Nuffnang

Pengikut

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


MANTOYA 2 : Bab 9: RUMAH DIROBOH SEHARI SEBELUM PERBICARAAN

Posted: 11 Feb 2012 04:46 PM PST

Gambar sekadar hiasan - usinwafer

Penduduk Simpang Kuala yang turut menerima tempias pembangunan,terpaksa 'mengalah' apabila kerajaan Kedah memilih jentolak dan mengarahkan kakitangan penguatkuasa Majlis Perbandaran Kota Setar (MPKS) menyelesaikan masalah mereka.
Penduduk yang menuntut keadilan berharap Mahkhamah Tinggi Alor Setar dapat membuat keputusan; mereka akan puas hati dan akur dengan kehendak mahkhamah walaupun sekiranya keputusan yang akan dibuat pada 28 Mac itu tidak memihak kepada mereka.

Semasa Ustaz Fadzil Mohd Noor melawat kawasan itu pada 25 Mac,rata-rata penduduk yang ditemui tidak sabar lagi menunggu tarikh 28 Mac;yang mungkin merupakan tarikh keramat bagi mereka .Samada mereka menang atau kalah dalam perbicaraan itu;bukanlah soal pokok;namun setakat itu mereka berjaya menggunakan saluran mahkhamah bagi menuntut hak mereka.
Malangnya,sehari sebelummahkhamah tinggi membicarakan tuntutan awal pagi lagi telah datang jentolak,lori dan berpuluh -puluh kakitangan bahagian penguatkuasa MPKS merempuh kediaman mereka.
Dengan dikawalketat oleh anggota polis,berpuluh-puluh rmah yang hanya beberapa jam sahaja lagi akan didengar tuntutan di mahkhamah;tersembam menyembah bumi .Kegagalan dan sikap pilih kasih pemimpin MCA menyelesaikan masalah penduduk Simpang Kuala,mendorong mereka menjemput Presiden PAS Ustaz Fadzil Mohd Noor menyuarakan masalah mereka kepada kerajaan.
Penduduk keturunan Cina Simpang Kuala termasuk satu keluarga India yang hampir setengah abad tinggal disitu akur dengan kehendak kerajaan suapay mereka pindah ke tempat lain.Cuma mereka menuntut pampasan yang adil dan berpatutan.Sikap pilih kasih MCA menyelesaikan masalah menyebabkan mereka tidak puashati.
eorang guru,Chen Hua Lim yang menjadi ahli jawatankuasa yang diwujudkan oleh MCA bai menangani masalah disitu disingkir dari jawatannya kerana terlalu banyak membela penduduk.Penduduk di situ yang menyokong MCA akan mendapat pampasan yang adil.itambah dengan kekecewaan terhadap sikap MCA dan wakil rakyat kawasan itu;mendorong mereka menjemput wakil PAS untuk menyelami rintihan mereka.
"Inilah kali pertama wakil rakyat datang ke sini," kata A Jayagopal seorang penduduk yang terlibat ketika menerima kunjungan YB.Ustaz Fadzil.
YB ustaz Fadzil lah satu-satunya wakil rakyat dinegeri Kedah yang boleh menjadi tempat merujk masalah bagi rakyat yang tertindas,tidak kira bangsa dan agama.Memang menjadi prinsip PAS untuk membela sesiapa sahaja yang dizalimi.
Tapi UMNO yang hidup atas isu perkauman menjaja cerita,"Tengok Wakil Rakyat PAS pi dok bela orang Cina.."Apakah kerana mereka cina kafir maka mereka tidak berhak dibela?Inikah Islam fahaman UMNO?
Soal pokok dalam isu di Simpoang Kuala ini ialah ,mengapa terdapat dua taksiran harga yang berbeza terhadap pampasan tanah .Untuk penyokong kerajaan mahal.untuk bukan penyokong kerajaan atau golongan tidak berpolitik murah.
Ini adalah isu ketidakadilan dan penindasan,PAS membela orang yang terindas.Sedangkan para pemimpin UMNO membela tauke-tauke Cina,memberi berbagai projek kepada ahli-ahli korporat Cina serta 'merampas' anah kepunyaan orang Melayu untuk diberi kepada Cina.Kenapa hal ini tidak dijaja oleh pemimpin-pemimpin UMNO bawahan kepada rakyat.


MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Azalina Othman : Mimpi lenanya terganggu

Posted: 11 Feb 2012 10:25 PM PST

Blog ibn75.wordpress.com

PENGERANG – Kedudukan Dato' Seri Azalina Othman Said sebagai Ahli Parlimen Pengerang, Kota Tinggi dianggap selesa bagi sesetengah orang.

Hal ini, kerana umum mengetahui kemenangannya di situ kononnya berkubu 'kebal' menyebabkan seolah-olah kedudukannya tidak terancam.

Walau bagaimanapun, siapa sangka dalam diam, terdapat masalah di kawasannya itu yang perlu diselesaikan segera.

Terbaru, kira-kira 100 penduduk yang melibatkan 6 buah kampung di bandar itu berpiket bagi menuntut pemberian pampasan yang setimpal berikutan pembangunan yang akan dibina di lokasi berkenaan.

Antara kampong yang terlibat adalah ..... 
Kampung Sungai Kapal, Sungai Buntu, Teluk Empang, Kampung Jawa, Kampung Sebong, Langkah Baik dan Batu Mas.

Dipercayai, Projek Hub Industri Minyak Dan Gas yang dirancang, telah menjadi keresahan banyak pihak kerana didakwa kawasan itu turut mempunyai kesan-kesan sejarahnya.

Malah ada juga yang telah mengusahakan ladang sayur kira-kira 30 tahun dahulu.

"Apakah kami akan mendapat pampasan yang setimpal dengan apa yang kami perolehi sekarang setelah memberikan tanah kami untuk projek pembangunan ini?," kata seorang penduduk, Lim Eng Guat yang dipetik Sinar Harian.

Semalam akhbar itu melaporkan sebahagian penduduk menyuarakan bantahan berhubung isu ini ekoran ketiadaan perjanjian yang menyenaraikan imbuhan yang bakal diterima jika mereka mempersetujuinya.

Soalnya, adakah beliau masih lagi diulit mimpi-mimpi indah?

Kalaupun sebelum ini beliau digelar 'superwomen' kerana kemampuannya menyelesaikan isu nelayan tempatan yang pernah ditahan pihak berkuasa Indonesia kerana didakwa menceroboh perairan negara jiran itu baru-baru ini.

Mengapa tidak, isu yang dianggap senang ini, diberi perhatian segera.

Atau hanya menanti jawapan sama ada kekal atau tidak sebagai ahli parlimen itu selepas PRU 13 nanti. - selatanonline

Whitney Houston 48 ditemui mati di bilik hotel

Posted: 11 Feb 2012 09:02 PM PST


Whitney Houston in Brisbane 2010Ratu pop legenda dan pelakon, Whitney Houston, 48, yang pernah menguasai dunia muzik Amerika Syarikat pada sekitar tahun-tahun 1980-an dan 1990-an, ditemui mati di hotel di Berverly Hills.

Penyanyi berbakat itu dipercayai terbabit dalam penggunaan dadah disahkan mati pada jam 3.55 pagi di dalam biliknya di Hotel Beverly Hilton.

"Pada pukul 3:55 petang (semalam), Whitney Houston diisytihar meninggal dunia di sebuah hotel di Beverly Hills," kata jurucakap polis, Mark Rosen.

Beliau yang dipetik AFP berkata, polis menerima panggilan kecemasan daripada seseorang di dalam rombongan beliau dan menemui Houston di atas lantai di bilik hotelnya di tingkat empat ketika usaha dibuat untuk memulihkan beliau.
"Tiada tanda jelas berlaku sebarang kejadian jenayah pada masa ini dan kes sedang disiasat oleh polis Beverly Hills," kata jurucakap itu.

Sementara itu, AP pula melaporkan pegawai peribadi Whitney, Kristen Foster, berkata punca kematian penyanyi pop itu masih tidak diketahui.

Mayat penyanyi legenda itu masih berada di hotel berkenaan dan anggota polis sedang menyiasat punca kematiannya.

Mendiang pernah memenangi enam Anugerah Grammy, termasuk rekod untuk tahun itu bagi lagu "I Will Always Love You" dan album tahunan bagi "The Bodyguard".

Houston berada di Los Angeles bagi majlis Anugerah Grammy yang akan berlangsung pada malam Sabtu waktu tempatan

RINGKASAN SERANGAN UMNO/BN KE ATAS INSIDEN KG IDAMAN. -

Posted: 11 Feb 2012 08:32 PM PST

- Dimaklumkan dewan lokasi program telah ditawan, digeledah dan dijarah oleh samseng UMNO/BN sebaik sahaja selesai solat Maghrib di Masjid Tok Dagang. Kg Jawa.

- Makluman daripada penduduk tempatan; samseng UMNO/BN diketuai oleh anak arwah Dato Z yang dikenali sebagai "BOY".

- Samseng UMNO/BN menghalau orang ramai yang hadir untuk mendengar ceramah. Mereka memenuhi setiap ruang dalam dan luar dewan selain berkawal dan mengugut orang ramai di semua jalan masuk menuju ke dewan.

- Kerusi bukan setakat diterbalikkan, malah dipatahkan dan dihancurkan.

- Mereka hanya mahukan Adam Adli.

- Ceramah kemudiannya dialihkan ke padang berhampiran dan samseng UMNO/BN berkawal di kawasan padang tersebut sebaik sahaja mengetahui perubahan lokasi program. Kereta yang dinaiki oleh Tuan Speaker dihalau keluar daripada kawasan padang oleh samseng UMNO/BN.

- Dalam masa yang sama, kereta yang dinaiki Farel Dedek Samm dan rakannya sedang ditahan di kawasan berhampiran dewan oleh samseng UMNO/BN sebelum mereka berjaya melepaskan diri.

- Khalid Mohd Ismath, Xsan Ekhsan dan beberapa orang tempatan telah ke Balai Polis Pandamaran untuk membuat laporan polis terhadap gangguan melampau yang sangat tidak bertamadun oleh samseng UMNO/BN.

- Samseng UMNO/BN memenuhi ruang di luar pagar Balai Polis Pandamaran. Malah, mereka membentuk laluan sehingga ke hadapan pintu Balai Polis Pandamaran. Polis hanya buat buat bodoh.

- Adam Adli dihina dan dikeji ketika sampai di Balai Polis Pandamaran oleh samseng UMNO/BN dengan gelaran "budak jambu", "gayboy" dan sebagainya.

- Kereta yang dinaiki oleh Adam Adli dan Tuan Speaker diludah, dibaling batu dan ditendang ketika mahu beredar ke IPD Klang oleh samseng samseng UMNO/BN. Berlaku percubaan untuk "mengangkut" Adam Adli tapi gagal kerana pemandu kereta memecut kereta.

- Kegagalan mendapatkan Adam Adli membuatkan kenderaan yang dinaiki oleh Khalid, Ehsan dan sahabat yang lain diserang dahsyat sehingga memaksa pihak polis mengiringi mereka ke IPD Klang. Kekuatan polis pengiring yang digunakan adalah 2 buah kereta peronda dan 3 buah motorsikal polis trafik. Dah macam menteri dah jadinya.

- Samseng UMNO/BN mengejar konvoi tersebut sehingga ke hadapan IPD Klang dan mereka terus berkampung di sana sehingga sahabat sahabat selesai urusan di IPD Klang sekitar jam 2.30 pagi.

- Samseng UMNO/BN menunjukkan banyak isyarat lucah ke arah kereta yang dinaiki oleh Adam Adli sehingga memaksa pemandu memilih untuk keluar daripada laluan asal apabila arahan "Dr, selamatkan Adam Adli dan mahasiswa yang lain. Abaikan politician yang masih mahu bermegah megah dan mahu menjadi hero dan deal direct dengan orang tempatan yang mempunyai hubungan kukuh dengan grassroot".

- Gambar tak dapat nak ambil sebab setiap yang berkamera jika bukan orang mereka, pasti akan diugut dan nyaris dibelasah.

- Terima kasih kepada orang tempatan yang banyak membantu.

Pandangan Tuan Speaker : -

- Perancangan perlu teliti dan nawaitu perlu betul. Tujuan kita adalah untuk menyampaikan maklumat dan bukannya menjuarai isu. Provokasi adakalanya perlu tetapi jangan sampai orang menyampah. Belajarlah untuk mendengar supaya ego yang bersarang di dalam kita dapat dikalahkan.

- Bukan soal berani atau takut tetapi soal bijak atau tidak. Strategi adalah perlu supaya budaya sembrono dapat diatasi. Bersemangat tinggi bukan bererti perlu marah marah atau keras kepala. Rasionallah dalam bertindak supaya kita tidak dilihat sebagai budak nakal.

- Prinsip kita lain walaupun tujuan kita adalah sama. Jangan korbankan rakan rakan untuk "keagungan prinsip" yang kita imani.

Moral of the incident : Belajarlah untuk mendengar.

TUAN SPEAKER (Dr Ahmad)
SAMM Wilayah

- edyesdotdom

Umno BN Johor makin cemas

Posted: 11 Feb 2012 08:07 AM PST

Blog ibn75.wordpress.com

KULAIJAYA – UMNO-BN Bahagian Kulai dipercayai semakin cemas berikutan penubuhan empat ranting atau cawangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Parlimen itu, dekat sini, semalam.

Untuk rekod, Parlimen Kulai meskipun telah dimenangi oleh Ong Ka Ting (BN), bekas Presiden MCA dalam pilihan raya Umum yang lepas namun difahamkan mereka terpaksa menerima saingan yang sengit daripada Pakatan Rakyat pada PRU 13 nanti.

Hal ini, kerana majoriti pengundi bukan Melayu khususnya masyarakat Tiong Hwa mula menampakkan riak-riak perubahan.

Ramalan ini boleh dikuatkan dengan .....
pencapaian BN pada PRU lepas iaitu di Dun Bukit Batu didakwa tidaklah begitu membanggakan apabila penyandangnya Cheong Chin Liang hanya mampu meraih undi 8805 manakala Liew Shin Kheong (PKR) pula mendapat 6464 undi.

Walaupun dengan majoriti sekitar 2341 namun adalah suatu yang tidak mustahil PKR mampu memenangi kerusi tersebut berdasarkan situasi di sana.

Sementara itu, penyempurnaan perasmian tadi telah dilakukan oleh Naib Presiden PKR Pusat merangkap Ahli Parlimen Batu, Y.B Tian Chua.

Empat penubuhan Ranting bagi Cabang Kulaijaya iaitu Ranting Taman Kulaijaya, Ranting Bandar Putra, Ranting Rumah Pangsa Kulai dan Ranting Taman Saga membabitkan keahlian lebih 500 ahli baru.

PANAS TERKINI : MP dijangka lompat parti jika BN tergugat - Ketua Pemuda Gerakan

Posted: 11 Feb 2012 05:04 AM PST

OLEH Aidila Razak
Feb 11, 2012

Beberapa kes lompat parti dijangka berlaku di kalangan wakil rakyat selepas pilihan raya umum jika kekuatan kerajaan BN semakin tergugat.

Bercakap di forum Pusat Kajian Dasar Awam di Bangsar semalam, Ketua Pemuda Gerakan Lim Si Pin (kanan) berkata, ini adalah satu "kemungkinan" jika BN kehilangan lebih banyak kerusi di Semenanjung.

"Politik adalah mengenai survival anda sebagai ahli parlimen serta parti anda," katanya sambil menambah ada kemungkinan ahli parlimen menyertai gabungan baru apabila bilangan kerusi yang dimenangi BN di Semenanjung kurang untuk mampu menjadi sebuah kerajaan yang stabil.

Menurut Lim, .......
kes lompat parti dalam situasi seumpama itu akan berlaku di kalangan ahli politik Sabah dan Sarawak.

"Seseorang tidak boleh menganggap Sabah dan Sarawak sebagai deposit tetap. Tidak ada lagi kubu kuat di Malaysia," katanya sambil menambah semua orang mahu menyelamatkan diri masing-masing, terutama di Sarawak.

Seorang lagi ahli penal forum tersebut, ahli sains politik Ong Kian Ming
bersetuju dengan pendapat Lim, dengan berkata "pemburuan katak akan berterusan" jika mana-mana pihak menang dengan kurang daripada 55 peratus kerusi, atau margin tidak lebih daripada 22 kerusi.

Oleh itu, jika sebelas ahli parlimen lompat, ia akan membawa perubahan kuasa. - Malaysiakini

Nampak gayanya Umno telah membuat keputusan untuk membuang Ketua Wanita

Posted: 11 Feb 2012 02:04 AM PST


Nampak gayanya Umno telah membuat keputusan untuk membuang Ketua Wanita Shahrizat jalil dan akan menggunakan keadah persetujuan dua pihak untuk mengeluarkan beliau daripada kabinet dan juga sebagai ketua Wanita Umno.

Menurut sumber Umno, Perdana Menteri Najib Razak telah pun memberitahu beliau untuk membuat keputusan dan "jangan paksa saya pecat kamu" untuk jawatan Menteri Wanita beliau. Bagi jawatan ketua Wanita Umno pula, ad aura-ura bahawa beberapa orang pemimpin termasuk timbalan Ketua Wanita, Kamilia Ibrahim dan bekas Ketua Wanita Rafidah Aziz akan memangil mesyuarat luar biasa untuk melaksanakan undi tidak percaya terhadap beliau.

"Sekarang sudah tiada jalan keluar. Yang terakhir adalah apabila anaknya mengeluarkan ..............
kenyataan bahawa keluarganya tiada kepentingan untuk melabur untuk kondo-kondo tersebut. Keluarga ini sememangnya salah anggap terhadap persepsi rakyat. Mereka tidak sedar bahawa mereka kelihatan bongkak walaupun jika mereka tidak bermaksud untuk berbuat demikian. Tetapi Umno sekarang sudah sedia maklum betapa NFC telah memburukkan nama Umno. Shahrizat ibarat bom jangkamasa dan Umno harus mematikan beliau dengan apa cara sekalipun," ujar sumber dalam Umno kepada Malaysia Chronicle.

Pendedah maklumat yang dirahisakan



Begitu banyak wartawan menunggu di luar kediaman Perdana Menteri seawal 8 pagi pada hari Khamis setelah ada khabar angin mengatakan perletakan jawatan Shahrizat yang tidak dapat dielakkan lagi. Tidak lama kemudian pembantu Shahrizat memberitahu para wartawan bahawa beliau telah pergi ke kediaman rasmi PM untuk menghadiri mesyuarat Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi. Sumber Umno juga memberitahu bahawa beliau telah berjumpa dengan Najib.

"PM telah memberi kata dua kepada beliau untuk berundur dan membiarkan Shahrizat untuk memutuskan sendiri bila beliau akan berbuat demikian tetapi semestinya dalam masa terdekat. PM juga mengatakan bahawa ini hanyalah untuk jawatan kabinet tetapi bagi jawatan ketua wanita, beliau harus menyerahkan ia kepada delegasi wanita. Jika Shahrizat bersedia untuk berundur, beliau akan terselamat daripada EMG yang akan memalukan beliau," ujar orang dalam Umno.

Keluarga Shahrizat telah dianugerahkan Projek Penternakan Feedlot Kebangsaan pada tahun 2006 dan diberikan pinjaman RM250 juta daripada kerajaan untuk membina skim itu yang didakwa akan memberikan bekalan daging lembu yang lebih murah untuk rakyat Malaysia.

Dalam masa 3 bulan, terima kasih kepada pendedahan yang dibuat oleh seorang pemberi maklumat yang identitinya dirahsiakan, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli telah membongkar beberapa transaksi yang menunjukkan penyelewengan dana itu. Walaupun Shahrizat telah menyalahkan pihak PKR kerana kejatuhan beliau, dipercayai pendedahan sebenarnya dimulakan oleh orang Umno sendiri.

Antara yang disyaki adalah Menteri Wilayah dan Ketua Umno Lembah Pantai, Raja Nong Chik – seorang protégé Naib. Juga dipercayai bahawa PM mahukan Raja Nong Chik untuk bertanding di Lembah Pantai pada PRU 13 tetapi Shahrizat enggan memberi laluan kepadanya, kerana itu adalah kerusi beliau sehinggalah beliau kalah kepada Nurul Izzah dari PKR pada 2008.

Tanpa jawatan dalam kabinet, dapatkah keluarganya menang projek NFC?



Pinjaman itu telah digunakan untuk membeli 5 kondo mewah, sebuah Mercedes Benz super-class, percutian keluarga yang mahal dan juga diskaun berjuta-juta ringgit dan pemindahan wang kepada firma keluarganya sendiri.

Shahrizat yang disoal siasat oleh SPRM pada hari Rabu telah menegaskan bahawa tiada kepentingan beliau dalam projek itu dan beliau tidak terlibat dengannya sama sekali.

Walaubagaimanapun, tidak ramai yang menerima penjelasan beliau dan aada seorang ahli Umno yang memberitahu wartawan bahawa tiada seorang pun yang tahu suami beliau, Salleh Ismail, pengerusi NFC "daripada Adam". Implikasinya adalah, jika Shahrizat bukan menteri dalam kabinet, Salleh, yang tiada pengalaman dalam projek ternakan lembu sudah tentunya tidak akan menang projek tersebut.

Ada yang berbohong



Anak beliau, Izmir Salleh terlalu tertekan semasa beliau cuba mempertahankan ibu bapanya dengan menegaskan bahawa pinjaman RM250 juta yang diberi kepada keluarga mereka boleh dilaburkan sesuka hati.

Beliau bukan menenagkan rasa marah rakyat tetapi semakin menyemarakkannya. Pemimpin pembangkang telah mendesak satu Suruhanjaya Penyiasatan Diraja untuk menyiasat projek NFC dan juga pinjaman itu.

"Semasa mesyuarat Komiti Akaun Rakyat pada 23 November lalu ke atas NFC, dua orang pegawai senior MOF telah dengan jelas mengatakan bahawa pinjaman itu tidak boleh digunakan untuk tujuan selain daripada yang sepatutnya dan semestinya tiada yang membolehkan ia digunakan untuk tujuan pelaburan hartanah," ujar Tony Pua, Ahli Parlimen PJ Utara pada Jumaat lepas.

Pegawai MOF itu telah menerangkan bahawa tujuan untuk pengeluaran wang mesti dijelaskan dengan terperinci. Apabila ditanya lagi, pegawai MOF mengesahkan bahawa mereka yang memberi pinjaman RM250 juta itu tidak pernah mendapat permohonan untuk memberi hartanah. Jadi sekiranya, pegawai MOF ini bercakap benar, sudah tentulah Wan Shahinur Izmir yang berbohong untuk menegakkan benang yang basah."

Malaysia Chronicle

Haramjadah ni rogol adik sendiri kerana metamphetamin

Posted: 11 Feb 2012 12:57 AM PST

Bekas Banduan Rogol Adik


BESUT: Seorang lelaki yang dipercayai berada di bawah pengaruh dadah jenis metamphetamin bertindak merogol adiknya sendiri dengan mengugutnya menggunakan sebilah pedang dalam kejadian malam Khamis. Ketua Polis Daerah Besut Supt Kamaruddin Zakaria berkata kejadian berlaku kira-kira 10.30 malam di Kampung Gong Manok, Kuala Besut di sini.

Menurutnya kejadian berlaku ketika lelaki berumur 30 tahun yang baru dibebaskan dari penjara 8 Februari lalu ke rumah adiknya berumur 24 tahun dan memaksanya untuk bersama mencari bapa saudara mereka yang tinggal tidak jauh dari situ.

Katanya pada mulanya suri rumah yang mempunyai seorang anak itu enggan mengikutnya namun terpaksa akur setelah abangnya .......
mengugut dengan meletakkan sebilah pedang di kiri lehernya.

"Apabila sampai di tempat yang dituju, suspek dapati bapa saudara yang dicarinya tiada. Suspek kemudiannya memaksa adiknya ke bahagian semak di belakang rumah bapa saudaranya dan merogol adiknya di situ," katanya kepada pemberita selepas menyertai Ops Sektor yang diadakan di Kampung Lak Lok di sini, Sabtu.

Kamaruddin berkata adiknya yang cuba melawan ditumbuk beberapa kali di bahagian perut oleh suspek.

Katanya mangsa turut tercedera di bahagian leher akibat terkena pedang yang dipegang abangnya.

Mangsa yang berjaya melarikan diri tidak lama kemudian meminta pertolongan jiran untuk membuat laporan polis.

Tindakan pantas polis berjaya menahan suspek beberapa jam kemudian. Ujian awal air kencingnya mendapati suspek positif pil kuda.

Suspek yang dipenjara sebelum ini kerana kes berkaitan dadah juga mengakui telah mengambil pil kuda di Kuantan, Pahang sebelum ke Besut untuk mencari bapa saudaranya malam semalam.

Ketua Polis Daerah Besut Supt Kamaruddin Zakaria berkata kejadian berlaku kira-kira 10.30 malam di Kampung Gong Manok, Kuala Besut di sini.

Menurutnya kejadian berlaku ketika lelaki berumur 30 tahun yang baru dibebaskan dari penjara 8 Februari lalu ke rumah adiknya berumur 24 tahun dan memaksanya untuk bersama mencari bapa saudara mereka yang tinggal tidak jauh dari situ.

Katanya pada mulanya suri rumah yang mempunyai seorang anak itu enggan mengikutnya namun terpaksa akur setelah abangnya mengugut dengan meletakkan sebilah pedang di kiri lehernya.

"Apabila sampai di tempat yang dituju, suspek dapati bapa saudara yang dicarinya tiada. Suspek kemudiannya memaksa adiknya ke bahagian semak di belakang rumah bapa saudaranya dan merogol adiknya di situ," katanya kepada pemberita selepas menyertai Ops Sektor yang diadakan di Kampung Lak Lok di sini, Sabtu.

Kamaruddin berkata adiknya yang cuba melawan ditumbuk beberapa kali di bahagian perut oleh suspek.

Katanya mangsa turut tercedera di bahagian leher akibat terkena pedang yang dipegang abangnya.

Mangsa yang berjaya melarikan diri tidak lama kemudian meminta pertolongan jiran untuk membuat laporan polis.

Tindakan pantas polis berjaya menahan suspek beberapa jam kemudian. Ujian awal air kencingnya mendapati suspek positif pil kuda.

Suspek yang dipenjara sebelum ini kerana kes berkaitan dadah juga mengakui telah mengambil pil kuda di Kuantan, Pahang sebelum ke Besut untuk mencari bapa saudaranya malam Sabtu. -BERNAMA

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Pertemuan PM-Sultan: Pengganti MB jadi agenda

Posted: 11 Feb 2012 09:34 PM PST

NONESpekulasi bertiup kencang mengenai pertemuan empat mata yang dijadualkan di antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Al-Marhum Sultan Iskandar, di istana baginda di Johor Baharu, hari ini.

Najib akan hadir bagi upacara ulang tahun ke-15 sambutan pembangunan Danga Bay yang terletak di sepanjang beberapa hektar pantai yang menghadap Selat Tebrau.

Sambutan dijadualkan bermula pada jam 3.30 petang dan selepas itu, Najib akan ke istana Bukit Serene, Johor Baharu untuk mesyuarat dengan baginda yang dijangka bermula pada jam 5.30 petang.

Baginda juga dijadual akan mencemar duli dengan sambutan ulang tahun itu dengan melancarkan yayasan kebajikan yang berkaitan dengan projekDanga Bay itu. Justeru, pertemuan baginda dengan perdana menteri menimbulkan pelbagai spekulasi, lebih-lebih lagi apabila aturcara seterusnya bagi Najib adalah bagi menyaksikan perarakan Chingay di pusat bandar yang hanya bermula pada jam 8.30 malam.
Read More / Baca Lagi >>

‘Jangan halang Nik Aziz tanding PRU13 jika masih mampu’ kata Harussani

Posted: 11 Feb 2012 09:33 PM PST

KUALA LUMPUR, 12 Feb — Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yakin Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat masih mampu untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-13, menambah agar jangan mempersoalkan kelebihan Mursyidul Am PAS itu.
Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan sebelum ini mengumumkan akan menyertai pilihan raya umum ke-13 walaupun didesak berundur oleh Umno.
Pemimpin veteran PAS berusia 81 tahun ini mula bertanding sejak pilihan raya umum 1967 dan mengetuai pentadbiran Kelantan selepas pilihan raya umum 1990 sehingga kini.
Menurut Harussani, Nik Aziz (gambar) masih mampu untuk meneruskan perjuangan Islam walaupun dianggap "sudah terlalu uzur" untuk terus melibatkan diri dalam arena politik negara.
"Masalah perjuangan tidak kira umur, kalau beliau (Nik Aziz) mampu untuk teruskan mengapa perlu dihalang?
"Walaupun beliau lebih berusia daripada saya tetapi saya sudah tidak mampu untuk menyertai politik...saya juga tidak larat untuk melawat kawasan," katanya kepada The Malaysian Insider.
Justeru Harussani menegaskan semua pihak termasuk pemimpin Umno tidak mempersoalkan kesediaan Nik Aziz untuk terus terlibat dalam politik dan pilihan raya umum ke-13.
Read More / Baca Lagi >>

Kajian: PAS lebih dipercayai jaga agama Islam berbanding Umno

Posted: 11 Feb 2012 06:19 PM PST

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Setiausaha Politik kepada Presiden PAS, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar baru-baru ini ke Terengganu membentangkhttp://pinkturtle2.files.wordpress.com/2009/03/pas23.jpgan beberapa dapatan kajian berhubung persepsi pengundi terhadap parti itu, khususnya di negeri itu sendiri. Menurutnya, fakta dan angka diberikannya itu adalah sebagai rumusan kepada kajian lima pihak berasingan dalam tempoh berbeza.

Read More / Baca Lagi >>

Percayalah saya. Awak tolong saya, saya tolong awak…

Posted: 11 Feb 2012 06:19 PM PST

Oleh Fairuz Azhan
"Percayalah saya" – satu "perutusan" Datuk Seri Najib Razak sempena Thaipusam di Batu Caves Selasa lalu jhttp://3.bp.blogspot.com/_48l9Yz23bac/TTi4JWKT7QI/AAAAAAAABPQ/uayBQHf35qk/s1600/Dewa%2BNajib.pngelas memberi satu lagi petanda kebimbangan Barisan Nasional untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Isi penting ucapan Najib yang ditayangkan oleh TV3 pada malam tersebut adalah, "awak tolong saya, saya tolong awak". Kalau dulu, Perdana Menteri menawarkan perkara yang sama kepada kaum Cina, kini sasarannya kaum India pula.

Read More / Baca Lagi >>

Adakah Najib Seorang Yang Sentiasa Dan Semulajadi Bersifat Pemurah?

Posted: 11 Feb 2012 06:16 PM PST


Oleh Shahbudin Husin
Sejak penghujung tahun lalu, Najib bersifat begitu pemurah kepada rakyat Malaysia. Bermula dengan penghttp://www.harianmalaysia.my/SPWORBKnnyOEBR32RDT/najib2.jpgumuman dalam Belanjawan 2012 di mana beliau memberikan bantuan RM100 kepada setiap pelajar sekolah, RM200 berupa baucer buku kepada pelajar universiti dan bantuan RM500 kepada setiap isi rumah yang berpendapatan RM3000 dan ke bawah, Najib juga kerap menghulurkan pelbagai jenis bantuan dalam bentuk wang tunai kepada pelbagai jenis institusi dan kelompok masyarakat.
Read More / Baca Lagi >>

Dua kondo berdekatan Kasino: Pendapatan keluarga Shahrizat perlu RM500k sebulan

Posted: 11 Feb 2012 06:15 PM PST

Dua lagi kondo berdekatan Kasino: Pendapatan keluarga Shahrizat perlu RM500k sebulan Rafizi Ramli telah memegang janji beliau dengan mendedahkan banyak lagi mengenai skandal RM250 juta NFC. Terdapat dua lagi kondo mewah yang dibeli oleh keluarga Shahrizat yang terletak di Marina Bay, berdekatan kasino dan bernilai lebih kurang RM 17 juta ringgit.
Rafizi juga mendedahkan satu lagi tren yang agak merisaukan. Beliau percaya bahawa suami Shahrizat, Salleh Ismali yang juga pengerusi NFC dan Wan Shahinur Izran, anak mereka yang merupakan pengarah NFC telah membeli kondo-kondo tersebut menggunakan projek penternakan NFC yang dikawal kerajaan sebagai cara untuk mendapat kelulusan.
"Kami percaya pinjaman tersebut diluluskan kerana mereka mengawal dana RM250 juta itu yang sangat menarik buat mana-mana bank. Bank mana yang tidak mahun RM250 juta? Mereka meletakkannya [RM250 juta] dalam bank untuk seolah-olah sebagai jaminan pembelian peribadi mereka. Ini adalah pembelian yang harus disiasat oleh pihak polis," Rafizi dilaporkan memberitahu wartawan pada Rabu.
Read More / Baca Lagi >>

UST AZHAR IDRUS BUKAN AHLI PAS, MAKA BELIAU SOKONG UMNO?...ha..ha..UMNO boleh blah..!!!!

Posted: 11 Feb 2012 06:12 PM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

Ustaz Azhar Idrus
SINAR semalam menyebut bahawa Pendakwah terkenal, Us Azhar Idrus tidak menjadi ahli PAS.  Maka, seronoklah puak-puak Umno yang sekular itu mendengar berita sedemikian.  Cuma, wartawan tidak bertanya kepada Us Azhar, apakah parti yang beliau pangkah sewaktu Pilihanraya?  Umno atau Bn? 
Aku sokong Us Azhar tidak menjadi ahli PAS, tetapi siapa boleh bertaruh bahawa Us Azhar mengundi Umno/Bn dan tidak mengundi PAS?  Kepada sesiapa sahaja yang sering mengikuti kuliah Us Azhar pasti tahu parti mana pilihan Us Azhar Idrus.  Sebab itu, bak kata Us Azhar sendiri dia tidak pelik jika Umno tidak menjemputnya berceramah atau memberi Kuliah.  Tidak pelik juga beliau sering dijemput oleh PAS untuk memberikan kuliah atau ceramah.

Menjadi ahli PAS tidak wajib pada pendapat aku.  Yang wajib adalah menyokong perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS.  Aku sendiri pun bukan ahli PAS, tetapi aku merasa satu kewajipan menyokong PAS.  Aku ahli PKR selagi PKR bekerjasama dengan PAS yang dasarnya Islam.  Andaikata PKR menjalinkan kerjasama dengan Umno, aku tidak akan setia dengan PKR dan aku akan keluar parti untuk menyertai PAS. 
Read More / Baca Lagi >>

Umno mula berkeras dengan Shahrizat: Najib keluarkan kata dua dan wanita tunggu EGM

Posted: 11 Feb 2012 06:05 PM PST

Umno mula berkeras dengan Shahrizat: Najib keluarkan kata dua dan wanita tunggu EGM Nampak gayanya Umno telah membuat keputusan untuk membuang Ketua Wanita Shahrizat jalil dan akan menggunakan keadah persetujuan dua pihak untuk mengeluarkan beliau daripada kabinet dan juga sebagai ketua Wanita Umno.
Menurut sumber Umno, Perdana Menteri Najib Razak telah pun memberitahu beliau untuk membuat keputusan dan "jangan paksa saya pecat kamu" untuk jawatan Menteri Wanita beliau. Bagi jawatan ketua Wanita Umno pula, ad aura-ura bahawa beberapa orang pemimpin termasuk timbalan Ketua Wanita, Kamilia Ibrahim dan bekas Ketua Wanita Rafidah Aziz akan memangil mesyuarat luar biasa untuk melaksanakan undi tidak percaya terhadap beliau.
"Sekarang sudah tiada jalan keluar. Yang terakhir adalah apabila anaknya mengeluarkan kenyataan bahawa keluarganya tiada kepentingan untuk melabur untuk kondo-kondo tersebut. Keluarga ini sememangnya salah anggap terhadap persepsi rakyat. Mereka tidak sedar bahawa mereka kelihatan bongkak walaupun jika mereka tidak bermaksud untuk berbuat demikian. Tetapi Umno sekarang sudah sedia maklum betapa NFC telah memburukkan nama Umno. Shahrizat ibarat bom jangkamasa dan Umno harus mematikan beliau dengan apa cara sekalipun," ujar sumber dalam Umno kepada Malaysia Chronicle.
Read More / Baca Lagi >>

1Care: Healthcare for the people or for the cronies

Posted: 11 Feb 2012 06:04 PM PST

1Care: Healthcare for the people or for the croniesAFTER the massive whacking of Barisan Nasional (BN)'s bid to introduce a 1Care national health scheme (NHS), let's look at the idea from a different and more positive perspective.
The Health Ministry has confirmed that 1Care would entail mandatory monthly contributions from all Malaysians – meaning, the government is going for your pockets, despite paying all kinds of taxes and service charges.
It is extremely illogical, nauseating to say the least, for a "caring" government to even think of asking the rakyat to surrender 10% of their monthly salary to support 1Care.
Read More / Baca Lagi >>

Samseng upahan UMNO bergaduh dengan kerusi, polis arah batalkan ceramah PKR

Posted: 11 Feb 2012 06:03 PM PST

Gaya mafiaRekod Jalan Kebun Telah Pecah : Di Kg Idaman Ceramah Belum Mula Kerusi Dah Pecah!!!

Apa cer? Game MU Vs Liverpool belum mula, kerusi dah pecah.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 : Tiga kerusi BN jadi sasaran di N9.....

Posted: 11 Feb 2012 06:01 PM PST


PR
SEREMBAN – Tiga kerusi di Jelebu milik Barisan Nasional (BN) menjadi sasaran Pakatan Rakyat (PR) Negeri Sembilan untuk dirampas pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) kali ini.

Ketua pembangkang, Loke Siew Fook berkata, PR meletak harapan tinggi untuk menawan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) di Parlimen Jelebu, walaupun pada PRU12, mereka gagal memenangi sebarang kerusi di sana.

Sebab itu, katanya, beberapa strategi khas sudah pun dirangka bagi membolehkan misi untuk menawan tiga kerusi berkenaan terlaksana.
Read More / Baca Lagi >>

Buku Cerita Lucah Ini Ditemui Bersepah Di Pahang

Posted: 11 Feb 2012 05:59 PM PST

UMNO Rela 'Cetak Buku Dan Edar' Kepada Pengundi Melayu Supaya Sokong BN Pada PRU-13

                                   Kulit buku, naskah yang diedarkan di sekitar Kuantan itu

 KUANTAN, 11 Feb - UMNO Barisan Nasional nampaknya semakin kemaruk untuk menarik sokongan rakyat terutamanya orang-orang Melayu, menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang. Tidak cukup dengan propaganda di media arus perdana, kini mereka menyebarkan pula buku berjudul "Pilihan Raya Umum Ke-13: Nak Pilih Siapa?" kepada orang ramai di sekitar bandar ini.
Read More / Baca Lagi >>

Punca Rotavirus dikenal pasti

Posted: 11 Feb 2012 05:56 PM PST


makna
KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan sedang mengenal pasti punca virus menyebabkan 2,236 kes dengan dua kematian dilaporkan menyerang daerah Hilir Perak dan Batang Padang dalam tempoh dua minggu lalu.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kajian terperinci dijalankan dengan kerjasama Institut Penyelidikan Perubatan dan Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan untuk mengenal pasti punca wabak berkenaan.

Menurutnya, kes serangan tersebut berpunca daripada penyakit bawaan air dijangkiti sejenis virus, dikenali 'Rotavirus' yang menyebabkan kes Acute Gastroenteritis (AGE), namun beliau menafikan ia berpunca daripada virus kencing tikus.
Read More / Baca Lagi >>

Electoral graft due to voter expectations, say pundits

Posted: 11 Feb 2012 05:55 PM PST

KUALA LUMPUR, Feb 11 — Voters may not realise it but they are promoting corruption among politicians by demanding handouts, pundits said today.
A political academic, an independent think-tank chief and two lawmakers from opposing sides suggested today that the public is responsible for encouraging politicians to offer handouts in return for electoral support.
Nurul Izzah agreed that people have high expectations of their MP. — File pic
"The rakyat should not have this very high expectation that their MPs should be a Superman …," said Anis Yusal Yusoff, adding "that the MPs have to be there [is] because obviously you are promoting corruption without realising [it]." The Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) principal research fellow said that many Malaysians expect their MPs to give money but when the MP "donates" RM10, he would be criticised for being stingy.
"This is the problem because of that expectation," Anis Yusal said.
However, he said some MPs were partly to be blamed as they liked to behave "as if they are Superman."
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 pada bulan Mac 2012 ... mustahil...Altantuya kembali lagi...!!!

Posted: 11 Feb 2012 05:53 PM PST

Secara umumnya adalah mustahil Najib akan mengadakan PRU13 pada bulan Mac depan, kenapa,,, sekarang dah pertengahan bulan 2,,, tinggal berapa sahaja lagi,,, Namun yang itu semua tak penting,, ada satu isu yang menjadi kenangan mengusik jiwa....


MAHKAMAH

ARKIB : 11/02/2012

Urusan kes rayuan dua tertuduh bunuh Altantuya ditetapkan 9 Mac

PUTRAJAYA 10 Feb. - Mahkamah Rayuan menetapkan 9 Mac depan bagi satu lagi pengurusan kes berhubung rayuan Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar atas sabitan dan hukuman mati kerana membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu, hampir enam tahun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Tun Mohd Dzaidin Abdulah : Hakim Takut Kepada Tun Dr Mahathir

Posted: 11 Feb 2012 05:52 PM PST


KUALA LUMPUR, 11 Feb[TMI] — Bekas Ketua Hakim, Tun Mohd Dzaidin Abdulah berkata, mahkamah-mahkamah Malaysia hari ini telah akur kepada kehendak ahli-ahli politik dalam cabang eksekutif kerajaan dan ia berpunca daripada Tun Dr Mahathir Mohamad.
Hakim yang bersara itu menegaskan, pindaan terhadap Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan semasa pentadbiran Dr Mahathir pada tahun 1980-an telah melemahkan sayap badan kehakiman.
"Akibat pindaan, kuasa kehakiman mahkamah-mahkamah telah dikurangkan dan mereka hanya mempunyai kuasa apabila diberikan Parlimen," kata Mohd Dzaidin, dan menambah bahawa "Parlimen lebih hebat daripada badan kehakiman."
Read More / Baca Lagi >>

Pembaziran UMNO@BN

Posted: 11 Feb 2012 05:50 PM PST


Akibat apa yang didakwa sebagai 'ketirisan' dan kelemahan pentadbiran Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), lima daripada lapan aset udara pihak berkuasa itu kini tersadai ibarat gajah putih.
Menurut sumber, selain masalah penggantungan operasi aset udara, sepasukan petugas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah beberapa kali melakukan pemeriksaan di ibu pejabat agensi itu di Putrajaya berkaitan 'Bayaran Insentif Penerbangan' kepada anak kapal yang tidak berkelayakan sejak beberapa tahun lalu.
Katanya, kelemahan itu antara lain menyebabkan dua pesawat amfibia agensi berkenaan iaitu Bombardier CL415MP dihentikan operasi sejak Disember 2010 manakala tiga helikopter AgustaWestland AW139 berhenti beroperasi mulai September 2011.
Read More / Baca Lagi >>

Salahuddin: Kubu kuat UMNO@BN Johor akan runtuh

Posted: 11 Feb 2012 05:49 PM PST


salahuddin
SKUDAI – Pakatan Rakyat (PR) berkeyakinan dapat menakluki Johor sekali gus memadamkan stigma bahawa negeri itu kubu kuat Barisan Nasional (BN) dan Umno.
Keyakinan tersebut disuarakan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub yang diuar-uarkan akan bertanding di Johor pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Salahuddin berkata, persoalan siapa yang bakal menjadi Menteri Besar Johor jika PR berjaya menakluki negeri ini bukan menjadi matlamat utama mereka.
"Soal siapa jadi Menteri Besar, itu perkara tidak berapa penting. Tetapi apa yang menjadi keutamaan ialah memastikan PR menang di Johor pada PRU13.
Read More / Baca Lagi >>

ANAK : Isa Samad Buat Rumah Terbuka FELDA Sepuluh Kali Lebih Mahal

Posted: 11 Feb 2012 05:47 PM PST



SHAH ALAM 12 FEB : Pengerusi FELDA Tan Sri Mohd Isa Samad didakwa membelanjakan lebih RM353,000 untuk rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri FELDA tahun lepas, iaitu 10 kali lebih tinggi daripada kos majlis tersebut pada tahun-tahun yang sebelumnya.
Pengerusi Persatuan Anak Peneroka FELDA Kebangsaan (ANAK) Mazlan Aliman juga mendakwa isteri Isa, Bibi Sharliza Mohd Khalid turut mengadakan satu lagi majlis rumah terbuka yang lain seminggu selepas majlis yang sama diadakan di rumah Isa.
Mazlan berkata, majlis di rumah Isa di Port Dickson pada 10 September lepas dan majlis di rumah Bibi Sharliza di Taman Fatimah Kuala Pilah pada 17 September masing-masing menelan belanja RM353,370 dan RM17,875.
Read More / Baca Lagi >>

Najib sertai Thaipusam perlu fatwa jelas, telus

Posted: 11 Feb 2012 05:46 PM PST


GOMBAK, 11 Feb: "Kita minta fatwa yang betul-betul jelas, berani dan telus daripada pihak agama dan jangan jual agama demi kepentingan sendiri," tegas Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan.
Beliau menyatakan ketika diminta mengulas mengenai tindakan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang menegur Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak merayakan Hari Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini.

Beliau menyokong tindakan itu dan berharap lebih ramai agamawan tampil menyatakan pendirian.


Baginya, ahli PAS yang dipecat, Datuk Dr Hasan Ali juga harus menyatakan pendirian jika benar mendakwa dirinya pembela akidah umat Islam.
Read More / Baca Lagi >>

Kantoi : BBC minta maaf atas skandal berita berbayar melibatkan Malaysia

Posted: 11 Feb 2012 05:45 PM PST


KUALA LUMPUR, 11 Feb — The British Broadcasting Corporation (BBC) telah berjanji untuk meminta maaf kerana telah menyiarkan program berbayar yang berat sebelah kepada sesetengah negara termasuk Malaysia.
Akhbar UK theIndependent hari ini melaporkan bahawa BBC akan meminta maaf kepada 74 juta rakyat seluruh dunia untuk satu laporan skandal di mana ia disiarkan sebagai program dokumentari yang telah dibayar dalam satu perjanjian dengan satu fima publisiti di London firma.
Menurut The Independent hari ini, pemaafan global oleh BBC dijangka dibaca: "Sebilangan kecil program-program disiarkan di BBC World News antara Februari 2009 dan Julai 2011 melanggar peraturan-peraturan BBC bertujuan untuk melindungi integriti editorial kita.
Read More / Baca Lagi >>

Isu sedekah & kanak-kanak

Posted: 11 Feb 2012 05:42 PM PST

Daim - Selesaikan Segera Isu NFC

Posted: 11 Feb 2012 05:39 PM PST

Haji Husam Musa - Seminar 3 Dekad Kebangkitan PAS Kelantan

Posted: 11 Feb 2012 05:31 PM PST

Maldives political crisis continues

Posted: 11 Feb 2012 11:42 AM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT