Jumaat, 5 Julai 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Mesir diselubungi ketakutan

Posted: 05 Jul 2013 05:47 AM PDT

Mesir sedang diselubungi ketakutan ketika era baru penindasan dan kezaliman, sebuah negara autoritarian polis sedang berlaku, bermula dengan saluran TV ditutup, pemimpin-pemimpin parti utama, termasuk Mohamed Saad Katatni (gambar), Ketua Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) telah ditangkap. 

Ramai rakyat dibunuh kerana berdemo secara aman di Mesir.

Dalam satu kenyataan, Muaaz Saad Katatni, anak lelaki Katatni, telah mengesahkan bahawa ayahnya telah ditangkap .

"Hampir 12 lelaki berpakaian preman, datang ke rumah kami untuk menangkap Ayah, dan mereka membawanya ke lokasi yang tidak diketahui."

Muaaz Saad Katatni bangga dengan ayahnya karena ditangkap dalam sebuah misi perjuangan.

"Saya kasih ayah saya, dan keluarga kami sangat bangga karena ayah ditangkap dalam misi perjuangan untuk Islam, dan bangsanya. Kami akan meneruskan dengan apa yang diperjuangkannya. Semoga Allah Azzawajallah memberikan kekuatan kepada ayah agar mampu bertahan," katanya. 

Muaaz juga mengecam cara tentera melakukan kudeta pada pemerintahan Presiden Mesir, Muhammad Mursi.

 "Mereka yang menggaku dengan mengatakan membela kebebasan dan demokrasi, mengundang ayahku untuk melakukan dialog pada petang hari. Tetapi menangkap ayah pada malam harinya," 

Dengan sinis Muaaz mengatakan, "Selamat datang ke era baru kebebasan!"
Setelah pengumuman kudeta tentera di Mesir, para jenderal tentera langsung menghentikan semua saluran TV yang menyiarkan penentangan kudeta, atau media yang telah menyuarakan pandangan mengenai komentar pro-Konstitusi juga pro-Mursi. Sehingga publik tidak mendengar komentar para tokoh tersebut tetapi hanya pada satu sumber dari tentera Mesir sendiri. 

"Ini adalah awal dari era kebebasan! Bakinya akan datang... inilah awal kekuasaan tentera!" 

Berbagai saluran TV yang menyuarakan Islam langsung ditutup oleh tentera, dan berhenti siaran. 

Tindakan tentera Mesir menutup berbagai saluran TV maupun media lainnya sebelumnya tidak pernah dilakukan oleh pemerintahan Presiden Mursi. Bahkan ketika Presiden Mursi difitnah hingga media membuat berbagai propaganda keburukan Presiden Mesir tersebut. Tidak ada satupun media dan TV yang ditutup oleh Pemerintahan Presiden Mursi. 

Inikah yang diinginkan oleh para Sekuler dan Liberal Mesir? Daripada dipimpin Islam, lebih baik dipimpin semula oleh pengkhianat. Na'udzubillah. SUMBER

Reaksi Dunia terhadap penggulingan Presiden Morsy

Posted: 05 Jul 2013 12:45 AM PDT

Beberapa pemimpin dunia telah mengambil pendirian pragmatik dalam tidak mengecam penggulingan Presiden Mesir, Mohamed Morsy.

Ada juga yang gembira sakan dengan kejatuhan Presiden Morsi dan tak kurang juga ramai yang telah mengutuk secara terbuka.

Jangan terkejut bahawa antara yang bergembira dengan kejatuhan pemerintahan yang cenderung kepada Islam itu adalah terdiri dari sebilangan negara-negara Arab yang mengaku Islam… Malaysia masih tidak dapat menyatakan pendiriannya walaupun mengaku sebagai sebuah negara Islam.Kah! Kah! Kah!

Saya letakan mereka yang mengecam kudeta tentera Mesir dengan warna HIJAU. Mereka yang suka sangat tu warna MERAH. Dan yang pragmatism itu warna BIRU.(Ingatan : Biru adalah warna kegemaran BN!)

Turki

Perdana Menteri Kerajaan Islam Turki, Recep Tayyip Erdogan, yang telah membentuk satu pakatan dengan Morsi, bercakap dalam memihak kepada pemimpin yang digulingkan itu. 

Perubahan kuasa di Mesir adalah bukan hasil daripada kehendak rakyat. Perubahan itu tidak selaras dengan demokrasi dan undang-undang," kata Timbalan Perdana Menteri Turki , Bekir Bozdag di Ankara.

Menteri Luar Turki menyelar penggulingan tersebut sebagai "tidak boleh diterima" dan menggesa pembebasan Morsi dari tahanan rumah. Turki sendiri telah dilanda satu gelombang protes terhadap autoritarian Erdogan bulan lepas kerana dilihat cuba untuk memaksakan pandangan konservatif keatas masyarakat sekular.


Iran 

Iran berasa kecewa dengan kejatuhan Morsi, dengan undang-undang yang terkenal, berkata pemimpin gagal untuk membentuk semula kekuatan tentera Mesir dan agensi-agensi keselamatan dan lain-lain. 

Selepas Revolusi Islam 1979 Iran, kepimpinan baru telah membentuk tentera dan pasukan keselamatan yang setia kepada ulama dan lain-lain. 

Iran menghormati kehendak pintar, rakyat bertamadun Mesir dan menegaskan mengenai keperluan untuk bertindak balas kepada permintaan yang sah," kata seorang jurucakap Kementerian Luar Republik Islam, Abbas Arachqi, berkata dalam kenyataan yang dipetik oleh Nasimonline, sebuah laman web berita Iran.

German 

Ini adalah satu tamparan hebat bagi demokrasi di Mesir. Adalah penting bahawa Mesir segera kembali secepat mungkin kepada pemerintahan ber perlembagaan itu ... terdapat bahaya sebenar bahawa peralihan demokratik di Mesir akan rosak teruk," kata Menteri Luar Jerman Guido Westerwelle kepada pemberita semasa lawatan ke Athens pada Rabu. Kesatuan Afrika 

Kepercayaan adalah bahawa doktrin akan digunakan, yang penggantungan bagi mana-mana negara di mana perubahan yang tidak berperlembagaan telah berlaku," AU sumber kepada Reuters berkata pada Khamis lalu.

PBB

"Ia adalah satu keadaan yang tidak menentu [dan] ia tidak jelas ke mana kita sedang menuju," Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon kepada wartawan pada hari Khamis, sambil menambah bahawa "keterangkuman" adalah kunci kepada mana-mana penyelesaian dalam krisis Mesir. 

Kesatuan Eropah 

EU telah menggesa Mesir kembali segera kepada demokrasi. Ketua Dasar Luar EU, Catherine Ashton berkata: "Saya menyeru semua pihak untuk segera kembali kepada proses demokrasi, termasuk mengadakan pilihan raya presiden dan parlimen bebas dan adil dan kelulusan perlembagaan, yang perlu dilakukan dengan cara yang inklusif sepenuhnya, supaya membenarkan negara ini untuk meneruskan dan menyiapkan peralihan demokratik, " 

"Saya amat mengutuk semua tindakan ganas, merakamkan ucapan takziah saya kepada keluarga mangsa, dan menggesa pasukan keselamatan untuk melakukan segala-galanya dalam kuasa mereka untuk melindungi kehidupan dan kesejahteraan rakyat Mesir." 

Tunisia 


Pemerintahan Islam di Tunisia, tempat bermulanya Arab Spring, mengutuk penggulingan itu sebagai "rampasan kuasa terang-terangan".  Pemimpin parti Ennahda, Rachid Ghannouchi melahirkan rasa terkejut, berkata penggulingan melemahkan demokrasi dan akan memberi menyuburkan radikalisme.

United Kingdom

UK menggesa agar tenang di Mesir, tetapi berkata lanjut mengenai campur tangan tentera yang merampas kuasa. 

"Keadaan ini jelas berbahaya dan kami menyeru semua pihak untuk menunjukkan diri dan mengelakkan keganasan," kata Setiausaha Luar William Hague. 

"United Kingdom tidak menyokong campur tangan tentera sebagai satu cara untuk menyelesaikan pertikaian dalam sistem demokrasi." 

UK menggesa semua pihak untuk bergerak ke hadapan dan "menunjukkan kepimpinan dan visi yang diperlukan untuk memulihkan dan memperbaharui peralihan demokrasi Mesir". "Ia adalah penting bagi mereka untuk bertindak balas kepada keinginan yang kuat rakyat Mesir untuk kemajuan ekonomi yang lebih pantas dan politik untuk negara mereka," kata Hague. 

Ini mesti melibatkan pilihan raya awal dan adil dan kerajaan awam pimpinan, katanya. 

Amerika Syarikat 

Jabatan Negara Amerika Syarikat melahirkan kebimbangan terhadap campur tangan tentera. AS mengarahkan pemindahan mandatori kedutaannya di Kaherah, hanya beberapa jam selepas tentera menggulingkan Morsi. 

Satu nasihat perjalanan kemudian mengesahkan bahawa "Jabatan Negara mengarahkan pemergian bukan kecemasan kakitangan kerajaan Amerika Syarikat dan ahli keluarga dari Mesir kerana pergolakan politik dan sosial yang berterusan." 

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengeluarkan satu kenyataan berkata beliau amat bimbang dengan keputusan tentera Mesir untuk menggulingkan Morsi, dan menggesa supaya kembali pantas kepada kerajaan awam.

"Tidak ada peralihan kepada demokrasi datang tanpa kesukaran, tetapi akhirnya ia mesti kekal setia kepada kehendak rakyat. Satu kerajaan jujur, berkebolehan dan wakil adalah apa yang orang-orang Mesir biasa mencari dan apa yang mereka impikan," kata Obama. "Perkongsian lama antara Amerika Syarikat dan Mesir adalah berdasarkan kepentingan bersama dan nilai-nilai, dan kami akan terus bekerjasama dengan orang-orang Mesir untuk memastikan bahawa peralihan Mesir untuk demokrasi berjaya." 

Walau bagaimanapun, AS juga berhenti pendek mengenai campur tangan tentera dalam rampasan kuasa.3 Al Jazeera Patty Culhane, laporan dari Washington, menyatakan bahawa mana-mana negara yang terlibat dalam rampasan kuasa tidak berhak untuk mendapat bantuan dari Amerika Syarikat. 

France 

Menteri Luar Perancis Laurent Fabius berkata Paris mengambil perhatian bahawa pilihan raya yang telah diumumkan di Mesir berikutan tempoh peralihan selepas tentera menggulingkan Presiden Mohamed Morsi. 

"Dalam keadaan yang semakin teruk dan serius dengan ketegangan yang melampau di Mesir, pilihan raya baru telah akhirnya telah diumumkan, selepas tempoh peralihan." Perancis berharap jadual akan disediakan menghormati "keamanan awam, pluralisme, kebebasan individu dan pencapaian peralihan demokratik, supaya rakyat Mesir boleh secara bebas memilih pemimpin mereka dan masa depan mereka," katanya.

NATO 

"Saya menyeru kepada semua orang supaya menahan diri daripada keganasan, untuk menghormati hak asasi manusia, termasuk hak-hak minoriti dan kedaulatan undang-undang - dan bekerja untuk mewujudkan sebuah kerajaan awam demokratik dan inklusif secepat mungkin," kata Ketua Setiausaha NATO Anders Fogh Rasmussen pada Khamis.

Iraq

Perdana Menteri Iraq Nouri al-Maliki menyatakan sokongan untuk pilihan rakyat Mesir dan mengucapkan tahniah kepada Presiden interim Mesir, kata seorang jurucakap. Jurucakap, Ali al-Moussawi, menambah bahawa Iraq "melihat ke hadapan untuk meningkatkan hubungan dua hala" dan "pasti bahawa Presiden baru akan bergerak dengan rancangan baru dalam mengadakan pilihan raya dan menjaga perdamaian nasional".

 Syria 

Bashar al-Assad pada Rabu memuji protes Mesir terhadap pemimpin mereka dan berkata penggulingan oleh tentera bermakna akhirnya "politik Islam".

Assad, yang cuba menghancurkan pemberontakan terhadap pemerintahannya, berkata orang-orang Mesir telah menemui "pembohongan" Ikhwan Muslimin. Beliau bercakap dalam satu temu bual dengan akhbar Al-Thawra state-run.

"Apa yang berlaku di Mesir adalah kejatuhan yang dipanggil politik Islam," kata Assad. "Ini adalah nasib sesiapa di dunia yang cuba menggunakan agama untuk kepentingan politik atau kelompok." 

United Arab Emirates 

UAE mengalu-alukan perubahan di Mesir, menurut agensi berita WAM, dan memuji angkatan tentera Mesir. 

 "Yang Teramat Mulia Abdullah bin Zayed al-Nahayan, Menteri Luar UAE, melahirkan penuh keyakinan beliau bahawa orang-orang hebat dari Mesir mampu untuk menyeberangi detik-detik sukar bahawa Mesir sedang lalui," WAM berkata dalam satu kenyataan. 

"Sheikh Abdullah berkata bahawa tentera Mesir yang besar dapat membuktikan sekali lagi bahawa mereka adalah pagar Mesir dan bahawa mereka adalah pelindung dan perisai yang kuat bahawa jaminan Mesir akan kekal dalam keadaan institusi dan undang-undang," katanya.

Qatar

Amir baru Qatar mengucapkan tahniah kepada Mesir Adli Mansour selepas beliau mengangkat sumpah sebagai pemimpin interim. Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, "menghantar kabel tahniah" berikutan majlis angkat sumpah. 

Kementerian Luar berkata: "Qatar akan terus menghormati kehendak Mesir dan orang-orang di seluruh spektrum," kata sumber itu. Qatar merupakan bersendirian di kalangan negara-negara Arab Teluk dalam meraikan pemberontakan Arab Spring 2011 yang menggulingkan bekas Presiden Hosni Mubarak.

 Arab Saudi

Raja Abdullah Saudi menghantar mesej tahniah kepada Adly Mansour menjelang pelantikan beliau sebagai presiden interim. 

"Dengan nama rakyat Arab Saudi dan bagi pihak saya, kami mengucapkan tahniah kepada kepimpinan anda di Mesir dalam tempoh sejarah yang kritikal ini. Kita berdoa kepada Allah untuk membantu anda memikul tanggungjawab yang ditetapkan kepada anda untuk mencapai cita-cita persaudaraan rakyat Mesir," kata mesej. sumber

Demontsrasi aman membantah kudeta Tentera Mesir lepas solat Jumaat hari ini

Posted: 04 Jul 2013 08:39 PM PDT


Dalam satu kenyataan hari ini (Khamis), National Alliance in Support of Electoral Legitimacy (NASEL) merayu kepada orang ramai daripada orang-orang Mesir untuk menggerakkan massa dalam perarakan aman di semua dataran kebebasan dan jalan-jalan di Mesir, yang akan bermula dari masjid , selepas solat Jumaat, untuk menolak rampasan kuasa kejam terhadap kehendak popular.

NASEL berkata bahawa ia merasakan kemarahan orang ramai yang semakin meningkat dan bahaya yang akan berlaku mengancam negara akibat daripada rampasan kuasa tentera yang terhadap legitimasi berasal dari kehendak rakyat dan Revolusi 25 Januari. 

Ia mengesahkan penolakan penuh dan mutlak terhadap rampasan kuasa tentera - terhadap Presiden, Perlembagaan dan legiotimasi demokrasi - dan semua tindakan akibat dan kesan.

NASEL meletakan dalang rampasan kuasa mesti bertanggungjawab ke atasi keselamatan Presiden negara yang sah, Mohamed Morsi dan kerana menghalang Presiden yang dipilih itu dari berhubungan dengan rakyat.

Ia juga menegaskan penolakan penuh dan mutlak segala bentuk keganasan terhadap demonstrasi aman, yang telah mengakibatkan pembunuhan dan mencederakan beribu-ribu orang-orang Mesir, memegang semua institusi kerajaan yang bertanggungjawab untuk mendapatkan demonstrasi secara aman, hak yang dijamin kepada semua orang Mesir. 

Selain itu, NASEL menegaskan penolakan mutlak segala bentuk kezaliman dan keganasan yang diuruskan oleh pihak berkuasa polis negera baru, yang bermula dari saat pertama rampasan kuasa itu telah mengumumkan dengan segala bentuk penindasan, sekatan kebebasan, penutupan saluran TV satelit - terutamanya orang-orang Islam, menyekat kebebasan media, penangkapan ahli politik, dan memerangkap orang yang tidak bersalah.

NASEL mendesak pembebasan segera semua tahanan politik, wartawan dan aktivis Revolusi. SUMBER

Penyokong Morsi bantah kudeta tentera

Posted: 04 Jul 2013 08:01 PM PDT

Penyokong Presiden Morsi meneriakan slogan 
di perkarangan Masjid Raba El-Adwyia di Kaherah

Penyokong presiden Mesir yang digulingkan oleh tentera, Mohamed Morsi telah membantah di dataran Masjid Raba El-Adwyia di Kaherah sejak sebelum tentera menyingkirkan beliau sebagai ketua negara. 

Bantahan di luar Mahkamah Perlembagaan
semasa majlis angkat sumpah

Para anggota  Ikhwan Muslimin menjerit-jerit membantah di luar Mahkamah Perlembagaan semasa majlis mengangkat sumpah Adli Mansour, seorang kristian sebagai presiden baru Mesir.Kredit Gambar : Reuters

Tiada ulasan: