Rabu, 10 April 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


4 batalion MNLF bersedia untuk membantu pasukan Kiram

Posted: 10 Apr 2013 02:23 PM PDT

Oleh Edd K. Usman
Diterbitkan pada: April 11, 2013 

Pejuang Bangsa Moro ~ gambar hiasan

MANILA, Filipina --- Empat batalion pejuang Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) bersedia untuk dikerahkan ke Sabah untuk memperkukuhkan pengikut bersenjata Kesultanan Sulu dan Borneo Utara yang kini berada di wilayah yang dipertikaikan untuk menuntut "rumah nenek moyang mereka .

Komander MNLF , Lito Dicay mendedahkan  Selasa ini, dengan berkata pemimpin MNLF sedang berbincang kontinjen saiz brigad untuk berjuang bersama-sama Raja Muda Agbimuddin Kiram dan tenteranya. Beliau berkata, brigad  MNLF terdiri daripada empat batalion. 

"Batalion saya telah menamatkan latihan gerila dan kami bersedia untuk pergi bila-bila masa arahan yang diberikan," kata Dicay, yang berpusat di wilayah kecil Iranun Maguindanao yang meliputi Barira, Buldon, Matanog, parang dan bahagian-bahagian Sultan Kudarat dan bandar-bandar Mastura, serta dalam Kapatagan, Lanao del Sur. 

Dicay, bagaimanapun, enggan untuk mengenal pasti yang akan bertanggungjawab dalam memberikan perintah penempatan, selain daripada berkata "ia adalah dari Bangsamoro."

Walau bagaimana pun,Beliau menyatakan dengan jelas, bahawa dia adalah di bawah kepimpinan pengasas Pengerusi MNLF Nur Misuari. 

Pada awal Mac, Misuari mengakui kehadiran pejuang MNLF di kalangan pengikut Raja Muda, tetapi menjelaskan kehadiran mereka tidak berada di bawah perintahnya. 

Dicay berkata batalionnya ini ialah " Batalion Iranun " MNLF adalah terdiri daripada keturunan pahlawan Maguindanao Sultan Kudarat, yang membantu Sultan Sulu memadamkan pemberontakan terhadap Sultan Brunei.

Berdasarkan rekod Kesultanan Sulu itu, Sultan Brunei menghadiahkan Sultan Sulu dengan Borneo Utara (kini Sabah) sebagai balasan membantu tenteranya. Rekod sejarah ini adalah asas kebangkitan Sultan Jamalul Kiram III menuntut hak  ke atas Sabah. 

Dicay berkata mereka mempunyai saudara mara Iranun di Sabah yang telah tinggal di sana selama bertahun-tahun.

Beliau berkata, kira-kira 800 tentera MNLF telah mendarat di pulau itu untuk berperang dengan Raja Muda itu. 

Dicay berkata bahawa jika perintah itu adalah bagi mereka untuk menjadi sebuah pasukan pengaman, mereka bersedia untuk menerimanya sebagaimna mereka juga bersedia untuk berperang bersama-sama  kumpulan Kesultanan Sulu. 

Apabila diberitahu bahawa sampai ke Sabah melalui jalan laut adalah sukar kerana Filipina dan Malaysia rondaan Tentera Laut, beliau berkata, "Kita tahu cara kita, dan kita akan pergi dalam kumpulan." 

Perkembangan terkini, Acmad Bayam, bekas ketua propaganda daripada MNLF dan bekas pelatih Pulau Jampiras Island dekat tanah besar Malaysia, meramalkan bahawa masalah Malaysia dengan Kesultanan Sulu di bawah Sultan Jamalul Kiram III tidak akan hilang dengan mudah.

"Saya meramalkan krisis yang lebih besar perkara: Sabah kerana saya percaya Kiram dan pengikut setia mereka berazam untuk meneruskan tuntutan mereka," kata Bayam. 

Pada peringkat awal pencerobohan Sabah, ia adalah Bayam yang mendedahkan penyertaan MNLF.

Pada hari Selasa, beliau berkata beliau juga diberitahu oleh komander MNLF milik "OCZA" (Operasi Komander Zapata) bahawa pemimpin MNLF juga telah mencipta "Pasukan Petugas Iliji" yang sedang dirancang untuk Sabah.

Beliau berkata OCZA adalah nama kod bagi komander MNLF yang mendapat latihan ketenteraan di Libya dan Syria, manakala "Iliji" adalah nama nenek moyang Misuari yang bersama pejuang-pejuang sultan Sulu yang berjuang bersama-sama pengikut sultan Brunei 

Abraham J. Idjirani, jurucakap kesultanan Sulu, berkata beliau juga mendengar tentang pembentukan Pasukan Petugas Iliji MNLF itu.Sumber Manila buletin

Inilah dia bekas Menteri Besar yang akan masuk PAS

Posted: 09 Apr 2013 10:04 PM PDT

Syukurlah kalau berita yang diwarwarkan dalam beberapa blog sahabat yang menyatakan tentang adanya bekas Menteri Besar yang pernah mentadbir negeri Perak, bakal menyertai PAS ....

Tentu banyak rahsia yang bakal didedahkan olehnya nanti.Habis bogellah Umno bila dilondehkan oleh bekas Menteri Besar ini.

Berita dipetik dari mulut Nizar yang berkata mengetahui perkara itu ketika mesyuarat ahli jawatankuasa PAS Pusat, kelmarin.


Aku terbayangkan Tajol Rosli....Aku pun tanyakan hal tersebut kepada pembantu Nizar, Amran Harun samada cerita itu benar atau nak buat gempaq ajer...Amran kata berita tu betul! 

" Betul! Betul! Betul!," kata Amran ikut telo budak Ipin , kembar si Upin tuh. 

"Tapi ianya bukan di Perak, tetapi di Selangor," jelas Amran lagi."

Siapa ? Tanyaku yang teruja sangat-sangat.

"Muhammad Hj Muhd Taib!" Sambungnya lagi.Baguslah kalau dia dah insaf dan bertaubat. Allah pastinya menerima taubat hambanya. Korang pencacai tukang pacak bendera BN tu bila pula nak bertaubat?

Nik Aziz belasah penyokong sendiri?

Posted: 09 Apr 2013 05:37 PM PDT

Bukan main suka lagi penyokong PAS bila Mursyidul 'Am PAS kata , sembahyang orang Umno tidak dapat pahala....

Padan muka korang orang PAS! Mursyidul 'Am dah naik hangin! Nik Aziz dah hentam penyokongnya sendiri... 

Patutlah orang-orang Umno kata Nik Aziz ni nyanyuk! Kah! kah! kah!

Pada 4 April lalu, dalam ceramah Nik Aziz di Kampung Jambu, Kelantan, beliau mendakwa sembahyang orang Umno tidak memberi sebarang pahala kerana parti itu menolak Islam.

Menjelaskan dakwaan itu, Nik Aziz berkata, bukan sahaja penyokong Umno, malah ahli PAS yang riak dan bermegah diri menjalankan ibadah juga dianggap tidak mendapat pahala.

"Bagi orang yang menyokong Umno dikira tidak mendapat pahala. Usahkan Umno, sokong PAS pun, kalau sokong PAS, tetapi riak, bangga diri juga tidak dapat pahala.

"Orang Umno maknanya orang yang menolak Islam. Saya minta Melayu tolong terima Islam secara syamil, secara komprehensif… Apabila tolak Islam, maknanya tolak Allah. Islam mari (datang) daripada Allah," katanya.

Kata beliau, PAS menerima Islam kerana agama tersebut sempurna dan menyatakan bukan sahaja orang Melayu menolak Islam, malah terdapat masyarakat di Timur Tengah turut menolak Islam.

"Kita (PAS) menerima Islam, Islam ini serba molek. Tiba-tiba kita Melayu menolak Islam. Bukan Melayu sahaja, Arab pun tolak Islam yang menyebabkan sekarang timbul Arab Spring. Kerana apa tolak Islam?

Cer korang dengar molek-molek video berikut :

Tiada ulasan: