Khamis, 25 April 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


cubaan menipu SPR untuk bantu UMNO-BN... SPR pindahkan peti undi ‘meragukan’ ke Kajang

Posted: 25 Apr 2013 01:12 AM PDT

gambar yang memaparkan dua peti undi dibalut menggunakan polister dan dicop dengan logo SPR sebagai bukti

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu memberi penjelasan berhubung kenderaan badan pengendali pilihan raya berkenaan dilihat memindahkan peti undi meragukan ke Taman Perindustrian Sungai Chua di Kajang daripada ibu pejabatnya di Putrajaya, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Ketua Pembangkang itu menunjukkan kepada pemberita gambar yang memaparkan dua peti undi dibalut menggunakan polister dan dicop dengan logo SPR sebagai bukti mereka memindahkannya menggunakan Pajero di Jalan SC 2.

“Saya mahu penjelasan SPR. Apa permainan mereka?” soalnya kepada pemberita di Ibu Pejabat PKR di sini.

 

 

penyapu sial

 

SPR kuat menipu...bermacam macam taktik di lakukan bagi menghalalkan cara untuk memenangkan UMNO-BN...selepas pelbagai taktik terbongkar kini SPR mengguna helah di depan mata...pindahkan kertas undi yang kemungkinan sudah siap di pangkah untuk menipu kiraan undi yang memenangkan UMNO-BN..

mereka memang tau kawasan mana peti itu akan di gunakan...telus amendernya kalau macam ini seperti yang di war warkan...nampaknya kita sebagai rakyat wajib ajar SPR dan kerajaan UMNO-BN bagaimana cara mengundi dan berpolitik yang bersih .

rakyat perlu turun ke jalanraya untuk membantah penipuan yang masih di lakukan oleh SPR...

sibuk pertahan AES untuk kroni....bini sendiri ada saman AES buat buat tak tau...apa punya jalang PM 1 malaysia ini...!!!!

Posted: 24 Apr 2013 03:30 PM PDT


Isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor  di dapati mempunyai saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tertunggak berdasarkan semakan sistem Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Hasil semakan MyEG itu menunjukkan sebuah kereta bernombor XIASEAN360 didaftarkan di atas nama dan kad pengenalan Rosmah.

Semakan yang sama juga menunjukkan bahawa Rosmah tidak membayar dua saman AES iaitu pada 30 Januari 2013 dan 13 Mac 2013.

AES adalah salah satu isu utama yang akan menjadi faktor penentu dalam PRU13. Pakatan Rakyat telah membuat ketetapan bahawa AES akan dihentikan dan semua samannya dibatalkan sekirangan Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya.

Manifesto Barisan Nasional tidak menyentuh langsung mengenai AES. Walaupun pelaksanaan masih menjadi tanda tanya buat masa sekarang,kita beranggapan bahawa kegagalan Manifesto Barisan Nasional membuat ketetapan mengenai AES membayangkan hasrat  Najib Tun Razak untuk meneruskan pelaksanaan AES sekiranya Barisan Nasional terus berkuasa.



Untuk menentukan sama ada orang-orang terdekat dengan Perdana Menteri menerima atau tidak AES, beberapa semakan telah di buat :
  1. Mengenalpasti nombor kad pengenalan  Rosmah Mansor sebagai isteri Perdana Menteri
  2. Mengenalpasti kereta yang didaftarkan di bawah nama  Rosmah Mansor
  3. Menyemak sama ada Rosmah Mansor membayar saman AES, bagi memastikan keluarga Perdana Menteri betul-betul patuh kepada pelaksanaan AES yang dibawa oleh Barisan Nasional.
    Hasil semakan itu membuahkan perkara-perkara berikut


  1. Nombor kad pengenalan  Rosmah Mansor adalah 511210-05-5558. Identiti beliau itu disemak dengan daftar pengundi yang mengesahkan bahawa beliau mengundi di Pekan.
  2. Semakan dengan sistem JPJ di MyEG menunjukkan sebuah kereta bernombor XIASEAN360 didaftarkan di atas nama dan kad pengenalan beliau;
  3. Semakan yang sama juga menunjukkan bahawa  Rosmah Mansor tidak membayar 2 saman AES iaitu pada 30 Januari 2013 dan 13 Mac 2013.
Di negara-negara lain, perkara ini dilihat sebagai satu pertentangan prinsip (double standard) apabila keluarga Perdana Menteri sendiri tidak mengendahkan saman AES, sedangkan beliau (Perdana Menteri) beriya-iya mempertahankan satu sistem yang ditentang oleh rakyat.

Mengambil contoh saman AES tertunggak Datin Seri Rosmah Mansor untuk memberi gambaran bagaimana Barisan Nasional mengamalkan double standard dengan menyatakan pelbagai propaganda kepada rakyat biasa untuk mempertahankan dasarnya yang tidak popular, tetapi di belakang-belakang membiarkan keluarga terdekat mereka bebas dari dasar tidak popular yang menekan rakyat itu.

Kita menyeru supaya  Najib Razak menyatakan secara terbuka sama ada Barisan Nasional akan meneruskan pelaksanaan AES sekiranya masih menang dalam PRU13.

anjing UMNO dalam SPR tuduh Anwar pinda undang undang penarikan diri calon dalam pilihanraya...biar betul...nak mengampu UMNO dan menipu rakyat berpada pada lah...!!!!!

Posted: 24 Apr 2013 02:57 PM PDT

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak seharusnya mempersoalkan undang-undang penarikan diri calon, kerana beliau turut terlibat dalam proses pembuatan keputusan berkenaan di Parlimen, kata Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu menegaskan peraturan “tempoh tiga hari” untuk calon yang bertanding pilihan raya menarik diri telah dipinda ketika Sidang Dewan Rakyat di Parlimen pada 2011.

“Itu undang-undang baru yang kita pinda pada 2011. Dulu ada tempoh tiga hari calon tarik diri.

“Akibat banyak sangat karenah, SPR tak boleh cetak kertas undi, sebaliknya perlu tunggu hari keempat,” tegasnya kepada pemberita.

Wan Ahmad juga kesal dengan sikap Anwar kerana seharusnya beliau memahami perkara itu memandangkan proses itu dilakukan mengikut Perlembagaan di Dewan Rakyat.

“Ini bukan keputusan budi bicara SPR, ini undang-undang diluluskan di Parlimen.

Anwar sebelum ini menyifatkan SPR mempunyai masa yang cukup untuk membatalkan nama calon yang mengisytiharkan tarik diri kerana proses pilihan raya adalah “hanya” untuk memilih calon.

“Saya tak faham kenapa SPR tak boleh nak batalkan kerana pilihan raya adalah soal calon yang diumum oleh parti dan SPR mempunyai masa yang cukup untuk dibatalkan,” kata Anwar.

Isu itu timbul selepas beberapa beberapa kerusi ditandingi parti komponen Pakatan Rakyat (PR), PAS dan DAP yang bertanding atas satu kerusi kemudian ada beberapa di antara mereka memutuskan untuk menarik diri dan memberi laluan kepada rakan komponen mereka.

Perkara itu bagaimanapun menimbulkan kekeliruan kerana SPR berkata kertas pengundian telahpun dicetalk dan nama calon yang telah disahkan bertanding telah dicetak serta tidak akan dipadam.

“Anwar patut faham, banyak kebaikan bila kita pastikan calon yang bertanding tak boleh tarik diri,” tegasnya ketika sidang media selepas lawatan ke Pusat Mengundi Parlimen Gelang Patah di sini.

Tambahnya Wan Ahmad, calon yang mengambil keputusan untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) juga seharusnya berfikir dengan mendalam supaya tidak timbul isu mereka ingin menarik diri selepas disahkan bertanding oleh Pengurus Pilihan Raya pada hari penamaan calon.

“Nak menjadi calon dlm pilihan raya perlu fikir habis-habis, jangan gunakan platform geram, balas dendam dan cuba menguji populariti.

“Pilihan raya adalah perkara yang serius, bukan nak lantik ketua kelas,” tambahnya.

 

 

penyapu sial

 

 

siapa yang ada kuasa meminda peraturan tersebut...SPR dan parti yang memerintah lah yang punya kuasa...apa kena mengena dengan DSAI...cuba jelaskan...jangan sebut terlibat...tetapi tidak di jelaskan bagaimana...mana buktinya...

ini alasan anjing anjing UMNO yang tak habis habis mencari idea untuk memenangkan UMNO-BN...tak payahla nak tegakkan benang basah...semua orang dah tau SPR parti komponen UMNO-BN...sesuai dengan tindak tanduk putar alamnya berpihak kepada sebelah parti.

UMNO bom UMNO...kita syak satu lagi sandiwara kerajaan UMNO untuk menakut nakutkan rakyat....!!!

Posted: 24 Apr 2013 02:42 PM PDT

Kita mencurigai insiden pengeboman dan melontar bahan letupan yang berlaku hari ini dan semalam  bertujuan untuk mewujudkan ketakutan.

Kita  menggesa pihak berkuasa untuk membuat siasatan menyeluruh dan mencari dalang yang bertanggungjawab mencetuskan insiden tersebut.

Masa letupan dan lokasi alat-alat ini adalah sangat mencurigakan dan jelas bertujuan untuk mewujudkan ketakutan dan gangguan memprovokasi.

Pemerhati dan ahli politik sebelum ini memberi amaran tentang kekacauan dan keganasan menjelang pilihan raya umum ke-13 (PRU13) yang dianggap paling sengit sejak kemerdekaan negara pada tahun 1957.

Kita  juga mengecam tindakan tidak bertanggungjawab tersebut kerana membahayakan nyawa orang awam dan pada masa sama berharap rakyat Malaysia khususnya Pulau Pinang supaya sentiasa berhati-hati dan tidak terpengaruh dengan khabar angin.

Dalam pada itu, individu yang didapati bersalah tersebut boleh didakwa serta dibicarakan di bawah Kanun Keseksaan (Seksyen 326/327) kerana "secara sukarela menyebabkan kecederaan parah dengan senjata berbahaya atau cara", dan "khianat dengan api atau bahan letupan dengan niat untuk memusnahkan rumah"; DAN / ATAU Akta Bahan Letupan (1957) untuk "menyebabkan letupan yang mungkin membahayakan nyawa atau harta".

Media melaporkan semalam satu kejadian letupan berhampiran lokasi bilik gerakan BN di Nibong Tebal dan pihak polis menemui bahan letupan ubahsuai (IED) dalam timbunan sampah berhampiran lokasi sama pagi ini.

Awal hari ini, satu lagi kejadian insiden sama berlaku di bahagian depan bangunan Bilik Gerakan BN di Parit 9, Baroh, Sungai Leman, Sekinchan dekat sini, terbakar setelah dipercayai dilempar dengan dua bom petrol oleh orang tidak dikenali pagi ini.

Tiada ulasan: