Jumaat, 1 Februari 2013

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


RCI Perlu Siasat Abdullah, Najib Kerana Teruskan Legasi Mahathir

Posted: 01 Feb 2013 01:06 AM PST

PETALING JAYA, 1 FEB: Datuk Seri Najib Razak dan mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi perlu memberikan keterangan terhadap siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja(RCI) berhubung 'Projek IC' di Sabah.

Ini kerana, menurut Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa berkuasa Tun Dr Mahathir Mohamad menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi memberi kad pengenalan kepada pendatang asing di Sabah bagi membolehkan mereka mengundi dalam pilihan raya negeri ketika itu.

Anwar juga mengulangi kesediaan untuk disiasat berhubung perkara ini.


Tambahnyan,semasa beliau menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri, tidak pernah ada satu minit mesyuarat yang menunjukkan beliau hadir dan menerima laporan berkenaan.

"Tidak pernah ada sama sekali rekod yang berkenaan kerana itu adalah operasi khas Jawatankuasa yang dikendalikan oleh Perdana Menteri dan pada masa itu diserahkan kepada (Tan Sri) Aziz Samsudin dan (Tan Sri)Megat Junid.

"Yang penting kita tahu ialah bahawa jawatankuasa khas itu adalah berterusan. Sepatutnya kita tanya juga Tun Abdullah Badawi dan Datuk Seri Najib.

"Najib sebagai Perdana Menteri masih meneruskan dan mengendalikan jawatankuasa khas itu dibawah Perdana Menteri sehinggalah mungkin hujung tahun lalu.

"Apakah dia (Mahathir) boleh menafikan dia bertanggungjawab? Dia mengasaskan jawatankuasa khas, dia yang melantik Aziz Samsuddin dan Megat Junid dan semua laporan tersebut diberikan dan dalam pengetahuan beliau. Ini yang patut dijawab," katanya dalam reaksi terhadap kenyataan Mahathir.

Media pada semalam melaporkan kenyataan Tun Mahathir yang mendakwa bahawa Anwar terlibat di dalam pemberian kad pengenalan kepada warga asing di Sabah.

Dalam pada itu Anwar mendesak kerajaan Malaysia khususnya Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberikan kerjasama kepada kerajaan Filipina berhubung dakwaan penglibatan individu yang dikehendaki polis Filipina, Manuel Karingal Amalilio dalam kes penipuan terhadap lebih 15,000 orang dan membabitkan wang bernilai hampir RM900 juta (12 bilion peso).

Tegasnya, kerjasama ini penting dalam usaha memulihkan semula nama negara serta hubungan deplomatik yang terjalin selama ini memandangkan kes ini mendapat liputan meluas media tempatan Filipina meskipun individu berkenaan mempunyai hubungan dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman.

"Yang penting kalau ada kes sepatutnya polis, Kementerian Dalam Negeri ambil tahu kes ini dan nampak ada asas terus bekerjasama dengan kerajaan Filipina untuk meneruskan siasatan dan pendakwaan.

"(Keadaan ini) tidak baik dalam menjaga hubungan antara dua negara bila kita cuba melindungi penjenayah," ujarnya lagi.

http://www.selangorku.com/?p=22407


Umno Hantar Pengacau Dalam PKR Semporna

Posted: 31 Jan 2013 10:39 PM PST

NAZMAWATI Binti Walli adalah pendatang baru dalam arena politik, khususnya dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Semporna. Namun apa yang membimbangkan ramai penyokong PKR Cabang Semporna, Nazmawati ini tidak mempunyai pengikut atau penyokong yang ramai baik dalam PKR mahupun dalam daerah Semporna itu sendiri.

Apa yang lebih menyedihkan penyokong PKR Cabang Semporna, sejak kebelakangan ini tindak-tanduk Nazmawati dapat mengatasi kuasa Ketua Cabang PKR Semporna, seolah-olah dia bertindak atas kapasiti Ketua Cabang.


Situasi ini, jika tidak dibendung boleh mendatangkan perpecahan dalam PKR cabang Semporna seterusnya akan mendatangkan kesan negatif dalam PRU-13 nanti.

Perkara yang menjadi tanda tanya kepada seluruh penyokong PKR Cabang Semporna, Nazmawati bersama ayahnya, Walli adalah masih ahli UMNO.

Seandainya dakwaan ini benar, maka matlamat Nazmawati menyertai PKR adalah semata-mata ingin menghancurkan PKR Cabang Semporna. Dakwaan ini ada asasnya kerana ayahnya telah diberikan projek atau kontrak sebagai pembekalan makanan bermasak di SMK Tun Sakaran.

Mengikut hukum logik akal, tidak mungkin Walli diberikan projek atau kontrak jika beliau benar-benar berjuang dalam PKR. Tidak mustahil pemberian kontrak atau projek ini sebagai habuan atau penghargaan seandainya Walli berjaya melaksanakan misinya untuk menghancurkan PKR Cabang Semporna.

Ini bermakna penyertaan Nazmawati bersama ayahnya dalam PKR Cabang Semporna ada makna sebaliknya. Lagi dibimbangi oleh penyokong PKR seandainya Nazmawati dicalonkan PKR untuk menentang Datuk Shafie Afdal di kawasan Parlimen Semporna, kebarangkalian Nazmawati akan umumkan undur/tarik diri dan akhirnya Shafie Afdal diisytiharkan menang tanpa bertanding.

Situasi ini tidak mustahil kerana kita sedia maklum dunia politik ini penuh dengan pelbagai strategi atau tipu helah bagi memperolehi kemenangan untuk diri sendiri. Oleh itu diharap kepada Ketua Cabang menyiasat hal ini sebelum nasi menjadi bubur atau sesal dulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna.

Salam Hormat,
PENGUNDI SUNTI PRU-13


Mahathir Terus Meracau.. Ibrahim Ali Pulak Dibelasah..

Posted: 31 Jan 2013 09:11 PM PST

KUALA LUMPUR, 1 Feb — Datuk Ibrahim Ali boleh jadi menyokong Umno akan tetapi beliau bukanlah jurucakap parti tersebut, kata penaung Perkasa Tun Dr Mahathir Mohamad dalam usaha untuk meredakan ketegangan agama menjelang Pilihan Raya 2013.

Ibrahim yang lantang itu adalah pengasas Perkasa dan presiden yang tercetus akibat ancaman pembakaran bible, terbaru dalam kontroversi "Allah".


Ibrahim, ahli parlimen sayap kanan Melayu itu, mencetuskan kekecohan minggu lalu apabila beliau dilaporkan menggesa umat Islam agar membakar kitab suci penganut Kristian dalam bahasa Melayu jika menggunakan "Allah" sebagai tujukan kepada tuhan mereka.

"Allah" itu perkataan Arab yang ramai orang Islam di sini percaya hanya eksklusif kepada komuniti mereka.

"Adalah malang Ibrahim Ali perlu mencadangkan membakar bible yang baru dicetak," tulis Dr Mahathir dalam blog chedet.cc malam tadi. "Itu boleh menjadi cara kita menjauhkan diri dari penerbitan yang tidak diingini. Ia tidak boleh dilakukan kepada Bible sepertimana ia tidak boleh dilakukan kepada Al-Quran.

"Tetapi apa yang Ibrahim katakan tidak mencerminkan pandangan Umno. Malangnya, beberapa ahli politik ingin menjadikannya begitu dalam usaha untuk mendapat keuntungan politik," bekas perdana menteri itu menambah.

Dr Mahathir, yang masih mempunyai pengaruh besar dalam Umno, dengan cepat menegaskan parti tunjang pemerintah Barisan Nasional (BN) itu percaya "Allah" adalah eksklusif kepada Islam tetapi "ia tidak menyokong pembakaran bible berbahasa Melayu yang menggunakan perkataan ini".

"Saya menganggap cubaan untuk mengaitkan sokongan Ibrahim kepada Umno bersamaan dengan apa yang beliau katakan adalah pendirian Umno sebagai nakal," kata bekas presiden parti itu.

"Ibrahim bukan ahli Umno. Beliau boleh menyokong Umno tetapi beliau bukan seorang jurucakap Umno."
Dr Mahathir di acara sebagai penaung Perkasa. Mahathir yang pada 2011 menasihatkan Umno supaya tidak bermusuh dengan Perkasa jika mahu memenangi kembali undi Melayu yang hilang pada Pilihan Raya 2008, dilihat menjauhkan diri dengan pendirian keras kumpulan tersebut.

"Walaupun kita boleh mempunyai perbezaan politik, kita tidak perlu mengambil jalan keluar dengan menggunakan perbezaan agama untuk memenangi pilihan raya. Ia adalah pedang bermata dua dan orang-orang yang hidup dengan pedang akan mati oleh pedang.

"Biarkan kontroversi ini diselesaikan secara tertutup oleh orang-orang yang bertanggungjawab. Jangan benarkan pelampau mengambil alih dan mengeksploitasi isu-isu agama," katanya dan merayu kepada semua pihak untuk menghentikan "penyalahgunaan" mereka dalam isu sensitif ini.

Perdana menteri paling lama berkhidmat selama 22 tahun itu mengingatkan bahawa kontroversi "Allah" telah telah diselesaikan tahun lalu "melalui penerimaan bahawa Kristian Sabah dan Sarawak boleh terus untuk menggunakan perkataan Allah dalam bible bahasa Melayu mereka dan dalam pengajaran tetapi tidak boleh digunakan di seluruh negara".

Pemimpin berumur 87 tahun itu memainkan peranan penting dalam potensi krisis keimanan daripada meletus apabila pertikaian kalimah "Allah" mula-mula timbul pada awal 1980an — sejurus selepas beliau mengambil alih jawatan perdana menteri.

Umat Islam dan pemimpin Kristian telah bertelagah dalam isu penggunaan kalimah "Allah" walaupun penghakiman Mahkamah Tinggi 2009 memutuskan umat Islam tidak mempunyai hak eksklusif kepada perkataan Arab itu.

Umat Islam adalah kumpulan agama terbesar di Malaysia sebanyak 60 peratus, manakala minoriti Kristian hanya di bawah 10 peratus daripada 28 juta rakyat Malaysia.

Perdebatan timbul semula bulan lalu selepas Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang juga ketua menteri Pulau Pinang dalam perutusannya sempena Hari Natal mendesak kerajaan persekutuan agar menarik semula pengharaman terhadap penggunaan kalimah Allah dalam bible berbahasa Melayu.

Kumpulan gereja Sabah juga telah mendakwa kebebasan beragama Bumiputera Kristian diserang sambil menegaskan kebanyakan penganutnya datang daripada Malaysia Timur dan menggunakan bahasa Melayu.

Kumpulan penganut agama Buddha telah menggesa Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional di bawah Jabatan Perdana Menteri untuk campur tangan menyelesaikan pertikaian tentang penggunaan kalimah "Allah" daripada terus berlarutan.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) juga mengecewakan pemimpin gereja dengan khutbah Jumaat lepas, di mana ia memberi amaran kepada umat Islam di seluruh negara "musuh-musuh Islam" akan cuba untuk mengelirukan mereka supaya mempercayai semua agama berkongsi tuhan yang sama.

Bekas Peguam Negara, Tan Sri Abu Talib telah mendesak kerajaan agar tidak berlengah-lengah mengambil tindakan terhadap Ibrahim diatas gesaannya agar bible dibakar, dengan mengatakan jika tindakan terus ditangguh terhadap ahli politik veteran itu, memberikan kesan kepada imej kerajaan menjelang Pilihan Raya 2013.

- the malaysian insider


Nik Aziz Sahkan Nasharuddin Sudah Dipecat Dari Pas..

Posted: 31 Jan 2013 02:49 PM PST

PASIR PUTEH - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengesahkan kepimpinan parti itu sudah menolak keahlian bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa walaupun tokoh berkenaan mendakwa masih belum menerima surat rasmi berhubung kedudukannya dalam parti berkenaan.

Nik Aziz berkata, sama ada surat diterima atau tidak oleh Nasharudin berhubung status keahliannya, ia bukan perkara utama.


"Soal surat sampai ke tidak, ia nombor dua. Yang penting ijab dan kabul sudah berlaku. Lafaz cerai pun sudah. Walaupun surat cerai tidak sampai, daripada segi hukum dan adatnya cerai tetap berlaku dan sah," katanya selepas menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman Rancangan Kawasan Khas Bandar Tok Bali antara Majlis Daerah Pasir Puteh dengan empat syarikat pelaburan di sini semalam.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Nasharudin kelmarin yang mengakui masih ahli Pas berikutan tidak menerima sebarang surat rasmi berhubung kedudukannya dalam parti.

Sumber



Pembangkang Akan Tangkap Saya, Kata Mahathir

Posted: 31 Jan 2013 05:28 AM PST

Pakatan pembangkang akan bertindak terhadap pesaing politiknya sebaik sahaja ia berkuasa, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, mereka akan mengambil tindakan terhadap orang yang tidak baik dengan mereka atau yang mereka rasa tidak baik dengan mereka.


Berucap di Kuala Lumpur hari ini, Dr Mahathir berkata, terdapat desas-desus bahawa kerajaan persekutuan yang dikuasai Pakatan, akan menangkap orang seperti itu, termasuk dirinya sendiri.

Bekas perdana menteri itu berkata, ada yang mengatakan beliau harus meninggalkan Malaysia sebelum keputusan pilihan raya diumumkan.

"Itu perkara pertama yang mereka (Pakatan) akan lakukan (apabila berkuasa) ialah menutup semua lapangan terbang supaya tidak ada pesawat persendirian boleh berlepas.

"Tetapi saya tidak fikir mereka akan berbuat demikian. Pembangkang adalah orang baik. Mereka mungkin menangkap orang dan mendakwa mereka."

Mahathir secara berseloroh berkata, beliau gembira Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak lagi wujud dan bahawa Pakatan, yang menentang undang-undang tersebut, tidak boleh sebarangan menyumbat orang ke dalam penjara jika ia berkuasa.

"Tanpa ISA, saya berasa lebih selesa," katanya.


IC Palsu - Mahathir Makin Meracau..

Posted: 31 Jan 2013 03:19 AM PST

Anwar terlibat secara langsung dalam Projek IC, dakwa Dr M

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terlibat secara langsung dalam projek untuk mengeluarkan kewarganegaraan dan kad pengenalan kepada pendatang yang tidak layak di Sabah dalam tahun 90-an, walaupun tanpa arahan darinya, dakwa bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Beliau biasanya mengambil inisiatif dan kadang-kadang melakukan (lebih daripada yang diperlukan)," kata Dr Mahathir dalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.


Dr Mahathir berkata, apa yang berlaku di bawah sering berbeza daripada arahan (dari atas).

Beliau berkata, Anwar dan pegawai pelaksana di Sabah pada masa itu bertindak sendiri dan tidak semestinya mengikut arahan.

Bekas perdana menteri itu berkata kerajaan telah mengambil tindakan terhadap pegawai-pegawai yang terlibat.

Dr Mahathir diminta mengulas sama ada beliau pernah mengarahkan Anwar, pada masa itu timbalannya, untuk mengeluarkan IC kepada pendatang yang tidak berkelayakan di Sabah.

Katanya, beliau mungkin tidak mempunyai bukti yang boleh dikemukakan di mahkamah, tetapi beliau "mempunyai pengetahuan" mengenai kemungkinan salahlaku Anwar.

Katanya, beliau akan memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang tanpa izin di Sabah jika dipanggil.


Khalid mahu PM segera bubar Parlimen, Selangor siap PRU 13

Posted: 31 Jan 2013 03:06 AM PST

SHAH ALAM 31 Jan: Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, hasratnya untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor sebagai inisiatif supaya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan segera tarikh Pilihan Raya Umum ke-13.

"Inisiatif saya ini akan mengerakkan Perdana Menteri untuk tarikh pilihan raya. Penekanan saya (untuk mengadakan) pilihan raya secepatnya sebab kita hampir melengkapkan penggal.


"Saya tak nak rakyat terunggu-tunggu bila pilihan raya diadakan. Ia isu strategik. Ini (kelewatan pilihan raya menyebabkan) pembaziran masa, sumber manusia dan memperbanyak spekulasi," katanya pada sidang media di bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSAAS) di sini hari ini.

Khalid berkata, setiap negeri mempunyai hak untuk membubarkan DUN masing-masing, manakala Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya bertugas menjalankan pilihan raya.

MB"Menteri Besar dan Exco mempunyai keupayaan untuk membubarkan Dewan Negeri, tapi tarikh penentuan pilihan raya ditentukan oleh SPR. Dalam waktu 60 hari pembubaran, mesti diadakan pilihan raya," jelasnya.

"Pada saya, kalau tahun lepas atau sebelum ini munasabah (untuk menunggu). Tapi kita patut adakan pilihan raya sekarang.

"Kalau kita dah bersetuju untuk wakili rakyat selama lima tahun, apabila sampai masanya untuk teruskan kerja, kita mesti minta mandat (semula) daripada rakyat," kata Khalid.

Dalam pada itu, Khalid berkata, Sultan Selangor mengetahui mengenai cadangan membubarkan Dewan Negeri dan bercadang akan mengadap Baginda dalam masa terdekat.

"Kita akan adakan perbincangan dan proses yang lebih rapi. Sebab selepas 22 April, Dewan akan terbubar dengan sendiri. Tak ada siapa kata tak boleh bubar," tegasnya.

Menurut Khalid, Pakatan Rakyat Selangor tidak mempunyai masalah tentang calon di mana-mana kawasan Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.

"Selangor telah bersedia. Tidak ada isu sama ada wujud senarai atau tidak. Tidak boleh tak ada senarai (calon). Senarai mesti ada dan kita akan adakan perbincangan dengan Majlis (pimpinan Pakatan Rakyat Selangor)," katanya.

Beliau terdahulu melancarkan Sistem Pengurusan Sosial Negeri Selangor di Auditorium, Dewan Jubli Perak, Bangunan SSAAS (SUK), pagi ini.

Turut hadir, Exco Pendidikan Selangor, Dr Halimah Ali bersama lebih 500 ketua kampung, wakil rukun tetangga dan pemimpin masyarakat Selangor.

- keadilandaily


Tiada ulasan: