Khamis, 13 Jun 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


A. Kadir Jasin dedahkan wujudnya rundingan kerajaan perpaduan antara PAS, PKR dan UMNO.. boleh percaya ke?

Posted: 13 Jun 2013 01:32 AM PDT


Jika kita taksub dengan individu yang menjadi pimpinan dalam parti kita pasti akan kecewa bila membaca apa yang A. Kadir Jasin dedahkan ini..

Tetapi jika kita berpegang kepada ideologi parti.. kita akan dapat melihat siapa yang menggunakan politik untuk kepentingan peribadi mereka dalam hal ini...

Selagi wujud pemimpin yang bersifat begini dalam Pakatan Rakyat, Insyaallah UMNO akan kekal berkuasa hingga ke hari kiamat..

Jadi bila menyokong.. jangan sampai taksub kepada pemimpin.. sebab pemimpin datang pemimpin pergi, kita rakyat tetap disini..

Apa yang mungkin tidak diketahui umum tetapi bukan lagi rahsia antara Blogger dan sukar dipercayai ialah Umno, PAS dan sekelompok pemimpin PKR telah kehilangan peluang untuk menubuhkan "Kerajaan Perpaduan" di Selangor, Terengganu dan Kedah.

Wartawan veteran Datuk A. Kadir Jasin hari ini mendedahkan terdapat rundingan perpaduan Melayu diantara parti PAS, PKR dan Umno di negeri Selangor dan Terengganu akan tetapi menemui kegagalan ekoran di pihak Barisan Nasional (BN), khasnya Umno, tidak mempunyai "operator" yang boleh melaksanakan gerakan belakang tabir.

Menurut bekas ketua pengarang kumpulan akhbar milik Umno New Straits Times itu, di negeri Selangor, rundingan berlaku diantara ketiga-tiga parti itu disebabkan oleh permusuhan terbuka antara Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Mohamed Azmin Ali daripada PKR.

"Di Selangor bisik dan risik mengenai kerajaan campuran PAS-PKR-Umno cukup serius," kata beliau dalam tulisan terbaru di blognya bertajuk "Perpaduan Melayu: Peluang Yang Terlepas".

"Seandainya rancangan itu berjaya, PAS, Umno dan sesetengah elemen PKR akan menubuhkan kerajaan campuran dengan PAS menyumbangkan calon Menteri Besar.

"Tetapi peluang itu terlepas kerana pihak-pihak yang terbabit takut didedahkan dan tidak bersedia bertolak ansur mengenai calon Menteri Besar, kecuali Azmin yang dikatakan lebih terbuka," tambah beliau lagi.

Kepemimpinan PAS Terengganu oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula jelasnya dikatakan berminat bekerjasama dengan Umno walaupun PAS hampir-hampir menewaskan Umno.

Umno menang 17 kerusi DUN manakala PAS 14 dan PKR satu di Terengganu. Kedah juga jelasnya mempunyai cadangan supaya BN membawa masuk seorang Adun PAS menjadi Exco sebagai tanda persaudaraan dan perpaduan Melayu-Islam.

"Tetapi pelung keemasan itu terlepas kerana BN, khasnya Umno, tidak mempunyai "operator" yang boleh melaksanakan gerakan belakang tabir dan kepemimpinan Umno tidak mahu bantuan luar.

"Kalau perbezaan politik dan perpecahan ini berlarutan hingga ke Parlimen dan DUN, masa depan orang Melayu, Bumiputera dan Islam akan lebih lemah dan terancam," katanya lagi.

Beliau berkata walaupun orang Melayu-Islam adalah majoriti di negara ini, tetapi mereka lemah dari segi ekonomi dan keputusan Pilihan Raya 2013 menyebabkan mereka lemah juga dari segi politik akibat perpecahan.

"Apa yang mungkin tidak diketahui umum dan sukar dipercayai ialah Umno, PAS dan sekelompok pemimpin PKR telah kehilangan peluang untuk menubuhkan 'Kerajaan Perpaduan' di Selangor, Terengganu dan Kedah," katanya ~ Baca apa yang ditulisnya di SINI 

Hmmm... Boleh percaya ke?

Jangan percaya bulat-bulat apa yang ditulisnya itu.. tetapi jangan pula ditolak begitu saja..

Wujud atau tidak agenda menubuhkan kerajaan perpaduan ini.. atau cerita dongeng rekaan UMNO semata-mata.. silalah baca di Malaysia Waves.. klik di SINI

Najib semakin panas.. Ku Li dilapor bertemu lebih ramai Ahli Parlimen untuk sokongnya sebagai Perdana Menteri..

Posted: 12 Jun 2013 08:35 PM PDT


Tengku Razaleigh Hamzah telah bertemu dengan lebih ramai ahli Parlimen daripada kedua-dua gabungan bertelagah minggu ini dalam usaha untuk dipilih sebagai perdana menteri selepas Parlimen bermula pada 24 Jun, kata sumber.

The Malaysian Insider difahamkan, putera raja Kelantan itu telah mengaturkan mesyuarat di rumah a la White Housenya di Langak Golf di sini untuk membincangkan strategi mendapatkan cukup angka dalam Parlimen ke 13 untuk mengambil alih jawatan Datuk Seri Najib Razak.

Beliau hanya memerlukan 112 undi, termasuk dirinya, jika usul diluluskan bagi 222 anggota Dewan Rakyat memilih perdana menteri.

Akan tetapi masih diragui sama ada beliau boleh mendapatkan cukup sokongan untuk menjatuhkan Najib.

"Sesetengah ahli Parlimen bersetuju Ku Li adalah satu-satunya boleh menyediakan kepimpinan," kata sumber yang biasa dengan mesyuarat tersebut kepada The Malaysian Insider merujuk kepada nama samaran putera raja Kelantan itu.

"Kita bercakap tentang sokongan dari PAS dan DAP juga," tambah beliau.

PAS dan DAP masing-masing memenangi 21 dan 38 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 5 Mei yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) hanya mendapat 133 kerusi Parlimen, lebih rendah tujuh berbanding 140 dimenanginya pada Pilihan Raya 2008.

Sekutu PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat (PR), PKR mendapat 30 kerusi Parlimen dan pemimpinnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat sebagai calon gabungan itu bagi jawatan perdana menteri jika mereka menawan Putrajaya.

Satu sumber lain mengatakan Tengku Razaleigh dilihat sebagai calon kompromi oleh ahli-ahli Parlimen BN yang tidak menyokong sama ada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Anwar untuk jawatan tertinggi itu.

"Pemilihan untuk ahli-ahli Parlimen BN yang tidak gembira mudah. Ku Li atau Muhyiddin akan tetapi memilih TPM bermakna penerusan polisi Mahathir. Tiada beza diantara Najib dan Muhyiddin.

"Ku Li sebagai PM akan bebas daripada polisi seperti itu," kata sumber kepada The Malaysian Insider merujuk kepada pesaing ahli Parlimen Gua Musang itu, perdana menteri paling lama berkhidmat, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kem Mahathir sudah memberikan tekanan kepada Najib untuk membuang penasihat-penasihatnya yang mana strategi mereka menyebabkan prestasi buruk BN dalam PRU13.

Najib masih belum melantik semula setiausaha politiknya yang kalah akan tetapi ahli strategi "bilik perang" kekal bertugas, dengan dua daripada mereka masing-masing dilantik sebagai menteri dan timbalan menteri.

Pelantikan Kabinet Najib bulan lepas menyebabkan kemarahan beberapa ahli Parlimen terutamanya dari Sabah dan Sabah yang merasakan mereka layak diberikan jawatan tinggi kerajaan.

Difahamkan Najib telah menjanjikan sesetengah daripada mereka jawatan dalam agensi kerajaan beberapa minggu lagi.

Akan tetapi beberapa ahli Parlimen BN dari Malaysia Timur yang tidak berpuas hati bertemu dengan Tengku Razaleigh Hamzah Isnin malam bagi membincangkan pilihan masa depan mereka.

Ahli-ahli Parlimen yang dipilih pada pilihan raya umum 5 Mei berada di sini selama dua hari untuk diterangkan tentang prosedur dan etika Parlimen.

BN mendapat 47 daripada 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak, menyumbangkan satu pertiga dari 133 kerusi mereka menangi daripada 222 jumlah kerusi di Parlimen.

Walau bagaimanapun, Najib hanya memberikan 20 jawatan menteri dan timbalan menteri kepada ahli Parlimen Malaysia Timur, menyebabkan parti seperti SPDP dari Sarawak hanya mempunyai satu wakil walaupun menang empat kerusi Parlimen.

Sebaliknya MIC dari semenanjung Malaysia menyaksikan empat ahli Parlimen mereka mendapat jawatan menteri dan timbalan menteri dalam pentadbiran Najib – yang mempunyai 32 menteri penuh termasuk lapan di Jabatan Perdana Menteri.

~ The Malaysian Insider

Kereta turun harga?.. Ini memorandum dari Proton.. tengoklee..

Posted: 12 Jun 2013 05:30 PM PDT


Bagi meneruskan agenda pembodohan rakyat yang telah dibawa oleh pemimpin-pemimpin UMNO dari sejak Malaysia mula merdeka lagi, Lidah rasmi UMNO telah menyiarkan satu laporan dengan tajuk besar '10 model kereta turun harga'.

Tanpa membaca sepenuhnya laporan itu, maka dengan itu melompat-lompatlah kegembiraan macai-macai UMNO dan bersoraklah mereka kerana bagi mereka Najib telah menepati janjinya..

Perenggan pertama laporannya menyatakan..
"KUALA LUMPUR 9 Jun - Langkah kerajaan untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat sebagai memenuhi aku janji dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 mula menampakkan hasilnya apabila 10 buah model kereta telah mencatatkan penurunan."
Kononnya  langkah kerajaan untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat sebagai memenuhi aku janji dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 mula menampakkan hasilnya..

Tetapi apabila dibaca perengan yang kedua.. ramai yang tahu berfikir sedar mereka telah diperbodohkan oleh Utusan..

Ini kerana laporannya menyebut
" Bagi tempoh Januari hingga Mei tahun ini, beberapa model kereta daripada jenama Peugeot, Proton, Perodua, Volkswagen dan Honda masing-masing telah menyaksikan penurunan harga untuk fasa pertama."
Sebabnya manifesto BN untuk menurunkan harga kereta menjanjikan harga kereta akan diturunkan jika BN kekal berkuasa selepas PRU13 yang tarikh pengundiannya ialah 5 Mei 2012, bukannya sebelum 5 Mei 2012..

Pihak Volkswagen Malaysia telah menafikan laporan oleh Utusan itu yang mengatakan harga bagi Volkswagen telah diturunkan sebanyak RM12,000 bila diminta penjelasan oleh seseorang melalui laman FaceBook.
"Please be advised, the price on the image is incorrect. The Golf price has always RM157,888 from time of launch. Not RM169,888. Thank you."
Selain dari Volkswagen pihak Proton juga mengalami kesukaran dengan laporan yang cuba memperbodohkan rakyat oleh Utusan itu, hingga menyebabkan mereka terpaksa mengeluarkan memo kepada semua agennya menjelaskan perkara sebenar..

Berikut adalah memo dari Proton..


Ia menjelaskan, laporan akhbar itu tidak mendapat pengesahan daripada Proton.

"Laporan berkenaan mungkin berdasarkan potongan yang diberikan oleh Proton sebelum ini. Laporan dikeluarkan bukan daripada kenyataan Proton dan Proton tidak memberi maklumat harga seperti dinyatakan," menurut memorandum itu.

Sebaliknya harga diskaun bagi model seperti Prevé, Exora dan BLM diturunkan sempena Kempen Jualan 1Malaysia pada bulan ini.

Malah peratusan penurunan harga yang ditawarkan Proton adalah lebih rendah daripada penuruan harga yang disiarkan akhar itu.

Tak ada kena mengenapun dengan Manifesto Barisan Nasional....

Namewee akan terbitkan filem "Banglasia" khas buat Najib? (Video Inside)

Posted: 12 Jun 2013 09:35 AM PDT


Cari pasal lagi budak ni.. pasti akan riuh rendah 1Malaysia dengan demonstrasi oleh macai-macai UMNO jika usahanya untuk menerbitkan filem dengan tajuk 'Banglasia' menemui kejayaan..

Pelakon dan juga Pengarah paling kontroversi dan paling dibenci oleh kebanyakkan macai-macai UMNO, Namewee dilaporkan telah memulakan penggambaran filem terbarunya berjudul "Banglasia", yang akan dijalankan pengambarannya di Malaysia, Singapura dan Bangladesh.

Filem komedi terbaru ini akan dihasilkan oleh Fred Chong yang terkenal dengan "Nasi Lemak 2.0", "Hantu Gangster" dan "Kara King".

Ini laporan penuhnya..

Namewee's next film is "Banglasia"

12 Jun – Actor-director Namewee has started filming his latest movie titled "Banglasia", which will include a multinational cast from Malaysia, Singapore and Bangladesh.

The new action comedy is produced by Fred Chong who is noted for "Nasi Lemak 2.0", "Hantu Gangster" and "Kara King".

Yesterday, Executive Producer Fred Chong introduced the line-up of local and foreign talents, which include Nirab (Bangladeshi star), Saiful Apek (Malaysian star). Atikah Suhaime (Singaporean actress), Dato David Arumudam (veteran singer) and Lao Zha Bor (Singapore comedy actress).

According to Nirab, the reason that he accepted the offer to star in "Banglasia" was because he has seen some of Namewee's work and is very touched that Namewee flew all the way to Bangladesh to meet him.

"This will be Nirab's international film debut and he will be speaking Malay with the help of a Bengali translator," said Fred Chong.

When asked about the title of the film, Fred hurriedly explained, "The title of the film may sound very crude and racist, but we flew to Bangladesh to carry out our research beforehand, and we have been given the green light.

As such, we are not trying to create any racial stereotyping or hate with the title "Banglasia", because the people there do use the word "bangla", so we have that Malaysians do not jump to conclusions and take it out of context," said Namewee.

Along with Nirab, it will be Singaporean actress Atikah Suhaime's first time starring in an action comedy film. The actress is currently signed under the Malaysian production company Metrowealth.

"Banglasia" will be Namewee's first fully action-packed movie. Currently, all details about the movie are kept under wraps but it has already undergone a month's worth of filming in various districts of Kuala Lumpur.

The film is expected to be released during 2014's Chinese New Year ~ YahooNews

Ini adalah video Namewee yang bertajuk "Banglasia" yang telah dimuatnaik ke dalam YouTube sebelum PRU13..

Tiada ulasan: