebut kira-kira 10 pagi tadi.

Antara yang turut menziarah jenazah ialah Ahli Parlimen Kuala Krau yang juga Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Ismail Mohamad Said.

dollah yankee -

Gurkah-gurkah di'port' pun mula-mula terkejut 'beruk' juga ...

Idea 3 suku ...

Posted: 06 Sep 2013 12:36 AM PDT




Dah tak idea yang lagi bernas untuk Tabung Haji...

Inilah akibatnya kalau si bahalol dijadikan Pengerusi Tabung Haji...semuanya nak di UMNOkan....

Nasib  baik tak suruh 'mutawif' pakai sekali songkok 1Malaysia yang tinggi 6 inci, sebab Jemaah duduk 100 meter jauh pun dah boleh nampak 'mutawif'....




Najib ni pun sama juga bangangnya, nak letak pengerusi Tabung Haji tu agak-agaklah jangan main tangkap muat sahaja...asal boleh jilat bontot bagi jawatan, asal boleh 'hisap' bagi jawatan...kalau macam ni bukan saja Negara boleh jahanam, kita semua pun nanti mamposss sama ...

dollah yankee -
Kah..Kah..Kah..

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


How the coming World War 3 will develop in 2013 ?.flv

Posted: 06 Sep 2013 07:55 PM PDT










How the coming World War 3 will develop in 2013 ?.flv

KRISIS SYRIA.. NATO VS RUSSIA

Posted: 06 Sep 2013 07:31 PM PDT









BERITA PERANG DI SYRIA






TELAH DIHANTAR KE PERAIRAN SYRIA-ANTI KAPAL SELAM





KAPAL PENDARATAN BESAR






Musim pemimpin Umno berlumba-lumba menunjuk baik

Posted: 06 Sep 2013 06:19 PM PDT

Musim pemimpin Umno berlumba-lumba menunjuk baik

Dalam ribut-ribut orang bercakap mengenai harga minyak dan langkah kerajaan menaikkan harganya yang dilihat hanya membebankan rakyat, Menteri Pertahanan, Hishammuddin Hussein mengejutkan banyak pihak apabila memberi reaksi cukup pantas terhadap cadangan pemotongan elaun minyak untuk menteri dan pegawai tinggi kerajaan.
Idea pemotongan elaun itu pada mulanya dicadangkan oleh Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli sebagai menunjukkan para menteri turut menghayati langkah berjimat cermat kerajaan. Ia kemudian turut disokong oleh Perkasa dan pelbagai pihak lain turut juga menyambut baik cadangan itu.
Hishammuddin yang juga Naib Presiden Umno merupakan menteri pertama dan satu-satunya anggota kabinet Najib yang memberi reaksi positif terhadap cadangan itu setakat ini.
"Baik potong elaun saya sekarang kalau itu boleh bantu kukuhkan ekonomi, saya tidak teragak-agak dan sanggup lakukannya", demikian lebih kurang kata-kata yang diucapkan oleh Hishammuddin.
Baik betul ada pemimpin macam Hisham ni, walaupun anak bangsawan dia memahami derita rakyat, kata seorang ahli jawatankasa bahagian memberi komen tentang kemuliaan hati yang dilihatnya daripada kesediaan Hishammuddin itu.
Bukankah dia asyik bagi amaran saja sebelum ini, kata seorang teman yang lain.
Ini musim pemilihan, semua pemimpin kena tunjuk baik dan berjiwa rakyat, selalunya begitulah. Ada makna semua tu, pintas seorang ketua cawangan yang agak veteran menjelaskan kepada rakan-rakannya.
Mereka kemudian ketawa berdekah-dekah dan perbualan seterusnya meleret kepada pelbagai lagi karenah pemimpin yang cuba menunjuk baik yang mereka ketahui, bukan saja di musim pemilihan kali ini tetapi juga di musim-musim pemilihan sebelumnya.
Sementara idea pemotongan elaun minyak ini disanggah oleh seorang lagi menteri iaitu Nazri Aziz, bahkan menyifatkannya sebagai idea bodoh, Hishammuddin sebaliknya menunjukkan sikap baik dan budiman dalam hal ini.
Nazri tidak bertanding apa-apa jawatan dalam MT, bolehlah cakap begitu. Hisham pula perlukan undi, ketua cawangan veteran tadi menghuraikan dengan ringkas perbezaan kepentingan antara Hishammuddin dan Nazri Aziz. Mereka kemudian ketawa lagi dan gelihati apabila mengenangkan begini rupanya wajah pemimpin semata-mata untuk mendapatkan undi.
Itulah realitinya setiap kali menjelang pemilihan Umno. Masing-masing pemimpin yang ingin menang dan merasakan kedudukannya tergugat cuba bersikap kreatif dan menonjolkan sesuatu yang berbeza mengenai diri mereka. Ada yang bersikap baik, budiman, terlebih Melayu, peramah, sentiasa senyum, membuka pintu pejabatnya kepada sesiapa saja dan macam-macam lagi.
Asalkan boleh menambah undi, itulah yang dilakukan.
Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi juga dilihat cuba menonjolkan dirinya secara berlebih-lebihan apabila agak lantang bersuara mengenai pemansuhan Akta Hasutan dan Ordinan Darurat dan dilihat sanggup berbeza pendapat dengan Perdana Menteri.
Beliau juga bercakap mengenai bakas tahanan Ordinan Darurat yang berkeliaran dan rangkaiannya mengikut anggaran matematiknya, kemudian mendedahkan nama-nama kongsi gelap dan selepas ini dilaporkan mahu mendedahkan pula nama ketua-ketua kongsi gelap itu.
Meskipun usaha pencegahan jenayah dialu-alukan oleh semua orang tetapi Zahid dilihat seolah-olah cuba menonjolkan ketegasan dan meraih populariti dalam isu ini dengan bercakap terlalu kerap dan berlebih-lebihan mengenainya.
Ramai yang bertanya, setelah mendedahkan itu ini, tangkapannya mana?
Kedua-dua Zahid dan Hishammudin akan mempertahankankan jawatan Naib Presiden Umno pada pemilohan 19 Oktober depan. Selain seorang lagi penyandang yang turut mempertahankan jawatannya iaitu Shafie Apdal, tiga kerusi Naib Presiden Umno kali ini juga cuba direbut oleh dua lagi pesaingnya iaitu bekas Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam dan Pengerusi Felda, Isa Samad.
Dengan Tengku Razaleigh masih belum memutuskan sama ada akan mencabar Najib atau tidak bagi jawatan Presiden Umno, kerusi Naib Presiden setakat ini menjadi medan persaingan paling sengit. Pelbagai teori, andaian dan jangkaan sudah kedengaran tentang siapa yang dijangka menang dan siapa yang bakal kalah.
Selain berkempen menemui perwakilan yang berjumlah kira-kira 150 ribu orang kali ini, membentuk persepsi dan menonjol-nonjolkan diri juga dilihat sebagai strategi penting untuk menambah undi dan mendorong kepada kemenangan.
Zahid sudah memulakannya agak lama dan ratingnya agak baik ketika ini. Dalam waktu yang singkat Zahid berjaya menonjolkan dirinya sebagai pemimpin yang tegas dan boleh diharapkan. Perwakilan Umno yang marah dengan sikap pengundi Cina yag enggan bersama dengan kerajaan serta sikap Najib yang terlalu memanjakan mereka, kini seperti meletakkan Zahid sebagai sandaran baru.
Di ketika Hishammuddin kelihatan agak tenggelam popularitinya, terutama kerana pendekatannya yang agak lemah semasa menjadi Menteri Dalam Negeri, anak bekas Perdana Menteri, Hussein Onn ini rupa-rupanya tidak mudah putus akal mahu melonjakkan persepsi dan popularitinya.
Beliau kini dilihat satu-satunya anggota kabinet Najib yang berjiwa rakyat dan sanggup elaun minyaknya dipotong. Namanya kini turut melonjak dan menjadi sebutan walaupun belum diketahui pemotongan elaun minyak itu akan menjadi kenyataan atau tidak akhirnya.
Tetapi seorang lagi calon Naib Presiden Umno, Ali Rustam dalam usahanya meraih undi dan populariti, lebih mengejutkan lagi ideanya. Beliau mahu menutup pusat judi Genting Highlands. Katanya, pusat judi itu mendatangkan banyak masalah kepada sosial dan jenayah yang sedang berlaku sekarang.
Walaupun Ali dikenali sebagai pemimpin yang mudah didekati, tiada protokol serta rajin menghadiri jemputan majlis mereka yang dikenalinya dan kekalahannya di Bukit Katil mungkin menzahirkan banyak undi simpati untuknya, idea dan gesaan menutup pusat judi itu bakal melimpahkan lagi undi daripada golongan agama dalam Umno terhadapnya.
Dengan memperjuangkan sesuatu yang dilarang agama, Ali dilihat lebih Islamik berbanding calon yang lain, tambahan pula beliau juga kerap berbaju Melayu sejak kebelakangan ini. Bahkan sudah ada yang menganggap memberi undi kepada Ali sudah jatuh wajib hukumnya kerana niat murninya mahu menutup pusat judi Genting Highlands itu.
Orang juga seolah-olah terlupa untuk menyemak dan mengira berapa banyak kedai judi, pusat maksiat, kedai ekor dan pusat hiburan yang telah ditutup sepanjang Ali Rustam menjadi Ketua Menteri Melaka sebelum ini.
Soal penutupan Genting Highlands boleh dibuat atau tidak bukanlah isunya, soalnya ialah Ali telah berjaya mencipta strategi untuk menambah undinya untuk mengisi salah satu kerusi Naib Presiden, jelas ketua cawangan veteran tadi apabila ditanya mengenai gesaan Ali Rustam yang mahu menutup pusat judi itu
Ketika ini dilihat Zahid, Hishammudin dan Ali Rustam berjaya menonjolkan diri masing-masing melalui strategi dan pendekatan yang berbeza. Matlamatnya ialah mereka mahu dilihat sebagai pemimpin yang baik dan boleh diharapkan. Menjelang hari pengundian, mungkin banyak lagi idea-idea penonjolan diri ini akan dilakukan.
Bahkan Shafie Apdal dan Isa Samad yang ketika ini agak diam juga barangkali turut tampil dengan kecerdikan masing-masing tidak lama lagi untuk menonjolkan diri dan kebaikan bagi merebut kerusi Naib Presiden yang diidam-idamkan itu. Tunggulah!
Tidak saja calon-calon Naib Presiden, calon-calon bagi jawatan lain juga akan dilihat berubah watak dan berbeza sikapnya. Semuanya akan kelihatan baik-baik, berjiwa rakyat, peramah, senang didekati, kuat Melayunya dan sayangkan Islam.
Begitu adanya, dulu, kini dan selamanya.
- shahbudindotcom.blogspot.com


Ku Li sokong kerajaan terima dialog Anwar

Posted: 06 Sep 2013 06:42 AM PDT

Ku Li sokong kerajaan terima dialog Anwar


Walaupun majoriti pemimpin Umno menolak tawaran dialog Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin veteran Tengku Razaleigh Hamzah menyatakan tawaran itu perlu dipertimbangkan.
Beliau yang lebih dikenali sebagai Ku Li berkata, sekiranya ia mendatangkan manfaat tidak salah untuk Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak merebut peluang tersebut.

"Mengenai dialog tersebut, ia terpulang kepada kerajaan untuk menentukannya.
"Jangan fikir siapa kalah atau menang, kerana pada akhirnya jika ia bermanfaat untuk rakyat terutama bagi yang miskin, saya rasa peluang itu perlu direbut," katanya pada sidang media dirumahnya di Langgak Golf, Kuala Lumpur.

Beliau juga menggesa sebarang tawaran yang melibatkan kepentingan rakyat perlu dipertimbangkan secara serius bagi memastikan nasib rakyat terbela dan tidak diabaikan.

"Apa pun, jika ia melibatkan kepentingan rakyat, pertimbangan serius perlu diambil kira," katanya.
Anwar semasa perutusan sehari sebelum hari kemerdekaan negara ke-56 menyatakan kesediaan untuk bertemu dengan kerajaan bagi menyelesaikan masalah negara.

Ketua Umum PKR itu berkata, meskipun PR mendapat undi majoriti rakyat, namun mereka bersedia melupakan ketegangan dan penyelewengan yang dilakukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semasa pilihan raya 5 Mei lalu.

Bagaimanapun, pemimpin Umno secara jelas menolak rundingan damai antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).

Beberapa pemimpin Umno melahirkan kecurigaan terhadap Anwar yang mengajak dua parti terbesar negara itu untuk berunding.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir melihat cadangan pemimpin pembangkang itu sebagai usul terdesak.

Seorang ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno mendedahkan kepada The Malaysian Insider pada Isnin, jika keputusan diserahkan sepenuhnya kepada ahli MT Umno, jemputan Anwar untuk mengadakan dialog pastinya ditolak secara terang-terangan.

Kebanyakan ahli MT menolak cadangan ketua pembangkang itu namun Presiden Umno, Najib membangkitkan isu itu untuk dibincangkan dalam mesyuarat Jumaat lalu.

Sumber itu menjelaskan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam kelihatan paling meragui tawaran Anwar untuk mengadakan dialog.

Mereka menuduh Anwar tidak jujur dan menyatakan bahawa satu-satunya alasan untuk tawaran berdialog itu ialah untuk memastikan perjuangan Anwar terus relevan, terutama sejak petisyen yang difailkan parti pembangkang ditolak oleh mahkamah.

Anwar menjelaskan antara topik yang boleh dibincangkan bersama ialah membabitkan isu kaum dan agama yang mencetuskan ketegangan akhir-akhir ini; masalah ekonomi negara yang semakin merudum dan masalah jenayah yang semakin membimbangkan rakyat di seluruh negara.

Katanya, perbincangan juga harus menyentuh aspek urus tadbir kerajaan bagi membasmi rasuah dan keadilan dalam pemberian tender.

Umno must not think they are "masters of all" - Anwar

Posted: 06 Sep 2013 06:29 AM PDT


Don't delay, accept Anwar's offer for dialogue - Saifuddin tells Najib

Posted: 06 Sep 2013 06:27 AM PDT



Ku Li sokong kerajaan terima dialog Anwar


Walaupun majoriti pemimpin Umno menolak tawaran dialog Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin veteran Tengku Razaleigh Hamzah menyatakan tawaran itu perlu dipertimbangkan.
Beliau yang lebih dikenali sebagai Ku Li berkata, sekiranya ia mendatangkan manfaat tidak salah untuk Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak merebut peluang tersebut.
"Mengenai dialog tersebut, ia terpulang kepada kerajaan untuk menentukannya.
"Jangan fikir siapa kalah atau menang, kerana pada akhirnya jika ia bermanfaat untuk rakyat terutama bagi yang miskin, saya rasa peluang itu perlu direbut," katanya pada sidang media dirumahnya di Langgak Golf, Kuala Lumpur.
Beliau juga menggesa sebarang tawaran yang melibatkan kepentingan rakyat perlu dipertimbangkan secara serius bagi memastikan nasib rakyat terbela dan tidak diabaikan.
"Apa pun, jika ia melibatkan kepentingan rakyat, pertimbangan serius perlu diambil kira," katanya.
Anwar semasa perutusan sehari sebelum hari kemerdekaan negara ke-56 menyatakan kesediaan untuk bertemu dengan kerajaan bagi menyelesaikan masalah negara.
Ketua Umum PKR itu berkata, meskipun PR mendapat undi majoriti rakyat, namun mereka bersedia melupakan ketegangan dan penyelewengan yang dilakukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semasa pilihan raya 5 Mei lalu.
Bagaimanapun, pemimpin Umno secara jelas menolak rundingan damai antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).
Beberapa pemimpin Umno melahirkan kecurigaan terhadap Anwar yang mengajak dua parti terbesar negara itu untuk berunding.
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir melihat cadangan pemimpin pembangkang itu sebagai usul terdesak.
Seorang ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno mendedahkan kepada The Malaysian Insider pada Isnin, jika keputusan diserahkan sepenuhnya kepada ahli MT Umno, jemputan Anwar untuk mengadakan dialog pastinya ditolak secara terang-terangan.
Kebanyakan ahli MT menolak cadangan ketua pembangkang itu namun Presiden Umno, Najib membangkitkan isu itu untuk dibincangkan dalam mesyuarat Jumaat lalu.
Sumber itu menjelaskan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam kelihatan paling meragui tawaran Anwar untuk mengadakan dialog.
Mereka menuduh Anwar tidak jujur dan menyatakan bahawa satu-satunya alasan untuk tawaran berdialog itu ialah untuk memastikan perjuangan Anwar terus relevan, terutama sejak petisyen yang difailkan parti pembangkang ditolak oleh mahkamah.
Anwar menjelaskan antara topik yang boleh dibincangkan bersama ialah membabitkan isu kaum dan agama yang mencetuskan ketegangan akhir-akhir ini; masalah ekonomi negara yang semakin merudum dan masalah jenayah yang semakin membimbangkan rakyat di seluruh negara.
Katanya, perbincangan juga harus menyentuh aspek urus tadbir kerajaan bagi membasmi rasuah dan keadilan dalam pemberian tender.

Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=86202:ku-li-sokong-kerajaan-terima-dialog-anwar&Itemid=2#ixzz2e7SfU5He
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

Blogger Umno: Najib 'sewel'.... (LM)

Posted: 06 Sep 2013 05:31 AM PDT

Blogger Umno gelar Najib "sewel"

Menjelang perhimpunan agung Umno tidak lama lagi, serangan atas Datuk Seri Najib Razak (gambar) semakin ketara oleh para blogger Umno sehingga ada yang menggelarkannya sebagai "sewel".

Seterusnya:   Blogger Umno: Najib 'sewel'....

INI YANG DIKATAKAN MEMALUKAN?

Posted: 06 Sep 2013 05:20 AM PDT

"Apa niat sasterawan negara mengibarkan bendera Sang Saka saya pun tak tahu. Takkan sebagai seorang yang dihormati (dan) mengeluarkan banyak penulisan yang dianggap satu hasil sastera besar melakukan sesuatu yang agak memalukan.

"(Dia) bukan tidak terpelajar. (Bahkan) terpelajar lebih daripada kita,"

Demikian jelas Mat Sembab......


ini yang memalukan...

 HISHAM KATA IGP BUAT LAWAKNONE

 "Pagi-pagi lagi, (beliau) kata Pak Samad menyorok. Rasa saya, Pak Samad nak menyorok dekat mana, umurnya sudah 80 tahun. Dia bukan ada ilmu ghaib. Jadi lawak. Bagus juga buat lawak sekali-sekali. IGP ini seorang yang pandai buat lawak," kata Hishamuddin sinis (atas).


ISU NFC




DAN BANYAK LAGI KALAU NAK MEMALUKAN....

Hutang negara paras kritikal: Malaysia berdepan krisis ekonomi?

Posted: 06 Sep 2013 04:37 AM PDT

(Oleh Redzuan Shamsudin)
KUALA LUMPUR 4 SEPTEMBER: Hutang dalam dan luar negara yang mencecah RM1,200 bilion mengundang perasaan cemas para penganalisis ekonomi. Mereka membayangkan ekonomi Malaysia akan berdepan krisis dalam sedikit masa lagi sekiranya langkah-langkah perlu tidak diambil mengurangkan jumlah hutang.
Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli tidak menolak krisis ekonomi seburuk krisis matawang pada 1997 berikutan penyusutan nilai ringgit berbanding dollar Amerika. Matawang negara itu jatuh melebihi 7.0 peratus tahun ini, kepada RM3.30 bagi setiap AS$1.
Rafizi"(Masalahnya) dalam keadaan hutang mencecah 53 peratus daripada KDNK, kerajaan masih berbelanja mewah dan membazirkan wang rakyat.
"Apabila hutang kita sampai tahap maksimum, kalau ada sedikit kekacauan kewangan di peringkat antarabangsa negara akan menghadapi masalah. Sebab itu kita tidak boleh menolak krisis ekonomi sedang menghantui Malaysia.

"Apa yang berlaku (analogi hutang) seperti berbelanja menggunakan kad kredit. Apabila kita guna hingga had maksimum, tiba-tiba dalam bulan itu kereta kemalangan, habislah. Pasti ansuran kereta, rumah dan sebagainya tak boleh dibayar.

"Begitu juga negara. Kalau tiba-tiba pelantar minyak bermasalah, harga komoditi menjunam atau negeri Kedah misalnya tenggelam banjir, habislah," ujar bekas akauntan Petronas itu kepada Keadilan Daily.
Rafizi juga kecewa dengan kegagalan kerajaan BN dalam mengurangkan hutang sedia ada sehingga negara kerugian RM10 bilion setahun semata-mata membayar faedah pinjaman kepada agensi kewangan asing dan Bank Dunia.

"Hutang luar negara mencecah RM70 hingga RM80 bilion dan dari jumlah itu faedah pinjaman yang perlu dibayar lebih kurang RM10 bilion. Jumlah ini agak besar," katanya.
Sebelum ini, Bank Negara telah menyemak semula unjuran pertumbuhan bagi 2013 kepada antara 4.5 dan 5.0 peratus daripada antara 5.0 peratus dan 6.0 peratus.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=55404

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Anti-military protesters rally in Egypt

Posted: 06 Sep 2013 07:40 PM PDT

What happens if Congress says no to strikes on Syria?

Posted: 06 Sep 2013 06:15 PM PDT

What are the strategies the U.S. could use to strike Syria?

Posted: 06 Sep 2013 06:14 PM PDT

U.S. ships, soldiers, embassies at risk if Syria strikes?

Posted: 06 Sep 2013 06:14 PM PDT

Syria's chemical breakdown

Posted: 06 Sep 2013 06:10 PM PDT

Pak Samad, Sasterawan Rakyat

Posted: 06 Sep 2013 04:59 PM PDT

Sementara politikus dan polis bersuara, golongan sasterawan dan persatuan penulis pula memilih untuk membisu sahaja.

Nampaknya ramai yang sudah lupa akan kuasa sebenar yang ada pada golongan sasterawan sejati.
Tentu sahaja golongan penulis picisan dan golongan penulis tanpa tulang belakang yang hanya mementingkan urusan cari makan ("carma") serta hanya tahu membodek golongan politikus tidak termasuk dalam kelompok yang saya maksudkan.
Negara sepatutnya berbangga kerana mempunyai sejumlah penerima Anugerah Sastera Negara yang diberikan gelaran Sasterawan Negara (SN). Pasti sahaja anugerah itu diberikan bukan kerana sasterawan berkenaan pandai membodek, tetapi kerana menghasilkan karya sastera bermutu.
Karya sastera yang bermutu pula pastilah bukan sekadar mengangung-agungkan pemerintah dan Badut Paul Lathic; sebaliknya bersuara mewakili orang ramai, masyarakat awam dan rakyat jelata.
Kalau kita meneliti sejarah silam negara, akan terbukti bagaimana golongan sasterawan – dan wartawan – menggunakan mata pena untuk memperjuangkan nasib kaum, agama, nusa dan bangsa. Mereka tidak memuji-muji dan memuja-muja pemerintah untuk mendapatkan kepingan roti atau cebisan tulang.
Apabila diperhatikan pada masa sekarang, satu-satunya SN yang lantang bersuara mewakili masyarakat, rakyat dan orang biasa dengan penuh berani ialah Datuk A Samad Said (Pak Samad). Kenyataan ini mungkin boleh dipertikaikan dan dibahaskan, tetapi tidak boleh dinafikan.
Tanyalah kepada sesiapa sahaja yang berfikiran rasional dan matang; mereka akan menyebut nama Pak Samad sebagai sasterawan yang berjiwa rakyat. Beliau berjiwa pejuang sejati tanpa mengharapkan "pulangan" dengan menyokong penguasa secara membuta.
Akibatnya, apa-apa sahaja yang dilakukan oleh Pak Samad dipandang serong oleh Badut Paul Lathic, konco-konco dan anjing-anjing belaan mereka. Perkara ini sedang berlaku secara amat nyata di depan mata. Salakan kedengaran di mana-mana; termasuk ruang siber.
Bersembunyi di pentas terbuka?
Terkini, Pak Samad ditahan pada tengah malam buta 3 September 2013 bagi soal siasat dan diambil keterangan berhubung tindakan individu tertentu mengibarkan bendera Sang Saka Malaya berdekatan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada malam kemerdekaan.
Sebelum ditahan, polis meminta Pak Samad menyerah diri dengan memberikan alasan kononnya pengarang novel "Salina" itu bersembunyi. Pak Samad menafikan dakwaan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, kononnya polis telah ke rumah beliau pada petang Selasa tetapi beliau tiada.
Pada 1 September 2013, Pak Samad yang juga Penasihat Agung Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) berada di pentas terbuka Galeri Shah Alam, Persiaran Tasik, Shah Alam seawal pukul 2:15 petang bagi menyertai acara "Baca Cerpen Kavyan: Sedekad Kemudian".
Read More / Baca Lagi >>

Are the Malays going back to BN?

Posted: 06 Sep 2013 04:55 PM PDT

There is a vast difference between the Umno Malay and the Pakatan Malay.

The latest survey that concluded in mid-August revealed that the Malays have gone back to supporting Barisan Nasional.
According to Bukit Gantang MP Ustaz Idris Ahmad of PAS the main reason for the Malays deserting Pakatan Rakyat (PR) is due to the coalition's short-sightedness.
The Malays view the BR1M financial aid as their great problem-solver and therefore threw their support behind BN, not realising that the ruling coalition will get back more than what was given out to the rakyat.
Prices of goods, food and other necessities continue to go up the whole year and BR1M will not be able to cover these increases as the aid is only given at the beginning of the year.
This sadly shows that many Malays just see the bulk amount of BR1M and thus they get influenced by BN.
However, PAS' Shah Alam MP Khalid Samad has a different view. He said the Malay support was returning to BN due to their baseless fears when they see many Chinese voting for Pakatan.
Besides that, the Chinese have been unjustly portrayed as ungrateful to the government when they voted for Pakatan.
This is untrue as the Chinese merely showed their preference for Anwar Ibrahim over Najib Tun Razak because they view the opposition leader and Pakatan as having better ideas for good governance.
The Chinese know that only a Malay can be Prime Minister and by voting for Pakatan, they merely choose one leader over another.
All these just go to show that our nation is still divided along racial lines. It is the BN politicians who use the race card well and the fear of the Malays for the Chinese has opened up endless possibilities for Umno.
Although MCA and MIC also use the race card by harping that they do a lot to help their respective races, many can see that both the parties cannot really do much as they always have to toe the line and one word from big brother Umno will immediately drive them into absolute silence.
There is a vast difference between the Umno Malay and the Pakatan Malay.
The harsh reality
Read More / Baca Lagi >>

Peneroka Felda Palong 2 pertikai status 3 akaun KPF

Posted: 06 Sep 2013 04:54 PM PDT

Butiran kewangan tahun 2000 hingga 2013, termasuk bagaimana wang dibelanjakan dan dividen tidak pernah diumumkan. 

FELDA PALONG: Seramai 107 peneroka Felda Palong 2 mahu pihak pengurusan memberi penjelasan berhubung status tiga akaun pelaburan dalam Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang melibatkan wang simpanan mereka.
Selain pihak pengurusan, mereka juga mahu Jawatankuasa Keselamatan Kemajuan Kampung (JKKK) Felda Palong 2 menjelaskan perkara sama berhubung wang mereka yang dilabur dalam KPF.
Wakil peneroka, Awalludin Samah, 59, dari Blok 5, berkata terdapat tiga akaun tabung peneroka yang dilabur di dalam KPF.
"Akaun pertama ialah akaun JKKK yang mempunyai simpanan sebanyak RM193,733.51 setakat ini manakala akaun kedua ialah Tabung Ladang.
"Status tabung ini masih tidak diketahui sama ada masih beroperasi atau tidak. Simpanan dalam KPF setakat ini ialah sebanyak RM15,974.17.
"Akuan ketiga ialah Tabung Khairat Kematian yang mempunyai simpanan sebanyak RM15,239.83 dalam KPF sehingga kini," jelas beliau.
Dividen tidak diumum
Bagaimanapun katanya, dari tahun 2000 hingga 2013, butiran kewangan termasuk bagaimana wang dalam ketiga-tiga akaun ini dibelanjakan dan berapakah jumlah dividen yang diterima tidak pernah diumumkan kepada 534 peneroka Felda Palong 2.
"Selama 13 tahun tidak pernah diadakan Mesyuarat Agung. Ke mana pergi dan bagaimana dividen ini dibelanjakan? Kami semua kabur berhubung perkara ini.
"Ada Ketua Blok yang hadir dalam mesyuarat Ketua-Ketua Blok dengan JKKK. Tetapi Ketua Blok sendiri tidak jelas tentang status kewangan ketiga-tiga akaun dalam KPF itu," kata Awalludin.
Seorang lagi wakil peneroka, Dahlan Khatib, 61, berkata mereka tahu tentang jumlah terkini ketiga-tiga akaun KPF itu pun selepas mereka berpakat pergi beramai-ramai ke Ibu Pejabat KPF di Wisma Felda, Kuala Lumpur dan mendapatkan sendiri penyata kewangan ketiga-tiga akaun KPF tersebut.
"Selama 13 tahun membuat pelaburan, kami tidak pernah mendapat dividen dari ketiga-tiga akaun ini. Sekurang-kurangnya pengurusan Felda atau JKKK harus menjelaskan status akaun dan dividen akaun ini. JKKK tidak pernah membentangkan butiran terperinci ketiga-tiga akaun ini," ujar Dahlan.
Mesyuarat Agung
FMT mendapatkan reaksi daripada pihak pengurusan Felda Palong 2, Kamarudin Hassan berhubung rasa tidak puas hati peneroka Felda terbabit.
Read More / Baca Lagi >>

Muktamar: Ulama perkukuh kedudukan dalam PAS?

Posted: 06 Sep 2013 04:53 PM PDT

Menantu Hadi dan anak Nik Aziz bakal diketengahkan oleh golongan ulama dalam PAS.

PETALING JAYA: Kumpulan ulama dalam PAS bakal memperkukuhkan kedudukan mereka di dalam barisan kepimpinan parti Islamik menerusi  ahli keluarga Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Menurut sumber dalaman parti, kumpulan ulama akan mengetengahkan iaitu Nik Abduh Nik Aziz untuk bertanding di dalam perebutan jawatan jawatankuasa kerja PAS Pusat.
Nik Abduh ialah timbalan ketua pemuda PAS dan turut sama menyokong ketua pemuda PAS Nasrudin Tantawi yang juga merupakan pemimpin pro-ulama.
Selain jawatan dalam PAS, Nik Abduh juga ialah ahli parlimen kali pertama Pasir Mas. Beliau mengalahkan penyandang kerusi tersebut, Datuk Ibrahim Ali dengan memperoleh 33,431 undi.
Ibrahim pula tersungkur dengan 25,384 undi.
Seorang lagi tokoh baru yang akan ditonjolkan ialah anak menantu Hadi Awang, Zaharuddin Muhammad yang disebut-sebut bakal bertanding untuk kedudukan di dalam jawatankuasa kerja PAS Pusat.
Beliau menonjol ketika musim pilihanraya ke 13 yang dijalankan dalam bulan Mei lalu.
Zaharuddin dituduh oleh seorang blogger pro-PAS Tulang Besi sebagai punca berlakunya pertindihan calon Pakatan Rakyat di tiga kerusi DUN di Selangor iaitu Kota Damansara, Paya Jaras dan Taman Templer.
Tulang Besi mendedahkan bahawa Zaharuddin mendapatkan surat watikah yang ditandatangani oleh Hadi Awang meskipun surat watikah lazimnya ditandatangani oleh setiausaha PAS.
Zaharuddin juga ialah ahli Majlis Syura Ulama PAS yang dilantik pada tahun 2011 dan ialah ahli exco Pemuda PAS.
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan Malawi Jual Pesawat Kepresidenan Untuk Beri Makan Rakyat Lapar ......Kerajaan Malaysia Terus Cekik Rakyat Yang Lapar....!!!

Posted: 06 Sep 2013 04:37 PM PDT

 
Lilongwe, - Wow! Pemerintah Malawi menjual pesawat kepresidenan untuk memberi makan lebih dari 1 juta rakyatnya yang kelaparan. Dana yang diperoleh dari penjualan pesawat itu sebesar US$ 15 juta. Bahkan puluhan kereta mewah para menteri juga terpaksa dijual untuk menyokong program ini.

Presiden Joyce Banda menjadikan penjualan pesawat tersebut sebagai prioriti  pemerintahannya.

"Dana US$ 15 juta yang kami dapat dari penjualan jet kepresidenan akan digunakan untuk membeli jagung tempatan untuk membantu memberi makan rakyat yang menderita, dan sebagian lagi digunakan untuk produksi kacang-kacangan," kata juru cakap Kementerian Kewangan Malawi Nations Msowoya seperti dilansir The Nation, Jumaat (6/9/2013).

Penjualan pesawat ke perusahaan Virgin Islands, Bohnox Enterprise itu telah diumumkan Mei lalu. Jet mewah itu memang cukup menguras kas negara. Sebabnya, biaya pemeliharaan dan asuransinya mencapai US$ 300 ribu se tahun.
Read More / Baca Lagi >>

Tanda Putera bukan 100% sejarah tapi propaganda

Posted: 06 Sep 2013 04:34 PM PDT

KUALA LUMPUR: Tanda Putera merupakan filem yang mempunyai unsur sejarah, tetapi tidak memaparkan sejarah secara keseluruhan, kata Pengerusi Lajnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat, Dr Muhaimin Sulam.

Bagaimanapun beliau berkata, sama ada bersetuju atau tidak dengan fakta yang dikemukakan dalam filem tersebut, masyarakat harus menyokong usaha penerbitan filem yang mengangkat nilai sejarah dan memartabatkan akal manusia.

"Nak kata (Tanda Putera) sejarah seratus-peratus pun salah, tiga suku sejarah pun susah nak sebut tapi dia ada nilai sejarah dan kita kena sokong filem yang macam ini daripada filem-filem komedi, hantu, yang aksi mengada-ngada.

"Kita tak suka tafsiran Tanda Putera itu soal lain. Saya sendiri pun tak setuju tapi kita kena sokong filem yang mengangkat martabat akal kita, tidaklah setiap kali buka tv setiap kali itulah kita rasa diperbodoh," katanya.

Beliau berkata demikian dalam forum 'Tanda Putera: Sejarah atau Fitnah?' di Restoran Nasi Kandar Pelita, dekat sini malam tadi.

Forum anjuran bersama Universiti Terbuka Anak Muda dan Sekolah Pemikiran Asy-Syatibi itu turut menampilkan dua lagi ahli panel iaitu Editor Dewan Sastera dan pengkritik filem, Fadli Al-Akiti dan anak kepada Allahyarham Tun Dr Ismail, Tawfik Tun Dr Ismail.

Mengulas lanjut, Muhaimin berkata, filem sejarah tidak akan menjadi filem yang benar-benar memaparkan sejarah sebaliknya merupakan propaganda dan menjadi medium untuk penonton menyokong pihak yang membikin sesuatu filem.

Namun katanya, sebagai orang yang berakal, masyarakat seharusnya tidak bimbang dengan agenda yang dibawa penerbit filem kerana tidak semua fakta dalam filem atau dari buku akan diterima.
Read More / Baca Lagi >>

Berita Sedih Buat Warga Pendidik Dan Pelajar Melayu Islam

Posted: 06 Sep 2013 04:30 PM PDT

Ramai pelajar yang gagal SPM nanti gara-gara gagal subjek Bahasa Inggeris jadi subjek wajib lulus terutamanya pelajar melayu. Akhirnya pelajar melayu yang bakal terpinggir.

Kenapa subjek Agama Islam tidak di jadikan subjek wajib lulus SPM, bukankah itu lebih bagus. dulu subjek Pendidikan Islam jadi mata pelajaran pilihan bersama Pendidikan Seni.

Betapa rendahnya kesedaran beragama di kalangan pemimpin Umno. Dan akibatnya gejala jenayah dan sosial di kalangan rakyat makin meningkat.

    Bahasa Inggeris Subjek Wajib Lulus SPM 2016

Bahasa Inggeris akan dijadikan mata pelajaran wajib lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menjelang 2016. Pengumuman itu dibuat Menteri Pendidikan,Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar) sempena pelancaran Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 di Kuala Lumpur hari ini.

Naik Minyak: Upah hantar gas lonjak RM1

Posted: 06 Sep 2013 04:25 PM PDT

Ipoh: "Harga petrol naik hanya 20 sen, tetapi harga penghantaran tong gas memasak naik mendadak sehingga RM1 untuk sekali penghantaran," keluh peniaga makanan, Salmah Hashim, 40, berhubung kenaikan harga penghantaran bahan api itu di sekitar bandar raya ini sejak kelmarin.

Menurut Salmah, harga penghantaran gas memasak didapati naik mendadak sejurus kenaikan harga minyak diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 2 September lalu.


"Harga bagi satu tong gas seberat 12 kilogram (kg) adalah RM25.50, manakala 14 kg pula RM29.50. Ini tidak dikira bersama kos penghantaran yang dinaikkan sehingga RM1 bagi satu penghantaran walaupun di kawasan berdekatan," katanya ketika ditemui di premis makanannya di Pasar Besar Ipoh, di sini, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Clashes Erupt in Alexandria

Posted: 06 Sep 2013 04:11 PM PDT

Syrians brace for possible US airstrikes

Posted: 06 Sep 2013 04:09 PM PDT

U.S. tightens embassy security in Lebanon and Turkey, warns Americans

Posted: 06 Sep 2013 04:09 PM PDT

U.S. envoy to U.N. says Syria's Assad barely dented chemical weapons stockpile

Posted: 06 Sep 2013 04:06 PM PDT

Syria crisis creates two million refugees

Posted: 06 Sep 2013 04:05 PM PDT

G20 ends with no consensus on Syria

Posted: 06 Sep 2013 04:04 PM PDT

Voters vent frustrations over Syria

Posted: 06 Sep 2013 04:04 PM PDT

Strikes on Syria if Congress votes no?

Posted: 06 Sep 2013 04:03 PM PDT

High Stakes in Congress on Syria

Posted: 06 Sep 2013 04:03 PM PDT

If Congress says no on Syria, then what?

Posted: 06 Sep 2013 04:02 PM PDT

MUKTAMAR: SIAPA PRESIDEN, TIMBALAN DAN NAIB PRESIDEN PAS YANG BARU?

Posted: 06 Sep 2013 07:56 AM PDT

Teka-teki tentang siapa Presiden, Timbalan Presiden dan Naib Presiden PAS yang baru selepas Muktama PAS Pusat November ini. September ini PAS di peringkat kawasan (Parlimen) akan mula menjalankan mesyuarat agung masing-masing di mana semasa atau selepas mesyuarat agung mereka akan membuat pencalonan untuk semua jawatan dalam parti.

Setakat ini tidak nampak berlakunya lobi-melobi dan kempen yang hebat sebagaimana yang berlaku dalam Umno. Malah tidak ada seorang pun pemimpin PAS yang mengumumkan untuk menawarkan diri bertanding apa-apa jawatan tidak seperti yang berlaku di dalam Umno. Siang-siang lagi pemimpin mereka samada yang mempertahankan jawatan atau yang tergila-gila kepada jawatan mengumumkan hajat dan nafsu masing-masing. Setakat ini hanya jawatan Presiden dan Timbalan Presiden sahaja yang tidak ada orang yang menawarkan diri, jawatan lain berlumba-lumba mereka 'menjual' diri perasan mereka layak untuk jawatan-jawatan tertentu.

Berbeza dengan PAS setakat ini tidak ada seorang pemimpin pun yang 'declare' untuk bertanding apa-apa jawatan ...........

Syria Dakwa Perang Dunia III Meletus Jika Amerika Menyerangnya

Posted: 06 Sep 2013 07:53 AM PDT

Panel Senat bersepakat memberi kuasa penuh kepada Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama menggunakan kekerasan terhadap Syria.

Media tempatan melaporkan, keputusan itu diperoleh selepas 18 ahli Jawatankuasa Hubungan Luar Senat mengundi dengan 10 - 7 manakala seorang senator hanya memilih sebagai hadir.

Resolusi membenarkan pentadbiran Obama melancarkan serangan tentera ke atas Syria akan memasuki fasa akhir sebelum kedua-dua dewan Kongres melakukan undian akhir minggu depan.

Menurut resolusi itu, tindakan ketenteraan melibatkan misi tentera darat mesti tidak melebihi 90 hari.

Kali terakhir Kongres melakukan undian adalah semasa pemerintahan bekas Presiden George W Bush ketika keputusan menyerang Iraq pada Oktober 2002.

Sementara itu, kerajaan Syria melaporkan, sekiranya peperangan ini tercetus maka ia disifatkan sebagai Perang Dunia ke tiga.

Timbalan Menteri Luar Faisal Muqdad menegaskan, Syria mengambil langkah agresif untuk melakukan serang balas.

"Tentera kami tidak takut dan tidak akan mengalah, walaupun perang dunia ketiga meletus," katanya dalam laporan Al Jazeera.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT