Nuffnang

Pengikut

Generasi Pewaris Khilafah

sumber :-

Generasi Pewaris Khilafah


Kesan Pendidikan Sekular

Posted: 04 Jan 2013 07:05 AM PST

Di mana silapnya sistem pendidikan kita dalam bab mengenal Tuhan? aku dah pernah sentuh benda ni dulu. tapi saje jelah nak kasitau sekali lagi. kot-kot dapat manfaat. Silapnya bermula dari pra persekolahan. orang melayu panggil tadika. tak kiralah kemas ke, pasti ke, genius aulad ke semua dok bantai sebut tadika je haha. benda 1st yang kita belajar masa pra sekolah ialah mengenal huruf. bermula dari huruf A. A untuk apa? A untuk ayam cikgu. tengok, awal-awal je dah salah. apa benda kasi contoh ayam. patutnya kasi contoh Allah. serupa dengan alif. alif untuk Allah. 


itu baru betul permulaannya. budak-budak kan suka menanya. Allah tu apa cikgu? lalu cikgu-cikgu ni pun terangkanlah, siapa itu Allah. apa sifat-sifatnya. daripada cikgu ni buang masa cerita pasal ayam, baik cerita pasal Allah. jadi basic foundation budak ni mengenal siapa Tuhan itu dah ada. maka mudahlah mereka nak menelan ilmu-ilmu yang lain. kita amek contoh tadika kemas. apa yang diajar selain ABC, 123 dan lagu sepuluh budak hitam? buatlah macam Pasti. pengukuhan akidah tu dibuat dari umur kecil. sambung ke peringkat rendah dan seterusnya menengah. nanti bila dah tua macam aku ni, takdelah tercengang bila orang bercerita tentang agama. tu yang nanti beriman kat fatwa fatwa mufti kangkung ni. serius aku suka cara Pasti mengajar. dengan zikrullah nya, dengan hafazan nya, dengan amali nya. almost perfect dalam membentuk budak-budak untuk mencintai Allah dan Rasul. peranan ibu bapa sangat penting bagi member pendidikan awal terhadap anak-anak. bila pengukuhan tu dah ada, budak-budak ni takdelah tergedik-gedik nak masuk bintang kecil. kerajaan patut ambil inisiatif untuk rombak balik sistem pra persekolahan/ Fb Anwar Jutawan Muda

Ini Namanya Bangang Tahap Gaban !!

Posted: 04 Jan 2013 07:02 AM PST

Inilah akibatnya bila mengaji tak abis pastu belajar takat cukup makan saja sampai tak ada adab langsung dengan ulama. Ulama yang jenis macamnie ke yang kita nak siqah ?? Ptuih ... .. Nak kata sama taraf ... langsung tak setaraf .. nak kata alim .. alim-alim kucing saja .. 

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT