Isnin, 17 Jun 2013

Biaqpila

Biaqpila


SAPA YANG KECEWA SEBENAQNYA?

Posted: 17 Jun 2013 05:42 AM PDT




DEY MACHA!!!
DRAMA SPR KE NI?
SETELAH DIDESAK LETAK JAWATAN
BARU DIA CAKAP KECEWA
KAH! KAH! KAH!

DIA TAK TAU KA?
RAKYAT LAGI KECEWA
DITIPU HIDUP-HIDUP
KES DAKWAT SOTONG
KAH! KAH! KAH!



KUALA LUMPUR 17 JUN: Setelah berdepan kritikan bertubu-tubi berhubung dakwat tidak kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusuf akhirnya menyatakan kekecewaannya.
Bercakap dalam satu temubual khas dengan Sinar Harian, bos SPR itu mengakui isu dakwat kekal merupakan perkara yang paling menyedihkan dalam hidupnya.
"Kalau orang tanya saya sekarang ini, apakah perkara yang paling menyedihkan dalam hidup saya, saya akan jawab dakwat kekal," katanya dipetik.
Bagaimanapun dalam temubual itu, tiada sebarang penjelasan lanjut kenapa isu dakwat kekal tersebut menjadi perkara yang mengecewakan beliau.
Sebelum PRU13 berlangsung, SPR beberapa kali meyakinkan semua pihak khususnya rakyat bahawa dakwat yang bakal digunakan untuk pilihan raya lalu itu akan kekal sekurang-kurangnya mampu bertahan selama seminggu.
Keadaan mula menjadi ribut apabila dakwat yang digunakan oleh pengundi awal pada 30 April lalu dilaporkan boleh tanggal selepas dibasuh, sekaligus menyangkal dakwaan SPR bahawa ia mampu kekal tujuh hari.
Bermula dari itu, krisis keyakinan mula timbul terhadap SPR berhubung isu dakwat itu ditambah lagi dengan penjelasan yang disifatkan berbeli-belit yang dibuat oleh SPR untuk menjustifikasikannya.
SPR mendakwa kejadian dakwat yang mudah tanggal itu kerana petugas SPR tidak menggoncang terlebih dahulu botol dakwat tersebut.
Selepas daripada itu, timbul pula penjelasan kedua bahawa kandungan Argentum Nitrat (Perak Nitrat ataupun Silver Nitrate) di dalam dakwat kekal dikurangkan demi kesihatan para pengundi.
Pengurangan itu dikatakan punca kenapa dakwat itu boleh tanggal selepas dibasuh.
Sehinggalah pada hari mengundi pada 5 Mei lalu, ianya menyaksikan pelbagai pihak tampil membuat aduan polis mendakwa sememangnya dakwat yang dicalit sewaktu membuang undi, boleh tanggal dan tidak kekal.-KD


RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
P-A-N-A-S-S-S!!... Rahsia 'BESAR' Suami Saya...

RISIKO KERJA MENGGALI MENCARI MANGSA RUNTUHAN STRUKTUR BANGUNAN UMNO

Posted: 17 Jun 2013 02:30 AM PDT

Misi pencarian mangsa taufan dihentikan





Petugas penyelamat telah menghentikan operasi mencari dan menyelamat ke atas seorang individu yang tertimbus bersama-sama keretanya selepas dihempap runtuhan penebat kilat di bangunan Umno negeri Pulau Pinang, Jalan Macalister pada Khamis lalu.



Ahli keluarga mangsa diberikan penerangan punca operasi tersebut dihentikan ekoran kesukaran dan tekanan yang dihadapi oleh pasukan pencari.

Mereka juga diberitahu struktur bangunan berdekatan juga mungkin berisiko sekiranya kerja menggali diteruskan, lapor The Star.

Pada jam 7.30 pagi hari ini, bahagian belakang kereta dan tayar ditemui daripada tapak kejadian, selepas 40 jam sejak operasi mencari dimulakan.

Kereta tersebut dikenalpasti sebagai milik Lim Chin Aik, 44, yang dilaporkan hilang beberapa hari lalu.

Pada Ahad lalu, pasukan pencari menemui tiga tayar, termasuk tayar simpanan, semasa menggali bagi mencari mangsa yang dikhuatiri tertimbus di situ.

Pengarah Bomba Pulau Pinang Azmi Tamat semalam berkata penyelamat masih belum mengenalpasti kedudukan sebenar kereta Lim.

Azmi berkata, operasi mencari dan menyelamat pada petang Ahad untuk mencari kereta telah terjejas kerana hujan lebat turun sejak 10.30 malam, menyebabkan kawasan dimana kereta itu dipercayai tertimbus diselaputi dengan lumpur.



"Kita tidak tahu lokasi sebenar kereta semasa kejadian yang tidak diingini itu berlaku. Jika tiang runtuh di bahagian kanan kereta, ia mungkin hancurkan kereta sehingga menjadi cebisan dan kita tidak tahu keadaan kereta atau pemandu tersebut," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Sabtu lalu, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi mengesahkan nombor casis kereta itu ditemui di bawah runtuhan di tempat kejadian adalah sama dengan kereta penjaja makanan, Lim.

Beliau berkata penemuan itu boleh membongkar kes seorang lelaki berusia 44 tahun yang dilaporkan hilang sejak kejadian itu, yang berlaku pada hari Khamis.

Mangsa yang memandu kelabu Honda City dalam perjalanan untuk mengambil anak bongsunya dari Penang Chinese Girls High School di Jalan Gottlieb kira-kira jam 6.30 petang pada Khamis. - 17 Jun, 2013.

TMI

RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
P-A-N-A-S-S-S!!... Rahsia 'BESAR' Suami Saya...

OTAK SEMPIT BETOI

Posted: 16 Jun 2013 11:21 PM PDT


M'kini dilarang hadiri sidang media Ahmad Maslan

Malaysiakini hari ini dilarang daripada menghadiri sidang media Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan di bangunan Kumpulan Wang Simpanan Persekutuan (KWSP) di Kuala Lumpur.

Walaupun dibenarkan menunggu di bilik lounge bersama pengamal media lain yang sedang menunggu Ahmad, pemberita kemudian dimaklumkan bahawa Malaysiakini tidak dibenarkan menyertai sidang media itu.

Sidang media itu dijadual berlangsung selepas lawatan kerja Ahmad di ibu pejabat KWSP.

Langkah ini bukan kali pertama. Malaysiakini sebelum ini tidak dibenarkan menyertai sebarang acara Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra dan ibu pejabat Umno.

Di ibu pejabat Umno, portal berita ini dilarang memasuki bilik pemantauan pilihan raya pada 5 Mei. Malaysiakini juga pernah dilarang menyertai perayaan ulang tahun Umno di PWTC tidak berapa lama selepas pilihan raya umum.

MK



RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
P-A-N-A-S-S-S!!... Rahsia 'BESAR' Suami Saya...

OTAK PELAJAR TAHFIZ YANG TERKORBAN DALAM KEBAKARAN MASIH SEGAR SEPERTI HIDUP

Posted: 16 Jun 2013 06:49 PM PDT



TIKAM BATU – Satu demi satu keajaiban dapat disaksikan sepanjang membuat liputan tragedi kebakaran yang menyebabkan seorang pelajar Maahad Tahfiz Al-Barakah (Mantab), Kampung Masjid, Tikam Batu terkorban dalam kejadian jam 1.50 pagi, Sabtu lalu.

Namun, apa yang berlaku pasti mempunyai hikmah tersendiri selain menunjukkan kekuasaan ALLAH SWT.

Ini bukan sahaja dapat dibuktikan dengan penemuan barang-barang milik mangsa terkorban yang masih elok tersusun dalam almari kayu sedangkan almari besi milik pelajar lain semuanya hangus termasuk pakaian dan barang-barang peribadi lain.

Dalam kejadian itu, mangsa, Aiman Nurhakim Yahya, 13, seorang pelajar pintar, rajin dan antara yang paling berdisiplin dikatakan gagal untuk menyelamatkan diri setelah terperangkap dalam kebakaran di asrama tempat mereka menetap.

Barang rakan lain musnah



Menceritakan kembali tragedi itu, Penaung Rangkaian Pusat Pendidikan Al-Barakah yang juga imam kariah Kampung Masjid, Anuar Md Isa berkata, kesemua pelajar sudah terjaga dari tidur dan menjangkakan Aiman adalah yang terakhir keluar menyelamatkan diri.

"Kemungkinan arwah yang tidur di tingkat atas cuba untuk turun melalui tangga, tetapi bahagian atas binaan asrama yang berasaskan kayu runtuh menyebabkan dia terperangkap dalam api yang marak," katanya.

Menurut Anuar, apa yang lebih ajaib ialah penemuan barang-barang peribadi milik arwah yang masih elok tersusun dalam almari miliknya sedangkan barang peribadi rakan-rakan lain semuanya musnah.

"Kalau nak diikutkan, api menjulang tinggi sehingga memusnahkan keseluruhan bahagian asrama, bagaimanapun almari Aiman yang diperbuat daripada kayu, terpelihara.

"Apa yang saya perasan juga ialah selipar yang selalu digunakan arwah selalunya diletakkan di luar, tetapi sebelum kejadian, dia ambil dan letak elok-elok dalam laci. Selipar itu juga masih elok dan tersimpan rapi," katanya yang mengakui sesuatu keajaiban mengenai peribadi pelajar itu.

Baru lakukan tasmid

Anuar berkata, Aiman baru sahaja selesai menghabiskan satu juzuk al-Quran dan dijangka bakal masuk ke juzuk kedua.

"Dia baru sahaja melakukan tasmid (mendengar bacaan al-Quran) satu juzuk dengan ustaznya bagi membolehkannya memasuki juzuk kedua yang dijangka hari ini (semalam)," katanya.

Lebih memeranjatkan, Anuar berkata, pakar yang melakukan bedah siasat ke atas jasad Aiman mendapati, otaknya masih segar, seperti otak orang masih hidup, sedangkan anggota badan lain sudah rentung.

"Memang keajaiban apabila pakar yang menjalani bedah siasat menjelaskan, otaknya masih segar, bersinar seolah-olah milik insan yang masih hidup," katanya, memuji kekuasaan ALLAH SWT.

Tidak jejas ambilan pelajar

Menurut Anuar, tragedi yang menimpa Mantab langsung tidak mematahkan semangatnya dan tenaga pengajar lain untuk terus mengembangkan syiar Islam dalam usaha melahirkan generasi al-Quran yang cemerlang.

"Kita baru sahaja menerima seorang pelajar hari ini (semalam). Ini menunjukkan respons positif daripada pihak ibu bapa dan ia (tragedi) sebenarnya tidak menjejaskan pengambilan pelajar," katanya.

Berhubung soal keselamatan pula, katanya, pihaknya akan meningkatkan ciri-ciri keselamatan di samping menyediakan kelengkapan dan meningkatkan ilmu berhubung keselamatan selain menyediakan prasarana yang layak.

"Setakat ini, pelajar diberi cuti seminggu untuk kita jalankan proses pengurusan, terutamanya melibatkan penempatan pelajar di blok sebelah," katanya.

Menurut Anuar, kesemua 20 pelajar berusia antara 13 dan 17 tahun akan dipindahkan ke blok bilik darjah yang sedang diubah suai menjadi tempat penginapan.

Beliau turut mengucapkan terima kasih atas keprihatinan pihak yang bersimpati, menyumbang dan membantu pihaknya untuk membangunkan semula maahad tahfiz itu.

SH

RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
P-A-N-A-S-S-S!!... Rahsia 'BESAR' Suami Saya...

Tiada ulasan: