Sabtu, 9 November 2013

dollah yankee

dollah yankee


Guan Eng terbaikk! Khalid Ibrahim pun terbaikk!!

Posted: 09 Nov 2013 04:57 PM PST

Kerajaan Negeri Penang dah pun buat projek ini sejak ambil alih kerajaan negeri, tapi cuma sekali 'payment' sahaja. Tapi kelebihan nya ialah bila mati pun dapat duit.
Dan projek dari Khalid Ibrahim ini gurkah-gurkah politik di'port' nampak lebih baik. Olih itu gurkah-gurkah ini nak sarankan supaya  Guan Eng lawan Khalid Ibrahim dengan meng'improved'kan lagi projek anak emas mereka.

TAWAS atau Tabung Warisan Anak Selangor. Setiap anak yang baru lahir akan mendapat pelaburan percuma sebanyak RM 100. Dan apabila anak tadi genap usianya 18 tahun, dia akan mendapat RM 1,500.

Kaunter TAWAS ada dimana-mana, supermarket, kilang-kilang, dan tempat-tempat yang strategik yang membolehkan orang ramai menjumpainya dan mendaftarkan bayi mereka.

Apa yang malang ialah Kementerian Kesihatan telah bermain politik 'haram-jadah' bila permintaan TAWAS untuk membuka kaunter di Hospital-hospital kerajaan BN/umno telah ditolak. Ini lah dia perjuangan kerajaan BN/umno...benda-benda yang baik untuk rakyat akan ditolak, tapi kalau bab nak men'cekik' rakyat, nak bagi rakyat mamposs mereka lah numero uno.

'Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih', itu yang diperaktikkan oleh kerajaan PR Selangor, biarpun tidak mendapat kerjasama dari kementerian kesihatan untuk membuka kaunter TAWAS di hospital-hospital, mereka telah menubuhkan satu 'team' yang akan keluar untuk bertemu dengan rakyat secara langsung bagi menyalurkan bantuan TAWAS itu. Disamping itu wakil-wakil masyarakat juga akan turut memainkan peranan mereka untuk menyalurkan bantuan TAWAS itu.

dollah yankee -
Dua-dua pun terbaikkkk!!!


Bila pihak yang berkuasa 'Halai-Balai' macam p*k*mak!

Posted: 09 Nov 2013 02:29 AM PST

Di Singapura, kalau sesiapa yang nak jadi 'guard' terpaksa melalui tapisan dan terpaksa di interview olih pihak CID. Tak ada masalah, bukan setakat CID,kalau Ketua Polis nak interview sekalipun ada orang sanggup sebab gaji 'pak guard' disana berkali-kali lipat dari di sini.

Selepas kejadian rompak dan bunuh di AM Bank olih 'musibat' diatas, pakat-pakat kalut semua orang. Polis, KDN, Imigresen, Jabatan Pendaftaran dan lain-lain lagi terpaksa kerja 'over time'.

Patutkah kita semua menyalahkan syarikat-syarikat kawalan keselamatan dalam perkara memproses atau menapis pemohon-pemohon yang memohon nak jadi 'guard'? Sebab ada sumber maklumat kata proses menapis pemohon yang nak jadi 'guard' boleh dilakukan melalui on-line, tak perlu pun bawa 'guard' ini ke balai polis. Kah..Kah..Kah.. nak tapis macam mana kalau melalui on-line?

Kalau ditanya pada gurkah-gurkah politik di'port' tentang perkara 'guard' ini, mereka berpendapat mulai hari ini atau semenjak 3 kejadian dalam masa seminggu yang menyaksikan 'guard' sendiri yang samun tempat yang dikawal/dijaga mereka, syarikat-syarikat kawalan keselamatan yang ada menggaji 'guard-guard', tak kira lah orang tempatan atau orang pendatang asing, majikan hendak lah melakukan tapisan yang menyeluruh dan terperinci terhadap 'guard-guard' yang ada dalam syarikat mereka untuk mengembalikan semula keyakinan dan kepercayaan terhadap syarikat-syarikat kawalan keselamatan atau sebelum ada lagi 'nasi yang jadi bubur'.

Dan kepada KDN pula selaku pihak yang mengeluarkan lesen jangan lah mem'praktik 2 buku undang-undang, KDN perlu adil. Mana-mana syarikat kawalan keselamatan yang didapati ada menggaji 'guard-guard' pendatang haram, dakwa lah mereka di mahkamah, tarik balik lesen mereka. Jangan tutup sebelah mata kalau tuan punya syarikat-syarikat keselamatan tu terdiri dari orang-orang umno atau bekas-bekas 'big-shot' dalam polis atau tentera.

Nak lagi elok, bayar gaji tinggi sikit dekat orang-orang tempatan yang memohon nak jadi 'guard'. Jangan bayar 'ciput' lepas tu suruh kawan tu kerja sampai tiga belas empat belas jam satu hari, sampai tiga puluh hari 'non-stop'. Cuti tak dak, rehat tak dak. Adik beradik mati pun tak boleh nak melawat sebab kena kerja. Jangan buat 'stail' ada kerja ada gaji. EPF potong tapi tak masuk, SOCSO potong tapi tak carum, bila jadi apa-apa majikan cuma bagi 200 ringgit sebagai saguhati. Saguhatu puki-mak hangpa!!!

dollah yankee -
Dalam bercerita tentang 'Pak Guard' ni... hanya 'Pak Guard' yang kena maki maki dengan bini Mat Yo saja yang cukup 'famous'. 'Famous' hanya dalam satu malam. Semua orang yang jumpa dengan dia, semua orang nak tangkap gambar. Sampai dah di-'offer' jadi bintang pilim.. Kah..Kah..Kah...


Tiada ulasan: