Nuffnang

Pengikut

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Peserta #KL112 Dibayar Upah.. Ini Buktinya..

Posted: 13 Jan 2013 06:26 PM PST

Apa beza Himpunan Kebangkitan Rakyat dengan Himpunan Bersama Najib... Anda semua ada jawapannya… Yang Mana ada Hadiah Cabutan Bertuah?  Yang Mana ada Duit? Yang Mana ada Beras? Yang Mana ada Makan Minum? Yang Mana ada Persembahan artis? Yang Mana ada Bas Kenderaan Percuma?


PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Sejarah melakar Kemerdekaan berulang lagi

Posted: 13 Jan 2013 03:08 AM PST


MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Umi Hafilda dengan Mat Pakistan nya ... mai la tengok

Posted: 13 Jan 2013 09:02 PM PST


Ummi Hafilda Tangguh Bulan Madu Demi BN
Ummi Hafilda dan bakal suaminya, Dr Zaman Khan.
PETALING JAYA: Ahli perniagaan, Ummi Hafilda dan bakal suaminya, Dr Zaman Khan memutuskan untuk menangguhkan bulan madu mereka semata-mata untuk berkempen membantu Barisan Nasional (BN) menjelang pilihan raya umum akan datang.
Menurut Ummi, mereka membuat keputusan untuk menangguhkan bulan madu ke Eropah selepas beliau menerima banyak jemputan untuk memberikan ceramah politik di seluruh negara.
"Pada 21 Januari saya perlu untuk memberikan ucapan pada satu majlis ceramah dan selain itu terdapat juga beberapa peristiwa lain yang saya perlu hadir.
"Jadi kami memutuskan untuk menangguhkan bulan madu kami selepas pilihan raya umum untuk membantu memastikan kemenangan besar BN dalam pemilihan akan datang," katanya kepada The Star pada Ahad.
Ahli perniagaan itu akan bernikah dengan warga Pakistan berkenaan pada 18 Januari ini.
Menurut Ummi, beliau tidak menghadapi masalah terutama dalam melakukan persiapan menjelang perkahwinannya itu walaupun sibuk dengan urusan lain.
"Alhamdullilah, saya gembira kerana persiapan perkahwinan hampir lengkap kerana sokongan keluarga saya, terutama ibu saya.
"Saya perlu membuat persediaan dengan teliti kerana ramai orang ternama dan pemimpin negara dijemput untuk majlis perkahwinan ini," katanya, sambil menambah bahawa perkahwinan itu akan menggunakan tema 'Syurga Khayalan'.

[Artis] Pengarah ajak Zeehan teman tidor untuk dapat watak utama

Posted: 13 Jan 2013 10:32 AM PST



























SATU lagi berita yang mengemparkan industri hiburan tanah air menghiasi muka depan akhbar  hari ini. 
Laporan menyebut, seorang artis baharu, Zeehan Husin mendedahkan budaya kotor dunia seni tanah air masih berlak apabila dia dikejutkan dengan permintaan seorang pengarah terkenal untuk menjadi peneman tidur semata-mata bagi mendapatkan watak utama dalam drama arahannya.

Zeehan, 30, yang pernah muncul dalam drama bersiri seperti Pesona Sukma, Nur Kasih, Aku Tak Gila, Lela Manja dan Wanita Coklat itu bagaimanapun menolak permintaan tersebut.

"Saya masih waras. Hingga kini saya tidak lagi ditawarkan berlakon oleh pengarah itu," katanya yang mendakwa, ada artis baharu lain yang dipercayai telah menjadi mangsa pengarah tersebut.

Sementara itu dalam laporan berasingan, Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) menggesa penggiat seni tanah air yang berdaftar di bawahnya supaya segera melaporkan kepada mereka sekiranya pernah diminta habuan seks untuk tindakan termasuk disenaraihitamkan.

Presidennya, Zed Zaidi berkata, mereka yang menjadi mangsa kepada tindakan tidak bermoral segelintir pengarah ataupun penerbit drama dan filem itu perlu memberanikan diri untuk tampil melaporkan kes seumpama itu.

Menurutnya, mangsa boleh melaporkan kes kepada Biro Aduan dan Perundangan Seniman supaya tindakan selanjutnya dapat diambil. Seniman akan merujuk kepada Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) dan Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) bagi menentukan sama ada terdapat ahli mereka yang terlibat.

Menurut Zed, Seniman memerlukan kerjasama semua pihak untuk membendung masalah tersebut yang telah berlarutan begitu lama walaupun hanya melibatkan segelintir pihak. (MD)

Remaja lalui 4 jam detik cemas bersama tahanan lolos di Bukit Mertajam

Posted: 13 Jan 2013 02:32 AM PST



13 Januari 2013
BUKIT MERTAJAM - Seorang remaja yang dijadikan tebusan oleh salah seorang tahanan yang lolos dalam kejadian Isnin lepas melalui detik cemas selama empat jam ketika 'bersama' dengan lelaki itu semalam.

Mohd Khairul Anas Fazli, 20, berkata beliau dipaksa oleh tahanan itu, Mohd Khairulnizam Abdul Rani, 26, untuk membawanya ke beberapa lokasi di sekitar Sungai Bakap dan Bukit Mertajam untuk menemui anggota keluarga dan kenalan lelaki itu.

Menceritakan kejadian itu, katanya dia berada di rumah rakannya di Bukit Indera Muda sekitar 8.30 malam Sabtu sebelum didatangi lelaki berkenaan yang menendang pintu rumah.


"Dia kenal kawan saya, sebab itu dia datang sana (Bukit Indera Muda). Dia datang dalam keadaan agresif dengan bertindak menendang pintu dan sebaik ia dibuka dia masuk bilik air sebelum meminta salah seorang daripada kami hantarkannya ke rumah kakaknya di Sungai Bakap. Bila kami tak mahu, dia ugut nak ambil motosikal saya," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Mohd Khairul berkata Mohd Khairulnizam bertindak menunggang motosikalnya dan membawanya ke Sungai Bakap melalui jalan Bukit Teh di Bukit Mertajam, tetapi dia tidak dapat ingat laluan selepas itu berikutan dikelilingi ladang kelapa sawit.

"Tiba di Sungai Bakap, kakak dia (Mohd Khairulnizam) tiada di rumah. Selepas itu dia bawa saya ke rumah rakannya juga di Sungai Bakap, tetapi rakannya itu juga tak ada. Kemudian dia berpatah balik ke Bukit Teh, melalui Machang Bubok, seterusnya ke rumah rakannya di Bandar Perda dan Bukit Mertajam. Namun mereka juga tiada di rumah.

"Sepanjang perjalanan, macam-macam perkara yang bermain di fikiran. Saya tak berani jerit minta tolong sebab takut dia buat sesuatu yang mungkin mengancam nyawa saya. Tetapi, sebaik tiba di Bukit Mertajam, saya mendapat akal dan minta untuk menunggang motosikal lalu bawanya ke Berapit dan beritahu dia di sana selamat jika hendak bersembunyi," katanya.

Mohd Khairul berkata dia memberanikan diri untuk berbuat demikian selepas melihat lelaki itu seperti terdesak untuk menyembunyikan diri kerana enam hari menjadi buruan polis.

"Saya sengaja buat helah dengan minta dia (Mohd Khairulnizam) main Internet dahulu di kafe Internet (Berapit) sebab nak ambil adik balik kerja dan berjanji untuk datang semula mengambilnya di sana selepas itu. Dia kata tak ada duit dan saya beri dia RM5.

"Sebaik berjaya melepaskan diri, saya terus memecut motosikal ke balai polis (Kubang Semang) dan maklumkan kepada polis dia ada di sana," katanya.

Sementara itu, Muhamad Shafiq Abdul Rahman, 18, berkata salah seorang tahanan iaitu Mohd Farid Akhtar, 24, datang ke kedai bapanya di Kampung Petani, di sini meminta makanan dan minuman sebelum ditahan polis di situ.

Katanya lelaki itu dilihat berjalan kaki seorang diri kira-kira 8.30 malam dalam keadaan tidak bermaya serta tidak memakai kasut sebelum beberapa pelanggan yang ada di situ memanggilnya ke kedai.

"Mereka tidak sangka dia merupakan tahanan yang dicari polis berikutan keadaan fizikalnya berbeza di dalam gambar yang diedarkan.

"Kami hanya tahu dia tahanan selepas dia sendiri minta pelanggan di situ hantarnya ke balai polis berdekatan. Kami telefon polis dan mereka datang 15 minit kemudian. Sebelum itu, mereka (pelanggan) beri dia makan nasi lemak dan minta saya bancuhkan teh 'o' ais kepadanya," katanya.

Muhamad Shafiq berkata lelaki terbabit turut memberitahu rakan tahanannya itu sudah membuat perancangan untuk melarikan diri sejak enam bulan lepas dan merancang akan terus ke negara jiran jika berjaya.

Semalam, polis menahan Mohd Farid Akhtar, 24, ketika meminta makanan di sebuah kedai makan di Kampung Petani, Kubang Semang pada 9 malam, manakala Mohd Shahrimi Mohd Noor, 28, menyerah diri di Pasar Awam Penanti pada 10 malam, sementara Mohd Khairulnizam Abdul Rani, 26, ditahan dalam sebuah kafe Internet di Berapit, Bukit Mertajam di sini pada 1.15 pagi.

Dalam kejadian 9 pagi Isnin, sembilan tahanan yang dalam perjalanan dari Penjara Pulau Pinang ke mahkamah di Butterworth meloloskan diri dengan merampas van polis yang dinaiki selepas memukul dan menolak keluar empat anggota polis pengiring.

Dua daripada mereka berjaya diberkas semula berhampiran van polis itu yang ditinggalkan di Kampung Padang Chempedak, Tasek Gelugor manakala dua lagi ditembak mati setelah cuba melarikan diri dengan sebuah kereta di Kampung Padang Ibu di Bukit Mertajam dekat sini pada Khamis.

Dua tahanan yang ditembak mati ialah Mohd Fairuz Adam, 31, yang dikenali sebagai Joe Mafia dan Mohd Noor Mustafa, 28, juga daripada geng Joe Mafia. - Bernama


Tahanan lolos: Polis ada petunjuk kedudukan 2 lagi diburu

13 Januari 2013
tahanan lolos
Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi menunjukkan dua banduan yang masih bebas selepas menahan tiga banduan awal pagi tadi. - Foto Bernama
TASEK GELUGOR - Polis Pulau Pinang yakin dapat menahan dua lagi tahanan yang masih bebas dalam tempoh terdekat berikutan maklumat menunjukkan mereka dipercayai bersembunyi di sekitar Permatang Pauh.

Ketua Polis negeri Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, dua tahanan itu, Hamzani Harun, 37, dan Hisham Abdul Rahman, 39, masih berada di sekitar kawasan operasi kerana tidak boleh keluar daripada kepungan polis.

Selain itu mereka juga dalam keadaan lemah dan tidak mempunyai kenderaan, katanya.

"Ops Kesan Gelugor masuk hari ketujuh hari ini dan saya yakin kita akan dapat menahan dua tahanan itu dalam tempoh terdekat kerana polis memperoleh maklumat tentang pergerakan mereka.

"Beberapa penduduk kampung juga melihat kelibat mereka di Padang Cempedak malam tadi, bagaimanapun bila polis pergi ke tempat yang dimaksudkan dua tahanan terbabit telah melarikan diri," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau turut meminta kerjasama anggota keluarga dua tahanan itu agar menghubungi pihak polis jika mereka dihubungi atau didatangi dua lelaki terbabit.

"Dua tahanan ini berasal dari Pokok Tambang iaitu dalam kawasan operasi kita dan saya minta kerjasama anggota keluarga mereka agar memaklumkan segera kepada polis jika dihubungi. Saya tahu mereka memang berhubung dengan keluarga," katanya.

Katanya operasi memburu dua tahanan itu turut disertai Ikatan Relawan Rakyat (Rela) dan Skim Rondaan Sukarela (SRS) serta rondaan lebih kerap di sekitar ladang dan hutan dalam kawasan berkenaan.

"Sehingga hari ini operasi itu telah mencapai kejayaan 80 peratus dan saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada masyarakat setempat dan orang ramai yang menyalurkan maklumat sehingga tertangkapnya tiga tahanan semalam," katanya.

Sementara itu, beliau berkata Polis Pulau Pinang akan memastikan Prosedur Operasi Standard (SOP) membawa tahanan dilaksanakan mengikut peraturan yang ditetapkan bagi memastikan kejadian tahanan lolos tidak berulang.

"SOP telah sedia ada dan anggota yang membawa sembilan tahanan pada hari kejadian tidak mengikutnya dan berlaku kecuaian kerana tidak membuat pemeriksaan secara terperinci terhadap tahanan.

"Selain itu mereka (anggota polis terbabit) juga tidak menggunakan kenderaan yang sepatutnya dan selepas ini kita akan pastikan SOP itu dilakukan dengan lebih ketat dan dilaksanakan mengikut peraturan," katanya.

Semalam, polis menahan Mohamad Farid Akhtar, 24, ketika meminta makanan di sebuah kedai makan di Kampung Petani, Kubang Semang pada 9 malam, manakala Mohd Shahrimi Mohd Noor, 28, menyerah diri di Pasar Awam Penanti pada 10 malam, sementara Mohamad Khairulnizam Abdul Rani, 26, ditahan dalam sebuah kafe Internet di Berapit, Bukit Mertajam di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian 9 pagi Isnin, sembilan tahanan yang dalam perjalanan dari Penjara Pulau Pinang ke mahkamah di Butterworth meloloskan diri dengan merampas van polis yang dinaiki selepas memukul dan menolak keluar empat anggota polis pengiring.

Dua daripada mereka berjaya diberkas semula berhampiran van polis itu yang ditinggalkan di Kampung Padang Chempedak, Tasek Gelugor manakala dua lagi ditembak mati setelah cuba melarikan diri dengan sebuah kereta di Kampung Padang Ibu di Bukit Mertajam dekat sini pada Khamis.

Dua tahanan yang ditembak mati ialah Mohd Fairuz Adam, 31, yang dikenali sebagai Joe Mafia dan Mohd Noor Mustafa, 28, juga daripada geng Joe Mafia.- Bernama

Himpunan Kebangkitan Beras Sekampit Najib di Semenyih

Posted: 12 Jan 2013 11:42 PM PST


King Jason Aku Rembat Gambaq Hang



Aku tengok gambar himpunan kebangkitan beras sekampit najib rosmah...orang ramai menyerbu lori yang agih beras.., teringat aku pada gambar gambar rakyat miskin di Eutopia yang kebuluran. Tiap kali misi bantuan makanan sampai, begitulah suasananya..macam kat Semenyih tu. mereka serbu lori yang agih bantuan beras kerana mereka tu miskin, tak ubah macam penduduk di Eutopia atau pelarian Rohingya.

Tapi penduduk penduduk tu warga Malaysia..bernaung bawah kerajaan UMNO BN yang berkuasa sekian lama, tapi masih miskin tak ubah macam penduduk di Africa. Nampak sangat UMNO BN ni hanya layan rakyat macam mereka mereka di Eutophia...hulur bantuan bila mahu perkuda mereka mereka itu.

Kalau gambar serbuan orang ramai ke lori bantuan beras tu di siar di media luar negara, pasti ramai menyangka itu di Africa atau mana mana tempat yang melarat dan miskin.

Megah kah orang orang Semenyih?. Seronok kah Najib dan UMNO BN ?

Tanpa beras, tanpa duit poket dan tanpa makan minum.....ratusan ribu rakyat hadir di Stadium Merdeka. Kalau gua PM Najib..dah lama saya pakai topeng tutup muka...maluuuuu !

Itu pun pencacai UMNO BN nak bermegah lagi?

Nie ha habuannya yang sampai bertolak-tolak bagai.. Himpunan sokong najib atau himpunan beras sekampit.

.
pakat-pakat kalih

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Nak lari mana?!

Posted: 13 Jan 2013 04:35 AM PST


5 haribulan, cerita Najib kena 'stroke' keluar ... dalam masa 2 hari saja selepas cerita itu Najib dengan tangkas dan begitu cepat sekali meng'counter'kan cerita itu menafikanya ...
Jangan dengar khabar angin, saya sihat - Najib

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan khabar angin kononnya beliau diserang strok ringan seperti yang didakwa oleh beberapa blog sejak minggu lalu.
Perdana Menteri dalam nada ceria sebaliknya berkata, beliau sihat dan meminta rakyat Malaysia tidak terpengaruh dengan khabar angin.
"Bursa Malaysia sihat, pasaran bon sihat, pasaran sukuk sihat dan saya juga sihat. Jadi, tolong jangan percaya," katanya sambil disambut dengan tepukan.

Tapi ... cerita dari Deepak towkey karpet pula ...

 Pertama, dakwaan Deepak melibatkan keluarga Najib, yang mana dia mendakwa telah membayar sejumlah wang yang tidak didedahkan untuk campurtangan perdana menteri bagi membolehkannya menjadi satu pihak dalam satu projek kementerian pertahanan pada 2005 yang bernilai RM100 juta sewaktu Najib merupakan menteri pertahanan.

Kedua, hubungkait Deepak dengan kes pembunuhan berprofil tinggi Altantuya.
Katanya, Deepek telah meluahkan kekesalan melibatkan diri dalam rancangan membuatkan penyiasat persendirian P Balasubramaniam membuat Akuan Bersumpah (SD) kedua, menarik balik SD pertama yang mengaitkan Najib dengan warga Mongolia Altantuya. Di dalam satu wawancara Deepak mengatakan yang beliau terlibat dalam kes Bala bagi membantu "keluarga perdana menteri. 

...sampai hari ini dia kunci mulut dia !

dollah yankee -
orang di Selangor pula sampai hari ini tak tahu siapa parti pembangkang di negeri mereka..



Tahniah abang Mat!

Posted: 12 Jan 2013 10:59 PM PST

Tahniah kepada Pengarah HKR#112 Saudara Mat Sabu ...


12 Januari 2013 akan tercatit sejarah yang tersendiri sepertimana 'pokok demokrasi' di Ipoh. 
Ini lah hari dimana rakyat telah bangkit untuk berhadapan dengan kerajaan yang mengamalkan permainan politik yang zalim.

Kematian Ahmad Sarbani, A.Kugan,Teoh Beng Hock,Altantunya Sharibu yang hancur di bom, rasuah kapal selam scorpene yang beratus-ratus juta, Skandal Bank Bumiputera (sampai kena tutup kedai), rantai,beg birkins dan cincin yang sampai dua tiga puluh juta, 40 juta yang dibawa masuk secara haram dari Hong Kong, NFC dengan lembu-lembu dan projek bela lembu dalam kondo, Deepak dan Ketua Wanita umno Selangor dalam projek pusat puspahanas, beratus billion wang yang dibawa keluar secara haram, guna duit dan kemudahan untuk rakyat pada majlis anak nak bertunang dan anak nak konvo. SPR(Suruhanjaya Pilhan Raya) yang dah jadi salah satu umno bahagian,  skandal kamera AES, menyamun harta negara melalui pos malaysia yang diperbadankan, pelabuhan-pelabuhan yang diperbadankan, konsesi lebuhraya, khidmat air yang diswastakan, menyalah gunakan duit petronas untuk jamin keluar individu-individu yang bermasalah dalam perniagaan. 

Kalau nak cerita lagi memang sampai esok pun tak boleh habis ! 

Ini lah harinya dimana rakyat telah bangun dengan suara keramat mereka!

dollah yankee -
semuanya aman dan tiada masalah, jadi betul lah apa orang cakap yang semasa Bersih dulu kekacauan bermula dari kumpulan yang pakai baju kuning tapi pakai but polis ... 

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


#KL112 : Laungan "Merdeka Rakyat" 2013

Posted: 13 Jan 2013 07:53 PM PST

#KL112 : Rakyat Mula Sedar Kelemahan Sistem Negara - Anwar

Posted: 13 Jan 2013 07:52 PM PST

#KL112 : SEJARAH BARU MALAYSIA DARI DUA ZAMAN 1957 - 2013

Posted: 13 Jan 2013 07:45 PM PST









#KL112 : Himpunan KL112 Tidak Sampai 50,000 Peserta + Hapus Kuasa Melayu + Kacau Bilau + Tarik Dana Negara Asing?

Posted: 13 Jan 2013 07:33 PM PST

Video Himpunan KL112 Himpunan KL112 Tidak Sampai 50,000 Peserta + Hapus Kuasa Melayu + Kacau Bilau + Tarik Dana Negara Asing?
Jikalau sebelum ini kita ada mendengar amaran daripada yang dikeluarkan oleh Tengku Adnan Tengku Mansor yang mengatakan Himpunan KL112 ini lebih kepada tindakan Pakatan Rakyat yang tertekan dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Dan yang menariknya lagi, Tengku Adnan ada mengatakan Himpunan KL112 ini sebenarnya lebih kepada nak dapat perhatian pihak asing yang membiayai perjuangan politik Pakatan Rakyat. Sampai begitu sekali? Pihak asing yang bagaimana? Itu kenyataan Setiausaha Agong Umno. Selepas selesai sahaja Ahmad Maslan pula tidak melepas peluang melontarkan pendapat dan pandangannya mengenai Himpunan KL122 kali ini. Apa kata beliau?
  • tidak memberi tekanan kepada Umno dan Barisan Nasional (BN)
  • tiada apa yang perlu dibuktikan penganjur kerana perhimpunan sebelum ini gagal capai matlamat malah ada bertukar menjadi kekacauan.
  • himpunan KL112 dianjurkan untuk menyaingi program Jelajah Janji Ditepati anjuran BN yang berjaya tarik kehadiran ramai rakyat.
Melihat beberapa pandangan yang Ahmad Maslan pernah keluarkan di media termasuklah di LAPORAN BERITA KAMI DI SINI, kami sedikit pun tidak terkejut. Terbaru, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim mendakwa penganjuran Himpunan KL112 akan "melarutkan kuasa" kolektif Melayu, kaum terbesar negara ini. Pandangan kali ini "lebih hebat & menakutkan".
Himpunan Kl112 Rais Himpunan KL112 Tidak Sampai 50,000 Peserta + Hapus Kuasa Melayu + Kacau Bilau + Tarik Dana Negara Asing?
Seperti biasa, kalau anda ada follow Twitter Rais Yatim, adakala bahasa yang dikeluarkan agak puitis. Termasuklah yang di atas ini. Antara Tweet yang dihantarnya di Twitter ada mengandungi amaran dan peringatan khususnya orang Melayu, di mana Himpunan KL112 yang telah selesai diadakan di Stadium Merdeka Sabtu lepas sangat berbahaya. Bahaya yang bagaimana? Ini kerana ia mampu menghapuskan kuasa Melayu di Malaysia. Sampai begitu sekali?
Dan Rais Yatim tidak melepaskan peluang untuk mempersoalkan bilangan peserta yang hadir dalam Himpunan KL112. Jikalau semasa berakhirnya Perhimpunan Bersih 3.0, Rais Yatim ada berkongsi DI SINI di mana anggaran yang diumumkannya hadir tidak sampai 30,000 peserta sahaja. Kali ini, Rais Yatim merasakan Himpunan KL112 tidak sampai 50,000 yang hadir.
P/S : Tidak lupa juga Menteri Pengajian tinggi sempat memberikan amaran kepada kalangan mahasiwa DI SINI dan juga Timbalan Menteri Pelajaran Fuad Zarkashi DI SINI turun memberikan amaran kepada kalangan guru dan pelajar DI SINI yang serta Himpunan KL112! Apa respon balas anda pula?

#KL112 : Himpunan Rakyat Vs Himpunan Beras

Posted: 13 Jan 2013 07:25 PM PST


#KL112 : EDISI SAKIT MATA DAN SAKIT JIWA

Posted: 13 Jan 2013 07:22 PM PST


#KL112 : SIN CHEW DAILY DAN SINAR HARIAN

Posted: 13 Jan 2013 07:18 PM PST


#KL112 Amaran: Tipu PRU, Rakyat Bangkit Humban Kamu

Posted: 13 Jan 2013 06:53 PM PST

#KL112 : Akhbar tonjol sikap berbeza

Posted: 13 Jan 2013 08:21 AM PST

Himpunan Kebangkitan Rakyat yang menarik penyertaan lebih 100,000 orang di Stadium Merdeka dan kawasan sekitarnya semalam merupakan perhimpunan paling besar anjuran pembangkang sejak beberapa lama.
Berbeza dengan perhimpunan besar yang dihalang polis sebelum ini, ia juga merupakan perhimpunan pertama yang berlangsung dengan aman dan lancar.

kl112 coverage 130112 nstIa secara umumnya dilaporkan secara negatif oleh akhbar pro-kerajaan berbahasa Inggeris dan Melayu namun akhbar harian berbahasa Cina memberi laporan yang positif.

Akhbar New Sunday Times melaporkan perhimpunan itu di muka depan dengan tajuk "Memang tak bertanggungjawab" (Simply irresponsible) dan turut menampilkan gambar yang tak berkaitan.

Gambar yang ditonjolkan di ruang paling atas menunjukkan seorang wanita mengintai dari celah pintau kedai – kemungkinan menunjukkan bahawa beliau memandang kumpulan peserta perhimpunan.

Gambar kedua pula menunjukkan sampah yang bertaburan di atas jalan manakala gambar ketiga menunjukkan kanak-kanak berbaju-T kuning terlelap di atas basikal.

Tiada gambar yang menunjukkan suasana perhimpunan di muka depan.

kl112 coverage 130112 starAkhbar Sunday Star pula mengambil sikap lebih neutral dengan tajuk besar "Bebas insiden" (Incident-free).

Laporannya menyatakan tiada kejadian tidak diingini berlaku semasa perhimpunan dan polis turut menjaga keamanan.

Ia turut melaporkan bahawa penganjur melanggar tiga syarat perhimpunan – membawa kanak-kanak, membawa kain provokatif dan menghimpunan lebih 30,000 orang di Stadium Merdeka.

Akhbar itu turut menonjolkan pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat di pentas utama bersama timbalan presiden PAS Mohamad Sabu yang berucap.

Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia menggunakan tajuk utama "Penganjur langgar syarat" dan tajuk kecil "Polis berjaya kawal himpunan pembangkang" di muka depan.

kl112 coverage 130112 utusanDalam intisarinya, akhbar tersebut menyebut polis bertindak dengan "bijaksana" namun peserta melanggar syarat dengan membawa kanak-kanak berusia bawah 15 tahun dan juga "sepanduk menghasut dan boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan".

Ia juga menyebut dakwaan satu blog bahawa peserta dibayar RM200 hingga RM700.

Muka depan itu dihiasi gabungan tiga gambar ibu bapa bersama anak masing-masing dengan kapsyen "Undang bahaya".

Akhbar Berita Harian pula langsung tidak menonjolkan apa-apa berhubung perhimpunan berkenaan di muka depannya.

112 rally newspaper 130113 02 malay and englishSebaliknya, ia hanya menampilkan janji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menyelesaikan krisis air dalam satu perhimpunan di Semenyih.

Gambar menunjukkan Najib bersalaman dengan penyokong juga ditampilkan di muka depannya.

Tajuk besarnya di muka depan hari ini adalah berhubung amaran oleh penasihat Majlis Agama Islam Johor berhubung tindakan membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah "Allah".

#KL112 : Terima kasih PDRM

Posted: 13 Jan 2013 08:20 AM PST

Amin Iskandar@Black

Sehingga saat tulisan ini ditulis, perhimpunan Himpunan Kebangkitan Rakyat atau KL112 yang disokong Pakatan Rakyat (PR) dan badan bukan kerajaan (NGO) berjalan dengan aman.
Angka rasmi dari Polis Di Raja Malaysia (PDRM) pada pukul 2.45 petang melalui akaun Twitter @PDRMsia mengatakan lebih kurang 80,000 orang memenuhi Stadium Merdeka.
Setakat ini janji Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar semasa bertemu dengan penganjur dan pemimpin PR untuk menjadikan Himpunan Kebangkitan Rakyat sebagai "peristiwa bersejarah" masih lagi boleh dipercayai.
Janji pengerusi program KL112 Mohamad Sabu yang juga Timbalan Presiden PAS bahawa perhimpunan akan berjalan dengan aman juga setakat ini masih ditunaikan.
Terasa janggal kerana kali ini masih belum ada gas pemedih mata dan meriam air.
KL112 membuktikan masalah tidak akan timbul jika terdapat kerjasama dari PDRM dan peserta perhimpunan.
Terima kasih harus diucapkan kepada PDRM kerana berani membenarkan perhimpunan aman berlaku dan demokrasi baru buat Malaysia.
Tanpa kerjasama dari PDRM tidak mungkin ini berlaku.
Beberapa orang pemidato dalam Stadium Merdeka sudah mengucapkan terima kasih kepada PDRM.
PDRM layak menerima pujian.
Diharapkan keamanan dapat dikekalkan sehingga tamat KL112.
Sehingga kini, media antarabangsa seperti siaran TV Al-Jazeera masih belum mempunyai berita yang dapat disiarkan kerana perhimpunan berjalan secara aman.
Tidak seperti perhimpunan kita tahun ini dan tahun sebelumnya dimana ianya menjadi perbualan dunia bukan kerana berita yang baik, tetapi berita yang memalukan.

#KL112: Polis mula siasat penganjur

Posted: 13 Jan 2013 08:16 AM PST


KUALA LUMPUR - Polis hari ini membuka kertas siasatan berhubung pelanggaran tiga syarat Himpunan Kebangkitan Rakyat, anjuran Pakatan Rakyat, yang berlangsung di Stadium Merdeka, di sini semalam.
Dipetik Bernama, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zainuddin Ahmad berkata, polis akan menjalankan siasatan berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) serta memanggil beberapa individu.
Melalui rakaman CCTV, polis ada bukti penganjur melanggar syarat yang ditetapkan, katanya ketika dihubungi Bernama, di sini.
Tiga syarat itu ialah larangan membawa kanak-kanak berusia bawah 15 tahun; membawa plakad, sepanduk dan kain rentang berunsur hasutan serta peserta perhimpunan yang melebihi 30,000 orang.
Syarat terbabit adalah antara 27 yang dipersetujui penganjur dan polis, mengikut Seksyen 15 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012.
Mengulas lanjut, Zainuddin berkata, rakaman CCTV antara lain menunjukkan ada ibu bapa membawa anak-anak kecil ke perhimpunan itu yang dianggar polis disertai 45,000 orang.
Penganjur mendakwa lebih 100,000 orang menyertai perhimpunan semalam.
Sementara itu, pemilik stadium, Merdeka Heritage Trust ketika dihubungi Bernama berkata, pihaknya akan mengeluarkan kenyataan berhubung keadaan stadium selepas perhimpuan semalam tidak lama lagi.
Merdeka Heritage Trust merupakan anak syarikat Permodalan Nasional Berhad.

#KL112 : Perarakan Peserta HKR 112

Posted: 13 Jan 2013 08:02 AM PST

#KL112 : TV3 Putar Belit Himpunan Kebangkitan Rakyat 112

Posted: 13 Jan 2013 08:00 AM PST

#KL112 : Himpunan 112 - Your Say

Posted: 13 Jan 2013 07:54 AM PST

#KL112 : Perarakan dari masjid negara ke stadium negara

Posted: 13 Jan 2013 07:51 AM PST

#KL112 : Pakcik ni masih gagah berjalan salute habis

Posted: 13 Jan 2013 07:50 AM PST

#KL112 : Moments of Himpunan 112

Posted: 13 Jan 2013 07:49 AM PST

#KL112 : Di luar stadium ribu ribang anak muda

Posted: 13 Jan 2013 07:47 AM PST

#KL112 : Those Little Moments During Himpunan 112

Posted: 13 Jan 2013 07:42 AM PST

#KL112 : AMARAN TEGAS DAN KERAS DARI RAKYAT!!!!....TIPU PRU, RAKYAT BANGKIT HUMBAN KAMU!!!!!

Posted: 13 Jan 2013 05:07 AM PST



#KL112: Sokongan BN tak terjejas..ha..ha..sekor lagi pengampu yang dah nak dipadamkan..!!!!

Posted: 13 Jan 2013 04:31 AM PST


 #KL112: Tahniah semua! MIRI - Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka anjuran parti pembangkang semalam tidak menghakis sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13, kata Presiden Parti Rakyat
Bersatu Sarawak (SUPP), Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.
  
Beliau berkata, anggaran kehadiran 50,000 hingga 60,000 peserta pada perhimpunan itu tidak boleh dijadikan ukuran tentang sokongan yang diterima pembangkang.
  
"BN tidak perlu takut, apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada Kabinet pada 1998, perhimpunan serupa dihadiri 50,000 hingga 60,000 peserta, tetapi sokongan terhadap BN tidak terjejas," katanya kepada pemberita selepas melawat sebuah rumah kebajikan untuk warga tua kelolaan pihak swasta di sini, menjelang sambutan perayaan Tahun Baharu Cina, di sini hari ini.
  
Chin, yang juga Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air berkata, daripada mengadakan demonstrasi jalanan, adalah lebih baik sekiranya pakatan pembangkang cuba turun padang untuk memberi penjelasan kepada orang ramai tentang kemampuan mereka.
  
Read More / Baca Lagi >>

Himpunan #KL112 hapus kuasa Melayu, kata Rais Yatim...kesian anak yatim nie..!!!!

Posted: 13 Jan 2013 04:28 AM PST


SHAH ALAM - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim mendakwa penganjuran Himpunan Kebangkitan Rakyat di lokasi bersejarah Stadium Merdeka semalam akan "melarutkan kuasa" kolektif Melayu, kaum terbesar negara ini.

"Semua yang dilakukan oleh penunjuk perasaan di Stadium Merdeka tadi (petang semalam) akan melarutkan kuasa kuasa kolektif Melayu," kata beliau dalam mesej Twitter yang ditulis kira-kira 3 jam selepas berakhirnya Himpunan Kebangkitan Rakyat, yang dianjurkan Pakatan Rakyat (PR).

PR menggunakan platform itu menaikkan 'mood' menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang disebut-sebut akan diadakan bila-bila masa dari sekarang.

PRU13 perlu diadakan menjelang akhir April ini.

Malah dalam mesej terdahulu, Rais mempersoalkan rancangan penganjur yang mahu menghimpunkan sejuta orang.

"Mananya yang satu juta nak himpun di stadium tu? 50,000 pun tak smpai," katanya lagi.

Kedua-dua mesej itu menerima kritikan daripada penyokong dan pengikut PR.

Menjawab kritikan itu, pagi ini Rais berkata, "Gunalah medium Twitter ini dengan berhemah. Berhujah secara profesional bukan guna emosi dan pak turut."

#KL112 : Syabas Mohd Sabu

Posted: 13 Jan 2013 04:26 AM PST

Saya masih mahu menulis tentang Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka semalam kerana kejayaannya menarik sejuta rakyat untuk berkumpul di dalam dan di luar Stadium bersejarah itu. Pertamanya saya ingin mengambil kesempatan kepada sahabat saya Hj Mohamad Sabu kerana berjaya mengetuai jawatankuasa yang telah berjaya menyempurnakan himpunan itu dengan begitu berjaya dalam sejarah politik negara.
Tidak juga lengkap jika kita tidak mengucapkan syabas kepada pihak Polis yang telah menjaga keselamatan perhimpunan itu. Keadaan aman ini juga telah membuktikan yang menjaga perhimpunan dengan jujur adalah baik dan menjauhi dari melakukan provokasi seperti yang dilakukan pada perhimpunan-perhimpunan yang terdahulu adalah perkara terpuji dan ia sedikit sebanyak memperbaiki imej PDRM dari kaca mata rakyat bukan sahaja dari dalam negara tetapi juga baik dari segi pandangan masyarakat antarabangsa. .
Saya juga mengucapkan syabas kepada PAS kerana mempunyai unit amal yang sangat berkesan untuk menjaga keselamatan peserta perhimpunan kerana memang di ketahui umum. PAS adalah parti yang begitu berpengalaman yang telah membentuk dan membina unit amalnya yang bekerja dengan jujur dan ikhlas untuk mempastikan perjalanan apa-apa program parti itu berlaku dengan lancar.
Read More / Baca Lagi >>

#KL112 : Instead of brickbats, police praised for restraint at rally

Posted: 13 Jan 2013 04:22 AM PST

The Royal Malaysian Police force earns endless praise from the public and key leaders from both the opposition and BN for exercising restraint during the KL 112 rally yesterday - file pic
KUALA LUMPUR, Jan 13 — In the aftermath of the "KL112" rally, it is the Royal Malaysian Police (PDRM) that has come under the spotlight, earning endless praise from the public and key leaders from both the opposition and Barisan Nasional (BN) for exercising restraint during the event.  Beginning yesterday, PDRM's social network pages were inundated with messages of gratitude from people thanking the force for carrying out their duties well despite the massive 45,000 turnout at Stadium Merdeka for the Himpunan Kebangkitan Rakyat rally.
Twitter user Mohd Aidil Mansor even labelled PDRM as "the best police force in the world", adding to the many other thank you notes from others.
The response was a far cry from the scorn and biting criticism that PDRM received after the violent clashes that plagued previous rallies in the capital.
"Thank you for all your tweets. PDRM appreciates your views, opinions and appreciation," said the official PDRM Twitter account today.
MPs across the political divide also expressed their gratitude over the handling of the event, with Home Minister Datuk Seri Hishamuddin Hussein giving full credit to Inspector-General of Police (IGP) Tan Sri Ismail Omar and his team.
"So many people are appreciating the role of PDRM in tackling the rally yesterday. Kudos and congratulations to all the police force!" Prime Minister Datuk Seri Najib Razak tweeted today.
"Previously, after every rally, the police will (only) be tired, hungry and thirsty like us. Now they also smile like us," PAS' MP for Shah Alam Khalid Samad tweeted.
Read More / Baca Lagi >>

HISHAM MUST APOLOGIZE & RESIGN: The people at peaceful rally have proved you wrong - Gobind

Posted: 13 Jan 2013 04:20 AM PST

Tens of thousands of Malaysians gathered today at Stadium Merdeka. Contrary to what the Minister of Home Affairs would like to believe, there was no unrest, no chaos and no violence which would go down in history to yet again mark this day with the likes of earlier demonstrations in the city.
HISHAM MUST APOLOGIZE & RESIGN: The people at peaceful rally have proved you wrong - GobindThe police were not required to assemble in thousands in the city. They did not have to stand in line in the sun up against their own fellow Malaysian's. The water canons didn't have to be used. Not only that, there were no arrests. There was no make shift police station specifically set up to house the thousands of people arrested. There was no need for the police to send out teams of investigating officers who would need to work tirelessly taking down statements from all those arrested.
There was also no need for lawyers to be lined up outside these stations all night waiting for access to those detained. There was no need for the families of those detained to worry about their safety not knowing their whereabouts or what was to happen to them next.
There were no incidents in which anyone was injured. There was no overturning of cars, no scenes of persons being shot at by water canons or running in fear or being chased or beaten by the police.
There were no scenes of people, old or young, drenched with chemically laced water, with their eyes swollen, having difficulties breathing. There were no reported incidents of people dying on the streets.
All in all there are no news reports published to the rest of the world wherein we the people of Malaysia are depicted as criminals who run riot in our own country in need of attack from our own police.
There are no scenes of drenched streets, closed businesses and destruction of public property.
The people have proved Hisham wrong
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT