Sabtu, 5 Oktober 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Setiap calon dan Ahli PAS Boleh Berkempen - Asmuni Awi

Posted: 05 Oct 2013 09:00 AM PDT

Sewaktu PAS Kawasan Gopeng mengadakan mesyuarat agongnya dua minggu lepas, tiga tokoh parti telah dijemput untuk menyampaikan ucapan sebelum mesyuarat dimulakan. 

Mereka ialah, AJK PAS Pusat, Hj Mahfudz Omar, PJ Perak, Ust Bakar Hussein dan Ketua Penerangan PAS Perak, Dr Ahmad Nuri Endut.

 Salah seorang dari mereka yang berucap dimajlis itu, ada mengatakan bahawa "Dalam PAS ini jangan ada yang berkempen-kempen untuk meminta jawatan. Kalau ada yang berbuat begitu, insya'Allah orang itu akan kalah!" 

"Jawatan itu adalah amanah, jika tidak ditunaikan boleh bawa bala di akhirat kelak….," tambahnya lagi. 

 Lebih kurang begitulah peringatan dari sipolan itu. Memang baguslah cakap macam begitu….kerana yang cakap itu pun sudah ada juga jawatan…. Aku hanya senyum-senyum sahaja…

 Aku tumpang gembira apabila baru-baru ini, Pengerusi Lajnah Undang-undang PAS Pusat, Asmuni Awi mengumumkan mengenai Peraturan dan Tatacara Pemilihan menjelang Muktamar Tahunan PAS ke-59 November ini.

 Menurutnya peraturan tersebut adalah di bawah Fasal 85 Perlembagaan PAS Pindaan 2011. 

 Asmuni telah menjelaskan serba sedikit mengenai etika kempen. Bahawa setiap calon atau ahli PAS BOLEH BERKEMPEN, tetapi mengikut peraturan yang ditetapkan :

 1. Calon hanya boleh promosikan dirinya sahaja. Dia tak boleh perlekehkan  orang lain khususnya pihak lawan.

 2. Dia boleh jelaskan wawasannya dan apa yang akan dia buat kalau dia menang. 

 3. Calon itu juga tak boleh menyalahgunakan kedudukannya.

 4. Setiap calon tidak boleh membeli undi.

 5. Setiap calon tidak boleh bertindak menyalahi disiplin parti seperti yang telah ditetapkan. Kalian boleh rujuk di sini

Ternyata apa yang diucapkan oleh sipolan yang kononnya didalam PAS adalah dilarang untuk berkempen secara terbuka adalah perkara yang tidak benar.Kontra dengan apa yang Asmuni nyatakan diatas itu.

 Memang kebanyakan ahli-ahli PAS sendiri tidak berapa faham mengenai melobi sesuatu jawatan itu sebenarnya dibolehkan dalam Islam.

 Korang nak jadi Imam atau Kadhi misalnya, sudah tentu perlu mengisi borang permohonan. Kena menyatakan kelulusan dan sebagainya.Kemudian kena hadiri sessi temuduga atau ujian bagai….Kalau korang tak isi borang atau memohon jawatan, alamat jadi penganggurlah sampai ke mati....Ha! ha! ha!

Sebenarnya, asal di dalam sistem siyasah Islam, individu dilarang merebut jawatan kepimpinan umat atau memintanya, namun perkara tersebut dikecuali disebabkan darurat atau tuntutan yang amat sangat daripada sesuatu keadaan.

 Al-Imam al-Mawardi (meninggal 450H) di dalam Al-Ahkam as-Sultaniyyah menyebut bahawa adakalanya meminta jawatan memperolehi pahala sekiranya tujuan untuk menegakkan kebenaran dan dibimbangi orang yang tidak layak mendapat tempat tersebut 

 Pendapat al-Mawardi ini bersesuaian dengan sabda Nabi s.a.w. di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud : Maksudnya: Sesiapa yang meminta jawatan qadhi muslimin sehingga dia memperolehinya kemudian keadilannya mengatasi kezalimannya maka baginya syurga. 

 Nabi Yusuf a.s. sendiri telah meminta jawatan dalam kerajaan Mesir, katanya:

 Yusuf berkata: "Jadikanlah daku pengurus perbendaharaan hasil bumi (Mesir); sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya.Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; ia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat kebaikan. ( Surah Yusuf 55-56)

 Kata al-Qurtubi: "Sesungguhnya Yusuf a.s. hanya meminta kuasa setelah dia mengetahui bahawa tiada sesiapa yang setanding dengannya, yang dapat melaksanakan keadilan, islah dan menyampaikan hak-hak fakir miskin. Dia melihat yang demikian itu adalah fardu `ain bagi dirinya, kerana tiada siapa lagi selain dia. 

 Demikian juga hukumnya pada hari ini.Sekiranya seseorang insan tahu mengenai dirinya, bahawa dia dapat menegakkan kebenaran dalam kehakiman dan hisbah, sementara tiada seseorang pun yang sesuai dan setanding dengannya maka jawatan itu fardu `ain ke atas dirinya.

 Wajib dia mengendali dan memintanya. Dia juga hendaklah memberitahu sifat-sifatnya yang melayakkan memperolehi jawatan tersebut iaitu ilmunya, kemampuannya dan lain-lain."

 Namun pendekatan kempen yang dibuat sesetengah ahli dan pemimpin PAS bagi menghadapi Muktamar ke-59 November ini adalah diluar adab dan kesopanan dengan cara menyerang dan memburuk-burukan  pihak yang tidak dipersetujui.

 Malah ada di kalangan pimpinan dan ahli PAS yang menyatakan bahawa orang ini layak memimpin, orang ini tidak layak,orang ini faqeh, orang itu tidak; malah label seperti Liberal, Syiah dan Erdorgen juga diberikan kepada kepimpinan parti.Apa kata perwakilan dan tindakan Badan Disiplin parti nanti?

Rupa-rupanya PAS Menyesal Memilih Mat Sabu ...

Posted: 04 Oct 2013 06:02 PM PDT

Muktamar PAS bulan November ini pasti akan menarik kerana bakal menyaksikan penyingkiran Haji Mohd Sabu dari jawatannya sekarang sebagai Timbalan Presiden PAS.

 Multaqa Dewan Ulama PAS baru-baru ini seolah-olah mahu memberitahu seluruh ahli-ahli PAS bahawa pemilihan Mohd Sabu sebagai Timbalan Presiden pada Muktamar lalu yang menewaskan penyandangnya dari kalangan Ulamak iaitu Nasharudin Mat Isa adalah satu kesilapan besar yang perlu ditebus kembali dan diperbetulkan semula pada muktamar yang akan datang ini. 

 "Timbalan presiden PAS sekarang, Mohamad Sabu adalah seorang pemimpin yang hebat. Cuma barangkali yang kurang adalah faqeh (mendalam) soal agama."

Begitulah antara ayat kempen Dewan Ulamak PAS yang mahukan Timbalan Presiden diisi dari kalangan ulamak;(sebagaimana sebelumnya?)

"Kita mencadangkan sahaja, maka dia (Mohamad Sabu) tidak perlu rasa hati dengan resolusi kami," katanya di sini

 Saya tidak bertujuan untuk mengulas lanjut kenyataannya itu. Cuma sebagaimana yang saya katakan tadi, saya melihat lebih tertarik kepada penyingkiran Mohd Sabu itu nanti.

 Siapakah 'fuqahak' yang bakal mewakili Ulama dalam usaha penyingkiran tersebut? Ada dua tokoh yang disebut-sebut bakal digunakan iaitu Nik Amar atau Tuan Ibrahim?

 Kedua-dua tokoh tersebut memang hebat dan mempunyai pengaruh yang kuat. Kedua-duanya pula amat 'faqeh'.

 Berbanding dengan Mohd Sabu yang pernah dituduh sebagai seorang kominis ketika cuba membela pejuang tulin kemerdekaan negara, Mat Indera dan dituduh sebagai Syiah tanpa bukti yang jelas, siapalah Mohd Sabu kalau nak dibandingkan dengan mereka berdua ini? 

Walaupun begitu, Mohd Sabu dilihat boleh merentasi hubungan antara kaum dan parti dalam Pakatan Rakyat.Beliau merupakan aktivis parti yang cukup berpengalaman dan rajin keluar masuk penjara!

 Berbalik kepada dua tokoh ulama tadi, saya lebih melihat peluang Tuan Ibrahim adalah lebih menonjol. Mohd Sabu boleh 'jalan' kalau berdepan satu lawan satu dengan Tuan Ibrahim!Nik Amar lebih bersifat 'underdog' sahaja jika mencabar Mohd Sabu.

Tuan Ibrahim dilihat boleh diterima oleh mana-mana pihak didalam PAS.Inilah kelebihan yang ada kepadanya.Malah beliau lebih layak menjadi Presiden PAS menggantikan Haji Hadi.

 Haji Hadi sepatutnya bersara dengan hormatnya selaku presiden kerana telah dilihat acap kali melakukan perkara yang kontraversi kebelakangan ini.

Isu Kota Damansara adalah salah satu daripadanya. Menuduh orang secara melulu kononnya menjual filkuda dan kominis adalah tuduhan berat.Sebagai manusia yang faqeh, Haji Hadi tahu risiko dan hukumnya tetapi kenapa sehingga kini belum ada kenyataan 'maaf' daripadanya.

Ramai yang masih menunggukan tindakannya itu sebagai tanda rendah diri bahawa Ulama bukan maksom; bahawa ulamak pun tidak terlepas dari membuat kesilapan tetapi segera beristighfar setelah menyedarinya. Kesalahan dengan Allah, minta ampun dengan Allah.Kesalahan dengan manusia, kenalah minta ampun dari manusia...Beliau harus melakukannya secara terbuka kerana tuduhan yang dibuatnya itu tersebar luas di media elektronik.

Khabarnya di sini ada orang-orang penting PAS sendiri tidak percaya kepada Presiden PAS. Tetapi yang menghairankan, kenapa Ulamak hanya nampak Mohamad Sabu perlu disingkirkan walaupun ulamak menganggap beliau "Seorang pemimpin yang hebat. Cuma barangkali yang kurang adalah faqeh" , tetapi tidak Haji Hadi, walaupun faqeh, tetapi dot, dot, dot ?

Tiada ulasan: