Isnin, 9 September 2013

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Kecewa Isteri Tiada Dara, Lelaki Perkosa 2 Anak Saudara

Posted: 09 Sep 2013 05:00 AM PDT



[HM] Asuruan: Polis semalam menangkap seorang lelaki yang memperkosa anak saudara isterinya berulang kali sejak empat tahun lalu.

Ketika disoal siasat mengenai tindakannya itu, buruh ladang berkenaan berkata, dia bertindak demikian sebagai membalas dendam terhadap isterinya yang sudah tidak mempunyai dara apabila mereka berkahwin.

"Saya dendam keluarga isteri saya kerana dia bukan lagi perawan ketika saya mengahwininya," kata seorang anggota polis memetik kata-kata lelaki terbabit. 

Menurut polis, kedua-dua mangsa berusia 14 dan 17 tahun ketika mula diperkosa. Selain mengancam membunuh kedua-dua mangsa jika mereka mendedahkan perbuatannya, lelaki itu juga mengugut akan menyebarkan video pemerkosaannya ke atas mereka yang dirakam menerusi telefon bimbitnya.

Jurucakap polis Pasuruan AKP Supriyono Kamis berkata, lelaki itu memperkosa mangsa pada siang hari ketika ibu bapa mereka keluar bekerja.

Perbuatannya hanya terbongkar selepas mangsa memberitahu ibu bapa mereka mengenainya minggu lalu.

Menurut Supriyono, tertuduh berdepan dengan hukuman penjara 15 tahun jika sabit kesalahan. - 9/9/13



[PANAS] Kes Altantuya: KPN Kata Tiada Siasatan Baharu, Hormati Keputusan Mahkamah

Posted: 09 Sep 2013 01:40 AM PDT


IGP: Tiada siasatan baru kes bunuh Altantuya

[MK] Ketua polis negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis tidak akan menjalankan siasatan baru ke atas kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu.

"Saya rasa tidak perlu, Kenapa kita perlu jalankan siasatan baru?," kata Khalid dalam satu sidang media hari ini.

"Semua orang perlu hormati keputusan mahkamah," katanya.

Mahkamah Rayuan pada 23 Ogos lalu membebaskan dua pegawai polis yang didakwa membunuh Altantuya dan meletupkan mayat wanita tersebut. - 9/9/13





Isu Harga Rumah: Ku Nan Kata Jangan Merungut!

Posted: 09 Sep 2013 12:00 AM PDT


Ku Nan: Jangan Beli Hartanah Jika Rasa Pemaju Menipu

Putrajaya hari ini berkata, mereka yang merungut berkenaan kenaikan harga hartanah tidak perlu membelinya jika berasakan pemaju menaikkan harga hartanah sesuka hati, kata Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (gambar).

Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata, harga rumah ditentukan oleh pasaran dan orang ramai harus berhenti merungut.

"Kamu semua merungut. Semua harga naik sedih dan nak hidup yang senang … kadang-kala kita perlu bayar untuk menikmati semua ini," katanya kepada pemberita pada sidang media hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan persatuan pemaju ekoran kenaikan harga bahan api sebanyak 20 sen seliter yang dijangka memberi kesan kepada harga rumah sehingga 10 peratus. - 9 September, 2013.


P/s: Sebelum PRU13, beranikah Ku Nan bersuara begini?

Bagi yang mengharapkan Kerajaan BN mengawal harga rumah, saya ucapkan takziah. Selama ini pun harga rumah naik mencanak tanpa dapat dikawal oleh Kerajaan BN.

Bagi yang mencari rumah dan sudah menjumpainya, cepat-cepat membelinya sebelum harga rumah itu dinaikkan oleh pemaju!


Pengantin Kanak-kanak Bersuamikan Lelaki Ganas Meninggal Dunia

Posted: 08 Sep 2013 10:22 PM PDT

Sekadar hiasan.



Menurut berita di atas, kanak-kanak malang berusia 8 tahun itu dikahwinkan dengan lelaki lima kali lebih tua daripada usianya. 

Kanak-kanak itu meninggal dunia selepas melalui malam pertama yang amat kejam dan mengerikan. Menurut laporan di atas, mangsa mengalami kecederaan dalaman yang serius dan kemaluannya koyak teruk.

Pelbagai pihak menggesa lelaki gila seks serta keluarga kanak-kanak malang itu dikenakan tindakan undang-undang. -DCM


P/s: Gila kejam. Lahanat!

Kejadian seumpama ini sudah banyak kali berlaku di Timur Tengah.




Awas, Penyegar Udara Kenderaan Boleh Rosakkan Organ Dalaman

Posted: 08 Sep 2013 08:46 PM PDT



[Mstar] PETALING JAYA: Penyegar udara yang sering diletakkan di dalam kereta kita ataupun di rumah mungkin berbau nyaman tetapi ia boleh mendatangkan kemudaratan tanpa kita sedari.

Enam produk penyegar udara yang biasa digunakan yang ditemui di pasar raya dan kedai di seluruh negara telah diuji oleh sekumpulan pengguna, mengandungi empat bahan kimia berbahaya iaitu - toluena, benzena, formaldehid dan phthalates.

Kesemua produk didapati mengandungi salah satu daripada bahan kimia terbabit pada paras tertinggi dengan phthalates - bahan mengganggu sistem endokrin (EDS) - terkandung dalam empat daripada enam produk tersebut.

Pendedahan dalam tempoh yang lama kepada EDS boleh menjejaskan sistem imun dan otak.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pengguna-pengguna Standard Malaysia, Ratna Devi Nadarajan yang menjalan ujian itu, EDS boleh menyebabkan lelaki berkelakuan lebih feminin dan sebaliknya.

"Ia juga boleh membantutkan perkembangan organ-organ penting dan menyebabkan keguguran. Tahap kerosakan, bagaimanapun, bergantung kepada kesihatan individu, dengan wanita hamil dan kanak-kanak berdepan risiko tinggi," katanya.

Ratna berkata sesetengah penyegar udara ditemui mengandungi campuran beberapa jenis phthalates yang jauh lebih berbahaya.

Dua daripada penyegar udara ditemui mengandungi toluena yang boleh merosakkan hati, buah pinggang dan otak jika terdedah terlalu lama kepada produk itu.

Persatuan itu turut menemui penyegar udara buatan tempatan mengandungi bahan kimia yang tinggi iaitu toluena dan tiga jenis phthalates.

Ratna menjelaskan kebanyakan orang di luar sana terutama di kawasan bandar menghabiskan beberapa jam dalam kereta setiap hari, menghidu bahan kimia dari penyegar udara itu.

"Sekurang-kurangnya, bahan kimia ini boleh menyebabkan sakit kepala, loya dan kemurungan," katanya.

Apabila berada dalam persekitaran yang terhad seperti di dalam kereta dengan udara segar yang amat sedikit, beliau berkata bahan kimia itu lebih berbahaya.

Ratna berkata mereka masih menunggu data mengenai had dan praturan penyegar udara dari pengawal selia tempatan serta negara-negara lain untuk melakukan perbandingan.

Beliau menasihatkan para pengguna untuk mengelakkan penggunaan penyegar udara terlalu kerap dan memilih pengudaraan secara semula jadi dan mementingkan kebersihan di rumah. Ratna mencadangkan alternatif semula jadi seperti daun pandan, serai dan arang. -9/9/13

Harga Minyak Malaysia Naik Tidak Sejajar dengan Harga Minyak Mentah

Posted: 08 Sep 2013 04:30 PM PDT


[HD] KUALA LUMPUR: Kenaikan terbaru harga minyak disifatkan tidak sejajar dengan trend kenaikan harga minyak mentah sejak dua tahun lalu sekiranya benar harga kenaikan ditentukan oleh harga pasaran.

Malah, kuota pengeluaran Pertubuhan Negera Pengeluar Minyak (OPEC) juga tidak menunjukkan sebarang perubahan yang mengekalkan kuota pengeluaran kepada 30 juta tong sehari dan ianya ke dilihatkal sejak dua tahun lalu.

Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat (PPP), Dr. Dzulkefly Ahmad berkata ini ditambah dengan pengeluaran Shale Oil yang semakin meningkat dari Amerika Syarikat yang kini mengeluarkan tujuh juta tong sehari dari simpanan Shale Oil.

"Kadar pengeluaran ini dilaporkan akan terus meningkat ke sembilan juta tong sehari dalam tempoh terdekat. Sebagai pengimpot dan pengguna minyak terbesar dunia, sudah pasti ini akan menstabilkan lagi pasaran minyak dunia lantas harga minyak pasti lebih mapan," kata beliau kepada Harakahdaily.

"Justeru, berdasarkan fakta ini, maka tidak logik Malaysia menaikkan harga minyak kerana tidak wujud suasana tekanan pasaran. Sebaliknya, tindakan kerajaan BN ini didorong bagi menampung perbelanjaan kerajaan yang semakin meruncing akibat pembaziran pada pilihan raya umum lalu," tegas Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat itu.

Malah, tambah beliau, beban hutang kerajaan yang semakin parah juga menyebabkan kerajaan bertindak menaikkan harga minyak dengan alasan rasionalisasi dan pengurangan subsidi.

Minggu lalu, kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak RM0.20 seliter, kemudian sehari selepas itu harga RON97 dinaikkan RM0.15 seliter tanpa sebarang pengumuman awal.

Kenaikan harga minyak itu menimulkan pelbagai reaksi, khususnya yang melahirkan kebimbangan terhadap bebanan yang terpaksa dihadapi ekoran kenaikan tersebut. -8/9/13

Tiada ulasan: