Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Bayan Mutiara : Putar belit Ketua Pemuda UMNO P. Pinang

Posted: 02 Apr 2012 11:01 PM PDT

Saya amat hairan mengapa akhbar tradisi seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia sanggup membawa berita yang tidak tepat dari seorang yang kononnya menjadi juara orang Melayu Pulau Pinang.

Lebih buruk daripada itu berita tersebut tidak mendapat keadilan dari pihak yang dituduh untuk membuat penjelasan.

Saya merujuk kepada berita tentang tanah Bayan Mutiara yang disensasikan mengikut selera perkauman dan agama yang sempit walaupun isu yang dibangkitkan lebih kepada soal pentadbiran dan undang-undang.

1. Faktanya ialah pelan pembangunan yang diluluskan oleh MPPP tahun 2006 adalah berdasarkan kepada penyerahan oleh syarikat sebelumnya yang gagal membangunkan tapak tersebut walaupun fasa 1 pelan telah diluluskan.


Semua sudah sedia maklum apabila tanah ini diambilalih oleh pemaju baru yang membelinya secara tender terbuka, satu pelan pembangunan baru mesti diserahkan kepada MPPP kerana pelan yang lama tidak diperakui lagi. Pelan baru belum diserahkan untuk pembangunan lagi.

2. Faktanya juga ialah ketika tanah yang diperuntukkan untuk tapak mesjid telah diluluskan pada ahun 2006, mengapakah kerajaan BN/Umno ketika itu tidak mengambil inisiatif untuk memecah lot itu dan menggazetkannya untuk diserahkan kepada MAIPP sedangkan mereka mempunyai masa 1 tahun lebih untuk berbuat demikian sebelum Pakatan ambil alih.

Tiba-tiba kerajaan hari ini pula disalahkan dalam isu tanah mesjid.

3. Faktanya juga tanah untuk mesjid diwajibkan sebagai syarat untuk lulus jika kawasan itu mempunyai rumah lebih dari 1,300 atau 1,500 unit.

Kaedah yang sama akan terpakai jika penyerahan pelan baru dibuat bagi pemaju yang membeli tanah tersebut hari ini.

4. Faktanya tidak ada pengazetan tanah tersebut di MAIPP untuk tujuan tapak mesjid dan kerana itu tidak timbul soal menjual tapak mesjid seperti yang didakwa.

Berdasarkan kepada fakta di atas khusus tentang soal tanah mesjid, saya menyeru kepada Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang supaya jangan bermain isu ini dengan niat menimbulkan sentimen kebencian seolah-olah kerajaan Pakatan di Pulau Pinang menidakkan hak orang Islam di Pulau Pinang.

Kami dari PAS berdiri teguh mempertahankan hak orang Melayu dan Islam sebagaimana kami terus membela kepentingan semua kaum seperti yang termaktub dalam tawaran kami kepada rakyat.

Kami juga berdiri teguh di bawah kepimpinan YAB Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang dalam usaha beliau bersama PAS membawa politik yang lebih adil untuk semua rakyat di Pulau Pinang.

Carilah modal politik yang lain seperti menawarkan manifesto yang lebih menarik kepada orang ramai untuk mendapat sokongan tetapi jangan sekali-kali bermain api kebencian kelak nanti akan membakar diri sendiri.

-Dr Mujahid Yusof

Penulis adalah Ahli Parlimen Malaysia kawasan Parit Buntar dan anak jati Pulau Pinang.


- Malaysia chronical

BERSIH 3.0 - 28 April 2012?

Posted: 02 Apr 2012 10:31 PM PDT

Dalam Kumpulan Bersih Malaysia tampil sekali lagi dengan cuba meniupkan semboyan untuk menghidupkan perhimpunan Bersih 3.0 Malaysia tidak lama lagi. Dijangka…..
Dijangka perhimpunan Bersih 3.0  Malaysia kali ini bakal diadakan :
  • Tarikh :  28 April 2012
  • Hari : Sabtu
  • Lokasi : Dataran Merdeka
Bersih 3.0 Malaysia Bersih 3.0 : Rakyat Malaysia Akan Diadakan Lagi Pada 28 April 2012 Ini? Setuju Atau Tidak?
Dan berdasarkan laporan MalaysiaInsider, mengatakan yang PerhimpunanBersih 3.0 Malaysia kali ini memfokuskan reformasi yang lebih besar.  Antara sebab mereka mahu mengadakan satu lagi versi perhimpunan Bersih ini adalah disebabkan :
  1. Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya (PSC) masih lagi dilihat gagal untuk menyelesaikan 8 tuntutan yang dibuat semasa perhimpunan Bersih 2.0
  2. Lebih banyak penipuan dan bentuk manipulasi telah diperolehi
  3. Tidak yakin Pilihanraya Umum ke 13 akan adatang dapat dilakukan dengan telus dan adil
  4. SPR masih lagi gagal melibatkan isu asas iaitu membersihkan daftar pemilih
  5. PSC masih lagi belum dilihat benar-benar mengusul satu kaedah yang baik bagi menyelasaikan masalah warga Malaysia yang berada di luar negara untuk mengundi

- BERITA SEMASA 

Datuk K suami Siti Nurhaliza kahwin Rozita Che Wan

Posted: 02 Apr 2012 07:14 AM PDT

SUBANG JAYA: Penyanyi Datuk Siti Nurhaliza Taruddin mendedahkan Datuk Seri Khalid Muhammad Jiwa atau Datuk K agak tertekan selepas timbul gosip kononnya suami beliau itu telah menjalinkan hubungan sulit dengan pelakon popular, Rozita Che Wan.

Siti berkata, disebabkan suaminya seorang ahli korporat, beliau sering berjumpa dengan klien dan mereka kerap bertanyakan desas-desus berkenaan sehingga membuatkan fikiran Datuk K benar-benar terganggu.

"Gosip itu secara dasarnya telah memfitnah beliau dan sudah tentu menjejaskan emosinya kerana beliau telah dipandang serong oleh segelintir kenalan," ujarnya kepada mStar Online selepas ditemui pada sidang media Sepetang Bersama Datuk Siti Nurhaliza - Istimewa Hari Ibu di sini pada Isnin.

Siti diminta mengulas mengenai dakwaan terbaru yang disebarkan oleh beberapa blog hiburan kononnya Datuk K bakal berkahwin dengan Rozita Che Wan.


Rozita dalam masa sama turut menepis fitnah tersebut dan menganggap ia bertujuan untuk mengaibkan dirinya.

Dalam pada itu, Siti berkata, dia mempercayai keikhlasan Datuk K dan tidak pernah mempunyai perasaan curiga kerana mereka sering bersama.

"Saya kenal siapa Datuk K kerana dan sepanjang perkahwinan kami belum pernah ada perasaan sangsi di antara satu sama lain. Tambahan pula, kami sering bersama," ujar Siti.

Jelas Siti, ketika gosip tersebut tersebar dia tidak pernah bertanyakan perkara itu kepada suaminya kerana menganggap ia sebagai satu fitnah semata-mata.


Siti dan suaminya, Datuk Seri Khalid.
Malah beliau percaya jika perkara itu dibangkitkan, ia akan merosakkan rumah tangga mereka.

Sementara itu, ditanya adakah beliau ada berbincang dengan Rozita mengenai tuduhan itu, Siti memberitahu dia tidak perlu berbuat demikian.

"Rozita juga adalah mangsa dan hubungan kami tidak mempunyai sebarang masalah. Rozita sendiri sudah menafikan perkara itu dan tidak perlu rasanya untuk saya berjumpa dan meminta penjelasan," katanya.


Murtad : NGO Harapan Komuniti nafi dakwaan Hassan Jati

Posted: 02 Apr 2012 05:15 AM PDT

NGO Harapan Komuniti hari ini menafikan dakwaan bahawa badan tersebut telah bertindak memurtadkan umat Islam, ekoran satu pendedahan video oleh bekas exco hal ehwal agama Selangor, Datuk Dr Hasan Ali hari ini.

Peguam NGO tersebut, Annou Xavier ketika dihubungi berkata dakwaan tersebut hanyalah satu "khabar angin" dan mendakwa perkara itu juga telah ditambah oleh Hasan.

"Jelas ianya tambah oleh Hasan dan apa saja yang datang daripadanya jelas satu khabar angin," katanya lagi ketika diminta mengulas mengenai dakwaan yang ditimbulkan oleh seorang saksi dalam video tersebut.

Saksi berkenaan, yang diperkenalkan dengan nama samaran Ramli Abdullah telah menyebut nama NGO tersebut dalam rakaman video yang didedahkan Hasan hari ini.


Ramli antara lainnya mendakwa bahawa Harapan Komuniti telah menubuhkan tiga unit untuk membantu orang Islam.

Dakwanya, unit tersebut antara lainnya memberikan bantuan golongan yang ditimpa bencana alam sebelum ini, seperti mangsa tsunami di Kedah dan mangsa banjir di Johor.

Ramli juga mendakwa kumpulan itu juga mengadakan bilik bacaan serta mengadakan kelas moral kepada orang Islam, selain unit unutuk mendekati pengidap HIV.

"Pada peringkat awal NGO itu berminat membantu orang Melayu dengan ikhlas. Mereka membantu atas dasar kemanusiaan," dakwanya.

NGO berkenaan bagaimanapun tidak menyentuh isu agama, dakwa Ramli lagi dalam video berkenaan.

Ramli berkata demikian dalam video sepanjang 42 minit yang didedahkan Hasan di kediamannya di Petaling Jaya hari ini. - Malaysiakini

Mentaliti 'politik longkang' dalam UmporNo

Posted: 02 Apr 2012 04:21 AM PDT

SHAH ALAM 01 APRIL : Tuduhan dan serangan setiap hari terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat sebagai mentaliti 'politik longkang' (Gutter Politics) yang diamalkan oleh Umno-BN.

MP Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata tuduhan dari bekas-bekas ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan media Umno secara bertali arus itu hanya mahu mengalih perhatian dan tumpuan rakyat berhubung isu kelemahan pentadbiran Umno-BN.

"Rakyat semakin bosan dengan amalan Umno-BN yang menyalahgunakan kuasa, rasuah, ugutan dan sebagainya. Oleh kerana mereka takut hilang kuasa, mereka mengambil jalan untuk menyerang peribadi pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

"Mereka juga takut apabila kemampuan PR mendedahkan banyak kepincangan yang berlaku dalam pentadbiran mereka," katanya ketika dihubungi.


Katanya, rancangan jahat itu ditimbulkan oleh pembodek-pembodek baru yang dilihat hanya untuk menjatuhkan pemimpin PR.

"Cukuplah dengan politik longkang itu, kalau berani bertarung dan bersaing secara bersih dan adil berdasarkan prestasi dan kepimpinan bukan hanya pandai memfitnah serta melaga-lagakan pihak lain,"katanya.

Dr Dzulkifli yang juga mengulas tuduhan Senator, Datuk S. Nallakaruppan baru-baru ini menyifatkan senator itu sebagai 'Bapak Ayam'.

"Ini kerana ketika beliau (Nalla) membuat tuduhan, mengatur dan menyusun perbuatan jahat secara tidak langsung beliau tidak sedar mengakui diri sendiri bapak ayam,"katanya.

Dr Dzulkifli juga mempersoalkan mengapa Nalla dipilih menjadi senator.

"Amat pelik dan aneh, mengapa beliau dilantik sebagai Senator? Mengapa bapak ayam itu dilantik sebagai Senator? Bukankah Senator dilantik berdasarkan integriti dan personaliti yang baik? Jadi dimana teladan yang baik bagi Nalla.

"Ianya dilihat hanya mahu mengaibkan seseorang, membuat pengakuan bagi tujuan menjatuhkan kredibiliti Datuk Seri Anwar Ibrahim di atas informasi (hearsay) sahaja,"katanya.

Sebelum ini, Datuk S. Nallakaruppan yang juga Presiden Parti India Malaysia (MUIP) mendakwa pelbagai fitnah jahat bertujuan mengaibkan Ketua Umum PKR tersebut.

Bagaimanapun, Datuk Seri Anwar Ibrahim memfailkan saman fitnah RM100 juta terhadap Nalla dan Utusan Melayu (M) Bhd atas tuduhan itu

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Situasi selepas Parlimen bubar lebih menakutkan UMNO BN

Posted: 02 Apr 2012 02:34 PM PDT


Ramalan bahawa pilihanraya umum ke 13 akan berlaku pada bulan November 2011 sudah berlalu. Ramalan bahawa PRU13 akan berlaku pada Mac 2012 pun berlalu juga nampaknya.

Ramalan terbaru yang sangat popular ketika ini ialah awal bulan Jun tahun ini. Hampir kesemua PRU di negara ini diadakan ketika cuti penggal sekolah kerana sebahagian besar tempat mengundi dan mengira undi adalah di sekolah, jadi rutin persekolahan tidak terganggu sewaktu cuti.

Faktor terpenting untuk berlakunya PRU di Malaysia ialah waktu di mana parti pemerintah (BN) dijangka mampu menang. Hari ini sudah tidak banyak negara dalam dunia yang menjadikan tarikh pilihanraya sebagai bahan spekulasi. Segelintir negara, yang termasuklah Malaysia itu, kebanyakannya adalah negara yang sangat primitif amalan demokrasi dan diperintah oleh kerajaan separa diktator.

Adakah jika PRU diadakan bulan Jun maka BN akan menang besar atau sekurang-kurang mereka terus berkuasa di Pusat? Ia bergantung kepada kajian professional yang mereka lakukan.

Sejak pembentangan Bajet 2012 tahun lalu, hingga ke saat ini BN telah berhabis-habisan menabur umpan untuk mendapat sokongan rakyat. Berbillion wang rakyat telah digunakan untuk 'membeli' sokongan rakyat.

Bekas Menteri BN, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir mendedahkan bahawa BN menang selama ini dengan membeli sokongan. Maka sejarah bakal tercatat bahawa pembelian sokongan rakyat untuk PRU13 ini adalah yang termahal dalam sejarah Malaysia.

Selepas BN menghamburkan wang yang banyak kepada rakyat maka, tahap sokongan akan dinilai sebelum Parlimen dibubarkan atau tidak. PRU12 lalu juga Parlimen dibubarkan selepas Datuk Abdullah Badawi mendapat isyarat bahawa BN akan menang dua pertiga. Tapi keputusan PRU12 lalu tidak menunjukkan seputusan seperti kajian yang dilakukan. Kononnya peralihan sokongan dari BN ke PR sebanyak lima peratus berlaku selepas Parlimen dibubarkan. Pengalaman ini sangat menakutkan BN untuk menghadapi PRU kali ini kerana pergerakan sokongan rakyat Malaysia hari ini tidak seperti dua dekad lalu. Ia berubah-ubah dengan pantas macam pergerakan di bursa saham. Sebabnya dalam dunia tanpa sempadan hari ini, maklumat juga boleh sampai kepada rakyat dengan pantas.

Faktor perubahan segera selepas Parlimen dibubarkan juga berlaku kerana penyerlahan semasa kekuatan pembangkang di akar umbi yang mengubah mood rakyat. Dalam situasi yang ada sekarang, dalam suasana demokrasi primitif, mood rakyat seolah-olah ditentukan sepenuhnya oleh parti yang memerintah. Dengan penguasaan terhadap jentera kerajaan dan media, sekarang BN dilihat mendapat sokongan besar dan pembangkang dipamerkan sudah hampir berkubur. Pembangkang yang ketinggalan jauh dalam aspek logistik buat masa ini hanya mampu melihat dengan mata putih akan kelebihan BN itu.

Sebaik Parlimen dibubarkan, kekuatan akar umbi pembangkang atau PR pula akan terserlah secara mendadak. Seluruh ahli-ahli dan penyokong PAS akan menghurung markaz macam kelkatu. Tenaga sukarelawan ini akan muncul dengan banyaknya bermula dari profesional di menara gading hinggalah ke petani kampung di pedalaman. Kumpulan senyap yang selama ini menyorok sokongan di atas faktor kepentingan tertentu pada masa itu tidak akan menyorok lagi. Sekalipun masih tidak setanding dengan kekuatan logistik BN yang menyalahgunakan jentera kerajaan tetapi situasi itu mampu mengubah mood rakyat. Maknanya situasi selepas Parlimen dibubarkan akan berbeza dari suasana semasa ketika ini.

Lagi faktor yang menakutkan BN selepas Parlimen dibubarkan ialah penentuan calon. Sekarang, jika kajian dilakukan maka semua ahli parti komponen BN akan menyokong BN dan menolak PR. Selepas calon diumumkan, ahli parti komponen BN itu mungkin akan terus menyokong BN cuma undi untuk calon BN saja yang tidak diberi, sebab calon bukan dari kroni mereka. Apa erti sokongan tanpa undi? Sabotaj terhadap calon BN oleh ahli parti sendiri dijangka meningkat sekali ganda dalam PRU13 berbanding PRU lalu. Ia bakal jadi penyebab utama berkuburnya BN untuk PRU kali ini.




Macam biasa setiap PRU akan ada pemimpin yang tersingkir dari parti apabila tidak terpilih sebagai calon. Situasi kali ini lebih mencabar BN kerana bekas Presiden Parti Melayu Semangat 46 Tengku Razaleigh Hamzah bertekad akan terus jadi calon, walaupun ada ura-ura bahawa UMNO akan menyingkirkannya kerana beliau sudah jadi 'duri dalam daging' dalam UMNO. Himpunan golongan yang tersingkir akan membentuk kekuatan baru untuk menyanggah UMNO. Ku Li dan Kadir Sheikh Fadzir berganding dalam NGO bernama AMANAH yang bakal menjadi ancaman kepada BN. Mereka akan berkempen habis-habisan menjatuhkan BN.

BN sudah mengalami tahap perpecahan yang sangat kompleks kerana usia tuanya. Di samping konfik dalaman parti tidak terurus, konflik antara parti komponen juga dijangka tidak terbendung dalam PRU13 nanti.

BN pernah melalui pengalaman ditipu PBS apabila umum keluar BN selepas hari penamaan calon. Ketika itu BN sangat stabil, cuma PBS yang buat hal. Di zaman Najib ini MCA dan Gerakan semakin hilang kepercayaan terhadap BN. Sudah ada khabar angin bahawa sedang berlaku rundingan sulit antara DAP dan Gerakan. Parti-parti komponen BN dari Sabah dan Sarawak pun tidaklah sesetia mana sekarang, lebih-lebih lagi setelah melihat keputusan pilihanraya negeri Sarawak yang menunjukkan BN sudah hilang kekuatan. Parti-parti yang hilang kesetiaan terhadap BN ini akan keluar menyertai Pakatan Rakyat atau sekurang-kurangnya menjadi bebas (bebas dari BN atau PR). Tidak perlu semua parti komponen BN yang buat hal.. 4,5 parti dari Sabah dan Sarawak serta satu, dua parti dari Semenanjung sudah cukup menggugat BN. Siapa kata Najib tidak cemas menghadapi situasi ini?




Di pihak PR, dua bulan adalah masa yang terlalu singkat. Pembahagian kerusi dan penentuan calon sepatutnya sudah selesai. Bilik gerakan, jentera dan logistik sepatutnya sudah tersedia sepenuhnya. Semua tenaga seharusnya berada di medan perang sekarang.

Alhamdulillah nampaknya PAS mendahului rakan PR yang lain dari semua aspek untuk menghadapi PRU13. Rakan-rakan PR yang lain pun kena begitu juga. PRU13 adalah 'perang terbesar' di Malaysia sejak 10 dekad. Jadi persiapan pun kena paling besar kali ini.

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


DEDAH ISU MURTAD - HASSAN JATI SINDIR SULTAN KERANA GAGAL TADBIR UGAMA?

Posted: 02 Apr 2012 09:00 PM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

BILA aku tengok TV3 suku malam tadi, kelihatan Hassan Jati muncul sambil bercerita pasal murtad.  Kononnya beliau amat peka dengan kes murtad yang berlaku di negara ini.  Malangnya, Hassan Jati yang gila nak jadi MB Selangor ini bak kata YB Khalid Samad silap tempat untuk mengadu.

Betapa bengapnya Pakar Motivasi yang ada PHD ini.  Isu murtad beliau boleh mengadu kat TV 3 suku.  Masakan Hassan Jati tidak kenal TV3 suku ini?  Semenjak bila TV3 suku suka pada Islam?  Jika TV3 suku ini pro Islam, mustahil media pencacai lidah syaitan ini mahu siarkan video dan cerita seks yang dicipta oleh Datuk T itu?  Media ini kah yang Hassan Jati harapkan untuk banteras murtad?  Mengapa tidak pilih saluran TV Hijrah sekurang-kurangnya?  Sebabnya, Hassan Jati mahu glamour dengan isu murtad ini.  Maklumlah, rakyat semua sudah tahu tembelang Hassan Jati yang kecewa tidak boleh jadi MB Selangor.

Mengapa Hassan Jati tidak laporkan kepada Jamil Khir tentang isu ini?  Bukankah sekarang ini Umno yang berkuasa di negara ini?  Bukankah agama Islam adalah di bawah Raja-Raja Melayu?  Mengapa Hassan Jati tidak mengadap Raja-Raja untuk tunjukkan betapa teruknya Raja-Raja mentadbir agama di negara ini sehingga kononnya begitu ramai yang murtad?  Mengapa PAS juga yang dipersalahkan oleh orang yang gila nak jadi MB ini?  Paling pelik, masa Sultan Selangor dan JAIS mengendalikan siasatan kes serbuan gereja di Selangor dulu, mengapa Sultan Selangor kata kes ditutup kerana ketiadaan bukti?  Ketika itu, Hassan Jati masih Exco Agama di Selangor dan mengapa beliau tidak tunjukkan bukti yang beliau tunjukkan di dalam media lidah syaitan seperti malam tadi?

Ertinya, ini semua adalah kelentong Hassan Jati untuk tunjukkan beliau adalah pejuang isu murtad walaupun sedikitpun beliau tidak bawa rakaman video ucapan Mahathir Kutty yang kata hukum Hudud itu adalah ciptaan manusia, tiada di dalam Al-Quran.  Tidak murtadkah itu?  Mengapa Hassan Jati membisu?  Sebabnya mudah, kerana Hassan Jati adalah `Sub Kontrak' Umno.  Justeru itu, beliau semenjak ditendang keluar oleh PAS, beliau perlu cari makan dengan cara itu untuk membesarkan anak-anaknya.  Itu saja./wfauzdin.blogspot.com

APABILA NAJIB SURUH JANGAN TUKAR PEMANDU YANG MABUK

Posted: 02 Apr 2012 02:12 PM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

SEMALAM Najib pun berucap di dalam TV.  Di antara kata-kata Najib adalah "Bagi memastikan Malaysia mencapai status negara maju dalam tempoh lapan tahun akan datang, maka janganlah bereksperimen untuk menukar pemandu yang telah terbukti kebolehannya, di tengah-tengah jalan, untuk digantikan dengan pemandu yang diragui dan berbahaya".

Wahai Najib, elok benar lah tukar pemandu yang sudah beberapa kali asyik minta maaf je.  Salah bawa, sesat merata-rata, langgar tembok, terbalik, terpukang kereta, minta maaf dengan penumpang.  Kemudian buat lagi dengan memandu macam orang mabuk todi, minta maaf lagi.  Sudah lah camtu, memandu semakin lama semakin mengundur ke belakang.  Orang lain memandu ke hadapan.  Lagi teruk, pemandu yang bawa bini dia duduk sekali atas riba pegang steering.....Bini dia pula yang lebih memandu, parah lah!!

Jadi sampai bila penumpang mahu dengar permohonan maaf dari pemandu yang mabuk?  Sebelum semua penumpang mati masuk gaung oleh kerana mabuk kamu, lebih baik kita tukar pemandu.  Apatah lagi pemandu baru itu sudah terbukti berjaya memandu dengan cermat, berdisiplin dan berhemah ketika memandu kenderaan di Selangor, Kedah, P.Pinang dan Kelantan.  Takkan nak ambil pemandu seperti Khir Toyo atau spesis seperti Kak Ijat lembu?Nak ambil pemandu seperti Mat Said Terengganu?  Stadium pun runtuh dilanggarnya!!/wfauzdin.blogspot.com

Fitnah dikitar semula tidak jejas tumpuan Azmin

Posted: 02 Apr 2012 10:56 AM PDT

(Oleh: Mohd Martin Kahar)
KUALA LUMPUR 2 April: Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali tiada masa melayan fitnah yang dikitar semula ejen Umno BN dan mahu menumpukan sepenuh perhatian terhadap pilihanraya umum tidak lama lagi.

Beliau berkata, fitnah yang dilemparkan terhadap dirinya sedikit pun tidak menggoyahkan semangatnya untuk berkhidmat kepada rakyat.

"Saya tak menolak menjelang pilihanraya umum ke 13 nanti serangan peribadi dan fitnah akan dilakukan dengan lebih kencang oleh ejen-ejen penyubur fitnah.

"Tapi saya tak akan goyah dengan fitnah ini dan akan tumpu sepenuh perhatian kepada soal kerja dalam hal menyelamatkan rakyat Malaysia dalam konteks ekonomi, pendidikan, keselamatan dan isu-isu yang lain," katanya.

Azmin sejak kebelakangan ini menjadi mangsa serangan peribadi dan fitnah lama yang diulang tayang sejak lebih satu dekad.

Ia termasuk isu keluarga termasuk DNA anaknya dan terbaru kononnya beliau mempunyai saham bernilai lapan juta.

Mengulas mengenai pemilikan saham, Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak berkata, fitnah itu bermula sejak tahun 1995 malahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) yang kini dikenali Suruhanjaya Pencegahan Rssuah Malaysia (SPRM) sudah membersihkan namanya.

"Malah Ketua Pengarah BPR yang telah bersara telah menulis sebuah buku di mana menceritakan pengalamannya menerajui BPR ada tangan eksekutif yang menggangu badan ini.

"Dalam buku ini juga, ada satu perenggan yang menceritakan bagaimana ada arahan meminta supaya meminta BPR memutar belitkan fakta dan kenyataan mengenai kes saya," kata Azmin.

Beliau berkata, hal yang sama turut berlaku apabila ada pihak mengitar semula fitnah kononya Azmin dan isteri bukan ibubapa kepada anaknya, sedangkan perkara itu telah dibuktikan melalui ujian DNA dan perundangan.

"Mereka suruh saya buat DNA, saya dah buat DNA. kedua-dua DNA ini membuktkan saya dan isteri adalah ibu bapa biologi kepada anak saya.

"Bukan setakat DNA. saya dah heret penulis buku (50 dalil mengapa Anwar tak boleh jadi PM) Khalid Jefry di Mahkamah Majistret Ampang berhubung dakwaan fitnah ini ini.
"Mahkamah juga dah putuskan Khalid Jefry bersalah. Ujian perubatan saya dah buat, proses undang-undang saya dah buat, buku Ketua Pengarah BPR pun dah dicetak, apa lagi yang tak habis lagi dengan mereka ni?" soal Azmin./KeadilanDaily

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Insiden Kg Kerinchi: 3 mahasiswa dipukul Pekida..!!

Posted: 02 Apr 2012 09:18 PM PDT

Tiga aktivis mahasiswa terlibat ialah Adam Adli, Safwan Anang dan Ekhsan Bukhoree.
KUALA LUMPUR: Proses pembersihan penduduk flat PKNS Kampung Kerinchi dicemari insiden pergaduhan apabila tiga aktivis mahasiswa terlibat bersama anggota yang didakwa dari NGO, Pekida.
Tiga aktivis mahasiswa terlibat ialah Adam Adli, Safwan Anang dan Ekhsan Bukhoree. Difahamkan Ekhsan kini ditahan di Balai Polis Lembah Pantai.
Insiden pergaduhan itu bermula apabila wujud provokasi dari kumpulan Pekida terbabit ketika ketiga-tiga mahasiswa berkenaan berada di tingkat 3, iaitu salah satu flat yang akan dirobohkan.
Kedengaran kumpulan terbabit menjerit 'turun Adam Adli' dan apabila Adam dan tiga rakannya lain turun dari flat itu, mereka diserbu dan tercetusnya pergaduhan.
Adam ditumbuk di bahagian mata sebelah kiri dan keadaan mulai kecoh sehingga dileraikan anggota polis.
Keadaan yang mulai tegang dileraikan polis sehingga beberapa minit kemudian, FRU mulai kelihatan untuk mengawal keadaan sekitar.
Proses pembersihan flat Kerinchi ini sepatutnya dijalankan awal pagi ini, namun mendapat bantahan daripada 34 penduduk yang masih enggan berpindah atas sebab tertentu.
Mereka memohon menangguhkan tarikh mengosongkan flat berkenaan sehingga 1 Julai untuk mereka membuat persediaan untuk berpindah.

PSC : 'Hanya bubar Parlimen selepas tahun ke-4'

Posted: 02 Apr 2012 09:11 PM PDT


logo_psc
PILIHAN RAYA 1
PILIHAN RAYA 2
SHAH ALAM - Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC), yang ditubuhkan enam bulan lalu, mengesyorkan agar Parlimen hanya dibubarkan selepas empat tahun mandat diperoleh bagi memudahkan persediaan semua pihak yang menyertai proses pilihan raya.

Dalam laporan yang dibentangkan di Parlimen hari ini, PSC berharap keperluan itu diperuntukkan dalam undang-undang.

Walaupun peruntukan itu tidak menetapkan tarikh pembubaran dan pilihan raya tetapi dilihat memenuhi sebahagian tuntutan pihak-pihak tertentu agar Parlimen hanya dibubarkan di akhir tempoh lima tahun mandat semasa.

Di bawah sistem demokrasi diamalkan di negara ini, pilihan raya diadakan setiap lima tahun sekali.

Pilihan raya umum ke-12 pada 2008 diadakan empat tahun selepas pilihan raya umum 2004.

Sejak negara merdeka pada 1957, sebanyak 12 pilihan raya umum dan 10 pilihan raya negeri Sabah dan Sarawak telah diadakan.

"Jawatankuasa mengambil maklum bahawa di bawah Fasal (3) Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan melainkan jika dibubarkan terlebih dahulu, Parlimen hendaklah terus berjalan selama

lima tahun dari tarikh mesyuarat pertamanya dan selepas itu adalah terbubar.

"Jawatankuasa mengambil maklum bahawa terdapat cadangan tarikh Parlimen dibubarkan dinyatakan dalam peruntukan undang-undang bagi memudahkan persediaan oleh semua pihak yang terlibat dalam proses pilihan raya," kata laporan PSC Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya.

Kabinet memutuskan untuk menubuhkan jawatankuasa itu Ogos lalu dan pembentukannya diluluskan oleh Parlimen Oktober lalu susulan perhimpunan Bersih 2.0 yang menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

Menurut laporan itu, PSC mengambil maklum bahawa kuasa untuk menentukan tarikh pembubaran Parlimen bukan merupakan kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengikut peruntukan undang-undang dan turut mengambil maklum bahawa kuasa agensi itu hanya dalam menetapkan tarikh pilihan raya setelah Parlimen dibubarkan.

PSC dianggotai sembilan wakil rakyat masing-masing lima dari Barisan Nasional, tiga mewakili komponen Pakatan Rakyat dan seorang Ahli Parlimen Bebas.

Pandangan dan syor-syor PSC

Posted: 02 Apr 2012 09:10 PM PDT


22 syor PCC mengenai pilihan raya
SETELAH mendengar cadangan dan maklum balas daripada individu/persatuan/pertubuhan berdaftar serta cadangan dan maklum balas daripada ahli-ahli Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) dan mengambil kira perbincangan dalam Jawatankuasa-Jawatankuasa Kecil dan pemerhatian daripada Lawatan Kerja, PSC mengemukakan syor-syor penambahbaikan proses pilihan raya seperti yang berikut:

(I) PERUNDANGAN DAN PINDAAN PERATURAN

1. Memberi kemudahan kepada rakyat Malaysia di luar negara sama ada mengundi di Perwakilan Malaysia atau secara pos
Read More / Baca Lagi >>

PSC: 20 tahun boleh layak daftar jadi pengundi

Posted: 02 Apr 2012 09:08 PM PDT


logo_psc
SHAH ALAM - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diminta mengkaji peruntukan melaksanakan prapendaftaran pengundi - bagi membolehkan rakyat Malaysia mendaftar sebagai pengundi yang sah sebaik sahaja mencecah usia 20 tahun.

Bagaimanpun kelayakan minimum mengundi masih kekal 21 tahun.

Sehubungan itu, Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC)  mahu SPR mengkaji cadangan ini untuk dilaksanakan selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Read More / Baca Lagi >>

Dari 1Malaysia ke 1 Auta.

Posted: 02 Apr 2012 09:06 PM PDT

Apa yang boleh kita jangkakan bila Najib memberi lapuran keatas diri nya sendiri? Takkan dia nak kata dia tidak baik? Dia tidaklah dumb as he looks untuk menurunkan markah keatas hasil kerja nya. Tentu semua baik. Dan dakwaan itu akan di sambut dengan ululah-ing dari para pengampu yang mahu di calunkan semula sebagai calun. Ini perkara biasa dalam budaya UMNO. Kualiti perkhidmatan kepada masyarakat adalah perkara secondary. Yang lebih utama ialah kepandaian menjilat Najib di bahagian yang tidak di pancar matahari. 

Tentu dia kata dia baik dan masih winnable. Dia pemandu yang baik. Orang lain hanya tabur janji. Takkan lah Najib pandir sangat- sebab itu kita mahukan kuasa untuk melaksanakan janji2 tersebut. Tanpa perlaksanaan dengan kuasa yang mereka ada, apa ada pada BN? kualiti janji mereka pun sudah auta besar. 
Read More / Baca Lagi >>

MCA, DAP dan Islam

Posted: 02 Apr 2012 09:02 PM PDT

Oleh Khalid Samad

Semasa menjawab soalan yang dikemukakan berhubung usaha dakwah yang dilakukan, Dr. Mashitah telah menyebut beberapa program yang dijalankan oleh kerajaan BN. Turut disebut ialah peranan IKIM dan untuk mengukuhkan hujjahnya, bagaimana DAP telah berhubung dengan IKIM untuk mendapat penjelasan mengenai Islam.

Mungkin dari satu sudut maklumat ini dikemukakan sebagai bukti betapa gigihnya usaha dakwah yang dijalankan oleh pihak BN.

Read More / Baca Lagi >>

Revisiting the 1988 judicial crisis

Posted: 02 Apr 2012 09:01 PM PDT

In this first of a two-part article, our writer digs up a seminar presentation by the late K Das, who co-authored May Day for Justicewith sacked chief justice Tun Salleh Abas.

Everyone knows that wisdom among Malaysian politicians is rare, but perhaps few realise that the courage to tell the truth to people in power is just as rare, if not rarer.
One man with such courage was the late K Das, a playwright and journalist who became a household name in the 1970s and 80s, when he was the Kuala Lumpur correspondent for the now defunct Far Eastern Economic Review.
Das' most enduring work is the 1989 publication May Day for Justice, which he wrote with Mohamed Salleh Abas after the latter's infamous dismissal from his position as chief justice and lord president of the Supreme Court. Some have called the episode narrated in the book as the darkest hour in Malaysian judicial history.
Read More / Baca Lagi >>

Ape niat sebenar Dato Dr Hasan Ali ...????

Posted: 02 Apr 2012 08:59 PM PDT

Oleh wak labu

Nampaknye Dato Dr Hasan ni memang ada bukti yang nyata tentang isu murtad si Selangor. Tapi Wak heran mengapa dia tidak bawa perkara ni kepada pengetahuan yang bertanggung jawab dalam hal2 Agama Islam. Mengapa dia ber ia2 sangat hanya menyalah kan kerajaan Selangor sahaja.

Isu murtad ni sebenarnye bukan berlaku di Selangor sahaja, bahkan boleh di katakan berlaku di seluruh Malaysia. Dato ni nampak nye sengaje mahu mem buruk2 kan kerajaan Selangor yang sedang di perintah oleh Pakatan Rakyat.

Read More / Baca Lagi >>

PRU dekat, Najib pilih sahabat dekat

Posted: 02 Apr 2012 08:57 PM PDT

Oleh BOESTAMAM SARI
SEORANG sahabat berkata, "Hasan Ali mungkin membazir kerana belanja besar ubah suai pejabat. Tapi, tidakkah kita juga bazir sebab ambil banyak masa sehingga baru dedahkan semua ini? Atau, inilah budaya politik kanan atau kiri? Apabila tidak sehaluan lagi, maka habislah diceritakan?"

Seorang kenalan lain berkata, "Ini bukan saja budaya politik malah budaya kehidupan kita semua termasuk mereka yang berkecuali. Kawan baik hari ini, mungkin dedahkan pekung kita esok apabila kita bukan lagi rakannya." "Ya, sikap yang ketara nampaknya banyak berlaku di dalam dunia politik," kata sahabat tadi berkeras. Selain itu, beliau menyentuh pendedahan Azmin ke atas pembaziran persidangan Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Selangor sebanyak RM550,000 yang dikatakan lebih afdal disalur kepada rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

'Feel good factor’ menjadi bahan lawak di kedai ikan

Posted: 02 Apr 2012 08:56 PM PDT

Oleh SELENA TAY
UNGKAPAN 'feel good factor' yang sering diuar-uarkan oleh Perdana Menteri 1-Malaysia, Najib Tun Razak telah menjadi bahan lawak di kalangan peniaga-peniaga di pasar pagi Kepong Baru. Maklumat ini diperolehi oleh penulis daripada tinjauan dan perbualan sembang-sembang penulis dengan peniaga-peniaga di pasar pagi tersebut.

Najib seringkali mengeluarkan kenyataan bahawa Pilihan Raya Umum Ke- 13 (PRU13) akan diadakan hanya dengan kewujudan 'feel good factor'.Read More / Baca Lagi >>

Gajah mati tinggal tulang, BN mati tinggalkan hutang

Posted: 02 Apr 2012 08:54 PM PDT

Oleh SHIRZAD LIFEBOAT
HUTANG negara kini adalah pada paras 53 peratus KDNK. Apakah maknanya ini? Dan apakah seperti ini sihat atau tidak untuk ekonomi sesebuah negara.Bagi yang masih tidak begitu memahami maksud KDNK (singakatan piawaian bagi 'Keluaran Dalam Kasar Negara'), ia bermaksud jumlah nilai pasaran keseluruhan barangan dan perkhidmatan terakhir yang dikeluarkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu (lazimnya dalam tahun kalendar).

Read More / Baca Lagi >>

“UMNO sakit, musuhi Melayu”

Posted: 02 Apr 2012 08:51 PM PDT


SUBANG JAYA, 3 APRIL: Adalah salah untuk menganggap UMNO sebagai sebuah parti yang membela dan memperjuangkan nasib orang Melayu kerana parti itu sudah tidak lagi berbuat demikian – paling jelas dalam isu royalti minyak Kelantan di mana majoriti rakyat negeri Cik Siti Wan Kemabng adalah orang Melayu.
Demikian intipati hujah blogger Sakmongkol AK47 atau Datuk Ariff Sabri, bekas Ketua Penerangan UMNO Bahagian Pekan bawah pimpinan Perdana Menteri Najib Razak, apabila ditanya bagaimana caranya untuk meyakinkan orang Melayu supaya tidak takut mengundi Pakatan Rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Mahathir kritik warisannya sendiri, baguslah!

Posted: 02 Apr 2012 08:50 PM PDT

Dr Mahathir berkata yang UMNO sedang kehilangan ahli yang mampu menjadi pemimpin. Kekurangan ini disebabkan ramai orang Melayu yang berkelayakan tidak mendapat tempat kerana mereka takut dengan kehadiran mereka yang berwatak baik, berpelajaran dan berpendidikan professional dalam UMNO. Dalam PRU yang akan datang Mahathir mahukan UMNO menurunkan calon yang baik dan mendapat sokongan ramai.

Saya merasa gembira yang Mahathir mempunyai pandangan seperti ini, tetapi persoalannya kita ingin bertanya kepada Mahathir kenapa dan siapa yang memulakan budaya mengenepikan pemimpin yang berguna kepada rakyat dan membawa mereka yang tidak berguna untuk menjadi orang penting didalam UMNO dan kerajaan selama ini?
Read More / Baca Lagi >>

Pertabalan Agong : Sidang Dewan Rakyat ditangguh pada 11 dan 12 April ini.

Posted: 02 Apr 2012 08:47 PM PDT

alt
 
KUALA LUMPUR 3 April - Persidangan Dewan Rakyat tidak akan berlangsung pada 11 dan 12 April ini bersempena dengan Istiadat Pertabalan Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah  sebagai Yang di-Pertuan Agong ke 14.
 
Upacara Istiadat Pertabalan yang bakal berlangsung pada 11 April itu telah diumumkan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia. 
Read More / Baca Lagi >>

Kenaikan Harga Minyak Gula di Malaysia Tidak Bebankan Rakyat Malaysia Seperti Anda Semua?

Posted: 02 Apr 2012 08:43 PM PDT

Kenaikan Harga Minyak Kenaikan Harga Minyak Gula di Malaysia Tidak Bebankan Rakyat Malaysia Seperti Anda Semua?
Biasanya jawapan menteri dirangka, disusun dan disediakan oleh kalangan PTD. Tetapi seeloknya sebelum menteri memberikan jawapan di Dewan Rakyat, fahamilah isi kandungannya terlebih dahulu, sebelum membacanya. Jikalau tidak tahu bertanyalah, untuk menjaga kredibilitinya anda sebagai seorang menteri. 

Kenaikan Terbaru Harga Gula dan Bahan Api Tidak Akan Terlalu Membebankan Rakyat

Read More / Baca Lagi >>

Bayan Mutiara: Ketua Pemuda Umno putar belit

Posted: 02 Apr 2012 08:40 PM PDT


 Saya amat hairan mengapa akhbar tradisi seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia sanggup membawa berita yang tidak tepat dari seorang yang kononnya menjadi juara orang Melayu Pulau Pinang.

Lebih buruk daripada itu berita tersebut tidak mendapat keadilan dari pihak yang dituduh untuk membuat penjelasan.

Saya merujuk kepada berita tentang tanah Bayan Mutiara yang disensasikan mengikut selera perkauman dan agama yang sempit walaupun isu yang dibangkitkan lebih kepada soal pentadbiran dan undang-undang.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 3.0 to be held in May after being denied polls reforms by the Najib govt

Posted: 02 Apr 2012 08:32 PM PDT

Bersih 3.0 to be held in May after being denied polls reforms by the Najib govtFree and fair elections movement Bersih is expected to hold its third rally Bersih 3.0 in May, following the failure of a Parliamentary Select Committee to address public concerns as well as its refusal to adopt best-practices and recommended reforms.
"Most likely it will be held in May," a source told Malaysia Chronicle.
Just a day ago, PKR deputy president Azmin Ali denounced the PSC as a "total failure", and filed a motion notice with the Parliament's Speaker to call for amendments to be made to the PSC's final report.
"This is so the Speaker can take note of our intention to amend the motion to be tabled on the PSC report, to attach a minority report to it," Azmin had said.
Watershed
Read More / Baca Lagi >>

Revolusi Facebook semarak kebangkita​n anak muda

Posted: 02 Apr 2012 08:30 PM PDT

Karamah (kemuliaan) sebuah  perjuangan untuk menegakkan kebenaran dan keadilan yang menepati manhaj perjuangan Islam ialah pertolongan Allah swt yang tidak pernah putus. Biarpun ia cuba disekat oleh musuhnya dari segenap arah, namun senantiasa ada lorong yang membawa perjuangan ini ke mercu jaya melepasi segala halangan yang dirintang.

Malaysia antara sebuah negara pengamal "demokrasi songsang" apabila kerajaan yang memerintah mengongkong dan menguasai media tanpa memberi laluan seimbang kepada parti bukan kerajaan untuk menyampaikan maklumat atau risalah perjuangan menerusi media arus perdana, samaada cetak atau elektronik.
Read More / Baca Lagi >>

Assaulted and sexually harassed in police station

Posted: 02 Apr 2012 08:26 PM PDT

Dakwaan cabul: Aduan tatatertib polis dibuat

Posted: 02 Apr 2012 08:25 PM PDT

lim hui hui police assault teresa kok 020412Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok hari ini membuat aduan kepada bahagian tatatertib Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman berhubung dakwaan seorang ibu kepada empat orang anak dikasari dan mengalami gangguan seksual ketika disoalsiasat polis Sri Petaling pada pagi 24 Mac lalu.

Beliau yang hadir bersama mangsa yang merupakan ahli perniagaan Lim Hui Hui, peguam Eric Tan dan beberapa pembantu wakil rakyat itu kelihatan memasuki ibu pejabat polis itu kira-kira jam 9.55 pagi ini.

Bercakap kepada media sebelum membuat aduan tersebut, Teresa berkata apa yang dilalui Lim adalah "satu pembulian" terhadapnya.
Read More / Baca Lagi >>

MACC fails to redeem itself

Posted: 02 Apr 2012 08:24 PM PDT

With the files on Gani, Bakri and Musa closed, where does that leave MACC in terms of earning the rakyat's trust?

Using "lack of evidence" as an excuse, the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has closed the files on graft charges brought against Attorney-General Abdul Gani Patail, Crime Investigations Department director Bakri Zinin, and former Inspector-General of Police Musa Hasan.
The allegations of graft were made by former Commercial Crime Investigations Department director Ramli Yusoff, who filed the case two years ago.
Ramli has accused Gani, Musa and the MACC of conspiring to discredit him and his men for arresting alleged underworld figure Goh Cheng Poh, also known as "Tengku Goh".
The former CCID alleged that the then ACA, now known as the MACC, had relied on a dubious character to charge him with corruption with assets worth RM27 million when he was a police officer.
An emergency motion tabled by opposition parliamentarians to set up a tribunal to hear the charges against Gani and Musa was rejected during the on-going sitting.
Prime Minister Najib Tun Razak last week rejected calls for the tribunal, saying it was unsubstantiated allegations.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13: Razali tunggu Salahuddin di Muar

Posted: 02 Apr 2012 08:23 PM PDT


Razali Ibrahim
KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Muar, Datuk Razali Ibrahim sedia berhadapan dengan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub yang dikatakan berminat bertanding di kerusi yang disandang beliau pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Katanya, beliau sama sekali tidak gentar untuk berhadapan dengan Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

"Banyak ura-ura didengar, sekejap di kerusi itu dan kini di Muar. Kalau dia nak bertanding di Muar pun saya alu-alukan, tapi tidak logik sebab kerusi Parlimen Muar untuk pembangkang adalah kerusi PKR.

Read More / Baca Lagi >>

BUDAYA GENGSTER DALAM UMNO MAKIN MENJADI -MENJADI KINI DI N9 PULAK.

Posted: 02 Apr 2012 08:21 PM PDT

Umno NS BERTANGGUNG JAWAB KE ATAS INSIDEN SERANGAN KETUA MENTERI P.PINANG.

Parti Keadilan Rakyat Rembau menggesa Umno (Seremban) Negeri Sembilan mengambil tanggungjawab penuh dengan memohon maaf dan mengambil tindakan dengan terhadap ahli dan pemimpin mereka yang terlibat dalam serangan bersifat perkauman terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang. Dalam kejadian tersebut beberapa orang telah cedera termasuk seorang wartawan yang dipukul beramai ramai oleh penyerang.
Read More / Baca Lagi >>

Should the Government remove fuel subsidies?

Posted: 02 Apr 2012 08:19 PM PDT

Should the Government remove fuel subsidies?Subsidy can be defined as a financial assistance to a certain product or category of industry so that the price will be low, and hopefully continue to provide jobs and spin off other economic activity. Subsidies have been around for ages and it comes in many forms such as cash, labor, farm, export, consumption, education, housing and etc.
Fuel subsidy refers to the effort by the government to pay for the difference between the price of fuel at the pumps and the actual cost of the product. So by paying the difference the government enables fuel to be sold at a lower price so that it will help ease the burden its people especially the lower income group.
Before a government can begin implementing a new policy on either reducing or increasing the fuel subsidy, it has to gauge the public response towards the policy. Whether it is a gradual reduction or a sudden removal, there will be an impact on the people and the economy.
Governments forced to heed public pressure
Read More / Baca Lagi >>

Adam Adli ditumbuk ketika rundingan penduduk elak rumah diroboh DBKL.

Posted: 02 Apr 2012 08:17 PM PDT

Rundingan 34 penduduk pangsapuri PKNS Kampung Kerinchi dekat Kuala Lumpur bersama pihak berkuasa tempatan (PBT) yang mahu merobohkan kediaman mereka pagi ini dicemari oleh insiden aktivis pelajar, Adam Adli ditumbuk.

Menurut saksi kejadian, Adam Adli kelihatan ditumbuk ketika menuruni pangsapuri empat tingkat itu oleh lelaki, dipercayai penduduk setempat.

Adam yang hadir bersama seorang lagi aktivis pelajar Ekhsan Bukhari kelihatan mengalami kecederaan di bahagian bibir dan mata.

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT