Selasa, 5 Mac 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Solidariti Bersama Sultan Sulu

Posted: 05 Mar 2013 10:54 AM PST

SOLIDARITY BERSAMA SULTAN ~Nur Misuari, Ketua Moro National
Liberation Front , menyatakan sokongannya  kpd Sultan Sulu, 
Jamalul Kiram III di kediamannya di Taguig City. Dibelakang 
merekapara isteri (left to right) Tarhata Misuari and Fatima
 CeliaKiram. GRIG C. MONTEGRANDE

Nampaknya semakin ramai yang bersimpati dan memberi sokongan terhadap perjuangan Kesultanan Sulu yang menuntut hak keatas Sabah.

Walaupun Malaysia cuba cuba menafikan berita mengenai berita sokongan MNLF kepada perjuangan kelompok Kiram , jangan lupa bahawa tindak tanduk kita yang dianggap keterlaluan dan kejam dalam menangani insiden Lahad Datu ini, telah menyebabkan orang-orang Sulu bersatu dan memberi sokongan kepada Kiram.

Kejadian pembunuhan kejam keatas Imam Maaz dan 4 orang anak lelakinya telah mencetuskan kemarahan orang-orang kampong lalu menyerang balai polis dan menawan 4 orang.

Terbaru, Nur Misuari telah menyatakan sokongannya dan memberi amaran kepada Presiden Aquino kerana belot dan menentang orang-orangnya sendiri (orang Filipina) dan memihak kepada Malaysia yg dianggap sebagai sebagai kuasa penjajah yang menjajah tanah air mereka (Sabah)

"And there is an attempt even to arrest the sultan, I understand. Let them do that. The country will be in total chaos if they do, I promise you." Beliau mengingatkan Presidennya.

Nur Misuari turut menyatakan bahawa Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak pernah di ingatkan bahawa menyerang pengikut sultan akan membawa kepada peperangan. Baca di sini


Berita mengenai serangan tentera secara berpadu menggunakan kekuatan perang angkatan bersenjata dgn jet pejuang adalah dianggap keterlaluan oleh sesetengah pihak.

Semangat patriotik orang-orang Filipina mendorong mereka bersatu dan marah bukan sahaja terhadap kerajaan Malaysia, malah terhadap negara mereka sendiri yang membiarkan rakyat Filipina dibunuh oleh pasukan keselamatan Malaysia.

Seorang Professor Perundangan Antara bangsa di Universiti of Philippines, Harry Roque, berkata di Manila, bahawa serangan udara oleh tentera Malaysia ke atas pengikut Kiram adalah 'haram' dan 'salah laku'

Beliau menganggap kerajaan Malaysia telah keterlaluan dalam menghadapi tentera diraja Kesultanan Sulu yang berkubu di Lahad Datu.

Bukan aku cakap, professor tu cakap.Aku percaya dia bukan jenis professor kangkong atau konkang yang ada ramai di Malaysia ini.


Sementara itu Aktivis Filipina mengadakan protes di hadapan Kedutaan Malaysia di Makati City, Manila (gambar atas), mendesak supaya ditamatkan keganasan terhadap kumpulan bersenjata yang menyokong Kesultanan Sulu di Sabah.

Menurut laporan ANS-CBN News, mereka turut membakar gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersalaman dengan Presiden Filipina, Benigno Aquino III.

Kira-kira 100 penunjuk perasaan berkumpul di luar kedutaan pagi ini sejurus selepas pasukan keselamatan Malaysia mula menyerang Kampung Tanduo, Lahad Datu tempat tentera Kesultanan Sulu berkubu. Baca di sini

Dalam perkembangan lain, bekas anggota kongres Satur Ocampo, Dr Carol Araullo, kedua-dua bagong Alyansang Makabayan, dan Naib Presiden Persatuan Perlembagaan Filipina (Philconsa), Rafaelita Gonio membuat  lawatan semalam ke Astanah Kiram di Maharlika Village, Taguig City. 

Ocampo dan Araullo menyatakan sokongan kepada punca daripada Kirams dalam cuba untuk menuntut Sabah dari Malaysia. 

Ocampo berkata bahawa Presiden harus mengkaji semula pendirian kerajaan kerana perkembangan baru. 

Gonio berkata sokongan beliau adalah  peribadi kerana Philconsa belum lagi mentapkan pendirian mengenai isu itu. 

Pada kira-kira 12:20 juga semalam, seorang calon senator bebas Teddy Casino juga tiba untuk melawat sultan. 

Awal petang Ahad, bekas Setiausaha Jabatan Pertahanan Negara (DND) Norberto Gonzales membuat lawatan terkejut di Astanah Kiram.

Dia menafikan dakwaan bahawa dia terlibat dalam 'Kebuntuan Sabah'.Beliau berkata, dia nampak sultan di televisyen dan berasa sedih dengan  keadaan beliau. 

Pihak MalacaƱang menuduhnya sebagai salah seorang  'penghasut' Kebuntuan Sabah, beliau berkata beliau tidak tahu mengenainya. 

"Jika menjadi rakan (membuatkan anda) seorang pembelot, maka saya seorang pembelot," kata Gonzales, bekas Penasihat Keselamatan Negara Presiden dan kemudian kini Pampanga Rep Gloria Macapagal Arroyo. 

Sementara itu, Sultan Jamalul Kiram III  berasa dibiarkan oleh Filipina berkata, mereka kini bergantung kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Amerika Syarikat, dan United Kingdom untuk mendapatkan bantuan.

Mereka tidak lagi menunggu untuk sebarang bantuan dari pentadbiran Presiden Benigno S. Aquino III kerana tiada datang pun!

Ini berita serius, jangan main-main!

Posted: 05 Mar 2013 03:00 AM PST

Nampaknya enjin jet yang pernah dilaporakan hilang dulu tu dah ditemui semula?  Ha! ha! Lu jangan main-main! Ini berita serius !

Awal pagi tadi dilaporkan, Malaysia menggunakan jet pejuang menyerang kedudukan tentera diraja Kesultanan Sulu.

Ketua Polis Negara, Ismail Omar mengumumkan polis dan tentera telah berjaya mencapai objektif mereka. Beliau tidak pula menghuraikan objektif yang dimaksudkan itu.

Namun khabarnya, serangan tersebut tidak menepati sasaran ~ kumpulan yang diburu itu rupa-rupanya sudah lari berlindung ke tempat lain dan dalam keadaan selamat.

Agbimuddin dilaporkan sebagai berkata, bom yang digugurkan oleh tentera udara Malaysia tidak mengenai kedudukan mereka tetapi jatuh di tempat pasukan keselamatan Malaysia yang sedang berkumpul untuk menyerang.

Tetapi pihak berkuasa Malaysia mendakwa tiada mengalami sebarang kemalangan.

Pelik bukan? Kata berjaya mencapai objektif , namun kenapa tiada laporan mengenai kemalangan yang berlaku?

Dah habis matikah atau ditawan kesemua tentera diraja Kesultanan Sulu itu setelah digempur dgn jet pejuang?

Angkatan Tentera Malaysia

Mungkin tentera Malaysia mampu melancarkan perang secara terbuka dengan kelengkapan persenjataan modern yang canggih. Tapi mampukah menghadapi peperangan secara gerila dengan mereka?

Orang-orang mereka bukan sekadar 200-300 sahaja bilangannya.Jangan lupa dilaporkan ada 500 ribu pendatang yang telah diberikan IC instant sewaktu era Mahadhir dulu...Itu belum termasuk beribu-ribu  lagi masuk tanpa sebarang dokumen yang sah!

Dan jangan lupa, orang-orang Sabah telah sejak lama dulu lagi, menganggap kita yang dari semenanjung bertugas disana adalah sebagai pendatang di Sabah, yang mereka anggap sebagai tanah tumpah darah nenek moyang mereka.

"We are not intruders. They (Malaysians) are the ones occupying our ancestral land," begitulah kata mereka.

Malaysia guna jet serang orang Filipina di Sabah

Posted: 05 Mar 2013 12:17 AM PST

Tentera Malaysia bergerak untuk mengusir ahli-ahli 'tentera diraja' 
Kesultanan Sulu dari sebuah kampung terpencil di Lahad Datu, 
Sabah. The Star / Bernama-Asia News Network

Hari ini diberitakan pasukan keselamatan Malaysia menggunakan jet pejuang menyerang hampir 200 Filipina di Sabah untuk menamatkan pendudukan tiga minggu kumpulan bersenjata kampung Borneo yang telah meninggalkan 27 orang mati. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengesahkan serangan dilancarkan pagi Selasa selepas pertempuran di Lahad Datu di Sabah minggu lalu membunuh lapan anggota polis. Beliau sebelum ini telah mengisytiharkan bahawa pasukan keselamatan diberi kuasa untuk mengambil apa-apa tindakan yang difikirkan perlu. 

"Pada 7 pagi ini, pasukan keselamatan melancarkan serangan ke atas kampung Tanduo," kata Najib, sambil menambah bahawa rundingan dengan "tentera diraja " Kesultanan Sulu, dipercayai berjumlah sekitar 100-300 orang berkubu di kampung itu gagal.

Ketua Polis Sabah Hamza Taib mengesahkan serangan tersebut melibatkan operasi darat dan udara oleh kedua pihak tentera dan polis, termasuk mengebom kawasan tersebut.

Beliau enggan menjelas lanjut, berkata operasi tersebut berlanjutan selama dua jam selepas dilancarkan sejurus selepas subuh tadi.Laporan lanjut di sini

Perlu diingat bahawa sekarang, orang-orang Filipina di Sabah, yang bukan sebahagian daripada pengikut Kesultanan Sulu, telah menyertai pertempuran sebagai tindak balas terhadap "kekejaman" Malaysia , membunuh Imam Maas dan empat anak lelakinya pada 07:50 Sabtu.

Tentera Malaysia kini bukan hanya berdepan dengan tentera diraja Kesultanan Sulu, malah dengan tentera Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) dalam pertempuran kali kini.

Pasukan keselamatan Malaysia kini seolah-olah sedang melakukan ujian sebenar sejauh mana  ketangkasan tentera MNLF dalam pertempuran sebenar.

Sebelum ini jurulatih tentera Malaysia yang telah melatih komander MNLF teknik bertempur. Demikian pendedahan oleh Hadji Acmad Bayam, bekas ketua propaganda MNLF di Buletin Manila hari ini.

Walaupun Malaysia dianggap sebagai guru peperangan kepada MNLF, namun MNLF mempunyai kelebihan iaitu mereka tahu Sabah seperti telapak tangan mereka.

Bahawa  angkatan bersenjata MNLF berkemungkinan besar  mempunyai satu kelengkapan senjata yang besar yang mereka sembunyikan  jauh di kawasan hutan tebal Sabah apabila mereka kembali ke Filipina selepas menjalani latihan lasak mereka.
 

Antaranya ialah  senjata api buatan Belgium G1 dan FAL, yang telah diberikan oleh  bekas pemimpin Libya Kolonel Moammar Khadafy,  dibekalkan melalui Malaysia.
 
Bayam berkata beliau yakin pihak berkuasa Malaysia tidak mampu untuk mencari senjata api MNLF tersebut yang tersembunyi kerana mereka telah disimpan sangat baik oleh komander MNLF yang terus menetap di Sabah.
 
Seorang Jurulatih  tentera  Malaysia , sewaktu menyerahkan senjata api yang dibekalkan oleh Qhadafi di kem latihan MNLF di Pulau Jampiras, Sabah, secara bergurau telah berkata:

"Kami tidak pasti jika senjata api yang kami berikan ini  kepada anda tidak akan berpaling menentang! (kami)," 

"Nah, ramalan itu terkabul kini!," kata Bayam , mengingatkan guraun jurulatih  tentera  Malaysia itu .
 
Dia teringat bahawa beberapa kepimpinan Malaysia, telah pun mengesyaki bahawa mantan Ketua Menteri Sabah, Tun Mustapha, Tausug dari Sulu, "bersubahat" dengan Pengerusi MNLF Nur Misuari untuk menarik keluar  (dari Malaysia) pulau yang kaya dengan minyak itu (Sabah).
 
"Anda tahu, jika Mindanao adalah ke Manila, Sabah adalah ke Kuala Lumpur," kata Bayam, menjelaskan bahawa Mindanao dan Sabah adalah "lembu susu" untuk Filipina dan Malaysia, masing-masing, untuk mendapatkan sumber kekayaan semula jadi yang ada.
 
Selanjut  beliau berkata ramai komander pemberontak yang berpengalaman dan anggota pangkat-dan-fail memilih untuk terus menetap di Sabah.

Majoriti daripada mereka adalah dari Sulu, Tawi-Tawi, Zamboanga Semenanjung, tetapi terdapat juga Maguindanaons, Iranons, dan mungkin Maranaos, katanya.
 
Beberapa hari lalu, beliau berkata, salah seorang  daripada komander terlatih MNLF , Batch Top 90, memberitahu bahawa dia telah mendaftar beberapa pahlawan Tausug dan lain-lain untuk meningkatkan pasukan Keselamatan Diraja Tentera Kesultanan Sulu (RSF) .
 
"Saya rasa dia mampu untuk menembusi sekatan-sekatan laut Malaysia dan Filipina di sempadan masing-masing.
 
Ahad lepas, Abraham J. Idjirani, jurucakap Sultan Jamalul Kiram III, berkata 40 orang dari Basilan, Sulu, Tawi-Tawi, dan Zamboanga Semenanjung berjaya menembusi sekatan-sekatan tersebut dan tiba di Lahad Datu, Sabah, dan terlibat dalam pertempuran.
 
Beliau berkata terdapat ramai lagi yang kini cuba untuk pergi ke Sabah untuk membantu pengikut sultan yang diketuai oleh Rajah Muda Agbimuddin Kiram.

Terkabulnya doa Allahyarham Ustaz Fadhil Nor supaya petualang ini panjang umur ....

Posted: 04 Mar 2013 11:07 PM PST

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan perbuatan kumpulan penceroboh bersenjata di Lahad Datu dan Semporna, Sabah sebagai bertentangan dengan ajaran Islam.

Beliau berkata kumpulan itu bertindak ganas sehingga menyebabkan pertumpahan darah dan kehilangan nyawa lapan anggota pasukan keselamatan negara dalam dua kejadian berasingan di kedua-dua lokasi serangan itu.Baca di sini

Siapa sebenarnya yang mengganas? Sedap mulut sahaja malaon ni main tuduh dan menyibarkan fitnah.

Beginikah sikap seorang negarawan? Malaon inilah yang bagi IC kepada beribu-ibu pendatang Filipina dan hari ini kita boleh lihat sendiri kesan buruk akibat kelaku bangang malaon ini dan menyebabkan keadaan urusan negara menjadi lintang pukang macam kimek!!

Doa Allahyarham Ustaz Fadhil Nor supaya malaon ini panjang umur supaya dia dapat melihat dgn  mata kepalanya sendiri angkara  laknatnya terhadap negara ini, nampaknya terkabul juga kini.Inilah dia petualang negara dan bangsa yang sebenar!

==============================================


Pendatang Filipina di Sabah dilaporkan telah naik marah lalu menawan bandar Semporna, berikutan pembunuhan seorang Imam dan empat anak lelakinya oleh pihak berkuasa Malaysia.

Seawal petang Sabtu, mesej teks  kononnya datang dari Semporna, sebuah pekan kecil di pantai timur Sabah dan menghadap Lahad Datu, mendakwa bahawa Imam Maas dan empat anak lelakinya telah dibunuh oleh anggota Polis Malaysia General Operation Forces (GOF).

Abraham J. Idjirani, jurucakap Kesultanan Sulu, secara rasmi mengumumkan ini dalam sidang akhbar semalam sejurus selepas waktu tengah hari.

Idjirani juga berkata bahawa ekoran pembunuhan itu, rakyat Filipina di Semporna bertindak balas dengan mengambil alih balai polis dan merampas lebih 100 senjata api. 

Dalam proses itu, beliau berkata orang Filipina, yang telah tinggal di Semporna untuk jangka masa yang panjang, juga ditangkap dua pegawai tentera berpangkat tinggi, seorang pegawai polis berpangkat tinggi, dan seorang pegawai tinggi Pekan Semporna.

Semporna menghadap pulau Sipadan, di mana Kumpulan Abu Sayyaf (ASG) beberapa tahun lalu menculik 21 warga asing termasuk rakyat Malaysia dan menjadikan mereka tebusan. Semporna bermaksud "tempat rehat."

Idjirani menjelaskan bahawa serangan ke atas Semporna itu bukan arahan dari Sultan Jamalul Kiram III.

Beliau berkata ia merupakan satu reaksi terhadap pembunuhan kejam yang dilakukan oleh pihak berkuasa Malaysia.

Bahawa Polis Malaysia General Operation Forces (GOF) sedang mencari Datu Kiram Alianapia, saudara sultan, dan Datu Amer Bahar Kiram, anak saudara sultan.

Kedua-dua telah hidup secara aman di Semporna selama bertahun-tahun, kata Idjirani, dan tidak terlibat dengan insiden 'Kebuntuan Sabah'.

Maklumat yang disampaikan kepada Kesultanan Sulu, katanya, menunjukkan pihak berkuasa Malaysia telah mencari dua Datu tersebut pada 7:50 Sabtu, tetapi tidak menemui mereka.

Apabila Imam Maas mengaku bahawa mereka telah memberikan perlindungan kepada dua Datu tersebut, Idjirani berkata, anggota polis Malaysia terus menembak mereka mati.

Idjirani berkata maklumat lain yang diterima melaporkan bahawa orang Filipina dari Basilan, Sulu, Tawi-Tawi, dan Semenanjung Zamboanga telah berjaya menembusi sekatan laut oleh angkatan tentera laut Malaysia dan Filipina di sempadan kedua-dua negara masing-masing.

Mereka sekarang berada di Sabah malah telah turut menyaksikan pengebumian 10 pengikut Rajah Muda Agbimuddin Kiram, katanya.

Idjirani berkata orang Filipina yang menakluki Semporna dan mengambil empat pegawai tawanan Malaysia adalah bukan sebahagian daripada Tentera Keselamatan raja muda (RSF) yang terlibat dalam 'Kebuntuan Sabah'.

Jurucakap sultan menyalahkan Malaysia di atas peningkatan keganasan di Sabah.Sumber Sumber

Tiada ulasan: