Jumaat, 2 Ogos 2013

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


aku, Tok dan anjing dalam rumah

Posted: 01 Aug 2013 07:58 PM PDT

"Jangan bela anjing dalam rumah nanti malaikat tak masuk." kata Tok.

Aku diam tidak menjawab. Aku tidak berminat membela haiwan apa pun.

"Jangan bela anjing di dalam rumah nanti malaikat tak masuk." ulang Tok lagi tetapi kali ini dia meletakkan telunjuknya di kiri dada sewaktu menyebut rumah.

"Anjing terkenal dengan sifat garang dan perengus. 'Rumah' adalah kalbu, tempat diamnya nafsu. Malaikat asalnya dari Nur." kata Tok.

"Maksudnya jangan simpan sifat garang dan perengus dalam kalbu nanti petunjuk tak masuk." kata Tok lagi. Tenang. Di kebun getah itu ada Kelabu, anjing peliharaan yang ditugaskan Tok untuk ia menjaganya.

"Tapi anjing juga setia dan baik Tok! Macam Qitmir dalam kisah tujuh pemuda Kahfi." kata aku.

"Tujuh pemuda adalah lambang tujuh martabat nafsu yang dibersihkan dengan tujuh sifat ma'ani. Qitmir adalah nafsu amarah yang dijinakkan. Gua adalah hati."

Dan Tok bangun mencari kurma untuk bersahur nanti.

Tiada ulasan: