Jumaat, 7 Jun 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


malaysia darul runtuh...makin banyak jambatan runtuh...bukannya nak cari pakar yang boleh ketahui penyebab runtuhan..tapi nak cari pakar yang boleh boleh tutup kes rasuah dan penyelewengan dalam pembinaan jambatan....!!!!

Posted: 07 Jun 2013 06:05 AM PDT

Kementerian Kerja Raya tubuh pasukan pakar siasat runtuhan jambatan kedua P.Pinang

awas pakar ini tak makan rasuah( PR)...kementerian kerja raya ada berani ka ambil pakar ni...

mahluk angkasa ini ( spesis UMNO-BN ) suspek utama  penyebab jambatan runtuh di pulau pinang

Kementerian Kerja Raya (KKR) hari ini mengumumkan satu pasukan pakar ditubuhkan untuk menyiasat runtuhan tanjakan konkrit di susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang yang berlaku semalam.

Jambatan Kedua Pulau Pinang yang runtuh semalam adalah Susur Batu Maung yang merupakan bahagian yang terpisah daripada struktur jambatan utama diberikan kepada kontraktor tempatan, Cergas Murni Sdn Bhd.

“Kementerian Kerja Raya akan menubuhkan satu pasukan pakar untuk menyiasat punca insiden ini dan mengenalpasti factor runtuhan, kompetensi pekerja dan pengendalian kontraktor di tapak sama ada mematuhi tatatcara kerja.

“Kementerian juga akan mengesyorkan langkah-langkah untuk mengelakkan insiden seperti ini daripada berulang di projek-projek pembinaan kerajaan dan Swasta,” kata Kementerian Kerja Raya dalam satu kenyataan media hari ini.

Dalam pada itu, KKR juga berkata Arahan Berhenti Kerja (Stop Work Order) telah dikeluarkan kepada Cergas Murni Sdn Bhd manakala arahan daripada Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (Department of Occupational Safety and Health : DOSH) akan dikeluarkan dalam masa terdekat ini.

Syarikat Cergas Murni berdaftar dengan Construction Industry Development Board (CIDB) sebagai kontraktor Kelas G7 dianugerahkan projek tersebut pada 2010 dan tapak berkenaan diambil pada 19 Mei 2010.

Susur Batu Maung itu adalah Pakej 3A daripada projek Jambatan Pulau Pinang Kedua.

Projek RM152 juta diarahkan membina empat susur daripada Batu Maung untuk disambungkan ke Lebuhraya Bayan Lepas ke Jambatan Kedua Pulau Pinang dan jambatan marin utama.

Ia adalah salah satu bahagian daripada susur dua yang runtuh semalam dan mengakibatkan empat kematian termasuk tiga kecederaan.

Berdasarkan jadual, ia seharusnya siap pada Disember tahun lalu namun tertangguh dan tarikh terakhir siap ditetapkan bulan hadapan.

Cergas Murni, yang memulakan operasi sebagai kontraktor berdaftar Kelas B pada 1991 dan sekarang kontraktor Kelas A, mempunyai beberapa projek mega di bawahnya — Lebuh Raya Pantai Timur Fasa Dua Pakej 9A (RM202 juta), Pakej 9B (RM86 juta), Pakej Tiga (RM224 juta) dan Jambatan Bukit Kuang di bawah projek Wilayah Ekonomi Timur (RM190 juta).

Syarikat berkenaan turut menerima pengiktirafan ISO 9001:2000, ISO 14001:2004 dan OSHAS 18001:2007 sejak 2005.

Semalam, dua pekerja pembinaan warga asing dan penunggang motosikal wanita cedera selepas bahagian susur berkenaan runtuh sekitar jam 7.00 malam.

Pada tengah malamnya, Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Jaafar menafikan laporan awal empat kematian dalam insiden berkenaan.

Beliau bagaimanapun hanya mengesahkan tiga yang cedera dirawat di Hospital Pulau Pinang dan berkata polis masih berusaha mengesahkan berlakunya sebagarang kematian.

Jabatan Bomba dan Penyelamat masih lagi berusaha mencari kereta yang dipercayai tertimbus dalam runtuhan menggunakan kren sekitar jam 2 pagi.

Ketika melawat kawasan berkenaan, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menggesa audit keselamatan dijalankan bukan sahaja terhadap pakej tetapi kepada keseluruhan projek Jambatan Kedua Pulau Pinang.

“Mereka perlu menjalankan semakan keselamatan keseluruhannya, bukan sahaja bahagian ini tetapi keseluruhan projek dan saya harap kementerian akan turut melantik badan bebas untuk menjalankan audit keselamatan terhadap projek ini kerana keselamatan awam amat penting,” katanya.

 

 

penyapu sial

 

 

negara kita dah jadi negara darul runtuh...bukan nak mengaku kesilapan tetapi mereka yang bertanggung jawab cuba mencari alasan untuk cuci tangan dengan pura pura menyiasat penyebabnya,sedang umum mengetahui bahawa setiap pembinaan yang dilakukan di negara ini tidak bebas sepenuhnya dari unsur rasuah dan penyelewengan .

mereka cuba nak mencari idea bagaimana nak menipu rakyat bila terkantoi nanti...

kita tak terperanjat jika drama penyiasatan nanti mendedahkan si pelaku penyebab runtuhan...namun seperti biasa di LEMBU SHAHRIZAT KAN...no action talk only....!!!...kroni di utamakan...!!!!

himpunan kuning tak boleh ,himpunan hijau tak boleh ,himpunan hitam 505 tak boleh la nie himpunan lilin pun tak boleh...jadi apa yang boleh...???...himpunan kepala BUTOH UMNO ajer yang boleh....!!!!

Posted: 07 Jun 2013 05:36 AM PDT

himpunan kepala BUTOH  yang ini boleh pulak....janji UMNO taja....!!!!

Pihak polis sedang menyiasat lima pemimpin Pakatan Rakyat (PR) kerana menghadiri himpunan lilin pada 22 Mei lalu..

Ini termasuklah  Gobind Singh Deo bersama empat yang lain Dr Tan Seng Giaw, Ng Suee Lim, Ronnie Liu dan naib presiden PAS Salahuddin Ayub telah dipanggil pihak polis.

Pihak polis telah memanggil lima pemimpin pembangkang untuk tampil dalam soal siasat ekoran kehadiran mereka pada perhimpunan nyalaan lilin yang diadakan di hadapan pintu masuk balai polis Jinjang untuk menunjukkan simpati dan sokongan kepada Adam Adli,merujuk kepada aktivis mahasiswa Adam Adli Abdul Halim yang ketika itu ditahan di Jinjang sebelum didakwa dibawah Akta Hasutan keesokkan harinya.

Mereka  disiasat di bawah Seksyen 143 Kanun Keseksaan yang merupakan satu kesalahan bagi perhimpunan haram dan pada masa ini, Dr Tan telah memberi keterangannya. Salahuddin adalah orang pertama dipanggil untuk memberi keterangan hari ini,sementara  keterangan Dr Tan telah direkod awal minggu ini.

Gobind berkata telah menghubungi pihak polis untuk menetapkan masa pada minggu depan bagi baki tiga yang lain untuk diambil keterangan mereka.

Apabila ditanya sama ada pemimpin-pemimpin pembangkang yang lain yang dipanggil oleh polis, beliau berkata: “Saya tidak pasti jika mereka telah menyoal orang lain.”

Seksyen 143 Kanun Keseksaan yang digunakan terhadap mereka yang didakwa mengambil bahagian dalam perhimpunan haram, dengan hukuman penjara panjang yang boleh sampai enam bulan atau denda, atau kedua-duanya sekali.

Gobind tidak mengetahui sama ada polis akan menyiasat mereka di bawah undang-undang lain.

Menurut laporan media, Gobind dan Salahuddin telah bercakap kepada orang ramai pada perhimpunan lilin 22 Mei lalu, dengan kira-kira 1,000 orang dilaporkan telah berkumpul ketika itu berikutan penahanan Adam Adli pada 18 Mei.

Adam Adli telah ditahan kerana didakwa menghasut rakyat untuk menggulingkan kerajaan yang dipilih melalui demonstrasi jalanan.

Pada 22 Mei, himpunan tersebut berjalan dengan lancar sehingga kira-kira 10 malam apabila pihak polis memberi kata dua kepada orang ramai untuk bersurai.

Pihak polis kemudian dilaporkan menangkap 18 orang - termasuk empat wanita - yang enggan meninggalkan balai polis Jinjang, sebelum melepaskan mereka dengan ikat jamin pada hari berikutnya selepas keterangan mereka diambil.

Pada 23 Mei, Ketua Polis Kuala Lumpur Mohamad Salleh memberi amaran polis akan mengambil tindakan tegas terhadap himpunan lilin bermotifkan politik kerana menyalahi undang-undang dan menyebabkan penduduk tempatan “kebimbangan”.

Himpunan lilin ini adalah suatu kesalahan di bawah undang-undang haramjadah UMNO yang bacul. Bagi pihak polis, mereka  tidak lagi boleh bertolak ansur dengan perkara-perkara itu, kerana ia boleh menyebabkan kebimbangan terhadap penduduk tempatan ( puak kafir lahanat UMNO).

 

 

penyapu sial

 

 

semua himpunan haram...ikut tekak anjing UMNO...bila dah jadi takut dengan kebangkitan rakyat ..UMNO guna taktik jijik dengan cara ini untuk menakut nakutkan rakyat..

tangkaplah berapa ramai rakyat...kami tak takut selagi   sebarang kezaliman , demokrasi dan pilihanraya yang di jalankan di negara ini tidak di bersihkan dari sebarang anasir penipuan dan penjajahan  yang di taja oleh UMNO melalui SPR...

kita cadangkan lebih banyak himpunan di adakan jika polis masih meneruskan tangkapan mengikut telunjuk UMNO...kita kena tunjuk kepada UMNO dan anjing peliharaannya PDRM..bahawa tanpa keganasan, rakyat lebih berkuasa dari mereka .

Tiada ulasan: