Khamis, 18 Julai 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Lagi Berita Gembira Buat Rakyat Malaysia.. Kali ini Dari TNB pula..

Posted: 18 Jul 2013 07:13 AM PDT


Selepas menyaksikan lebih dari 1,000 AES bakal dipacak seluruh negara sebagai penghargaan buat rakyat Malaysia yang mengundi Barisan Nasional dalam PRU13 lalu.. Ini satu lagi berita yang menggembirakan..

Alasan bagi menaikkan tariff elektrik pada tahun 2011 ialah..

TNB membeli arang batu pada harga purata USD80 setiap tan pada suku pertama tetapi membelanjakan purata USD103.80 setiap tan pada suku kedua 2011.

Harga arang batu pada ketika itu dikatakan mencecah lebih USD120 setiap tan oleh itu TNB tidak dapat menampung kos arang batunya buat masa ini.

Maka dengan itu tariff elektrik terpaksa dinaikkan... Alasan kali ini pula ialah kerajaan berkemungkinan mengurangkan subsidi bagi gas pula 

Bagaimanapun seperti biasa, macai-macai UMNO dipercayai akan dikecualikan dari menanggung beban kenaikkan tarif elektrik ini..

Ada kemungkinan tarif elektrik disemak naik kerana kerajaan berkemungkinan mengurangkan subsidi bagi tenaga elektrik, kata Tenaga Nasional hari ini. 

Pengerusinya, Tan Sri Leo Moggie, berkata kerajaan memberi subsidi tarif yang besar sekarang khususnya bagi gas. 

"Jadi, keputusan sama ada tarif akan kekal sama atau dinaikkan, tidak akan dibuat oleh TNB tetapi akan diputuskan oleh kerajaan. 

"Sebagai sebuah negara, sukar bagi kita mengekalkan tahap subsidi yang dinikmati sekarang. 

"Jadi, kesan ke atas kos tarif kuasa bergantung kepada kedudukan subsidi ini," katanya pada sidang akhbar selepas mengumumkan keputusan kewangan suku ketiga syarikat itu, hari ini. 

Moggie berkata demikian sebagai jawapan kepada spekulasi bahawa syarikat utiliti kuasa negara itu mungkin menaikkan tarif elektrik selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13). 

Kerajaan memberi subsidi tarif kuasa sejak 2008 dan isi rumah yang menggunakan elektrik bawah RM20 sebulan dikecuali dari membayar bil. 

Moggie berkata, penggunaan kuasa dengan cekap oleh pengeluar dan pengguna adalah faktor utama untuk menyokong industri kuasa. 

"Jika semua orang aktif menggunakan tenaga elektrik dengan cara lebih cekap selagi mungkin, ini membantu mengurangkan sebarang kesan," katanya. 

Pada Januari, kerajaan berkata rebat ke atas bil bulanan tenaga elektrik di bawah RM20 diperluas kepada semua pengguna domestik yang layak hingga Disember tahun ini. 

Tahun lalu, kerajaan membelanjakan RM146 juta bagi 1.1 juta pengguna domestik di seluruh negara. - Bernama

Implikasi dari kenaikkan tarif ini ialah..

Menurut Pensyarah Kanan Jabatan Ekonomi, Fakulti Perniagaan, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dr. Baayah Baba, golongan berpendapatan rendah akan merasa kesan kenaikan tarif elektrik itu.
"Ini kerana kos pengeluaran oleh pengeluar akan meningkat, terutama di kilang yang menggunakan mesin berteknologi tinggi kerana mereka menggunakan elektrik melebihi 300 kW/jam. Justeru, mereka terpaksa menanggung beban kos pengeluaran yang meningkat dan kemudiannya akan dipindahkan kepada pengguna".~  Sinar Harian

Pensyarah Ekonomi Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Amir Baharuddin pula berkata, beliau khuatir kenaikan tarif elektrik akan menyebabkan negara berdepan masalah inflasi yang meningkat.
"Inflasi adalah isu yang serius hingga boleh menimbulkan krisis jika tidak dibendung. Ini kerana rakyat terpaksa menanggung beban apabila semua barang akan meningkat secara automatik selepas in. Kerajaan tidak sepatutnya menaikkan tarif elektrik sekarang kerana kenaikan harga barang akan memberi tekanan kepada rakyat, terutama mereka yang berpendapatan rendah".

Tapi.. Kerajaan Barisan Nasional peduli apa semua itu.. asal Kroni mereka kaya raya rakyat merempat pun tak apa...

Macam biasalah.. untung mereka sapu.. rugi rakyat tanggung.. memang haram jadah!

Tak apalah.. oleh kerana tariff elektrik ni akan naik.. kita pakat-pakat ELAK GUNA ELEKTRIK KALAU TARIF ELEKTRIK NAIK.. macam Menteri Ayam cadangkan di ( SINI )

Kerana Ada Yang Tamak.. Anaknya Putus Kepala Angkara Lif Rosak..

Posted: 18 Jul 2013 01:05 AM PDT



Kerana ada yang tamak seorang anak berusia 11 tahun menjadi korban bila kepalanya dipercayai terputus akibat tersepit pada pintu lif yang beroperasi dengan kurang sempurna bilamana beberapa kerosakan kecil tidak diselenggara dengan sebaiknya.

Kebanyakkan media-media berbahasa Malaysia tidak menyiarkan secara menyeluruh kronologi kejadian tetapi News Straits Times, laporannya tentang insiden ini agak menyeluruh..

Bacalah..

Boy dies in lift accident 
MALFUNCTION: His head was trapped between elevator ceiling and third floor 
KUALA LUMPUR: A FAMILY'S anticipation of a joyous Hari Raya Aidilfitri celebration this year was shattered when their son died in a freak elevator accident.  
Khairul Amir Azri Lani, 11, died after his head and neck got stuck between the elevator ceiling and the building's third floor at Block 8 of the PPR Desa Tun Razak flats at 12.50pm yesterday.  
The SK Bandar Tasik Selatan pupil had boarded the elevator with his friends after finishing school for the day.  
Khairul Amir had wanted to get off at the third floor, where his grandmother lives, when the elevator stopped halfway between the second and third floor.  
"The inner and outer doors were wide open but the car was in between floors. The car began to descend when one of his friends attempted to clamber through the opening," said witness Mohd Noor Asyriq Mohd Zafridin, 17.  
He said his friend managed to grab the boy before Khairul Amir attempted to do the same.  
He said the elevator passengers could only scream in horror when Khairul Amir's head became stuck between the elevator ceiling and the third level floor.  
"The passengers screamed as they saw his body convulsing for several seconds. But there was no sound from him," he said.  
City Fire and Rescue Department assistant director (operations) Azizan Ismail said they received a distress call at 1.16pm.  
Firemen managed to open the doors of the lift with help from the building's maintenance team.  
Drama engulfed the ground floor of the building when rescuers collected Khairul Amir's body.  
His parents were seen weeping and being comforted by others, Khairul Amir's mother fainted while escorting his body to a police vehicle.  
His body was sent to Universiti Kebangsaan Malaysia Hospital for a post-mortem.  
The boy's uncle, Kamarul Hisyam Mat Zain, 30, said the family was mulling taking legal action against City Hall and the building's maintenance contractor, claiming the flats' elevators was notorious for technical glitches, but not much had been done to fix them ~ New Straits Times

Pinjam ayat AmenoWorld..

Ambil la tindakan undang2. Ajar la manusia2 yang tamak haloba macam neh. Dia ingat kita miskin, keselamatan kita, nyawa kita tiada nilai agaknya. Biarpun kita miskin, kita pun berhak untuk hidup dalam suasana yang selamat dan aman sama macam orang2 kaya. Tahu tak?

Kisah sebenar kejadian oleh mangsa yang diculik, dipukul dan dibogelkan..

Posted: 17 Jul 2013 10:37 PM PDT


Kejadian ini awalnya telah dilaporkan oleh sebuah Blog Pro UMNO sumbernya entah dari mana tak tahulah aku, aku baca tapi aku tak berapa nak percaya cerita macai UMNO tu..

Kononnya menurut macai UMNO tu, pemuda ini telah diculik, dipukul dan dibogelkan kerana telah menghina agama Islam selain itu macai UMNO itu juga mendakwa pemuda ini punya kaitan dengan DAP.

Tak cukup dengan itu, bagi menyedapkan jalan cerita macai UMNO itu mendakwa kononnya pemuda ini telah mengaku meletakkan kepala babi dihadapan Masjid suatu masa lalu atas arahan DAP kononnya..

Oleh itu tindakan lelaki-lelaki yang menculik, memukul dan membogelkan pemuda ini disokong oleh macai-macai UMNO yang lain..

Dan mereka menganggap lelaki-lelaki menculik pemuda itu adalah pejuang Islam yang sebenar tanpa usul periksa..

Malangnya kerana sifat kurang cerdik yang telah ditanam kedalam diri mereka.. macai-macai UMNO yang lain - lain pula telah mempercayainya malah turut menghebahkannya kesegenap alam cyber..

Baca apa yang diceritakan oleh mangsa kejadian ini ...

Ng Mun Tatt dalam satu sidang media di Klang semalam mendakwa kumpulan lelaki berkenaan menconteng kata-kata tersebut di badannya untuk mengelirukan individu yang boleh membantunya. 
Ng, 21, mendakwa kumpulan lelaki tersebut memperlakukan demikian ke atasnya demikian agar beliau dilihat sebagai individu yang menghina Islam. 
Katanya, rentetan kejadian itu bermula pada kira-kira jam 4.30 pagi pada awal pagi Isnin lalu ketika beliau sedang minum bersama seorang gadis di sebuah restoran di Shah Alam. 
Katanya, dua orang lelaki kemudan bertanya kepadanya sama ada beliau adalah "Ah Keong". 
Belumpun sempat beliau menjawab, lelaki berkenaan kemudiannya mengheretnya ke dalam sebuah kereta sedan, dakwanya. 
Matanya ditutup dan beliau terpaksa duduk di lantai kereta, dakwanya. 
Sementara itu gadis berkenaan, 16, yang turut hadir dalam sidang media terbabit, berkata beliau melihat lelaki berkenaan masuk semula ke dalam restoran kira-kira 10 minit kemudian dengan tiga orang yang lain. 
Ng pula mendakwa, beliau dipukul dan kemudiannya dibawa ke satu pangsapuri. Katanya beliau dipukul lagi di apartmen berkenaan oleh kumpulan lelaki terbabit, yang didakwanya turut menggunakan batang kayu. 
Beliau seterusnya mendakwa, individu berkenaan memanggil abang iparnya dan menuntut wang tebusan berjumlah RM5,000. 
Jumlah tersebut berjaya ditawarkan kepada RM3,000 dan dirundingkan untuk disalurkan melalui akaum bank Ng. 
Ng mendakwa beliau kemudiannya tidak dapat mengingati nombor PIN bagi untuk urusniaga ATM apabila lelaki berkenaan cuba mendapatkan wang berkenaan. 
Ng mendakwa, beliau hilang ingatan akibat satu kemalangan beberapa tahun lalu. 
Drama itu berterusan apabila beliau dipukul sekali lagi, dakwa Ng, dan beliau seterusnya dibawa ke satu kawasan ladang kelapa sawit. 
Ng mendakwa, lelaki berkenaan kemudiannya memaksanya menghidu gam. 
Beliau berjaya meloloskan diri apabila kumpulan berkenaan khayal akibat menghidu gam. 
Ng mendakwa, beliau sangat kehausan sehingga terpaksa minum air longkang ketika melepaskan diri. 
Drama itu berakhir apabila beliau berjaya sampai ke satu kawasan di Lebuh Raya Duta Ulu Kelang dan diselamatkan oleh seorang penunggang motosikal, dakwanya. 
Dalam sidang media berkenaan, Ng juga menafikan bahawa penculikannya berkaitan dengan tindakan Alvin Tan dan Vivian Lee - blogger seks yang kini disiasat pihak berkuasa atas dakwaan menghina Islam. 
Laporan media yang memetik kenyataan ketua polis negara Tan Sri Khalid Ibrahim pada hari Selasa lalu bagaimanapun menyebut sebaliknya ~ Malaysiakini

Apa nak jadi ni.. Aku ingatkan politik saja yang mempergunakan agama tapi sekarang jenayah juga bijak memanipulasi agama..

Bagaimanapun ini bukanlah cara orang Islam menghukum orang bukan Islam. Dalam sirah Rasulullah saw, baginda tidak pernah mengasari orang kafir, melainkan dalam peperangan. itupun, ia dilakukan untuk semata-mata mempertahankan diri sahaja.

Polis gesa henti mengarak bendera parti dengan motosikal, macam macai ni kot?

Posted: 17 Jul 2013 08:40 PM PDT

Bernama melaporkan.. Polis mengingatkan para penyokong parti yang bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Kuala Besut agar berhenti mengarak bendera parti dengan bermotosikal.

Ketua Polis Daerah Besut Supt Kamaruddin Mohd Zakaria berkata pemantauan polis mendapati ada segelintir remaja yang terlibat membantu kempen parti-parti secara berkonvoi dengan motosikal sambil mengibarkan bendera parti masing-masing.

"Mereka bermotosikal secara berkumpulan dengan membawa bendera-bendera parti yang besar yang boleh mengganggu ketenteraman dan boleh mengakibatkan kemalangan jalan raya," katanya dalam sidang media di Ibu pejabat Polis Daerah Besut di sini hari ini.

Beliau juga meminta penganjur dan penceramah parti supaya mematuhi tempoh had masa berkempen iaitu tidak melebihi jam 12.00 tengah malam.


Berkonvoi dengan motosikal sambil mengibarkan bendera parti macam macai ini rasanya..


Malaysia Negara Ke8 Paling Murah Jual Petrol Kepada Rakyat?.. Ahmad Maslan Kantoi Cuba Perbodoh Rakyat.. ni buktinya..

Posted: 17 Jul 2013 05:30 PM PDT


Dalam meneruskan agenda memperbodohkan rakyat, Ketua Penerangan UMNO yang juga telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Kewangan oleh Najib mendakwa Malaysia adalah negara kelapan di dunia paling murah menjual petrol dan diesel kepada rakyatnya.

Ahmad Maslan yang juga telah dilabel sebagai 'Goblok' oleh kebanyakkan Blogger Pro UMNO yang kecewa kerana telah tidak diupah untuk bertugas dalam kempen PRK Kuala Besut berkata harga murah itu hasil pemberian subsidi yang besar oleh kerajaan ke atas petrol dan diesel termasuk gas memasak.

Baca dulu apa yang Bernama laporkan ini dan di akhir laporan disertakan carta harga minyak seluruh dunia pada bulan julai 2013 dan carilah sendiri dimana kebudukan Malaysia..

Ini laporan dari Bernama..

Malaysia Negara Kelapan Paling Murah Jual Petrol Dan Diesel Kepada Rakyat

KUALA LUMPUR: Malaysia adalah negara kelapan di dunia paling murah menjual petrol dan diesel kepada rakyatnya, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan. Beliau berkata harga murah itu hasil pemberian subsidi yang besar oleh kerajaan ke atas petrol dan diesel termasuk gas memasak.

"Daripada 227 negara di dunia, Malaysia berada pada kedudukan nombor lapan negara paling murah menjual petrol dan diesel kepada rakyatnya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2012) 2013 peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat di sini Rabu.

Ahmad berkata kerajaan telah memberi subsidi sebanyak 90.4 sen untuk setiap liter diesel dan 90 sen untuk setiap liter petrol RON95.

Katanya, untuk diesel rakyat hanya perlu membayar RM1.80 seliter bukan RM2.74 manakala untuk petrol RON95 pula rakyat hanya perlu membayar RM1.80 seliter.

"Tanpa subsidi sebanyak 90 sen seliter, harga petrol RON 95 sepatutnya RM2.80 seliter," katanya.

Menurut beliau, gas memasak juga tidak terkecuali menerima subsidi yang besar di mana bagi tong gas memasak seberat 14 kilogram, rakyat membeli pada harga RM26.60 setong berbanding harga yang sepatutnya dijual adalah RM47.46 setong.

"Ini bermakna kerajaan memberi subsidi sebanyak RM20.80 setong," katanya.

Dalam pada itu, beliau tidak menafikan berlakunya penyeludupan minyak ke negara jiran adalah disebabkan harga minyak yang murah di Malaysia.

Katanya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mempunyai mekanisme tertentu bagi menangani masalah penyeludupan minyak

Ini adalah carta yang dimaksudkan itu..

Sumbernya dari SINI

No. Lapan?? kepala hotak dia..

Berita gembira buat sekelian macai UMNO dan Pengkhianat Pakatan Rakyat mengenai AES

Posted: 17 Jul 2013 09:04 AM PDT


Hmm.. macai-macai UMNO tentu melompat-lompat kegembiraan dengan berita ini.. bukan macai UMNO saja yang gembira, pengkhianat-pengkhianat dalam Pakatan Rakyat juga tentu lebih gembira..

Manakan tidak penat lelah untuk membantu kemenangan UMNO dihargai akhirnya...

Bagaimanapun macai-macai UMNO masih boleh mengelak dari dikesan atau dirakam memandu melebihi had laju yang dibenarkan..

Menurut sumber mereka perlu melekatkan sticker logo UMNO di sebelah kiri bahagian atas cermin hadapan kenderaan mereka, ini perlu bagi membolehkan sistem AES yang merakamkan kesalahan mereka memadam secara aotomatik rakaman tersebut bila mengesan terdapatnya logo itu pada cermin kenderaan mereka..

Kementerian Pengangkutan hari ini mendedahkan, sebanyak 1,079 kamera perangkap kelajuan kontroversi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan dipasang seluruh negara.

Dalam jawapan bertulis daripada soalan Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng di Dewan Rakyat, lokasinya belum dikenal pasti tetapi bakal ditentukan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS). 

"Sebanyak 1,079 kamera AES masih belum dipasang di seluruh negara.

"MIROS sedang mengenal pasti lokasi kawasan kerap kemalangan berdasarkan kriteria lebih terperinci menguna pakai data kemalangan kebangsaan yang terkini," kata jawapan bertulis Kementerian Pengangkutan.

Jawapan bertulis kementerian itu juga menyatakan kerajaan mengutip RM20 juta daripada 673,339 saman yang dikeluarkan sehingga 11 Jun 2013.

"Sehingga 11 Jun 2013, sebanyak 628,045 kesalahan memandu melebihi had laju dan 45,294 kesalahan tidak mematuhi lampu isyarat merah.

"Jumlah kutipan kompaun yang diterima bagi tempoh sama ialah RM20,020,500," kata kementerian lagi. 

Putrajaya, bagaimanapun enggan mendedahkan terma dan syarat perjanjian konsesi berikutan ia dokumen terperingkat/rahsia dan tidak dapat dinyatakan dalam Dewan Rakyat.

Projek swasta bernilai RM700 juta itu bermula dengan 14 kamera dalam fasa percubaan tetapi JPJ berikrar melancarkan lebih banyak kamera menjelang akhir 2013 ~ The Malaysian Insider

Kalau dah gembira tu.. tepuklah tangan....

Tiada ulasan: