Selasa, 11 Jun 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


memang melampau...speaker haram ( belum di lantik kembali ) dewan rakyat berani mengugut melucutkan mana mana ahli parlimen pembangkang yang memulau upacara angkat sumpah...ini negara bapak kamu punya kah..!!!!

Posted: 11 Jun 2013 07:37 AM PDT

Amaran Speaker  haram Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia bahawa mana-mana ahli Parlimen yang memboikot upacara mengangkat sumpah pada 24 Jun depan akan terlucut jawatan adalah bertentangan dengan undang-undang dan Peraturan Dewan Rakyat

Peraturan 5(2) Peraturan-peraturan Mesyuarat menyatakan “mana-mana ahli Parlimen yang belum mengangkat sumpah boleh berjumpa sendrii di mejanya dan sumpah boleh dilakukan dihadapannya.

Peraturan 5(2) menjadikannya ianya mandatori untuk Setiausaha menerima sumpah berkenaan.

Speaker dan Barisan Nasional (BN) tiada kuasa menolak sumpah ahli Parlimen pembangkang..

Bagaimanapun, di fahamkan semua 38 anggota Parlimen  dari DAP tidak akan memboikot upacara mengangkat sumpah anggota Dewan Rakyat pada 24 Jun 2013 serta persidangan Parlimen.

Mereka akan  menggunakan proses perundangan untuk menuntut pembaharuan pilihan raya, khususnya mematuhi prinsip demokratik 'satu orang, satu -mengundi, satu nilai..

Namun begitu "memulaukan majlis angkat sumpah Ahli Parlimen tidak akan dilihat sebagai 'simbolik' atau langkah berani untuk membantah terhadap pilihan raya umum yang dicuri apabila PR boleh membuat perubahan yang lebih berkesan dengan membuat  perhimpunan bantahan aman seluruh negara.

Tindakan memboikot Dewan Rakyat tidak akan terjejas dengan hanya memboikot sebuah upacara angkat sumpah.

Peranan Speaker Dewan adalah menjalankan urusan parlimen dan tidak seharusnya campurtangan dalam hal politik. Ia adalah yang paling tidak patut bagi mana-mana Speaker dan beliau tidak mempunyai hak untuk memboikot mana-mana ahli Parlimen atau sengaja menyebabkan hilang kelayakan dengan  memboikot atau menolak untuk bersumpah.

Ahli Parlimen PR awal hari ini telah diberi amaran oleh Pandikar mereka akan digugurkan sebagai wakil rakyat sekiranya memboikot proses mengangkat sumpah pada 24 Jun ini.

“Kalau ahli Yang Berhormat tidak angkat sumpah, ikut Perlembagaan, selama enam bulan maka secara automatik gugur sebagai ahli Parlimen,” katanya.

Jelas Pandikar Amin lagi, atas semangat demokrasi juga, speaker dan timbalan speaker berhak memboikot upacara mengangkat sumpah wakil rakyat PR.

“Tidak boleh angkat sumpah hari lain ... kecuali tidak datang atas sebab kesihatan yang tak boleh dielakkan,” katanya.

“Apabila kita angkat sumpah baru kita jalankan fungsi sebagai wakil rakyat,” katanya.

Sesi taklimat pertama ahli-ahli Parlimen hari ini menyaksikan kehadiran 111 anggota Parlimen yang dipilih pada Pilihan Raya 2013, dengan hanya seorang wakil pembangkang, ahli Parlimen Bakri, Er Teck Hwa yang hadir, daripada 89 keseluruhan ahli Parlimen PR.

Amat mengejutkan  apabila Speaker yang belum di lantik kembali secara sah mengeluarkan kenyataan sedemikian terhadap ahli Parlimen PR yang telah dipilih rakyat.

Ancaman keterlaluan Pandikar ini mendedahkan peranan  berat sebelah secara terang-terangan terhadap Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan penghinaan terhadap pejabat yang didudukinya..

Ancaman Speaker yang “dilantik BN” itu juga selari dengan cara tidak demokratik dan diktator  Perdana Menteri i Najib Razak dan BN  untuk terus mentadbir negara ini.

 

 

penyapu sial

 

Ia adalah memalukan negara bila mana  Pandikar diajar tentang peraturan dewan rakyat  oleh MP baru. Pandikar harus membaca dan memahami peraturan Mesyuarat dan berhenti mengancam Ahli Parlimen pembangkang.

Jangan lupa Pandikar belum mengangkat sumpah di Parlimen, dan lagi, beliau bercakap seolah-olah dia sudah secara rasmi adalah Speaker Parlimen ke-13! Dan beliau mendakwa beliau mempunyai hak pada masa ini untuk membuat keputusan yang MP hilang kelayakan! Seperti mentaliti dunia ketiga dan jadi bahan ketawa rakyat Malaysia dan seluruh dunia!

Pandikar, adakah anda pasti anda akan menjadi Speaker apabila Parlimen bersidang selepas PRU13? Jika tidak, sila diam. dan tidak bertindak  sebagai ejen BN. Anda sepatutnya menjadi neutral mengenai perkara ini.

Nampaknya Pandikar Amin tergolong dalam keluarga yang sama seperti yang dilakukan oleh pengampu beberapa pegawai kanan kerajaan, hakim, pegawai polis dan boneka rejim yang tidak sah. Dia hanya mencari makan secara haram  untuk makan malam beliau beserta kontrak hadapan, pelantikan dan kehidupan yang mewah untuk kawan-kawan dan kaum kerabat beliau.

kapal BN dah nak karam...apa lagi terjun la...jangan tangguh tangguh lagi...Ahli Parlimen BN yang tidak gembira bertemu KU LI

Posted: 10 Jun 2013 11:07 PM PDT

Beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) Parlimen dari Malaysia Timur yang tidak berpuas hati bertemu ahli Parlimen veteran Tengku Razaleigh Hamzah malam tadi bagi membincangkan kedudukan mereka kerana tidak mendapat apa-apa selepas kemenangan pertempuran sengit dalam Pilihan Raya 2013.

Difahamkan, lebih kurang sedozen ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak yang tidak mahu melompat  menyertai Pakatan Rakyat (PR) tetapi turut tidak gembira dengan keputusan  Putrajaya kerana tidak diberikan apa-apa kepada mereka selepas menang.

Ahli Parlimen Malaysia Timur bertemu Ku Li di rumahnya untuk membincangkan langkah seterusnya kerana mereka tidak gembira dengan Putrajaya.

Ahli-ahli Parlimen yang dipilih pada pilihan raya umum 5 Mei berada di sini selama dua hari untuk diterangkan tentang prosedur dan etika Parlimen.

BN mendapat 47 daripada 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak, menyumbangkan satu pertiga dari 133 kerusi mereka menangi daripada 222 jumlah kerusi di Parlimen.

Walau bagaimanapun, Perdana Menteri  Najib Razak hanya memberikan 20 jawatan menteri dan timbalan menteri kepada ahli Parlimen Malaysia Timur, menyebabkan parti seperti SPDP dari Sarawak hanya mempunyai satu wakil walaupun menang empat kerusi Parlimen.

Sebaliknya MIC dari semenanjung Malaysia menyaksikan empat ahli Parlimen mereka mendapat jawatan menteri dan timbalan menteri dalam pentadbiran Najib – yang mempunyai 32 menteri penuh termasuk lapan di Jabatan Perdana Menteri.

Mereka bertemu Ku Li untuk melihat apa yang mereka boleh lakukan untuk meluahkan kekecewaan mereka..

KU LI  mahu mencabar Najib untuk jawatan presiden Umno dalam pemilihan parti lalu akan tetapi tidak mendapatkan pencalonan cukup untuk layak, di mana pemenangnya kebiasaannya menjadi perdana menteri dalam kerajaan BN.

Beliau mewakili Gua Musang semenjak 1974 dan sudah beberapa kali cuba untuk mendapatkan jawatan perdana menteri tetapi tidak berjaya.

Ahli Parlimen Malaysia Timur adalah yang terbaru untuk memberikan tekanan kepada Najib selepas beliau memenangi mandat pertama peribadi dengan kerusi kurang daripada pendahulunya Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Najib sudah diberikan tekanan dalam Umno dan sekarang ini, selepas keputusan buruk dalam pilihan raya  ahli parlimen malaysia timur mula buat hal.

Umno memenangi 88 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya 2013, meningkat sembilan berbanding 2008 akan tetapi beberapa veteran parti menyalahkan parti itu dan prestasi buruk BN kepada ahli strategi “bilik perang”, dan membayangkan perdana menteri mungkin perlu ditunjukkan pintu keluar jika dia tidak membuang ahli strateginya kerana nasihat buruk mereka.

Ahli-ahli Parlimen ini tidak boleh melakukan banyak kecuali memanggil untuk undi tidak percaya. Menjadikannya sebagai agenda sudah menjadi  satu kejayaan untuk menzahirkan kekecewaan mereka.

gempar....!!!!....menteri samseng KDN langgar had RASUAH pilihanraya di PRU 13 yang lalu ....!!!!

Posted: 10 Jun 2013 10:29 PM PDT

 

Menteri  samseng  Dalam Negeri  Ahmad Zahid Hamidi  telah melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dengan membelanjakan melebihi jumlah yang ditetapkan, iaitu RM200,000 dalam kempennya menjelang pilihan raya umum ke-13.

 Zahid dikatakan mengedarkan RM100 dan 5kg beras kepada 24,000 orang di Bagan Datoh, yang jika dikira melebihi RM200,000.

Berdasarkan itu, PKR  akan memfailkan petisyen pilihan raya berhubung perkara itu minggu ini.

Petisyen itu termasuk 35 petisyen pilihan raya melibatkan kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) seluruh negara yang difailkan PR bermula hari ini hingga Rabu ini.

PKR  mempunyai bukti berupa rakaman video menjelaskan Ahmad Zahid yang kini Menteri Dalam Negeri berkempen dalam pilhan raya lalu melebihi had ditetapkan.

Zahid Hamidi  juga ada membuat satu kenyataan yang umum yang ada rekod video mengaku bahawa beliau ada memberikan wang RM100 dan sekampit beras 5 kilogram (kg) jika tidak silap kepada 24,000 orang di Bagan Datok.

RM100 termasuk beras 5 kg anggaran RM15 kepada 24,000 orang maka jumlahnya lebih kurang RM2 juta lebih. Belanja pilihan raya hadnya RM200,000 sahaja..

Dengan kes tersebut maka PR memutuskan memfailkan dua petisyen bagi kawasan parlimen berkenaan. 35 petisyen pilihan raya difailkan PR adalah 25 kerusi Parlimen dan 10 DUN dengan PKR (19 – Parlimen dan satu – DUN), PAS (empat – Parlimen dan sembilan – DUN) manakala DAP (dua – Parlimen).

Serentak dengan petisyen itu,  PR turut akan memfailkan tindakan undang-undang terhadap Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) selain perkara bersangkutan dengan dalam tempoh tiga minggu.

Pertama, saman terhadap Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR dan ahli-ahli SPR di atas kegagalan melaksanakan dakwat kekal.

Yang kedua, satu petisyen pilihanraya menuntut mahkamah menyemak senarai pengundi yang dicemari pengundi hantu di Sabah berdasarkan keterangan dibuat di Suruhanjaya Diraja setakat ini dan kajian dalaman PKR..

Selanjutnya adalah tindakan undang-undang bagi menisytiharkan pindaan Seksyen 9A yang menghalang kesahihan daftar undi dicabar di mahkamah bertentangan dengan perlembagaan.

Pasukan PKR yang akan mengambil tindakan itu diketuai pakar perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari.

 

 

penyapu sial

 

Duit tabung umno dah campor gaul dengan duit haram dari judi dan arak.Ingat kau menang dengan cara menipu dan guna duit haram , tak malu kah jumpa Allah nanti.Itu pasal apabila terlalu banyak makan duit tak betul, sholat susah nak buat dan hanya sholat baru amalan kita diterima.Anak anak jadi macam setan, bini tak bertudung adalah disebabkan hati dah jadi buta.Jangan lagak lah, neraka Allah amat pedih terutama mereka yang memikul amanah Allah.

Tiada ulasan: