Jumaat, 19 Julai 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Di Kuala Besut .. Abby Abadi umum dah kahwin 12 hari .. pasti ada yang kecewa..

Posted: 19 Jul 2013 07:38 AM PDT


Ketika PAS dan Umno panas berkempen di Kuala Besut, berita perkahwinan Abby Abady nampaknya lagi panas.

Hari ini Abby mengumumkan melalui facebooknya, dia telah berkahwin 12 hari yang lalu dengan jejaka yang baru dikenalinya dua minggu lalu.

"Sebenarnya sudah 12 hari dia sah menjadi suami saya. Maaf sebab maklumkan lambat pada kalian...Allah kami dulukan," tulis Abby menggunakan akaun Instagram.

Pengumuman itu dibuat Abby ketika berada di Kuala Besut dalam suasana kempen pilihan raya kecil (PRK) di situ rancak berjalan.

Malam tadi, dalam satu majlis anjuran PAS, Abby melelong sepasang baju kurung miliknya dan dibeli dengan harga RM1,100 oleh seorang doktor dari Kelantan.

Menurut Abby, hasil lelongan itu mahu diberikan kepada tabung kempen untuk calon PAS di Kuala Besut.

"Insya Allah, majlisnya (kenduri perkahwinan) dalam bulan raya nanti. Lokasi belum pasi. Doakan," tulis Abby lagi mengulas mengenai perkahwinannya.

Bagi beliau perkahwinan dengan jejaka yang tidak disebutkan namanya oleh beliau itu adalah jodoh.

"Ini jodoh...kerana kami saling tidak mengenali antara satu sama lain. Baru dua minggu kenal," tulis Abby lagi.

Abby sebelum ini berkahwin dengan pelakon Norman Hakim, namun jodoh mereka tidak panjang.

Abby dan Norman berkahwin pada 8 Januari 2002 dan dikurniakan tiga orang anak iaitu Mohamed Danish Hakim,8, Marissa Dania Hakim,6, dan Maria Danisha Hakim,3.

Mereka bercerai pada 18 Disember 2008. Norman kini berkahwin semula dengan pelakon Memey Suhaiza, wanita yang menjadi punca mereka bertelingkah.

Abby yang terkenal dengan watak Inspektor polis dalam siri televisyen popular Datuk Yusof Haslam, Gerak Khas.

Beliau menyertai PAS dan aktif berkempen untuk PAS sepanjang pilihan raya umum ke 13 lalu. ~ The Malaysian Insider

Kah.. kah.. kah.. pasti ada yang mengigit jari... bagaimanapun tahniah diucapkan kepada Abby Abadi.. semoga segala fitnah terhadap dirinya oleh macai-macai UMNO akan terhenti...

Najib mahu SPAD kaji semula tambang teksi.. kaji semula tu jawabnya naiklah..

Posted: 18 Jul 2013 05:30 PM PDT


Bijaknya Najib dalam mentadbir ekonomi negara.. katanya dalam usaha mempertingkat taraf hidup pemandu teksi dan menambah baik mutu perkhidmatan teksi SPAD perlu kaji semula kadar tambang teksi..

Jadi faham-fahamlah.. seperti biasa apa saja yang dikaji oleh Kerajaan Barisan Nasional hasilnya ialah kenaikan harga..

Kenapa beliau tidak memilih untuk menurunkan harga minyak dari memilih untuk menaikkan tambang teksi ini?

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sedang mengkaji semula kadar tambang teksi dalam usaha mempertingkat taraf hidup pemandu teksi dan menambah baik mutu perkhidmatan teksi, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri itu, berkata langkah itu perlu antara lain berikutan peningkatan kos operasi yang perlu ditanggung pemandu teksi.

"Saya difahamkan SPAD ketika ini sedang mengkaji semula kadar tambang teksi, dengan mengambil kira kos operasi (pemandu teksi).

"Saya berharap agar pemandu teksi tidak lagi mempunyai taraf hidup yang rendah, sebaliknya berupaya memiliki kualiti hidup yang lebih baik," katanya.

Beliau berkata demikian di ibu pejabat SPAD di KL Sentral pada majlis penyerahan 500 lesen teksi individu kepada pemandu teksi di Kuala Lumpur, hari ini.

Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar, pula berkata kajian semula kadar tambang itu kini hampir di peringkat akhir dan agensi itu berharap dapat membentangkannya kepada kerajaan menjelang akhir tahun.

"Kami juga akan mendapatkan maklum balas orang ramai berhubung kajian tambang. Kami ingin mewujudkan keseimbangan antara membayar bagi perkhidmatan yang baik dan kebajikan pemandu teksi," katanya.

Syed Hamid berkata, kali terakhir kajian semula itu dibuat pada 2009.

Kadar semasa 'flag-off' bagi teksi bajet di Malaysia ialah RM3 dengan bayaran 10 sen dikenakan pada setiap 100 meter berikutnya.- Bernama

Banyak betul benda yang naik harga selepas PRU13 ni.. Ikan naik harga, Daging naik harga, Ayam naik harga.. terif elektrik juga dijangka akan naik.. (sila baca di SINI)

Kalau Ayam naik harga kita disarankan elak makan ayam, ni teksi pula nak naik harga maka kita elakkan lah dari menaiki teksi.. 

Husam akui BN tetap perintah Terengganu walaupun PAS menang PRK Kuala Besut..

Posted: 18 Jul 2013 03:30 PM PDT


Sebelum ini ada satu analisa yang mengatakan jika PAS menang sekalipun dan menjadikan jumlah ADUN 16 BN 16 PR, Mat Said akan kekal sebagai MB Terengganu.

Ini disebabkan oleh jika berlaku 16 BN 16 PR, yang mempunyai kuasa tentukan menteri besar adalah sultan. Sultan boleh melantik (menteri besar) yang difikirkan sesuai, berdasarkan pandangan baginda dan sokongan majoriti rakyat.

Kedua-dua parti (BN dan PR) boleh mencalonkan wakil masing-masing untuk jawatan menteri besar, tetapi keputusan bergantung kepada budi bicara sultan.

Bagaimanapun, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood , sultan akan mendapatkan nasihat dan pandangan perdana menteri dan pemimpin-pemimpin politik di Terengganu.

Bila Sultan akan mendapatkan pandangan Perdana Menteri... sudah tentulah Mat Said akan kekal jadi MB.. analisa penuh sila baca di ( SINI )

Kali ini Husam pula mengakui PAS tidak akan berupaya membentuk kerajaan di Terengganu walaupun mempunyai jumlah kerusi yang sama banyak dengan Barisan Nasional (BN) di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN)..

BN Tetap Perintah Terengganu - Husam 

BESUT: PAS mengakui parti itu tidak akan berupaya membentuk kerajaan di Terengganu walaupun mempunyai jumlah kerusi yang sama banyak dengan Barisan Nasional (BN) di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN). 

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, sasaran parti itu untuk mewujudkan 'DUN tergantung' 16:16 tidak akan menggugat penguasaan BN di negeri ini. 

"Barisan Nasional tidak perlu bimbang, mereka tetap akan kekal berkuasa (di Terengganu)," katanya pada sidang media di markas parti itu di Kampung Baharu di sini, Khamis. 

Pada pilihan raya kecil DUN Kuala Besut, PAS meletakkan matlamat untuk mewujudkan situasi 'DUN tergantung' 16:16 iaitu BN dan pakatan pembangkang mempunyai bilangan kerusi sama banyak di DUN. 

DUN Terengganu mempunyai 32 kerusi yang menyaksikan BN menguasai 17 kerusi manakala pakatan pembangkang memiliki 15 kerusi (PAS 14, PKR satu) selepas PRU-13 lalu. 

Menurut Husam, sasaran PAS menerusi moto '16:16 Terengganu Baru' bertujuan memastikan rakyat di negeri ini mendapat lebih manfaat daripada kerajaan menerusi sistem politik baru. 

"Apabila berlakunya jumlah kerusi sama banyak dalam DUN, kerajaan negeri tidak boleh membuat keputusan sesuka hati. 

"BN perlu duduk berbincang bersama-sama PAS sebelum meluluskan sesuatu dalam DUN," katanya. 

Selain itu Husam yang juga Pengarah Pilihan PAS bagi pilihan raya kecil DUN Kuala Besut berkata, parti itu juga menyediakan pelan komprehensif jangka panjang meliputi aspek ekonomi dan pembangunan sosial di Terengganu. 

"Rasuah dan politik wang yang hanya memberi manfaat kepada segelintir pihak akan berakhir. 

"Rakyat akan diberi pembelaan yang sewajarnya...jadi undilah calon PAS iaitu Che Long (Endut @ Azlan Yusof)," katanya. 

Sementara itu, mengulas mengenai isu pemberian tanah kepada empat pemimpin BN termasuk Datuk Seri Idris Jusoh, Husam memuji sikap Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said yang terbuka mengenai isu itu. 

"Kami hormati kejujuran Ahmad. Penganugerahan tanah itu memang betul dari segi undang-undang tapi salah dari segi moral. 

"Bagus bagi Ahmad untuk respon isu ini dengan cepat, tapi kita lihat Idris masih membisu," katanya ~ mStar

Tapi.. Kerajaan Perpaduang kan boleh diwujudkan??

Tiada ulasan: