Sabtu, 11 Februari 2012

Siulan Apadianie

Siulan Apadianie


MANTOYA 2 : Bab 9: RUMAH DIROBOH SEHARI SEBELUM PERBICARAAN

Posted: 11 Feb 2012 04:46 PM PST

Gambar sekadar hiasan - usinwafer

Penduduk Simpang Kuala yang turut menerima tempias pembangunan,terpaksa 'mengalah' apabila kerajaan Kedah memilih jentolak dan mengarahkan kakitangan penguatkuasa Majlis Perbandaran Kota Setar (MPKS) menyelesaikan masalah mereka.
Penduduk yang menuntut keadilan berharap Mahkhamah Tinggi Alor Setar dapat membuat keputusan; mereka akan puas hati dan akur dengan kehendak mahkhamah walaupun sekiranya keputusan yang akan dibuat pada 28 Mac itu tidak memihak kepada mereka.

Semasa Ustaz Fadzil Mohd Noor melawat kawasan itu pada 25 Mac,rata-rata penduduk yang ditemui tidak sabar lagi menunggu tarikh 28 Mac;yang mungkin merupakan tarikh keramat bagi mereka .Samada mereka menang atau kalah dalam perbicaraan itu;bukanlah soal pokok;namun setakat itu mereka berjaya menggunakan saluran mahkhamah bagi menuntut hak mereka.
Malangnya,sehari sebelummahkhamah tinggi membicarakan tuntutan awal pagi lagi telah datang jentolak,lori dan berpuluh -puluh kakitangan bahagian penguatkuasa MPKS merempuh kediaman mereka.
Dengan dikawalketat oleh anggota polis,berpuluh-puluh rmah yang hanya beberapa jam sahaja lagi akan didengar tuntutan di mahkhamah;tersembam menyembah bumi .Kegagalan dan sikap pilih kasih pemimpin MCA menyelesaikan masalah penduduk Simpang Kuala,mendorong mereka menjemput Presiden PAS Ustaz Fadzil Mohd Noor menyuarakan masalah mereka kepada kerajaan.
Penduduk keturunan Cina Simpang Kuala termasuk satu keluarga India yang hampir setengah abad tinggal disitu akur dengan kehendak kerajaan suapay mereka pindah ke tempat lain.Cuma mereka menuntut pampasan yang adil dan berpatutan.Sikap pilih kasih MCA menyelesaikan masalah menyebabkan mereka tidak puashati.
eorang guru,Chen Hua Lim yang menjadi ahli jawatankuasa yang diwujudkan oleh MCA bai menangani masalah disitu disingkir dari jawatannya kerana terlalu banyak membela penduduk.Penduduk di situ yang menyokong MCA akan mendapat pampasan yang adil.itambah dengan kekecewaan terhadap sikap MCA dan wakil rakyat kawasan itu;mendorong mereka menjemput wakil PAS untuk menyelami rintihan mereka.
"Inilah kali pertama wakil rakyat datang ke sini," kata A Jayagopal seorang penduduk yang terlibat ketika menerima kunjungan YB.Ustaz Fadzil.
YB ustaz Fadzil lah satu-satunya wakil rakyat dinegeri Kedah yang boleh menjadi tempat merujk masalah bagi rakyat yang tertindas,tidak kira bangsa dan agama.Memang menjadi prinsip PAS untuk membela sesiapa sahaja yang dizalimi.
Tapi UMNO yang hidup atas isu perkauman menjaja cerita,"Tengok Wakil Rakyat PAS pi dok bela orang Cina.."Apakah kerana mereka cina kafir maka mereka tidak berhak dibela?Inikah Islam fahaman UMNO?
Soal pokok dalam isu di Simpoang Kuala ini ialah ,mengapa terdapat dua taksiran harga yang berbeza terhadap pampasan tanah .Untuk penyokong kerajaan mahal.untuk bukan penyokong kerajaan atau golongan tidak berpolitik murah.
Ini adalah isu ketidakadilan dan penindasan,PAS membela orang yang terindas.Sedangkan para pemimpin UMNO membela tauke-tauke Cina,memberi berbagai projek kepada ahli-ahli korporat Cina serta 'merampas' anah kepunyaan orang Melayu untuk diberi kepada Cina.Kenapa hal ini tidak dijaja oleh pemimpin-pemimpin UMNO bawahan kepada rakyat.

Tiada ulasan: