Isnin, 4 Mac 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


'Drama!' Kata Pewaris Kesultanan Sabah

Posted: 04 Mar 2013 08:30 AM PST

Aku pernah tulis dulu kat sini~ Kalau Altantuya dapat apa yang dia minta tu, dan malaon in tidak mungkir janji untuk bayar wang komisyen pembelian Skorpene, sudah tentu Najib tak kecut teloq macam sekarang ini!

Altantuya tidak perlu diletupkan.Azilah dan Sirul tidak akan digantung sampai mati.Razak Baginda tidak perlu lari keluar negara…

Kerana nak jimat US$500,000 yang dituntut wanita Mongolia Altantuya Shaaribuu, bukan sahaja masalah seperti yang aku sebutkan tadi tu, tapi PM Najib terpaksa mengeluarkan belanja yang lebih dari apa yang mendiang tu tuntut! (Aku tak pasti nak gunakan istilah mendiang atau Allahyarhamah ~ kalau ikut kata Bala, dia adalah muslimah dgn nama Aminah?..)

Ceramah malam tadi, Nizar beritahu kami, harga satu C4 ialah RM3juta! Mak Ooi! Betulkah? Tersentak juga aku mendengarnya. Takkanlah Nizar nak menipu harga C4 itu 3 juta hinggit tuh!

Altantuya diletupkan menggunakan 3 C4 ! Maknanya RM9 juta hancus sebab nak hapuskan Altantuya hingga ke taik-taiknya semata-mata nak jimat konon! Kan dah kesal tak sudah jadinya?

Dan kini, PM Najib seolah-olah akan mengulangi kesilapan yang pernah beliau lakukan dulu. Khabarnya, Malaysia telah hampir-hampir bersetuju untuk menaikan kadar sewa....tapi entah macam mana boleh bertukar jadi drama pula? ....Ah! Cer korang baca sendiri berita berikut :
==============================================

Oleh : EDD K. Usman


Seorang lagi waris "cawangan" Kesultanan Sulu semalam menyifatkan 'Kebuntuan Sabah' sebagai "drama," berkata Malaysia sentiasa mengiktiraf "hak pusaka" waris.

Ia juga mendakwa terdapat "muslihat politik" dalam kejadian itu.

"Kami telah digunakan sejak undang-undang tentera," dakwa Puteri Merriam Kiram, balu Sultan Mohammad Mahakuttah Kiram, Sultan Sulu ke-34.

Walaupun tidak menyokong 'Kebuntuan Sabah', beliau berkata, cawangan Kiram mereka adalah satu dengan "cawangan" Jamalul Kiram III dalam tuntutan ke atas Sabah.

Selain daripada memanggil 'Kebuntuan Sabah' itu sebagai 'drama', dia juga menyifatkannya sebagai "Lahad Datu escapades."

Beliau berkata apa yang cawangan mereka sedang usahakan ialah supaya negara Islam Malaysia meningkatkan pembayaran kepada waris kesultanan.

Maharajah Adinda (George dela Fuente Sison), " pewaris," sepatutnya , telah memberi idea tentang jumlah yang sedang mereka kehendaki.

"Ia adalah cukup besar untuk membangunkan (seluruh pulau) Sulu," katanya.
Adinda berkata pada akhir Januari tahun ini, Malaysia telah hampir-hampir bersetuju, tetapi rundingan menemui kebuntuan.

Beliau mendakwa pada kadar membayar waris hanya RM5,300 (kira-kira P70,000), setiap waris masing-masing mendapat hanya P2.50 (untuk setahun!)

Allahyarham Mahakuttah Kiram menganugerahkan Sison gelaran "Maharajah Adinda" pada tahun 1981, di mana sebuah majalah wanita yang diterbitkan pada 8 April, 1981 telah menyiarkan mengenainya.

Puteri Kiram Merriam juga menawarkan dirinya sebagai "utusan," sebagai presiden United World Foundation dan Royal House of Yayasan Kiram.

Beliau berkata dia telah tinggal di Malaysia selama 25 tahun yang lepas.

Walaupun tidak bersetuju dengan 'Kebuntuan Sabah', beliau berkata, mereka tidak menyokong arahan supaya pengikut Kiram III kembali semula ke Filipina.

Beliau berkata beliau juga tidak mahu melihat pertumpahan darah.

"Mengapa saya perlu suruh mereka pulang ke rumah, (mereka) waima mereka hanya pulang ke rumah (Sabah), kata beliau.

Puteri Kiram - balu, dari sebelah Datu Esmael Kiram, berkata mereka adalah sedang dalam rundingan dengan Malaysia untuk kenaikan sewa. 

"Malaysia memanggilnya pemberhentian (bayaran), kita panggil ia menyewa," katanya.

Dia tidak memberi apa-apa butiran perbincangan dengan Malaysia, berkata ia adalah "sulit."

"Saya kini dalam proses rundingan beberapa bentuk pampasan daripada kerajaan Malaysia untuk membantu membangunkan tanah nenek moyang kepunyaan keluarga," katanya dalam satu kenyataan bertulis, menggambarkan mereka sebagai "orang-orang pelarian."

Dia berkata dia menawarkan "perkhidmatan untuk menjadi 'utusan' dalam rundingan dengan semua pihak yang berkenaan , banyak kali yang telah saya uruskan dengan mereka semua pada masa lalu."

"Satu penyelesaian menang-menang pasti boleh dicapai," katanya   di sini

Pertempuran semakin sengit di Sabah ?

Posted: 03 Mar 2013 07:46 PM PST

Sultan Sulu Jamalul Kiram III dan anaknya, Puteri Jacel Kiram, 
mendakwa keganasa terbaru yang berlaku di Sabah disebabkan 
keengganan kerajaan untuk berbincang tuntutan mereka 
ke atas Sabah

Saya agak terkejut apabila membaca loporan akhbar dari Filipina ~ The Inquirer pagi ini. Saya sendiri bukan nak percaya 100 peratus dan bukan tujuan saya untuk 'menghasut' pembaca blog al-Husseyn supaya mempercayai laporan berikut yg telah saya terjemahkan.

Laporan tersebut berbeza sekali dari apa yang dilaporkan dalam akbar-akhbar negara kita sendiri.

Setidak-tidaknya, kerajaan Malaysia akan menafikan berita ini, terutamanya mengenai beberapa perkara berikut :


1. Bahawa terdapat 4 pegawai ~ 2 pegawai tentera "tertinggi", 1 pegawai polis, dan 1 "pegawai tertinggi awam" di Semporna telah menjadi tawanan pengikut Kesultanan Sulu.

2. Bahawa Polis Malaysia telah menembak mati seorang Imam Maas dan empat anak lelakinya dan mencederakan seorang Imam Jul Filipina di kampong Simunul kerana member perlindungan kepada ahli keluarga Sultan dikawasan tersebut, Alianapia and Amir Bahar. 

3. Bahawa cerita seorang lelaki Filipina bersenjatakan  M-16 rifle telah diserang mati oleh penduduk sebuah kampong di Semporna pada pagi Ahad kelmarin ada cerita bohong ~ kerana itu Ketua polis Semporna, Mohamad Firdaus Francis Abdullah, enggan memberi sebarang kenyataan berhubung insiden tersebut.

Sila baca berita yang saya maksudkan seperti berikut :


Para pengikut Kesultanan Sulu malam Sabtu tadi telah  membunuh 5 anggota polis Malaysia dan menawan 4 pegawai kerajaan tempatan dalam satu serangan yang menunjukkan satu peningkatan keganasan di bahagian-bahagian lain Sabah selepas pembunuhan 12 pengikut Sultan dalam pertembungan dengan pasukan keselamatan Malaysian di Lahad Datu pada hari Jumaat.

Abraham Idjirani, jurucakap bagi kesultanan Sulu, berkata seorang pemimpin agama Islam dan empat anak lelakinya terbunuh dalam pertempuran di kampung tepi pantai Simunul di bandar Semporna, 300 kilometer dari kampung di Lahad Datu Tanduao, tempat kejadian 3- minggu kebuntuan berlaku antara pasukan keselamatan Malaysia dan sekumpulan pengikut Sultan Jamalul Kiram III. 

Idjirani berkata, dua pegawai tentera "tertinggi", seorang pegawai polis, dan seorang "pegawai tertinggi awam" sedang tahan oleh penyokong Jamalul yang bergabung dengan Alianapia Kiram, saudara sultan.

Sementara itu, laporan yang datang dari Malaysia berkata dua penyokong sultan Sulu terbunuh dalam penentuan dengan polis. 

Idjirani  berkat, sekumpulan pengikut kesultanan yang diketuai oleh Agbimuddin Kiram, satu lagi saudara Jamalul, telah berjaya 'menduduki' dan 'mengawal' Semporna, yang dihuni oleh masyarakat Filipina dari Sulu, Tawi-Tawi, Basilan dan semenanjung Zamboanga.

Alim Hashim Mudjahab, pengerusi Jawatankuasa Majlis Agama Islam Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), memberitahu Inquirer  di Bandar Zamboanga bahawa penyokong Sultan telah menyerang sebuah balai polis di Semporna pada malam Sabtu (malam tadi).

"Mereka telah membebaskan lebih daripada seratus orang Islam Filipina yang ditahan pada hari Jumaat lalu dan mereka juga menangkap seorang 'pegawai tinggi' polis Malaysia dan rakan-rakannya," Mudjahab katanya. 

"Kami bimbang kerana ia seolah-olah bahawa laporan ini tidak penting kepada kerajaan Filipina," katanya. 

Di Tawau, Mudjahab berkata, pengikut sultan menyerang konvoi trak tentera Malaysia, "dinamit melemparkan biasa digunakan untuk menangkap ikan." 

" Waktu kita sedang bercakap sekarang (11.00 pagi Ahad), ketegangan telah merebak sejauh Sandakan dan terdapat laporan bahawa beberapa Tausug yang tinggal di Kota Kinabalu sudah bersedia untuk melawan pihak berkuasa Malaysia," katanya. 

Mudjahab berkata dia mendapat maklumat itu dari penyokong 'MNLF' kawasan tersebut.

Tetapi  Lt. Gen. Rey Ardo, ketua  military Pemerintah Mindanao Barat, berkata beliau tidak menerima maklumat mengenai keganasan yang berlaku di Lahad Datu  merebak ke bahagian lain  Sabah. 

Serbuan Polis

Idjirani berkata keganasan merebak ke Semporna apabila polis Malaysia berpura-pura menyerbu Pendatang  Haram Filipina di kampong Simunul ~ untuk mencari ahli keluarga Sultan Sulu.

Beliau berkata polis telah menembak mati seorang Imam Maas dan empat anak lelakinya dan mencederakan seorang Imam Jul apabila mereka mendapat tahu  bahawa orang-orang tersebut telah memberi perlindungan dan bantuan kepada ahli keluarga Sultan dikawasan tersebut, Alianapia and Amir Bahar. 

Pembunuhan tersebut telah menyebabkan penduduk kampong marah lalu menyerang pihak berkuasa  dan menawan 4 pegawai Malaysia.

Idjirani berkata, Kesultanan Sulu menyalahkan kerajaan Malaysia sebab berlakunya  keganasan terbaru itu, sama seperti kerajaan Filipinana, enggan berunding mengenai tuntutan mereka ke atas Sabah.

"Keganasan ini adalah kerana sikap bertegas kerajaan  Malaysia kerana enggan duduk berunding  membincangkan kebuntuan di Lahad Datu untuk satu resolusi yang aman mengenai isu ini, seperti MalacaƱang, Kesultanan Sulu yang berlepas tangan mengenai isu yang kini semakin merebak di Sabah," Idjirani memberitahu satu sidang akhbar di kediamannya di Bandar Taguig.

Beliau berkata, Jamalul, yang mendapat tahu mengenai 10 pengikutnya ditawan ketika pertempuran di Tanduao hanya pada pagi Sabtu, mengarahkan  para pengikutnya  di Semporna supaya  melayan baik dan member makan pegawai-pegawai Malaysia yang mereka tawan itu.

Jamalul tidak mengeluarkan arahan supaya pegawai-pegawai Malaysia itu dibebaskan , kerana beliau mahu mereka dijadikan sebagai saksi 'kekejaman' yang kerajaan Malaysia lakukan, kata Idjirani.

Dia berkata, penyokong-penyokong Sultan di Semporna tidak boleh dipersalahkan diatas tindakan mereka kerana Polis Malaysia yang menyerbu bandar tersebut.

"Ini semua adalah tindak balas  spontan rakyat, yang sudah hilang sabar terhadap beberapa tindakan  kerajaan Malaysia menentang mereka sejak 1982," kata Idjirani. 

Anak Jamalul', Princess Jacel Kiram berkata,  rakyat Semporna akan putuskan samada 4 pegawai Malaysia itu  akan dibebaskan.

Beliau berkata, orang-orang itu bukan ganas. Kalau ganas, tentunya mereka telah membunuh 4 pegawai tersebut.

Idjirani berkata rakyat dari Basilan, Sulu, Tawi-Tawi dan Semenanjung Zamboanga sedang menuju ke Sabah untuk membantu kumpulan Agbimuddin. 

Beliau berkata , mereka yang sedang menuju ke Sabah tanpa berunding dengan Sultan , samada bersenjata. Kemungkinannya mereka bersenjata.

Laporan Malaysia
 
Jacel berkata , ayahnya menyeru supaya pengikutnya bertenang. Menurutnya , Sultan sedang berbuat segala yang perlu yang mampu dilakukan untuk menyelesaikan krisis Sabah secara aman.

Laporan dari Malaysia menyatakan  bahawa pengikut Sultan yang memulakan keganasan di Semporna.

Ketua Polis Malaysia Ismail Omar  berkata , 5 pegawai polis terbunuh ketika mereka diserang hendap di sebuah perkampongan terapung di Semporna Sabtu lalu.

Ismail berkata, satu pasukan polis memasuki kampong Simunul di Semporna untuk memburu sekumpulan lelaki bersenjata lalu diserang hendap.

Menurutnya, 2 lelaki bersenjata telah terbunuh sewaktu berbalas-balas tembakan. 

Polis telah mengepung kampong itu untuk memburu saki baki kumpulan lelaki bersenjata tersebut, kata Ismail.

Beliau berkata, pasukan keselamatan sedang memburu 10 lelaki, 3 daripadanya bersenjata dan memakai pakaian askar celoreng di dua kampong di pantai timur daerah  Kunak pada jam 10 malam Sabtu.

 Ismail berkata , polis sedang menyiasat sama ada insiden di Semporna dan Kunak itu ada kaitan dengan insiden di Tanduao yang bertukar ganas pada Jumaat lalu.

Beliau berkata polis telah menahan 3 lelaki yang cuba menyelinap kepungan pasukan keselamatan di sekitar Tanduao lewat Sabtu lalu.3 lelaki itu bersama pisau telah ditahan untuk soalsiasat, kata Ismail.

Lebih ramai Pasukan keselamatan tiba dan ditingkatkan di Semporna pada Ahad lalu, membawa kepada evakuasi penduduk kerana bimbang berlakunya pertempuran lagi.

Warga Filipina adalah antara kalangan yang bersama-sama penduduk tempatan meninggalkan bandar tersebut, laporan dari Malaysia menyebut.

Laporan radia dari Sabah menyatakan, seorang lelaki Filipina bersenjatakan  M-16 rifle telah diserang mati oleh penduduk sebuah kampong di Semporna pada pagi Ahad kelmarin.

Laporan itu menyebut bahawa lelaki itu adalah pengikut Kesultanan Sulu.Ketua polis Semporna, Mohamad Firdaus Francis Abdullah, enggan memberi kenyataan berhubung insiden tersebut.

Terkujut

Pemangku Govenor   Autonomous Region in Muslim Mindanao (ARMM),  Mujiv Hataman  berkata, beliau terkejut bila diberitahu mengenai laporan pertempuran di Sabah

 "Apa? Dari mana laporan ini datang? " Hataman berkata apabila di hubungi oleh the Inquirer. 

Al Tillah, penasihat kepada Kesultanan Sulu berkata, President Aquino telah melantik satu pasukan untuk menangani krisis Sabah itu.
 Pasukan tersebut mengandungi Ketua Angkatan Bersenjata  Gen. Emmanuel Bautista, Ardo and Hataman. 

 "Isu Sabah bukan isu ketenteraan.," kata Tillah. " ia adalah satu isu politik yang memerlukan tindakan diplomatik."
~ Laporan dariapada  Julie S. Alipala and Alan A. Nawal, Inquirer Mindanao; and The Star/Asia News Network - SUMBER

Tiada ulasan: