Jumaat, 7 Jun 2013

Telok Bakong Online

Telok Bakong Online


Parlimen Milik Siapa?

Posted: 06 Jun 2013 06:51 PM PDT

sim_tze_tzin

Desak Shahidan Kasim tarik larangan sidang media di lobi Parlimen

(Oleh Masdar Wahid)
KUALA LUMPUR 6 JUN: Timbalan Ketua Penerangan KEADILAN, Sim Tze Tzin berkata, orang ramai berhak membuat sidang media di lobi Parlimen kerana institusi itu adalah milik rakyat Malaysia.
Beliau membidas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kasim yang menghalang rakyat, aktivis dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dari mengadakan sidang media di bangunan Parlimen pada sesi kali ini.
"Dewan Rakyat adalah tempat pengundi meluahkan masalah kepada pemimpin yang mereka pilih. Saya mendesak Shahidan tarik balik larangan itu," katanya kepada Keadilan Daily.
"Saya menggesa rakyat tidak takut mengenainya kerana Parlimen adalah milik rakyat yang memilih wakil mereka," katanya yang juga ahli parlimen Bayan Baru.
4 Jun lalu, Shahidan yang baru mengendali hal ehwal Dewan Rakyat meneruskan larangan sidang media dalam bangunan Parlimen atas alasan mengganggu tugas wakil rakyat.
Ia lanjutan larangan dibuat bekas Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin pada November 2012 bahawa ruang sidang akhbar di bangunan Parlimen khas dan eksklusif untuk ahli parlimen sahaja.
Sim menegaskan, Shahidan jahil konsep parlimen kerana melalui sidang media, wartawan dan jurugambar dari pelbagai agensi mendapat bahan berita.
"Kadang kala suara mereka bukan sahaja tidak didengar di kawasan mereka, malah tidak disiar media yang dikawal Umno-BN.
"Kunjungan rakyat ke Parlimen tidak menyusahkan Pakatan Rakyat. Malah kami sangat menghargai hak pengundi meluahkan masalah mereka di Dewan Rakyat," katanya.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=53110

Tiada ulasan: