Isnin, 9 September 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


MENURUT SCRIPT: Terimalah pembebasan pengawal peribadi Najib dari pembunuhan Altantuya - KPN

Posted: 09 Sep 2013 09:00 AM PDT

KUALA LUMPUR - Ia kelihatan seperti skrip pembunuhan Altantuya yang pernah pembangkang Malaysia beri amaran mengenainya sudah mula terungkap mengikut perancangan.

 Ketua Polis Khalid Abu Bakar telah menggesa negara ini untuk menerima keputusan Mahkamah Rayuan yang membebaskan kedua-dua bekas pengawal peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor daripada tuduhan membunuh.

 "Saya rasa ia tidak perlu. Mengapa kita perlu menjalankan penyiasatan yang baru? "Malaysiakini melaporkan Khalid sebagai berkata pada sidang akhbar hari ini.

 "Semua orang perlu menghormati keputusan mahkamah."

 Penutupan besar-besaran

 Bulan lepas, kedua-dua bekas pengawal peribadi Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor dibebaskan selepas keputusan mengejut oleh hakim-hakim Mahkamah Rayuan, yang menyatakan bahawa siasatan polis tidak memuaskan dan pendakwaan dipersoalkan sebagai asas untuk membuat keputusan mereka.

 Hakim-hakim juga mendapati kegagalan Pejabat Peguam Negara untuk memanggil pegawai pembantu Najib , Musa Safir sebagai saksi menjadi kecacatan asas.

 "Ini bermakna dunia termasuk Mongolia perlu menerima hakikat bahawa tidak ada pembunuh dalam kes pembunuhan Altantuya. Kerajaan Malaysia akan menjadi stok ketawa masyarakat antarabangsa. Di tengah-tengah majoriti rakyat Malaysia, urusan keseluruhan hanyalah penutupan besar-besaran untuk melindungi Perdana Menteri, keluarga dan kawan-kawan, "Ahli Parlimen Pembangkang untuk Batu Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

 Jangan berlagak bisu, anda juga seorang peguam 

 Seorang lagi ahli parlimen pembangkang Sivarasa Rasiah membidas Khalid kerana "tidak bertanggungjawab". 

 Menurut Siva, Khalid adalah seorang peguam terlatih dan perlu memahami penghakiman yang dikeluarkan oleh Mahkamah Rayuan.

 "Jika beliau adalah seorang Ketua Polis Negara yang bertanggungjawab, dia sepatutnya merta melancarkan siasatan baru tentang mengapa Musa Safiri tidak dipanggil sebagai saksi, apa peranan Musa, apakah skop penglibatan beliau dalam pembunuhan itu diberikan bahawa Musa telah ditunjukkan kepada menjadi orang yang telah memperkenalkan pengawal peribadi Najib ke sekutunya Razak Baginda dan Altantuya telah diambil dari rumah Razak Baginda dengan dua pengawal peribadi pada malam pembunuhan itu, "Siva memberitahu Malaysia Chronicle.

 Menurut Siva, yang juga Ahli Parlimen Subang, komen polis atas yang disahkan syak wasangka bahawa pelbagai agensi kini bertindak mengikut "skrip" yang ditulis oleh penasihat Najib supaya akhirnya meletakkan penutup pada skandal rasuah dan pembunuhan yang telah mantap kedua-dua Perdana Menteri dan isterinya sejak pembunuhan yang indah warganegara Mongolia telah melanda tajuk-tajuk utama pada 2000-an pertengahan.

 Altantuya 28 tahun ketika itu, dikhabarkan adalah bekas kekasih Najib, dibunuh dalam hutan belukar di Selangor pada tahun 2006. Mahkamah Tinggi telah mendapati bekas pengawal peribadi Najib, Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar bersalah menembak beliau dua kali di kepala dan kemudian meletup tubuhnya dengan bahan letupan C4 gred tentera.

 Kedua-duanya dijatuhi hukuman digantung pada 2009 tetapi rayuan mereka ditangguhkan, dengan ramai pengkritik mendakwa bahawa ini adalah sengaja dan bertujuan untuk memintas pilihan raya umum baru-baru ini membuat kesimpulan untuk mengelakkan sebarang rasa tidak puas hati pengundi dengan pentadbiran Najib ke atas dakwaan pembunuhan menutup up.

 Pengakuan, namun mereka telah dibebaskan!

 Dalam dokumen dan kenyataan kepada pihak polis mereka, Sirul telah mengaku membunuh Altantuya dan juga menerima bayaran untuk itu. Walau bagaimanapun, dengan pembebasan bulan lepas, media arus perdana yang dikawal oleh kerajaan Najib nampaknya telah berusaha untuk memulihkan imej mereka, menggambarkan pasangan pembunuh itu telah bertaubat, beralih kepada Islam untuk keselesaan semasa 7 tahun penahanan mereka.

 Di tengah-tengah kritikan panas dari dalam dan luar Malaysia, Peguam Negara Gani Patail dengan segera untuk mengumumkan bahawa dia telah memfailkan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan - mahkamah tertinggi Malaysia - terhadap keputusan mahkamah Rayuan.

 Beliau menafikan pernah cuai dalam pendakwaan terhadap Azilah dan Sirul tetapi ia adalah jelas bahawa majoriti orang-orang yang telah mengikuti kes itu percaya bahawa 'kesilapan' pejabat Peguam Negara itu telah dibuat semasa perbicaraan pembunuhan itu adalah sengaja dan bertujuan untuk menghasilkan suatu pembebasan dari mahkamah Rayuan. Terlalu ketara, apabila Gani telah membuat kecoh memfailkan rayuan itu, dia tidak memohon waran tangkap dari Mahkamah Persekutuan terhadap kedua pembunuh itu sementara menunggu pendengaran rayuan itu.

 "Jika AG adalah ikhlas, mesti ada 2 tindakan. Fail rayuan kepada Mahkamah Persekutuan. Kemudian mendapatkan waran tangkap bagi menahan kedua-duanya sekali lagi sehingga pendengaran yang baru. Kami mendengar rayuan itu difailkan tetapi mengapa tidak tangkap, "kata Siva.

 "Adakah AG bertanggungjawab jika Sirul dan Azilah melarikan diri dan tidak menghadiri perbicaraan Mahkamah Persekutuan? Adakah ini sebahagian daripada skrip? Mengapa Gani dan Khalid bertindak seperti bintang utama dalam produksi Najib ini? Kami akan menuntut bahawa AG membuat pengumuman awam sama ada dia telah memfailkan untuk suatu perintah penangkapan, jika tidak ada, hanya ada satu kesimpulan sahaja ~ adalah bertujuan untuk Azilah dan Sirul berjalan bebas dan mudah hilang."

Bahawa Ketua Polis Negara berkata tidak ada keperluan untuk siasatan juga menunjukkan bahawa Ketua Audit Negara telah tidak dimaklumkan mengenai apa-apa yang bergerak seperti semula menangkap kedua-duanya. Dalam erti kata lain, tidak ada niat sama sekali untuk membawa pembunuh Altatuya ke pengadilan. "

 Arahan dari atas

 Walaupun majoriti rakyat Malaysia percaya bahawa adalah secara fizikal, pasangan itu yang membunuh Altantuya, mereka juga percaya pasangan itu telah diupah pembunuh yang telah membunuh wanita Mongolia menerusi 'arahan dari atas'. Kebanyakan rakyat Malaysia percaya, penglibatan Najib dan Rosmah dengan beberapa kaitan kepada mereka dalam kes keseluruhan, yang telah melibatkan kawan rapat Najib, Razak Baginda, adiknya Nazim dan bekas setiausaha peribadi Nasir Shaffar. Altantuya dipercayai telah dibunuh kerana dia telah meminta bahagian komisen haram beliau daripada pemerolehan kerajaan Malaysia 2 kapal selam Scorpene, yang telah disekat Najib dimana ketika itu Menteri Pertahanan dengan kuasa ke atas perolehan tersebut.

Utusan Meloya semakin hancing

Posted: 09 Sep 2013 06:01 AM PDT

Bila agaknya FINAS nak terbitkan filem 'Melayu Kencing' pula?

Kit Siang saman Utusan isu kencing 6:06PM Sep 9 2013

 Penasihat DAP Lim Kit Siang memulakan tindakan saman ke atas akhbar milik Umno Utusan Malaysia yang membangkitkan semula dakwaan bahawa beliau kencing di hadapan kediaman menteri besar Selangor sebaik sebelum rusuhan kaum 1969.

 Lim juga mengemukakan saman ke atas bekas timbalan menteri Umno Mohd Puad Zarkashi atas kenyataan kepada akhbar berkenaan, serta bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin yang mendakwa dalam satu tulisan blog bahawa Lim menyebabkan rusuhan 13 Mei.

 "Bagaimanapa seorang bekas timbalan menteri Umno berkata (demikian) dan Utusan Malaysia menerbitkan kenyataan palsu seperti ini sedangkan ini adalah penipuan paling tidak bertanggungjawab," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

 Beliau merujuk kepada kenyataan Mohd Puad dalam Utusan Malaysia bertarikh 7 September bahawa kritikan ke atas filem Tanda Putera hanya untuk menutup tindakan Lilm yang didakwa kencing di hadapan kediaman menteri besar.

Gambar ini saya ambil dari sini

Kontroversi tersebut bermula pada tahun lalu apabila laman facebook Tanda Putera menerbitkan gambar Lim dengan keterangan bahawa pemimpin DAP itu ditahan selepas kencing di satu tiang bendera.

 Gambar berkenaan seterusnya dipadamkan namun filem tersebut mengekalkan babak kencing melibatkan beberapa orang pemuda.

 Lim bertegas bahawa insiden seperti itu tidak pernah berlaku dan beliau berada di Sabah ketika rusuhan meletus pada 1969. sumber

Tiada ulasan: